God is a DJ: Radio Days! | Radio1 – Rhodes, πίσω από τα μικρόφωνα!
και χιλιάδες funs τους ακολουθούν παντού, χωρίς σύνορα και αποστάσεις, με ένα απλό κλικ!
Από το God is a DJ, θα δώσουμε έμφαση και παρουσίαση στα καλύτερα Ελληνικά ραδιόφωνα, μιλώντας και παρουσιάζοντας τους ανθρώπους που βρίσκονται στις αγαπημένες σας FM αλλά και web πλέον συχνότητες και διευθύνσεις!
Ταξιδέψαμε στη Ρόδο για να βρούμε τον «Κολοσσό» του Ελληνικού Ραδιοφώνου!
Βρεθήκαμε στις υπέροχες εγκαταστάσεις του κατά πολλούς καλύτερου Ελληνικού ραδιοφώνου (ξένου ρεπερτορίου) του Radio 1 και συναντήσαμε τον διευθυντή του, Παναγιώτη Κρητικό με τον οποίο κάναμε μια υπέροχη συζήτηση περί ραδιοφώνου, DJing και κουλτούρας!
Ποια είναι η ιστορία του Radio 1; Πότε ξεκίνησε και με ποια φιλοδοξία;
R1: Η ιστορία του Radio1 ξεκινά στα «πειρατικά» χρόνια της ραδιοφωνίας στην Ελλάδα, τον Δεκέμβριο του 1981 στην Θεσσαλονίκη. Στην πορεία ο σταθμός μεταφέρθηκε στη Ρόδο.
Πήρε άδεια ερασιτεχνικής λειτουργίας το 1988, ενώ στις 4 Δεκεμβρίου του 1989 άρχισε να εκπέμπει επαγγελματικά.
Αυτοί που «ξέρουν» έχουν πολύ ψηλά σε εκτίμηση το Radio 1 για την ποιότητα και τον επαγγελματισμό του! Εσείς που το διοικείτε, ποιος είναι ο λόγος για τον οποίο θέλετε να σας γνωρίζουν;
R1: Γενικά πιστεύω πως αν κάνει κανείς μια δουλειά η οποία απευθύνεται στο κοινό, η μεγαλύτερη επιβράβευση είναι η αναγνώριση. Το βλέπουμε παντού αυτό. Σε ηθοποιούς, τραγουδιστές, δημόσια πρόσωπα γενικότερα. Όταν μιλάμε για ένα ραδιοφωνικό σταθμό και αυτός είναι ουσιαστικά ένα πρόσωπο, μια οντότητα. Με τα υπέρ του και τα κατά του! Δεν πιστεύω ότι υπάρχει «επαγγελματισμός». Μπορώ να πω όμως ότι τα πάντα είναι θέμα συνέπειας. Αν θέσεις στόχους τους οποίους προσπαθείς να φτάσεις και κάποια στάνταρ τα οποία ακολουθείς, μπορείς να πεις ότι είσαι συνεπής. Με τον εαυτό σου στην αρχή και στη συνέχεια με τους άλλους.
Αν αυτή η συνέπεια μεταφράζεται σαν επαγγελματισμός, τότε μιλάμε για το ίδιο πράγμα. Αυτός είναι και ο λόγος για τον οποίο θέλουμε να μας αναγνωρίζουν, η συνέπεια!
Εδώ και χρόνια η ιστοσελίδα σας, θεωρείται για πολλούς η πληρέστερη από πλευράς, υλικού και πληροφόρησης σχετικά με το DJing και τη μουσική γενικότερα! Πως μπορέσατε να στήσετε όλη αυτή την υπερπαραγωγή και πόσος χρόνος απαιτείται σε εβδομαδιαίο επίπεδο για την παραγωγή του;
R1: Μερικά πράγματα σε αντίθεση με όσα είπα παραπάνω περί σχεδιασμού και συνέπειας, μπορεί απλά να προκύψουν! Προσπαθώντας όμως πάλι να είσαι συνεπής σε αυτά που προκύπτουν, αναγκαστικά κάνεις κάθε φορά και ένα βήμα παραπάνω, εξελίσσεσαι…
Το site του Radio1 (www.radio1.gr) ξεκίνησε πολύ νωρίς για τα ελληνικά δεδομένα, αν θυμάμαι καλά ο αριθμός καταχώρησης στο hostmaster είναι 6.000 κάτι, όταν σήμερα είμαστε περίπου στο Νο 3.000.000.
