Στον κόσμο της Kλασσικής! (23/04/2012)
“Τέσσερις κιθάρες φέρνουν την Άνοιξη” Ricardo Gallén – Γιώργος Τοσικιάν – Duo ChristAl
Σάββατο 28 Απριλίου 2012, ώρα 20:30
Οι κιθαριστές Χρήστος Σαρκατζής και Αλέξανδρος Χίρτογλου του Duo ChristAl θα ανοίξουν, με έργα D. Scarlatti, E. Granados και Κ. Τζωρτζινάκη, την όγδοη συναυλία της σειράς Νέοι κλασικοί, αφιερωμένη στην κιθάρα, που θα πραγματοποιηθεί το Σάββατο 28 Απριλίου, στις 20:30, στην αίθουσα του Φιλολογικού Συλλόγου Παρνασσός.
Το πρώτο μέρος της συναυλίας θα συνεχιστεί με τον ταλαντούχο κιθαριστή της νέας γενιάς, Γιώργο Τοσικιάν, συνεργάτη των συνθετών Γιώργου Βαρσαμάκη και Νότη Μαυρουδή, που θα ερμηνεύσει τις σπάνιες σονάτες σε ρε ελάσσονα και λα μείζονα του διάσημου συνθέτη όπερας, Domenico Cimarosa, την «Sonata Giocosa» του Joaquín Rodrigo, ενός από τους σημαντικότερους συνθέτες της ισπανικής μουσικής, και την «Sonatine» του Αργεντίνου συνθέτη Máximo Diego Pujol.
Στο δεύτερο μέρος, ο διεθνούς φήμης Ισπανός κιθαρίστας, Ricardo Gallén, καθηγητής κιθάρας στο Hochschule für Musik “Franz Liszt” της Βαϊμάρης, στο University of Extremadura της Ισπανίας και «πνευματικό παιδί» του Eliot Fisk, με διακρίσεις σε Διεθνείς διαγωνισμούς κιθάρας και εμφανίσεις σε όλο τον κόσμο, θα ερμηνεύσει το «Introduction et caprice op. 23» του βιρτουόζου κιθαρίστα και συνθέτη Giulio Regondi, την σονατίνα σε λα του Ισπανού Federico Moreno-Torroba, ένα από τα πιο γνωστά και ρομαντικά έργα για πιάνο του Καταλανού συνθέτη, Isaac Albéniz, το «Torre Bermeja», καθώς και το «Prelude, Fugue και Allegro» σε μι ύφεση μείζονα του J.S. Bach.
Τιμές εισιτηρίων : Γενική είσοδος 10 € / νεανικό 5 € / διακεκριμένη ζώνη 15 €
Το πρωί της ίδιας ημέρας, ο Ricardo Gallén θα δώσει masterclass στον Φιλολογικό Σύλλογο Παρνασσός, το οποίο θα είναι ανοιχτό τόσο σε κιθαριστές όσο και σε ακροατές που ενδιαφέρονται να το παρακολουθήσουν.
Κόστος συμμετοχής: 50 € (πλέον ΦΠΑ) για συμμετέχοντες / 20 € (πλέον ΦΠΑ) για ακροατές
Οι θέσεις για το masterclass είναι περιορισμένες. Πληροφορίες : 6936 872363
Για τους συμμετέχοντες στο Master class η είσοδος θα είναι ελεύθερη για τη συναυλία.
ΦΙΛΟΛΟΓΙΚΟΣ ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΠΑΡΝΑΣΣΟΣ
Πλατεία Αγ. Γεωργίου Καρύτση 8, Αθήνα
“La Traviata” του Giuseppe Verdi.
25 Απριλίου 2012
Με την «Όπερα της Βαλίτσας» συνεχίζει η Εθνική Λυρική Σκηνή τις Πολιτιστικές Δράσεις στην Αθήνα, με τη συνεργασία του Υπουργείου Πολιτισμού και Τουρισμού και του Δήμου Αθηναίων. Το εξωστρεφές πρόγραμμα της Λυρικής, το οποίο με το Λυρικό Λεωφορείο, τις Λυρικές Βραδιές και τις Βραδιές Χορού γνώρισε ενθουσιώδη υποδοχή από το κοινό, παρουσιάζει στο πλαίσιο της ενότητας «Όπερα της Βαλίτσας» την διάσημη όπερα του Τζουζέππε Βέρντι «H Τραβιάτα».
Η «Όπερα της Βαλίτσας» παρουσιάζει διάσημες όπερες, με μια διαφορετική ματιά σε χώρους απρόσμενους. Η «Όπερα της Βαλίτσας» είναι ευέλικτη, δεν κάνει εκπτώσεις στην ποιότητα και ταξιδεύει την τέχνη της όπερας σε ένα ευρύτερο κοινό.
