Beat It – Michael Jackson
Beat It
They told him don’t you ever come around here
Don’t wanna see your face, you better disappear
The fire’s in their eyes and their words are really clear
So beat it, just beat it
You better run, you better do what you can
Don’t wanna see no blood, don’t be a macho man
You wanna be tough, better do what you can
So beat it, but you wanna be bad
Just beat it, beat it, beat it, beat it
No one wants to be defeated
Showing’ how funky and strong is your fight
It doesn’t matter who’s wrong or right
Just beat it, beat it (x4)
They’re out to get you, better leave while you can
Don’t wanna be a boy, you wanna be a man
You wanna stay alive, better do what you can
So beat it, just beat it
You have to show them that you’re really not scared
You’re playing’ with your life, this ain’t no truth or dare
They’ll kick you, then they beat you,
Then they’ll tell you it’s fair
So beat it, but you wanna be bad
(Chorus)
Το «Beat It» περιλαμβάνεται στον έκτο σόλο δίσκο του Michael Jackson «Thriller» που κυκλοφόρησε το 1982. Είναι ένα από τα πιο κλασικά rock/pop τραγούδια, από τα καλύτερα της δεκαετίας του 1980, που αποδεικνύει την ποικιλομορφία που είχε ο Michael Jackson ως τραγουδοποιός στην πρώτη του –και επιτυχημένη- μουσική συνάντηση με το hard rock.
Ο Michael Jackson και ο παραγωγός Quincy Jones αποφασίσανε να συνεχίσουν την επιτυχημένη συνεργασία που είχανε στο album «Off The Wall», βάζοντας ως στόχο να ξεπεράσουν την προηγούμενη επιτυχία τους. Για να συμβεί αυτό, και εν όψει της προετοιμασίας του νέου δίσκου με τίτλο «Thriller», έπρεπε να εμπλουτίσουν το ρεπερτόριό τους ώστε να προσελκύσουν και άλλου είδους κοινό και να εκμεταλλευτούν όλες τις σύγχρονες δυνατότητες της τεχνολογίας για μια πλούσια και υπερπλήρη παραγωγή.
Μία από τις φιλοδοξίες του Quincy Jones ήταν να συμπεριλάβει στο νέο δίσκο κι ένα ροκ τραγούδι, αν και ο Michael Jackson ουδέποτε στο παρελθόν έδειξε ενδιαφέρον σ’ αυτό το είδος μουσικής. Ο Quincy Jones προέτρεψε τον Michael Jackson να γράψει ένα τραγούδι που να είναι η μαύρη εκδοχή δυναμικού ροκ, φέρνοντας σαν παράδειγμα δυναμικού κομματιού το «My Sharona» των Knack, το οποίο είχε γνωρίσει τεράστια επιτυχία το 1979. Ο ίδιος ο Michael Jackson δήλωσε σχετικά:
– Ήθελα να γράψω αυτό το είδος του ροκ τραγουδιού που θα μ’ έκανε να βγω και να τ’ αγοράσω, αλλά να κάνω και κάτι εντελώς διαφορετικό από τη ροκ μουσική που άκουγα στο Top 40 του ραδιόφωνου. Ήθελα πραγματικά να το διασκεδάσουν τα παιδιά, τόσο των σχολείων όσο και των κολλεγίων.
Πράγματι, ο Michael Jackson έγραψε ένα από τα καλύτερα τραγούδια του πετυχαίνοντας τον ιδανικό συνδυασμό στίχων-μουσικής. Από τα πρώτα κιόλας λεπτά του τραγουδιού ο Quincy Jones δήλωσε ότι αυτό ακριβώς ήταν το τραγούδι που έψαχνε.
Οι στίχοι του «Beat It» μιλάνε για τη ζωή στους δρόμους και τη δράση των συμμοριών, πράγματα για τα οποία ο Michael Jackson δεν είχε καμία ιδέα καθώς από μικρή ηλικία είχε γίνει star και είχε ιδιωτικούς δασκάλους. Όμως, η πηγή της έμπνευσης ήταν η ταινία «West Side Story» (1961), βασισμένη στο ομώνυμο έργο που ανέβηκε στο Broadway. Η σκηνή του καυγά μεταξύ των Jets και των Sharks είναι παρόμοια με τη χορευτική σκηνή που απεικονίζεται στο video του τραγουδιού. Επιπλέον, οι λέξεις «Beat it» είναι οι πρώτες που ακούγονται στην ταινία, στην οποία και αποτίνει φόρο τιμής το τραγούδι. Οι στίχοι αποτελούν ένα σχόλιο πάνω στην ανθρώπινη φύση και μεταφέρουν το άμεσο μήνυμα να αποφεύγουμε τις μάχες και τη βία με κάθε θυσία, ακόμα κι όταν υπάρχουν στη μέση ζητήματα τιμής.
