Στον κόσμο της Kλασσικής! (21/05/2012)
Διόνυσος & Αριάδνη: Είμαι ο λαβύρινθός σου
Σάββατο 26 Μαΐου 2012, ώρα 20:00
O Σύνδεσμος Υποτρόφων του Ιδρύματος Ωνάση παρουσιάζει το Σάββατο 26 Μαΐου τη συναυλία κλασικής μουσικής «Διόνυσος & Αριάδνη: Είμαι ο λαβύρινθός σου», στις 8:00μ.μ. στην Κεντρική Σκηνή της Στέγης Γραμμάτων και Τεχνών. Η συναυλία είναι μία συνεργασία της υποτρόφου Άννας Παγκάλου με το Νέο Ελληνικό Κουαρτέτο και τον Μανώλη Μαυροματάκη.
Γύρω στα 1789 ο Joseph Haydn συνθέτει την καντάτα «Αριάδνη στη Νάξο» για πιανοφόρτε και σόλο φωνή. H καντάτα αποτελείται από δύο ιδιαίτερα εκφραστικά τμήματα σε μορφή ρετσιτατίβου τα οποία εναλλάσονται με δύο άριες. Στην αρχή η Αριάδνη μιλά για την ευτυχία που νιώθει μέσα στον έρωτα της για τον Θησέα αλλά βαθμιαία καθώς η συνθεση προχωρά και αναζητά τον αγαπημένο της, διαπιστώνει την προδοσία του και η ευτυχία μετατρέπεται σε μοναξία, θυμό και απελπισία. Η σύνθεση με τη συνοδεία του πιανοφόρτε φαίνεται σαν να είναι μία συμπυκνωμένη όπερα και διάφοροι μελετητές εικάζουν πως ο Haydn ήθελε να την εμπλουτίσει με συνοδεία ορχηστρας. Η Αριάδνη μένει μόνη και εγκαταλελειμμένη.
Ο Ηρόδοτος όμως εδώ δημιουργεί την ανατροπή του μύθου. Ο Διόνυσος βλέπει την πανέμορφη απελπισμένη Αριάδνη, την ερωτεύεται, την παίρνει μαζί του στον ‘Ολυμπο, την κάνει γυναίκα του, μητέρα των παιδιών του, θεοποιείται και το διάδημα της το τοποθετεί στον ουρανό. Ο Nietzsche ανανοηματοδοτεί τον μύθο αυτό και γράφει του Διθυράμβους του Διονύσου όπου μέσα βρίσκουμε το ποίημα «Ο θρήνος της Αριάδνης». Για τον Nietzsche ο λαβύρινθος από τον ελληνικό μύθο της Αριάδνης μπορούσε να εξισωθεί, σε μοντέρνους όρους, με την περιπλοκότητα των αινιγμάτων της ζωής.
Στη συναυλία, η μουσική του Joseph Haydn για κουαρτέτο εγχόρδων αρχίζει να ξετυλίγει τον μίτο, αναζητώντας την αρμονία και την πληρότητα. Στην καντάτα «Arianna a Naxos» η Αριάδνη ξυπνά στη Νάξο, όπου εξομολογείται τον απόλυτο έρωτά της για τον Θησέα. Όταν ανακαλύπτει την εγκατάλειψή της και την προδοσία της εξιδανικευμένης αγάπης της αναρωτιέται αν θα μπορούσε κάποιος να την παρηγορήσει. Στον «Θρήνο της Αριάδνης» του Friedrich Nietzsche ο μύθος ξεδιπλώνεται. Η Αριάδνη θρηνεί και ο Διόνυσος δίνει τη λύση. H ημιτελής μουσική σύνθεση «Τα θραύσματα μέσα σου», οδηγούν τον θεατή στην αναζήτηση του προσωπικού του λαβυρίνθου.
