Συνέντευξη: Ραλλία Χρηστίδου
Πλέον η Ραλλία βρίσκεται μακριά από τη δισκογραφική στέγη της παλιάς της εταιρίας, με την οποία η ρήξη παραήταν βαθιά, και δοκιμάζει την τύχη της με μια ολόφρεσκη πρόταση. Έναν δίσκο στον οποίο η μουσική είναι εξολοκλήρου γραμμένη από την ίδια (και σε στίχους Λίνας Δημοπούλου) και ο οποίος θα κυκλοφορήσει σε μια νέα ψηφιακή πλατφόρμα που έχει ως σκοπό να καταπολεμήσει την πειρατεία. Παράλληλα, η κοινωνικά συνειδητοποιημένη Ραλλία, έχοντας ολοκληρώσει μια πετυχημένη καλοκαιρινή περιοδεία με τον Χρήστο Δάντη, ετοιμάζει κάτι αρκετά διαφορετικό για το Φθινόπωρο. Μια μουσική παράσταση, με την οποία η Ραλλία θέλει να μοιραστεί τους προβληματισμούς και τις σκέψεις της πάνω στην θλιβερή επικαιρότητα των ημερών, χρησιμοποιώντας κομμάτια πρόζας (σε κείμενα και σκηνοθεσία Δημήτρη Μαλισσόβα) που θα ερμηνεύσει η καλή της φίλη, Σοφία Βογιατζάκη.
Στα πλαίσια αυτών των επικείμενων παραστάσεων βρεθήκαμε κι εμείς στο Σταυρό του Νότου plus όπου η Ραλλία άκουσε τις ερωτήσεις και τις απορίες μας σε μία αποκλειστική συνέντευξη.
Ίσως επειδή είμαι πάρα πολύ κλειστή σαν άνθρωπος, μου αρέσει πολύ αυτή η δυνατότητα που μου δίνεται να επικοινωνώ με τον κόσμο.
-Καλησπέρα Ραλλία, ας ξεκινήσουμε με το καλοκαίρι που πέρασε, το τελευταίο πριν τη μεγάλη κρίση…
-Το τελευταίο πριν τη κρίση; Κρίση στη δουλειά μας υπάρχει τα τελευταία 2-3 χρόνια, μη σου πω και τέσσερα!
-Εννοούσα την γενικότερη κρίση. Τον κοινό στην περιοδεία πώς ήταν; Ήταν πιο μαζεμένος ο κόσμος;
-Το ίδιο ήταν, ίσως και λίγο λιγότερο, χωρίς μεγάλες διαφορές με πέρσι ας πούμε. Εννοείται ότι ο κόσμος είναι πιο μαζεμένος αλλά νομίζω ότι αυτό είναι καλό. Πρέπει σε κάποια στιγμή να μάθουμε να είμαστε πιο επιλεκτικοί.
-Κάποια ενδιαφέρουσα ιστορία από τη περιοδεία;
-Ήταν ένα μέρος στη Χαλκιδική, ένα beach bar στο οποίο θα γινόταν η συναυλία και η σκηνή ήταν μέσα στη θάλασσα. Και έπρεπε να ανέβουμε στη σκηνή από μια σκαλίτσα που δεν φαινόταν και πολύ κανονική. Έλεγα «θα πέσω, δε θα πέσω…»
-Με το Χρήστο Δάντη η συνεργασία πώς κύλησε;
-Τον εκτιμώ πάρα πολύ τον Χρήστο. Είναι εκπληκτικός τραγουδιστής και δεν το λέω έτσι απλά. Είναι τραγουδιστής απ’ τους λίγους.
-Έχετε και μια ίσως ‘ιδιαίτερη’ σχέση γιατί ήταν κριτής στο Fame Story. Πώς κανονίστηκε η συνεργασία; Είχατε κρατήσει επαφές από τότε;
-Όχι απλά προέκυψε. Είχαμε κάνει μια εμφάνιση μαζί στο Amstel Live (εκπομπή στο ΣΚΑΪ) και διαπιστώσαμε ότι υπήρχε πολύ καλή χημεία, οπότε ήρθε ο Χρήστος και μου το πρότεινε.
