Στον κόσμο της Kλασσικής! (14/02/2011)
Αυτή την εβδομάδα έχουμε πολλές επιλογές και ποικιλία στο ύφος, μοντέρνο, μπαρόκ, μελόδραμα, σινεμά, ποίηση και μπαλέτο…
Μία «Μπαρόκ ιστορία αγάπης» στην αίθουσα Παρνασσός για την ημέρα των ερωτευμένων Δευτέρα 14 Φεβρουαρίου
Μια δραματοποιημένη συναυλία με άριες από μπαρόκ όπερες που πραγματεύονται τον έρωτα, θα έχει τη δυνατότητα να απολαύσει το κοινό του Φιλολογικού Συλλόγου Παρνασσός τη Δευτέρα 14 Φεβρουαρίου.
Η μεσόφωνος Νikol Konstante και ο μπάσος Nikolai Samuelsen ντυμένοι με κοστούμια εποχής αφηγούνται μια σπονδυλωτή ιστορία αγάπης ερμηνεύοντας άριες των G. Caccini, A. Scarlatti, B. Marcello, G. Händel, A. Vivaldi, N. Piccinni, G. Giordani, J.de Martin, G. B. Pergolesi και C. W. Gluck. Η συναυλία χωρίζεται σε επτά ενότητες μέσα από τις οποίες ζωντανεύει η εξέλιξη μιας ερωτικής ιστορίας από τη γέννησή της, οι προσδοκίες, η αναμονή, το σμίξιμο ενός ζευγαριού,το πάθος, αλλά και η ζήλεια, ο χωρισμός, η μοναξιά, η απώλεια, και το ξανασμίξιμο, αφού στο τέλος η αγάπη θα νικήσει…
Φιλολογικός Σύλλογος Παρνασσός
Πλατεία Αγ. Γεωργίου Καρύτση 8, Αθήνα τηλ: 210 32 21 917
Υπηρεσία εισιτηρίων, Πανεπιστημίου 39 (Στοά Πεσμαζόγλου), Αθήνα
τηλ. 210 7234567, www.ticketservices.gr
ώρα έναρξης 20:30
(Τιμές εισιτηρίων 10 & 15 ευρώ)
Το Νέο Ελληνικό Κουαρτέτο σε μία Ιταλική βραδιά 17/2 στο Ίδρυμα Εικαστικών Τεχνών και Μουσικής Β.Μ Θεοχαράκη Βασιλίσσης Σοφίας 9 & Μέρλιν 1, 106 71 Αθήνα
Στις 17/2 το Νέο Ελληνικό Κουαρτέτο ολοκληρώνει στο Ίδρυμα εικαστικών τεχνών και μουσικής Β.Μ Θεοχαράκη τον κύκλο συναυλιών που είχε ξεκινήσει από το Νοέμβριο. Το Νέο Ελληνικό Κουαρτέτο θεωρείται σήμερα το κορυφαίο συγκρότημα μουσικής δωματίου στην Ελλάδα. Τόσο τα έργα του κλασικού ρεπερτορίου, όσο και η πλούσια ελληνική δημιουργία κατέχουν εξέχουσα θέση στο ρεπερτόριο του Κουαρτέτου, που έχει παρουσιάσει πλήθος έργων σε διάφορα φεστιβάλ και διεθνείς καλλιτεχνικές συναντήσεις. Το κοινό καλείται να μυηθεί στα μυστικά αυτού του πιο ευγενικού και συνάμα πιο εσωτερικού είδος μουσικής δωματίου μέσα από ένα ιστορικό πανόραμα σε 6 μέρη-συναυλίες, από τον Haydn και τον Mozart έως τον Respighi, τον Nielsen και τον Θεοδωράκη. Μετά το τέλος της συναυλίας όποιος επιθυμεί μπορεί να συνεχίσει τη βραδιά του με ένα δείπνο, με συνοδεία κρασιών από τη Ιταλία χώρα των συνθετών της βραδιάς: Verdi (Κουαρτέτο σε μι ελάσσονα), Cherubini (Κουαρτέτο αρ. 1 σε μι ύφεση μείζονα), Respighi (Quartetto dorico)
Ώρα έναρξης: 20:30- Πληροφορίες : 210-3611206
Πακέτο Αρμονία των Αισθήσεων: 50 €
Περιλαμβάνει το εισιτήριο της συναυλίας, είσοδο στην έκθεση
και δείπνο στο Café Merlin του Ιδρύματος.
