Ένα ρεσιτάλ… αφιερωμένο, από τον Απόστολο Παληό
Ένα ρεσιτάλ αφιερωμένο στα 200 χρόνια από τη γέννηση των δύο μεγάλων ρομαντικών συνθετών.
Τετάρτη 27 Ιανουαρίου, ώρα 8.30μ.μ. Αίθουσα Δημήτρης Μητρόπουλος
Ο δημοφιλής Κύκλος Μουσικές βραδιές στην Αίθουσα Δημήτρης Μητρόπουλος συνεχίζεται, χάρη στην ευγενική και γενναιόδωρη υποστήριξη του Πρακτορείου Εφημερίδων και Περιοδικών Ελληνικού Τύπου Άργος Α.Ε., με τρία ρεσιτάλ αφιερωμένα στον Κλασικισμό και τον Ρομαντισμό. Μετά το Trio Opus I και την πιανίστα Βίνια Τσόπελα, σειρά έχει ο ανερχόμενος συνάδελφός της Απόστολος Παληός. Ο νεαρός δεξιοτέχνης θα κάνει, μέσα από τα πλήκτρα του πιάνου, τη δική του «Αναφορά στον Φρεντερίκ Σοπέν και τον Ρόμπερτ Σούμαν», την Τετάρτη 27 Ιανουαρίου (ώρα έναρξης: 8.30 μ.μ.) παρουσιάζοντας χορούς και μπαλάντες των δύο μεγάλων μουσουργών, από τη γέννηση των οποίων συμπληρώνονται φέτος 200 χρόνια. Το πρόγραμμα του Απόστολου Παληού συμπληρώνεται επίσης από ένα νυχτερινό του μάγου των πλήκτρων Ζίγκμουντ Τάλμπεργκ που έζησε την ίδια εποχή με τους Σοπέν και Σούμαν.
Πολλές και σημαντικές διακρίσεις κοσμούν το βιογραφικό του θεσσαλικής καταγωγής μουσικού: δίπλωμα πιάνου με βαθμό «άριστα παμψηφεί, διάκριση και πρώτο βραβείο», πτυχία ανώτερων θεωρητικών επίσης με άριστα, μεταπτυχιακοί τίτλοι σπουδών στο πιάνο από τις Μουσικές Ακαδημίες Χανς Άισλερ του Βερολίνου και της Λειψίας, επίσης με άριστα παμψηφεί και διάκριση. Χάρη στις εξαιρετικές του επιδόσεις, ο Απόστολος Παληός απέσπασε πολλές υποτροφίες από τα Ιδρύματα Κοινωφελημάτων και Υποτροφιών, Ι. Κωστόπουλου και Κόσμος εν Αρμονία καθώς και από γερμανικούς φορείς (Κρατίδιο της Σαξονίας και Ίδρυμα Φρήντριχ Έμπερτ). Έχει ακόμη σπουδάσει διεύθυνση ορχήστρας και μουσική δωματίου και είναι απόφοιτος του Τμήματος Μουσικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών και υποψήφιος διδάκτωρ Μουσικολογίας. Στη Γερμανία, καθηγητές του ήταν οι Γκέοργκ Ζάβα και Μάρκους Τόμας, ενώ επιπλέον θήτευσε δίπλα σε διαπρεπείς προσωπικότητες του πιάνου όπως οι: Άλντο Τσικολίνι, Μάρεϊ Περάχια, Κυπριανός Κατσαρής, Γιόντυ Σόλομον και Γιώργος Χατζηνίκος.
Ο Απόστολος Παληός έχει κερδίσει βραβεία σε διεθνείς διαγωνισμούς πιάνου, μουσικής δωματίου και σύνθεσης στην Ελλάδα, τη Γερμανία, την Ιταλία και την Ισπανία. Στη ζηλευτή σταδιοδρομία του, ιδιαίτερη θέση κατέχει το βραβείο Τζίνα Μπαχάουερ (Ίδρυμα World in Harmony-Κόσμος εν αρμονία). Επίσης, πριν δύο χρόνια, η Ένωση Ελλήνων Κριτικών Θεάτρου και Μουσικής τον τίμησε με το βραβείο του καλύτερου νέου καλλιτέχνη της χρονιάς.
