Οι Solisti Veneti και ο Claudio Scimone
γενναιόδωρο και γεμάτο με τους ευδαιμονικούς ήχους της μπαρόκ μουσικής.
Η εκλεκτή αυτή μικρή ιταλική ορχήστρα με την καθοδήγηση του Κλάουντιο Σιμόνε, τους εξαιρετικούς μουσικούς και σολίστ της και την ελληνίδα μέτζο σοπράνο Μαρίτα Παπαρίζου, φέρνει μια υπόσχεση άνοιξης με τις συναρπαστικές και ευχάριστες αρμονίες των Βιβάλντι, Αλμπινόνι, Χέντελ, Ροσίνι, Παγκανίνι, Μπερτόνι, Πασκούλι, Ταρτίνι και Ντραγκονέτι. Για τη διευκόλυνση του κοινού στην κατανόηση των στίχων, θα υπάρχουν ελληνικοί υπέρτιτλοι.
Τα έργα που έχουν επιλεγεί και για τις δυο βραδιές είναι δημοφιλή, διατρέχουν την ιστορία και την ποικιλία της εποχής τους, αναδεικνύουν όργανα που απέκτησαν σολιστικό ρόλο χάρις στους συνθέτες τους και αποκαλύπτουν τις ιδιοφυίες τους στην όπερα και το ορατόριο.
Αίθουσα Χρήστος Λαμπράκης(Αίθουσα Φίλων της Μουσικής)
Τρίτη 2 Μαρτίου, 8.30 μ.μ.
Με 50 χρόνια ζωής και πάνω από 350 ηχογραφήσεις, με αμέτρητες εμφανίσεις και κοντσέρτα σε όλο τον κόσμο, με συμμετοχές σε φεστιβάλ, στην τηλεόραση και τον κινηματογράφο, οι Σολίστι Βένετι έχτισαν την εντυπωσιακή φήμη τους με τη μπαρόκ μουσική και συνέβαλαν στην αποκατάσταση αυτής της παραμελημένης από τον 19ο και 20ο αιώνα μουσικής περιουσίας.
Με αφετηρία τους την Πάντοβα, γενέτειρα του Κλάουντιο Σιμόνε, οι Σολίστι Βένετι ξεκίνησαν το 1959 για να συνδεθούν με τη γειτονική Βενετία και τους μεγάλους συνθέτες της αυτοκρατορικής της ακμής, τον Βιβάλντι, τον Αλμπινόνι και άλλους, που τόσο θαύμαζε ο Μπαχ, και να κατακτήσουν διακρίσεις, βραβεία και μια από τις πιο διακεκριμένες θέσεις στο σύμπαν των συνόλων δωματίου. Μετά από το Grand Prix du Disque de l’ Academie Charles Cros, το Grand Prix de l’ Academie du Disque Lyrique, το Grammy, το Diapason d’ Or, οι Σολίστι και ο μαέστρος τους τιμήθηκαν πρόσφατα στο θέατρο La Fenice της Βενετίας με το βραβείο, «A life in Music», από το Ίδρυμα ‘Αρθουρ Ρουμπινστάιν, για τον μισό αιώνα της καλλιτεχνικής τους προσφοράς.
Ο Κλάουντιο Σιμόνε, μαθητής του Δημήτρη Μητρόπουλου και του Φράνκο Φεράρα, δεν είναι μόνο ένας εξαίρετος αρχιμουσικός, αλλά και διακεκριμένος μουσικολόγος, που ερευνά συστηματικά την ιταλική μουσική από το τέλος της Αναγέννησης μέχρι τον Ροσίνι. Έτσι η αρχιτεκτονική των προγραμμάτων που ετοιμάζει για τις συναυλίες της ορχήστρας του, συνδυάζει πάντα την τέρψη με τη γνώση.
Τα έργα που έχει διαλέξει για τις δυο συναυλίες του Μεγάρου Μουσικής έρχονται όλα από την εποχή του μπαρόκ -17ος-18ος αιώνες- με την ομορφιά των ήχων τους, την αγαλλίαση και τη συγκίνηση, που μόνο αυτή η μουσική ήξερε να προσφέρει. Παράλληλα, αποτελούν μια σπουδή πάνω στην περιπέτεια αυτής της μουσικής, τις καινοτομίες της, τη γκάμα και τις καινούργιες χρήσεις των οργάνων, την καθιέρωση της όπερας ως ξεχωριστού είδους και κυρίως τα κοντσέρτι γκρόσι, τους προγόνους της συμφωνίας.