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ
Joseph Haydn (1732-1809)
Κουαρτέτο op. 76 νο.2 σε ρε ελάσσονα Ηοb.III.76 (1796-1797)
1. Allegro
2. Andante o piω tosto allegretto
3. Menuetto. Allegro ma non troppo
4. Vivace assai
Arianna a Νaxos Hob. 26/b (1788~1790) έκδοση για κουαρτέτο εγχόρδων και σόλο φωνή
1. Adagio
2. Aria – Largo
3. Recitativo
4. Aria
Friedrich Nietzsche (1844-1900)
Ο θρήνος της Αριάδνης – Klage d’ Ariadne (1889) από τη συλλογή ποιημάτων «Οι διθύραμβοι του Διονύσου» / «Dionysos Dythiramb»
Τα θραύσματα μέσα σου / Das Fragment an sich (1871) έργο για σόλο πιάνο, μεταγραφή για κουαρτέτο εγχόρδων
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ
ΑΝΝΑ ΠΑΓΚΑΛΟΥ τραγούδι
ΜΑΝΩΛΗΣ ΜΑΥΡΟΜΑΤΑΚΗΣ απαγγελία
ΝΕΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΚΟΥΑΡΤΕΤΟ
Γεώργιος Δεμερτζής βιολί
Δημήτρης Χανδράκης βιολί
Χαρά Σειρά βιόλα
Άγγελος Λιακάκης βιολοντσέλο
Είσοδος Ελεύθερη
Η διανομή των δελτίων εισόδου θα ξεκινήσει 1 ώρα πριν την εκδήλωση. Θα τηρηθεί αυστηρή σειρά προτεραιότητας. Για περισσότερες πληροφορίες: www.sgt.gr
Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών
Κεντρική Σκηνή
Λεωφόρος Συγγρού 107-109
117 45 Αθήνα
Ορχήστρα των Χρωμάτων σε έργα: Ives / Shostakovich / Weill
23 Μαΐου 2012
Η Ορχήστρα των Χρωμάτων μας μεταφέρει στον μουσικό ορίζοντα των πρώτων δεκαετιών του 20ού αιώνα, την Τετάρτη 23 Μαϊου 2012, στην Κεντρική Σκηνή της Στέγης Γραμμάτων & Τεχνών. Οι απαρχές του 20ου αιώνα αποτέλεσαν μια περίοδο πλούσια, όσο ίσως καμία άλλη, σε ουσιαστική διερεύνηση του μουσικού κόσμου, πολύ πέρα από τη συχνά στερεότυπη εικόνα που έχουμε διαμορφώσει εκ των υστέρων για το μοντέρνο στη μουσική.
Παρότι η «λόγια» μουσική των ΗΠΑ είχε αναπτυχθεί στη σκιά των ευρωπαϊκών εξελίξεων, από τα πρώτα χρόνια του 20ού αιώνα γεννιέται μια συνείδηση αναγκαίας διαφοροποίησης. Ο Τσαρλς Άιβις (1874–1954) είναι από τις πλέον ιδιοφυείς προσωπικότητες της μουσικής του 20ού αιώνα. Διαχειριζόταν το μουσικό του υλικό με απόλυτη ελευθερία και έλλειψη σεβασμού τόσο προς τους κλασικούς κανόνες όσο και προς τα δόγματα της ευρωπαϊκής πρωτοπορίας. Διαμόρφωσε την αισθητική του σε στενή σχέση με τη φιλοσοφία του υπερβατικού ιδεαλισμού (Emerson, Thoreau κ.ά.), και με απέχθεια για την τυποποίηση του ατόμου μέσα στους θεσμούς της κοινωνίας και της Εκκλησίας. Αντίστοιχα, μπροστά στο μυστήριο της Δημιουργίας, καταλήγει πως ένα Αναπάντητο ερώτημα είναι προτιμότερο από μια απλουστευμένη απάντηση.
Κεντρική Σκηνή
Ώρα έναρξης: 20:30
Διεύθυνση ορχήστρας: Μίλτος Λογιάδης
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ
Charles Ives
The Unanswered Question [Το αναπάντητο ερώτημα] (1906 – αναθεώρηση 1930-35)
Dmitri Shostakovich
Piano Concerto No. 1, op. 35 [Κοντσέρτο για πιάνο, αρ. 1, έργο 35] (1933)
Kurt Weill
Symphony No. 2 [Συμφωνία, αρ. 2] (1934)
Εισιτήρια: 15 – 18 – 28 € | Φοιτ. 10 – 15 €
Αποκτήστε το εισιτήριό σας ηλεκτρονικά, τηλεφωνικά ή από τα εκδοτήρια εισιτηρίων της Στέγης.
Πληροφορίες παραστάσεων και τηλεφωνική πώληση εισιτηρίων:
Tηλ.: 210 900 5 800 (Δε-Κυρ: 9:00-21:00)
ΣΤΕΓΗ ΓΡΑΜΜΑΤΩΝ & ΤΕΧΝΩΝ
Λεωφόρος Συγγρού 107-109
ΤΟ ΚΕΡΑΣ ΤΗΣ… ΑΜΑΛΘΕΙΑΣ Κύκλος «Μότσαρτ+1»
Παρασκευή, 25 Μαϊου, 20.30
Μέγαρο Μουσικής Αθηνών,
Αίθουσα Χρήστος Λαμπράκης
Έναν από τους σημαντικότερους σολίστες και δασκάλους του κόρνου διεθνώς φιλοξενεί η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών, στις 25 Μαΐου, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών. Ο παγκοσμίου φήμης Κροάτης Ράντοβαν Βλάτκοβιτς θα εκτελέσει, όχι ένα, αλλά δύο κοντσέρτα για κόρνο και ορχήστρα την ίδια βραδιά, το δεύτερο του Μότσαρτ και το πρώτο του Ρίχαρντ Στράους!
