Συνέντευξη | Χρήστος Παπαδόπουλος: «Η μουσική βιομηχανία περνά κρίση, αλλά εμείς οι δημιουργοί θα είμαστε πάντα σε ένα studio και θα γράφουμε»
Ο σπουδαίος συνθέτης Χρήστος Παπαδόπουλος ανοίγει τα «χαρτιά» του στο tralala.gr και μας μιλά για το ξεκίνημά του στα «Παιδιά απ’ την Πάτρα», την αγάπη του για το μπουζούκι, τις μεγαλύτερες επιτυχίες του αλλά και την πρόσφατη συνεργασία του με τον Γιάννη Πλούταρχο. Τι έχουμε να δούμε ακόμη στο μέλλον από αυτόν; Ας αφήσουμε τον ίδιο να μας περιγράψει μόνος του…
Καλησπέρα και καλώς ήρθατε στο Tralala.gr! Είστε ένας άνθρωπος που μας συστήθηκε μέσω της μουσικής του αρκετά χρόνια πριν. Η διαδρομή σας στο χώρο είναι σπουδαία και γεμάτη σημαντικές στιγμές. Πείτε μας γι’ αυτήν!
Είμαι πολύ ευχαριστημένος από την πορεία μου σαν μουσικός και σαν συνθέτης, από την εποχή του συγκροτήματος μέχρι σήμερα. Μην ξεχνάμε ότι πολλές προσωπικότητες της μουσικής της δεκαετίας του ‘80 έχουν σιγήσει σήμερα, είτε γιατί τους ξεπέρασε η εποχή, είτε γιατί μεγάλωσαν. Εγώ έχω πάθος με το να φτιάχνω τραγούδια και το παλεύω ακόμα.
Ορόσημο στην καριέρα σας αποτελεί η συμμετοχή σας στα «Παιδιά απ’ την Πάτρα». Πόσο δύσκολες ήταν οι συνθήκες για ένα λαϊκό συγκρότημα στη δεκαετία του ’80;
Τα μουσικά δεδομένα για την εποχή τη δική μας ήταν δύσκολα για ένα γκρουπ της επαρχίας όπως ήταν η Πάτρα. Παρ΄ όλα αυτά η αγάπη μας για τη μουσική μας ώθησε να κάνουμε τον πρώτο μας δίσκο που έγινε μεγάλη επιτυχία και είναι μέσα τους 10 πιο εμπορικούς δίσκους όλων των εποχών.
Ο περισσότερος κόσμος σας έχει γνωρίσει μέσα από τα «Παιδιά απ’ την πάτρα» και σας έχει συνδυάσει στο μυαλό του με αυτά. Ποια είναι όμως η μουσική σας ταυτότητα έξω από αυτά;
Σίγουρα με τα «Παιδιά από την Πάτρα» έγινα γνωστός, αλλά παράλληλα από τότε διεύρυνα τους μουσικούς μου ορίζοντες είτε με τα πολλά ταξίδια στην Ανατολή και τον αυτοσχεδιασμό με Ανατολίτες μουσικούς είτε με τις 150 εκπομπές με μουσικούς που έκανα στα κανάλια SEVEN και ΕΡΤ.
Θεωρείστε ένας από τους σπουδαιότερους δεξιοτέχνες του μπουζουκιού στην Ελλάδα. Ποια ήταν η αφορμή για να ξεκινήσετε να ασχολείστε με αυτό; Ποια άλλα μουσικά όργανα έχετε μελετήσει;
Θεωρώ τον εαυτό μου μουσικό και δημιουργό και όχι μόνο παίχτη του μπουζουκιού, το ίδιο καλά παίζω και κιθάρα, ενώ έχω ασχοληθεί σε δεύτερο επίπεδο με ούτι, σάζι, jubus, περισσότερο για να κατανοήσω την μουσική της Ανατολής. Θεωρώ όμως πιο σημαντικό από το να παίζεις γρήγορα και να μελετάς 10 ώρες την ημέρα είναι το να συνθέτεις δική σου οργανική μουσική, γιατί αυτό μένει στις επόμενες γενιές.
Έχετε συνθέσει τραγούδια για μερικά από τα μεγαλύτερα ονόματα του ελληνικού πενταγράμμου. Ποιες συνεργασίες αλλά και ποια κομμάτια σας ξεχωρίζετε;
Εμπειρία μεγάλη για μένα ήταν τα τρία χρόνια που έπαιξα μπουζούκι με τον μεγάλο ρεμπέτη Μπάμπη Γκολέ, όπως και η συνεργασία μου με τον Σταμάτη Κόκκοτα το ‘86 και την Ρίτα Σακελαρίου το ‘87. Μεγάλη εμπειρία η συνεργασία με Δημήτρη Μητροπάνο, Θέμη Αδαμαντίδη, αλλά και με νέα παιδιά, όπως ο Νίκος Μακρόπουλος και τώρα είμαι πολύ χαρούμενος που δουλεύω με μια πολύ μεγάλη φωνή, με τον Γιάννη Πλούταρχο.
