Στον κόσμο της Kλασσικής! (15/11/2011)
ΤΑΞΙΔΙ ΗΧΟΧΡΩΜΑΤΩΝ
14 και 15 Νοεμβρίου, χώρος: BETON7, Ώρα: 8.30μμ
Μουσική για βιολί και πιάνο… Τι πιο όμορφο από το κλασικό; Μουσική από τη Δύση στην Ανατολή… Μουσική λόγια, παραδοσιακή, χορευτική… Από το Scherzo του Brahms μέχρι το Le Grand Tango του Piazzola και το Χορό των Σπαθιών του Khatchaturian… Ένα σταυροδρόμι πολιτισμών, αισθήσεων και ηχοχρωμάτων.
Ο Ιάσων Κεραμίδης (βιολί) και η Κριστίν Τοκατλιάν (πιάνο)θα ερμηνεύσουν τα ακόλουθα έργα:
J. Brahms: Scherzo
R. Strauss: Σονάτα για βιολί και πιάνο
M. de Falla: Suite populaire espagnole
A. Khatchaturian: Αποσπάσματα από τα μπαλέτα
A. Piazzola: Le Grand Tango (arr.Gubaidulina)
Εισιτήριο: 12 Ευρώ
Κρατήσεις: 210 7512625
BETON7
Πύδνας 7, Βοτανικός – Αθήνα 11855 (Μετρό Κεραμεικός)
www.beton7.com – [email protected]
ARIRANG Κουϊντέτο Πνευστών
Τρίτη 15 Νοεμβρίου 2011, 20:30
Goethe-Institut Athen
Μουσική του Κόσμου – 10ος Κύκλος 2011/2012
1η συναυλία του 10ου και τελευταίου κύκλου «Μουσική του Κόσμου»
Σε συνεργασία με την Ένωση Ελλήνων Μουσουργών
Sakura Kindynis, φλάουτο
Jörg Schneider, όμποε
Steffen Dillner, κλαρινέτο
Sebastian Schindler, κόρνο
Philipp Zeller, φαγκότο
Πρόγραμμα:
Hans Werner Henze (1926)
Quintett (1952)
Peteris Vasks (1946)
Music for a Deceased Friend (1982)
György Ligeti (1923- 2006)
Sechs Bagatellen (1953)
Εύης Σαμμούτης (1979)
13 Epitaphs (2011)
Διάλλειμα
Θόδωρος Αντωνίου (1935)
Decem Inventiones (1996)
Isang Yun (1917-1995)
Bläserquintett (1991)
Το Κουϊντέτο Πνευστών Arirang ιδρύθηκε στο 2002 από μέλη της ορχήστρας νέων Junge Deutsche Philharmonie και πήρε το όνομά του από το δημοφιλέστερο παραδοσιακό τραγούδι της Κορέας, τραγούδι που διαπνέεται από τη χαρά της ζωής και το πνεύμα της συντροφικότητας. Η χαρά για τη μουσική ήταν άλλωστε αυτή που ένωσε τους πέντε ερμηνευτές του Αrirang.
Το ρεπερτόριο του κουϊντέτου εκτείνεται από την κλασική-ρομαντική μέχρι και τη σύγχρονη εποχή ενώ περιλαμβάνει ακόμα και πρώτες εκτελέσεις σύγχρονων μουσικών έργων. Μετά τις πρώτες κιόλας εμφανίσεις του στο Schauspielhaus Bochum το Arirang επιλέχτηκε από τους Jeunesses Musicales της Γερμανίας, και μέσα από μια πληθώρα υποψηφίων, να είναι η γερμανική συμμετοχή στο International Showcase of Young Musicians 2004 στην Κροατία. Το Arirang εμφανίστηκε στο Όσλο και το Μαρόκο (κατόπιν πρόσκλησης των εκεί Ινστιτούτων Goethe) στο Nordlysfestivalen Tromso, στο Φεστιβάλ Μουσικής Δωματίου τoυ Steirmark (Αυστρία), στο Vendsyssel Festival στη Δανία, στο Ohrid Summer Festival στη FYROM και στο Φεστιβάλ Mecklenburg-Vorpommern.