Ο Michael Jackson αργότερα δήλωσε: Το θέμα είναι ότι κανένας δεν πρέπει να είναι σκληρός. Μπορείς να αποφύγεις έναν καυγά και να είσαι ακόμα άντρας. Δεν χρειάζεται να πεθάνεις για ν’ αποδείξεις ότι είσαι άντρας.
Ο στίχος «don‘t be a macho man» λέγεται ότι εκφράζει την προσωπική απέχθεια του Michael Jackson για τη βία, και ταυτόχρονα παραπέμπει στην κακοποίηση που υπέστη κατά τη διάρκεια της παιδικής του ηλικίας από τον πατέρα του, Joseph Jackson.
Αντίθετα από πολλούς καλλιτέχνες, ο Michael Jackson δεν έγραψε το τραγούδι σε χαρτί αλλά το υπαγόρευσε σε ένα κασετόφωνο. Κατά την ηχογράφηση το τραγουδούσε εκ μνήμης.
Η μουσική του «Beat It» είναι γραμμένη σε Μι ύφεση ελάσσονα και με ρυθμό 140 bpm (beats per minute). Αρχίζει με τον άμεσα αναγνωρίσιμο ήχο ενός gong από synclavier, που γρήγορα συμμειγνύεται ηχητικά με ένα εξίσου χαρακτηριστικό και γρήγορο beat από drum machine και που οδηγεί στα τύμπανα και στο riff της κιθάρας. Η δυναμική έναρξη του τραγουδιού δίνει έναν επείγον χαρακτήρα, αντίστοιχο με του «My Sharona», που αποτελεί και τον μουσικό του ξάδερφο. Αντίστοιχα, η δυνατή ερμηνεία του Michael Jackson, που δείχνει να φτάνει στα όρια των φωνητικών του δυνατοτήτων, υποστηρίζει με τον καλύτερο τρόπο το τραγούδι καθώς η φωνή του πετά στα ύψη σε όλη τη διάρκεια της μελωδίας.
Στην ηχογράφηση του τραγουδιού συμμετείχαν σπουδαίοι μουσικοί: τα μέλη των Toto, Jeff Porcaro στα drums, Steve Porcaro στον προγραμματισμό των Synthesizers και Steve Lukather στην ηλεκτρική κιθάρα και στο μπάσο, καθώς και ο Paul Jackson στην κιθάρα, ο Bill Wolfer στα keyboards, ο Tom Bahler στο synclavier και ο Greg Phillinganes (σήμερα μέλος των Toto) στα synthesizers.
Στο 2:45 του τραγουδιού, ακριβώς πριν ξεκινήσει το σόλο, ακούγεται ένα ευδιάκριτο χτύπημα πόρτας. Κατά μία εκδοχή, αυτό οφείλεται σε έναν τεχνικό που κατά λάθος χτύπησε την πόρτα του στούντιο χωρίς να έχει συνειδητοποιήσει ότι είχε ξεκινήσει η εγγραφή. Κατά άλλη εκδοχή, το χτύπημα προέρχεται από έναν μουσικό που απλά χτύπησε την κιθάρα του. Αυτή η εκδοχή μάλλον είναι λιγότερο πιθανή αφού ο ήχος του χτυπήματος μοιάζει πολύ περισσότερο με πόρτας. Πάντως το χτύπημα δεν σβήστηκε και παρέμεινε στο τραγούδι.
Το σόλο της ηλεκτρικής κιθάρας στη γέφυρα του τραγουδιού το έκανε ο Eddie Van Halen, ιδρυτής και βασικός κιθαρίστας των Van Halen. Ο 27χρονος τότε κιθαρίστας δέχτηκε να παίξει αμισθί στο «Beat It» κάνοντας χάρη στον Quincy Jones και μάλιστα λέγεται ότι αυτό το –μένω μ’ ανοιχτό το στόμα- σόλο το έπαιξε με την πρώτη προσπάθεια! Όταν ο Quincy Jones επικοινώνησε με τον Van Halen ζητώντας του να παίξει το σόλο, εκείνος νόμιζε ότι κάποιος του έκανε πλάκα και απευθυνόμενος στον Quincy Jones τον ρώτησε: «Who is this asshole?». Μετά την επιτυχία του τραγουδιού, ο Quincy Jones του έστειλε ένα ευχαριστήριο μήνυμα με την υπογραφή: «The Asshole»!
Αργότερα, ο ίδιος ο Van Halen σχολίασε το γεγονός ότι έπαιξε χωρίς αμοιβή:
– Σύμφωνα με τους υπόλοιπους του συγκροτήματος, τον μάνατζέρ μας και οποιονδήποτε άλλο, ήμουν εντελώς ανόητος. Όμως δεν χρησιμοποιήθηκα. Ήξερα ακριβώς τι έκανα. Και δεν κάνω κάτι αν δεν το θέλω ο ίδιος.