Έχει δώσει συναυλίες εντός και εκτός ελληνικών συνόρων (Γερμανία, Νορβηγία, Ρωσία, Αγγλία, Γαλλία, Ισπανία, Αυστρία κ.ά.) και έχει εμφανιστεί σε μερικές από τις σημαντικότερες αίθουσες συναυλιών όλου του κόσμου, όπως η Philharmonie του Βερολίνου και το Κοnzerthaus της Bιέννης, ερμηνεύοντας κατά καιρούς και έργα σε πρώτη παγκόσμια εκτέλεση. Προσεχώς επίκεινται εμφανίσεις του στην περίφημη Μουζίκφεραϊν της Βιέννης, το Ουίγκμορ Χολ του Λονδίνου και το Κάρνεγκι Χολ της Νέας Υόρκης. Ως σολίστ, ο Απόστολος Παληός έχει λάβει μέρος σε πολλά φεστιβάλ της Ελλάδας και του εξωτερικού και έχει συμπράξει με τα πλέον αναγνωρισμένα ελληνικά μουσικά σύνολα (Καμεράτα, Κ.Ο.Α., κ.ά.), καθώς και με γνωστές Συμφωνικές και Φιλαρμονικές Ορχήστρες της Γερμανίας. Ακόμη, είναι μέλος του γερμανικού πιανιστικού κουαρτέτου Aurora. Επιπλέον, έχει αναπτύξει αξιόλογη δισκογραφική δραστηριότητα με έργα Ελλήνων και ξένων συνθετών.
Το πρόγραμμα θα αρχίσει με το σύντομης διάρκειας Νυχτερινό, έργο 28 σε μι μείζονα του Ζίγκμουντ Τάλμπεργκ. Ο κατά δύο χρόνια νεότερος από τους Σούμαν και Σοπέν λαμπρός συνθέτης και πιανίστας, –γεννήθηκε το 1812 και πέθανε το 1871–, υπήρξε ένας από τους σπουδαιότερους βιρτουόζους της ρομαντικής εποχής. Λόγω της απαράμιλλης τεχνικής του (της επιλεγόμενης «τεχνικής των τριών χεριών») και της εκφραστικότητας του παιξίματός του, θεωρήθηκε από τους συγχρόνους του αντάξιος του Φραντς Λιστ. Η φήμη του σύντομα ξεπέρασε τα ευρωπαϊκά σύνορα και ο Τάλμπεργκ έγινε περιζήτητος στις Ηνωμένες Πολιτείες και την Βραζιλία όπου ταξίδεψε κυρίως τη δεκαετία του 1850. Μάλιστα, στις εμφανίσεις του, συνήθιζε να παίζει κυρίως δικά του έργα. Έγραψε πολλές φαντασίες, σπουδές και νυχτερινά για πιάνο, καθώς και παραφράσεις και παραλλαγές βασισμένες σε άριες από δημοφιλείς όπερες. Την υπογραφή του φέρουν επίσης αρκετές οργανικές συνθέσεις και τραγούδια, δύο μάλλον παραγνωρισμένα λυρικά έργα, καθώς και μία παιδαγωγική μέθοδος πιάνου.
Θα ακολουθήσουν οι «Χοροί των μελών της Αδελφότητας του Δαβίδ» (Davidsbündlertänze), έργο 6, που ο Ρόμπερτ Σούμαν (1810-1856) συνέθεσε στα 27 του χρόνια. Πρόκειται για 18 κομμάτια για πιάνο που δεν είναι ακριβώς χοροί. Στην πραγματικότητα, η σύνθεση αυτή είναι μια διμερής σουίτα πιανιστικών μικρογραφιών οι οποίες, επί της ουσίας, συνιστούν έκφραση-δήλωση των μουσικοποιητικών φιλοδοξιών του μεγάλου Γερμανού Ρομαντικού αλλά και του πάθους του για την Κλάρα Βικ. Εξάλλου, ο ίδιος εξομολογείται ότι οι χοροί αυτοί, που εμπεριέχουν πολλά αυτοβιογραφικά στοιχεία, υποκρύπτουν πολλές «γαμήλιες» σκέψεις. Έτσι, για μια ακόμη φορά, στο συγκεκριμένο έργο, ο ντροπαλός Ευσέβιος και ο τολμηρός Φλορεστάν, οι δύο όψεις της διχασμένης ψυχής του συνθέτη, διασταυρώνουν τα ξίφη τους κάτω από τις νότες της παρτιτούρας.
