Συνέντευξη | Θάνος Καλλίρης: «Με τόσα χρόνια καριέρας δεν έχω να αποδείξω τίποτα, αλλά καλούμαι να κάνω αισθητή την παρουσία μου, ότι είμαι ακόμα εδώ ενεργός και έχω να δώσω πολλά.»
Η συνέντευξη δόθηκε αρκετό καιρό πριν επέλθει η ρήξη της Ελλάδας με τους δανειστές, οπότε όλο αυτό το ευχάριστο κλίμα που διακρίνεται στη συζήτηση μας, αντιτίθεται με το κλίμα των δύσκολων ημερών , που διανύει η χώρα, αλλά στην τελική η μουσική και τα τραγούδια ίσως είναι και το μοναδικό ευχάριστο πράγμα που μας έχει μείνει, ως διέξοδο και φάρμακο ψυχής. Αξίζει να σημειώσουμε πως ο Θάνος έχει «παγώσει» όλες τις προγραμματισμένες του εμφανίσεις, περιμένοντας αγωνιωδώς, όπως και όλοι μας άλλωστε να υπάρχει μια αίσια έκβαση στο αδιέξοδο της Ελλάδας.
Θάνο πραγματικά μας εκπλήσσεις με την μεγάλη σου επιστροφή στη δισκογραφία. Νέο τραγούδι με μια απρόσμενη συνεργασία με Κυριάκο Παπαδόπουλο και Βίκυ Γεροθόδωρου.
Ήταν μεγάλη μου επιθυμία, εδώ και αρκετό καιρό να επανέλθω στη δισκογραφία και έψαχνα την κατάλληλη στιγμή να το κάνω, έχοντας δηλαδή ένα πολύ καλό τραγούδι μέσα από μια δημιουργική συνεργασία. Το προηγούμενο διάστημα είχα απορροφηθεί τόσο πολύ από τα live μου και δεν είχα το χρόνο να ασχοληθώ πραγματικά. Από το Φλεβάρη όμως και μετά, λόγω ενός προβλήματος που είχα με τη μέση μου και έπρεπε να καθίσω για να αναρρώσω, αναγκαστικά διέκοψα πολλές από τις εμφανίσεις μου και βρήκα χρόνο να ετοιμάσω το “comeback” μου. Απευθύνθηκα σε γνωστούς μου συνθέτες και ένας από αυτούς ήταν και ο Κυριάκος. Μόλις άκουσα το τραγούδι είπα πως αυτό είναι γραμμένο για μένα. Έχει μια ωριμότητα και μια θετική αύρα. Θυμίζει κάτι από το παρελθόν του Θάνου, αλλά συνδυάζει και σημερινό ήχο. Νομίζω μου ταιριάζει απόλυτα. Αρχικά είχα στο μυαλό μου να επιστρέψω με κάτι διαφορετικό, ίσως και με λαϊκό ή ρόκ ή έντεχνο, που τραγουδάω ήδη στα live μου, αλλά θεώρησα ότι αυτό μου πάει καλύτερα.
Το νέο σου τραγούδι συνοδεύεται από ένα πολύ ξεχωριστό και καλοκαιρινό κλιπ, γυρισμένο στις όμορφες παραλίες της Ζακύνθου. Ποιά ήταν η εμπειρία σου από τα γυρίσματα;
Περάσαμε πολύ όμορφα στα γυρίσματα, απολαμβάνοντας τις ομορφιές του νησιού. Κάτσαμε περίπου 3 μέρες, ώστε να προκύψει το επιθυμητό αποτέλεσμα. Θέλαμε να περάσουμε στο κλιπ, αυτό που λένε οι στίχοι “Θέλω να με θέλεις”…να υπάρχει ερωτισμός, ρομαντισμός, αίσθηση, θετική αύρα και ενέργεια. Να σου βγάζει όλα τα “συν” σου και να το μεταδίδεις σε αυτόν που έχεις απέναντί σου.
