BLUE MONDAY – New Order
http://www.youtube.com/watch?v=82R23_lUMYI
BLUE MONDAY – New Order
How does it feel
to treat me like you do?
When you’ve laid your hands upon me
and told me who you are.
I thought I was mistaken
I thought I heard your words.
Tell me, how do I feel?
Tell me now, how do I feel?
Those who came before me
lived through their vocations
from the past until completion
they’ll turn away no more.
And still I find it so hard
to say what I need to say.
But I’m quite sure that you’ll tell me
just how I should feel today.
I see a ship in the harbour.
I can and shall obey.
But if it wasn’t for your misfortune
I’d be a heavenly person today.
And I thought I was mistaken
and I thought I heard you speak
Tell me, how do I feel?
Tell me now, how should I feel?
Now I stand here waiting…
I thought I told you to leave me
when I walked down to the beach.
Tell me how does it feel
When your heart grows cold
grows cold, cold…
Σημαντική ήταν η συμβολή του μάνατζερ των New Order, Rob Gretton, ο οποίος ήταν μεγάλος φαν της μαύρης αμερικάνικης χορευτικής σκηνής σε μια εποχή που η disco είχε ήδη εξασθενίσει και που ήταν σχεδόν «απαγορευμένη» στις τάξεις των ανεξάρτητων βρετανικών συγκροτημάτων. Ο Gretton, λοιπόν, εμπνευσμένος από τη disco των Νεοϋορκέζικων clubs και τα βιομηχανικά περίχωρα του Manchester όπου έμενε, δημιούργησε έναν ήχο που στη συνέχεια επηρέασε τόσο τους D.J.s του Detroit όσο και πολλά άλλα βρετανικά συγκροτήματα.
Οι New Order δημιούργησαν τον ηλεκτρονικό disco-beat ρυθμό του “Blue Monday” πειραματιζόμενοι με ένα καινούργιο drum machine, μάρκας Oberheim DMX, το οποίο χρησιμοποιήθηκε σε ιστορικά τραγούδια της δεκαετίας του 1980 όπως τα «Rock It» (Herbie Hancock), «Holiday», «Into The Groove» και «Lucky Star» (Madonna), «Dolce Vita» (Ryan Paris), «The Message» (Grandmaster Flash), «Lunatic» και «Masterpiece» (Gazebo), «Der Kommissar» (Falco), «Super Freak» (Rick James) και άλλα.
Οι βασικοί υποκινητές του νέου ήχου των New Order ήταν ο Bernard Sumner (φωνητικά, κιθάρες, synthesizers) και ο Stephen Morris (drums, synthesizers), οι οποίοι ήταν ενθουσιασμένοι με τη νέα τεχνολογία. Δημιούργησαν λοιπόν ένα προσχέδιο των drums, το οποίο βασίστηκε στο «Our Love» της Donna Summer, και όταν ολοκληρώθηκε ήταν όλοι τους τόσο ευχαριστημένοι, που ακόμα και οι Kraftwerk «έκλεισαν» το στούντιο για τις επόμενες 4-5 μέρες προσπαθώντας να μιμηθούν αυτόν τον ήχο.
Στη συνέχεια ο Peter Hook πρόσθεσε το χαρακτηριστικό μπάσο του τραγουδιού εμπνεόμενος από το «You Make Me Feel (Mighty Real)» του Sylvester. Εκτός από το μπάσο του Peter Hook υπάρχει και synth bass που προέρχεται από ένα synthesizer Moog Source και που το πέρασε ο Bernard Sumner από ένα Powertran Sequencer. Ο Sumner έκανε και τα -μάλλον ανέκφραστα- φωνητικά του τραγουδιού. Αυτός ο συνδυασμός του δυνατού beat με τα απόμακρα φωνητικά ήταν αναμφίβολα ένα πολύ τολμηρό βήμα σε ένα ανεξερεύνητο μουσικά έδαφος.
Στην ηχογράφηση συμμετείχε επίσης η Gillian Gilbert (keyboards). Σύμφωνα με τον Sumner, η ενορχήστρωση του «Blue Monday» ήταν επηρεασμένη από το «Dirty Talk» των Klein + M.B.O. ενώ τα keyboards της εισαγωγής ήταν samples από το «Uranium» των Kraftwerk (περιλαμβάνεται στο άλμπουμ «Radio-Activity» του 1975). Μηχανικός ήχου ήταν ο Michael Johnson (ο οποίος αργότερα έκανε μεταξύ άλλων και το «Oh L’ Amour» των Erasure), με βοηθούς τους Barry Sage και Mark Boyne. Την παραγωγή έκαναν οι ίδιοι οι New Order.