Το 2ο Βραβείο στο Διεθνή Διαγωνισμό Μουσικής Δωματίου «Απαγορευμένη Μουσική» 2004 στο Schwerin οδήγησε το κουϊντέτο σε συναυλιακή περιοδεία στη Βιέννη, στο Brünn και στην Πράγα (Φεστιβάλ Μουσικής Άνοιξη της Πράγας). Το 2005 το Arirang κέρδισε το 2ο Βραβείο στο Διεθνή Διαγωνισμό Χάλκινων Πνευστών «Henri Tomasi» στη Μασσαλία και στο Διεθνή Διαγωνισμό Μουσικής Δωματίου στην Οζάκα.
Το κουϊντέτο θα δώσει και άλλη μια συναυλία στις 16 Νοεμβρίου 2011, 20:30 στο Goethe-Institut στην Θεσσαλονίκη, Βας. Όλγας 66, Τηλ. 2310- 889610
Είσοδος ελεύθερη
Goethe-Institut Athen
Ομήρου 14-16 τηλ.: 210 3661 043
Τετρακτύς Το Κουαρτέτο Εγχόρδων «Τετρακτύς»
Τετάρτη 16 Νοεμβρίου, 20.30
Αίθουσα Δημήτρης Μητρόπουλος
Το Κουαρτέτο Εγχόρδων Τετρακτύς που πρότεινε φέτος το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών – ως μέλος του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Κέντρων Συμφωνικής Μουσικής (ECHO) – για να εκπροσωπήσει τη χώρα μας στη Σειρά Rising Stars, παρουσιάζει ένα ιδιαίτερα απαιτητικό πρόγραμμα που περιλαμβάνει έργα Μπαχ, Μπετόβεν, Σκαλκώτα και Χιναστέρα, την Τετάρτη 16 Νοεμβρίου, στις 8.30 το βράδυ στην Αίθουσα Δημήτρης Μητρόπουλος.
Το μουσικό σχήμα που επέλεξε να πάρει το όνομά του από τη λέξη-σύμβολο της Αρμονίας στον Κόσμο, σύμφωνα με τους Πυθαγορείους, αποτελείται από τέσσερις νέους, εξαιρετικά ταλαντούχους μουσικούς με περγαμηνές από εκπαιδευτικά ιδρύματα του εξωτερικού και με εμπειρία σε ορχήστρες υπό την διεύθυνση σπουδαίων αρχιμουσικών. Πρόκειται για τους : Γιώργο Παναγιωτίδη (βιολί), Κώστα Παναγιωτίδη (βιολί), Ali Basegmezler (βιόλα) και Δημήτρη Τραυλό (βιολοντσέλο), τέσσερις σολίστ που επιδιώκουν να μεταδώσουν στο κοινό αυτήν ακριβώς την αίσθηση της αρμονίας, μέσω ερμηνειών με «μοναδικό στυλ», «διαυγή και μεστό ήχο», «αριστοτεχνική τεχνική» και «εκφραστικά περάσματα στις μουσικές φράσεις», όπως έχει ήδη επισημάνει η διεθνής μουσικοκριτική από το 2008, οπότε το Κουαρτέτο δημιουργήθηκε και πραγματοποίησε την πρώτη του συναυλία.