Ο Steve Lukather σε μία συνέντευξή του ανέφερε κάποιες λεπτομέρειες από την ηχογράφηση:
– Ο Quincy Jones και ο Michael πήραν ένα σκελετό του «Beat it» και το δώσανε στον Eddie Van Halen καθώς θέλανε να κάνει το σόλο βασισμένος στα κουπλέ. Εντούτοις, αυτός έπαιξε σε ένα τμήμα που είχε περισσότερες αλλαγές συγχορδιών. Έτσι, για να τοποθετήσουν το σόλο του εκεί που ακούγεται τώρα, έπρεπε να κόψουν την ταινία, γεγονός που τους πήρε πολύ χρόνο για να γίνει ο συγχρονισμός. Αφού τα καταφέρανε, φωνάξανε τον Jeff Porcaro κι εμένα για να δέσουμε το σόλο του Eddie και κάποια αποσπασματικά κρουστά τα οποία ήταν μεγάλος πονοκέφαλος. Αρχικά ήμασταν πολύ κεφάτοι καθώς ο Eddie είχε παίξει ένα καλό σόλο αλλά ο Quincy σκέφτηκε ότι ήταν πολύ σκληρό. Έπρεπε, λοιπόν, να μειώσω τον διαστρεβλωμένο ήχο της κιθάρας κι έτσι τελικά κυκλοφόρησε. Το τραγούδι ήταν από τα τελευταία που ολοκληρώσαμε για το άλμπουμ. Ήταν πραγματικά μια τεράστια R&B/rock επιτυχία για όλους μας, γιατί προετοίμασε το έδαφος για τα σημερινά συγκροτήματα που παίζουν σ’ αυτό το στυλ.
Το «Beat It» κυκλοφόρησε σε single στις 14 Φεβρουαρίου του 1983 και ήταν το τρίτο single που βγήκε από το «Thriller» (προηγήθηκαν το «The Girl Is Mine» και το «Billie Jean»). Ο αντιπρόεδρος της Epic Records, Frank Dileo, ήταν αυτός που έπεισε τον Michael Jackson να κυκλοφορήσουν το «Beat It» σε μια περίοδο που το «Billie Jean» ήταν ακόμα «φρέσκο» και κατευθυνόταν προς το Νο 1 των Η.Π.Α. Ο Dileo, ο οποίος αργότερα θα γινόταν ο μάνατζερ του τραγουδιστή, προέβλεψε ότι και τα δύο singles θα παρέμεναν ταυτόχρονα στο Top 10.
Έτσι οι ραδιοφωνικοί σταθμοί, οι οποίοι έπαιζαν ακόμα το «Billie Jean», προσθέσανε και το «Beat it» στα play-lists. Ο Michael Jackson πέτυχε κάτι μοναδικό: έκανε τους σταθμούς που έπαιζαν R&B να παίξουν ένα ροκ τραγούδι, και τους σταθμούς που έπαιζαν ροκ να παίξουν έναν τραγουδιστή της R&B!
Στις 30 Απριλίου του 1983, το «Beat It» έριξε από την κορυφή το «Come On Eileen» των Dexys Midnight Runners και ανέβηκε στο Νο 1 των Η.Π.Α. όπου παρέμεινε για τρεις εβδομάδες (μέχρι τις 20 Μαΐου). Επίσης, έφτασε στο Νο 3 της Μεγάλης Βρετανίας, και έγινε Νο 1 στη Νέα Ζηλανδία, Ισπανία και Ολλανδία, Νο 2 στην Αυστραλία και την Ελβετία, Νο 6 στην Αυστρία, Νο 8 στη Νορβηγία, Νο 12 στην Ιταλία, Νο 19 στη Σουηδία, Νο 31 στη Δανία και Νο 47 στη Γαλλία.
Το τραγούδι κέρδισε δύο American Music Awards, ένα Billboard Music Award, και δύο βραβεία Grammy στην κατηγορία Best Record of the Year και Best Male Rock Vocal Performance ενώ ήταν υποψήφιο και στην κατηγορία Song Of The Year. Λίγους μήνες μετά την κυκλοφορία του, το «Beat It» έγινε χρυσό στις Η.Π.Α. καθώς ξεπέρασε τα 1.000.000 αντίτυπα, και το 1989 έγινε πλατινένιο. Το 2006, στο πλαίσιο της προώθησης του box set «Visionary: The Video Singles», το single του «Beat It» ανέβηκε στο Νο 15 των βρετανικών charts. Μέχρι τον Μάρτιο του 2009 είχε επιπλέον 668.000 ψηφιακές πωλήσεις και μετά το θάνατο του Michael Jackson το «Beat It» ξαναμπήκε στους πίνακες επιτυχιών: Νο 5 στην Ελβετία, Νο 8 στη Νορβηγία, Νο 12 στη Φινλανδία, Νο 14 στην Τουρκία, Νο 16 στη Δανία, Νο 17 στην Αυστραλία, Νο 19 στη Μεγάλη Βρετανία και Νο 24 στη Νέα Ζηλανδία.
