AXEL F – Harold Faltermeyer
Δημιουργία
Το ‘‘Axel F’’ είναι ένα ορχηστρικό ηλεκτρονικό κομμάτι του Γερμανού συνθέτη Harold Faltermeyer, το οποίο αποτελεί το μουσικό θέμα της ταινίας ‘‘Beverly Hills Cop’’ (Ο Μπάτσος του Beverly Hills, 1984).
Ο τίτλος του κομματιού προέρχεται από το ονοματεπώνυμο Axel Foley, το οποίο ήταν το όνομα του ρόλου που υποδύθηκε στην ταινία ο Eddie Murphy.
Για τη δημιουργία του ‘‘Axel F’’ χρησιμοποιήθηκαν ένα Roland Jupiter 8, ένα Yamaha DX7, ένα Yamaha JX-3P και ένα drum machine Linn LM-1. Την παραγωγή την έκανε ο ίδιος ο Harold Faltermeyer, ο οποίος αποκαλούσε το κομμάτι ‘‘Banana Theme’’ επειδή αρχικά γράφτηκε για μία συγκεκριμένη σκηνή της ταινίας, όπου ο αστυνομικός του Ντιτρόιτ, Axel Foley, ξεφεύγει από δύο αστυνομικούς του Beverly Hills χώνοντας μπανάνες στον σωλήνα της εξάτμισης αναγκάζοντας το αυτοκίνητό τους να σταματήσει ενώ αυτοί προσπαθούσαν να τον παρακολουθήσουν.
Το ‘‘Axel F’’ κυκλοφόρησε σε single διάρκειας 3 λεπτών, και σε maxi single διάρκειας 7 λεπτών. Η επιτυχία του ήταν μεγάλη καθώς έγινε Νο 1 σε Ιρλανδία, Νέα Ζηλανδία και Ολλανδία, Νο 2 σε Γερμανία, Ελβετία και Μεγάλη Βρετανία, Νο 3 στις Η.Π.Α., Νο 4 στην Αυστρία και Νο 18 στη Σουηδία. Παράλληλα, στις 9 Μαρτίου του 1985 ανέβηκε στο Νο 1 του Hot Dance Club Play των Η.Π.Α. αντικαθιστώντας το ‘‘This Is My Night’’ της Chaka Khan.
Χρονικό
Το 1988 το κομμάτι συμπεριλήφθηκε ως bonus track και στο άλμπουμ του Harold Faltermeyer «Harold F.». Ο συνθέτης δεν ήθελε να συμπεριληφθεί το κομμάτι στο δίσκο του αλλά η εταιρία MCA επέμενε καθώς ήταν το πιο αναγνωρίσιμο κομμάτι του καλλιτέχνη.
Από τότε το «Axel F» παραμένει από τα δημοφιλέστερα κομμάτια που χρησιμοποιούνται σε επανεκτελέσεις, samples ή remix.
Το 1989 το αμερικανικό συγκρότημα Freestyle Express κυκλοφόρησε το «Don’t Stop The Rock», το οποίο περιείχε ένα τροποποιημένο μέρος του «Axel F».
Το 1991 ο Αμερικανός διευθυντής ορχήστρας Erich Kunzel και η Cincinnati Pops Orchestra κυκλοφόρησαν μία εκτέλεση του «Axel F», η οποία περιλαμβάνεται στο άλμπουμ «Bond And Beyond».
Το 1994 το «Axel F» συμπεριλήφθηκε στο soundtrack της ταινίας ‘‘Ο Μπάτσος Του Beverly Hills 3’’ σε μία εκτέλεση από τους Nile Rodgers και Richard Hilton.
Τον Μάρτιο του 1995, το συγκρότημα Clock κυκλοφόρησε σε single μία εκτέλεση του «Axel F», η οποία έφτασε στο Νο 7 της Μεγάλης Βρετανίας.