-Σου φέρεται καθόλου προστατευτικά;
-Τι εννοείς;
…ο κόσμος είναι πιο μαζεμένος αλλά νομίζω ότι αυτό είναι καλό. Πρέπει σε κάποια στιγμή να μάθουμε να είμαστε πιο επιλεκτικοί.
-Έχει διατυπωθεί από άλλους τραγουδιστές που αναδείχθηκαν μέσα από τηλεοπτικά σόου ότι έτυχαν εχθρικής αντιμετώπισης από παλαιότερους συναδέλφους. Σε προστάτευσε καθόλου από τέτοια συμπεριφορά ο Δάντης;
-Όχι, αλλά δε χρειάστηκε κιόλας. Δόξα το Θεό δεν αντιμετώπισα τέτοιες συμπεριφορές, ή τουλάχιστον δεν έφτασε κάτι στ’ αυτιά μου. Σίγουρα αμφισβήτηση υπήρχε πριν από αρκετό καιρό αλλά τώρα πάνε και επτά χρόνια απ το παιχνίδι. Έχει περάσει πολύς καιρός.
-Έχεις δηλώσει ότι αν μπορούσες να γυρίσεις το χρόνο πίσω θα ξαναπήγαινες στο Fame Story. Αν έρθει ένα νέο παιδί και σου πει «θέλω να γίνω τραγουδιστής» που θα το συμβούλευες να πάει; Να χτυπήσει πόρτες σε δισκογραφικές ή σε κάποιο τηλεοπτικό σόου;
-Αρχικά θα του ‘λεγα να μην κάνει τίποτα απ’ τα δύο. Πλέον υπάρχει πάρα πολύς κόσμος που ασχολείται με αυτή τη δουλειά και το κακό ξεκίνησε από εμάς, από τα talent shows.
-Εννοείς ότι έχει γεμίσει τραγουδιστές ο τόπος;
-Ναι. Πάντως αν όντως το θέλει, καλύτερα να πάει στο talent show, ιδίως τώρα που δεν υπάρχει αυτή η απαίσια διαδικασία εγκλεισμού από την οποία βγαίνεις τρελός. Εκείνη την εποχή έπρεπε να έχεις πολύ ισχυρές άμυνες για να είσαι εντάξει και να καταλάβαινες ότι όλο αυτό το πράγμα ήταν ψεύτικο. Έμενες μέσα έξι μήνες αλλά ουσιαστικά δεν είχες κάνει τίποτα. Ήταν απλά σαν να είχες πάει σε μια οντισιόν. Από εκεί και πέρα ήταν το θέμα τι θα κάνεις. Αν λοιπόν δεν είσαι από την αρχή συνειδητοποιημένος και προσγειωμένος, τρελαίνεσαι για πλάκα.
Τώρα τουλάχιστον που δεν τους κλείνουν σε ένα χώρο είναι καλύτερα. Πάνε εκεί τα παιδιά, λένε ό,τι έχουνε να πούνε κι από κει και πέρα ο καθένας ακολουθεί τη πορεία του. Τα πράγματα όμως είναι πολύ άσχημα γιατί αυτή τη στιγμή, κατά τη ταπεινή μου γνώμη, δεν υπάρχει μουσική βιομηχανία στην Ελλάδα.
Σίγουρα αμφισβήτηση υπήρχε πριν από αρκετό καιρό αλλά τώρα πάνε και επτά χρόνια απ το παιχνίδι. Έχει περάσει πολύς καιρός.
-Τι εννοείς;
-Το CD έχει τελειώσει σαν μέσο. Όλος ο κόσμος έχει μάθει να ακούει μουσική σε κακή ποιότητα όπως το Mp3.
-Γι αυτό κι εσύ κυκλοφορείς το νέο σου δίσκο με διαφορετικό τρόπο…
-Ναι. Το νέο άλμπουμ θα κυκλοφορήσει σε μια ολοκαίνουρια πλατφόρμα, το Heedia από το Βeam store, όπου μπορεί κάποιος να αγοράζει τραγούδια ή όλο το άλμπουμ σε πολύ χαμηλή τιμή, δηλαδή κάπου στα τέσσερα με πέντε ευρώ, μαζί με artwork και στίχους και θα μπορεί να το έχει στο κινητό του ή στον υπολογιστή του, σε audio μορφή αλλά όχι mp3 και δεν θα μπορεί να το ‘ανεβάσει’ πουθενά.