Σε χώρους μη αναμενόμενους, όπως Πνευματικά Κέντρα και Μουσεία, διάσημες όπερες ξεδιπλώνουν τον μύθο τους, με ένα πιάνο αντί για ορχήστρα, με μικρή χορωδία και με σκηνικά που μπορούν να χωρέσουν… σε μια βαλίτσα. Με τους εξαιρετικούς τραγουδιστές της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, η «όπερα της βαλίτσας», βγαίνει εκτός του θεάτρου Ολύμπια και ταξιδεύει στις γειτονιές της Αθήνας με στόχο να συναντήσει και να γοητεύσει ένα νέο κοινό.
Η Τραβιάτα του Βέρντι, η πρώτη παραγωγή της «Όπερας της Βαλίτσας» μια από τις πιο δημοφιλείς όπερες παγκοσμίως. Η Τραβιάτα -δηλαδή η Παραστρατημένη- βασίζεται σε ποιητικό κείμενο του Φραντσέσκο Μαρία Πιάβε που με τη σειρά του στηρίζεται στο έργο «Η Κυρία με τις Καμέλιες» του Αλέξανδρου Δουμά, υιού. Αφορά την ιστορία της Μαρί Ντυπλεσσί, διάσημης εταίρας της παρισινής κοινωνίας, την οποία γνώριζε καλά ο συγγραφέας. Η όπερα περιγράφει τον έρωτα μιας εταίρας με γόνο καλής οικογένειας του Παρισιού. Η σχέση προκαλεί την αντίδραση της οικογένειας του νέου, το ζευγάρι χωρίζει και ξανασυναντιέται λίγο πριν το θάνατο της κοπέλας.
Σκηνοθετική επιμέλεια: Γιάννης Καραχισαρίδης
Σκηνογραφική – Ενδυματολογική επιμέλεια: Τότα Πρίτσα
Διδασκαλία & Συνοδεία παράστασης: Χρύσανθος Αλισάφης
Χορογραφία: Γιάννης Ντοντσάκης
Φωτισμοί: Νίκος Εργαζάκης
Βιολέττα: Μαρία Κόκκα
Αλφρέντο: Αντώνης Κορωναίος
Ζερμόντ: Διονύσης Σούρμπης
Στους άλλους ρόλους εμφανίζονται οι καλλιτέχνες: Λυδία Αγγελοπούλου, Μιράντα Μακρυνιώτη, Μαρία Μαυρομμάτη, Νίκος Τσαούσης, Χρήστος Λάζος, Γιώργος Ρούπας, Μιχάλης Κατσούλης.
Συμμετέχει οκταμελής χορωδία.
25 Απριλίου 2012 – Χώρος εκδηλώσεων 1ου Γυμνασίου της Νέας Ιωνίας
(Στάση Πευκάκια (ΗΣΑΠ)
Ώρα έναρξης παραστάσεων 20:00
Η είσοδος είναι δωρεάν για όλους!
πληροφορίες στα τηλέφωνα:
2103662100-2103612461-2103643725
Φλάουτο με πιάνο
Ο Σύλλογος Μονίμων Υπαλλήλων Κρατικής Ορχήστρας Θεσσαλονίκης διοργανώνει ρεσιτάλ φλάουτου με πιάνο με τους Νίκο Νικόπουλο, φλάουτο, Ζωή Τσόκανου, πιάνο την Πέμπτη 26 Απριλίου 2012 και ώρα 20.30 στην Αίθουσα Δοκιμών Κ.Ο.Θ. “Παλλάς” (Λεωφ. Νίκης 71-73)
ΕΙΣΟΔΟΣ ΕΛΕΥΘΕΡΗ
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ
– Wilhelm Friedemann Bach (1710-1784)
Σονάτα 1, σε μι ελάσσονα για φλάουτο και μπάσο κοντίνουο BR WFB B 17
– Γιάννης Κωνσταντινίδης (1903-1984)
Δωδεκανησιακή Σουίτα
– Paul Hindemith
Σονάτα για φλάουτο και πιάνο
Διάλειμμα
– Toru Takemitsu (1930-1996)
Voice for solo flutist
– Frank Martin (1890-1974)
Μπαλλάντα για φλάουτο και πιάνο
– Θεόδωρος Αντωνίου (γεν. 1935)
Lament for Michelle για φλάουτο σόλο
– Carl Nielsen (1865-1931)
Konzert für Flöte und Orchester
Μουσική και Βωβός Κινηματογράφος
Σάββατο 28 Απριλίου, στις 8 το βράδυ Αίθουσα Νίκος Σκαλκώτας