Ένας από τους λόγους που το τραγούδι αυτό γνώρισε τόσο μεγάλη επιτυχία ήταν η συχνή προβολή του από το MTV, που πρόβαλε μάλιστα το video σε παγκόσμια πρώτη καθιερώνοντας έτσι μία μακρά παράδοση για τους κορυφαίους καλλιτέχνες. Ο Michael Jackson ήταν ο πρώτος μαύρος καλλιτέχνης που έτυχε τέτοιας προβολής κι έτσι βρήκε πρόσβαση σε ένα ευρύ κοινό –και όχι μόνο στους μαύρους. Ένας επιπλέον λόγος ήταν η συμμετοχή του Van Halen στο σόλο, κάνοντας οικείο το τραγούδι ακόμα και στους οπαδούς της ροκ. Η αλήθεια είναι ότι το τραγούδι μοιάζει πιο πολύ με metal παρά με pop, παρά το γεγονός ότι ο Jackson ήταν ο Βασιλιάς της Pop. Η συμβολή του Van Halen ήταν καθοριστικής σημασίας καθώς το σόλο του, από αυτά που βγάζουν φουσκάλες στα δάχτυλα, είναι αυτό που απογειώνει το τραγούδι και που κάνει τη διαφορά απ’ όλα τα άλλα τραγούδια που έχει ερμηνεύσει ο Michael Jackson. Απλά φανταστείτε το «Beat It» χωρίς το σόλο…
Η ειρωνεία είναι ότι το album των Van Halen «1984» κόλλησε στο Νο 2 των αμερικάνικων charts, πίσω από τον… Michael Jackson, και δεν ανέβηκε ποτέ στο Νο 1! Η συμμετοχή του Eddie Van Halen στο δίσκο του Michael Jackson δυσαρέστησε τον David Lee Roth, τραγουδιστή των Van Halen, και αποτέλεσε έναν από τους λόγους για τους οποίους αποχώρησε από το συγκρότημα.
http://www.youtube.com/watch?v=WObfcDIf6lY
Το video του «Beat It» σκηνοθέτησε ο Bob Giraldi, ο οποίος αργότερα σκηνοθέτησε ξανά τον Michael, μαζί με τ’ αδέρφια του, σε δύο διαφημιστικά της Pepsi. Το σενάριο ακολουθεί μία απλή αφηγηματική γραμμή: δύο άντρες βγαίνουν από ένα εστιατόριο (η μουσική ξεκινάει όταν κλείνουν δυνατά οι πόρτες από πίσω τους) και στο δρόμο συναντούν κάποιους άλλους με τους οποίους αποτελούν μία συμμορία. Ταυτόχρονα μία άλλη συμμορία ξεκινάει από ένα μπιλιαρδάδικο με αρχηγό έναν τύπο με λευκά ρούχα και γυαλιά ηλίου (αυτός είναι ο χορογράφος του video-clip Michael Peters που χορογράφησε και το επικό «Thriller». Πέθανε από AIDS το 1994 σε ηλικία 46 ετών). Παρακολουθώντας το video προσεχτικά, βλέπουμε στο εστιατόριο μία κοπέλα που την φιλάει ο αγαπημένος της, ο οποίος αποτελεί μέλος συμμορίας. Η κοπέλα φοράει ένα λευκό t-shirt με κόκκινους λεκέδες που παραπέμπουν σε πληγές από σφαίρες, δίνοντας έτσι το στίγμα της βίαιης ατμόσφαιρας.
Τα μέλη των δύο αντιμαχόμενων συμμοριών συναντιούνται σε μία αποθήκη, όπου οδηγούνται σε μία συμπλοκή εμπνευσμένη από το «West Side Story» (μόνο που τα ρούχα στο «West Side Story» ήταν πιο… μοδάτα). Ο Michael Jackson εμφανίζεται αρχικά απομονωμένος στο δωμάτιό του αλλά διαισθάνεται ότι κάτι συμβαίνει και αποφασίζει ν’ αναλάβει δράση καθώς φαίνεται πως είναι ο μόνος που μπορεί να κάνει κάτι γι’ αυτό. Αργότερα τον βλέπουμε με ένα εξεζητημένο κόκκινο σακάκι να τραγουδά και να χορεύει στο άδειο πλέον εστιατόριο, απ’ όπου έφυγε η πρώτη συμμορία, και μετά στο άδειο πλέον μπιλιαρδάδικο, απ’ όπου έφυγε η δεύτερη συμμορία. Τη στιγμή που ξεκινάει το σόλο του ο Eddie Van Halen, οι αρχηγοί των δύο συμμοριών βγάζουν τα μαχαίρια.