Παράλληλα, έχετε συνθέσει και μουσική για πολλά γνωστά τηλεοπτικά σήριαλ. Πόσο ευρηματικό είναι λοιπόν για έναν καλλιτέχνη να πρέπει να δημιουργήσει κατόπιν παραγγελίας;
Έχω γράψει τη μουσική σε 12 σίριαλ, 3 ντοκιμαντέρ, 10 θεατρικά και 5 ταινίες μεγάλου μήκους. Είναι δύσκολο να ντύσεις μουσικά μια σκηνή, όπως για παράδειγμα στο δεύτερο σίριαλ που έγραφα, ο «Μαύρος Ωκεανός», όπου έπρεπε να γράφω μελωδίες Αφρικάνικες που να «γαργαλούν» το αυτί του Έλληνα. Τότε με πήρε τηλέφωνο ο Μπάμπης Μπακάλης, σπουδαίος συνθέτης και μου έδωσε συγχαρητήρια. Αυτό μου έδωσε ώθηση.
Πολλοί άνθρωποι του χώρου της μουσικής δηλώνουν συχνά ότι η ελληνική δισκογραφία αργοπεθαίνει. Συμφωνείτε με αυτό; Υπάρχουν, πιστεύετε, νέοι αξιόλογοι τραγουδιστές και δημιουργοί σήμερα;
Η μουσική δεν θα σταματήσει ποτέ, η μουσική βιομηχανία σαφώς και περνά κρίση, αλλά εμείς οι δημιουργοί πάντα θα είμαστε σε ένα στούντιο και θα γράφουμε. Το κακό είναι ότι πολλοί της γενιάς μου εγκατέλειψαν. Προσωπικά πιστεύω ότι το διαδίκτυο έχει κάνει καλό στους δημιουργούς και ειδικά σε αυτούς που είναι υπεράνω χρημάτων, γιατί έτσι πρέπει να βλέπουμε τη μουσική, σαν εραστές της και όχι ψυχρά επαγγελματικά.
Φέτος λάβατε μέρος και στον ελληνικό τελικό της Eurovision, καθώς ήσασταν ο άνθρωπος πίσω από το «Jazz και συρτάκι» της Θωμαής Απέργη. Πως ήταν για σας αυτή η εμπειρία; Θα το ξανακάνατε;
Καλή εμπειρία που με έφερε λίγο κοντά στο σταρ system όπου είδα την μουσική να περνά σε δεύτερη μοίρα και το glam σε πρώτη. Είναι και αυτή μια άποψη σεβαστή κατά τα αγγλοσαξονικά πρότυπα.
Πάμε όμως και σε κάτι πιο πρόσφατο! Κυκλοφορεί σύντομα στους κινηματογράφους το remake του Στράτου Μαρκίδη στην λατρεμένη ταινία «Ο Κλέαρχος, η Μαρίνα κι ο κοντός». Τη μουσική της οποίας υπογράφετε εσείς, ενώ τη ντύνει με τη φωνή του ο Γιάννης Πλούταρχος. Πείτε μας λίγα λόγια…
Με τον Στράτο Μαρκίδη έχουμε δουλέψει μαζί σε πολλές ταινίες και καταλαβαίνω τι θέλει, πόσο μάλλον σε αυτήν την ταινία που η μισή είναι γυρισμένη στην Κωνσταντινούπολη. Με τον Γιάννη Πλούταρχο υπήρξε μια πολύ ευχάριστη συνεύρεση γιατί είναι και καλό παιδί, ενώ και το τραγούδι «Έρχομαι» σε στίχους του Κωνσταντινίδη ήδη πάει πολύ καλά.
Εκτός από αυτό, στις 2 Νοέμβρη θα φιλοξενηθεί στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών η μουσική παράσταση «Αυτή η γη έχει φωνή» σε μουσική δική σας και με τη φωνή σπουδαίων καλλιτεχνών όπως ο Βασίλης Σκουλάς, ο Γιάννης Πλούταρχος κι η Μελίνα Ασλανίδου. Τι σημαίνει για εσάς αυτή η παράσταση;
Μετά την επιτυχημένη εμφάνιση στο Μέγαρο Θεσσαλονίκης, σειρά έχει η Αθήνα. Πιστεύω ότι είναι η καταξίωση για έναν δημιουργό να παρουσιάζεται δυο ώρες σε έναν τόσο σπουδαίο χώρο με δική του μουσική. Θέλω να πω για τον συνεργάτη μου Κώστα Μπαλαχούτη που έγραψε τα πιο πολλά τραγούδια και ένα ευχαριστώ στον παραγωγό Άκη Ευαγγέλου.
Τέλος, θέλω να μας πείτε τι άλλο ετοιμάζετε. Νέες συνεργασίες, καινούρια τραγούδια… τι να περιμένουμε;
Ετοιμάζεται ο δίσκος με τίτλο «Πέρασμα». Θα είναι ένα πέρασμα του πατριάρχη της κρητικής μουσικής Βασίλη Σκουλά με ντουέτα από όλους τους χώρους του ελληνικού τραγουδιού, παραδοσιακού και όχι μόνο, καθώς τραγουδά με Χρήστο Δάντη, Θέμη Αδαμαντίδη, Νίκο Μακρόπουλο, Βασίλη Σαλέα, Παντελή Θαλασσινό, Βαγγέλη Κονιτόπουλο, Γιάννη Πλούταρχο. Είναι μια εξαιρετική δουλειά που θα κυκλοφορήσει με την εφημερίδα Παρασκήνιο στις 21 Νοεμβρίου.
Συνέντευξη: Αθανασία Βογιάρη