Πάμε Θέατρο: «Toc Toc» | Είδαμε την παράσταση!
Έξι ασθενείς που πάσχουν από ιδεοψυχαναγκαστικές διαταραχές, επισκέπτονται έναν διάσημο ψυχολόγο με την ελπίδα να θεραπευτούν. Ο Φώτης (Χρήστος Βαλαβανίδης) είναι ένας ηλικιωμένος κύριος που, χωρίς να το θέλει, βωμολοχεί ασύστολα γιατί πάσχει από το σύνδρομο Gilles de la Tourette. Ο Βασίλης (Κώστας Σπυρόπουλος) είναι ένας ταξιτζής, φανατικός Παοκτζής που πάσχει από αριθμομανία και μανία συγκέντρωσης αντικειμένων. Η Νίτσα (Θωμαΐς Ανδρούτσου), η τρίτη κατά σειρά εμφάνισης ασθενής, πάσχει από μικροβιοφοβία, τρέμει όλες τις ασθένειες και απολυμαίνει τα πάντα αποφεύγοντας ταυτόχρονα την ανθρώπινη επαφή. Η Μαρία (Ματθίλδη Μαγγίρα) έχει μια ιδιαίτερη σχέση με τον Θεό και όλους -μηδενός εξαιρουμένου- τους αγίους, πάσχει από συμπτώματα πολλαπλής προσωπικότητας και τικ της επαλήθευσης. Η Λίλη (Κατερίνα Γερονικολού) επαναλαμβάνει κάθε της φράση δυο φορές και ο Μπάμπης (Ορφέας Παπαδόπουλος) έχει εμμονή με τη συμμετρία και δεν μπορεί να περπατήσει πάνω σε γραμμές. Στην αίθουσα αναμονής του ιατρείου περνούν αρκετή ώρα, καθώς ο γιατρός βρίσκεται στη Θεσσαλονίκη και δεν είναι βέβαιο το πόσο σύντομα θα φτάσει η πτήση του. Εκεί, γνωρίζονται μεταξύ τους, συστήνονται και ο ένας έρχεται αντιμέτωπος με το πρόβλημα του άλλου καλούμενος ταυτόχρονα να εξοικειωθεί με αυτό στα πλαίσια της αρμονικής τους συνύπαρξης στον χώρο. Σταδιακά, και ενώ η ώρα περνάει, ένας ιδιαίτερος δεσμός αναπτύσσεται μεταξύ τους, μια ιδιόμορφη αλληλεγγύη που ενώνει τους ανθρώπους όταν αντιμετωπίζουν κοινά ζητήματα, ώστε τελικά ξεκινούν μια προσπάθεια να αλληλοβοηθηθούν μέσω ενός αυτοσχέδιου group therapy που έχει απρόσμενες και ανατρεπτικές εξελίξεις.
Ο Χρήστος Βαλαβανίδης είναι εκείνος που εμφανίζεται πρώτος στη σκηνή, προκαλώντας ίσως στον θεατή ένα πρώτο σοκ, μαζί με την απορία αν όλη η παράσταση βασίζεται στο γέλιο που μπορεί να προκαλεί η βωμολοχία στους διαλόγους. Σύντομα η αθυροστομία αιτιολογείται, αποδίδεται στο σύνδρομο από το οποίο πάσχει και προσπαθεί με κάθε τρόπο να ξεπεράσει. Θεωρώ προσωπική επιτυχία του κ. Βαλαβανίδη το ότι καταφέρνει να απεκδύει τη χυδαιότητα των λέξεων που χρησιμοποιεί, ώστε να καθίσταται ιδιαίτερα συμπαθής και να προκαλεί έντονο γέλιο.