Μόλις τελειώσει το σόλο, εμφανίζεται στην αποθήκη ο Michael Jackson, ο οποίος μπαίνει ανάμεσα στους δύο αρχηγούς και με τη δύναμη του χορού καταφέρνει να τους ενώσει. Κατόπιν, οι αρχηγοί μαζί με τους υπόλοιπους συμμορίτες ακολουθούν τον Michael Jackson σε μια εκρηκτική χορογραφία που μας δίδαξε πώς να σταματάμε τις εχθροπραξίες των συμμοριών κουνώντας τα κεφάλια μας και περπατώντας προς τα πίσω…
Στην ομαδική χορευτική σκηνή κάποιοι χορευτές εκτελούν περίπλοκες χορευτικές φιγούρες που παραπέμπουν στο break dance, μία τεχνική που εμφανίστηκε στις αρχές της δεκαετίας του 1970. Μεταξύ των χορευτών ξεχωρίζουν ο Michael DeLorenzo (γνωστός και από την ταινία και τηλεοπτική σειρά «Fame), ο Stoney Jackson (καμία συγγένεια με τον Michael), ο Peter Tramm (ντούμπλαρε τον Kevin Bacon στο «Footloose» και έπαιξε στην ταινία «Stayin’ Alive») και ο Tony Fields (πέθανε το 1995 από καρκίνο σε ηλικία 37 ετών). Εκτός από τους 18 επαγγελματίες χορευτές, στα γυρίσματα συμμετείχαν και 80 πραγματικά μέλη συμμοριών που δρούσαν στο Los Angeles, οι οποίοι κλήθηκαν να συμμετάσχουν στο video για να είναι πιο πειστική και αληθοφανής η ατμόσφαιρα.
Επίσης, είχε σχεδιαστεί και η εμφάνιση του Eddie Van Halen στο σημείο που έκανε το σόλο. Εντούτοις, αποφάσισε να μην εμφανιστεί επειδή πίστευε ότι το τραγούδι δεν θα γινόταν επιτυχία!
Το video αποτέλεσε το πρότυπο πολλών παρόμοιων σκηνών που γυρίστηκαν αργότερα και δικαίως κέρδισε πολλές διακρίσεις: δύο American Music Awards στις κατηγορίες Favorite Pop/Rock Video και Favorite Soul Video, ένα Black Gold Award στην κατηγορία Best Video Performance και επτά (!) Billboard Video Awards στις κατηγορίες: Best Overall Video Clip, Best Performance by a Male Artist, Best Use of Video to Enhance a Song, Best Use of Video to Enhance an Artist’s Image, Best Choreography, Best Overall Video και Best Dance/Disco 12″. Αργότερα το βίντεο του «Beat It» μπήκε στο Music Video Producers Hall Of Fame. Ήταν τέτοια η δύναμη των χορογραφιών του Peters που ακόμα και μια δεκαετία μετά την κυκλοφορία του βίντεο, οι ζωντανές εμφανίσεις του Michael Jackson περιλάμβαναν στο «Beat It» πολλά από τα αυθεντικά βήματα και κινήσεις, τα οποία βέβαια προσαρμόστηκαν για τις ανάγκες των παραστάσεων.
Η βασική δομή του video-clip αντιγράφτηκε αμέσως από πολλούς και συνεχίζεται αμείωτα μέχρι σήμερα, γεγονός που αποδεικνύει την τεράστια επιρροή του στη βιομηχανία των video-clips.
Ο σκηνοθέτης Bob Giraldi και ο χορογράφος Michael Peters επανέλαβαν την επιτυχημένη συνταγή και στο video-clip του «Love Is A Battlefield» (1983) της Pat Benatar, το οποίο θα μπορούσαμε να πούμε ότι είναι η απόλυτη θηλυκή εκδοχή του «Beat It», τόσο ως προς το θέμα του όσο και ως προς την επεξεργασία και το περιεχόμενο.
Άλλοι καλλιτέχνες που δανείστηκαν ιδέες από το «Beat It» ήταν ο Lionel Richie (ο οποίος συνεργάστηκε με τον ίδιο σκηνοθέτη και χορογράφο στο video του «Running With The Night»), η Janet Jackson, οι Backstreet Boys, οι ‘N Sync, η Christina Aguilera, η Amy Winehouse και αμέτρητοι άλλοι, προς τέρψιν των απανταχού μουσικών σταθμών.
