Πάμε Θέατρο? Τι είδαμε, τι προτείνουμε, τι έρχεται… (07-12)
ΕΙΔΑΜΕ…
(από τη Κατερίνα Μαθιουδάκη)
«Απλά περίπλοκος» του Thomas Bernhard
«Απλά περίπλοκος» είναι ο κεντρικός ήρωας του θεατρικού έργου του Αυστριακού συγγραφέα Thomas Bernhard. Ένας ηθοποιός κοντά στα ενενήντα του χρόνια, παρατημένος από τους ανθρώπους και παραιτημένος από τη ζωή, κάνει τον απολογισμό της μακρόχρονης πορείας του και της λαμπρής καριέρας του, αναπολώντας και απαξιώνοντας σχεδόν τους πάντες και τα πάντα. Μοναδικό του πέρασμα από το σκοτάδι στο φως η Κατερίνα, ένα εννιάχρονο κορίτσι που του φέρνει δύο φορές την εβδομάδα ένα μπουκάλι γάλα. Εκείνος το μισεί, της το ομολογεί αλλά της λέει να το κρατήσει μυστικό από τη μητέρα της. Γιατί είναι ο μόνος τρόπος να τη βλέπει και είναι το μόνο ανθρώπινο πλάσμα στο οποίο ανοίγει τη πόρτα του σπιτιού του. Ζει σε ένα οίκημα που άλλοι δεν θα μπορούσαν, με άλλα λόγια εγκαταλελειμμένο, άθλιο και φθαρμένο σαν τη ψυχή του. Τη ψυχή ενός προσώπου που τελικά δεν θα αναγνωρίζαμε αν δε ξέραμε πως ήταν ο Γιώργος Κιμούλης, μια μεταμφίεση που σε αφήνει άναυδη αλλά είναι αυτή που σε κάνει να θαυμάζεις το θέατρο και γι’ αυτόν το λόγο, πέρα από πολλούς άλλους βεβαίως.
Aισθάνομαι πολύ μικρή για να κριτικάρω εγώ το Γιώργο Κιμούλη… Είναι από τους μεγαλύτερους ηθοποιούς, σε επίπεδο αξίας, που έχει «γεννήσει» αυτή η χώρα και σίγουρα από τους πιο ευφάνταστους και δημιουργικούς σκηνοθέτες. Υποδύεται μια μοναχική φιγούρα που θυμάται «περασμένα μεγαλεία» την εποχή που μεσουρανούσε ως μεγάλος θεατρίνος και ξαναφορά το στέμμα του Ριχάρδου του Γ’, που τελικά του βαραίνει τη ψυχή και το σώμα. Η σκηνοθετική του ματιά είναι απίστευτη, πολλές φορές σοκαριστικά αληθινή. Υπάρχουν στιγμές που στις μορφασμούς και τις εκφράσεις του αναγνώριζα δικούς μου ανθρώπους, σαν να τους έβλεπα μπροστά μου. Η μετάφραση του έργου δεν σε κάνει να βαρεθείς ούτε λεπτό, η παρουσία του στη σκηνή δεν σου αφήνει περιθώρια να αφαιρεθείς γιατί θες να προσέχεις κάθε του λέξη και κάθε του κίνηση. Υπάρχει έντονο το στοιχείο του αυτοσαρκασμού αλλά σε καμία περίπτωση δεν αλλοιώνεται ο στόχος της παράστασης. Ο λόγος του υποδηλώνει έναν μισάνθρωπο, υπέρμετρα εγωιστικό χαρακτήρα, που έχει φτάσει στο χείλος της καταστροφής και του θανάτου αλλά δεν παύει να βλέπει πως το κέντρο του κόσμου είναι αυτός… Και μόνον αυτός! Από την άλλη πλευρά, η ευρηματικότητά του ως σκηνοθέτης