Αφιέρωμα στο Μίμη Πλέσσα με αφορμή τα 90α του γενέθλια
Σαν σήμερα πριν από 90 χρόνια, στις 12 Οκτωβρίου του 1924, γεννήθηκε ο συνθέτης Μίμης Πλέσσας. Με αφορμή τα γενέθλιά του θυμόμαστε μερικά από τα καλύτερα τραγούδια του:
https://www.youtube.com/watch?v=39OjVBveTmc
ΑΝ Σ’ ΑΡΝΗΘΩ ΑΓΑΠΗ ΜΟΥ – Κώστας Χατζής
Πασίγνωστο τραγούδι σε στίχους της Δανάης Στρατηγοπούλου. Πρωτοακούστηκε το 1961 από τον Κώστα Χατζή στην ταινία του Ορέστη Λάσκου «Φτωχαδάκια και Λεφτάδες», με σενάριο του Ορέστη Λάσκου (από το θεατρικό έργο του Νίκου Τσιφόρου «Γάντι Και Σαρδέλλα») και παραγωγή της εταιρίας Αφοι Ρουσσόπουλοι-Γ. Λαζαρίδης-Κ. Ψαρράς-Δ. Σαρρής. Στους βασικούς ρόλους ο Μίμης Φωτόπουλος, ο Νίκος Σταυρίδης, ο Γιάννης Γκιωνάκης, η Σμαρούλα Γιούλη και η Μπεάτα Ασημακοπούλου.
Όταν ο Μίμης Πλέσσας χρησιμοποίησε στην ταινία τον Κώστα Χατζή, έγινε μεγάλη φασαρία. Στις αίθουσες πρώτης προβολής δεν μπήκε το τραγούδι. Ο Χατζής με δανεικό κοστούμι από το χορογράφο Γιάννη Φλερύ θεωρήθηκε πολύ «παράξενος» για τα γούστα μιας υποτίθεται αστικής Αθήνας. Ευτυχώς, ένα χρόνο μετά, το τραγούδι μπήκε κανονικά σε όλες τις κόπιες, για να γνωρίσει μέχρι σήμερα πάνω από 40 εκτελέσεις.
Εδώ ο ενορχηστρωτής Μίμης Πλέσσας, παίρνοντας την ψίχα του καρυδιού, που στην προκειμένη περίπτωση είναι η ίδια του η μελωδία, δημιουργεί ένα πρωτότυπο μουσικό ντύμα που με τη στήριξη της ερμηνευτικής δεινότητας του Κώστα Χατζή κατεβάζει το τραγούδι στα χείλη του κόσμου. Αν και έχουν περάσει δεκάδες χρόνια από τότε, το τραγούδι αυτό βρίσκεται ακόμη στα χείλη του κόσμου.
Μίμης Πλέσσας:
– Όταν γράφτηκε στο στούντιο για πρώτη φορά το «Αν Σ’ Αρνηθώ Αγάπη Μου», που κάναμε με τη Δανάη, εμένα δεν μ’ αφήσανε να παίξω. Η ηχογράφηση έγινε με τον Φώτη Δήμα, ένα αστέρι της εποχής, με πολύ ωραία φωνή, έπαιξε η ορχήστρα του Αλέκου Γεωργιάδη –πολύ καλή ορχήστρα και καλός συνάδελφος- ενώ στο πιάνο ήταν η Μαρία η Γεωργιάδου, η οποία συμπτωματικά ήταν και η σύζυγος του τεχνικού της Columbia. Δεν ήταν φυσικά η δικαιολογία ότι δεν μπορούσα να παίξω πιάνο. Ήταν ότι με θεωρούσανε «αμερικανάκια» και θα τους το χάλαγα. Διότι τζαζ μπάντα νομίζανε ότι είναι τα κλαπατσίμπαλα. Εκείνη την εποχή, όταν κάποιος αναφερόταν στην Αμερική, δεν είχε και την καλύτερη προδιάθεση, έπειτα από όσα είχαν συμβεί. Ήταν απολύτως φυσικό το «αμερικανάκιας» να είναι προσβλητικό. Άρχισα λοιπόν να κρύβω ότι ήμουν «αμερικανάκιας» και χρειάστηκε να περάσουν πολλά χρόνια και άπειρες φορές, όπου το όνομά μου παίχτηκε διεθνώς, χωρίς όμως να φτάνει η είδηση εδώ.