Υπάρχουν διάφορες θεωρίες για την ερμηνεία του «Blue Monday». Κάποιες από αυτές λένε ότι μιλάει για τον εθισμό στα ναρκωτικά και κάποιες άλλες ότι αφορά την κακοποίηση παιδιών. Άλλοι θεωρούν ότι μιλάει για μία αποτυχημένη σχέση και άλλοι για τον Ian Curtis (ο αυτόχειρας τραγουδιστής των Joy Division, από τα εναπομείναντα μέλη των οποίων σχηματίστηκαν οι New Order). Άλλωστε ο πρώτος στίχος «How does it feel, to treat me like you do» αφήνει ανοικτό το ενδεχόμενο για όλες τις ερμηνείες. Ο Peter Hook, βασικό μέλος των New Order, σε μία συνέντευξή του διευκρίνισε ότι οι στίχοι του τραγουδιού δεν αναφέρονται στον Ian Curtis και ότι ήταν επιλογή του συγκροτήματος να είναι οι στίχοι ασαφείς.
Το «Blue Monday» δεν είναι το τυπικό τραγούδι-επιτυχία, δεδομένου ότι η δομή του δεν περιέχει τη χαρακτηριστική εναλλαγή κουπλέ-ρεφρέν. Μετά από μία μεγάλη εισαγωγή, ακολουθούν συνεχόμενα το πρώτο και το δεύτερο κουπλέ τα οποία διαχωρίζονται από το τρίτο μόνο από μία σύντομη ακολουθία ηχητικών εφέ. Μετά το τρίτο κουπλέ ακολουθεί μία σύντομη διακοπή, η οποία οδηγεί σε ένα εκτεταμένο φινάλε.
Ο τίτλος «Blue Monday» δεν αναφέρεται πουθενά στους στίχους, κάτι που όμως συνηθίζεται σε πολλά τραγούδια των New Order. Η ιδέα του τίτλου ήταν του Peter Hook, ο οποίος την ημέρα της ηχογράφησης του τραγουδιού (τέλη του 1982) διάβασε κάτι για τον Fats Domino και τότε θυμήθηκε ένα τραγούδι που είχε κάνει επιτυχία ο Fats Domino το 1956 και που λεγόταν «Blue Monday». Συμπτωματικά ήταν Δευτέρα και όλα τα μέλη των New Order ήταν κατσουφιασμένα. Έτσι, ο Peter Hook σκέφτηκε ότι ο τίτλος «Blue Monday» ήταν ο καλύτερος για το τραγούδι.
Σε μία συνέντευξή τους στο Channel 4, οι New Order υποστήριξαν ότι έγραψαν το «Blue Monday» ως απάντηση στο κοινό τους που ήταν απογοητευμένο επειδή το συγκρότημα δεν έπαιζε ποτέ encores. Αυτό το τραγούδι, είπανε, τους επέτρεψε να επιστρέφουν στη σκηνή, να πατάνε το play στο synthesizer και να… ξαναφεύγουν! Ένα παράδειγμα τέτοιου συμβάντος εμφανίζεται στο video-συναυλία των New Order «Pumped Full Of Drugs» (1986). Η πρώτη φορά που οι New Order έπαιξαν το «Blue Monday», ήταν στις 25 Νοεμβρίου 1982 στη Μελβούρνη της Αυστραλίας, αλλά και τότε δεν είχαν φανταστεί ότι το τραγούδι θα γνώριζε τόσο μεγάλη επιτυχία.
Το «Blue Monday» κυκλοφόρησε σε maxi single στις 7 Μαρτίου 1983 έχοντας στη β’ πλευρά το «Beach», το οποίο ήταν στην ουσία μία ορχηστρική επανεκτέλεση του «Blue Monday». Στο εξώφυλλο, το οποίο μοιάζει με δισκέτα, δεν εμφανίζεται ούτε το όνομα του συγκροτήματος, ούτε ο τίτλος του τραγουδιού. Αντιθέτως, εμφανίζονται κάποια έγχρωμα κουτάκια, που αποκρυπτογραφημένα λένε «FAC 73 BLUE MONDAY AND THE BEACH NEW ORDER». Το κλειδί της αποκρυπτογράφησης τυπώθηκε στο οπισθόφυλλο του άλμπουμ «Power, Corruption And Lies», που κυκλοφόρησε δύο μήνες αργότερα.