Το πρόγραμμα της συναυλίας του Κουαρτέτου Εγχόρδων Τετρακτύς ανοίγει με Αποσπάσματα από την «Τέχνη της Φούγκας» του Γιόχαν Σεμπάστιαν Μπαχ (1685-1750) και συγκεκριμένα τα: Contrapunctus I (Grundfuge I), Contrapunctus VII (Gegenfuge III), Contrapunctus XII inversus a4 (Spiegelfuge I/II) και Contrapunctus XI (Tripelfuge II). Πρόκειται για φούγκες από το μνημειώδες έργο του σπουδαιότερου συνθέτη και οργανίστα της εποχής του Μπαρόκ το οποίο γράφτηκε τα τελευταία χρόνια της ζωής του. Σύμφωνα με την επικρατέστερη θεωρία για την αιτία σύνθεσής της, η «Τέχνη της Φούγκας» ήταν η προσφορά του Μπαχ στην «Κοινωνία των Μουσικών Επιστημών», μια ακαδημαϊκή εταιρία μαθηματικών, φιλοσόφων και καλλιτεχνών που έκαναν χρήση των μαθηματικών μέσα στο έργο τους προκειμένου να ερμηνεύσουν καλλιτεχνικά, φιλοσοφικά και κοσμικά φαινόμενα (ο Μπαχ έγινε μέλος της το 1747). Η εξαιρετική αυτή σύνθεση θεωρείται το επιστέγασμα, ο τελευταίος σταθμός μιας σειράς μεγάλων μονοθεματικών έργων του Μπαχ. Αποτελείται συνολικά από δεκαεννιά φούγκες, όλες πάνω στο ίδιο θέμα, που ονομάζονται «αντιστίξεις» (contrapunctus) και κανόνες (canon) και φέρουν αρίθμηση με λατινικούς χαρακτήρες. Εξετάζοντας τις επιμέρους σχέσεις τόσο μεταξύ των ενοτήτων όσο και μεταξύ των μερών τους, συνειδητοποιεί κανείς πως στο έργο αυτό υπάρχει μια άρτια συγκροτημένη κατασκευή, με συμπαγή σύνδεση των συστατικών της. Η πολυπλοκότητα του έργου αυξάνεται βαθμιαία για να κορυφωθεί στο τελευταίο κομμάτι, το οποίο παρέμεινε ημιτελές – εξαιτίας μιας σοβαρής ασθένειας που προσέβαλε την όραση του συνθέτη – εγείροντας περαιτέρω απορίες για το χαρακτήρα και το σκοπό του έργου.
Στο πρώτο μέρος της συναυλίας θα ακουστεί και η «Grosse Fuge» για Κουαρτέτο Εγχόρδων (δύο βιολιά, βιόλα και βιολοντσέλο), έργο 133 σε σι ύφεση μείζονα του κορυφαίου Λούντβιχ βαν Μπετόβεν (1770-1827), ένα από τελευταία κουαρτέτα του συνθέτη κι από τα πιο χαρακτηριστικά δημιουργήματα του κλασικισμού. Η ερμηνεία του Κουαρτέτου επενδύει στη μοναδικότητα και τον ιδιαίτερο χαρακτήρα του κάθε συντελεστή, στο βαθμό που – μέσα από τη σύμπραξη και την κοινή ανάγνωση του μουσικού κειμένου – ο καθένας ξαναβρίσκει σε υψηλότερο επίπεδο την ατομικότητά του.
Ελληνικό «χρώμα» στη βραδιά δίνει ο «Γερο Δήμος» για Κουαρτέτο Εγχόρδων του Νίκου Σκαλκώτα (1904-1949), του μεγάλου Έλληνα συνθέτη του 20ού αιώνα – μέλους της Δεύτερης Βιεννέζικης Σχολής – που δέχτηκε επιρροές τόσο από την κλασική όσο και από την εγχώρια παραδοσιακή μουσική. Ο «Γερο Δήμος» του Σκαλκώτα αφορά σε μεταγραφή για κουαρτέτο εγχόρδων της πασίγνωστης, ομώνυμης μελωδίας του Παύλου Καρρέρ (1829-1896) σε ποίηση Αριστοτέλη Βαλαωρίτη η οποία προστέθηκε από τον δημιουργό της στην τετράπρακτη όπερά του «Μάρκος Μπότσαρης». Η εμβληματική αυτή μελωδία (γραμμένη το 1859) απέκτησε τέτοια δημοτικότητα ώστε να λησμονηθεί εντελώς ο συνθέτης της και το έργο να θεωρείται δημοτικό τραγούδι.