Πέντε σπουδαίες ταινίες του βωβού -ανάμεσα τους και η μοναδική ταινία του Μπέκετ- αποκτούν ‘φωνή’ χάρη σε νέα έργα ελλήνων δημιουργών που ερμηνεύει σε πρώτη παρουσίαση η Καμεράτα, Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής στο πλαίσιο του Κύκλου «Μετατροπίες»
Πέντε σπουδαία έργα του παγκόσμιου βωβού κινηματογράφου, ανάμεσα τους και το μοναδικό με την υπογραφή του κορυφαίου Ιρλανδού λογοτέχνη και θεατρικού συγγραφέα Σάμιουελ Μπέκετ, ταινίες για τις οποίες δεν υπάρχει διαθέσιμο πλέον το επίσημο score (παρτιτούρα) ή δεν γράφτηκε ποτέ μουσική, αποκτούν «φωνή» χάρη στη μαγεία των συνθέσεων που έγραψαν ειδικά γι’αυτές πέντε σύγχρονοι Έλληνες δημιουργοί. Το εγχείρημα που στηρίζεται στη σύμπραξη του συνθέτη Αλέξανδρου Μούζα – καθηγητή του Εργαστηρίου Film Scoring (Μουσικής Σύνθεσης για Media) – με την Καμεράτα-Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής, παρουσιάζεται το Σάββατο 28 Απριλίου, στις 8 το βράδυ, στην Αίθουσα Νίκος Σκαλκώτας, στο πλαίσιο μιας εκδήλωσης που φιλοδοξεί να επενδύσει με σημερινές, νεωτεριστικές μουσικές συνθέσεις τα αριστοτεχνικά και ανατρεπτικά για την εποχή τους φιλμς, έργα κορυφαίων καλλιτεχνών των αρχών του 20ού αιώνα.
Ταινίες-ορόσημα στην ιστορία του παγκόσμιου κινηματογράφου, όπως την «αφηρημένα εικαστική» «Lichtspiel, Opus I» (1921) σε σκηνοθεσία του Γερμανού πρωτοπόρου της σύγχρονης τέχνης των multimedia Βάλτερ Ρούτμαν, η οποία ντύνεται από μία σύνθεση της Ηρώς Φυτράκη. Την «βωβής αρμονίας εικόνων» «Symphonie Diagonale» (1924) του Σουηδού ντανταϊστή ζωγράφου και κινηματογραφιστή Βίκινγκ Εγκελινγκ, σε μουσική Ηλία Νικολαΐδη. Το «κινηματογραφικό ποίημα» «Emak-Bakia» (1926) του κορυφαίου σουρεαλιστή Μαν Ρέι που ανέλαβε να επενδύσει μουσικά η Γεωργία Καλοδίκη. Όπως και τις ταινίες «Tusalava» (1929) του Νεοζηλανδού σκηνοθέτη και γλύπτη Λεν Λάι και «Film» (1965) – πρόκειται για το μοναδικό έργο του Μπέκετ για κινηματογράφο, σκηνοθετημένο από τον Αλαν Σνάιντερ – σε μουσική Αλέξανδρου Μούζα ο οποίος έχει αναλάβει και την καλλιτεχνική επιμέλεια της βραδιάς. Η μουσική για την ταινία ‘Film’ είναι παραγγελία του ΟΜΜΑ. Τα έργα ερμηνεύει, σε πρώτη εκτέλεση, η Καμεράτα-Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής υπό τη διεύθυνση του Μίλτου Λογιάδη.
Οι τιμές των εισιτηρίων είναι 7,00 (φοιτητές, νέοι, άνεργοι, ΑΜΕΑ), € 12,00 (65+, πολύτεκνοι), € 19,00 και € 30,00.
Πληροφορίες για το κοινό στο τηλέφωνο: 210 72.82.333
και στην ιστοσελίδα του ΜΜΑ: www.megaron.gr
Ορχήστρα των Χρωμάτων Σε έργα: Debussy / Ravel / Fauré
29 Απριλίου 2012 20:30 Κεντρική Σκηνή
Μια συναυλία αφιερωμένη στον Ντεμπυσσύ, με αφορμή τον εορτασμό των 150 χρόνων από τη γέννησή του, αλλά και σε δύο ακόμη σημαντικούς συνθέτες που διαμόρφωσαν τον τόσο ελκυστικό και χαρακτηριστικό γαλλικό «ήχο» των αρχών του 20ού αιώνα, τον Μωρίς Ραβέλ και τον Γκαμπριέλ Φωρέ.