Το ειδικό περιτύλιγμα του single σχεδίασε ο Peter Saville, ο οποίος βλέποντας για πρώτη φορά στη ζωή του δισκέτα για υπολογιστή αμέσως σκέφτηκε να σχεδιάσει κάτι παρόμοιο. Σήμερα το εξώφυλλο αυτό θεωρείται classic. Έχει γίνει μέχρι και T-shirt ενώ το μουσικό περιοδικό Q το κατέταξε στα 100 καλύτερα εξώφυλλα δίσκων που έχουν σχεδιαστεί ποτέ. Ο ίδιος ο Peter Saville είπε σχετικά:
– Τη δεκαετία του 1970, όταν ήμουν έφηβος, τα εξώφυλλα δίσκων είχαν εικόνες που αντιπροσώπευαν κάποιες αξίες. Ήταν αμφιλεγόμενα και μερικές φορές ανατρεπτικά. Τη δεκαετία του 1980 μπήκαμε σε μία εποχή όπου τα εξώφυλλα ήταν πιο διακριτικά και έγιναν ένα είδος γέφυρας μεταξύ της γραφικής τέχνης και της μαζικής αγοράς. Οι Joy Division δεν είχανε καμία επιθυμία να γίνουν αστέρια της pop και προτιμούσαν, αντί να φαίνονται οι ίδιοι, να έχουν κάτι αφηρημένο ως εικόνα. Αργότερα ως New Order συχνά διαφωνούσαν για πράγματα που ήταν έξω από αυτό τον κανόνα. Έτσι, αν και το εξώφυλλο του «Blue Monday» τηρούσε αυτό τον κανόνα, αν θυμάμαι καλά ο ένας είπε «δεν μ’ αρέσει το εξώφυλλο», δύο είπανε «δεν με πειράζει» και ένας είπε ότι το εγκρίνει. Αυτή είναι η καλύτερη απάντηση που πήρα ποτέ από αυτούς!
Η εκτύπωση των εξωφύλλων κόστισε τόσο πολύ ώστε στην αρχή η Factory Records έχανε χρήματα για κάθε κόπια που πωλούσε! Κι αυτό γιατί αρχικά το τραγούδι προοριζόταν μόνο για τα clubs, και όχι για το ευρύ κοινό, και γι’ αυτό το λόγο κυκλοφόρησε σε maxi single και μόνο σε περιορισμένα αντίτυπα. Όμως η ανταπόκριση του κόσμου ήταν άμεση παρά το γεγονός ότι το τραγούδι δεν παιζόταν από το ραδιόφωνο και δεν είχε γίνει καμία διαφημιστική εκστρατεία. Έτσι, με τη σταδιακή αύξηση των παραγγελιών, το κόστος του περιτυλίγματος έπεσε σε πιο φυσιολογικά μεγέθη. Άλλωστε θα ήταν αδύνατο για τη Factory να αντέξει τις συνεπαγόμενες ζημίες όσο κι αν ο κυρίαρχος σκοπός της εταιρίας ήταν η δημιουργικότητα και όχι το κέρδος.
Στο πλαίσιο της προώθησης του «Blue Monday» βγήκε ένα promo single, η γιαπωνέζικη έκδοση του οποίου θεωρείται ως ένα από τα πιο σπάνια κομμάτια των New Order. Αυτό το single περιέχει μία εκδοχή του «Blue Monday», την οποία απέρριψαν τελικά οι New Order με αποτέλεσμα να μην κυκλοφορήσει ποτέ στην αγορά. Λέγεται ότι υπάρχουν μόνο 25 αντίτυπα (εκτός από αυτά που κρύβει στο ντουλάπι του ο Peter Hook)!
Στις 31 Μαρτίου 1983, οι New Order εμφανίστηκαν στη δημοφιλή εκπομπή του BBC «Top Of The Pops». Αν και η πολιτική της συγκεκριμένης εκπομπής ήταν οι καλλιτέχνες να παίζουν play-back, οι New Order επέμεναν να παίξουν το τραγούδι ζωντανά παρά το γεγονός ότι αυτό ήταν ιδιαίτερα δύσκολο, δεδομένου ότι το «Blue Monday» στηρίζεται σε μεγάλο βαθμό στα samples, στα εφέ και στα πολυεπίπεδα μέρη των keyboards.
Τελικά, εξαιτίας κάποιων σοβαρών τεχνικών προβλημάτων, το live των New Order παραλίγο να πάρει το χαρακτήρα κακόγουστης φάρσας. Το μόνο σίγουρο είναι ότι εκείνη η εμφάνισή τους δεν ήταν αντιπροσωπευτική. Ο drummer Stephen Morris είπε σχετικά:
– Έτσι κι αλλιώς, το «Blue Monday» ποτέ δεν ήταν το ευκολότερο τραγούδι για να παίξει κανείς και όλα πήγαν στραβά. Τα synthesizers μάς προδώσανε και ο ήχος ήταν απαίσιος.