http://www.dailymotion.com/video/xwdz82_%CF%83%CE%B1%CE%BD-%CE%BE%CE%B7%CE%BC%CE%B5%CF%81%CF%8E%CE%BD%CE%B5%CE%B9-%CE%BA%CF%85%CF%81%CE%B9%CE%B1%CE%BA%CE%AE-%CF%81%CE%AD%CE%BD%CE%B1-%CE%B2%CE%BB%CE%B1%CF%87%CE%BF%CF%80%CE%BF%CF%8D%CE%BB%CE%BF%CF%85-n%CF%84%CE%AF%CE%BD%CE%BF%CF%82-%CE%B7%CE%BB%CE%B9%CF%8C%CF%80%CE%BF%CF%85%CE%BB%CE%BF%CF%82_music
ΣΑΝ ΞΗΜΕΡΩΝΕΙ ΚΥΡΙΑΚΗ – Ρένα Βλαχοπούλου, Ντίνος Ηλιόπουλος
Στίχοι: Γιάννης Δαλιανίδης. Πρωτακούστηκε το 1962 στο musical «Μερικοί Το Προτιμούν Κρύο». Σενάριο, σκηνοθεσία: Γιάννης Δαλιανίδης. Παίζουν: Ντίνος Ηλιόπουλος, Ρένα Βλαχοπούλου, Ζωή Λάσκαρη. Κυκλοφόρησε την ίδια χρονιά σε δίσκο 45 στροφών, ωστόσο ολοκληρωμένο το soundtrack κυκλοφόρησε για πρώτη φορά το 1988 (Philips: 837803). Διεύθυνση ορχήστρας: Μίμης Πλέσσας.
https://www.youtube.com/watch?v=kChpx40TEQw
ΟΙ ΘΑΛΑΣΣΙΕΣ ΣΟΥ ΟΙ ΧΑΝΤΡΕΣ – Δημήτρης Χορν
Στίχοι: Κώστας Πρετεντέρης. Το τραγούδι γράφτηκε το 1962 για να συμπληρώσει το δισκάκι 45 στροφών με το «Ποιος Το Ξέρει» (Monte Carlo: MO 941 / Polydor 54754). Την ίδια χρονιά ακούστηκε στην ταινία-ντοκιμαντέρ του Κλέαρχου Κονιτσιώτη «Η Αθήνα Τη Νύχτα». Κείμενο: Νίκος Τσιφόρος. Εμφανίζονται: Δημήτρης Χορν, Τζένη Καρέζη κ.α. Η ταινία ήταν μια περιπλάνηση στη νυχτερινή ζωή της Αθήνας στα πρότυπα των -ιταλικών κυρίως- ντοκιμαντέρ των αρχών του 1960. Μια μεγαλειώδης παρέλαση από πρωταγωνιστές, τραγουδιστές, συνθέτες, μεγάλες ορχήστρες, ατραξιόν κ.λπ. Solo μπουζούκι παίζει ο Γιώργος Ζαμπέτας. Διεύθυνση ορχήστρας: Μίμης Πλέσσας.
Ούτε οι δημιουργοί του τραγουδιού αλλά ούτε και ο Δημήτρης Χορν φαντάστηκαν ποτέ ότι ένα τσιφτετέλι ειπωμένο από ένα μη λαϊκό τραγουδιστή, και μάλιστα από έναν ηθοποιό, θα γινόταν η πιο διαχρονική λαϊκή επιτυχία σκιάζοντας το τρυφερό «Ποιος το ξέρει» για πολλά χρόνια.