Το 1998 κυκλοφόρησε μία εκτέλεση του «Axel F.» από τους Planet Bass. Την ίδια χρονιά οι Trance Atlantic Air Waves (σχήμα που δημιούργησε ο Michel Cretu) συμπεριέλαβαν μία εκτέλεση του κομματιού στο μοναδικό τους δίσκο ‘‘The Energy Of Sound’’.
Το 1999 κυκλοφόρησε άλλη μία εκτέλεση από τους Cobat ενώ το ιταλικό hip hop συγκρότημα Sottotono χρησιμοποίησε sample στο τραγούδι «Stando Alle Regole», το οποίο περιλαμβάνεται στο άλμπουμ «Sotto Lo Stesso Effetto».
Την ίδια χρονιά, οι Atom & His Package χρησιμοποίησαν μέρος του «Axel F» για το τραγούδι «Nutrition», που περιλαμβάνεται στο άλμπουμ «Making Love».
Το 2001 οι Spacecorn κυκλοφόρησαν ένα single με τρεις εκτελέσεις του «Axel F» (Radio Edit, Vocal Mix και Club Trance Mix), το οποίο έφτασε στο Νο 74 της Μεγάλης Βρετανίας.
Το 2003 κυκλοφόρησε σε single μία εκτέλεση του «Axel F» από τους Murphy Brown και Captain Hollywood.
Επιτυχία
Η μεγαλύτερη επιτυχία που γνώρισε το ‘‘Axel F’’ ήταν το 2005 από τον Crazy Frog. Επιτυχία που ξεπέρασε κατά πολύ ακόμα και την αρχική εκτέλεση του Harold Faltermeyer.
Το ‘‘Axel F’’ του Crazy Frog περιλαμβάνεται στο δίσκο ‘‘Crazy Frog Presents Crazy Hits’’. Η νέα αυτή χορευτική ηλεκτρονική εκδοχή, γνωστή και ως ‘‘Crazy Frog Song’’, δημιουργήθηκε αρχικά από μία ομάδα Γερμανών παραγωγών, τους Bass Bumpers, ως ringtone για την εταιρία Jamster.
Βασισμένοι σ’ αυτό το ringtone, οι Bass Bumpers, δηλαδή ο Henning Reith και ο Reinhard “DJ Voodoo’’ Raith, έκαναν ένα remix στη σύνθεση του Harold Faltermeyer που περιλάμβανε και φωνητικά του Crazy Frog (με το χαρακτηριστικό ring ding-ding που δημιούργησε ο Σουηδός Daniel Malmedahl το 1997). Επίσης, πρόσθεσαν και φωνητικά από άλλα remix του ‘‘Axel F’’ που έκαναν οι Murphy Brown και Captain Hollywood.
Το single, κυκλοφόρησε στις 17 Μαΐου 2005 και γνώρισε πολύ μεγάλη επιτυχία. Στη Μεγάλη Βρετανία ανέβηκε απευθείας στο Νο 1 ξεπερνώντας ακόμα και την πρωτότυπη εκτέλεση και πραγματοποιώντας έναν από τους μεγαλύτερους αριθμούς πωλήσεων μέσα σε μία εβδομάδα. Το ‘‘Axel F’’ παρέμεινε στην κορυφή των βρετανικών charts επί 4 εβδομάδες ενώ έγινε και Νο 1 στην Αυστραλία (για 3 εβδομάδες, single με τις μεγαλύτερες πωλήσεις της χρονιάς), στο Βέλγιο (Νο 1 για 13 εβδομάδες, 100.000 πωλήσεις, 2 φορές πλατινένιο, single με τις μεγαλύτερες πωλήσεις της χρονιάς), στη Γαλλία (Νο 1 για 13 εβδομάδες, 1.270.000 πωλήσεις, διαμαντένιο, 34ο τραγούδι με τις υψηλότερες πωλήσεις όλων των εποχών!), στη Δανία (Νο 1 για μία εβδομάδα, 4.000 πωλήσεις, χρυσό), Ελβετία (Νο 1 για 11 εβδομάδες, 40.000 πωλήσεις, πλατινένιο), Ιρλανδία (Νο 1 για 4 εβδομάδες), Ισπανία (Νο 1 για 4 εβδομάδες), Νέα Ζηλανδία (Νο 1 για 11 εβδομάδες, single με τις μεγαλύτερες πωλήσεις της χρονιάς), Νορβηγία (Νο 1 για 6 εβδομάδες), Ουκρανία και Σουηδία (Νο 1 για 7 εβδομάδες). Το τραγούδι έγινε επίσης Νο 2 σε Αυστρία και Φινλανδία, Νο 3 στη Γερμανία, Νο 4 στην Ιταλία, Νο 7 στην Ολλανδία και Νο 18 στη Ρωσία.