Το περίεργο είναι ότι παρόλο που η τεχνολογία έχει εξελιχθεί πάρα πολύ από το 1983, το τραγούδι πάντα αποδεικνυόταν εξαιρετικά δύσκολο για τους New Order να το παίξουν live. Εντούτοις, στη συναυλία που έδωσαν στην Αθήνα τον Ιούνιο του 2006 το απέδωσαν πολύ καλά.
Το single του «Blue Monday» έφτασε αρχικά ως το Νο 12 της Μεγάλης Βρετανίας. Όμως, μετά την κυκλοφορία του άλμπουμ «Power, Corruption And Lies», όπου ο κόσμος είδε έκπληκτος ότι δεν περιείχε ούτε το «Blue Monday» ούτε το «Beach», το single ξαναμπήκε στα βρετανικά charts φτάνοντας αυτή τη φορά στο Νο 9 και όντας ένα από τα μεγαλύτερα σε διάρκεια τραγούδια που μπήκαν στο βρετανικό Top 10. Το «Blue Monday» έγινε επίσης Νο 2 στη Γερμανία και τη Νέα Ζηλανδία, Νο 4 στην Ιρλανδία και Νο 13 στην Αυστραλία, ενώ ενέπνευσε ένα από τα καλύτερα “scratch” βίντεο από τους Duvet Brothers.
Στο video του τραγουδιού ακούγεται μία μικρότερης διάρκειας εκτέλεση και περιέχει κάποια στρατιωτικά clips, λήψεις των μελών του συγκροτήματος σε πολύ χαμηλή ανάλυση, γραφικές παραστάσεις από χρωματιστά τετράγωνα και γεωμετρικές γραμμές, καθώς και μία σύντομη εμφάνιση του παιχνιδιού Zaxxon (το οποίο είχε αναπτυχθεί το 1982 από τη Sega). Τα χρωματιστά τετράγωνα δημιουργήθηκαν με βάση τον κώδικα που χρησιμοποίησε ο Peter Saville στη σχεδίαση του εξωφύλλου.
Το 1988 οι Quincy Jones και John Potoker έκαναν ένα remix του τραγουδιού, το οποίο κυκλοφόρησε σε single με τον τίτλο «Blue Monday 1988», έχοντας στη δεύτερη πλευρά το ορχηστρικό «Beach Buggy». Το remix έφτασε στο Νο 3 της Μεγάλης Βρετανίας και στο Νο 68 των Η.Π.Α. ενώ έγινε Νο 1 στη Νέα Ζηλανδία, Νο 2 στην Ιρλανδία, Νο 3 στη Γερμανία και Νο 4 στην Αυστραλία.
Το 1989 κυκλοφόρησε το άλμπουμ «Substance», το οποίο αποτελεί συλλογή τραγουδιών των New Order, όπου συμπεριλήφθηκε και το «Blue Monday», ενώ στη video έκδοση υπάρχει και το video clip του «Blue Monday 1988».
Το βίντεο του «Blue Monday ’88» είναι μικρότερο σε διάρκεια από το αντίστοιχο τραγούδι. Περιέχει σκηνές με χειροποίητα κινούμενα σχέδια του Robert Breer καθώς και σκετς του φωτογράφου William Wegman που έβαλε τον σκύλο του, ονόματι Fay Ray, ράτσας βαϊμαράνερ, να εκτελεί διάφορα νούμερα ισορροπίας. Τα μέλη του συγκροτήματος απεικονίζονται να κάνουν διάφορα πράγματα, όπως να περπατάνε σε μία ξύλινη σανίδα πάνω από ένα πάτωμα που είναι βαμμένο μπλε, να κρατάνε καφάσια μπροστά από τα πρόσωπά τους, να βλέπουν μπαλάκια του τένις να αιωρούνται μπροστά τους και να στέκονται όρθιοι ενώ φυλλομετράνε βιβλία.
Στις 24 Ιουλίου 1995 κυκλοφόρησε ένα νέο remix, των Γερμανών Hardfloor, με τίτλο «Blue Monday-95». Το remix αυτό έγινε Νο 17 στη Μεγάλη Βρετανία, Νο 29 στην Ιρλανδία και Νο 54 στη Γερμανία, και -όπως και το προηγούμενο του 1988- συνοδεύτηκε από δικό του video clip.
Παρά το γεγονός της ύπαρξης τριών video clip του «Blue Monday» (1983, 1988 και 1995), το βίντεο που προβάλλεται στην αυστραλέζικη μουσική εκπομπή «Rage» είναι λήψη από την εμφάνιση των New Order στο «Top Of The Pops», αλλά με τη μουσική της αρχικής studio εκτέλεσης.