Τιμές εισιτηρίων:25 €, 15 € (φοιτητικό)
Συζήτηση ανάγνωση και μουσική στο Goethe–Institut Athen, αφιέρωμα στον Ιάκωβο Καμπανέλλη και τη γερμανική έκδοση του «Μαουτχάουζεν» Παρασκευή 18 Φεβρουαρίου 2011, ώρα: 19:30
45 χρόνια μετά την έκδοσή του, το αυτοβιογραφικό έργο του Ιάκωβου Καμπανέλλη, μαρτυρία για τα δυο χρόνια που έζησε στο στρατόπεδο συγκέντρωσης Μαουτχάουζεν, κυκλοφορεί τώρα για πρώτη φορά και σε γερμανική γλώσσα με τον τίτλο «Η ελευθερία ήρθε το Μάη». Το βιβλίο θα παρουσιάσουν ο εκδότης (Εκδόσεις Ephelant-Verlag, Βιέννη) και η μεταφράστρια Έλενα Στρουμπάκη με ζωντανή μουσική (πιάνο/φωνή) από το έργο του Μίκη Θεοδωράκη «Καντάτα Μαουτχάουζεν».
Η αφηγήτρια και τραγουδίστρια Αλίκη Καγιαλόγλου ερμηνεύει την “Καντάτα Μαουτχάουζεν” σε στίχους Ι. Καμπανέλλη και μουσική του Μίκη Θεοδωράκη. Στο πιάνο την συνοδεύει ο Φρίξος Μόρτζος.
(σε γερμανική και ελληνική γλώσσα με ταυτόχρονη μετάφραση)
Goethe-Institut Athen, Ομήρου 14-16, Τηλ. 210 36 61 000
Είσοδος ελεύθερη
Το Μπαλέτο Μπορίς Άϊφμαν της Αγίας Πετρούπολης στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, Π.Ιλ. Τσαικόφσκι-Τολστόι, «Αννα Καρένινα» 17, 18, 19 & 20 Φεβρουαρίου
Τον γνωρίσαμε το 2009 με την «κόκκινη Ζιζελ», φέτος ο ρώσος χορογράφος Μπ. Άιφμαν επιστρέφει με το πιο συμβολικό ερωτικό τρίγωνο της παγκόσμιας λογοτεχνίας, η Άννα Καρένινα, ο άνδρας της Αλεξέι Αλεξάντροβιτς Καρένιν και ο εραστής της, Αλεξέι Κιρίλοβιτς Βρόνσκι. Έντονη και παθιασμένη η μουσική του Τσαϊκόφσκι, γεμάτη φαντασμαγορία και θεατρικότητα η χορογραφία του Άϊφμαν, ταξιδεύει τους θεατές στη δίνη μιας σφοδρής και οδυνηρής τραγωδίας. Tην ηρωίδα θα ενσαρκώσουν εναλλάξ, οι χορεύτριες Nina Zmievets και Anastasia Sitnikova. Ο Oleg Gabyshev και ο Sergey Volobuev θα ερμηνεύσουν τον Βρόνσκι, ενώ Καρένιν θα είναι ο Oleg Markov και ο Dmitry Fisher.
Έρωτας, πίστη, ζήλεια, οικογένεια, πόθος και πάθος, ένα μακρόσυρτο pas de trois, με κεντρική φιγούρα τη βασανισμένη Καρένινα, που παραπαίει ανάμεσα σε σύζυγο και εραστή, αμαρτωλή και εξόριστη από την τάξη της και την κοινωνία και επιλέγει ένα μοιραίο τρένο για να τη λυτρώσει από την απομόνωση και τις διαψεύσεις.
Μέγαρο Μουσικής Αθηνων-Αίθουσα Αλεξάνδρα Τριάντη Ώρα: 20.00μ.μ.
Τιμές εισιτηρίων είναι : € 11,50 (φοιτητικά) – 20,00 – 36,00 – 53,00 – 72,00(Διακεκριμένη Ζώνη)
Hλεκτρικό κουαρτέτο στο Μέγαρο Μουσικής Plus multimedia παράσταση “Voluntary Electrocution–The Next Day”/«Εθελοντική ηλεκτροπληξία-Η επόμενη μέρα» του Μodern–e–Quartet+. Σάββατο 19 Φεβρουαρίου
Η εξερεύνηση των ορίων της μουσικής δημιουργίας στη Σειρά Γέφυρες, που διευθύνει ο Δημήτρης Μαραγκόπουλος, συνεχίζεται δυναμικά με τους Σύγχρονους Περφόρμερ. H δημοφιλής Σειρά του Μεγάρου φιλοξενεί στην Αίθουσα Δημήτρης Μητρόπουλος τη multimedia παράσταση “Voluntary Electrocution-The Next Day”/«Εθελοντική ηλεκτροπληξία-Η επόμενη μέρα» του Μodern-e-Quartet+. Θα παρουσιαστούν έργα γραμμένα ειδικά για ηλεκτρικό κουαρτέτο εγχόρδων, συνθετητές, κρουστά, προηχογραφημένο υλικό και βιντεοπροβολή που υπογράφουν οι: Athens Arts Ensemble, Θάνος Μικρούτσικος, Κώστας Ηλιάδης, Γιώργος Χατζημιχελάκης, Paul Evernden, Κωνσταντίνος Κατωμέρης και Μάριος Τσάνγκαρης.