Τότε ο ηθοποιός είχε μια τεράστια επιτυχία στο ραδιόφωνο, «Τα καθημερινά του καθημερινού» με κείμενα του Κώστα Πρετεντέρη, συνεργάτη του Μίμη Πλέσσα. Του άρεσε του Χορν η μελωδία του «Ποιος Το Ξέρει» και ήθελε να το τραγουδήσει. Για να τον πειράξουν, του είπαν ότι, αν θέλει να το πει, πρέπει να τραγουδήσει κι ένα τσιφτετέλι, διαφορετικά δεν πρόκειται να βρεθεί δισκογραφική εταιρία. Ο Χορν τους άκουγε άναυδος, ενώ ο Πλέσσας το προχώρησε το αστείο και άρχισε να του ψιθυρίζει δήθεν τη μελωδία. Τον διακόπτει όμως ο Πρετεντέρης και του λέει «Έχω τους στίχους», και ένα αστείο έγινε ένα τεράστιο σουξέ, αφού ο Χορν ξετρελάθηκε και το τραγούδησε. Ο Κλέαρχος Κονιτσιώτης πέρασε το ραδιοφωνικό στιγμιότυπο στην ταινία «Η Αθήνα τη νύχτα» κι όλο μαζί πέρασε στην ιστορία.
ΦΣΣΤ ΜΠΟΙΝΓΚ – Κώστας Βουτσάς
Στίχοι: Γιάννης Δαλιανίδης. 45άρι του 1963. Πρωτακούστηκε στο musical του Γιάννη Δαλιανίδη «Κάτι Να Καίει». Σενάριο, σκηνοθεσία: Γιάννης Δαλιανίδης. Ερμηνεία: Ντίνος Ηλιόπουλος, Ρένα Βλαχοπούλου, Κώστας Βουτσάς κ.α. Από το ομώνυμο soundtrack που κυκλοφόρησε για πρώτη φορά το 1988 (Philips: 837804). Διεύθυνση ορχήστρας: Μίμης Πλέσσας.
https://www.youtube.com/watch?v=sK4LXAy9Ae8
ΕΝΑΣ ΟΥΡΑΝΟΣ Μ’ ΑΣΤΕΡΙΑ – Γιάννης Βογιατζής
Στίχοι: Θάνος Σοφός. Από την ταινία: «Ραντεβού Στον Αέρα» (1965). Σενάριο, σκηνοθεσία: Γιάννης Δαλιανίδης. Ερμηνεία: Ρένα Βλαχοπούλου, Κώστας Βουτσάς, Μάρθα Καραγιάννη κ.α.
Το τραγούδι περιλαμβάνεται στο ομώνυμο soundtrack (Philips: 6301126). Διεύθυνση ορχήστρας: Μίμης Πλέσσας. Την επόμενη χρονιά κυκλοφόρησε και σε δίσκο 45 στροφών.
Ο Μίμης Πλέσσας αισθάνεται υπερήφανος που το τραγούδι του «Ένας Ουρανός Μ’ Αστέρια» έχει μπει στις 100 καλύτερες μελωδίες του 20ου αιώνα και είναι ίσως ο μοναδικός συνθέτης που κάνει τεράστιο σουξέ και δίνει το φιλί της ζωής με επανεκτελέσεις σε μεγάλα ονόματα.
ΝΥΧΤΑ ΚΑΛΟΚΑΙΡΙΟΥ (Στο χαρέμι του Βουτσά) – Γιάννης Βογιατζής
Στίχοι: Μίμης Πλέσσας. Πρωτακούστηκε το 1965 στο musical του Γιάννη Δαλιανίδη «Ραντεβού Στον Αέρα». Σενάριο, σκηνοθεσία: Γιάννης Δαλιανίδης. Παίζουν: Ρένα Βλαχοπούλου, Κώστας Βουτσάς, Μάρθα Καραγιάννη κ.α. Solo μπουζούκι παίζει ο Γιώργος Ζαμπέτας. Από το ομώνυμο soundtrack (Philips: 6301126). Διεύθυνση ορχήστρας: Μίμης Πλέσσας. Την επόμενη χρονιά κυκλοφόρησε και σε δίσκο 45 στροφών.
ΦΕΥΓΟΥΝ ΤΑ ΧΡΟΝΙΑ – Ρένα Βλαχοπούλου, Γιάννης Βογιατζής & Χορωδία
Στίχοι: Γιάννης Δαλιανίδης. Πρωτακούστηκε το 1965 στην ταινία-musical του Γιάννη Δαλιανίδη «Ραντεβού στον Αέρα», με σενάριο του ίδιου και συμπαραγωγή των εταιριών: Δαμασκηνός-Μιχαηλίδης & Finos Films. Στους βασικούς ρόλους η Ρένα Βλαχοπούλου, ο Κώστας Βουτσάς, η Μάρθα Καραγιάννη, ο Αντρέας Ντούζος, η Χλόη Λιάσκου, ο Γιάννης Βογιατζής και ο Γιάννης Βογιατζής. Από το ομώνυμο soundtrack (Phillips: 6301126). Διεύθυνση ορχήστρας: Μίμης Πλέσσας.