ξεκινάει από τη στιγμή που μπαίνεις στην αίθουσα. Δεν θα σας αποκαλύψω τι συμβαίνει γιατί θα χαθεί κάθε έκπληξη, όσοι όμως παρακολούθησαν ήδη την παράσταση θα ξέρουν για ποιο πράγμα μιλώ! Άλλη μια ιδιαίτερη πινελιά είναι και εκείνη με την οποία «χρωματίζει» τα τελευταία λεπτά της παράστασης, όταν ο ήρωας έρχεται αντιμέτωπος με τον εαυτό του. Ξεχωριστή η σκηνή που υποδέχεται τη μικρή επισκέπτρια (Ίρις Αδάμ) στο σπίτι του και τις αναλύει τις σκέψεις του αλλά το ίδιο ξεχωριστή είναι και η σκηνή που την αποχαιρετά ενώ το κοριτσάκι έχει ήδη κλείσει τη πόρτα πίσω του…
Για μένα είναι κρίμα που ο συγκεκριμένος θεατρικός ρόλος του Γιώργου Κιμούλη θα υπάρχει στη σκηνή του θεάτρου Τέχνης μόνο για 10 παραστάσεις γιατί σίγουρα υπάρχουν κάποιοι που θα τον χάσουν! Κι αν η παράσταση ως περιεχόμενο παλεύει με το φθαρτό στοιχείο της μνήμης, αυτή τη παράσταση θα την έχετε στη μνήμη σας και θα τη θυμάστε για χρόνια. Και πιστέψτε με ότι αξίζει να τη δείτε, είτε ανήκετε στο πιστό κοινό του Κιμούλη είτε όχι… Γιατί πάνω απ’ όλα είναι μια παράσταση – μάθημα, που σου κρούει το καμπανάκι του κινδύνου! Ποιος θα ήθελε μετά από χρόνια να δει τον εαυτό του σε μια τέτοια κατάσταση; Αναμφίβολα την εντάσσω σε ένα από τα πιο ενδιαφέροντα θεατρικά εγχειρήματα αυτής της χρονιάς…
Υ.Γ: Στο πρόγραμμα της παράστασης ο Γιώργος Κιμούλης ευχαριστεί τους μαθητές της σχολής του θεάτρου Τέχνης για τη συμπαράσταση και τη δύναμη που έπαιρνε από εκείνους κατά τη διάρκεια των δοκιμών… Τι άλλο να πεις μετά απ’ αυτό;;;
ΘΕΑΤΡΟ: ΤΕΧΝΗΣ ΚΑΡΟΛΟΣ ΚΟΥΝ (ΥΠΟΓΕΙΟ)
- Mετάφραση – Σκηνοθεσία: Γιώργος Κιμούλης
- Σκηνικά – Κοστούμια: Κατερίνα Σωτηρίου
- Φωτισμοί: Λευτέρης Παυλόπουλος
- Μακιγιάζ: Χάρης Χαραλαμπάκης – Sarah Jordan
- Διεύθυνση: Πεσμαζόγλου 5, Αθήνα
- Τηλέφωνο: 210.3228706
Ημέρες και ώρες παραστάσεων:
Δευτέρα και Τρίτη στις 21.15
Τιμές εισιτηρίων:
€20
€15 (φοιτητικό, ομαδικό)
€10 (νεανικό – κάτω των 25 ετών)
ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ…
(από το Τάσο Μπιμπισίδη)
«O φίλος μου ο Ντοστογιέφσκι» της Δήμητρας Παπαδοπούλου