Έχεις λόγο στα video clips σου; Επεμβαίνεις, ώστε να βγει το επιθυμητό αποτέλεσμα;
Πάντα έχω λόγο στα clips μου, γιατί αφορά εμένα, την εικόνα μου, τη δουλειά μου. Ασχολούμαι άλλωστε με τη φωτογραφία και σε πολλά video clips μου έχω υπογράψει τη σκηνοθεσία.
Στις σχέσεις σου το επιδιώκεις αυτό; Δεν είναι λίγο εκβιαστικό το να λες “Θέλω να με θέλεις”;
Έτσι λειτουργώ στις σχέσεις μου. Σίγουρα δεν σημαίνει ότι θα απαιτήσεις από τον άλλον να σε θέλει, αλλά το μήνυμα είναι ότι σε θέλω, είσαι το άλλο μου μισό, κάνω τα πάντα για σένα και αυτό που δίνω θέλω να εισπράξω. Έχεις ανάγκη να νιώσεις ότι το θέλει και ο άλλος από σένα. Να τερματίσετε μαζί.
Με τον Κυριάκο Παπαδόπουλο, αν θυμάμαι καλά, δεν είναι η πρώτη σας συνεργασία.
Πολύ σωστά. Το 1998 στο δίσκο “Αγάπη ώρα μηδέν” είχα τραγουδήσει πρώτη φορά δημιουργία του σε στίχους Ηλία Φιλίππου με τίτλο “Πόσο μου λείπεις”.
Πάντα επιλέγεις τραγούδια που σου ταιριάζουν απόλυτα ; Έχεις φτάσει ποτέ στο σημείο να κάνεις κάτι που δεν σε εξέφραζε μουσικά όσο θα το ήθελες;
Ποτέ δεν ακολούθησα το ρεύμα της εποχής απόλυτα. Σίγουρα αναπόφευκτα σε οδηγεί και τάση στο να την ακολουθήσεις, αλλά πάντα είχα σαν βάση αυτό που πάντα έκανα και που αυτό ήμουν. Όπως για παράδειγμα, την εποχή που έπαιζε δυνατά το λαϊκό εγώ δεν μπόρεσα να παίξω μπάλα εκεί, άσχετα αν στο κομμάτι των ζωντανών εμφανίσεων μπερδεύομαι με πολλά είδη μουσικής.
Συμπληρώνεις αισίως τα 30 χρόνια στη δισκογραφία, αν συμπεριλάβουμε και τη συμμετοχή σου με τους Bang. Μετά από τόσα χρόνια πιστεύεις πως ένας καλλιτέχνης έχει να αποδείξει ακόμα την αξία του και να δίνει τις εξετάσεις του ή είναι καιρός να απολαμβάνει αυτό που έχτισε τόσα χρόνια;
Δεν οφείλεις να αποδείξεις πράγματα, αλλά δυστυχώς καλείσαι να αποδείξεις την παρουσία σου, ότι είσαι εδώ ενεργός. Σίγουρα ζεις και με τις δάφνες του παρελθόντος και απολαμβάνεις όσα πέτυχες και έζησες στο παρελθόν, αλλά δεν μπορείς να μείνεις άπραγος και α σε ζήσουν αυτά. Δεν πρέπει να επαναπαυτείς, αλλά να επαναπροσδιορίζεις τον εαυτό σου καλλιτεχνικά και να είσαι στο σήμερα. Κάνοντας όμως ένα απολογισμό θεωρώ ότι κάποια τραγούδια μου έχουν αντέξει στο χρόνο και τα γνωρίζουν ακόμα και οι νέες γενιές. Αυτό με κάνει ιδιαίτερα χαρούμενο.
