Πάμε Θέατρο: «Yerma» στο Vault | Είδαμε την παράσταση!
Η απόγνωση που κρύβεται πίσω από τα λόγια αυτά της Γέρμα του Φρεδερίκο Γκαρθία Λόρκα περικλείει σε δυο μόνο σειρές το νόημα του αριστουργήματος αυτού. Η Γέρμα, μια νέα γυναίκα, λαχταρά να κρατήσει στα χέρια της το δικό της παιδί. Παντρεύεται, ονειρεύεται, προσπαθεί, περιμένει, ελπίζει, επιμένει, απογοητεύεται, ζηλεύει, απελπίζεται, τρελαίνεται. Τα χρόνια περνάνε, οι φίλες και οι γειτόνισσές της γεννάνε η μία μετά την άλλη, φέρνουν στον κόσμο παιδιά, ολοκληρώνονται όπως η ίδια ελπίζει για τον εαυτό της αλλά η ευτυχία της γονιμοποίησης την προσπερνάει και μένει να την κοιτάει σαν πίσω από μια βιτρίνα που δεν μπορεί να την αγγίξει. Η ειρωνεία είναι διάχυτη, η σύγκριση αναπόφευκτη και οι «γλώσσες» μιλούν, τη σχολιάζουν, την κρίνουν. Σε αυτές τις γλώσσες ο άντρας της ο Χουάν δεν κλείνει τα αυτιά. Την περιορίζει, την ελέγχει, της επιβάλλεται για να κρατάει καθαρό το όνομά του. Η Γέρμα, εμμονικά προσηλωμένη στην επιθυμία της, μένει πιστή και δεν παρασύρεται ούτε από τη σωματική έλξη που φανερά τη συνδέει με τον Βικτόρ.
Μαραμένη… Αυτή η λέξη τριγυρίζει στο μυαλό της από τότε που παντρεύτηκε, αλλά δε θέλει να την παραδεχτεί. Έτσι το τέλος έρχεται συγκλονιστικό με τον Χουάν να παραδέχεται ότι ποτέ δεν ήθελε να κάνει παιδιά, η Γέρμα νιώθει μαραμένη και η απόγνωση την πνίγει. Η παραδοχή της αλήθειας είναι σκληρή. Η Γέρμα σφίγγει τον Χουάν μέχρι να σταματήσει να αναπνέει λέγοντας «σκότωσα τον γιο μου, τον σκότωσα με τα ίδια μου τα χέρια».
Η Λίλλυ Μελεμέ ζωντανεύει ένα παγκόσμιο αριστούργημα, ένα δυνατό κείμενο, που εγείρει συναισθήματα και συγκινήσεις. Και το ζωντανεύει γιατί του δίνει μορφή σημερινή, σύγχρονη και μοντέρνα χωρίς να φύγει από το κείμενο, το οποίο παραμένει ποιητικό και με τα λυρικά του μέρη.
Μπαίνοντας στη σκηνή, στον πρώτο όροφο του Vault, όλοι οι ηθοποιοί είναι ήδη στημένοι και ακίνητοι και δεν φεύγει κανένας από τη σκηνή σε όλη τη διάρκεια της παράστασης, πετυχαίνοντας με αυτό το παιχνίδι «απόντων-παρόντων» να δημιουργεί εικόνες, ζωντανές φωτογραφίες, live background, ενώ ταυτόχρονα η γυναικεία παρουσία αναλαμβάνει άτυπα ρόλο χορού αρχαίας τραγωδίας. Και ενώ είναι πάρα πολύ δύσκολο να χειρίζεσαι την παρουσία όλων των ηθοποιών ταυτόχρονα, η κίνησή τους ήταν πολύ δουλεμένη και αρμονική και στο τέλος ένιωθες ότι ήταν όλοι απαραίτητοι.
Ο ήχος, έχει ξεχωριστό ρόλο στην παράσταση. Τους θεατές υποδέχεται ο ρυθμός από ένα μπάσο ζωντανά στη σκηνή. Σε όλη την παράσταση το μπάσο κρατάει τον ρυθμό, δείχνει την ένταση που κορυφώνεται, συνοδεύει τα τραγούδια των γυναικών. Σε άλλες περιπτώσεις το τέμπο κρατάει η γροθιά πάνω στο ξύλινο συρτάρι, ή το χέρι στον τοίχο. Ο ρυθμός δε λείπει καθόλου.