Όλο αυτό ξεκίνησε θέλοντας να έχουμε μια επαφή με τον κόσμο, να του πούμε ποιοι είμαστε, τι κάνουμε, ποια τραγούδια παίζουμε με ένα υποτυπώδες chart στην αρχή κλπ…
Μετά είπαμε ότι θα έπρεπε να πούμε στον κόσμο ότι αρχίσαμε να παίζουμε αυτά τα τραγούδια αυτή την εβδομάδα, να τον ενημερώνουμε για τι νέο θα κυκλοφορήσει, να μαζεύουμε charts και νέες κυκλοφορίες από όλο τον πλανήτη, να κάνουμε gallop και έρευνες για το τί αρέσει στους ακροατές κλπ…Από ένα σημείο και μετά υπήρχε πολύ φόρτος στο traffic του σταθμού, με αποτέλεσμα 3 φορές να μας μπλοκάρουν τη σελίδα οι providers που φιλοξενούσαν το site…! Είδαμε και αποείδαμε και αποφασίσαμε να πάρουμε δικό μας σέρβερ για να αντέχει την κίνηση! Όσον αφορά το θέμα της νέας μουσικής και αυτό κάπως έτσι προέκυψε…
Στην αρχή μέσω ενός φόρουμ που παλιότερα συντηρούσε ο σταθμός και 3-4 DJs ανταλλάσσαμε απόψεις για τη νέα μουσική που ΘΑ κυκλοφορούσε. Μετά οι 4 έγιναν 5, 10, 20 και τώρα αισίως είναι περίπου 50.
Βεβαίως έχει αλλάξει και το σύστημα με αμοιβαία ενημέρωση των DJs με βαθμολογία των νέων κομματιών και φιλτράρισμα των καλύτερων από αυτά που ακούνε 50 ζευγάρια επαγγελματικά αυτιά κάθε εβδομάδα! Με αυτό τον τρόπο και τη δουλειά πολλών ατόμων, υπάρχει αυτή η ενημέρωση.
Κάτι που δεν μπορεί να γίνει με 1-2 άτομα. Βεβαίως υπάρχουν 3 άτομα τα οποία εργάζονται πάνω από 8 ώρες καθημερινά για να ενημερωθεί το site με το Νίκο Μπάζα να συντονίζει αυτή τη δουλειά.
Παράγοντας επαρχιακό ραδιόφωνο… Γιατί «μουσικά» τα περισσότερα είναι πιο μπροστά σε μουσικές τάσεις και καλύτερη μουσική; Τι φιλοσοφία έχει μουσικά το Radio 1? Ποιος ο ήχος του σήμερα που αντιπροσωπεύει τη συχνότητα σας;
R1: Πιστεύω ότι (όσο και αν ακουστεί περίεργο), ότι όσο περισσότερος ανταγωνισμός υπάρχει, τόσο πιο χάλια μουσική θα ακούμε… Είναι οξύμωρο αλλά ισχύει.
Τα αθηναϊκά ραδιόφωνα (λόγω πληθώρας και καθημερινών ασφυκτικών μετρήσεων), έχουν έντονο ανταγωνισμό μεταξύ τους για να κερδίσουν 1 μονάδα ακροαματικότητας.
Αυτό δεν επιτρέπει τους υπεύθυνους προγράμματος να πειραματιστούν και να ακούσουν και κάτι εναλλακτικό πέρα από τα charts. Οι περιφερειακοί σταθμοί ίσως το κάνουν και περισσότερο λόγω «άγνοιας κινδύνου» ή λόγω έλλειψης μετρήσεων στην περιοχή τους!
Αν θέλουμε καλύτερο ραδιόφωνο, θα πρέπει να καταργήσουμε τις τακτικές μετρήσεις. Ξέρω ότι αυτό δεν πρόκειται να γίνει, αλλά αυτό είναι το αντίδοτο.
Βεβαίως ένα ραδιόφωνο δεν μπορεί να μην παίζει της επιτυχίες του σήμερα, αυτό δηλαδή που αρέσει στον κόσμο. Από εκεί και πέρα όμως, υπάρχει πάντα το περιθώριο για ανάδειξη νέων τραγουδιών, άγνωστων καλλιτεχνών και ξεχωριστών ακουσμάτων.
Δεν υπάρχει κάποιος ξεχωριστός ήχος που αντιπροσωπεύει τη συχνότητα μας.
Υπάρχει μόνο η διάθεση να παίξουμε όμορφα πράγματα, σε όποιο είδος μουσικής και αν ανήκουν, είτε είναι, είτε δεν είναι στα charts. Σαφώς υπάρχει η ομάδα των παραγωγών που κάθε φορά «φορμάρει» το υλικό που θα παίξουμε για να υπάρχει μια σχετική ομοιομορφία.