Η συναυλία ολοκληρώνεται με το Κουαρτέτο για έγχορδα αρ.2, έργο 26 (Allegro rustico, Adagio angoscioso, Presto magico, Tempo libero e rapsodico, Furioso) γραμμένο το 1958 από τον Αργεντίνο συνθέτη Αλμπέρτο Χιναστέρα (1916-1983), δημιουργό έργων που «παντρεύουν» το παραδοσιακό αργεντίνικο στοιχείο με τους κανόνες της δυτικής κλασικής μουσικής.
Οι τιμές των εισιτηρίων είναι € 5,00 (φοιτητικά) € 12,00 – 20,00
Πληροφορίες για το κοινό στο τηλέφωνο: 210 7282333 και στην ιστοσελίδα του ΜΜΑ: www.megaron.gr
Ερμηνεύοντας τα έργα του J.S.Bach στο πιάνο. Διάλεξη του André Marchand
Μοναδικές ευκαιρίες στοχασμού, μάθησης και εμβάθυνσης προσφέρει η σειρά διαλέξεων & σεμιναρίων πιάνου του André Marchand, που στόχο έχει να αναδείξει τη συνοχή της ερμηνείας με την εμπεριστατωμένη και δημιουργική σκέψη, η οποία είναι απαραίτητη για την εξέλιξη του πιανίστα στο σύγχρονο ανταγωνιστικό μουσικό κόσμο.
Η σειρά χωρίζεται σε τέσσερις θεματικές ενότητες, με κάθε θεματική ενότητα να καλύπτει εποχές και συνθέτες – ορόσημα στην ιστορία της πιανιστικής φιλολογίας.
Η παρακολούθηση όλων των ενοτήτων θα είναι εξαιρετικά χρήσιμη για τους πιανίστες που βρίσκονται στο στάδιο της ολοκλήρωσης των σπουδών τους, μιας και τα έργα που θα μελετηθούν αποτελούν το υλικό για τις εισαγωγικές εξετάσεις σε μουσικά ιδρύματα του εξωτερικού και για τη συμμετοχή πιανιστών σε διεθνείς διαγωνισμούς ενώ συγκαταλέγονται στην πλειονότητά τους στα επιβεβλημένα για τις διπλωματικές εξετάσεις των ελληνικών ωδείων .
Η διάλεξη του André Marchand λειτουργεί ως εισαγωγή για το πρόγραμμα του σεμιναρίου των δύο επόμενων ημερών και έχει γενικότερο ακαδημαϊκό ενδιαφέρον, απευθύνεται δε όχι μόνο σε πιανίστες αλλά και σε κάθε φιλόμουσο.
Το σεμινάριο πιάνου με έργα J.S. Bach θα διεξαχθεί την Τρίτη 15 & την Τετάρτη 16 Νοεμβρίου.
Δικαίωμα συμμετοχής: 60 € [ενεργά μέλη] – 25 € [ακροατές]
Στους σπουδαστές του Ωδείου Φίλιππος Νάκας παρέχεται έκπτωση 20%
ΑΙΘΟΥΣΑ ΣΥΝΑΥΛΙΩΝ ΦΙΛΙΠΠΟΣ ΝΑΚΑΣ
ΙΠΠΟΚΡΑΤΟΥΣ 41, 106 80 ΑΘΗΝΑ, ΤΗΛ.: 210 3634000
IN LATIN TEMPERAMENT
Σάββατο 19 Νοεμβρίου, 8μ.μ.
Ένα ιδιαίτερο ρεσιτάλ Μουσικής Δωματίου, με μελωδίες Λατίνων συνθετών. Έργα με ένταση και πάθος που πηγάζουν από την παράδοση της Ισπανίας, της Αργεντινής και της Βραζιλίας. Το βιολί και το πιάνο σ’ ένα συναρπαστικό διάλογο, που τονίζει το ταμπεραμέντο, την ευφυΐα και πνευματικότητα των δημιουργών.