-Δηλαδή το itunes που είναι σαφώς πιο δημοφιλής πλατφόρμα, δεν το προτίμησες καθαρά λόγω του ότι το Mp3 έχει χαμηλότερη ποιότητα;
-Και επειδή έχει χαμηλότερη ποιότητα αλλά κυρίως επειδή το Mp3 αντιγράφεται.
-Νομίζω ότι πλέον τα πάντα αντιγράφονται…
-Αυτό όχι. Τουλάχιστον έτσι εύχομαι.
-Πάμε τώρα στις φθινοπωρινές σου εμφανίσεις στο Σταυρό του Νότου (+). Και κάνει εντύπωση το όνομα της Σοφίας Βογιατζάκη στην αφίσα. Τι να περιμένουμε;
-Είμαι πάρα πολύ χαρούμενη που συνεργάζομαι με τη Σοφία. Θα είναι μια μουσική παράσταση που έχει να κάνει με πράγματα που με απασχολούν όσον αφορά τη σύγχρονη επικαιρότητα. Και αυτό δεν ήθελα να το εκφράσω μόνο μέσα από τα τραγούδια και τη μουσική αλλά να το οπτικοποιήσω. Δεν θέλω ο κόσμος να μείνει μόνο στη διασκέδαση. Η λέξη ‘διασκέδαση’ προέρχεται από το αρχαίο ρήμα ‘διασκεδάνυμι’ που σημαίνει ‘σκορπίζομαι’. Ήθελα να δώσω βάση και στην ψυχαγωγία. Την αγωγή της ψυχής του θεατή δηλαδή. Όχι ότι δεν θα υπάρχει κέφι. Όπως άκουσες θα έχουμε και φουλ λαϊκό πρόγραμμα και αποκλείεται να φύγει κάποιος ‘πεσμένος’ από εδώ! Απλά ήθελα να δώσω και κάποια πράγματα παραπάνω γιατί έτσι νιώθω. Όχι γιατί είναι της μόδας. Και ελπίζω να υπάρχει ανταπόκριση από τον κόσμο.
-Και η προσέγγιση με τη Σοφία…
-Τυχαία έγινε. Με πήρε στο τηλέφωνο να με βρίσει (γέλια)
-Είστε φίλες δηλαδή…
-Ναι. Με παίρνει τακτικά. Μου λέει «πού ‘σαι μαρή μονόχνοτη που δε βγαίνεις πουθενά και είσαι συνέχεια κλεισμένη στο σπίτι σου…» κλπ. Οπότε τη ρώτησα «τι θα κάνεις το Χειμώνα» μου λέει «θέατρο» και της λέω «Α, εντάξει». Και μου κάνει «γιατί με ρωτάς;» Της λέω ότι «αφού θα κάνεις θέατρο τζάμπα το συζητάμε» αλλά αφού με πίεσε, της είπα τι σκεφτόμουν να κάνω και μου λέει «Με μεγάλη μου χαρά». Και κάπως έτσι έγινε.
Τα πράγματα είναι πολύ άσχημα γιατί αυτή τη στιγμή δεν υπάρχει μουσική βιομηχανία στην Ελλάδα…
-Στα σκετσάκια θα συμμετάσχεις κι εσύ;
-Έχουμε τρία τραγουδιστικά στιγμιότυπα και δύο σημεία στα οποία συμμετέχω κι εγώ στην όλη θεατρική ‘φάση’. Έχουμε φτιάξει και δύο βίντεο, ενώ θα υπάρχει κι ένα μεγάλο ζωντανό μέρος που θα είναι της Σοφίας.
-Το σκέφτεσαι να γυρίσεις και στο υποκριτικό;
-Α, όχι, σε καμία περίπτωση!
-Είσαι headliner στον Σταυρό του Νότου την πιο εμπορική μέρα της εβδομάδας. Το φοβάσαι καθόλου; Σου είναι βάρος;
-Όχι, ο Σταυρός του Νότου είναι σπίτι μου. Ήμουν εδώ το ’08 και το ’09 με τη Μελίνα Ασλανίδου. Νιώθω πολύ άνετα σε αυτόν το χώρο.
