Πάμε Θέατρο; Τι είδαμε, τι προτείνουμε, τι έρχεται… (16/05/2012)
ΕΙΔΑΜΕ…
(από την Λυδία Τριγώνη)
«Μελίσσια» του Αλέξη Σταμάτη στις «Αναγνώσεις» του Εθνικού Θεάτρου
Ένας από τους πιο επιτυχημένους θεσμούς των τελευταίων ετών στο Εθνικό Θέατρο, οι «Αναγνώσεις», έλαβε χώρα στην Αίθουσα εκδηλώσεων του Κτιρίου Τσίλλερ και φέτος 9 – 13 Μαΐου υπό τον γενικότερο τίτλο – στίχο του Ιωάννη Πολέμη «Τι είναι η πατρίδα μας; Ι’». Με τη βοήθεια των «Αναγνώσεων 2012» δόθηκε έμφαση σε σημαντικά έργα Ελλήνων συγγραφέων, ενώ την καλλιτεχνική επιμέλεια είχε η Σίσσυ Παπαθανασίου. Το έργο που «εγκαινίασε» τις «Αναγνώσεις» ήταν το θεατρικό έργο του ταλαντούχου, αξιόλογου και πολυβραβευμένου σε Ελλάδα και εξωτερικό συγγραφέα, Αλέξη Σταμάτη με τίτλο «Μελίσσια».
Δύσκολα κανείς κατορθώνει να κρατήσει αμείωτο το ενδιαφέρον των θεατών καθ’ όλη τη διάρκεια μίας θεατρικής παράστασης, πόσο μάλλον των θεατών – ακροατών μιας ανάγνωσης έργου. Στην συγκεκριμένη, όμως, περίπτωση η δραματουργική δύναμη, η ένταση και η συγκίνηση της υπόθεσης, καθώς και ο καίριος λόγος του Αλέξη Σταμάτη σε συνδυασμό με την ωμή γλώσσα του, συνετέλεσαν στην καθήλωση του θεατή. Τα «Μελίσσια» είναι ένα έργο ανθρώπινο, συμβολικό και συνάμα ρεαλιστικό, αλλά κι ένα έργο βαθιά ψυχαναλυτικό. Είναι από μόνο του ένα όνειρο, καθώς μόλις τελειώσει, νιώθεις σαν να το είχες ζήσει στ’ αλήθεια, να το είχες βιώσει για ώρα αρκετή, παρόλο που κράτησε μονάχα μια στιγμή! Στα «Μελίσσια», η διαχωριστική γραμμή μεταξύ πραγματικότητας και ονείρου είναι συμβατική. Η Αγάπη, μία ηλικιωμένη συγγραφέας κατάκοιτη και «ανεπαρκής για την πραγματική ζωή», δουλεύοντας το τελευταίο της βιβλίο με τη βοήθεια του Σέργιου, ενός νέου επιμελητή που έχει αναλάβει την απομαγνητοφώνηση των κειμένων της, συναντιέται με τα παιδιά και τον γαμπρό της. Ο λόγος της συνάντησης είναι απλός αλλά καταλήγει σύνθετος. Από μία αποκάλυψη που η ίδια θέλει να τους κάνει ξεκινά ένα γαϊτανάκι αναμνήσεων, αλήθειας και ψέματος που θα επιφέρει νέα δεδομένα και θα διαταράξει την επιφανειακή ισορροπία της οικογένειας.
Οι χαρακτήρες του έργου, «πραγματικοί και επινοημένοι», παλεύουν να αντιμετωπίσουν την επώδυνη πραγματικότητα ως αποτέλεσμα ενός ενοχικού παρελθόντος, πράγμα που υποδηλώνεται από τις σκηνοθετικές οδηγίες της Ελένης Μποζά. Το ρόλο της Αγάπης αναδεικνύει η ερμηνεία της Μπέτυς Αρβανίτη, η οποία υπερβαίνοντας τα όρια μιας απλής ανάγνωσης του έργου, ταυτίζεται με την συγγραφέα που προσπαθεί να συμβιβαστεί με την απώλεια και την απώθηση γεγονότων και προσώπων. Η σκληρή, πληγωμένη και καχύποπτη Ειρήνη, αποκτά σάρκα και οστά από την εκφραστικότατη Μαρία Κεχαγιόγλου, ενώ ο Νίκος Αρβανίτης υποδύεται τον Ανέστη, έναν σοβαροφανή διαφημιστή και γαμπρό της Αγάπης. Ο Νίκος Χατζόπουλος πείθει απόλυτα ως νεότερος βοηθός – επιμελητής της Αγάπης ενώ ο Στάθης Μαντζώρος με το μετρημένο, αλλά άκρως εκφραστικό του ύφος, αποδίδει λιτά τον ευαίσθητο και πληγωμένο χαρακτήρα του γιου Κυριάκου. Το διπλό ρόλο της αφηγήτριας και του αγνώστου προσώπου που μεταβάλει τα δεδομένα κατέχει η Δανάη Παπουτσή, η φωνή της οποίας έδωσε χρώμα και πνοή στο έργο ενώ το εκφραστικό της βλέμμα ενέτεινε το μυστήριο της εμφάνισής της στην οικογένεια, καθώς και της σχέσης της με αυτήν.