Η επιτυχία του «Beat It» τροφοδότησε ακόμα περισσότερο τη συνεχώς αναπτυσσόμενη Jackson-mania που κυρίευε εκατομμύρια νέους σ’ όλο τον κόσμο. Στο πλαίσιο αυτό, το Υπουργείο Μεταφορών των Η.Π.Α. χρησιμοποίησε το τραγούδι σε μηνύματα κατά της οδήγησης υπό την επήρεια αλκοόλ. Σε ανταλλαγή, ο Michael Jackson προσκλήθηκε στον Λευκό Οίκο όπου συνάντησε τον τότε πρόεδρο των Η.Π.Α., Ronald Reagan. Ο Jackson εμφανίστηκε φορώντας γυαλιά ηλίου και ένα κοστούμι με παγιέτες (!), δίνοντας την ευκαιρία στους φωτογράφους να τραβήξουν κάποιες πολύ ενδιαφέρουσες φωτογραφίες με τον Αμερικανό πρόεδρο.
Σε ό,τι αφορά το περιβόητο κόκκινο σακάκι που φορούσε ο Michael Jackson στο «Beat It», αυτό έγινε το απόλυτο icon της νεολαίας σ’ όλα τα μήκη και πλάτη του κόσμου. Μ’ αυτό το σακάκι απεικονίστηκε ο Michael Jackson στο εξώφυλλο του περιοδικού TIME το 1984. Επίσης, στο ένα από τα δύο διαφημιστικά της Pepsi που έκαναν οι Jacksons, ο 13χρονος τότε ηθοποιός Alfonso Ribeiro (ο οποίος αργότερα υποδύθηκε τον ξάδερφο του Will Smith στον «Πρίγκιπα του Bel-Air») φοράει ένα παρόμοιο τζάκετ καθώς χορεύει στο δρόμο με άλλους συνομήλικούς του.
Παρόμοιο τζάκετ φοράει και ο Weird Al Yankovic στην παρωδία του, με τίτλο «Eat it» (!) που κυκλοφόρησε το 1984. Μάλιστα στην Αυστραλία η παρωδία ανέβηκε στο Νο 1 ξεπερνώντας ακόμα και το πρωτότυπο (το οποίο είχε φτάσει ως το Νο 2). Στην εκτέλεση του Yankovic το σόλο της κιθάρας παίζει ο Αμερικανός κιθαρίστας Rick Derringer ενώ το ξεκαρδιστικό video-clip είναι… πανομοιότυπο με αυτό του Michael Jackson. Στο βίντεο ο Yankovic παρωδεί το «Beat It» μιμούμενος με αδέξιο τρόπο τις κινήσεις του Michael Jackson και αντιγράφοντας το βίντεο σκηνή με σκηνή.
Για την παρωδία αυτή, ο Yankovic πήρε την άδεια του Jackson λέγοντας σχετικά:
– Ο μόνος λόγος που με άφησε είναι επειδή είχε αίσθηση του χιούμορ. Είναι εμψυχωτικό να βρίσκεις κάποιον τόσο δημοφιλή, ταλαντούχο και ισχυρό, που μπορεί πραγματικά να καταλάβει ένα αστείο. Βεβαίως υπάρχουν πολλοί σημαντικοί καλλιτέχνες στη σημερινή σκηνή της pop, αλλά άνθρωποι σαν τον Michael Jackson δεν εμφανίζονται συχνά.
Το «Eat It» κέρδισε βραβείο Grammy στην κατηγορία Best Comedy Recording και το 1989 έγινε χρυσό.
Το «Beat It» γνώρισε πάμπολλες άλλες εκτελέσεις, μεταξύ των οποίων από το αγγλικό συγκρότημα της death metal, Ten Masked Men (περιλαμβάνεται στο δίσκο «Ten Masked Men», 1999), από το αμερικάνικο συγκρότημα της punk, The Unseen (δίσκος «So This Is Freedom?», 1999), από τον Βραζιλιάνο Milton Nascimento (δίσκος «Crooner», 1999), από τον Richard Cheese σε στυλ lounge (δίσκος «I’d Like A Virgin», 2004), από τον Senor Coconut And His Orchestra σε στυλ Latin (σε single, 2004), από τους Έλληνες Inactive Messiah («Be My Drug», 2006), από τους Ιταλούς «Raintime» («Flies & Lies», 2007), από τους Supergrass (στη δεύτερη πλευρά του single «Bad Blood», 2008) και από τους Pierce The Veil (είναι διαθέσιμο μόνο από τη σελίδα τους στο myspace και είναι ελεύθερο για download). Επίσης, το 2003 οι Metallica είχαν παίξει ένα απόσπασμα του «Beat It» στα MTV Video Music Awards.