ΕΚΛΑΨΑ ΧΘΕΣ – Μαίρη Χρονοπούλου
Στίχοι: Άκος Δασκαλόπουλος. Πρωτακούστηκε το 1966 στην ταινία-musical: «Οι Θαλασσιές Οι Χάντρες» (1966). Σενάριο, σκηνοθεσία: Γιάννης Δαλιανίδης. Ερμηνεία: Ζωή Λάσκαρη, Μαίρη Χρονοπούλου, Φαίδων Γεωργίτσης κ.α.
Την ίδια χρονιά κυκλοφόρησε σε δίσκο 45 στροφών (Philips: 6147). Διεύθυνση ορχήστρας: Μίμης Πλέσσας.
Κλασικό τραγούδι που σε δίσκο κυκλοφόρησε όχι μόνο με την πρωταγωνίστρια αλλά και με τον Γιάννη Πουλόπουλο και τη Μαρινέλλα. Διαφορετικές εκτελέσεις, που όλες είχαν τη δική τους ξεχωριστή μοναδικότητα.
https://www.youtube.com/watch?v=GYPpGkeWNZw
ΜΙΑ ΜΕ ΘΕΛΕΙΣ ΜΙΑ ΜΕ ΔΙΩΧΝΕΙΣ – Ζωζώ Σαπουντζάκη
Στίχοι: Γιάννης Δαλιανίδης. Πρωτακούστηκε το 1966 στην ταινία του Γιάννη Δαλιανίδη «Ξυπόλητος Πρίγκηψ», με σενάριο του ίδιου (από το θεατρικό έργο των Λάκη Μιχαηλίδη και Γιώργου Κατσαμπή «Ο Πρίγκηπας Της Ελενίτσας») και παραγωγή της Finos Films. Στους βασικούς ρόλους ο Κώστας Βουτσάς, η Ζωζώ Σαπουντζάκη, η Μάρθα Καραγιάννη, ο Αντρέας Μπάρκουλης, ο Διονύσης Παπαγιαννόπουλος και ο Βαγγέλης Σειληνός.
Κυκλοφόρησε για πρώτη φορά το 1993 στο δίσκο «Η Μεγάλη Οθόνη – Μέρος Δεύτερο» (Fidelity: 514655). Διεύθυνση ορχήστρας: Μίμης Πλέσσας.
ΤΟΣΑ ΚΑΛΟΚΑΙΡΙΑ – Δάκης
Στίχοι: Λευτέρης Παπαδόπουλος. Τραγούδι-παραγγελία. Ο κινηματογράφος το βοήθησε να γίνει επιτυχία. Ακούστηκε από τον Δάκη στο κινηματογραφικό μιούζικαλ του Γιάννη Δαλιανίδη (σενάριο – σκηνοθεσία) «Γοργόνες Και Μάγκες», το 1968. Παίζουν: Μαίρη Χρονοπούλου, Φαίδων Γεωργίτσης, Νόρα Βαλσάμη, Μάρθα Καραγιάννη, Λάκης Κομνηνός, Χρόνης Εξαρχάκος, Γιάννης Βογιατζής.
Η ψυχρή επιχειρηματίας Φλώρα (Μαίρη Χρονοπούλου) πέφτει στην αγκαλιά του πλούσιου πλην αισθηματία κληρονόμου Ιάσωνα (Λάκη Κομνηνού), μέσα στη νύχτα αλλά και το φως της Ύδρας, με τη φωνή του νεαρού τότε στην pop σκηνή Δάκη… Στη συγκεκριμένη σκηνή του φιλμ, ενώ ακούγεται η φωνή του ο ίδιος δεν εμφανίζεται αφού την ημέρα του γυρίσματος, ένα επαγγελματικό ταξίδι τον εμπόδισε να παρευρεθεί κι έτσι ο σκηνοθέτης αναγκάστηκε να το γυρίσει σαν video clip, με πρωταγωνιστές τη Μαίρη Χρονοπούλου και τον Λάκη Κομνηνό.
