Αποθέωση Θεοδωράκη στο Ηρώδειο με Canto General (αναλυτικό ρεπορτάζ)
Ο Μίκης Θεοδωράκης εμπνεύστηκε από το έργο του Χιλιανού ποιητή αφού κ ο ίδιος εξορίστηκε, φυλακίστηκε και κυνηγήθηκε για τις ιδέες του και υπάρχει μία ιδεολογική συγγένεια μεταξύ τους. Δουλεύοντας πάνω στο πρωτότυπο κείμενο στην ισπανική γλώσσα, συνέθεσε ένα ορατόριο για μέτζο-σοπράνο, βαρύτονο, μικτή χορωδία και 15μελή ορχήστρα.
Ιδιαίτερη βραδιά για όσους την παρακολούθησαν αφού η απόδοση του έργου έγινε με την πρωτότυπη μορφή του και παρουσία του συνθέτη, πολιτικού και καλλιτεχνικού κόσμου. Τα εισιτήρια είχαν εξαντληθεί από νωρίς και ο κόσμος κατέκλυσε το χώρο παρόλη τη ζέστη και τις δυσκολίες της εποχής.
Λίγο πριν ξεκινήσει η συναυλία ο μαέστρος Λουκάς Καρυτινός που είχε τη μουσική διεύθυνση μας μίλησε για το έργο.
Λ.Κ. «Είναι ένα εμβληματικό έργο ανάλογο της μεγάλης του ποίησης, όπως ήταν το «Άξιον Εστί» για μας, ήταν το ίδιο εθνικό ποίημα για τη λατινική Αμερική. Ο Μίκης κατάφερε αυτό το έργο να συγκινήσει όλο τον κόσμο, είναι η πρώτη φορά που γράφει μουσική σε μη ελληνική κείμενο, και παρότι το έργο πέρασε πολλές επεξεργασίες σε επίπεδο γραφής κ μη εμείς σήμερα θα παίξουμε το έργο με την αρχική του μορφή με τη λαϊκή ορχήστρα, δηλαδή την ορχήστρα που έχει λαϊκά και νυκτά όργανα. Υπάρχουν κιθάρες φλάουτα πολλά κρουστά κ πιάνο και βέβαια τους κύριους πρωταγωνιστές τη Μαρία Φαραντούρη και τον Πέτρο Πανδή.
Πως είναι να διευθύνεται αυτό το έργο στο Ηρώδειο;
Δεν είναι η πρώτη φορά, το έχω ξαναδιευθύνει, νομίζω οι το Ηρώδειο είναι το ωραιότερο θέατρο του κόσμου. Είναι ένα έργο με το οποίο έχω γυρίσει πραγματικά όλο τον κόσμο κ είναι σαν να βρίσκομαι σε όλο τον κόσμο πάνω στη σκηνή!»
Πράγματι το Ηρώδειο είναι από τα ωραιότερα θέατρα και η παρουσίαση ενός τέτοιου έργου σε αυτό το χώρο δίνει ακόμα μεγαλύτερη συγκίνηση στον ακροατή. Όρθιοι όσοι βρέθηκαν εκείνο το βράδυ στο Ηρώδειο χειροκρότησαν το Μίκη Θεοδωράκη μόλις εκείνος συνοδευόμενος από την οικογένεια του μπήκε στο χώρο. Ο κόσμος έδειχνε την αγάπη του και το σεβασμό του προς το μεγάλο Έλληνα συνθέτη σε κάθε ευκαιρία. Στο διάλειμμα όσοι μπόρεσαν τον πλησίασαν για μία χειραψία και μία κουβέντα. Μόλις οι επίσημοι πήραν τις θέσεις τους, οι χορωδοί, τα μέλη της ορχήστρας και οι σολίστ ανέβηκαν στη σκηνή, ο μαέστρος στο πόντιουμ και η παράσταση ξεκίνησε.
Συγκίνηση και ευχάριστη έκπληξη προκάλεσε η φωνή του Μάνου Κατράκη όταν ακούστηκε όπως στην πρώτη φορά που ανέβηκε το έργο στην Αθήνα, στο Στάδιο Καραϊσκάκη το 1975.
Η ερμηνεία της Μαρίας Φαραντούρη είναι πάντα συγκλονιστική. Βαθειά φωνή, εσωτερική, με πάθος και ιδιαιτερότητα δίνει στο έργο που αποδίδει ένα προσωπικό τόνο αναδεικνύοντας το χαρακτήρα του.
http://www.youtube.com/watch?v=t-CthDSs0n4
Η πρώτη που ερμήνευσε τα τραγούδια το 1975 Algunas Bestias, Voy a Vivir, Los Libertadores, A mi Partido, Lautaro, La United Fruit Co., Amor America, Sandino, Vegetaciones, America Insurrecta…μαζί με τον Πέτρο Πανδή ανέβηκαν για ακόμη μία φορά στη σκηνή του πιο ωραίου θεάτρου για να αποδώσουν με πάθος τον αγώνα του ανθρώπου για ένα καλύτερο κόσμο. Το έργο που έγινε μια κραυγή ενάντια σε οποιαδήποτε μορφή καταπίεσης γράφτηκε από το Νερούδα το 1940 όταν ο ίδιος ήταν πρόσφυγας, επικηρυγμένος στη χώρα του από το δικτάτορα Βιδέλα.
Ο Πέτρος Πάνδης ξεσήκωσε κ εκείνος με την ερμηνεία του το αίσθημα του κοινού. Ένα έργο που το κατέχει απόλυτα και το παρουσιάζει με μεγάλη άνεση και βαθύ αίσθημα ευθύνης. Εξίσου συγκινητικός με θέρμη και βαθειά ερμηνεία ο ηθοποιός Τάσος Νούσιας. Εξήρε το αίσθημα του κοινού παρουσιάζοντας με τραγικό και συνάμα αγωνιστικό συναίσθημα το κείμενο του ποιήματος.
Η αφήγησή του υπήρξε ένα ακόμα δυνατό σημείο που έδεσε σφιχτά με τις ερμηνείες των τραγουδιστών.
Η ορχήστρα από φλάουτο, ηλεκτρικό μπάσο, κιθάρες, κρουστά, τύμπανα και δύο πιάνα έδωσε δυναμική παρουσία με το ιδιαίτερο ύφος που χαρακτηρίζει τις συνθέσεις του Θεοδωράκη να παρουσιάζεται εκτενώς. Το ίδιο και οι δύο χορωδίες που συμμετείχαν, αυτή της ΕΡΤ σε μουσική διδασκαλία Δημήτρη Μπουζάνη και αυτή του δήμου Αθηναίων με μουσική διδασκαλία από το Σταύρο Μπερή.
Το παρόν έδωσε ο πολιτικός και ο καλλιτεχνικός κόσμος. Ο υπουργός παιδείας, θρησκευμάτων, πολιτισμού και αθλητισμού κ. Αρβανιτόπουλος, η υπουργός τουρισμού κ. Όλγα Κεφαλογιάννη, ο Τ. Χυτήρης, η δημοσιογράφος Πόπη Τσαπανίδου, ο δημοσιογράφος Θανάσης Λάλας, ο πρόεδρος του Μ.Μ.Α. Ιωαν. Μάνος, ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ Αθηνών Γ. Λούκος κ.α. καθώς και πλήθος κόσμου.
Ρεπορταζ: Εβίτα Αντωνέλου