Το “Βήμα” για την Eurovision
με πρόφαση τον ευρωπαϊκό διαγωνισμό τραγουδιού. Νέοι καλλιτέχνες, κατά κύριο λόγο, και όχι ονόματα -κράχτες θα διαγωνιστούν για την εκπροσώπησή μας στο Οσλο, με «μαζεμένο» promo tour και κατάργηση του πολυδάπανου βιντεοκλίπ. Μήπως τελικά η κρίση θα κάνει καλό στον ταλαίπωρο θεσμό;
Τέρμα οι κραιπάλες στη Εurovision. Τι κι αν από το 2004 ως σήμερα δαπανήθηκαν εκατοντάδες χιλιάδες ευρώ προκειμένου να πανηγυρίσουμε για την πρωτιά και να συμβάλουμε στη διεθνή καριέρα αοιδών όπως οΣάκης Ρουβάς, ηΕλενα Παπαρίζουκαι η Αννα Βίσση; Ο μπαμπούλας της κρίσης φαίνεται ότι κατάφερε να φοβερίσει ακόμη και τη σπάταλη ΕΡΤ προστάζοντας Εurovision σε νέα, πιο συμφέρουσα, οικονομική συσκευασία. Χωρίς εν λευκώ ανάθεση σε κάποιον πασίγνωστο στην Ελλάδα και παντελώς άγνωστο στο εξωτερικό αστέρα. Χωρίς βιντεοκλίπ που θα διαφημίσει το τραγούδι στο εξωτερικό και θα αφήσει μείον το ταμείον. Και φυσικά χωρίς μπενχουρικό promo-tour που θα διαρκέσει μήνες και θα κοστίσει χιλιάδες ευρώ. Η προχθεσινή ανακοίνωση της κρατικής τηλεόρασης αποδεικνύει άλλωστε ότι σε χαλεπούς καιρούς οι νέοι αποδεικνύονται ωραίοι.
Τα ονόματα των υποψηφίων που θα διαγωνιστούν στα τέλη Φεβρουαρίου για την εκπροσώπησή μας στο Οσλο ήταν λίγο-πολύ γνωστά τον τελευταίο μήνα, με φαβορί να προστίθενται και αουτσάιντερ να αποσύρονται ως την τελευταία στιγμή: ο Γιώργος Καραδήμος, οι Εμιγκρέ και οι Μέλισσες από τη Universal, ηSunny Μπαλτζή, η Κατερίνα Αυγουστάκη και η Δέσποινα Ρίτσι από τη ΜinosΕΜΙ και η Ελευθερία Ελευθερίου, το κορίτσι που αποχώρησε προσφάτως από το «Χ-Factor» αλλά πρόλαβε να την πάρει κάτω από τις φτερούγες της η Sony. Σαν επτασφράγιστο μυστικό ως την τελευταία στιγμή διατηρούσαν οι υπεύθυνοι της ΕΡΤ τα ονόματα του… παλαίμαχουΓιώργου Αλκαίου, του μάχιμουΜάνου Πυροβολάκη και τουΧρήστου Χατζηνάσιου , επίδοξου κληρονόμου της… οικογενειακής παράδοσης καθώς ο πατέρας του Γιώργος είχε συνθέσει το «Μάθημα σολφέζ» της δεκαετίας του 1970.
Εξυπνη η κίνηση των δισκογραφικών εταιρειών να χρησιμοποιήσουν τον Δούρειο Ιππο της Εurovision για να διαφημίσουν τη φρέσκια πραμάτεια τους προτείνοντας στην ΕΡΤ τα φιντανάκια τους. Διότι η κρατική τηλεόραση άρχισε το σαφάρι χωρίς ιδιαίτερη φαντασία ζητώντας για παράδειγμα τον Κώστα Μαρτάκη από τη Universal, ήτοι ό,τι πιο κοντινό σε Σάκη Ρουβά έχουμε να εξαγάγουμε.
Θεωρώντας ότι ο Μαρτάκης έχει πάρει τον όποιο δρόμο του στην εγχώρια αγορά- άλλωστε είχε ανεπιτυχώς διαγωνιστεί πριν από δύο χρόνια, όταν ανήκε σε άλλη εταιρεία, αλλά προτιμήσαμε να στείλουμε την Καλομοίρα-, η Universal αντιπρότεινε τους Ρrofessional Sinnerz, ευρέως γνωστούς από το χιπ-χοπ χιτ «Οταν σ΄ είχα πρωτοδεί». Τα ατίθασα αυτά νιάτα όμως έμελλε να αρνηθούν και έτσι η ΕΡΤ ξαναρώτησε στην εταιρεία «τι άλλο νεανικό έχετε να μας δώσετε;» και αυτή τη φορά δεν έφυγε με άδεια χέρια.
Σε αυτού του είδους τις συνεννοήσεις οι διοργανωτές λένε «νεανικό» υπονοώντας «φτηνό» και οι εταιρείες ξέρουν ότι το όνειρο είναι η διεθνής αγορά αλλά η πραγματικότητα είναι να διαφημίσουν το προϊόν τους πρωτίστως στην εγχώρια. Οποιος και αν τελικά επιλεγεί για τη Νορβηγία, θα έχει ως τότε γίνει γνωστός σε όλη την Ελλάδα- τα μεσημεριανάδικα και το δελτίο του Star θα φροντίσουν γι΄ αυτό και με το παραπάνω.
«Η Εurovision είναι για φρέσκα πρόσωπα, όπως άλλωστε αποδείχθηκε με τον περυσινό θρίαμβο του παντελώς άγνωστου Αλεξάντερ Ρίμπακ. Αυτό το έχουν καταλάβει πολύ καλά και φτασμένοι έλληνες καλλιτέχνες, οι οποίοι, βλέποντας ότι πολλοί συνάδελφοί τους δεν είχαν τα αναμενόμενα αποτελέσματα,προτιμούν πλέον να κάνουν τόπο στα νιάτα.
Με άλλα λόγια, επιλέγουν να είναι πρώτοι στο χωριό παρά δεύτεροι στην πόλη. Ο Ρουβάς, π.χ., βγήκε τρίτος το 2004αλλά πέρυσι, που υποτίθεται ότι ήταν αρκετά γνωστός στον κόσμο της Εurovision, έμεινε εκτός πεντάδας. Το αποτέλεσμα ήταν να ζημιωθεί και ο τραγουδιστής από την υπερέκθεση και η χώρα από τα έξοδα. Θεωρώ ότι, επειδή ακριβώς ο προϋπολογισμός εφέτος είναι πολύ χαμηλός, θα μας βγει σε καλό» σχολιάζει ο κ.Γ. Αρσενάκος,υπεύθυνος ελληνικού ρεπερτορίου στη Universal.
«Νέοι ερμηνευτές,άφθαρτοι συνθέτες» είναι το σύνθημα της εφετινής μας εκπροσώπησης, όπως το ορίζει ο κ. Τζ. Καλημέρης εκ μέρους του ΔΣ της ΕΡΤ, εκφράζοντας παράλληλα την πεποίθηση ότι«η ομάδα που θα φτάσει στον τελικό θα είναι σε θέση να δώσει πολύ επαγγελματικό αποτέλεσμα» . Χρειαζόταν άραγε τα χρέη να πνίξουν το ελληνικό κράτος για να καταλάβουμε ότι όταν επενδύουμε εκατομμύρια σε συνθέσειςΚαρβέλα ή σε κωλοτούμπες Ρουβά είναι πολύ συχνά «πεταμένα λεφτά»;
Η διευθύντρια Δημοσίων Σχέσεων της ΕΡΤ κυρία Λίτσα Πισκερά θεωρεί ότι οι άγουροι τραγουδιστές δεν έβλαψαν ποτέ το προφίλ μας στη Εurovision: «Το έχουμε ξαναδοκιμάσει με τον Σαρμπέλ και την Καλομοίρα,δεν το τολμάμε για πρώτη φορά». Τονίζει ότι η συμμετοχή μας για το 2010 θα είναι «μαζεμένη», πλην όμως φιλόδοξη, χωρίς να είναι σε θέση να πει πού θα κυμανθεί το budget.
Ο εφετινός τελικός θα πραγματοποιηθεί στις 29 Μαΐου. Η ελληνική υποψηφιότητα θα ανακοινωθεί στο Οσλο μαζί με εκείνες των υπολοίπων χωρών στις 15 Μαρτίου. Την ίδια ημέρα θα γίνει και η κλήρωση που θα υποδείξει σε ποιον από τους δύο ημιτελικούς θα διαγωνιστούμε. Για πρώτη φορά εφέτος θα υπάρχει κριτική επιτροπή- παράλληλα με το televoting – όχι μόνο στον τελικό αλλά και στους ημιτελικούς.
Δημοσίευμα του Βήματος ()21-12-2009)