Δάκης: Ευγνωμονώ τον Πλέσσα που μου έδωσε τα “Τόσα καλοκαίρια”, αλλά το θυμήθηκα αργά. Τον καιρό που στροβιλιζόντουσαν όλα γύρω μου σαν τρέλα δεν θυμόμουν τέτοια πράγματα.
ΤΟΥ ΑΓΟΡΙΟΥ ΑΠΕΝΑΝΤΙ – Μαίρη Χρονοπούλου
Στίχοι: Λευτέρης Παπαδόπουλος. Από την ταινία: Μια Κυρία Στα Μπουζούκια (1967). Σενάριο, σκηνοθεσία: Γιάννης Δαλιανίδης. Παίζουν: Μαίρη Χρονοπούλου, Ζωή Λάσκαρη, Φαίδων Γεωργίτσης, Κώστας Βουτσάς, Μάρθα Καραγιάννη κ.α.
Στην ταινία «Μια κυρία στα μπουζούκια» υπάρχει το πλέον τολμηρό τραγούδι στην ιστορία του σινεμά. Η Χρονοπούλου τραγουδά στον Γεωργίτση «Του αγοριού απέναντι» και αυτό για την εποχή ήταν αδιανόητο.
ΑΝΟΙΞΕ ΠΕΤΡΑ – Μαρινέλλα
Στίχοι: Λευτέρης Παπαδόπουλος. Πρωτακούστηκε το 1968 στο musical του Γιάννη Δαλιανίδη «Γοργόνες Και Μάγκες», με σενάριο του ίδιου και παραγωγή της Finos Films. Στους βασικούς ρόλους η Μαίρη Χρονοπούλου, ο Φαίδων Γεωργίτσης, η Μάρθα Καραγιάννη, ο Διονύσης Παπαγιαννόπουλος, ο Βαγγέλης Σειληνός, η Νόρα Βαλσάμη, ο Λάκης Κομνηνός, ο Χρόνης Εξαρχάκος και ο Γιάννης Βογιατζής. Κυκλοφόρησε την ίδια χρονιά σε δίσκο 45 στροφών (Philips: 6286). Διεύθυνση ορχήστρας: Μίμης Πλέσσας.
Το απόλυτο gothic ελληνικό κομμάτι ever. Ναι, γιατί με την παρωχημένη εκδοχή της gothic rock, η εικόνα ενός νεκροταφείου, μιας γυναίκας ντυμένης στα μαύρα που πενθεί και ετοιμάζεται να παραδώσει πνεύμα, δεν μπορεί παρά να είναι dark, θέλοντας και μη.
ΘΑ ΠΙΩ ΑΠΟΨΕ ΤΟ ΦΕΓΓΑΡΙ – Γιάννης Πουλόπουλος
Στίχοι Λευτέρη Παπαδόπουλου. Ακούστηκε για πρώτη φορά το 1968 στην ταινία του Γιάννη Δαλιανίδη “Γοργόνες Και Μάγκες” και μέχρι σήμερα έχει γνωρίσει αμέτρητες επανεκτελέσεις από όλους σχεδόν τους Έλληνες ερμηνευτές. Τότε (Νοέμβριος 1968), περιελήφθη παράλληλα, στο soundtrack της ταινίας, στον τρίτο προσωπικό δίσκο του Γιάννη Πουλόπουλου, αλλά εκδόθηκε και σε δίσκο 45 στροφών.