Τον ηχητικό σχεδιασμό της παράστασης έχει αναλάβει o sound designer-DJ ΙΟΝ-Γιάννης Παπαϊωάννου. Ηχολήπτης, ο μόνιμος συνεργάτης του MeQ Κώστας Μπόκος. Η σκηνοθετική επιμέλεια είναι του Δημήτρη Σαραντόπουλου. Βοηθός σκηνοθέτη, η Αγγέλα Σαρόγλου. Στον σχεδιασμό των φωτισμών, ο Νίκος Βλασόπουλος. Στην παράσταση συμμετέχουν φιλικά η Άννα Λιανοπούλου (χορός) και ο Ahmed Ali (φωνή-MC).
Μεγαρο μουσικής PlusΣάββατο 19/2 ώρα: 20.30
Τιμές εισιτηρίων είναι : € 5,00 (Φοιτητικά) – 12,00 – 20,00
Alina Ibragimova & Cédric Tiberghien στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών σονάτες για βιολί και πιάνο των Ντεμπυσσύ, Ραβέλ και Λεκέ και για τους εμπνευσμένους από την αρχαία Ελλάδα Μύθους του Συμανόφσκι.
Η Αλίνα Ιμπραγκιμόβα, γεννημένη το 1985, αναγνωρίζεται διεθνώς ως μία από τις σημαντικότερες βιολονίστριες της γενιάς της. Έχει ήδη πραγματοποιήσει μια εντυπωσιακή σταδιοδρομία, η οποία περιλαμβάνει εμφανίσεις σε σημαντικές αίθουσες και φεστιβάλ και συνεργασίες με διάσημες ορχήστρες και μαέστρους. Το ιδιαίτερα εκτεταμένο ρεπερτόριό της εκτείνεται από τον Μπαχ μέχρι τον Λίγκετι και τον Χάρτμαν, ενώ σύγχρονοι συνθέτες έχουν γράψει έργα ειδικά γι’ αυτήν.
Οι ερμηνείες της διακρίνονται για τη δεξιοτεχνία τους, την εκφραστικότητα και για μια σπάνια για την ηλικία της ωριμότητα και κατανόηση διαφορετικών υφών. Επιλέγει πολλές φορές σημαντικά έργα, τα οποία δεν παρουσιάζονται συχνά, όπως τα έργα για βιολί και πιάνο του Συμανόφσκι, για την ηχογράφηση των οποίων βραβεύτηκε το 2009 με το Diapason d’Or.
Μαζί με τον Γάλλο πιανίστα Σεντρίκ Τιμπεργκέν θα παρουσιάσει έργα τα οποία κατέχουν μια ξεχωριστή θέση στο συνολικό έργο των συγκεκριμένων συνθετών και στο βιολιστικό ρεπερτόριο. Πρόκειται για τις μοναδικές σονάτες για βιολί και πιάνο των Ντεμπυσσύ, Ραβέλ και Λεκέ και για τους εμπνευσμένους από την αρχαία Ελλάδα Μύθους του Συμανόφσκι. Τα έργα αυτά γράφτηκαν ανάμεσα στα τέλη του 19ου και στις αρχές του 20ού αιώνα και μοιάζουν περισσότερο να κλείνουν μια εποχή, παρά να προοιωνίζουν τις μετέπειτα εξελίξεις. Κοινή παραμένει και στους τέσσερις συνθέτες η προσπάθεια ανάδειξης των τεχνικών και ηχητικών-εκφραστικών δυνατοτήτων του οργάνου, καθώς και ο προσανατολισμός σε παλαιότερα πρότυπα, είτε της γαλλικής είτε της γερμανικής παράδοσης. Ο ανεπανάληπτος γαλλικός ηχοχρωματικός πλούτος συναντάται με το έντονα ιδιοσυγκρασιακό ύφος ενός Πολωνού συνθέτη σε αυτό το πρόγραμμα το οποίο αναδεικνύει τις ερμηνευτικές δυνατότητες μιας ξεχωριστής μουσικής προσωπικότητας.