Ο Κώστας Σπυρόπουλος, με αστείρευτη ενέργεια πάνω στη σκηνή, λαλιά γνήσιου Μακεδόνα και ανανεωμένη εμφάνιση, σε έναν ρόλο πολύ διαφορετικό από εκείνους που τον έχουμε συνηθίσει, αποδεικνύει για άλλη μια φορά πως είναι εξαιρετικός σε όλα τα θεατρικά είδη. Η Θωμαΐς Ανδρούτσου, απολαυστική και τόσο πειστική που αναρωτιέσαι αν στο διάλειμμα οι θεατές σπεύδουν να πλύνουν τα χέρια τους…… Η Ματθίλδη Μαγγίρα είναι από τα δυνατότερα «χαρτιά» της παράστασης, εύστοχη, εκφραστική, με νεύρο και ζωντάνια που παρασύρουν τον θεατή σε γέλιο μέχρι δακρύων. Η Κατερίνα Γερονικολού και ο Ορφέας Παπαδόπουλος, αρκετά καλοί στους ρόλους τους, αλλά με δυνατότητες βελτίωσης. Καίριες οι παρεμβάσεις της Σοφιάνας Φωτίδη στα σκηνικά δρώμενα, σε έναν ρόλο περιορισμένο μεν, αλλά ιδιαίτερα βοηθητικό.
Η σκηνοθεσία του Κώστα Σπυρόπουλου μυεί και εντάσσει απόλυτα τον θεατή στα τεκταινόμενα της παράστασης, δεν κουράζει και ευνοεί τη συνοχή που απαιτεί μια κωμωδία βασισμένη στις γρήγορες ατάκες, την εκφραστικότητα και την κινησιολογία. Τα σκηνικά δια χειρός Γιάννη Μουρίκη μεταφέρουν απόλυτα την εικόνα μιας αίθουσας αναμονής, είναι σύγχρονα, λειτουργικά και εντυπωσιακά με έναν τρόπο καθόλου επιτηδευμένο, σχεδόν μινιμαλιστικό.
Όπως διαφαίνεται και από τον τίτλο της παράστασης που αποτελεί συντομογραφία της έκφρασης «Ιδεοψυχαναγκαστική Διαταραχή» στα γαλλικά “Τrouble Obsessionnel Compulsif”, το θέμα που πραγματεύεται είναι ιδιαίτερα σύγχρονο, καθώς οι αγχώδεις διαταραχές αποτελούν φαινόμενο εξαιρετικά συχνό στην περίοδο της αστάθειας και της ανασφάλειας που διανύει η χώρα και αφορά τον καθένα ξεχωριστά. Εύστοχη και καίρια η επιλογή του έργου, καθώς με αστείρευτο χιούμορ, έξυπνους διαλόγους και αφοπλιστικές ατάκες προκαλεί στον θεατή άφθονο γέλιο παραθέτοντας με έναν τρόπο ανεπιτήδευτα ευχάριστο ένα μήνυμα σαφές και ηχηρό: Να μην δίνουμε τόση σημασία στο δικό μας πρόβλημα, γιατί μόνο αναπτύσσοντας ειλικρινές ενδιαφέρον για τον διπλανό μας, μόνο μέσα από την αγάπη, το ξεχνάμε και απαλλασσόμαστε από αυτό.
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ:
Διασκευή: Κώστας Σπυρόπουλος, Κατερίνα Μπέη
Σκηνοθεσία: Κώστας Σπυρόπουλος
Σκηνικά: Γιάννης Μουρίκης
Κοστούμια: Νικόλ Παναγιώτου
Παραγωγή: Κάππα Σίγμα productions
Πρωταγωνιστούν: Κώστας Σπυρόπουλος, Χρήστος Βαλαβανίδης, Ματθίλδη Μαγγίρα, Θωμαΐς Ανδρούτσου, Κατερίνα Γερονικολού, Ορφέας Παπαδόπουλος, Σοφιάνα Φωτίδη
Info:
ΘΕΑΤΡΟ ΗΒΗ
Σαρρή 27,Ψυρρή Τηλ.: 2103213112
ΗΜΕΡΕΣ & ΩΡΕΣ ΠΑΡΑΣΤΑΣΕΩΝ:
Τετ. 7 μ.μ. Πέμ., Κυρ. 8 μ.μ., Παρ. 9 μ.μ., Σάβ. 9.15 μ.μ.