Τα έργα του Αντόνιο Βιβάλντι (1678-1741), που θα παρουσιαστούν τις δυο βραδιές στο Μέγαρο -το L’estro armonico έργο 3, αρ. 9 κοντσέρτο σε ρε μείζονα για βιολί και έγχορδα, RV 230 το κοντσέρτο σε λα ελάσσονα για πίκολο φλάουτο και έγχορδα, RV 108, η άρια του Βάγκαους “Armatae face at anguibus” από το ορατόριο Judita triumphans και η άρια του Φαρνάκη «Gelido in ogni vena” από την όπερα Θησέας για μετζοσοπράνο και ορχήστρα(1/3/) καθώς και το κοντσέρτο σε ρε μείζονα για μαντολίνο και έγχορδα RV 93, το L’estro armonico, έργο 3, αρ. 11, κοντσέρτο σε ρε ελάσσονα για δυο βιολιά, βιολοντσέλο και έγχορδα, RV 565 και ο ύμνος Stabat Mater, για μέτζο σοπράνο και ορχήστρα, RV 621(2/3)- ξεδιπλώνουν όλο το πρισματικό ταλέντο του ιερωμένου, που υπήρξε ο διασημότερος συνθέτης κοντσέρτων στην Ευρώπη, στην εποχή του.
Ο Τομάζο Αλμπινόνι (1671-1751) φτιάχνει ηχητικούς κόσμους εξίσου όμορφους, αλλά και διαφορετικούς από τον σύγχρονό του Βιβάλντι και τα έργα του, που θα παρουσιαστούν από τους Σολίστι Βένετι –κοντσέρτο σε σολ ελάσσονα για βιολί και έγχορδα, έργο 5, αρ.11(1/3) και κοντσέρτο σε ρε ελάσσονα, έργο 9, αρ.2 για όμποε και ορχήστρα(2/3)- αποκαλύπτουν τη δεξιοτεχνία του στη σύνθεση, αλλά και την αγάπη του στο όμποε, όργανο που φτάνει το 1700 στην Ιταλία και τον συνεπαίρνει. Για τον συνθέτη που έγραψε 80 όπερες, το όμποε μοιάζει με την ανθρώπινη φωνή και το μετατρέπει σε πρωταγωνιστή στο πρώτο κοντσέρτο για όμποε που γράφεται στην Ιταλία και στο πρώτο για δυο όμποε στην Ευρώπη.
Ο Γκεοργκ Φρηντριχ Χέντελ (1685-1759) εκπροσωπείται στο πρόγραμμα της συναυλίας της 1/3 με την άρια “Venti, turbini prestate” από την όπερα Ρινάλντο και την άρια της Μήδειας ‘Morir ma vendicata’ από την όπερα Θησέας, γραμμένες και οι δυο μετά το 1711, όταν ο συνθέτης έχει πια εγκατασταθεί στο Λονδίνο. Η πρώτη έχει έντονα ποιμενικό χαρακτήρα, έντονες ιταλικές αναφορές, αρκετές ομοιότητες με το στυλ του Βιβάλντι και γράφτηκε για τον διάσημο καστράτο Νικολό Γκριμάλντι, που την πρωτοτραγούδησε. Η δεύτερη, έχει γαλλικές οπερατικές επιρροές και συμπυκνώνει εξαιρετικά την ένταση των συναισθημάτων μιας Μήδειας αποφασισμένης να πεθάνει, αλλά αφού εκδικηθεί.
Οι Παραλλαγές για Κλαρινέτο και Ορχήστρα πάνω σε θέματα από τις όπερες ο Μωυσής στην Αίγυπτο και Η Κυρά της Λίμνης, είναι ένα νεανικό έργο του Τζοακίνο Ροσίνι (1792-1868) γραμμένο σε εποχή που το κλαρινέτο είχε εξελιχθεί εξαιρετικά και είχε αναδείξει σπουδαίους βιρτουόζους. Ο συνθέτης χρησιμοποιεί όλη τη μελωδική και δεξιοτεχνική γκάμα του οργάνου μαζί με τη χάρη και τη πνευματώδη φρεσκάδα που χαρακτηρίζουν τις συνθέσεις του.(1/3)
Ο Φερντινάντο Τζιουζέπε Μπερτόνι (1725-1813) με το “Addio miei sospiri”, άρια από την όπερα Τανκρέδος για μέτζο σοπράνο και ορχήστρα, ο Αντόνιο Πασκούλι (1842-1924) με τις «Προσφιλείς αναμνήσεις από την Τραβιάτα» για όμποε και έγχορδα – στην πρώτη συναυλία – και ο Τζουζέπε Ταρτίνι (1692-1770) με το κοντσέρτο σε λα μείζονα για βιολοντσέλο και ορχήστρα, ο Ντομένικο Ντραγκονέτι (1763-1846) με το κοντσέρτο σε λα μείζονα για κοντραμπάσο και έγχορδα και ο Νικολό Παγκανίνι (1782-1840) με τις Παραλλαγές πάνω στο “Oh mamma, mamma cara” από το Καρναβάλι της Βενετίας, για βιολί και έγχορδα (τη δεύτερη βραδιά), ολοκληρώνουν το παζλ του προγράμματος που θα παρασύρει, αλλά και θα μυήσει το κοινό σε μια μουσική που έχει γραφτεί κυρίως για να διασκεδάζει.
Οι τιμές των εισιτηρίων για τις συναυλίες είναι : € 10,00 (Φοιτητικά) – 16,00 – 30,00 – 43,00 – 60,00 (Διακεκριμένη Ζώνη)