Αντίθετα με τον υπόλοιπο κόσμο, οι Ιάπωνες και οι Αμερικάνοι δεν ενθουσιάστηκαν ιδιαίτερα με το τραγούδι: Νο 46 στην Ιαπωνία και Νο 50 στις Η.Π.Α. όπου παρόλα αυτά έγινε χρυσό πουλώντας πάνω από 500.000 αντίτυπα.
The Annoying Thing
Για την προώθηση του single η δισκογραφική εταιρία Ministry Of Sound προσέλαβε την Kaktus Film και τον Erik Wernquist, τον αυθεντικό δημιουργό του τρισδιάστατου Crazy Frog, για να δημιουργήσουν ένα μουσικό video που θα συνόδευε την κυκλοφορία του τραγουδιού. Το video δείχνει τον Crazy Frog, κάπου στο μέλλον, και επικεντρώνεται στην καταδίωξή του από έναν κυνηγό. Ο κυνηγός λαμβάνει μία προκήρυξη με αμοιβή 50.000 δολαρίων για τη σύλληψη του Crazy Frog, ο οποίος προσδιορίζεται ως ‘‘το πιο ενοχλητικό πράγμα στον κόσμο’’ (έμμεση αναφορά στο ‘‘The Annoying Thing’’ που ήταν το αρχικό όνομα που έδωσε στον Crazy Frog ο Erik Wernquist).
Ο κυνηγός ενεργοποιεί μια μετέωρη μηχανή και παρακολουθεί τον Crazy Frog καθώς αυτός πηγαινοέρχεται στην πόλη με την… ανύπαρκτη μηχανή του. Καθώς ο κυνηγός σφίγγει όλο και περισσότερο τον κλοιό γύρω από το θήραμά του, ο Crazy Frog αντιλαμβάνεται τον διώκτη του και τότε ξεκινάει ένα απίθανο κυνηγητό πάνω από τους ουρανοξύστες και μέσα στο αποχετευτικό σύστημα της πόλης, πριν ο κυνηγός εκτοξεύσει έναν τηλεκατευθυνόμενο πύραυλο στον Βάτραχο. Εντούτοις, ο Crazy Frog καταφέρνει να ανέβει πάνω στον πύραυλο καθώς τον πλησιάζει, με αποτέλεσμα να μπερδευτεί το σύστημα καθοδήγησης, και ο πύραυλος να ίπταται ανεξέλεγκτα. Τελικά ο πύραυλος ‘‘κλειδώνει’’ στο στόχο του το φορτηγάκι του κυνηγού και το καταστρέφει δημιουργώντας ένα μεγάλο ‘‘μανιτάρι’’ από την έκρηξη. Ο Crazy Frog κατόρθωσε να επιζήσει από την έκρηξη καθώς τον βλέπουμε σκεπασμένο από τη σκόνη των συντριμμιών να λέει τους τελευταίους ‘‘στίχους’’.