Ο ΑΝΤΡΑΣ ΠΟΥ ΘΑ ΠΑΝΤΡΕΥΤΩ- Μάρθα Καραγιάννη
Στίχοι: Λευτέρης Παπαδόπουλος. Από την ταινία του Γιάννη Δαλιανίδη «Γοργόνες Και Μάγκες» (1968).
https://www.youtube.com/watch?v=HKsmdAFrjv4
ΜΗΝ ΤΟΥ ΜΙΛΑΤΕ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ – Γιάννης Πουλόπουλος
Στίχοι: Λευτέρης Παπαδόπουλος. Από την ταινία «Μια κυρία στα μπουζούκια» (1968) του Γιάννη Δαλιανίδη.
https://www.youtube.com/watch?v=um0fD9-Stgo
ΖΩΓΡΑΦΙΣΜΕΝΑ ΣΤΟ ΧΑΡΤΙ – Μαρινέλλα
Στίχοι: Άκος Δασκαλόπουλος. Πρωτακούστηκε το 1969 στην ταινία: «Η Παριζιάνα». Σενάριο, σκηνοθεσία: Γιάννης Δαλιανίδης. Παραγωγή της Finos Films. Στους βασικούς ρόλους η Ρένα Βλαχοπούλου, ο Χρόνης Εξαρχάκος, ο Βαγγέλης Σειληνός, η Έρρικα Μπρόγιερ και ο Κώστας Καρράς.
Την επόμενη χρονιά κυκλοφόρησε σε δίσκο 45 στροφών (Philips: 6060058). Την ίδια χρονιά το τραγούδι εντάχθηκε και στον τρίτο προσωπικό δίσκο της Μαρινέλλας με τίτλο το όνομά της. Διεύθυνση ορχήστρας: Μίμης Πλέσσας.
ΚΙ ΕΣΥ ΘΑ ΦΥΓΕΙΣ – Τόλης Βοσκόπουλος
Στίχοι Λευτέρη Παπαδόπουλου. Ακούστηκε στην ταινία του Οδυσσέα Κωστελέτου «Το Όνειρο Της Κυριακής» (1970).
ΒΡΕΧΕΙ ΦΩΤΙΑ ΣΤΗ ΣΤΡΑΤΑ ΜΟΥ – Στράτος Διονυσίου
Στίχοι: Λευτέρη Παπαδόπουλου. Κυκλοφορία: 1970. Κυκλοφόρησε τότε σε δίσκο 45 στροφών αλλά περιλήφθηκε και στον δίσκο “Μαζί Με Τον Στράτο”.
Ο Μίμης Πλέσσας έδωσε ένα από τα κορυφαία ζεϊμπέκικα του 20ου αιώνα. Τραγούδι γραμμένο για τις ανάγκες της ταινίας του Νίκου Φώσκολου «Ορατότης Μηδέν», με σενάριο του ίδιου και παραγωγή της Finos Films. Στους βασικούς ρόλους ο Νίκος Κούρκουλος, η Μαίρη Χρονοπούλου και ο Μάνος Κατράκης.
Ακούγεται στην περίφημη σκηνή που ο πρωταγωνιστής Νίκος Κούρκουλος, μοναδικός επιζών ενός ναυαγίου, καίει τα υπάρχοντά του μπροστά στους γείτονες, μέσα στην απελπισία του να αποκαλύψει τους ενόχους. Η ταινία υπήρξε μεγάλη κινηματογραφική επιτυχία της κινηματογραφικής περιόδου 1969-1970 (δεύτερη σε αριθμό εισιτηρίων) και το τραγούδι –σήμα κατατεθέν για τον τραγουδιστή τα επόμενα χρόνια και μέχρι σήμερα- ήταν εκείνο που καθιέρωσε και έκανε ευρύτερα γνωστό τον Στράτο Διονυσίου έξω από το χώρο του λαϊκού πάλκου της εποχής, τον οποίο τον είχαν ήδη καθιερώσει τα τραγούδια του Άκη Πάνου. Στην ταινία δεν εμφανιζόταν ο ίδιος αλλά η σκηνή που ακουγόταν η φωνή του, είχε σκηνοθετηθεί με ιδιαίτερη δεξιοτεχνία από τον Νίκο Φώσκολο, έτσι ώστε ακόμη και σήμερα να αποτελεί μια από τις πιο χαρακτηριστικές σκηνές του ελληνικού σινεμά.