Claude Debussy: Σονάτα για βιολί
Guillaume Lekeu : Σονάτα για βιολί και πιάνο σε σολ μείζονα
Karol Szymanowski: Μύθοι, έρ. 30/ Maurice Ravel: Σονάτα για βιολί και πιάνο
Στέγη Γραμμάτων & Τεχνών
19 Φεβρουαρίου 2011 20:30 Κεντρική Σκηνή
Εισιτήρια: 15 – 20 – 30 – 40 € Φοιτ. 10 – 15 €
Η Καμεράτα με όργανα εποχής Georg Benda: Μήδεια | Joseph Haydn
«Παρακολούθησα με τη μεγαλύτερη ευχαρίστηση δυο παραστάσεις της Μήδειας του Μπέντα. Τίποτα έως τώρα δεν με έχει εντυπωσιάσει περισσότερο! Η συνεύρεση της πρόζας και της μουσικής δίνουν το ωραιότερο αποτέλεσμα. Ο Μπέντα έχει συνθέσει άλλο ένα “μελόδραμα”, την Αριάδνη στη Νάξο, και τα δύο πραγματικά αξιοθαύμαστα. Αγαπώ τα δύο αυτά έργα τόσο πολύ, ώστε τα έχω πάντα μαζί μου. Ο Μπέντα είναι ένας από τους πιο αγαπημένους μου σύνθετες». Γεμάτος ενθουσιασμό ο Βόλφγκανγκ Αμαντέους Μότσαρτ περιγράφει στον πατέρα του τι ένιωσε παρακολουθώντας τη Μήδεια στο Μάνχαϊμ. Το 18ο αι. ο όρος «μελόδραμα» αναφερόταν σε ένα είδος τόσο αβάν-γκαρντ για την εποχή εκείνη που εντυπωσίασε τη μεγαλοφυΐα του νεαρού Βόλφγκανγκ: ένα θεατρικό έργο με μουσική συνοδεία, χωρίς όμως τραγούδι αλλά με απαγγελία. Η Καρυοφυλλιά Καραμπέτη, μια από τις σπουδαιότερες σύγχρονες θεατρικές Μήδειες, δίνει νέα πνοή στο έργο του Γκέοργκ Μπέντα, ενώ τα όργανα εποχής της Καμεράτα μας φέρνουν πιο κοντά στο δωρικό συμφωνικό ήχο της κλασικής περιόδου.
Στο πρώτο μέρος της βραδιάς παρουσιάζεται η περίφημη συμφωνία αρ. 94 του Γιόζεφ Χάυντν, με την επονομασία Η έκπληξη. Γιατί ονομάστηκε έτσι; Ελάτε και θα μάθετε…Μουσική διεύθυνση: Γιώργος Πέτρου
Joseph Haydn Συμφωνία αρ. 94 σε σολ μείζονα (Η έκπληξη)
Ι. Adagio-Vivace assai /II. Andante / III. Menuetto (Allegro molto)
IV. Finale (Allegro di molto)
Georg Benda Μήδεια (μελόδραμα) με την Καρυοφυλλιά Καραμπέτη
Στέγη Γραμμάτων & Τεχνών
20 – 21 Φεβρουαρίου 2011 20:30 Κεντρική Σκηνή
Εισιτήρια: 15 – 20 – 30 – 40 € Φοιτ. 10 – 15 €
“Το εργαστήρι του Δρ. Caligari“ την ταινία αριστούργημα του βωβού κινηματογράφου ‘ντυμένο’ μουσικά από το Weimar Ensemble
Από τα αριστουργήματα του κινήματος του εξπρεσιονισμού, η ταινία “Το εργαστήρι του Δρ. Καλιγκάρι”, θα προβληθεί στην Αίθουσα Δημήτρης Μητρόπουλος, σε ατμόσφαιρα κινηματογραφικής αίθουσας στην περίοδο του Μεσοπολέμου. Την προβολή της εκπληκτικής αυτής ταινίας του βωβού κινηματογράφου, θα συνοδεύσει μουσικά το Weimar Ensemble.