Κάποια μουσικά κανάλια λογόκριναν το βίντεο και έκοψαν τις σκηνές όπου εμφανίζονταν γεννητικά όργανα (!), αν και ορισμένα κανάλια το είχαν κάνει ήδη στη διαφήμιση για το ringtone. Το 2006, το διεθνές κανάλι κινουμένων σχεδίων Cartoon Network και το Καναδέζικο κανάλι Teletoon πρόβαλαν το μουσικό βίντεο στα διαστήματα μεταξύ των προγραμμάτων, αφαιρώντας τόσο τις σκηνές που απεικονίζονταν γεννητικά όργανα όσο και τη σκηνή της έκρηξης.
Οι γνώμες σχετικά με την εκτέλεση του Crazy Frog διίστανται. Άλλοι τη βρίσκουν διασκεδαστική και ελκυστική και άλλοι τη βρίσκουν ενοχλητική και αντιπαθητική. Εξαρτάται το πόσο συνηθισμένοι είμαστε στις τεχνολογικές καινοτομίες καθώς στην περίπτωση αυτή ο βασικός τραγουδιστής αντικαθίσταται από ένα ψηφιακό προϊόν, το οποίο μάλιστα αποδείχθηκε εξαιρετικά επιτυχημένο τόσο ως ringtone όσο και ως τραγούδι.
Όταν το ακούς για πρώτη φορά, μπορεί το αποτέλεσμα να είναι ενδιαφέρον ή και διασκεδαστικό, αλλά σίγουρα τα πράγματα είναι διαφορετικά όταν το ακούς να παίζεται συνέχεια από τους ραδιοφωνικούς σταθμούς και μάλιστα τόσο συχνά όσο και τα ‘‘κανονικά’’ τραγούδια.
Άλλες εκτελέσεις
Η εκτέλεση του Crazy Frog γνώρισε και διασκευή από παιδιά, η οποία περιλαμβάνεται στο άλμπουμ «Kidz Bop 9» που κυκλοφόρησε το 2006.
Το 2006 οι Rising Conviction χρησιμοποίησαν τη μουσική του «Axel F» ως βασικό riff του τραγουδιού «Axel FU», το οποίο περιλαμβάνεται στο άλμπουμ «Saving Sons». Την ίδια χρονιά ο Τζαμαϊκανός Vybz Kartel χρησιμοποίησε sample για το τραγούδι «Car Man», που περιλαμβάνεται στο άλμπουμ «JMT».
Το 2007 οι Αμερικανοί Hyper Crush χρησιμοποίησαν μέρος του «Axel F» για το τραγούδι «The Delorean», το οποίο περιλαμβάνεται στο άλμπουμ «Mixtape Volume 1».
Τον Φεβρουάριο του 2008 οι Ρώσοι 303 Project έκαναν ένα drum ‘n buss remix του κομματιού, το οποίο συμπεριέλαβαν στο άλμπουμ «Electronic».
Το 2009 ο Ron Rockwell κυκλοφόρησε 6 εκτελέσεις του «Axel F» (Original Mix, Original Radio Edit, Club Mix, Club Mix Edit, Leon Laney Remix, Leon Laney Radio Edit).
Ο Κορεάτης τραγουδιστής PSY (Park Jae Sang) έκανε ένα remix για τις ανάγκες του τραγουδιού «챔피언» ενώ οι επίσης Κορεάτες BellaMafia έκαναν ένα ροκ remix για το τραγούδι «BellaMafia».
Η υπερβολική χρήση του ‘‘Axel F’’, στις διάφορες εκδοχές του, αντικατοπτρίζεται τόσο στα video/computer games (Jurassic Park, Prawn to be Wild, Atari ST, Radio-86RK, Pentagon, Elektronika BK-0010, Vector-06C κ.α.) όσο και στις τηλεοπτικές σειρές.