Λευτέρης Παπαδόπουλος:
– Η ιστορία αυτού του τραγουδιού, που οδήγησε τον σπουδαίο Στράτο Διονυσίου στα πιο ψηλά σκαλοπάτια του λαϊκού πενταγράμμου, είναι μάλλον παράξενη: ο Νίκος Φώσκολος έγραφε και σκηνοθετούσε την ταινία «Ορατότης Μηδέν», με πρωταγωνιστή τον Νίκο Κούρκουλο. Τη μουσική αυτή συνέθεσε ο Μίμης Πλέσσας, βασικός συνεργάτης μου εκείνη την εποχή (1969-1970). Ένα μεσημέρι χτυπάει το τηλέφωνο του σπιτιού μου. Είναι ο Φώσκολος, που μου ζητάει να γράψω τους στίχους μιας κορυφαίας στιγμής του έργου. «Σου στέλνω», μου λέει, «και το σενάριο». Προσθέτει: «Στο τραγούδι που θα γράψεις, θέλω να υπάρχει απαραιτήτως ένας στίχος που τον θεωρώ πολύ καίριο: «Κύμα πικρό στην πλώρη μου». Διάβασα το σενάριο, βρήκα τη σκηνή όπου θα έμπαινε το τραγούδι και με βάση το «Κύμα πικρό στην πλώρη μου» έγραψα το «Βρέχει φωτιά στη στράτα μου». Το τραγούδι γνώρισε αμέσως μεγάλη επιτυχία: στο δισκάδικο «Ο Κύκλος», απέναντι από το υπουργείο Οικονομικών, οι πελάτες σχημάτιζαν ουρές! Πουλήθηκαν εκατοντάδες χιλιάδες αντίτυπα. Στα διάφορα γκάλοπ που γίνονται τελευταία, το τραγούδι αυτό θεωρείται ως ένα από τα δέκα καλύτερα ζεϊμπέκικα όλων των εποχών.
https://www.youtube.com/watch?v=_6il8fiInpY
ΣΤΑΜΑΤΗΣΕ ΤΟΥ ΡΟΛΟΓΙΟΥ ΤΟΥΣ ΔΕΙΧΤΕΣ – Ρένα Κουμιώτη
Στίχοι: Λευτέρης Παπαδόπουλος. Κυκλοφόρησε το 1970.
Ρένα Κουμιώτη:
– Είχα την τύχη να υπάρχω σε μια δισκογραφική εταιρεία όπως η Lyra, όπου ο αείμνηστος Αλέκος Πατσιφάς, αυτός ο μεγάλος δημιουργός, αποφάσιζε για τη μοίρα όλων των τραγουδιστών. Ήξερε πού έπρεπε να δώσει κάθε τραγούδι. Ο καταμερισμός γινόταν με τα κριτήρια αυτού του σοφού ανθρώπου και δεν έπεσε έξω ποτέ. Θυμάμαι, όταν μου έδωσε να πω «Του ρολογιού τους δείκτες» και άκουσα τη μελωδία, ήμουν αρνητική στο να το πω. Ο Πατσιφάς επέμενε: «Παιδί μου, για μένα θα το πεις». «Όλο αργά τραγούδια με βάζετε και λέω» του απάντησα. Και τελικά δικαιώθηκε. Ήταν σπουδαία επιτυχία.
https://www.youtube.com/watch?v=fnOOKj852g0
ΤΟ ΦΕΓΓΑΡΙ ΠΑΝΩΘΕ ΜΟΥ – Τόλης Βοσκόπουλος
Στίχοι: Λευτέρης Παπαδόπουλος. Δίσκος 45 στροφών. Κυκλοφορία: 1970. Τραγούδι από το μιούζικαλ του Γιάννη Δαλιανίδη «Μαριχουάνα Στοπ», που ανέβηκε στο θέατρο το καλοκαίρι του 1970 και, την αμέσως επόμενη κινηματογραφική περίοδο (χειμώνας 1970-1971), έγινε ταινία. Άξονας του έργου ήταν οι νεανικές μόδες της εποχής, από το χιπισμό και τα ναρκωτικά (εξ ου και ο τίτλος) μέχρι τον Τόλη Βοσκόπουλο, που ήδη είναι το πρόσωπο της ημέρας στο καλλιτεχνικό προσκήνιο της εποχής. Ο ίδιος ο σταρ, όνειρο των κοριτσιών της γειτονιάς αλλά και της πρωταγωνίστριας, της κοσμικής γόησσας Ζωής Λάσκαρη –η οποία εμφανίζεται και να χορεύει «Το Φεγγάρι Πάνωθέ Μου»- εμφανίζεται στην ταινία, ερμηνεύοντας κάποια τραγούδια που έμελλε να αποτελέσουν ορισμένα απ’ τα πιο ανθεκτικά κομμάτια του ρεπερτορίου του.