Συνολικά το «Blue Monday» έμεινε πάνω από 5 χρόνια στο βρετανικό Top 200 και ταυτόχρονα φέρει τον τίτλο του maxi-single με τις περισσότερες πωλήσεις όλων των εποχών (γεγονός που μνημονεύεται και στην ταινία «24 Hour Party People», 2002). Ο επίσημος οργανισμός που εκδίδει τα βρετανικά charts έχει υπολογίσει ότι μόνο στη Μεγάλη Βρετανία το «Blue Monday» πούλησε πάνω από 1.000.000 αντίτυπα, ενώ παγκοσμίως έχουν πουληθεί πάνω από 3.000.000.
Επειδή, όμως, η Factory Records δεν ήταν μέλος της British Phonographic Industry, το τραγούδι δεν βραβεύτηκε ποτέ επισήμως με χρυσό δίσκο! Αντ’ αυτού, ο Tony Wilson, ιδιοκτήτης της Factory, αγόρασε μερικά χρυσά αγαλματίδια και τα έκανε δώρο στα μέλη των New Order!
Εκτός από τους δίσκους που κυκλοφόρησαν στην αγορά, εκδόθηκαν και 7-8 αντίτυπα του «Blue Monday» σε συσκευασία χάλκινου γραναζιού (που παραπέμπει στη Factory Records), τα οποία σχεδιάστηκαν από τον Peter Saville και δόθηκαν στους New Order καθώς και σε κάποιους σημαντικούς συντελεστές, μεταξύ των οποίων και στον D.J. -και «κινητήριο μοχλό» της επιτυχίας του τραγουδιού- Tony Michaelides.
Το 2008 κυκλοφόρησαν ειδικές εκδόσεις όλων των δίσκων των New Order. Στο πλαίσιο αυτό, η Collector’s Edition του άλμπουμ «Power, Corruption & Lies» συμπεριέλαβε σε νέα ηχητική επεξεργασία τόσο το «Blue Monday» όσο και το «The Beach» (τα οποία δεν υπήρχαν στην πρώτη έκδοση του άλμπουμ). Κατά τον ίδιο τρόπο, η Collector’s Edition του άλμπουμ «Brotherhood», που είχε πρωτοκυκλοφορήσει το 1986, συμπεριέλαβε το «Blue Monday 1988» και το «Beach Buggy». Εκτός από τις ειδικές αυτές εκδόσεις, το «Blue Monday» περιλαμβάνεται σχεδόν σε όλες τις συλλογές τραγουδιών των New Order. Επίσης χρησιμοποιήθηκε ως sample και γνώρισε πολλά remix και πολλές εκτελέσεις από άλλους καλλιτέχνες.
Το 1983 η drag queen Divine, κατά κόσμον Harris Glenn Milstead (1945-1988), ηχογράφησε το «Love Reaction» με παραγωγό τον Bobby Orlando παίρνοντας στοιχεία από τη μουσική του «Blue Monday». Οι New Order απείλησαν ότι θα προσφύγουν στη δικαιοσύνη για λογοκλοπή, αλλά δεν το έπραξαν ποτέ. Τον Οκτώβριο του 1983 το τραγούδι έφτασε στο Νο 65 της Μεγάλης Βρετανίας. Λέγεται ότι εκείνη την εποχή ο τραγουδιστής των New Order, Bernard Sumner, τραγούδησε σε μία ζωντανή εμφάνιση το «Love Reaction» πάνω στη μουσική του «Blue Monday».
Το 1986 ο Lord Horror με τους Savoy Hitler Youth Band ηχογράφησαν το «Blue Monday/Cadillac Ranch», συνδυάζοντας το τραγούδι των New Order με το «Cadillac Ranch» του Bruce Springsteen. Η ηχογράφηση έγινε στο στούντιο του Peter Hook (των New Order) στο Rochdale.
Το 1988 το βρετανικό συγκρότημα 808 State ηχογράφησε το «Blue Monday So Hot Mix», το οποίο όμως κυκλοφόρησε το 2004.
Το 1990 οι Καναδοί Front Line Assembly χρησιμοποίησαν sample του τραγουδιού στο single «Iceolate».
Το 1991 το βρετανικό συγκρότημα The Times συμπεριέλαβε στο δίσκο «Pure», μία 12λεπτη εκτέλεση με τίτλο «Lundi Bleu» (δηλαδή Blue Monday στα γαλλικά).
Το 1992 οι Electroset κυκλοφόρησαν τη δική τους εκτέλεση, με τίτλο «How Does It Feel?». Η εκτέλεση αυτή μπήκε στο Top 30 της Μεγάλης Βρετανίας.
Το 1996 ο Blowfly (Clarence Reid) συμπεριέλαβε μία εκτέλεση του «Blue Monday» στο δίσκο «2001: A Sex Odyssey».