Στους ‘‘Simpsons’’ ακούγεται μια ελαφρώς τροποποιημένη εκτέλεση σε τέσσερα επεισόδια (‘‘Separate Vocations’’, “Radio Bart’’, “Marge vs.the Monorail’’ και “Sweets and Sour Marge’’) όπου το κομμάτι χρησιμοποιείται ως μουσική επένδυση, συνήθως για να υποδηλώσει αγωνία.
Στο επεισόδιο ‘‘Masters Of All Time’’ της σειράς κινουμένων σχεδίων Danny Phantom χρησιμοποιείται ένα τραγούδι στο στυλ του ‘‘Axel F’’ κατά τη διάρκεια της σκηνής που ο Danny φτάνει για πρώτη φορά στο παρελθόν.
Στο επεισόδιο ‘‘Maid In Arlen’’ της αμερικανικής –βραβευμένης με Emmy- σειράς κινουμένων σχεδίων «King Of The Hill», ο Kahn παίζει σε ένα keyboard το ‘‘Axel F’’ τραγουδώντας ταυτόχρονα τους στίχους ‘‘Bev–Bev Beverly Hills Cop / Bev–Bev–Beverly Hills Cop / Axel Foley’s gonna find those drugs!’’.
http://www.youtube.com/watch?v=335I3bvuLsM
Το ‘‘Axel F’’ ακούγεται στο επεισόδιο ‘‘Meet The Quagmires’’ της σειράς Family Guy όταν ο Peter ταξιδεύει πίσω στο 1984 και σε δύο διαφορετικές περιπτώσεις χορεύει το κομμάτι στο St. Elmo’s Clam Club. Επίσης ακούγεται ως το ringtone του Brian στο επεισόδιο ‘‘Whistle While Your Wife Works’’ της ίδιας σειράς.
Στη βρετανική σειρά ‘‘Two Pints Of Lager And A Packet Of Crisps’’ η Donna λέει σαρκαστικά στον Gaz ότι το ‘‘Axel F’’ είναι το αγαπημένο της ρομαντικό τραγούδι. Αργότερα, το τραγούδι ακούγεται όταν ο Gaz παντρεύεται τη Donna και συγκεκριμένα τη στιγμή που το ζευγάρι διασχίζει το διάδρομο μεταξύ των καθισμάτων της εκκλησίας.
Σε ένα επεισόδιο της τηλεοπτικής σειράς κινουμένων σχεδίων ‘‘Clerks: The Animated Series’’ το ‘‘Axel F’’ ακούγεται όταν ο χαρακτήρας του Judge Reinhold (συμπρωταγωνιστής του Eddie Murphy στον ‘‘Μπάτσο του Beverly Hills’’) ονειρεύεται ότι συνεργάζεται πάλι με τον Axel.
Στο επεισόδιο ‘‘The One With The Prom Video’’ της σειράς «Τα Φιλαράκια» (Friends), ο Ross, λέγοντας ότι θέλει να δουλέψει πάνω στη μουσική του, παίζει σε ένα μικρό keyboard το… “Axel F’’.
Τον Ιανουάριο του 2007 το κομμάτι ακούστηκε στο επεισόδιο «Everybody Hates Hall Monitors» της κωμικής σειράς «Everybody Hates Chris».
Το «Axel F» ακούγεται στην κινηματογραφική ταινία «Διαστημικοί Χιμπατζήδες» (Space Chimps, 2008) όπου ένας χιμπατζής παίζει τη μουσική πάνω σ’ ένα πληκτρολόγιο.
Στην ταινία «Τέρατα Κι Εξωγήινοι» (Monsters Vs Aliens, 2009), ο Πρόεδρος των Η.Π.Α. προσπαθεί να έρθει σ’ επαφή μ’ ένα εξωγήινο ρομπότ παίζοντας το «Axel F» σ’ ένα synthesizer Yamaha DX-7 (αφού πρώτα προσπάθησε να παίξει το θέμα της ταινίας «Στενές Επαφές Τρίτου Τύπου»!).
Κείμενο-έρευνα: Κωνσταντίνος Παυλικιάνης