Παρακολουθώντας τη διαδρομή της δισκογραφίας αναπολείς τις παλιές καλές στιγμές ; Βλέπεις κάτι θετικό στον ορίζοντα;
Ήταν πολύ διαφορετικά τα πράγματα. Εκείνες οι εποχές ήταν πραγματικά δημιουργικές. Τώρα όλα επικοινωνούν μέσω διαδικτύου. Το διαδίκτυο λοιπόν δεν ωφελεί τους ίδιους καλλιτέχνες και φυσικά ούτε τους δημιουργούς, αλλά μόνο τη μουσική. Ο κόσμος ακούει ελεύθερα μουσική, χωρίς πλέον να αγοράζει δίσκους. Οι δημιουργοί και οι καλλιτέχνες έχουν γίνει φτωχότεροι, διότι υπάρχουν πολλά νομικά παράθυρα, που επιτρέπει να γίνονται γίγαντες εκατομμυρίων οι μουσικές πλατφόρμες του ιντερνετ, όπως youtube, spotify κτλ. Ο κόσμος δεν σταμάτησε να ακούει ποτέ μουσική, απλά τώρα την ακούει δωρεάν. Το μόνο θετικό του διαδικτύου είναι ότι ο καθένας μπορεί να ακούσει τα πάντα άμεσα, να βρει πληροφορίες του αγαπημένου του καλλιτέχνη, να μάθει το παρελθόν του και να ακούσει αυτό που θέλει και όχι αυτό που θα του πλασάρουν οι ραδιοφωνικοί σταθμοί. Αυτό είναι ακόμα ένα πολύ σοβαρό θέμα με τα ραδιόφωνα, που αν δεν πληρώσεις δεν πρόκειται να μπει στην playlist τους.
Ακούγοντας και γράφοντας τραγούδια στο στούντιο, μπορείς να καταλάβεις, να διαισθανθείς ποιο από αυτά θα κάνει την έκπληξη; Υπάρχει συνταγή για ένα επιτυχημένο αποτέλεσμα;
Δεν υπάρχει συνταγή για την επιτυχία σε κανένα τραγούδι. Αν μπορούσαμε να γράφουμε επιτυχίες, θα γράφαμε μόνο επιτυχίες και για πάντα. Ένα πολύ καλό τραγούδι μπορεί να μη γίνει ποτέ επιτυχία και το ανάποδο. Μια επιτυχία είναι συνάρτηση πολλών πραγμάτων. Μουσική, στίχοι, ενορχήστρωση, προώθηση, timing.
Η δεκαετία ’90 επανέρχεται τα τελευταία χρόνια στο προσκήνιο με τους καλλιτέχνες που μεσουράνησαν τότε, να κάνουν comeback ύστερα από απαίτηση του κοινού τους, όπως επίσης και νέοι καλλιτέχνες να διασκευάζουν επιτυχίες των ’90΄s. Πως μεταφράζεις αυτή την τάση;
Πάντα κάνει κύκλους η μουσική και βλέπουμε να επανέρχονται ακούσματα από το παρελθόν. Αυτό έχει να κάνει και στο γεγονός ότι όλο και πιο δύσκολα γράφονται ωραία και πρωτότυπα τραγούδια, άρα είναι εύκολο να ανατρέξεις στο παρελθόν και να διασκευάσεις ένα παλιό αναγνωρισμένο αγαπημένο τραγούδι. Το θέμα είναι να γίνει μια ωραία διασκευή αλλά ο καλλιτέχνης να δώσει την δική του πινελιά. Πολλές φορές βλέπουμε μια επανεκτέλεση να είναι καλύτερη του πρωτότυπου.