Λευτέρης Παπαδόπουλος:
– Το 1969 είναι η εποχή που γράφω δεκάδες τραγούδια με τον Λοΐζο, τον Πλέσσα, τον Σπανό και τον Μούτση για το θέατρο, τον κινηματογράφο και τη δισκογραφία. Στο θέατρο, ο Γιάννης Δαλιανίδης ανεβάζει το έργο του «Μαριχουάνα στοπ» και πρωτοβγάζει στο σανίδι τη Ζωή Λάσκαρη. Ο Δαλιανίδης μου ζητάει να γράψω 5-6 τραγούδια, που ένα μόνο θα είναι οργανικά δεμένο με το έργο. Για τα άλλα, μου καθορίζει κάποιες σκηνές και μου λέει: «Εδώ είναι μια σκηνή κεφιού, εκεί είναι μια σκηνή μοναξιάς» κ.λπ. Έτσι έγραψα το «Φεγγάρι πάνωθέ μου», τραγούδι που σημείωσε μεγάλη επιτυχία, αρχικά με τον Βοσκόπουλο και στη συνέχεια και με άλλους τραγουδιστές.
ΠΟΙΑ ΝΥΧΤΑ Σ’ ΕΚΛΕΨΕ – Γιάννης Πουλόπουλος
Στίχοι: Λευτέρης Παπαδόπουλος. Η πιο χαρακτηριστική φωνή στο έργο του Μίμη Πλέσσα είναι αναμφίβολα αυτή του Γιάννη Πουλόπουλου. Ένας τραγουδιστής με πηγαία λυρική έκφραση που ταίριαξε απόλυτα στον μελωδικό κόσμο του συνθέτη. Το «Ποια Νύχτα Σ’ Έκλεψε» προέρχεται από τον κύκλο τραγουδιών «Μέρες Του Καλοκαιριού» και αργότερα βραβεύτηκε στο Φεστιβάλ του Λιβάνου.
Λευτέρης Παπαδόπουλος:
– Μετά την επιτυχία που είχε ο «Δρόμος», γράψαμε με τον Μίμη Πλέσσα τις «Μέρες του καλοκαιριού». Το «Ποια νύχτα σ’ έκλεψε», με τον Γιάννη Πουλόπουλο, είναι ένα τραγούδι που άρεσε πολύ και έκανε μεγάλη καριέρα. Ο Πλέσσας το παρουσιάζει σε όλες τις συναυλίες του.
ΤΙ ΣΟΥ ‘ΚΑΝΑ ΚΑΙ ΠΙΝΕΙΣ – Πόλυ Πάνου
Στίχοι: Λευτέρης Παπαδόπουλος. Το 1972, ο Λευτέρης Παπαδόπουλος έγραψε το τραγούδι «Τι σου ‘κανα και πίνεις», κατά παραγγελία για την ταινία του Γιάννη Δαλιανίδη «Όλγα, αγάπη μου». Το τραγούδησε η Πόλυ Πάνου, η οποία παράλληλα το ηχογράφησε και σε δίσκο, στην Κολούμπια. Όταν ο Δαλιανίδης απαίτησε να έχει την Πόλυ Πάνου στην ταινία «Όλγα, αγάπη μου», ο Φίνος δεν ήθελε ν’ ακούσει κουβέντα. Τη θεωρούσε πολύ «βαριά» για δική του ταινία. Τελικά, για να της αποβάλουν το βαρύ «σσσ», που ήταν και το χαρακτηριστικό της, ο Πλέσσας χρησιμοποίησε μια ανοιχτή ομπρέλα ανάμεσα στην Πάνου και στο μικρόφωνο. Έτσι ηχογραφήθηκε το τραγούδι «Τι σου ‘κανα και πίνεις». Στην εποχή του πούλησε 200 δισκάκια. Σήμερα θεωρείται κλασικό.
Επιμέλεια: Κωνσταντίνος Παυλικιάνης