Τον Μάιο του 1997 κυκλοφόρησε το άλμπουμ «Tribute To New Order – Blue Order», όπου το «Blue Monday» ερμηνεύουν οι Flipside.
Το 1998 οι Viper κυκλοφόρησαν το «Blue Sunshine», όπου αντιπαραβάλλεται το «Blue Monday» με το «Walking On Sunshine».
{youtube}MAt9QTmVc7Q
Το 1998 το αμερικάνικο συγκρότημα Orgy συμπεριέλαβε στο δίσκο «Candyass» μία industrial metal εκτέλεση του «Blue Monday». Την επόμενη χρονιά οι Orgy κυκλοφόρησαν σε single 7 (!) εκτελέσεις του τραγουδιού (Single Mix, Optical Vocal Mix, Green Velvet Mix, Club 69 Mix, Club 69 Dub, Optical Instrumental Mix και DJ Dan Remix) καθώς και ένα μουσικό βίντεο. Την παραγωγή την έκαναν οι Orgy και ο Josh Abraham. Το single έφτασε στο Νο 56 των Η.Π.Α., Νο 30 στη Νέα Ζηλανδία, Νο 36 στην Αυστραλία και Νο 83 στη Γερμανία.
Σε μία συνέντευξή του στο περιοδικό Billboard, ο κιθαρίστας Amir Derakh, είπε ότι περίμενε να δεχθεί περισσότερη κριτική για την εκτέλεση αυτή. Συνέχισε λέγοντας ότι αισθάνθηκαν τυχεροί που το διασκεύασαν και ότι ένιωσαν ότι θα μπορούσαν αυτό το τραγούδι να το γράψουν οι ίδιοι. Το γεγονός ότι η πρώτη μεγάλη επιτυχία των Orgy ήταν μία διασκευή ενός ηλεκτρονικού χορευτικού τραγουδιού της δεκαετίας του 1980 δεν ενόχλησε καθόλου το συγκρότημα.
Τον Ιανουάριο του 2001 κυκλοφόρησε το άλμπουμ «A Tribute To New Order», το οποίο περιλαμβάνει δύο εκτελέσεις του τραγουδιού: μία από τον DJ Pebbles featuring Lick και μία (Retro Mix) από τον DJ Fuzz featuring Jay. Οι ίδιες εκτελέσεις περιλαμβάνονται και στο «Blue Monday: A Tribute To New Order», που κυκλοφόρησε τον Ιούλιο της ίδιας χρονιάς.
Αντιθέτως, στο άλμπουμ «True Faith: A Tribute To New Order» το «Blue Monday» ερμηνεύουν οι Γερμανοί Wave In Head, ενώ στο «Re: Movement Tribute To New Order» το ερμηνεύουν οι Peltone.
Την ίδια χρονιά, το καναδέζικο συγκρότημα Hangedup συμπεριέλαβε στο δίσκο «Hangedup» μία εκτέλεση με τίτλο «New Blue Monday».
Το 2002, το «Blue Monday» ηχογραφήθηκε από το δανέζικο συγκρότημα Swan Lee (περιλαμβάνεται στο άλμπουμ «Reminder») καθώς και από το γερμανικό συγκρότημα Gregorian, σε στυλ γρηγοριανής μουσικής (περιλαμβάνεται στο άλμπουμ «Masters Of Chant Chapter III»).
Την ίδια χρονιά (2002), το νορβηγικό συγκρότημα Flunk ηχογράφησε μία ακουστική και χαμηλότονη εκτέλεση του «Blue Monday», η οποία κυκλοφόρησε σε single και συμπεριλήφθηκε στο άλμπουμ «For Sleepyheads Only» καθώς και στο EP «Blue Monday». Η εκτέλεση αυτή ανήκει στο είδος Triphop, που είναι ένα στυλ ηλεκτρονικής μουσικής σε αργούς ρυθμούς. Οι Flunk επιβράδυναν το τραγούδι και έριξαν το βάρος περισσότερο στους στίχους παρά στο χορευτικό beat, στο οποίο έδινε έμφαση η αυθεντική εκτέλεση. Σε γενικές γραμμές το single των Flunk πήρε θετικές κριτικές.