Ποια η γνώμη σου για τα μουσικά τηλεοπτικά παιχνίδια; Υπάρχει μέλλον για τα παιδιά ή όλο αυτό είναι τελικά ένα τηλεοπτικό show που εξυπηρετεί άλλους σκοπούς;
Πάνω απ ΄όλα εξυπηρετεί την τηλεθέαση και μόνο αυτό. Όταν κλείνουν τα φώτα όλα αλλάζουν. Όπως έκλεισαν τα φώτα και την προηγούμενη σεζόν, έτσι έκλεισαν μόλις τώρα και γι΄αυτήν και θα δούμε στο μέλλον τι τύχη θα έχουν τα παιδιά. Υπάρχουν μεγάλα ταλέντα, δεν μπορεί να το αμφισβητήσει κανείς αυτό. Είναι ρευστό το όλο θέμα. Τα παιδιά αυτά έχουν μεγάλο δρόμο και αγώνα μπροστά τους για να καθιερωθούν. Ίσως όμως να είναι ο μόνος τρόπος για να προβληθεί κάποιος στις μέρες μας. Και παλιότερα, αν το σκεφτείς ήταν πολύ λίγες οι ευκαιρίες να προβληθείς. Όταν ξεκινούσα την καριέρα μου δεν υπήρχαν μέσα για την προβολή μας. Μόνο 2 κρατικά κανάλια υπήρχαν και στα ραδιόφωνα ήταν εξαιρετικά δύσκολο να μπεις. Έδινες το τραγούδι σου στον Dj και έβλεπες επί τόπου το παλμό του κόσμου όταν το άκουγε για πρώτη φορά.
Θα σου απευθύνω μια εντελώς θεωρητική ερώτηση. Αν ξεκινούσες την καριέρα σου τώρα θα επέλεγες τον δρόμο των talent shows;
Είναι μια πολύ δύσκολη ερώτηση. Δεν ξέρω τι θα με ωθούσε να δηλώσω συμμετοχή σε ένα τέτοιο παιχνίδι. Σε πρώτη φάση θα έλεγα όχι. Νομίζω πως δεν μου πρόσφερε κάτι επί της ουσίας.
Νέα ταλέντα υπάρχουν στη σύγχρονη μουσική ; Κάποιος που ξεχωρίζει κατά τη γνώμη σου;
Πολλά νέα ταλέντα υπάρχουν τόσο στην εγχώρια, όσο και στην παγκόσμια μουσική σκηνή. Μπορεί π.χ να ακούσω Ρέμο επειδή θα ξεχωρίσω τη φωνή του, Παντελίδη επειδή μου αρέσουν τα τραγούδια του και κάποιον άλλο επειδή γράφει ωραίο στίχο του ή μουσική. Μπορεί σε κάποια φάση να θέλω να ακούσω Tus, απλά για να γελάσω, γιατί έχει χιούμορ , να διασκεδάσω, να περάσω καλά και να πω «καλά πως του ήρθε να πει αυτό τον στίχο».
Πιστεύεις πως ο καλλιτέχνης πρέπει να είναι ριψοκίνδυνος στην καριέρα του και να δοκιμάζει νέα πράγματα; Οι μεγάλες αλλαγές και δοκιμασίες μπορεί να στοιχήσουν επαγγελματικά ή να πλήξουν το όνομα του;
Ο κάθε καλλιτέχνης είναι ελεύθερος να δοκιμάζει νέα πράγματα, αφού τα επεξεργαστεί πρώτα. Ο κόσμος είναι ο τελικός κριτής και αυτός θα τον κρίνει.
Θεωρείς δηλαδή σωστή την κίνηση του Σάκη Ρουβά να ερμηνεύσει το «Αξιον Εστί»;
Από τη στιγμή που του έγινε η πρόταση καλά έκανε και την αποδέχτηκε. Μια χαρά τα κατάφερε. Αυτό το μεγάλο έργο του Μίκη Θεοδωράκη είχαν τη μεγάλη τιμή να ερμηνεύσουν καλλιτέχνες που δεν είναι τώρα πια στη ζωή, άρα αυτό θα περάσει στις νέες γενιές μέσω των νέων καλλιτεχνών. Σήμερα μπορεί να είναι ο Ρουβάς και σε 10 χρόνια κάποιος άλλος που σήμερα δεν τον γνωρίζει κανείς.