-Όσον αφορά το δίσκο. Πρώτη φορά είναι η μουσική για όλα τα τραγούδια δική σου.
-Πάντα έγραφα τραγούδια. Αλλά δε μου έδιναν την ευκαιρία. Δεν τα διάλεγαν στη δισκογραφική γιατί έπρεπε λέει να έχουμε ‘hit’! Και έτσι πήρα μια μεγάλη απόφαση. Είπα ότι είτε γίνουν επιτυχία είτε όχι, εγώ θέλω να πω δικά μου πράγματα. Βαρέθηκα να συνεργάζομαι με ανθρώπους που εκμεταλλεύονται τη ματαιοδοξία, είτε τη δική μου είτε οποιουδήποτε.
-Και από εκεί προέκυψε και ο τίτλος; «Στην Απέναντι Πλευρά»;
-Ναι. Και υπάρχει και ένα κομμάτι μέσα που λέγεται έτσι.
Δεν θέλω ο κόσμος να μείνει μόνο στη διασκέδαση. Η λέξη «διασκέδαση« προέρχεται από το αρχαίο ρήμα «διασκεδάνυμι» που σημαίνει «σκορπίζομαι». Ήθελα να δώσω βάση και στην ψυχαγωγία.
-Με τον στίχο έχεις καταπιαστεί στο παρελθόν. Πώς και δεν ανέλαβες το στιχουργικό κομμάτι τώρα;
-Δεν θεωρώ τον εαυτό μου στιχουργό σε καμία περίπτωση. Εγώ κιθάρα σπούδασα και κιθάρα ξέρω. Πιστεύω ότι ένας άλλος άνθρωπος που είναι πάρα πολύ καλός στη δουλειά του, όπως είναι η Λίνα Δημοπούλου, θα μου έγραφε πολύ όμορφους στίχους. Και πραγματικά έχει γράψει πολύ ωραία ‘λόγια’. Όλα τα κομμάτια έχουν πολύ όμορφες εικόνες και σε ταξιδεύουνε. Γενικά νιώθω πολύ υπερήφανη γι’ αυτή τη δουλειά.
-Τι έρχεται πρώτα, η μουσική ή οι στίχοι;
-Πρώτα η μουσική και μετά οι στίχοι, εκτός από το κομμάτι που παίζει τώρα ο Δίεση κατ’ αποκλειστικότητα, το ‘Μάτια μου ξεχνάς’, που ήρθαν πρώτα τα λόγια και μετά έγραψα τη μουσική.
-Γενικότερα ο δίσκος σε τι κατεύθυνση θα βρίσκεται;
-Ρόκ έντεχνο, δυνατό και έχει και κάποιες μπαλάντες που είναι πιο λαϊκότροπες.
-Και απ΄ ότι λες θα είναι τελείως διαφορετικό από οτιδήποτε έχεις κάνει μέχρι τώρα;
-Θα είναι ναι.
-Από τα ‘hits’ που έχεις κάνει μέχρι τώρα, υπάρχει κομμάτι που παρόλο που σε βοήθησε εμπορικά, ένιωσες ντροπή που το έχεις πει;
-Ναι! Φυσικά και υπάρχει. Και όσοι με παρακολουθούν ξέρουν ποιο είναι. Είναι ένα κομμάτι που βγήκε single χωρίς να το θέλω και η απάντηση της δισκογραφικής ήταν «Ας μη το βαζες στο δίσκο»! Φανταστικό;
-Και όταν έρχονται πιτσιρίκια να δουν το πρόγραμμα σου. Νέοι θαυμαστές, οι οποίοι πιθανότατα σε μάθαν ή σε αγάπησαν από αυτό το τραγούδι;
-Υπάρχουν ‘πιτσιρίκια’ και ‘πιτσιρίκια’… Δεν είναι όλα τα παιδιά το ίδιο.
-Με άλλα λόγια με αυτό το δίσκο ουσιαστικά επαναπροσδιορίζεις ολοκληρωτικά τον εαυτό σου…
-Ακριβώς έτσι είναι. Παίρνω ένα μεγάλο ρίσκο.
