Κώστας Χρηστίδης| Το Hollywood υποκλίνεται στον Έλληνα μάγο των soundtracks!
Ο Κώστας Χρηστίδης διαπρέπει, εδώ και χρόνια, στο Los Angeles ως συνθέτης κινηματογραφικής μουσικής και ενορχηστρωτής, διαθέτοντας ένα εντυπωσιακό βιογραφικό που περιλαμβάνει διάσημες ταινίες.
Για μεγάλο διάστημα υπήρξε βοηθός του φημισμένου συνθέτη του Χόλιγουντ Κρίστοφερ Γιανγκ, ενώ σήμερα υπογράφει μόνος του τη μουσική για φιλμ όπως «Baytown Outlaws» (με τους Μπίλι Μπομπ Θόρτον και Εύα Λονγκόρια), «Dark Ride», «29 Reasons to Run», «Perkins’ 14», το ντοκιμαντέρ για τον θρυλικό δημιουργό κόμικς Σταν Λι, τα τηλεοπτικά κινούμενα σχέδια «Crime Time» κ.ά. Στο παρελθόν ο Ελληνας συνθέτης είχε συνεργαστεί μαζί με τον Κρίστοφερ Γιανγκ για διάσημες παραγωγές όπως «Διπλή Παγίδα», «Τυφώνας: Η Αληθινή Ιστορία», «Τρομερά Παιδιά», «Κωδικός: Swordfish», «Γλυκός Νοέμβρης», «Ναυτιλιακά Νέα», «Πυρήνας», «Killing Season», «Εξορκισμός της Εμιλι Ρόουζ», «Spider-Man 3», «Οι Λωποδύτες», «Θανάσιμος Επισκέπτης», «Η Αγάπη θέλει τον χρόνο της», «Οι Ένορκοι» κ.ά.
Ο Κώστας Χρηστίδης όμως υπογράφει τη μουσική και στη μικρού μήκους ταινία κινουμένων σχεδίων «Dinner for Few» (εμπνευσμένη από την οικονομική κρίση) του διακεκριμένου σκηνοθέτη της Warner Brothers, Νάσου Βακάλη, η οποία έχει μέχρι στιγμής κερδίσει 64 βραβεία, ενώ συμπεριλήφθηκε στη λίστα των 60 ταινιών που θεωρήθηκαν κατάλληλες για να προταθούν στα φετινά Oscars.
Σε ό,τι αφορά την Ελλάδα ο κ. Χρηστίδης βραβεύτηκε το 2006 με το κρατικό βραβείο ποιότητας στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Θεσσαλονίκης για τη μουσική του στην ταινία «Eduart» της Αγγελικής Αντωνίου. Από τις ελληνικές συνεργασίες του ξεχωρίζουν επίσης το φιλμ «Poker Face» του Χρήστου Δήμα αλλά και οι δυο ταινίες του Χριστόφορου Παπακαλιάτη «Αν» και «Ένας Άλλος Κόσμος».
Η ενασχόλησή του με την 7η Τέχνη ξεκίνησε στην εφηβεία του, όταν ανακάλυψε τον υπέροχο κόσμο της κινηματογραφικής μουσικής.
«Ξεκίνησα μαθήματα πιάνου σε ηλικία 6 ετών στο Μακεδονικό Ωδείο Θεσσαλονίκης. Το 1988 ήμουν 15 ετών και άκουσα για πρώτη φορά τον Τζον Γουίλιαμς, τον σπουδαιότερο συνθέτη κινηματογραφικής μουσικής. Μαγεύτηκα και άρχισα να συγκεντρώνω σάουντρακ όπως “Ο Πόλεμος των Αστρων”, “Οι Δρόμοι της Φωτιάς”, “Ιντιάνα Τζόουνς”… Τότε γνώρισα και όλους τους μεγάλους συνθέτες του κινηματογράφου όπως οι Μορικόνε, Γκόλντσμιθ, Χόρνερ, Μανσίνι, Χέρμαν κ.ά.», λέει στο «Εθνος της Κυριακής» ο 42χρονος σήμερα συνθέτης.
Σπουδές σε Αγγλία και ΗΠΑ
Πήρε το πτυχίο αλλά και το μεταπτυχιακό του από το London College of Music στο Λονδίνο και συνέχισε τις σπουδές του στο Λος Αντζελες στο University of Southern California. «Τα δίδακτρα ήταν ακριβά και η οικογένειά μου έκανε θυσίες για να σπουδάσω. Είχα την τύχη να έχω καθηγητές θρύλους όπως οι Μπέρνστιν, Γκόλντσμιθ, Ρόουζμαν, Ράκσιν… Εκεί γνώρισα και τον Κρίστοφερ Γιανγκ, τον μεγάλο συνθέτη σάουντρακ, ο οποίος με πήρε μαζί του στο Λονδίνο για να τον βοηθήσω στη “Διπλή Παγίδα” με τον Σον Κόνερι και την Κάθριν Ζέτα Τζόουνς. Όταν επιστρέψαμε στις ΗΠΑ μου ζήτησε να γίνω βοηθός του. Μαζί του συνεργάστηκα σε περισσότερες από 35 ταινίες. Για έξι χρόνια δούλευα ασταμάτητα, 15 ώρες την ημέρα, γράφοντας μουσική και κάνοντας ενορχηστρώσεις για παραγωγές όπως “Τυφώνας: Η Αληθινή Ιστορία”, “Ναυτιλιακά Νέα”, “Γλυκός Νοέμβρης”, “Spider-Μan 3″… Από το 2003 γράφω μουσική για ταινίες μόνος μου, όμως εξακολουθώ να συνεργάζομαι με τον Γιανγκ σε διάφορα πρότζεκτ».
