Θεολόγος Κάππος: Η μουσική είναι μία, δε νομίζω πως έχει την ανάγκη κάποιας κατηγοριοποίησης.
Η «Υπόγεια διάβαση» είναι η πρώτη του δισκογραφική δουλειά και ο καρπός μιας πολύμηνης και δημιουργικής εργασίας στο στούντιο, με τραγούδια ταξιδιάρικα, ερωτικές μπαλάντες, στίχους διαμαρτυρίας μέσα σε ρυθμικά κιθαριστικά riffs, παραδοσιακά όργανα σε ροκ περιβάλλον. Στη συνέντευξη που παραχώρησε αποκλειστικά στο tralala.gr μίλησε για τον πρώτο του δίσκο, τις σπουδαίες συνεργασίες του, τις πηγές έμπνευσής του, το μέλλον της ελληνικής δισκογραφίας, τα άμεσα σχέδιά του…
Πριν μερικούς μήνες κυκλοφόρησε το πρώτο προσωπικό σου άλμπουμ, με τίτλο «Υπόγεια διάβαση». Σύστησέ μας τη νέα σου δουλειά. Γιατί επέλεξες αυτόν τον τίτλο;
Η πρώτη μου δισκογραφική δουλειά κυκλοφόρησε τον περασμένο Φεβρουάριο και είναι το αποτέλεσμα μιας πολύμηνης δουλειάς στο στούντιο με φίλους και συνεργάτες. Ο τίτλος «Υπόγεια διάβαση» είναι αλληγορικής σημασίας. Είναι η ενδοσκόπηση στα «υπόγειά μας», η αναζήτηση που σίγουρα εκτός των άλλων, μας περνάει και από σκοτεινούς, στενούς και μυστήριους διαδρόμους. Ένα μακροβούτι που όμως μόνο θετικά στοιχεία μπορείς να αποκομίσεις κατά την ανάδυση. Τέλος, θέλω να σας παραπέμψω στη φωτογραφία του εξωφύλλου όπου ο διαβάτης ακόμη κι αν κατεβαίνει στην «υπόγεια διάβαση», συνεχίζει να κοιτάζει ψηλά.
Στο άλμπουμ συμμετέχουν η Αναστασία Μουτσάτσου στο ερωτικό ντουέτο, «Καράβι που ερωτεύεται», ο Νίκος Ζιώγαλας με τα μοναδικά φωνητικά του στο «Παιχνίδι με τον άνεμο» και ο Κωνσταντίνος Βούλγαρης σε μία δραματική rap απαγγελία στο «Υπάρχουν στιγμές». Πες μας δυο λόγια γι’ αυτά τα τραγούδια και αυτές τις σπουδαίες συνεργασίες.
Θεωρώ όντως τη συνεργασία και με τους τρείς αυτούς καλλιτέχνες σπουδαία και τους ευχαριστώ πολύ για την άμεση ανταπόκρισή τους. Το «Καράβι που ερωτεύεται», μία σύνθεση του Πάνου Μαλαχιά, είναι ένας ερωτικός διάλογος όπου δεν αργήσαμε να αντιληφθούμε ότι ταιριάζει απόλυτα στη φωνή της Αναστασίας Μουτσάτσου. Της το προτείναμε, της άρεσε και ήρθε στο στούντιο όπου και το ηχογραφήσαμε. Το «Παιχνίδι με τον άνεμο» είναι ένα τραγούδι σε μουσική του Άγγελου Σφακιανάκη και στίχους του Κώστα Φασουλά, όπου ο Νίκος Ζιώγαλας έκανε επίσης μία σημαντική συμμετοχή και πρόσθεσε τη δική του πινελιά όπως μόνο εκείνος ξέρει. Το παραδοσιακό στοιχείο σ’ αυτή τη σύνθεση κυριαρχεί. Τέλος, το «Υπάρχουν στιγμές» είναι μία σύνθεση του Βασίλη Τριανταφυλλίδη, μία ερωτική εξομολόγηση, όπου εδώ ο Κωνσταντίνος Βούλγαρης σφραγίζει με την αμεσότητα και τη δραματικότητα της ερμηνείας του.
Η συνεργασία από τα πρώτα σου βήματα με σημαντικούς καλλιτέχνες αποτελεί ιδανική καλλιτεχνική εκκίνηση για έναν νέο τραγουδοποιό; χαράζοντας και τη συνέχεια; Τι εμπειρίες αποκόμισες;
Σίγουρα είναι ιδανική εκκίνηση, αλλά όσον αφορά τη συνέχεια είναι απολύτως προσωπική υπόθεση αν θα χαράξεις μια πορεία ή όχι τελικά. Αποκόμισα μόνο καλές εμπειρίες και στιγμές από τις συνεργασίες αυτές. Χρήσιμες συμβουλές για το μέλλον και ενθάρρυνση σε σχέση με την κατάσταση και την εποχή που διανύουμε.
Έκπληξη στο δίσκο είναι η διασκευή της επιτυχίας των Στέλιου Φωτιάδη και Σαράντη Αλιβιζάτου «Μέχρι να βρούμε ουρανό» που το αγαπήσαμε από την φωνή της Γλυκερίας. Μίλησε μας γι’ αυτό.
Είναι ένα τραγούδι που έχει αγαπηθεί πολύ και που όλοι για κάποιο λόγο κάποτε το έχουμε τραγουδήσει, ή ακόμη και χορέψει. Δοκίμασα λοιπόν κάποια στιγμή μέσα σε μια παρέα να το παίξω και να το πω κάπως διαφορετικά. Με διαφορετικό ρυθμό και ύφος. Μου άρεσε αυτή προσέγγιση και με έκανε να φανταστώ μία πολύ διαφορετική ενορχήστρωση. Όπως και έγινε. Έτσι, και με την έγκριση των δημιουργών, μπήκε στο άλμπουμ.