-Θα στηρίξεις κανονικά τον δίσκο; Εννοώ θα κάνεις κάποιο βίντεο κλιπ για κάποιο τραγούδι του δίσκου; Υπάρχει η δυνατότητα ή θα είναι ‘μεγάλο άνοιγμα’;
-Θα το στηρίξω με όλες μου τις δυνάμεις! Η οικονομική δυνατότητα σίγουρα δεν υπάρχει. Μη φανταστείς ότι έχω βγάλει λεφτά από αυτή τη δουλειά, καθόλου δεν έχω βγάλει λεφτά. Αλλά έχω αφοσιωθεί πλήρως. Η παραγωγή είναι δική μου, θα τα πληρώσω όλα εγώ αλλά… Χίλιες φορές να πουλήσω το αμάξι μου, που λέει ο λόγος, γιατί μόνο ένα αμάξι έχω καταφέρει να αγοράσω όλα αυτά τα χρόνια, παρά να συνέχιζα στο δρόμο που ήμουν.
-Ανέφερες την παραγωγή και όντως είδα τα credits…
-Ναι. Ανέλαβα και την παραγωγή σαν καλλιτεχνική επιμέλεια αλλά και την καθαρά μουσική παραγωγή που έχει να κάνει με τον ήχο. Μου αρέσει η παραγωγή.
Ο Σταυρός του Νότου είναι σπίτι μου. Ήμουν εδώ το ’08 και το ’09 με τη Μελίνα Ασλανίδου. Νιώθω πολύ άνετα σε αυτόν το χώρο.
-Θα αναλάμβανες να το κάνεις και για κάποιον άλλον; Να αναλάβεις τη παραγωγή του δίσκου του;
-Ναι αμέ.
-Σαν μουσικός τι προτιμάς; Εμφάνιση μπροστά σε κοινό ή να είσαι χαλαρά κάπου, να γρατζουνάς τη κιθάρα και να γράφεις μουσική;
-Μου αρέσει πολύ το live. Μου αρέσει να βλέπω τον κόσμο από κάτω να περνάει ωραία, να χαμογελάει και να το χαίρεται. Δεν είμαι ο τύπος που θα βγω στη σκηνή να πω τα τραγούδια μου και «σ’ όποιον αρέσω». Το κάνω για το κοινό. Ίσως επειδή είμαι πάρα πολύ κλειστή σαν άνθρωπος, μου αρέσει πολύ αυτή η δυνατότητα που μου δίνεται να επικοινωνώ με τον κόσμο.
-Νιώθεις πιο άνετα στη σκηνή με τη κιθάρα περασμένη στον ώμο ή απλά κρατώντας το μικρόφωνο;
-Το ίδιο μου είναι αν και μου αρέσει πολύ να παίζω κιθάρα. Γι αυτό και το πρόγραμμα είναι όλο στημένο πάνω σε αυτό.
-Είσαι μια καλλιτέχνης που ενώ είναι δραστήρια στο facebook, δεν το χρησιμοποιείς απλά σαν μέσο αυτοπροώθησης αλλά σαν γνήσια μορφή επικοινωνίας με το κοινό σου. Πόση ώρα αφιερώνεις σε αυτό;
-Γενικά έχω πάνω μου συσκευές με τις οποίες μπορώ να μπαίνω στο internet. Και όταν είμαι σπίτι ασχολούμαι αρκετά. Δεν μπορώ να σου πω ποσοτικά, μία ή δύο ώρες. Έχει τύχει να περάσω και έξι ώρες μπροστά στην οθόνη έχει τύχει και λιγότερο από μισάωρο.
-Πάντως γενικά δείχνεις να σου αρέσει η δυνατότητα επικοινωνίας που προσφέρει το social networking.
-Ναι μωρέ, αφού ο κόσμος το έχει βαρεθεί αυτό το «Εσύ (ο οπαδός) είσαι εκεί κι εγώ (ο καλλιτέχνης) εδώ». Έχει καταντήσει και λίγο βαρετό.
-Πάντα έγραφα τραγούδια. Αλλά δε μου έδιναν την ευκαιρία. Δεν τα διάλεγαν στη δισκογραφική γιατί έπρεπε λέει να έχουμε «hit»!
-Μου αρέσει που επικοινωνείς άμεσα με τους οπαδούς σου. Που μπορεί κάποιος να κάνει το εικοστό σχόλιο σε μια δημοσίευσή σου κι εσύ να του απευθυνθείς.