Το Σεπτέμβριο του 2001, στο πλαίσιο της επετείου των 30 χρόνων σόλο καριέρας, ο Michael Jackson έκανε ένα δίωρο show όπου συμμετείχαν και τα αδέρφια του. Στο show αυτό, που πραγματοποιήθηκε στο Madison Square Garden της Νέας Υόρκης και μεταδόθηκε αργότερα από το CBS, ο Michael Jackson ερμήνευσε το «Beat It» συνοδεία του κιθαρίστα των Guns N’ Roses και των Velvet Revolver, Slash. Στο τραγούδι οι χορευτές υποδύονταν gangsters και στο τέλος έγινε αναπαράσταση της χορευτικής σκηνής που υπήρχε στο video clip.
Βέβαια, το «Beat It» ήταν από τα αναντικατάστατα τραγούδια του Michael Jackson σε όλες τις περιοδείες που έχει κάνει στην καριέρα του.
Το Φεβρουάριο του 2008 και με αφορμή την 25η επέτειο από την κυκλοφορία του «Thriller», κυκλοφόρησε το «Thriller 25» που περιέχει, μεταξύ άλλων, και ένα remix που έκανε ο τραγουδιστής των Black Eyed Peas, will.i.am. Το remix με τίτλο «Beat It 2008» ερμηνεύουν ο Michael Jackson και η Fergie (μέλος κι αυτή των Black Eyed Peas). Στην εκτέλεση αυτή χρησιμοποιήθηκαν τα πρωτότυπα φωνητικά του Jackson, τα οποία και συγχωνεύτηκαν με τα νέα φωνητικά της Fergie. Το «Beat It 2008» μπήκε στους πίνακες επιτυχιών διαφόρων χωρών (Ελβετία, Μεξικό, Δανία, Σουηδία, Ιαπωνία, Αυστρία, Γερμανία, Καναδάς κ.α.).
Η εκτέλεση αυτή έλαβε δυσμενείς κριτικές, με το περιοδικό Rolling Stone να τη θεωρεί «υποψήφια για την πιο άσκοπη μουσική στιγμή της χρονιάς». Η επίπεδη ερμηνεία της Fergie όχι μόνο δεν προσέφερε τίποτα αλλά ήταν και ενοχλητική αφού περισσότερο παπαγάλιζε τους στίχους παρά τους τραγουδούσε. Πάλι καλά δηλαδή που κράτησαν ανέπαφο το φλογοβόλο σόλο του Eddie Van Halen…
Τον Μάρτιο του 2008 οι Fall Out Boy κυκλοφόρησαν μία εκτέλεση του «Beat It», όπου το μέρος του Eddie Van Halen παίζει ο John Mayer. Η εκτέλεση αυτή περιλαμβάνεται στο δίσκο «****: Live In Phoenix», αλλά είναι ηχογραφημένη σε studio. Εντούτοις, οι Fall Out Boy είχαν παίξει ζωντανά το «Beat It» και μάλιστα η πρώτη φορά ήταν κατά τη διάρκεια των MTV Music Video Awards του 2007. Κατόπιν οι Fall Out Boy έπαιξαν και άλλες φορές το τραγούδι, όπως στο Coors Amphitheatre του Greenwood Village στο Κολοράντο, στο φεστιβάλ Carling Weekend στο Leeds, και στο πρωτοχρονιάτικο πάρτυ του αμερικανικού καναλιού FOX την Πρωτοχρονιά του 2008.
Ο τραγουδιστής των Fall Out Boy, Patrick Stump, ανέφερε ότι το συγκρότημα δεν σχεδίαζε να συμπεριλάβει σε δίσκο τη διασκευή του τραγουδιού.
Patrick Stump: Βασικά, μία μέρα άρχισα να παίζω το riff του τραγουδιού την ώρα που έκανα δοκιμές στον ήχο. Τότε άρχισαν να το παίζουν κι οι υπόλοιποι κι έτσι συνειδητοποιήσαμε ότι θα πρέπει να το ηχογραφήσουμε και να το κυκλοφορήσουμε με το live.
Ο μπασίστας Pete Wentz είχε εμμονή με τον Michael Jackson και λέγεται ότι πριν την ηχογράφηση του τραγουδιού είδε το «Moonwalker» (ταινία του 1988 με τον Michael Jackson). Ο Wentz ήταν αυτός που κάλεσε τον John Mayer να κάνει το σόλο, προσπαθώντας με τους υπόλοιπους να σκεφτούν έναν νέο κιθαρίστα που να έχει ταυτόχρονα και απήχηση. Ο 30χρονος τότε John Mayer ήταν η καλύτερη επιλογή δεδομένου ότι ήταν ένας νέος κιθαρίστας με πάνω από 20 βραβεία (μέχρι σήμερα έχει κερδίσει 7 βραβεία Grammy) ενώ ήταν και γνωστός από τις συνεργασίες του με κιθαρίστες-θρύλους όπως τον Eric Clapton, τον B.B. King κ.α.