Είναι επίσης γνωστό πως πάρα πολλά τραγούδια, αρχικά παίζουν σε εσάς και μετά σε όλα τα υπόλοιπα ραδιόφωνα στην Ελλάδα! Πως το καταφέρνετε αυτό και το κατά πόσο σας γεμίζει με ευθύνη για διαρκές «ψάξιμο» επιπέδου;
R1: Αν κάτι μας ικανοποιεί πάρα πολύ είναι να διαπιστώνουμε πως τραγούδια που «ανακαλύψαμε», μετά από μερικούς μήνες να ακούγονται σε όλη την Ελλάδα, από όλα τα ραδιόφωνα. Και έχει συμβεί άπειρες φορές αυτό! Δεν χρειάζεται κάποιες ιδιαίτερες γνώσεις για αυτό. Το μόνο που πρέπει να κάνει κανείς, είναι να μην τα περιμένει έτοιμα. Με λίγα λόγια …δουλειά!
Αν ψάχνεις για το τι κυκλοφορεί σε κάθε απίθανη χώρα του κόσμου, κάθε εβδομάδα θα έχεις 2-3 τραγούδια τα οποία αξίζουν πραγματικά αλλά δεν υπάρχουν στα charts!
Ίσως ο μεγαλύτερος «τίτλος τιμής», είναι αυτό που διαβάζω πολλές φορές σε διάφορα φόρουμ: «Ένα τραγούδι που το ακούω στο Radio1». Μπορεί να ακούγεται απλό, αλλά είναι η αναγνώριση που λέγαμε πριν!
Το Radio 1, έχει την πολυτέλεια να διαθέτει πολύ καλούς παραγωγούς ραδιοφώνου και πολύ καλούς DJs με εξαίρετα DJ sets! Θέλετε εσείς ως ειδικοί να μας ξεχωρίσετε τι σημαίνει παραγωγός και τι DJ σε ένα ραδιόφωνο;
R1: Έχει τεθεί πολλές φορές αυτό το ερώτημα και μάλιστα θα έλεγα ότι είναι και λίγο φιλολογικό.
Νομίζω ότι είναι αλληλένδετα πράγματα. Είναι σαν μια ποδοσφαιρική ομάδα.
Δεν γίνεται να κάνεις πρωταθλητισμό με παίκτες Β’ διαλογής. Και βεβαίως ένας παίκτης πηγαίνοντας σε μια ομάδα που κάνει ήδη πρωταθλητισμό, θα αναδειχθεί μαζί της.
Ο παραγωγός πρέπει να προσφέρει στο σταθμό όπως και ο παίκτης στην ομάδα. Υπάρχουν παιδιά τα οποία είναι παραγωγοί στο σταθμό αρκετά χρόνια και νομίζω αυτό λέει πολλά.
Ο καλός σταθμός προσφέρει στον παραγωγό περισσότερη αναγνωρισιμότητα αλλά και κύρος και βεβαίως πιο επαγγελματικό περιβάλλον εργασίας και περισσότερες ευκαιρίες.
Από εκεί και μετά το τι σημαίνει να είναι κανείς παραγωγός και μάλιστα καλός, εξαρτάται πόσο κοντά είναι στη γενικότερη φιλοσοφία του σταθμού. Το σλόγκαν του “Radio1” είναι “Life’s Original Soundtrack” που με απλά λόγια σημαίνει ότι ακολουθούμε τον ακροατή σε κάθε στιγμή της καθημερινής του δραστηριότητας. Δεν μπορεί για παράδειγμα να έρθει ένας παραγωγός στο “Radio1” όσο καλός και να είναι σε αυτό που κάνει και να πει: «Εγώ παίζω μόνο ροκ» ή «Εγώ παίζω μόνο 90ς» κλπ…
Στόχος μας είναι να ικανοποιήσουμε το σύνολο των ακροατών που μας ακούνε κάθε στιγμή και με τις θεματικές εκπομπές αυτό δεν μπορεί να γίνει.. Για να δώσω μια τελική απάντηση στην ερώτηση σας, παραγωγός σημαίνει να κρατάς συντροφιά στον ακροατή με αυτά που λες και με την παρουσία σου γενικότερα και πάντα στη μουσική φιλοσοφία του σταθμού, ενώ ο DJ ουσιαστικά κάνει το ίδιο είτε μιλώντας είτε όχι, παίζοντας απλά πιο ρυθμικά πράγματα στις χορευτικές ζώνες του σταθμού τα βράδια και τα weekends.
Θυμίστε μας, μερικές ωραίες στιγμές on air ή επιτυχίας του Radio 1 τις οποίες έχετε στη καρδιά σας;
R1: Είναι πάρα πολλές…
Μπορώ να ξεχωρίσω ένα tour που κάναμε το 2003 με DJ sets κάθε εβδομάδα, σε διάφορα νησιά της Δωδεκανήσου. Η ανταπόκριση του κόσμου ήταν φανταστική! Είχαμε και ένα βαν με το οποίο κάναμε live μεταδόσεις από κάθε party που κάναμε!