{youtube}a1QTu5fRplw
Το 2002 ο Τουρκοκύπριος D.J. Erol Alkan, υπό το ψευδώνυμο Kurtis Rush, έκανε ένα πολύ πετυχημένο κολάζ του «Blue Monday» με το «Can’t Get You Out Of My Head» της Kylie Minogue, δημιουργώντας το… «Can’t Get Blue Monday Out Of My Head»! Ήταν μάλιστα τόσο πετυχημένο το δημιούργημά του, που η ίδια η Kylie Minogue το τραγούδησε στα Brit Awards ενώ το τραγούδι ακούστηκε και στην ταινία «Χάπια, Σφαίρες Και 2.000.000 Λίρες» (Layer Cake, 2004). Ο Alkan εξέφρασε τη δυσαρέσκειά του:
– Το πράγμα πήγε πολύ μακριά. Αυτό που άρχισε ως διασκέδαση, σχεδόν έχει μετατραπεί σε βιομηχανία και σε εργαλείο μάρκετινγκ κι εγώ δεν θέλω να έχω καμία σχέση μ’ αυτό.
Το 2003 οι Ιταλοί EU4YA ηχογράφησαν τη δική τους εκδοχή στο «Blue Monday», ενώ την επόμενη χρονιά το γερμανικό συγκρότημα Digitalism χρησιμοποίησε μέρος του τραγουδιού για το τραγούδι «Idealistic».
Το 2005 οι Αργεντινοί Tanghetto έκαναν τη δική τους διασκευή στο «Blue Monday», την οποία συμπεριέλαβαν στο άλμπουμ «Buenos Aires Remixed». Εδώ τη θέση των βασικών φωνητικών παίρνει το μπαντονεόν ενώ στο μεσαίο τμήμα του τραγουδιού ακούγεται σόλο από κινέζικο βιολί (erhu). Η εκτέλεση αυτή ακούστηκε στη μεξικάνικη ταινία «La Mujer De Mi Hermano» (2005).
Την ίδια χρονιά, το σκοτσέζικο punk συγκρότημα Country Teasers κυκλοφόρησε μία εκτέλεση η οποία περιλαμβάνεται στο δίσκο «Live Album».
Το 2006, ο Δανός μουσικός Trentemøller χρησιμοποίησε sample από το «Blue Monday» για το remix του «Sodom» των Pet Shop Boys, και η Ολλανδέζα τραγουδίστρια Mathilde Santing ηχογράφησε μία εκτέλεση του «Blue Monday» για το δίσκο «Under Your Charms».
Τον Οκτώβριο του 2006 κυκλοφόρησε το άλμπουμ «Community 2 New Order Online Tribute», το οποίο περιλαμβάνει μία εκτέλεση του «Blue Monday» από τους 3V.
Την ίδια χρονιά, το γαλλικό συγκρότημα Nouvelle Vague κυκλοφόρησε μία bossa nova εκτέλεση του τραγουδιού, που περιλαμβάνεται στο δίσκο «Bande A Part», ενώ το τραγούδησαν ζωντανά και στις συναυλίες που έδωσαν στην Αθήνα.
Το 2007 το «Blue Monday» γνώρισε εκτέλεση από τους Ουαλούς Lostprophets ενώ μέρος του τραγουδιού χρησιμοποιήθηκε στο «Judas» των Imperative Reaction, στο remix του «Elixir» των Angelspit, και στο «As Hears On Radio Soulwax Pt. 2» των 2 Many DJs. Το τραγούδι ερμήνευσε και ο τραγουδιστής των Korn, Jonathan Davis, ο οποίος και συμπεριέλαβε μία ζωντανή ηχογράφησή του στη Super Limited Edition του άλμπουμ «Alone I Play», που κυκλοφόρησε το Νοέμβριο του 2007. Η εκτέλεση αυτή δεν συμπεριλαμβάνεται σε άλλες εκδόσεις του άλμπουμ ούτε στο αντίστοιχο DVD.
Την ίδια χρονιά, ο Γάλλος ComaR συνδύασε το «Blue Monday» με το «Shut Up And Drive» της Rihanna και δημιούργησε το «Shut Up On A Blue Monday»!
Το 2008 ο Kurd Maverick έκανε ένα remix του «Blue Monday». Την ίδια χρονιά το ηχογράφησαν οι Cloud Room και ο Miguel Escueta ενώ οι Up dharma Down χρησιμοποίησαν την εισαγωγή του στο τραγούδι «Every First Second» για τις live εμφανίσεις τους.
Το 2009 ο DJ Schmolli συνδύασε το «Blue Monday» με το «In-A-Gadda-Da-Vida» των Iron Butterfly δημιουργώντας το «In-A-Gadda-Da-Blue-Monday».
Την ίδια χρονιά, το γερμανικό συγκρότημα And One κυκλοφόρησε μία ζωντανή ηχογράφηση του «Blue Monday», η οποία περιλαμβάνεται στο άλμπουμ «Bodypop 1 1/2», ενώ τη δική τους εκτέλεση κυκλοφόρησαν και οι Enemy.