Μέσα από την εμπειρία σου στο θέμα Eurovision, θέλω να μου συγκρίνεις την τότε εποχή της δεκαετίας ’80 και του σήμερα. Πάντα υπήρχαν οι λεγόμενες «συμμαχίες», που καθόριζαν το αποτέλεσμα;
Πάντα υπήρχε αυτό. Δεν είναι κάτι καινούριο. Υπήρχαν οι συμπάθειες μεταξύ των χωρών, που καθόριζαν το αποτέλεσμα. Όπως άλλωστε η Ελλάδα με την Κύπρο, που αν και φέτος είδαμε να σπάει αυτό. Πρέπει να δίνουμε το 12άρι όταν κάποιος αξίζει πραγματικά. Η Eurovision έχει εξελιχθεί σε ένα τεράστιο μουσικό σόου, που είναι χάρμα οφθαλμών. Χαίρεσαι να βλέπεις αυτό το θέμα. Έχει τρομερή οργάνωση. Είναι ένα θέμα που προσφέρει τα πάντα. Εχει πολύ καλά τραγούδια, πολύ καλές φωνές, αλλά και κιτς εμφανίσεις και μέτρια τραγούδια. Η κάθε χώρα ρίχνει στην τραπέζι τον δικό της άσσο και αυτό το κομμάτι που θα έχει το κάτι διαφορετικό, αυτό θα κάνει τη διαφορά.
Σε έναν αβέβαιο και άγνωστο για το αύριο κόσμο που ζούμε, με τις πολιτικές εξελίξεις να μας φέρνουν σε ρήξη με το εταίρους-πιστωτές και το ενδεχόμενο μια χρεοκοπίας, ποιο το δικό σου μήνυμα για την πολιτική κατάσταση της χώρας;
Θα σας απαντήσω με λόγια άλλου:
“Δεν ελπίζω τίποτα, δεν φοβάμαι τίποτα. Είμαι λέφτερος.” Νίκος Καζαντζάκης
Συνέντευξη: Νίκος Ψωμάς
Φωτογραφίες: byRon
—-
Θάνος Καλλίρης – Προσωπικη Δισκογραφία
• 1991 – Σε καταδικάζω
• 1993 – Ένα ψέμα για το τέλος
• 1994 – Κάποιο καλοκαίρι
• 1995 – Χριστούγεννα στο Galaxy
• 1996 – Μονάχα την ψυχή σου
• 1997 – Φώναξε με
• 1998 – Αγάπη ώρα μηδέν
• 2000 – Είμαι καλά
• 2001 – Αιώνια
• 2003 – Μέσα στις νύχτες γυρνάω
• 2004 – Για χάρη σου μπορώ
Singles
• 2011 – Καινούρια μέρα θα χαράξει
• 2012 – Έλα να με βρείς
• 2015 – Θέλω να με θέλεις
Συμμετοχές σε συγκρότημα
‘Bijoux – You ‘re The One’ (Maxi Single) 1984
‘Bang – Run for your love’ (Maxi Single) 1986
‘Bang – Stop’ (Maxi Single) -συμμετοχή Eurovision- Μάιος 1987
‘Bang – The Album’ (L.P.) Σεπτέμβριος 1987
‘Bang – You’re the one’ (Maxi Single) – Επανακυκλοφόρισε για τη Μεγ. Βρετανία – 1989
‘Bang – Holding my Head’ (Single) 1990
‘Bang – Clockwise’ (L.P.) 1990
‘Bang – Κάνε το λάθος’ (L.P.) 1991
Αλλες Συμμετοχές
‘1500 φιλάκια fresh hits’ (L.P.) 1992
‘Κάθε φορά που γελάει ένα παιδί’ (Maxi Single) 1992
‘Ο Κύκλος του χαμένου έρωτα’ (L.P.) 1993
‘Για μένα και για σένα’ (L.P.) 1994
‘Λαβ Σορρυ’ (Maxi Single) 1995
‘Ο Τραγουδιστής’ (L.P.) Φεβρουάριος 2000