Η συνάντηση με τον Σταν Λι
Από τις δουλειές του, που ο ίδιος ξεχωρίζει είναι και το ντοκιμαντέρ «With Great Power: Stan Lee Story», την παραγωγή του οποίου υπογράφουν ο Πάρις Κασιδόκωστας και ο Τέρι Ντούγκας με την εταιρεία τους «1821 Media». Ο Κώστας Χρηστίδης θυμάται με συγκίνηση τη συνάντησή του με τον Σταν Λι. «Είναι πρόκληση να εργάζεσαι στο ντοκιμαντέρ για τη ζωή ενός θρύλου, όπως ο Σταν Λι, ο δημιουργός των Spider-Man, Fantastic Four, X-Men, Iron Man και πάρα πολλών άλλων χαρακτήρων κόμικς, ο οποίος αποτελεί ίνδαλμα εκατομμυρίων ανθρώπων.
Στην ηχογράφηση δούλεψα με ορχήστρα 92 ατόμων και εξηνταμελή χορωδία. Αξέχαστη στιγμή είναι όταν εκείνος ήρθε στο στούντιο και φανερά συγκινημένος από το αποτέλεσμα, ανέβηκε στο πόντιουμ για να μας ευχαριστήσει».
Με τον Χριστόφορο Παπακαλιάτη συνεργάστηκε για πρώτη φορά στο «Αν» και πρόσφατα στην ταινία «Ένας Άλλος Κόσμος».
Ο ίδιος λέει για τον Ελληνα δημιουργό: «Ο Χριστόφορος έχει τρέλα με τη μουσική και έχει άποψη. Και στις δυο ταινίες ήρθε στο Λος Αντζελες και δουλέψαμε στο στούντιό μου αρκετές ώρες. Η ηχογράφηση της μουσικής του “Ενας Αλλος Κόσμος” έγινε στην Πράγα με 75 άτομα ορχήστρα». Σε ό,τι αφορά τον ελληνικό κινηματογράφο ο Κώστας Χρηστίδης είναι ξεκάθαρος: «Υπάρχουν μεγάλα ταλέντα, όμως ο ελληνικός κινηματογράφος “χωλαίνει” κυρίως στο τεχνολογικό κομμάτι».
Τα σχέδια για το μέλλον
Αυτήν την περίοδο γράφει τη μουσική για μια χολιγουντιανή παραγωγή αλλά και για video games, τα οποία όπως υποστηρίζει «έχουν μέλλον, καθώς και χρήμα».
Ζει συνολικά 24 χρόνια στο εξωτερικό και παρόλο που του λείπει η Ελλάδα δεν σκοπεύει να επιστρέψει. «Πιστεύω πως ακόμα και με την κρίση υπάρχει μέλλον στη χώρα μας. Απλώς εγώ δεν μπορώ να συνηθίσω την εδώ γραφειοκρατία, τους νόμους που αλλάζουν κάθε τόσο… Θα συνεχίσω να δουλεύω με Ελληνες παραγωγούς αλλά η βάση μου θα είναι στο Λος Αντζελες. Ξέρεις, εκεί είναι μια πόλη που δεν κοιτά τις εθνικότητες. Αν είσαι δουλευταράς και μεθοδικός θα επιτύχεις».
Οσον αφορά το μυστικό της επιτυχίας του; «Να μην απογοητεύεσαι και να μπορείς να ξεπερνάς τις απορρίψεις. Το μότο μου είναι: “Επιτρέπεται να πέσεις, επιβάλλεται να σηκωθείς”».
«Αν πετύχει η ταινία σε ζητάνε όλοι»
Αναφορικά με τις τάσεις της μουσικής στον παγκόσμιο κινηματογράφο ο Ελληνας συνθέτης εξηγεί: «Οι σκηνοθέτες δεν θέλουν πλέον μεγάλα ορχηστρικά θέματα. Επιθυμούν σύντομα θέματα και πιο υποτονική μουσική. Επιδίωξή τους είναι η ατμόσφαιρα. Η αλήθεια είναι πως ασχέτως του τι ποιότητας μουσική έχεις γράψει, η επιτυχία σου συνδέεται με την επιτυχία της ταινίας. Η αξία σου εκτινάσσεται στα ύψη όταν μία σου ταινία γίνει box office hit. Τότε σε ζητάνε όλοι…».
Πηγή: ethnos.gr / Μάγδα Λιβέρη