Την ίδια χρονιά με τον Σούμαν, το 1810 δηλαδή, γεννήθηκε και ο Φρεντερίκ Σοπέν (1810-1849), ένας από τους κορυφαίους εκπροσώπους της Ρομαντικής Σχολής που, παρά τη σύντομη ζωή του (απεβίωσε στα 39 του χρόνια πιθανόν από ινοκυστική νόσο), σφράγισε ανεξίτηλα με την προσωπικότητα και τις δημιουργίες του την εξέλιξη της πιανιστικής φιλολογίας αλλά και τεχνικής, αφού μέσα από το έργο του έθεσε τις πρώτες βάσεις για τη μετέπειτα εμφάνιση του μοντερνισμού. Η συμβολή του στη διαμόρφωση του κινήματος του Ρομαντισμού στη μουσική και η καλλιτεχνική του ιδιοφυία αναγνωρίστηκαν από εξέχουσες μορφές των Γραμμάτων και των Τεχνών του 19ου αιώνα, όπως οι συνθέτες Φραντς Λιστ, Φέλιξ Μέντελσσον και Εκτόρ Μπερλιόζ, ο ζωγράφος Εζέν Ντελακρουά, ο ποιητής Χάινριχ Χάινε ή ο συγγραφέας Ονορέ ντε Μπαλζάκ.
Στον γαλλικής καταγωγής μεγάλο Πολωνό είναι αφιερωμένο, λοιπόν, ολόκληρο το δεύτερο μέρος του ρεσιτάλ του Απόστολου Παληού, ο οποίος θα ερμηνεύσει τις κοσμαγάπητες Τέσσερις μπαλάντες για πιάνο (Νο.1, έργο 23 σε σολ ελάσσονα, Νο. 2, έργο 38 σε φα μείζονα, No.3, έργο 47 σε λα ύφεση μείζονα και No.4, έργο 52 σε φα ελάσσονα) που ο Σοπέν συνέθεσε μεταξύ 1831 και 1842, επαναφέροντας στο προσκήνιο μια μεσαιωνική λυρική φόρμα την οποία μεταμόρφωσε για πρώτη φορά στην ιστορία της μουσικής σε ένα ελεύθερο είδος οργανικής σύνθεσης. Ωστόσο, σύμφωνα με τους ειδήμονες, οι τέσσερις αυτές μπαλάντες δεν εμφανίζουν ομοιότητες και διατηρούν η καθεμία τη δική τους αυτοτέλεια. Γράφτηκαν σε διαφορετικό τόπο και χρόνο και είναι αφιερωμένες σε προσφιλή πρόσωπα ή ευεργέτες του Σοπέν. Οι Μπαλάντες Νο. 1 και 2 συνδέονται, ωστόσο, άμεσα με τον Σούμαν: η πρώτη (που ακούστηκε και στην ταινία του Ρομάν Πολάνσκι «Ο πιανίστας») ήταν η αγαπημένη του Σούμαν, ενώ, τη δεύτερη, την αφιέρωσε στον Σούμαν ο ίδιος ο Σοπέν. Ειδικά σε ό,τι αφορά στην πρώτη μπαλάντα, ο Φραντς Λιστ είχε παρατηρήσει –και μάλλον δικαιώθηκε από την ιστορία– ότι αντικατοπτρίζει «Οδύσσεια της ψυχής του Σοπέν». Για τους μουσικολόγους, πάντως, η τέταρτη μπαλάντα είναι η σημαντικότερη όλων, καθώς αποτελεί το αποκορύφωμα της αρμονικής γραφής του συνθέτη. Εκτιμάται ότι συνιστά ένα από τα μεγαλύτερα αριστουργήματα του ρομαντικού πιανιστικού ρεπερτορίου, καθώς συνδυάζει την εναλλαγή ποικίλων συναισθημάτων με τον άριστο χειρισμό της τέχνης της πολυφωνίας.
Τετάρτη 27 Ιανουαρίου, ώρα 8.30μ.μ.
Αίθουσα Δημήτρης Μητρόπουλος
Οι τιμές των εισιτηρίων για τo ρεσιτάλ του Απόστολου Παληού είναι € 5,00 (Φοιτητικά), 12,00 και 20,00 €.