-Όταν είναι κάτι ενδιαφέρον και μου κάνει εντύπωση απαντάω. Όπως έχεις δει δεν απαντάω σε όλα. Επιλέγω.
-Μιλήσαμε στην αρχή για την οικονομική κρίση αλλά και την κρίση στο χώρο σου. Αν ‘χτύπα ξύλο’ η κατάσταση φτάσει στο απροχώρητο, έχεις κάποιο ‘plan b’;
-Σαφώς και υπάρχει plan b αλλά ποτέ δεν ήταν αυτοσκοπός μου το χρήμα. Θέλω μόνο να βγάζω κάποια χρήματα για να μπορώ να ζω με αξιοπρέπεια, να μη ζω με δανεικά. Δεν είχα ποτέ πιστωτικές κάρτες, δεν έκανα ποτέ shopping therapy και δεν έκανα ποτέ μεγάλα ανοίγματα. Δούλευα από μικρή, από δεκαοκτώ χρονών, για να μην ζητάω χαρτζιλίκια. Μπορώ να ζήσω και με πολύ λίγα χρήματα.
-Το ανέφερα επειδή όντως πλησιάζουμε σε σημείο που μπορεί να επηρεαστεί και η αξιοπρέπειά μας. Δηλαδή να υποχρεωθούμε να καταφύγουμε σε δανεικά.
-Κοίτα, στην ανάγκη αν δε με καλύπτει η μία δουλειά, θα δουλέψω και δεύτερη και τρίτη. Έχω δουλέψει σαν φοροτεχνικός, έχω δουλέψει και σε προώθηση προϊόντων σε super market. Η δουλειά δεν είναι ντροπή και δεν το θεωρώ πρόβλημα. Για μένα δεν θα έπρεπε και ο κόσμος να έχει πρόβλημα. Όλοι ασχολούνται με το τι ‘θα’ γίνει. Σαφώς και υπάρχουν κοινωνικές ομάδες που έχουν πρόβλημα ή τουλάχιστον μεγαλύτερο πρόβλημα από κάποιες άλλες. Το σημαντικό είναι να μην υπάρχει απελπισία. Έτσι και πέσεις στην παγίδα της απελπισίας έχεις τελειώσει. Πρέπει να σκεφτόμαστε θετικά. Όσο πιο πολύ αγχωνόμαστε και σκεφτόμαστε το τι θα γίνει αύριο, χάνουμε το σήμερα. Και αν συμβεί αυτό τη βάψαμε!
Όλα τα κομμάτια έχουν πολύ όμορφες εικόνες και σε ταξιδεύουν. Γενικά νιώθω πολύ υπερήφανη γι’ αυτή τη δουλειά.
-Εσύ λοιπόν παραμένεις αθεράπευτα αισιόδοξη.
-Ναι, σίγουρα!
-Ελεύθερος χρόνος;
-Κιθάρα, κιθάρα, κιθάρα, κιθάρα, κιθάρα, κιθάρα, κιθάρα… Λίγο κρασάκι…
-Βιβλία, ταινίες;
-Ταινίες ναι, βιβλίο ένα μόνο διαβάζω πάντα. Αυτά.
-Ένα μόνο βιβλίο;
-Καινή διαθήκη
-Τελευταία ταινία που είδες και σου άρεσε;
-Το ‘Hereafter’ με τον Matt Damon. Το είχα δει πριν από καιρό και το ξαναείδα πρόσφατα σε θερινό σινεμά με τη μητέρα μου.
-Τραγούδι που σου αρέσει να ακούς το τελευταίο καιρό;
-To ‘Πάστα Φλώρα’ έχω ξεχωρίσει τώρα τελευταία. Του Monsieur Minimal. Εξαιρετικό, μου αρέσει πάρα πολύ. Όπως και ένα καινούριο της Τσαλιγοπούλου, το ‘Σκιές’ που το έγραψε ο Αλκίνοος.
-Σε ευχαριστώ πάρα πολύ. Καλή επιτυχία εύχομαι.
-Να σαι καλά.
Συνέντευξη στον Σεμπάστιαν Φραγκόπουλο
Φωτογραφίες: byron t.