Μοναδική ήταν επίσης η στιγμή που ακούσαμε για πρώτη φορά το σήμα του Radio1 δορυφορικά σε όλη την Ευρώπη μέσω του Hotbird το έτος 2000! Ήταν ο πρώτος σταθμός της περιφέρειας που έβγαινε στον δορυφόρο και αυτό ήταν κάτι πρωτόγνωρο.
Επίσης κάτι ξεχωριστό που κάνουμε κάθε χρόνο, είναι η μετάδοση των 100 καλύτερων τραγουδιών της χρονιάς. Ξεκινήσαμε να το κάνουμε το 2000 και το κάνουμε κάθε χρόνο Χριστούγεννα και Πρωτοχρονιά. Έχει μεγάλη επιτυχία και βλέπω ότι τα τελευταία 3-4 χρόνια το έχουν υιοθετήσει και άλλοι σταθμοί!
Πάμε στον οικονομικό παράγοντα τώρα! Πόσο κοντά στο τέλος βρίσκονται τα ιδιωτικά ραδιόφωνα; Τι συμβαίνει στην αγορά διαφήμισης και πόσο σας απασχολεί που προσφάτως ακόμα και το δημοφιλέστερο ραδιόφωνο της Θεσσαλονίκης, ο Star FM έβαλε λουκέτο; Είναι βιώσιμη η προσπάθεια σας ή είναι μια διαρκής αγωνία για να μη βάζετε από τη τσέπη σας;
R1: Το πρόβλημα είναι πως κάποια ραδιόφωνα, έχουν στηθεί με τέτοια πρότυπα, με οικονομοτεχνική μελέτη η οποία προβλέπει συγκεκριμένη ροή εσόδων και εξόδων.
Η οικονομική κρίση έχει ανατρέψει τις ισορροπίες και οποιαδήποτε προσπάθεια αντιστάθμισης με την κλασσική μείωση των εσόδων δεν έχει ουσιαστικό αποτέλεσμα. Είναι σαν να προσπαθείς να κινήσεις λεωφορείο με τα καύσιμα που χρειάζονται για ένα ΙΧ. Δεν γίνεται… Το λεωφορείο θα σου μείνει στην ανηφόρα!
Πιστεύω πως αν συνεχιστεί αυτή η κρίση για 2-3 χρόνια, οι μόνοι που θα μείνουν στο χώρο θα είναι αυτοί που τηρούν 2 προϋποθέσεις:
1) Αντέχουν οικονομικά και 2) αγαπούν το ραδιόφωνο.
Κανένας λογικός επιχειρηματίας δεν μπορεί να δει το ραδιόφωνο (πλέον) σαν μέσο πλουτισμού σε καμιά περίπτωση. Είναι γεγονός ότι τα τελευταία 3 χρόνια δουλεύουμε με το «χέρι στη τσέπη». Για αυτό είπα και πριν, πρέπει να αντέξει κανείς οικονομικά και να αγαπάει και το μέσο.Βέβαια θα υπάρχει και μια άλλη κατηγορία. Αυτών που επενδύουν στο ραδιόφωνο, όμως δεν περιμένουν να βγάλουν λεφτά από εκεί άμεσα, αλλά έμμεσα. Αυτοί υπήρχαν πάντα και θα συνεχίσουν να υπάρχουν.Δεν θέλω να επεκταθώ παραπάνω, αλλά φαντάζομαι πως έχω γίνει κατανοητός!
Ποιες είναι οι σκέψεις σας για το άμεσο μέλλον και την εξέλιξη του Radio 1?
R1: Θα μπορούσα να σας απαντήσω 3 χρόνια πριν. Τότε είχαμε και σχέδια ανάπτυξης και βλέψεις να φτάσουμε ακόμα και στην Αθήνα… Δυστυχώς (λυπάμαι που το λέω), είναι η πρώτη φορά που δεν έχουμε, ή μάλλον δεν μπορούμε να έχουμε ούτε βλέψεις, ούτε σκέψεις.Και δεν είναι μόνο δικό μας πρόβλημα αυτό. Όλη η Ελλάδα το έχει. Τι σχεδιασμό μπορείς να κάνεις; Τι όραμα μπορείς να έχεις όταν το κράτος είναι αποσυντονισμένο; Σε κάθε παιχνίδι πρέπει να ξέρεις τους κανόνες του πριν παίξεις.
Εδώ οι κανόνες άλλαξαν χωρίς να μας ρωτήσει κανείς και αλλάζουν κάθε μέρα..Θα μπορούσα να απαντήσω σε αυτή την ερώτηση μόνο όταν (και αν), σταθεροποιηθεί αυτή η κατάσταση.
Εύχομαι η χώρα να βρει και πάλι το δρόμο της σύντομα για να μπορούμε όλοι μας να κάνουμε σχέδια και όνειρα…
Στα text dexx της κονσόλας του tralala, ο Κυριάκος Μαραγκός (DJ Kirk Carpenter)
Email: [email protected]