Θεωρείται ένας από τους πιο κορυφαίους λογοτέχνες παγκόσμιας ακτινοβολίας και είναι ίσως ο μεγαλύτερος μυθιστοριογράφος όλων των εποχών. Τα έργα του Φιοντόρ Ντοστογιέφσκι έχουν μεταφραστεί σχεδόν σε όλες τις γλώσσες του κόσμου, έχουν διασκευαστεί και έχουν παιχτεί χιλιάδες φορές σε όλες τις μεγάλες θεατρικές σκηνές. Η Δήμητρα Παπαδοπούλου ωστόσο μας καλεί να δούμε με μια άλλη ματιά το σπουδαίο αυτό συγγραφέα. Εμπνευσμένη λοιπόν από «Το όνειρο ενός γελοίου», μεταφέρει την ιστορία στο γνώριμο περιβάλλον της σύγχρονης Αθήνας. Έτσι, ο Φάνης Μουρατίδης υποδύεται τον Έλληνα του 2012, που χάνει τη δουλειά του, το ακριβό του σπίτι στο Ψυχικό, το κύρος του επιτυχημένου διαφημιστή και μαζί κάθε ελπίδα για το μέλλον του. Αποτέλεσμα όλων αυτών… να μετακομίσει σε ένα υπόγειο στον Άγιο Παντελεήμονα Αχαρνών και πάνω που έχει αποφασίσει ότι η μοναδική λύση είναι η αυτοκτονία, πέφτει στα χέρια του το βιβλίο του Ντοστογιέφσκι με τίτλο «Το όνειρο ενός γελοίου». Εκεί όμως αρχίζει και η περιπέτειά του! Αυτός ο «γελοίος» μαζί με το γελοίο του ομώνυμου έργου θα βιώσουν ακριβώς τις ίδιες εμπειρίες και θα οδηγηθούν – και οι δύο – όχι μόνο στη λύση αλλά και στην εύρεση του νοήματος της ζωής τους…
Με αφορμή τη πρωτότυπη αυτή παραγωγή που κάνει πρεμιέρα στις 7 Δεκεμβρίου στο θέατρο «Χώρα» (στη σκηνή Μικρή Χώρα), συναντήσαμε τους συντελεστές του έργου σε ένα ιδιαίτερο πάρτι που έδωσαν στο «Trova» στο Μοναστηράκι. Εκεί βρέθηκαν και πολλοί φίλοι, ηθοποιοί και άνθρωποι των media και με τη βοήθεια των καλοφτιαγμένων ποτών του bar, συζητήσαμε μέσα σε ευχάριστο και φιλικό κλίμα για τι άλλο… Για θέατρο! Η Δήμητρα Παπαδοπούλου, ως οικοδέσποινα, φρόντισε να ζεστάνει από νωρίς το κλίμα με το χιούμορ και την ενέργεια της, παρουσιάζοντας τη νέα αυτή συγγραφική απόπειρα! Μιλώντας μεταξύ άλλων για την επαφή της με το συγκεκριμένο έργο του Ντοστογιέφσκι ανέφερε πως «…Γράφοντας τόσα χρόνια κωμωδίες, όσο υπερβολικό και αν μπορεί να ακούγεται, έχω καταλάβει ότι όποιος κάνει κωμωδία είναι σαν να έχει κάνει και όλα τα υπόλοιπα είδη. Και αυτό απλά γιατί η κωμωδία τα περικλείει όλα. Οπότε, αν και ένιωσα στην αρχή αμήχανα όταν μου έδωσαν να διασκευάσω αυτό το έργο, τελικά μου άρεσε πάρα πολύ…» Η ίδια μάλιστα, μαζί με την Αγγελίτα Τσούγκου, υπογράφει τη σκηνοθεσία του μονολόγου. Από την άλλη, πολύ χαρούμενος για την δουλειά αυτή δήλωσε και ο πρωταγωνιστής της παράστασης Φάνης Μουρατίδης που μίλησε με χιούμορ για το ρόλο του, μέσα σε ένα κείμενο που προβληματίζει και συνεπαίρνει το θεατή. Όπως όμως είναι φυσικό, δεν έκρυψε και την αγωνία του για τη πρεμιέρα ενώ δεν παρέλειψε να τονίσει τον καταλυτικό ρόλο της Δήμητρας Παπαδοπούλου για τη τόσο πετυχημένη, σύγχρονη και ιδιαίτερη προσαρμογή του έργου.