Ο Κλωντ Ντεμπυσσύ (1862–1918) είναι ένας από τους σημαντικότερους συνθέτες που καθόρισαν την εμφάνιση του μοντέρνου στη μουσική. Εισήγαγε προοδευτικά στις συνθέσεις του πολλά καινοτόμα για την εποχή στοιχεία, τα οποία αποδυνάμωσαν ριζικά την κλασική και ρομαντική τονικότητα: τις πεντατονικές και τις ολοτονικές κλίμακες, αλλά και δομικά στοιχεία όπως πρώιμες μορφές μοντάζ με χρήση αρμονικά ετερόκλητου μουσικού υλικού ή δυναμικές που μοιάζουν να πηγάζουν από εξωμουσικές αναφορές. Η Μικρή σουίτα, αρχικά για πιάνο τέσσερα χέρια, είναι ένα από πλέον ελκυστικά και μελωδικά έργα του συνθέτη. Οι Ιεροί και εγκόσμιοι χοροί αναδεικνύουν με τη σειρά τους το ενδιαφέρον του συνθέτη για τις μουσικές που ήταν εκτός του κλασικού κανόνα: μεσαιωνική ψαλμωδία, αρχαιοελληνική μουσική, λαϊκές παραδόσεις.
Ο Μωρίς Ραβέλ (1875–1937) συγκαταλέγεται επίσης ανάμεσα στις σημαντικές προσωπικότητες της ευρωπαϊκής μουσικής των αρχών του 20ού αιώνα. Ενταγμένος στον κύκλο του Ερίκ Σατί στα νιάτα του, υπήρξε σαφώς επηρεασμένος από τον κατά 13 χρόνια μεγαλύτερό του Ντεμπυσσύ, αλλά επίσης από τους Ρώσους Μίλυ Μπαλακίρεφ (σε ό,τι αφορά την πιανιστική γραφή) και Νικολάι Ρίμσκυ-Κόρσακοφ (ως προς την ενορχήστρωση). Ανέπτυξε ωστόσο ένα προσωπικό ύφος, ενδεχομένως λιγότερο ριζοσπαστικό από εκείνο του Ντεμπυσσύ, αλλά σίγουρα καινοτόμο στο επίπεδο της μελωδίας (συχνά τροπικής), της πλούσιας και πυκνής αρμονίας και της χρήσης του ηχοχρώματος ως κεντρικού στοιχείου της σύνθεσης. Η Παβάνα για μια νεκρή ινφάντα, αρχικά έργο για πιάνο, είναι παράδειγμα της αριστοτεχνικής χρήσης της ορχήστρας, αλλά και του ενδιαφέροντος της εποχής για την ισπανική μουσική (ινφάντα είναι η πριγκίπισσα στα ισπανικά). Ο Ραβέλ υπηρέτησε ως οδηγός ασθενοφόρου στο μέτωπο της Θεσσαλονίκης το 1917. Μετά από αυτή την εμπειρία συνέθεσε το Tombeau de Couperin, που ήταν ταυτόχρονα ένας αναστοχασμός στη γαλλική μουσική του 18ου αιώνα και ένας θρήνος για ανθρώπους που χάθηκαν στη φρίκη των χαρακωμάτων του Α΄ Παγκοσμίου πολέμου.
O Γκαμπριέλ Φωρέ (1845–1924), επίσης μεγάλος μελωδός, άσκησε θετική και ουσιαστική επιρροή στα μουσικά πράγματα της Γαλλίας, όχι μόνο επειδή έκανε ορισμένα πρώτα βήματα στην κατεύθυνση μιας ανάμεικτης –τονικής και τροπικής– γραφής, αλλά και μέσα από τις σημαντικές θέσεις που κατέλαβε στο μουσικό εκπαιδευτικό σύστημα (το 1905 διορίστηκε διευθυντής του Κονσερβατουάρ). Μοιράζεται με τον Ραβέλ το ενδιαφέρον για τις παλαιές φόρμες –όπως στην Παβάνα που θα ακουστεί στη συναυλία– και την ικανότητα ανάπτυξης μιας ρευστής και κομψής μελωδικής γλώσσας. Παρά τη σταδιακή κώφωσή του, μετά το 1903, τα ύστερα έργα του, όπως το Κουαρτέτο Εγχόρδων, τελευταία του σύνθεση, χαρακτηρίζονται από μια αξιοσημείωτη πυκνότητα γραφής.
Μουσική διεύθυνση: Μίλτος Λογιάδης
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ
Claude Debussy
Danses sacrées et profanes [Ιεροί και εγκόσμιοι χοροί] (1904)
Maurice Ravel
Pavane pour une infante défunte [Παβάνα για μια νεκρή ινφάντα] (1899 / 1910)
Claude Debussy
Petite Suite [Μικρή σουίτα] (1889)
Διάλειμμα
Gabriel Fauré
Pavane op. 50 [Παβάνα, έργο 50] (1887)
Maurice Ravel
Le Tombeau de Couperin [Επιμνημόσυνη δέηση για τον Κουπερέν] (1919)
Τιμές εισιτηρίων: 15 – 18 – 28 €
Μειωμ. 10 – 15 €
Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών
Λεωφόρος Συγγρού 107-109, Αθήνα 11745
Εισιτήρια: 210 900 5 800,