Θα μπορούσε να ειπωθεί πως, δεδομένου του ότι δε δίνεται συχνά η ευκαιρία σε έργα σπουδαίων ελλήνων συγγραφέων να παρουσιαστούν στο ευρύ κοινό, οι «Αναγνώσεις 2012» ήταν ένα ευτύχημα. Όμως κατά την άποψή μου βέβαια, η δραματουργική σπουδαιότητα και αξία έργων όπως τα «Μελίσσια», καθιστά ανεπαρκή την παρουσίασή τους σε επίπεδο απλής ανάγνωσης…
Έπαιξαν οι ηθοποιοί: Μπέτυ Αρβανίτη, Νίκος Αρβανίτης, Μαρία Κεχαγιόγλου, Στάθης Μαντζώρος. Δανάη Παπουτσή, Νϊκος Χατζόπουλος.
Καλλιτεχνική επιμέλεια: Σίσσυ Παπαθανασίου σε συνεργασία με το τμήμα Δραματολογίου του Εθνικού Θεάτρου.
Βοηθός καλλιτεχνικής υπευθύνου: Δάφνη Σκρουμπέλου
Σκηνογραφική και ενδυματολογική επιμέλεια: Άση Δημητρολοπούλου
Υπεύθυνη παραγωγής: Ζωή Μουσχή
Ηχητικός: Κώστας Κεχαγιόγλου
ΠΡΟΤΕΙΝΟΥΜΕ…
(από την Κατερίνα Μαθιουδάκη)
«Kήπος στάχτες» του Danilo Kis
«Από παιδί ακόμα είχα μία νοσηρή υπερευαισθησία και η φαντασία μου μετέτρεπε τα πάντα σε ανάμνηση. Κάποιες φορές αρκούσε μία μόνο ημέρα, το διάστημα μεταξύ μερικών ωρών, μία συνηθισμένη αλλαγή τόπου, ώστε ένα καθημερινό γεγονός του οποίου τη λυρική αξία δεν ένιωθα όσο ζούσε μέσα μου να στεφανωθεί ξαφνικά με μια υπέροχη ηχώ. Δυο μέρες στην περίπτωσή μου, ήταν αρκετές για να αποκτήσουν τα πράγματα το έλεος της ανάμνησης…» Danilo Kis
Πρόκειται για μία θεατρική μεταφορά της αυτοβιογραφικής τριλογίας του Σερβο-ούγγρου συγγραφέα Ντανίλο Κις, που φέρει τον γενικό τίτλο «Το οικογενειακό μας τσίρκο». Μία αναπαλαίωση της μνήμης, του πατρικού σπιτιού, της τρυφερής ηλικίας. Ο επιζών Αντρέας Σαμ έρχεται αντιμέτωπος με τις απώλειες του παρελθόντος, για να ξαναβρεί τη ζωτική του δύναμη. Μέσα από το «άδειο» πια βελούδινο άλμπουμ του 20ου αιώνα, προσπαθεί να ξαναθυμηθεί τις φωτογραφίες που λείπουν. Εκεί που τελειώνει η ανάμνηση, στο μεταίχμιο δηλαδή της λήθης και της φαντασίας, ο Αντρέας Σαμ ακολουθεί την φαντασία. Και με αυτόν τον τρόπο, ξαναβρίσκει τους γονείς του παντοτινά…
Η παράσταση παρουσιάζεται σε ένα νεοκλασικό σπίτι στον Κολωνό, χτισμένο το 1925. Το σπίτι κατοικήθηκε μέχρι το 1970 και από τότε έμεινε εγκαταλειμμένο. Ξαναφτιάχτηκε για τις ανάγκες της παράστασης μετά από 40 χρόνια σχεδόν, όπου 22 θεατές κάθε φορά θα έχουνε την ευκαιρία να πενθήσουνε χαμογελώντας τον 20ο αιώνα. Η είσοδος είναι ελεύθερη και η χρηματική συνεισφορά προαιρετική.
Ερμηνεύουν: Ζωή Τούντα, Κωνσταντίνος Καρβουνιάρης, Ηλίας Κουνέλας.