Δημήτρης Κουζής, βιολί
Πέτρος Μπούρας, πιάνο
Πρόγραμμα: H. Villa – Lobos, M. de Falla, Α. Piazzolla, J. L. Turina
ATHENAEUM International Cultural Center MARIA CALLAS GRAND PRIX
Opera, Oratorio-Lied and Piano
ΑΙΘΟΥΣΑ ΣΥΝΑΥΛΙΩΝ “La Divina”
τιμές των εισιτηρίων 10€ και 5€ τα φοιτητικά
η είσοδος είναι ελεύθερη για τα μέλη και τους σπουδαστές του Ωδείου του.
Η Κρητικοπούλα. Σπύρος Σαμάρας [1861-1917]
Θέατρο Ολύμπια, Ακαδημίας 59-61
19, 20 Νοεμβρίου & 1, 4 Δεκεμβρίου 2011/ 20, 21, 22, 29 Απριλίου 2012
Ώρα έναρξης: 20:00
Ποιητικό κείμενο Νικόλαος Λάσκαρης και Πολύβιος Δημητρακόπουλος
Νέα παραγωγή – Πρώτη πλήρης παρουσίαση από την Εθνική Λυρική Σκηνή
150 χρόνια από τη γέννηση του Σπύρου Σαμάρα
Ο Πέτρος Ζούλιας στην πρώτη του συνεργασία με την Εθνική Λυρική Σκηνή, παρουσιάζει την κωμική όπερα Η Κρητικοπούλα του Σπύρου Σαμάρα, στην πρώτη πλήρη σκηνική αναβίωση της μετά από 80 χρόνια. Πρόκειται για ένα ξεχασμένο αριστούργημα, το οποίο ανακαλύφθηκε και αποκαταστάθηκε πρόσφατα. Με απλά υλικά η κωμική αυτή όπερα αυτή μιλά για τον έρωτα και την επανάσταση στα χρόνια της ενετοκρατίας. Μέσα από εκπυρσοκροτήσεις, έρωτες, τραγούδια και πεντοζάλη, η Μεγαλόνησος πανηγυρίζει την επανάστασή της και οι πρωταγωνιστές την ένωσή τους.
Η Κρητικοπούλα, το κύκνειο άσμα του Σαμάρα, γραμμένη έναν περίπου χρόνο πριν από το θάνατό του, παρουσιάστηκε για πρώτη φορά το 1916 στο Δημοτικό Θέατρο Αθηνών και όπως έχει καταγραφεί στον τύπο της εποχής, σημείωσε εξαιρετική επιτυχία με τον συνθέτη να επευφημείται στο κατάμεστο θέατρο. Μάλιστα, την πρεμιέρα είχε παρακολουθήσει και ο Ελευθέριος Βενιζέλος.
Κεντρικό πρόσωπο της υπόθεσης του έργου είναι η όμορφη κρητικοπούλα Αρετή, η οποία ντύνεται Μανωλιός για τις ανάγκες του αγώνα και επιτυγχάνει να αποσπάσει από τον Ενετό Δούκα της Κρήτης προνόμια για τους συμπατριώτες της. Με φόντο την «πολιτική» αυτή διάσταση, σε πρώτο επίπεδο πλέκεται ένα γαϊτανάκι από αισθηματικές ιστορίες κάθε είδους, που έχει ως συνέπεια κωμικές καταστάσεις.
Ο Σαμάρας προκειμένου να σκιαγραφήσει τη σχέση Ελλήνων-Ενετών αντιπαραβάλει δύο διαφορετικά μουσικά ιδιώματα: το «ελληνικό» με το «ευρωπαϊκό». Το ζεύγμα «ελληνικότητα-κοσμοπολιτισμός» κυριαρχεί στις αρχές του αιώνα στο χώρο της λογοτεχνίας, των τεχνών γενικότερα, αλλά και στο χώρο της ιδεολογίας και της πολιτικής. Ο Σαμάρας, ως εκφραστής του κοινωνικού περίγυρου καταφέρνει να παντρέψει αρμονικά και τα δύο αυτά στοιχεία. Τα πρώτα χορωδιακά, είναι γραμμένα στο ρυθμό του πεντοζάλη, καθορίζοντας το χώρο -κρητική ύπαιθρος-, αλλά και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά των Κρητικών: λεβεντιά, ηρωισμό, πατριωτισμό, πόθο για ελευθερία και έρωτα. Το «ευρωπαϊκό» ιδίωμα χαρακτηρίζεται από τη χρήση εμβατηριακών και χορευτικών ρυθμών, κυρίως του βαλς και της πόλκας, οι οποίοι αποτελούν το βασικό ρυθμικό στοιχείο της βιεννέζικης οπερέτας.