Το «Blue Monday» ερμήνευσαν επίσης οι Cure και ο DJ Mingo ενώ ο μπασίστας των Blur, Alex James, ονόμασε «Blue Monday» το τυρί που παράγει ο ίδιος (καθότι είναι μεγάλος φαν των New Order).
Το «Blue Monday» ακούστηκε στις ταινίες «Ένας Τραγουδιστής Για Το Γάμο Μου» (The Wedding Singer, 1998), «Δεν Έχω Ξεχάσει Το Περσινό Καλοκαίρι» (I Still Know What You Did Last Summer, 1998, στην εκτέλεση των Orgy), «Όχι Άλλη Χαζοαμερικάνικη Ταινία» (Not Another Teen Movie, 2001, στην εκτέλεση των Orgy), «24 Hour Party People» (2002), «Με Το Κεφάλι Ψηλά» (Walking Tall, 2004, στην εκτέλεση των Flunk) και «Νάνσυ Ντρου» (Nancy Drew, 2007, επίσης στην εκτέλεση των Flunk) και στη βρετανική τηλεοπτική σειρά «The Take» (2009). Το τραγούδι χρησιμοποιήθηκε επίσης σε διαφήμιση της American Express και της σοκολάτας Mars, ενώ συμπεριλήφθηκε και στο παιχνίδι «Grand Theft Auto: Vice City Stories» (ως μέρος της μουσικής που παίζει ο ραδιοφωνικός σταθμός Wave 103).
Εν κατακλείδι, γράφοντας το «Blue Monday» οι New Order έθεσαν νέα όρια στη χορευτική pop μουσική. Τη χρονιά που κυκλοφόρησε, το «Blue Monday» ήταν μία πραγματική ανάσα φρεσκάδας στην τελματωμένη μουσική, ένα νέο δροσερό κύμα καινοτόμων ήχων που συμπαρέσυρε στον αφρό δεκάδες συγκροτήματα. Σήμερα το τραγούδι θεωρείται ο καίριος συνδετικός κρίκος, που συνδέει τη disco της δεκαετίας του 1970 με τη χορευτική house μουσική που απογειώθηκε στα τέλη της δεκαετίας του 1980. Παράλληλα, άνοιξε την πύλη της χορευτικής μουσικής και σε ένα νέο κοινό. Γι’ αυτούς τους λόγους ο ραδιοφωνικός σταθμός Kiss FM συμπεριέλαβε το «Blue Monday» στο Kiss All Time Top 100 ενώ το βρετανικό μουσικό περιοδικό Q το κατέταξε στο Νο 9 των τραγουδιών που άλλαξαν τον κόσμο, καθώς και στα 1001 καλύτερα τραγούδια όλων των εποχών.
Ο Peter Hook δήλωσε σχετικά:
– Περνώ το στάδιο της έντονης απέχθειας για το «Blue Monday», που είμαι βέβαιος ότι κάθε συγκρότημα περνάει όταν έχει ένα τραγούδι με το οποίο γίνεται συνώνυμο. Όμως ο τρόπος που ανακαλύπτεται εκ νέου είναι θαυμάσιος. Φαίνεται πως είναι από αυτά τα τραγούδια που αποκαλούνται διαχρονικά, κάτι που είναι καταπληκτικό. Χρησιμοποιήσαμε τεχνολογία η οποία σήμερα θα μπορούσε να θεωρηθεί ξεπερασμένη, όπως συνέβη σε άλλα κομμάτια της δεκαετίας του 1980, αλλά κατά κάποιο τρόπο καταφέραμε να παρεκκλίνουμε απ’ αυτό. Έγινε επίτηδες; Όχι! Ό,τι κάναμε ήταν τυχαίο. Αυτό επιβεβαιώνεται και από το γεγονός ότι το περιτύλιγμα κόστισε περισσότερο από τον ίδιο τον δίσκο! Ειλικρινά πίστευα ότι το «Thieves Like Us», το single που βγάλαμε μετά το «Blue Monday», ήταν μακράν καλύτερο. Το «Blue Monday» δεν είναι τραγούδι, είναι ένα συναίσθημα, αλλά μόλις ακούσει ο κόσμος το ρυθμό των drums είναι «αλλού». Ο κόσμος τρελαίνεται αν δεν το παίξουμε. Μια φορά στο Nottingham είχαμε μία διαμάχη με έναν D.J. επειδή δεν θα το παίζαμε. Όσο μεγαλώνεις και γίνεσαι πιο μειλίχιος, εκτιμάς αυτό που σε έφτασε εκεί που είσαι. Τώρα το παίζουμε επειδή ο κόσμος το λατρεύει!
Έρευνα-κείμενα: Κωνσταντίνος Παυλικιάνης