Τα σκηνικά είναι λιτά και λειτουργικά. Οι λευκές συρταριέρες σαν ουδέτερο αντικείμενο μεταμορφώνονται ανάλογα με τις σκηνικές ανάγκες. Ενδιαφέρον παρουσιάζει και ο συμβολισμός του «άδειου συρταριού» που κρατάει η Γέρμα.
Τα κουστούμια αν και σύγχρονα, έχουν μια ευελιξία που μας μεταφέρει και στο κλίμα μιας αλλιώτικης εποχής. Η Γέρμα είναι ντυμένη στα λευκά του γάμου, της αγνότητας και της α-γονιμότητάς της που στο τέλος ντύνεται στα μαύρα, αφού έχει αφεθεί στα δόλια μέσα των μαγικών, και βάφεται από το διπλό πένθος. Του άντρα της και του γιου της, που σκοτώνει στο πρόσωπο εκείνου που δεν της τον χάρισε ποτέ.
Μόνο η σκηνή του πανηγυριού θα μπορούσα να πω ότι παρουσιάζεται πιο ξέφρενη απ’ όσο το κείμενο σε αφήνει να τη φανταστείς. Ίσως τονίζει πολύ πιο έντονα την ακολασία και την υπερβολή, ίσως η μουσική σε εκείνο το σημείο να σε βγάζει λίγο από το κλίμα.
Οι ερμηνείες των ηθοποιών ήταν πάρα πολύ καλές. Σε κανένα σημείο δεν έβρισκες υπερβολές. Η απόδοση ήταν όσο έπρεπε σπαραχτική για να νιώσεις τη δύναμη του νοήματος του έργου.
Πρόκειται για μία παράσταση πολύ δυνατή που αξιοποιεί ένα κλασικό έργο για να προβληματίσει και να συγκινήσει.
Συντελεστές:
Μετάφραση: Τζένη Μαστοράκη
Σκηνοθεσία: Λίλλυ Μελεμέ
Σκηνικά/Κοστούμια: Αριάδνη Βοζάνη
Μουσική :Μαρουσώ Βαϊούλη, Ειρήνη Κουμπαρούλη, Νάντια Πυθαρά
Μουσική επιμέλεια – διδασκαλία: Γιώργος Νικητόπουλος
Επιμέλεια κίνησης : Πάρης Μαντόπουλος
Βοηθός σκηνοθέτη : Δέσποινα Μωυσιάδου
Φωτισμοί : Βαγγέλης Μούντριχας
Φωτογραφίες : Νίκος Λιβαθινός
Σχεδιασμός αφίσας-προγράμματος: Ειρήνη Κουμπαρούλη
Video teaser: Δέσποινα Μωυσιάδου
Παραγωγή: Καλλιτεχνικές Επιχειρήσεις “BackUp”
Ερμηνεύουν: Μαρουσώ Βαϊούλη, Μάγδα Κόρπη, Σεβίνα Μαραγκού, Σωτήρης Μεντζέλος, Δήμητρα Μπαλή, Νάντια Πυθαρά, Σάββας Σωτηρόπουλος, Μαρίνα Τσουμπρή. Το ρόλο της Γέρμας ερμηνεύουν σε διπλή διανομή η Μυρτώ Γκόνη και η Ειρήνη Κουμπαρούλη.
Info:
Πολυχώρος VAULΤ
Μελενίκου 26, Γκάζι, Βοτανικός
Πλησιέστερος σταθμός μετρό: Κεραμεικός (8’ περίπου με τα πόδια
Τηλέφωνα: 213 0356472 / 6937249659
(για τηλεφωνικές κρατήσεις 11:00 – 14:00 και 17:00 -21:00)
Ημέρες και ώρες παραστάσεων
Κυριακή, Δευτέρα, Τρίτη στις 21:00
Διάρκεια παράστασης: 100 λεπτά (χωρίς διάλειμμα)
Τιμές εισιτηρίων:
10€ (Γενική είσοδος)