Μουσική Διεύθυνση Ηλίας Βουδούρης
Σκηνοθεσία Πέτρος Ζούλιας
Σκηνικά – Κοστούμια Αναστασία Αρσένη
Φωτισμοί Κατερίνα Μαραγκουδάκη
Διεύθυνση Χορωδίας Νίκος Βασιλείου
Επιμέλεια μουσικού κειμένου Γιάννης Τσελίκας
Αρετή Γεωργία Ηλιοπούλου (12, 19/11, 1, 4/12)
Ελένη Βουδουράκη (13, 20/11)
Κοντέσα Μαρία Μητσοπούλου (12, 19/11, 1, 4/12)
Σοφία Κυανίδου (13, 20/11)
Δούκας Γιώργος Ματθαιακάκης (12, 19/11, 1/12)
Διονύσης Τσαντίνης (13, 20/11, 4/12)
Δούκισσα Τζούλια Σουγλάκου(12, 19/11, 1/12)
Αλεξάνδρα Ματθαιουδάκη (13, 20/11, 4/12)
Παύλος Γιάννης Χριστόπουλος (12, 19/11, 1, 4/12)
Νίκος Στεφάνου (13, 20/11)
Μιχάλης Δημήτρης Σιγαλός (12, 19/11, 1,/12)
Δημήτρης Ναλμπάντης(13, 20/11, 4/12 )
Φουρλάνος Κωστής Ρασιδάκης (12, 19/11, 1/12)
Ζαφείρης Κουτελιέρης (13, 20/11, 4/12)
Δον Πλάτσιντο Παύλος Μαρόπουλος (12, 19/11, 1/12)
Παύλος Σαμψάκης (13, 20/11, 4/12)
Συμμετέχει η Ορχήστρα και η Χορωδία της Εθνικής Λυρικής Σκηνής
Τιμές εισιτηρίων €40, €30, €25, €15 Παιδικό, φοιτητικό €15
Στην παράσταση της Πέμπτης 1 Δεκεμβρίου, όλες οι κατηγορίες των εισιτήριων διατίθενται με έκπτωση 15%, στο πλαίσιο της κοινωνικής τιμολογιακής πολιτικής της ΕΛΣ.
Προπώληση εισιτηρίων από τα Ταμεία τoυ ΘΕΑΤΡΟΥ ΟΛΥΜΠΙΑ, Ακαδημίας 59-61, Αθήνα / Καθημερινά 9.00–21.00
Τηλ. πωλήσεις 210 3662 100, 210 3612 461, 210 3643 725
Ηλεκτρονική προπώληση www.nationalopera.gr
Το βίντεο της εβδομάδας
Το όνομα του Μπάχ έχει συνδεθεί άμεσα με τη σύνθεση του είδους της φούγκας, δηλαδή μιας μορφής αντιστικτικής μουσικής που χρησιμοποιεί τον τρόπο της μίμησης περνώντας το βασικό της θέμα σε όλες τις φωνές από τις οποίες αποτελείται το κομμάτι. Ο καναδός πιανίστας Γλεν Γκούλντ απο τους σημαντικότερους ερμηνευτές του Μπάχ, επικεντρώθηκε κυρίως στις ηχογραφήσεις. Ιδιόρρυθμος αλλά και ταλαντούχος έδωσε τη δική του προσωπική σφραγίδα στην τέχνη της φούγκας.
Αποσπάσματα από την τέχνη της φούγκας θα ερμηνεύσει το Κουαρτέτο Εγχόρδων Τετρακτύς στη συναυλία που θα δώσει μέσα στην εβδομάδα.
Στο βίντεο η ερμηνεία του Γκλεν Γκουλντ.