ΘΕΑΤΡΟ: (ΕΝΑ ΝΕΟΚΛΑΣΣΙΚΟ ΣΠΙΤΙ ΣΤΟΝ ΚΟΛΩΝΟ)
- Μετάφραση: Γκάγκα Ρόσιτς, Μαρία Κεσίνη
- Σύλληψη – Σκηνοθεσία: Ηλίας Κουνέλας
- Κινησιολογική επιμέλεια: Κωνσταντίνος Καρβουνιάρης
- Σκηνικά – Κοστούμια: Κατερίνα – Χριστίνα Μανωλάκου
- Φωτισμοί: Νίκος Σωτηρόπουλος
- Μουσική: Ηλίας Κουνέλας
- Βοηθοί σκηνοθέτη: Ιουλία Ριζοπούλου, Στέλλα Ερμή
- Πατίνες – Βοηθός σκηνογράφου: Κατερίνα Καρακάλου
- Hair styling: Αλέξανδρος Μπαλαμπάνης
- Διεύθυνση: Θυάμιδως 7, Κολωνός (κάθετη στις Ναυπλίου και Άργους)
- Πληροφορίες και κρατήσεις: 6955.560403
Ημέρες και ώρες παραστάσεων:
Παρασκευή, Σάββατο, Κυριακή, Δευτέρα και Τρίτη στις 21:00
Τιμές εισιτηρίων:
ΕΙΣΟΔΟΣ ΕΛΕΥΘΕΡΗ με προαιρετική συνεισφορά
ΕΡΧΕΤΑΙ…
(από την Κατερίνα Μαθιουδάκη)
«Ξύπνα Βασίλη»
H μεγάλη κινηματογραφική επιτυχία του Γιώργου Κωνσταντίνου και ένα από τα πιο επίκαιρα έργα του Δημήτρη Ψαθά περικλείει μια ιστορία, άκρως δελεαστική για να αναβιώσει στο θεατρικό σανίδι, κάτι που αποφάσισε φέτος ο ίδιος ο πρωταγωνιστής και θα το επιχειρήσει ξανά, κάνοντας περιοδεία αυτό το καλοκαίρι σε όλη την Ελλάδα και τη Κύπρο! Η πρεμιέρα μάλιστα έχει οριστεί για τις 30 Μαΐου στο νησί της Αφροδίτης, με τους Τάσο Χαλκιά και Γιώργο Παρτσαλάκη να πλαισιώνουν το δημοφιλή ηθοποιό στο ρόλο του Μάνου (στη ταινία τον υποδυόταν ο Αλέκος Αλεξανδράκης) και στο ρόλο του ποιητή «Φανφάρα» αντίστοιχα, καθώς τον θυμόμαστε να απαγγέλει «Μαύρα κοράκια… Κόκκινα κοράκια…» διά στόματος τότε του εξαιρετικού Γιώργου Μιχαλακόπουλου που έχει στιγματίσει και απογειώσει το συγκεκριμένο ρόλο! Αυτό που μας μένει να δούμε είναι αν η απαγγελία του «νέου» ποιητή συναντά τις προδιαγραφές να γνωρίσει και πάλι μεγάλες στιγμές!
«Nα ζει κανείς ή να μη ζει»
…Kαι εκεί που αποχαιρέτησε τον θίασο ο Παύλος Χαϊκάλης, ήρθε ο Χρήστος Χατζηπαναγιώτης! Και για να σας το κάνουμε πιο λιανά, ο πρώτος απαρνήθηκε τη θεατρική σκηνή λόγω των βουλευτικών του αξιωμάτων, γι’ αυτό και ο δεύτερος ήταν ο επικρατέστερος για να τον αντικαταστήσει! Η ξεκαρδιστική κωμωδία του Nick Whitby «έσπασε ταμεία» με το θίασο της Κάτιας Δανδουλάκη και πήρε το «πράσινο φως» από το θεατρόφιλο κοινό για να πάρει το σακίδιό της και να ταξιδέψει μες το καλοκαίρι σ’ όλη την Ελλάδα! Η παράσταση, που τόσο δεξιοτεχνικά διασκεύασαν και σκηνοθέτησαν ο Θανάσης Παπαθανασίου και ο Μιχάλης Ρέππας, κάνει πρεμιέρα με το καινούργιο της καστ στη Πάτρα, ξεκινώντας από το Ρωμαϊκό Ωδείο, στις 27 Ιουνίου.
«Aρχιμάστορας Σόλνες»
O Aκύλλας Καραζήσης είναι ο «Αρχιμάστορας Σόλνες». Ένας αυτοδίδακτος αρχιτέκτονας, που κατάφερε να γνωρίσει την αναγνώριση και την καταξίωση αλλά και μια προσωπικότητα που δεν λογάριασε τίποτα και έφτασε τη ζωή του στα άκρα, προκειμένου να ορίσει ο ίδιος τη μοίρα του και να σπάσει τα δεσμά που τον κρατούσαν εγκλωβισμένο στις επιλογές του. Το αριστουργηματικό έργο του Χένρικ Ίψεν περιέχει στοιχεία αυτοβιογραφικά και σύμφωνα με τη σκηνοθεσία και τα σκηνικά που έχει επιμεληθεί ο Γιάννης Χουβαρδάς, οι θεατές θα βρίσκονται στη σκηνή μαζί με τους ηθοποιούς, αλλά με τη διαφορά ότι ο χώρος θα είναι απόλυτα κλειστός, σαν ένα μαύρο σφραγισμένο κουτί. Στο «Θέατρον» του Κέντρου Πολιτισμού «Ελληνικός Κόσμος», στην αίθουσα «Αντιγόνη», από τη Τετάρτη 6 Ιουνίου.
Δείτε αναλυτικά Θεατρικές παραστάσεις που προτείνουμε ΕΔΩ
Για αναφορές, δημοσιεύσεις και δελτία τύπου, μην ξεχνάτε να επικοινωνείτε μαζί μας στο [email protected]