Το κοινό θα έχει την ευκαιρία να γνωρίσει και να απολαύσει μια κλασική ταινία του «βωβού» κινηματογράφου, όπως συνηθιζόταν στην εποχή της, με τη συνοδεία ζωντανής μουσικής. Στην υποβλητική ατμόσφαιρα της ταινίας θα μας μεταφέρει το Weimar Ensemble, ένα μουσικό σύνολο που δημιουργήθηκε μέσα στους κόλπους του Δημοτικού Ωδείου Βόλου με σκοπό τη ζωντανή μουσική συνοδεία ταινιών κυρίως του Ευρωπαϊκού βωβού κινηματογράφου, με έμφαση στη δεκαετία 1920-1930 (εποχή της «Δημοκρατίας της Βαϊμάρης») και ειδικότερα στον γερμανικό εξπρεσιονισμό. Τους μουσικούς Μιχάλη Ισκά (βιολί), Αφροδίτη Μιχαηλίδη (τσέλο), Ελευθερία Φραγκουδάκη (φλάουτο), Γιώργο Αγγελάκη (τρομπόνι) και Εύη Φιλίππου (κρουστά) διευθύνει και συνοδεύει στο πιάνο ο συνθέτης Ανδρέας Μιμαίος, ο οποίος έχει κάνει και την μουσική επιμέλεια, δίνοντας ταυτόχρονα και πολλές δυνατότητες αυτοσχεδιασμού στους μουσικούς. Την αφήγηση θα κάνει η Θάνια Παπαγεωργίου.
Κυριακή 20 Φεβρουαρίου 2011, 8.30 μμ.
ΜΜΑ-Αίθουσα Δημήτρης Μητρόπουλος
Οι τιμές εισιτηρίων: € 5,00 (Φοιτητικά) – 12,00 – 20,00
Για την ημέρα των ερωτευμένων… (βίντεο)
Η Μάρθα Άργκεριχ να παίζει το νυχτερινό του Σοπέν έναν κατ εξοχήν ρομαντικό συνθέτη που και η δική του προσωπική ζωή χαρακτηρίστηκε από ένα μεγάλο έρωτα αυτόν με τη Γεωργία Σάνδη. Η Μάρθα Άργκεριχ μια από τις εξέχουσες παγκοσμίως προσωπικότητες στο χώρο της πιανιστικής τέχνης εδώ σε ένα από τα ωραιότερα «νυχτερινά» του Σοπέν.
Τι είναι το κομμάτι που ονομάζουμε στην κλασσική μουσική: «νυχτερινό»
Μία ρομαντική σύνθεση για ονειρική διάθεση ειδικά γραμμένη για πιάνο. Εμφανίστηκε για πρώτη φορά το δέκατο όγδοο αιώνα κυρίως ως ένα κομμάτι που παιζόταν με παραλλαγές για ένα βράδυ (σε κάποιο απογευματινό πάρτυ) κ ύστερα ξεχνιόταν. Το 1812 ο σκοτσέζος συνθέτης John Field (1782 – 1837) χρησιμοποίησε τον όρο «νυχτερινά» για έργα που αφορούσαν στη λυρική μελωδία δηλαδή σε τραγούδια που συνοδευόταν αποσπασματικά με συγχορδίες, ελεύθερες από φόρμα από κιθάρα.
Πάνω σε αυτό το μοντέλο ο Σοπέν ανέπτυξε τα «νυχτερινά» με πιανιστική δεξιοτεχνία χρησιμοποιώντας νέες τεχνικές και μορφολογικές φόρμες, μουσικές και εκφραστικές. Ρομαντικό, σκεπτικιστικό, ποιητικό, μελαγχολικό, ονειροπόλο το «νυχτερινό» κομμάτι ταίριαζε απόλυτα στον ιδιαίτερο τύπο του συνθέτη, που άλλωστε κ ο ίδιος είχε ένα προσωπικό μεγάλο έρωτα που έμεινε στην ιστορία εκείνον με τη Γεωργία Σάνδη, Έγραψε δέκα εννιά νυχτερινά κομμάτια στα οποία άλλοτε κυριαρχεί ο πόνος, άλλοτε το πάθος. Μουσική που ταίριαζε απόλυτη στην εποχή του συνθέτη και στους χώρους που την παρουσίαζε με μεγάλη επιτυχία δηλαδή τα σαλόνια των αριστοκρατικών οίκων. Εκτός από το Σοπέν νυχτερινά έγραψαν και άλλοι συνθέτες όπως οι Γκ. Φορέ (13 νυχτερινά για πιάνο), Πουλένκ, Ντεμπυσυ (τρία νυχτερινά για ορχήστρα), Σκριάμπιν, Μπέλα Μπάρτοκ, Σατί, και στο όνειρο θερινής νύχτας του Μέντελσον υπάρχει ένα νυχτερινό για ορχήστρα, το πρώτο μέρος από το κοντσερτο για βιολί και ορχήστρα του Σοστακόβιτς και ένα από τα πιο γνωστά είναι τα «πέντε νυχτερινά» του Λάυμπαχ
Πηγή: http://www.answers.com/nocturne /