Jazz Piano-Simon Nabatov-σόλο πιάνο-Κολωνία/Νέα Υόρκη
Τα CD που έχει ηχογραφήσει – τελευταία το εντυπωσιακό «Simon Navatov Roundup» (4-6/12/2009, Κολωνία) – δεν τεκμηριώνουν μόνον το υψηλό επίπεδο και το πολύπλευρο ταλέντου του πιανίστα, αλλά και του συνθέτη Nabatov.
«Η πιανιστική ιδιοφυία του Nabatov, η δεξιοτεχνία του στα πλήκτρα που φαίνεται να μην γνωρίζει (πλέον) φραγμούς, του δίνουν τη δυνατότητα να αποδίδει οτιδήποτε του υπαγορεύει η δαιμόνια φαντασία του.» (εφ. Weser-Kurier)
Γεννημένος στη Μόσχα, ο Simon Nabatov άρχισε να παίζει πιάνο στα τρία του και να συνθέτει στα έξι του. Φοίτησε στην Κεντρική Μουσική Σχολή και στο Ωδείο της γενέτειράς του. Το 1979 μετοίκησε με την οικογένειά του στις ΗΠΑ όπου και σπούδασε στην περίφημη Juilliard School of Music στη Νέα Υόρκη. Από το 1989 ζει και εργάζεται στη Γερμανία.
Έχει συμπράξει με όλα τα κορυφαία ονόματα της μοντέρνας τζαζ, έδωσε συναυλίες σε περισσότερες από 50 χώρες του κόσμου, συμμετείχε σε διεθνή φεστιβάλ και έχει ηχογραφήσει 20 ατομικά CD.
Το τελευταίο πρόγραμμα αυτού του κοσμοπολίτη της τζαζ ονομάζεται «Around Brazil». Ο Nabatov ταξιδεύει τους ακροατές του σε μια συναρπαστική Βραζιλία, παίζοντας μαρακατού από το Pernabuco, σάμπα από τη χρυσή εποχή του Rio de Janeiro των Noel Rosa, Cartola ή Ary Barroso, κλασική πιανιστική μουσική του Ernesto Nazareth και τα αξέχαστα songs των Antonio Carlos Jobim, Caetano Veloso και Gilberto Gil: Μια εντελώς προσωπική επιλογή βραζιλιάνικης μουσικής δημιουργίας κι ίσως κάτι σαν ερωτική εξομολόγηση προς τη Βραζιλία.
Ο Herbie Nichols (1919-1963) ήταν ένας αξιόλογος πιανίστας της τζαζ και συνθέτης – τόσο καινοτόμος όσο σχεδόν και ο σύγχρονός του, συνάδελφος και φίλος του Thelonius Monk -, ο οποίος όμως δεν είχε τύχει της αναγνώρισης που του άξιζε ενόσω ακόμα ζούσε. Τρία μόνον ατομικά LP του είχαν κυκλοφορήσει (ιδιαίτερης αξίας τα 2 Blue Note-Sessions από το 1955-56). Αλλά ακόμα και μετά το θάνατό του λίγοι ήταν εκείνοι οι μουσικοί της τζαζ που ασχολήθηκαν με τη συνθετική του κληρονομιά, μεταξύ αυτών οι Ruswell Rudd, Misha Mengelberg, Steve Lacy και πολύ αργότερα οι Frank Kimbrough και Geri Allen.
O Simon Sabatov συγκαταλέγεται σ’ εκείνους τους πιανίστες της τζαζ που δεν μπορούν ή δεν θέλουν να ξεφύγουν από τη γοητεία των πειραματικών για τα τότε δεδομένα φορμών, αρμονιών και μελωδιών του Herbie Nichols. Ο Nabatov ανακάλυψε αυτήν τη θαυμάσια μουσική τέλη της δεκαετίας του ’70, αμέσως μόλις πάτησε το πόδι του στη Νέα Υόρκη. Ο ασυνήθιστος συνδυασμός χιούμορ, διαφοροποιημένων δομών και ραφινάτων αρμονιών που θυμίζουν περισσότερο Satie ή Bartok καθώς και οι αναφορές σε ρυθμούς των Δυτικών Ινδιών και της Αφρικής σαγήνευσαν τον Nabatov ευθύς εξαρχής.
Ο Nabatov ερμηνεύει Nabatov
Ο Nabatov παίζει όμως και πολλά από τα δικά του έργα, τα οποία συνέθεσε στην Κολωνία και τα οποία αποκαλύπτουν τις ρίζες του στην κλασική μουσική. Οι συνθέσεις του Nabatov περιλαμβάνουν δομές και ηχητικές εικόνες της σύγχρονης μουσικής, αφήνουν χώρο για ευαίσθητους αυτοσχεδιασμούς και κρατούν πάντα τα ζύγια μεταξύ αυστηρά εγκεφαλικών και αισθησιακών παιχνιδιάρικων στιγμών.