Η πρώτη πανελλήνια εκτέλεση του έργου Vexations
πιανίστα και συνθέτη Έρικ Σατί (1866 – 1925), από τον πιανίστα Τίτο Γουβέλη, σε μία μαραθώνια συναυλία που θα διαρκέσει 15 περίπου ώρες, χωρίς διάλειμμα, μέχρι το μεσημέρι της Κυριακής, ανοικτή στο κοινό.
Το μοναδικό αυτό μουσικό έργο, αποτελείται από μια σκοτεινή, περίτεχνη και αρμονικά πρωτότυπη μουσική φράση, που σύμφωνα με τις επιταγές του συνθέτη, πρέπει να επαναλαμβάνεται επί 840 φορές, οδηγώντας φυσιολογικά τον πιανίστα σε αλλαγές της ερμηνείας του κατά τη διάρκεια των ωρών. Το μουσικό έργο όντας προάγγελος της εννοιακής τέχνης (conceptual art), έχει στενούς δεσμούς με τα εικαστικά και κυρίως το βίντεο και έχει παρουσιαστεί στα μεγαλύτερα μουσεία του κόσμου. Η ερμηνεία του Τ. Γουβέλη θα βιντεοσκοπηθεί και θα προβάλλεται κατά τη διάρκεια της έκθεσης, μαζί με τα έργα βίντεο αρτ.
Ο Eric Satie έγραψε το Vexations, το 1893, εμπνευσμένος από τον θυελλώδη έρωτά του με τη Γαλλίδα ζωγράφο Suzanne Valadon, (Σουζάν Βαλαντόν) την πρώτη γυναίκα που έγινε δεκτή στη Société Nationale des Beaux-Arts, ερωμένη, μαθήτρια και μοντέλο των Pierre-Auguste Renoir (Ρενουάρ) και Puvis de Chavanne (Σαβάν), και μητέρα του μεγάλου ζωγράφου της Μονμάρτης, Maurice Utrillo (Ουτρίλο). Ο Satie συνάντησε τη «Biqui», όπως την αποκαλούσε χαϊδευτικά, σε ένα καμπαρέ της Μονμάρτης και η μοιραία σχέση τους θα διαρκέσει μόλις 6 μήνες, αποτελώντας τη μοναδική ερωτική σχέση, που έκανε ποτέ ο συνθέτης. Όταν τον άφησε, ένιωσε σύμφωνα με τα λεγόμενα του, «άδειος, με μια παγερή μοναξιά, που αφήνει ένα απέραντο κενό στο μυαλό και ένα πόνο στην καρδιά». Το έργο αυτό ο συνθέτης δεν το εξέδωσε ποτέ, καθώς παρέμεινε μια προσωπική αυτοτιμωρία.
Το έργο ανακάλυψε ο μεγάλος πρωτοποριακός Αμερικανός συνθέτης John Cage (Τζον Κέιτζ), το 1963, ο οποίος οργάνωσε και συμμετείχε στην ιστορική πρώτη εκτέλεση του Vexations, στο Pocket Theater της Νέας Υόρκης, στις 9 Σεπτεμβρίου 1963.
Το 1963 ήταν χρονιά ορόσημο για τα εικαστικά καθώς ο Nam June Paik, μαθητής του John Cage, απέκτησε τη θρυλική βιντεοκάμερα Sony Portapak, σηματοδοτώντας τη γέννηση της video art. Η μεγάλη περιπέτεια της video art, που σφράγισε το δεύτερο μισό του 20ού αιώνα, συμπορεύεται αρχικά με την πειραματική μουσική στο πλαίσιο ενός γόνιμου πειραματισμού και αναθεώρησης όλων των μορφών της τέχνης.
Mε την υποστήριξη της
Γαλλικής Πρεσβείας στην Ελλάδα – Γαλλικό Ινστιτούτο Αθηνών
Είσοδος ελεύθερη
Πληροφορίες – Κρατήσεις θέσεων: