Ένα εντυπωσιακό γκαλά
Πέντε παραστάσεις με επτά μεγάλους αστέρες από τέσσερα κορυφαία θέατρα της Ευρώπης: την Eθνική Όπερα του Παρισιού, την Όπερα του Βερολίνου, το Μαριίνσκι της Αγίας Πετρούπολης και το Βασιλικό Μπαλέτο της Δανίας. Μια μοναδική ευκαιρία για τους φίλους της ορχηστικής τέχνης να απολαύσουν τους σπουδαιότερους εκπροσώπους της νέας χορευτικής γενιάς σε ένα μαγευτικό Γκαλά Μπαλέτου που θα φιλοξενηθεί την Κυριακή 10, την Τρίτη 12, την Τετάρτη 13, την Πέμπτη 14 και την Παρασκευή 15 Ιανουαρίου 2010 (ώρα έναρξης: 20.00) στην Αίθουσα Αλεξάνδρα Τριάντη.
Σε αυτή τη νέα παραγωγή, για την πραγματοποίηση της οποίας ένωσαν τις δυνάμεις τους ο Οργανισμός Μεγάρου Μουσικής Αθηνών και η Εθνική Λυρική Σκηνή, οι πρώτοι χορευτές, οι σολίστ, οι κορυφαίοι και το corps de ballet της Ε.Λ.Σ. υποδέχονται στην Ελλάδα διακεκριμένους δεξιοτέχνες της χορευτικής τέχνης: τους πρώτους χορευτές Ελεονόρα Αμπανιάτο και Μπενζαμέν Πεκ (Μπαλέτο της Εθνικής Όπερας του Παρισιού), Σόκο Νακαμούρα και Βίσλαβ Ντούντεκ (Μπαλέτο του Βερολίνου), Αναστασία και Ντένις Ματβιένκο (Μπαλέτο Μαριίνσκι της Αγίας Πετρούπολης), καθώς και τον ελληνικής καταγωγής σολίστ του Βασιλικού Μπαλέτου της Δανίας, Τιμ Ματιάκη. Θα τους συνοδεύσει η Ορχήστρα της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, που θα καθοδηγήσει από το πόντιουμ ο αρχιμουσικός Ηλίας Βουδούρης.
Το πρόγραμμα
Φέρει την υπογραφή του Ιταλού Ρενάτο Τζανέλλα (χορευτής, μεταξύ άλλων, του Μπαλέτου της Βασιλείας και της Στουτγάρδης, Διευθυντής επί μία δεκαετία του Μπαλέτου της Όπερας της Βιέννης και από το 2001 της Σχολής του Μπαλέτου της Κρατικής Όπερας της Βιέννης), ο οποίος έχει κληθεί επανειλημμένως από την περίφημη Μουζίκφεράιν της αυστριακής πρωτεύουσας να χορογραφήσει τη δημοφιλέστατη και πάντα λαμπερή πρωτοχρονιάτικη συναυλία της Φιλαρμονικής της Βιέννης που μεταδίδεται ραδιοτηλεοπτικά σε εκατοντάδες χώρες σε όλο τον κόσμο. Έχοντας στο ενεργητικό του πάνω από 70 χορογραφίες και δεκάδες μετακλήσεις στο εξωτερικό, ο Τζανέλλα γνωρίζει άριστα όχι μόνο την τεχνική του βαλς αλλά και την απήχησή του, τόσο στους ερμηνευτές όσο και στους θεατές. Γι’ αυτό, με τη συνδρομή της βοηθού του Αλεσσάντρα Πασκουάλι, χρησιμοποίησε τον συγκεκριμένο χορό σαν ένα είδος συνδετικού κρίκου μεταξύ των χορογραφιών του γκαλά.
«Πρόσκληση για χορό», λοιπόν! Και τι καλύτερο για αρχή από τη χορογραφία Alles Waltzer του Ρενάτο Τζανέλλα σε πρώτη πανελλήνια παρουσίαση (κοστούμια: Ζόρντι Ρόιγκ, φωτισμοί: Βινίτσιο Κέλι), η οποία είχε αρχικά δημιουργηθεί για το Μπαλέτο της Όπερας της Βιέννης. Σε αυτό το πολύπτυχο έργο του Τζανέλλα, συνδυάζεται η βιεννέζικη παράδοση με την οπτική της σύγχρονης εποχής, ενώ παράλληλα αναδεικνύεται το σημερινό πρόσωπο του διάσημου αυστριακού συγκροτήματος. Τo Alles Waltzer βασίζεται κυρίως στη μαγευτική μουσική του Γιόχαν Στράους υιού. Έτσι, κατά την έναρξη της βραδιάς, η Σόκο Νακαμούρα και το Μπαλέτο της Εθνικής Λυρικής Σκηνής θα παρουσιάσουν μια καντρίλια (έργο 272) που ο ξακουστός μουσουργός εμπνεύσθηκε από τον Χορό μεταμφιεσμένων του Βέρντι, καθώς και την πόλκα Ζήτω οι Μαγιάροι! (έργο 332).
Τα pas de deux που επέλεξε να συμπεριλάβει ο Ρενάτο Τζανέλλα στο πρόγραμμα του γκαλά παρουσιάζουν την πρόοδο του χορού από τη ρομαντική εποχή μέχρι σήμερα. Το πρώτο pas de deux προέρχεται από το μπαλέτο Η Γιορτή των Λουλουδιών στο Γκεντσάνο (σε χορογραφία του διάσημου Δανού μαιτρ Ωγκύστ Μπουρνονβίλ και σε μουσική των Χέλστεντ και Πάουλι), ένα έργο βασισμένο στην ερωτική ιστορία του Πάολο και της Ρόζας, πρωταγωνιστών του μυθιστορήματος του Αλεξάνδρου Δουμά Ταξιδιωτικές Εντυπώσεις. Χορεύουν η Ευρυδίκη Ισαακίδου και ο Tim Matiakis.
Επιστροφή και πάλι στον μελωδικό κόσμο της βιεννέζικης μουσικής με την περίφημη Πιτσικάτο πόλκα των Γιόχαν και Γιόζεφ Στράους που θα χορέψουν η Σόκο Νακαμούρα και ο Βίσλαβ Ντούντεκ. Αμέσως μετά, στο προσκήνιο επανέρχεται για μια ακόμη φορά ο Αλέξανδρος Δουμάς με την «Κυρία με τις καμέλιες», την κατ’ εξοχήν εμβληματική ηρωίδα του ευρωπαϊκού Ρομαντισμού που κατέκτησε τις καρδιές του κόσμου είτε ως Βιολέτα Βαλερύ στην «Τραβιάτα» του Βέρντι είτε ως Μαργαρίτα Γκωτιέ στη χορευτική της εκδοχή. Σε αυτό το pas de deux, την Μαργαρίτα θα ενσαρκώσει η Ελεονόρα Αμπανιάτο και τον αγαπημένο της Αρμάνδο Ντυβάλ ο Μπενζαμέν Πεκ, ένα από τα λαμπρότερα «ετουάλ» του Μπαλέτου της Εθνικής Όπερας του Παρισιού. Η χορογραφία φέρει την υπογραφή του αμερικανικής καταγωγής και ιδιαίτερα δημοφιλούς στο ελληνικό κοινό Τζων Νόιμαγιερ, ενός εκ των σπουδαιότερων εκπροσώπων του νεοκλασικισμού στο χορό. Τους δύο δεξιοτέχνες του μπαλέτου θα πλαισιώσει μουσικά ο γνωστός πιανίστας Διονύσης Μαλλούχος που θα παίξει ζωντανά την Μπαλάντα αρ. 1 σε σολ ελάσσονα, έργο 23 του Φρεντερίκ Σοπέν, μιας από τις ηγετικές μορφές του Ρομαντισμού, από τη γέννηση του οποίου συμπληρώνονται φέτος 200 χρόνια. Ακολουθεί, στη συνέχεια, το Μπαλέτο της Ε.Λ.Σ. με το βαλς «Η ζωή του καλλιτέχνη» (έργο 316) του Γιόχαν Στράους υιού. Ο επίλογος του πρώτου μέρους ανήκει στο δεξιοτεχνικών απαιτήσεων Grand Pas Classique από την όπερα-μπαλέτο Ο Θεός και η Μπαγιαντέρα (χορογραφία: Βίκτορ Κσόβσκι, μουσική: Ντανιέλ Ωμπέρ) που θα ερμηνεύσουν οι βιρτουόζοι πρώτοι χορευτές του Μπαλέτου του Θεάτρου Μαριίνσκι Αναστάζια και Ντένις Mατβιένκο.
Το δεύτερο μέρος της βραδιάς θα αρχίσει με τη Σουίτα σε λευκό (μουσική: Εντουάρ Λαλό), ένα απόσπασμα από το μπαλέτο Ναμουνά του Πετιπά το οποίο έχει πλέον εκτοπιστεί από το ρεπερτόριο των μεγάλων θεάτρων της Ευρώπης. Ο τίτλος της σουίτας οφείλεται στα ολόλευκα ενδύματα των χορευτών κατά την πρώτη παρουσίαση. Την υψηλότατων τεχνικών απαιτήσεων χορογραφία υπογράφει ο Σερζ Λιφάρ, ένας από τους πλέον προβεβλημένους «στυλίστες» του γαλλικού χορού, κατά τον 20ό αιώνα. Τη χορογραφία θα ερμηνεύσουν οι Ελεονόρα Αμπανιάτο και Μπενζαμέν Πεκ. Ακολούθως, θα παρεμβληθούν δύο ακόμη βιεννέζικες χορευτικές «παρενθέσεις» από το Μπαλέτο της Ε.Λ.Σ.: το σκέρτσο Perpetuum mobile έργο 257 και η Πόλκα των χωρικών, έργο 276 (μουσική: Γιόχαν Στράους υιός).
Επιστροφή, στη συνέχεια, στη μεγάλη Ρωσική Σχολή, με την τραγική ιστορία του Ρωμαίου και της Ιουλιέττας, έτσι όπως την αφηγήθηκε ο κορυφαίος Ρώσος χορευτής και χορογράφος Λεονίντ Λαβρόφσκι, μέσα από τη γεμάτη δραματικότητα μουσική του Σεργκέι Προκόφιεφ. Χορεύουν οι Αναστάζια και Ντένις Ματβιένκο.
Ακολουθεί σύντομη ανάπαυλα με την γρήγορη πόλκα Leichtes Blut, έργο 319 (μουσική: Γιόχαν Στράους υιός, χορογραφία: Σερζ Λιφάρ) που θα χορέψει και πάλι το Μπαλέτο της Ε.Λ.Σ. Το κλίμα θα αλλάξει και πάλι με τη σύγχρονη χορογραφία Round about Tim (σε πρώτη παγκόσμια) που δημιούργησε ο πολυβραβευμένος Φινλανδός χορογράφος Γιόρμα Έλο ειδικά για τον ελληνοσουηδικής καταγωγής σολίστ της Βασιλικής Όπερας της Δανίας Τιμ Ματιάκη πάνω στη Σαραμπάντα (4) από τη Σονάτα για σόλο βιολί αρ. 4 σε μι ελάσσονα, έργο 27 του Ευγένιου Υζαΰ. Τα σολιστικά μέρη ερμηνεύει ο καταξιωμένος βιολονίστας και εξάρχων της ορχήστρας της Εθνικής Λυρικής Σκηνής Xάρης Χατζηγεωργίου.
Από μια τέτοια βραδιά δεν θα μπορούσαν να λείπουν, ασφαλώς, οι Φωνές της άνοιξης (έργο 410), ένα από τα πλέον χαρακτηριστικά βιεννέζικα βαλς. Στο κοινό της Αίθουσας Τριάντη θα το παρουσιάσουν οι χορευτές του Μπαλέτου της Ε.Λ.Σ., οι οποίοι αμέσως μετά θα δώσουν τη σκυτάλη στους Σόκο Νακαμούρα και Βίσλαβ Ντούντεκ οι οποίοι θα μεταφέρουν τους θεατές σε ένα εντελώς διαφορετικό κλίμα με το αισθαντικό Adagietto της Πέμπτης Συμφωνίας του Γκούσταβ Μάλερ. Και τις δύο χορογραφίες υπογράφει ο Ρενάτο Τζανέλλα, που, για το κλείσιμο της βραδιάς, προτείνει μια νέα κινησιολογική «ανάγνωση» της παρτιτούρας του φημισμένου Μπολερό του Μωρίς Ραβέλ. Πρόκειται για μια νεωτερική χορογραφική εκδοχή που παρουσιάζεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα (κοστούμια: Μαγκνταλένα Γκουτ, φωτισμοί: Βινίτσιο Κέλι). Όπως εξηγεί ο Τζανέλλα, ως πρώτος χορευτής του Μωρίς Μπεζάρ, είχε χορέψει πολλές φορές την κατά Μπεζάρ εκδοχή του Μπολερό και πάντοτε είχε την επιθυμία να αναμετρηθεί με τη μουσική του Ραβέλ. Στόχος του ήταν να κάνει μια χορογραφία προσωπική και εσωτερική, αναδεικνύοντας τη διαρκή αναμέτρηση του ρυθμού που εκπροσωπείται από τους άνδρες χορευτές με τη μελωδία της μουσικής που ενσαρκώνεται από τη χορεύτρια. Στον ρόλο της Μελωδίας η σολίστ του Μπαλέτου της Ε.Λ.Σ. Μαρία Κουσουνή-Φίκα. Τον Ρυθμό ενσαρκώνουν οι: Στράτος Παπανούσης, Αλεξάντερ Νέσκωβ, Ιγκόρ Σιάτζκο και Ντανίλο Ζέκα.
Προσκεκλημένοι καλλιτέχνες είναι οι πρώτοι χορευτές του Μπαλέτου της Εθνικής Όπερας του Παρισιού Ελεονόρα Αμπανιάτο και Μπενζαμέν Πεκ και οι επίσης πρώτοι χορευτές του Μπαλέτου του Βερολίνου Σόκο Νακαμούρα και Βίσλαβ Ντούντεκ, καθώς και Αναστάζια και Ντένις Ματβιένκο του Μπαλέτου Μαριίνσκι της Αγίας Πετρούπολης. Μαζί τους εμφανίζεται ο Τιμ Ματιάκης, σολίστ του Βασιλικού Μπαλέτου της Δανίας.
Ελεονόρα Αμπανιάτο: ορόσημα για την καριέρα της σικελικής καταγωγής χορεύτριας αποτέλεσαν η γνωριμία της στα 11 χρόνια της με τον θρυλικό Ρολάν Πετί και αργότερα η εισαγωγή της στη Σχολή Μπαλέτου της Εθνικής Όπερας του Παρισιού (ONP). Στα 18 της χρόνια έγινε δεκτή στο corps de ballet της ONP, όπου αναδείχθηκε σε πρίμα μπαλαρίνα το 2001. Έκτοτε έχει πραγματοποιήσει πολλές περιοδείες στην Ιταλία, την Ιαπωνία και τη Ρωσία. Μεταξύ άλλων, έχει τιμηθεί με το βραβείο “Danza & Danza” της καλύτερης ερμηνεύτριας για το 2008. Πρόσφατα, ο Πρόεδρος της Περιφέρειας της Σικελίας της απένειμε ειδικό βραβείο για τη συμβολή της στη διεθνή προβολή της πατρίδας της.
Μπενζαμέν Πεκ: μέλος του Μπαλέτου της Όπερας του Παρισιού (ONP) από το 1992 και από το 1997 πρώτος χορευτής του. Το 2004, ανακηρύχθηκε Χορευτής της Χρονιάς και ένα χρόνο αργότερα Αστέρας (Étoile) του Μπαλέτου της ΟNP. Του έχει επίσης απονεμηθεί ο τίτλος του Ιππότη των Γραμμάτων και των Τεχνών από τη γαλλική κυβέρνηση. Το ρεπερτόριό του είναι ευρύτατο. Έχει συνεργαστεί με τα Μπολσόι και τα Κίροφ, ενώ έχει περιοδεύσει και εμφανιστεί επανειλημμένως στην Ιαπωνία και τις Η.Π.Α, αλλά και στην Ευρώπη. Ερμηνεύει συχνά χορογραφίες σε πρώτη παγκόσμια παρουσίαση.
Σόκο Νακαμούρα: η ιαπωνικής καταγωγής μπαλαρίνα, πριν προαχθεί από σολίστ σε πρώτη χορεύτρια (2007) στο Κρατικό Μπαλέτο του Βερολίνου, εργάστηκε στα Μπαλέτα της Στουτγκάρδης και της Κρατικής της Όπερας της Βιέννης ως σολίστ. Το 2001, πήρε το πρώτο βραβείο στον Διαγωνισμό του Λουξεμβούργου. Έχει ενσαρκώσει χορευτικά πολλές ηρωίδες του κλασικού ρεπερτορίου, ενώ έχει ερμηνεύσει επίσης κεντρικούς ρόλους σε γνωστές δημιουργίες χορογράφων του 20ού και 21ου αιώνα.
Βίσλαβ Ντούντεκ: ο Πολωνός χορευτής και παιδαγωγός του μπαλέτου έχει εργαστεί ως σολίστ στο Θέατρο του Λοτζ (Πολωνία), καθώς και στα Μπαλέτα της Στουτγκάρδης και της Κρατικής Όπερας του Βερολίνου (Unter den Linden), ενώ είχε υπογράψει επίσης συμβόλαιο ως πρώτος χορευτής και με το Κρατικό Μπαλέτο του Βερολίνου. Έχει κερδίσει βραβεία σε εθνικούς διαγωνισμούς της Πολωνίας. Έχει ερμηνεύσει πολλούς ρόλους κλασικών, μοντέρνων και σύγχρονων έργων.
Αναστάζια και Ντένις Ματβιένκο: δύο πολυβραβευμένοι και πολυταξιδεμένοι Ουκρανοί «μάγοι» του χορού. Φημίζονται και οι δύο για το εκτενές ρεπερτόριό τους. Πριν «χρισθούν» πρώτοι χορευτές στα Μαριίνσκι, ήταν πρώτοι σολίστ και χορευτές στο Μπαλέτο της Εθνικής Όπερας του Κιέβου. Από το 2007 είναι επίσης πρώτοι χορευτές του Θεάτρου Μιχαΐλοφσκι.
Τιμ Ματιάκης: γεννήθηκε στη Σουηδία. Μεγάλωσε στην Ελλάδα αλλά και τη Σουηδία. Είναι απόφοιτος της Σχολής του Βασιλικού Μπαλέτου της Στοκχόλμης, στο οποίο προσελήφθη ως σολίστ το 2000. Δύο χρόνια αργότερα έγινε μέλος του Βασιλικού Μπαλέτου του Λονδίνου. Από το 2004 είναι σολίστ του Βασιλικού Μπαλέτου της Δανίας. Στο πλαίσιο της διεθνούς σταδιοδρομίας του, έχει συνεργαστεί με διάσημους σύγχρονους χορογράφους (Θαρπ, Κύλιαν, Νόιμαγιερ, Ράστον, κ.ά.). Είναι επίσης χορογράφος (One And Seven, Forgetting You Is Like Breathing Water, ELOquent).