Αν και η εκτέλεση των Fall Out Boy δεν κυκλοφόρησε σε single (ήταν διαθέσιμη μόνο για download) κατάφερε μόνο με τις ψηφιακές πωλήσεις να φτάσει στο Νο 19 στις Η.Π.Α. και στο Νο 21 στη Μεγάλη Βρετανία. Επίσης, έγινε Νο 8 στον Καναδά, Νο 13 στην Αυστραλία, Νο 14 στη Νέα Ζηλανδία, Νο 15 στη Χιλή, Νο 75 στην Αυστρία, Νο 78 στο Μεξικό και Νο 98 στην Ολλανδία. Εξαιρουμένων των τραγουδιών που περιείχαν sample από τραγούδια του Michael Jackson, το «Beat it» των Fall Out Boy έγινε η δεύτερη πιο επιτυχημένη επανεκτέλεση τραγουδιού του Michael Jackson (στην πρώτη θέση είναι το medley «Right Here/Human Nature» των SWV που το 1993 έφτασε ως το Νο 2 των Η.Π.Α.).
http://www.youtube.com/watch?v=hI-0Hgu8mUk
Το video clip των Fall Out Boy, σκηνοθεσίας του Shane Drake, έκανε πρεμιέρα τον Απρίλιο του 2008 και περιέχει πολλές αναφορές στον Michael Jackson και στο πρωτότυπο clip του «Beat It», αφού ακόμα και τα κοστούμια ήταν παρόμοια με τα αυθεντικά. Επίσης έκαναν cameo εμφανίσεις οι ηθοποιοί Hal Sparks, Tony Hale, Joel David Moore και Donald Faison. Το βίντεο ήταν υποψήφιο στην κατηγορία Best Rock Video στα 2008 MTV Video Music Awards.
Patrick Stump: Πιστεύω ότι όταν κάνεις μία διασκευή σε τραγούδι του Michael Jackson, υπάρχει μία προσδοκία ότι θα κάνεις κι ένα βίντεο σαν τα δικά του. Αυτό που αποφασίσαμε να κάνουμε είναι εμπνευσμένο από τον Michael Jackson και τη μυθολογία γύρω απ’ αυτόν. Υπάρχουν συγκεκριμένες εικόνες που είναι σημεία αναφοράς για μας, όμως σε κάθε περίπτωση δεν πρόκειται για κάποιο από τα δικά του βίντεο αλλά για όλα τα βίντεο μαζί. Κάτι σαν όλα σε ένα, αλλά σύμφωνα με τις δικές μας οικονομικές δυνατότητες.
Το «Beat It» ακούγεται στις ταινίες «Ρόδα, Τσάντα Και Κοπάνα Νο 2» (1983), «Επιστροφή Στο Μέλλον 2» (Back To The Future 2, 1989), «Ο Άρχοντας Της Πασαρέλας» (Zoolander, 2001), καθώς και σε μία σκηνή καυγά στην κωμωδία «Ο Μαύρος Αδελφός» (Undercover Brother, 2002). Επίσης, περιλαμβάνεται στα video games «Karaoke Revolution volume 3» και «Guitar Hero World Tour».
Συμπερασματικά μπορούμε να πούμε ότι το «Beat It» ήταν αναμφίβολα μία τεράστια επιτυχία και δίκαια πολλοί το αποκαλούνε ως το απόλυτο crossover hit (που συνδυάζει, δηλαδή, διαφορετικά είδη μουσικής). Το τραγούδι όχι μόνο κέρδισε τους οπαδούς της R&B, αλλά τα κατάφερε και με τους οπαδούς της rock και του heavy metal κυρίως χάρη στο riff της κιθάρας, το σόλο του Eddie Van Halen αλλά και την ερμηνεία του Michael Jackson. Το καθένα από αυτά τα στοιχεία αποτέλεσε σημαντικό μέρος αυτού του σπουδαίου και καινοτομικού τραγουδιού, το οποίο είχε τεράστια επίδραση στην κουλτούρα της pop μουσικής και θεωρείται πρωτοπόρο της μαύρης ροκ αλλά και ένας από τους ακρογωνιαίους λίθους της σαρωτικής επιτυχίας του άλμπουμ «Thriller».
Μέχρι σήμερα, το single του «Beat It» πούλησε περισσότερα από 5.000.000 αντίτυπα. Το περιοδικό Rolling Stone το κατέταξε στο Νο 337 των 500 Καλύτερων Τραγουδιών Όλων των Εποχών και το συμπεριέλαβε στα 500 τραγούδια που καθόρισαν το Rock and Roll, ενώ το Guitar World κατέταξε το σόλο του Eddie Van Halen στο Νο 67 των Καλύτερων Σόλο Κιθάρας όλων των Εποχών.
Κείμενο-έρευνα: Κωνσταντίνος Παυλικιάνης