Από μικρός ασχολείσαι με τη μουσική, με σπουδές στη συνέχεια στο πιάνο. Ήσουν συνειδητοποιημένος από μικρή ηλικία ότι θα ασχοληθείς με τη μουσική και επαγγελματικά;
Πράγματι ασχολούμαι από πολύ μικρός με τη μουσική, χωρίς να έχω σκεφτεί ότι θα ασχοληθώ επαγγελματικά με αυτό. Πολύ αργότερα, γύρω στο γυμνάσιο-λύκειο που ξεκίνησα να συμμετέχω σε σχολικές και συνοικιακές μπάντες, μου γεννήθηκε αυτή η υποψία. Λίγο αργότερα, η υποψία αυτή έγινε βεβαιότητα.
Στον δίσκο περιλαμβάνονται και τα κομμάτια «Για τα μάτια σου μόνο» το οποίο έχει ήδη αγαπηθεί από το ραδιοφωνικό κοινό και το «Λίγο πιο κοντά» του οποίου υπογράφεις τη μουσική και τους στίχους. Πηγές έμπνευσης για να γράψεις ένα τραγούδι;
Το «Για τα μάτια σου μόνο» είναι το τραγούδι που ξεκίνησε να ακούγεται πρώτο στο ραδιόφωνο και όπως δείχνει, με ζεστή ανταπόκριση από το κοινό. Πηγή έμπνευσης μπορεί να είναι το καθετί που ευαισθητοποιεί έναν δημιουργό. Μια ερωτική ή κοινωνική ανησυχία, κάποιο επίκαιρο ζήτημα, κάποια εικόνα, μία μυρωδιά. Με λίγα λόγια, οτιδήποτε μπορεί να εξεγείρει τις αισθήσεις και τα συναισθήματα ενός δημιουργού.
Μουσικά που κατατάσσεις, εσύ ο ίδιος, τον δίσκο σου; Ποιο θα έλεγες ότι είναι το ύφος του;
Δε θα ήθελα να κατατάξω το δίσκο μου σε κάποια συγκεκριμένη κατηγορία. Η μουσική είναι μία, και από τη στιγμή που έχει τη δυνατότητα να εκφράζει κάποια ανησυχία και παράλληλα να βρίσκει τους δέκτες της μέσα από αυτήν, δε νομίζω πως έχει την ανάγκη κάποιας κατηγοριοποίησης.
Ασχολείσαι και με τη διδασκαλία, καθώς είσαι και καθηγητής σε ωδείο. Από την επαφή σου με τη νέα γενιά βλέπεις να υπάρχει ενδιαφέρον για τη μουσική στις μέρες μας;
Βεβαίως υπάρχει ενδιαφέρον και είναι ενθαρρυντικό που παρ’ όλες τις δυσκολίες βιωσιμότητας, οι νέοι στρέφονται προς την τέχνη.
Ποια είναι η γνώμη σου για την ελληνική δισκογραφία; Πώς βλέπεις το μέλλον της δισκογραφίας έτσι όπως διαμορφώνεται πλέον;
Σίγουρα τα δεδομένα έχουν αλλάξει και η κατάσταση στη δισκογραφία είναι πολύ δύσκολη και όπως δείχνουν τα πράγματα πρόκειται να αλλάξει περισσότερο. Αυτό δεν πρέπει να το βλέπουμε απαραίτητα σαν κακό οιωνό αφού μέσα από τις αλλαγές ίσως να προκύψουν τελικά καινούριοι, πιο άμεσοι και φιλικοί τρόποι επικοινωνίας με το κοινό.
Στην εποχή που ζούμε, κατά τη γνώμη σου, το τραγούδι και η μουσική είναι ένας τρόπος αντίδρασης και αντίστασης στα δυσάρεστα που συμβαίνουν γύρω μας;
Η μουσική πάντα ήταν και θα είναι τρόπος αντίδρασης και αντίστασης. Η ίδια η ιστορία άλλωστε μας έχει δείξει πως η μουσική ήταν πάντα ένας πολύ δυνατός τρόπος επικοινωνίας και ενότητας για την οποιαδήποτε κατάσταση βιώνει κάθε λαός.
Πόσο χρησιμοποιείς το διαδίκτυο; Βοηθάει πιστεύεις έναν καλλιτέχνη προκειμένου να προωθήσει τη δουλειά του;
Το διαδίκτυο είναι και για μένα ένα μέσο επικοινωνίας αφού είναι πλέον ο πιο διαδεδομένος και εύκολος τρόπος επαφής με το κοινό και κάνει πολύ γρήγορη την κοινοποίηση οποιασδήποτε καλλιτεχνικής δραστηριότητας.
Ετοιμάζεις κάποιες ζωντανές εμφανίσεις αυτή την περίοδο; Ποια είναι τα σχέδιά σου για το άμεσο μέλλον;
Η επόμενη εμφάνιση έχει προγραμματιστεί για τις 19 Απριλίου στο Σταυρό του νότου με καλεσμένους στη σκηνή τη Ρίτα Αντωνοπούλου και τον Κωνσταντίνο Βούλγαρη. Σίγουρα θα υπάρξουν και κάποιες άλλες εμφανίσεις εδώ στην Αθήνα και στην επαρχία, καθώς επίσης και σε νησιά κατά την καλοκαιρινή περίοδο.
http://www.theologoskappos.gr/?page_id=30
Συνέντευξη στη Βάσια Κρασανού