Στην τελευταία συναυλία του κύκλου «ΜΟΤΣΑΡΤ + 1», η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών υπό την διεύθυνση του Βασίλη Χριστόπουλου θα παρουσιάσει ακόμα δύο έργα του Μότσαρτ, την Συμφωνία αρ.34 και την τελευταία, αριστουργηματική Συμφωνία αρ.41 που, λόγω της λαμπρότητάς της και της ανυπέρβλητης τεχνικής και μορφολογικής της αρτιότητας, απέκτησε το προσωνύμιο «του Διός».
ΠΟΙΟΣ ΕΙΝΑΙ Ο ΡΑΝΤΟΒΑΝ ΒΛΑΤΚΟΒΙΤΣ
Γεννημένος στο Ζάγκρεμπ το 1962, ο Βλάτκοβιτς σπούδασε στη Μουσική Ακαδημία της γενέτειράς του και στο Ντέτμολντ της Γερμανίας. Έχει συνεργαστεί ως πρώτο κόρνο με τη Συμφωνική Ορχήστρα της Ραδιοφωνίας του Βερολίνου. Έχει διδάξει στην Ανώτατη Μουσική Σχολή της Στουτγάρδης και το Μοτσαρτέουμ του Ζάλτσμπουργκ ενώ εργάζεται ως καθηγητής στην Ανώτατη Μουσική Σχολή «Βασίλισσα Σοφία» της Μαδρίτης και στη Μουσική Ακαδημία της Ζυρίχης. Ως σολίστ έχει συμπράξει με τις πιο διακεκριμένες ορχήστρες και σύνολα μουσικής δωματίου της Ευρώπης, ενώ συχνά περιοδεύει σε Αμερική, Αυστραλία, Ισραήλ, Κορέα και Ιαπωνία ερμηνεύοντας ρεπερτόριο μουσικής δωματίου σε διεθνή φεστιβάλ. Στο ενεργητικό του συμπεριλαμβάνονται πρώτες εκτελέσεις έργων των Ε. Κάρτερ, Σ. Γκουμπαϊντούλινα, Χ. Χόλιγκερ, καθώς επίσης και η πρεμιέρα του «Χειμωνιάτικου Ταξιδιού» του Κ. Πεντερέτσκι στη Βρέμη το 2008. Εχει επανειλημμένα τιμηθεί με το Βραβείο των Γερμανών Κριτικών για τις ηχογραφήσεις του που κυκλοφορούν από τις εταιρίες ΕMI, DECCA, Deutsche Grammophon, κ.ά
ΒΟΛΦΓΚΑΝΓΚ ΑΜΑΝΤΕΟΥΣ ΜΟΤΣΑΡΤ
Συμφωνία αρ.34 σε ντο μείζονα, K.338
Κοντσέρτο για κόρνο και ορχήστρα αρ.2 σε μι ύφεση μείζονα, Κ.417
ΡΙΧΑΡΝΤ ΣΤΡΑΟΥΣ
Κοντσέρτο για κόρνο και ορχήστρα αρ.1 σε μι ύφεση μείζονα, έργο 11
ΒΟΛΦΓΚΑΝΓΚ ΑΜΑΝΤΕΟΥΣ ΜΟΤΣΑΡΤ
Συμφωνία αρ.41 σε ντο μείζονα, Κ.551, «του Διός»
Σολίστ Ράντοβαν Βλάτκοβιτς, κόρνο
Μουσική Διεύθυνση Βασίλης Χριστόπουλος
ΤΙΜΕΣ ΕΙΣΙΤΗΡΙΩΝ:
Φοιτητικά- Εκπτωτικά: € 5 – Γ Ζώνη: € 10 – Β Ζώνη: € 15 – Α Ζώνη: € 20 – Διακεκριμένη Ζώνη: € 25
* Tης συναυλίας θα προηγηθεί (στις 19:45) δωρεάν εισαγωγική ομιλία, για τους κατόχους εισιτηρίων