Σίγουρα λοιπόν οι νέες και πρωτότυπες δουλειές από τόσο ταλαντούχους και γεμάτους κέφι καλλιτέχνες είναι μια πολύ καλή αφορμή για θέατρο! Ειδικά με το «φίλο» μας το Ντοστογιέφσκι μαζί με το «γελοίο» ήρωα, μπορεί να οδηγηθούμε και εμείς τελικά… στο πολυπόθητο νόημα της ζωής μας! Γιατί όχι;
ΘΕΑΤΡΟ: ΧΩΡΑ
- Διασκευή: Δήμητρα Παπαδοπούλου
- Σκηνοθεσία: Δήμητρα Παπαδοπούλου, Αγγελίτα Τσούγκου
- Καλλιτεχνική διεύθυνση: Φρόσω Ράλλη
- Μουσική: Άκης Γεροντάκης
- Φωτισμοί: Κατερίνα Μαραγκουδάκη
- Σκηνικά: Νατάσσα Γρυλάκη
- Κοστούμια: Μαρία Κοντοδήμα
- Διεύθυνση: Αμοργού 20, Κυψέλη
- Τηλέφωνο: 210.8610714
Ημέρες και ώρες παραστάσεων:
Τετάρτη, Πέμπτη και Κυριακή στις 20:30
Παρασκευή & Σάββατο στις 22:00
Τιμή εισιτηρίου:
18€ & 13€ (φοιτητικό)
ΠΡΟΤΕΙΝΟΥΜΕ…
(από την Άννα Χαρμαντζή)
«Το πάρκο» – Ένας Αυτοσχεδιασμός για τις Τέσσερις Εποχές
Ένα πάρκο, τέσσερις εποχές, ένα παγκάκι και ένας μοναχικός περιπλανώμενος, που είναι ικανός να ζωντανέψει στη σκηνή όλη τη φαντασία του κόσμου. Με μοναδικά του εργαλεία το σώμα, την εκφραστικότητα, το χιούμορ, το παιχνίδι, τη μουσική και την ευρηματικότητα, το πάρκο μεταμορφώνεται και μεταμορφώνει τα εσωτερικά τοπία του ήρωα και οδηγεί το θεατή όλο και πιο μακριά απ’ την πραγματικότητα, όλο και πιο κοντά στην αλήθεια. Το πάρκο/η σκηνή, είναι αλήθεια ένας δημόσιος χώρος ελευθερίας και συνεύρεσης, όπου τα όνειρα παίρνουν το δρόμο τους και το ανέφικτο μπορεί να συμβεί;
Ένα σκηνικό αφήγημα χωρίς λόγια με θέμα το ανεκπλήρωτο του έρωτα, τη μοναξιά και τη συντροφικότητα, το θέατρο και την πραγματικότητα. Η παράσταση είναι βασισμένη σε μια ιδέα του Θωμά Βελισσάρη ενώ η σκηνοθετική επιμέλεια είναι του Νίκου Σακαλίδη. Να σημειώσουμε πως η παράσταση συμμετείχε στο 2ο «Low Budget Festival» που διοργανώνει στην Αθήνα για δεύτερη χρονιά φέτος το ίδρυμα «Μιχάλης Κακογιάννης».
ΘΕΑΤΡΟ: ΑΚΤΙΣ ΑΕΛΙΟΥ (ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ)
- Σκηνοθετική επιμέλεια: Νίκος Σακαλίδης
- Σενάριο: Θωμάς Βελισσάρης
- Ενδυματολογική επιμέλεια: Μένη Τριανταφυλλίδου
- Επιμέλεια μουσικής: Θωμάς Βελισσάρης
- Φωτισμοί -Τεχνική υποστήριξη: Πολύβιος Σερδάρης
- Οργάνωση παραγωγής: Θεανώ Αμοιρίδου, Δέσποινα Καλπενίδου
- Αυτοσχεδιάζει ο Θωμάς Βελισσάρης
- Διεύθυνση: Χριστοπούλου 12, Θεσσαλονίκη
- Τηλ.: 2310.229249
Ημέρες και ώρες παραστάσεων:
Κάθε Παρασκευή στις 22:00
Τιμή εισιτηρίου:
Γενική είσοδος 10€
ΕΡΧΕΤΑΙ…
(από τη Κατερίνα Μαθιουδάκη)
«SpiRitUs»
Το «Εθνικό Κέντρο Βιβλίου» σε συνεργασία με το ίδρυμα «Μιχάλης Κακογιάννης» διοργανώνει μια πολύ ωραία εκδήλωση αυτή την εβδομάδα. Είναι το 1ο Φεστιβάλ Νέων Λογοτεχνών που θα λάβει δράση στις 9 και 10 Δεκεμβρίου και δίνει το βήμα σε λογοτέχνες εώς 35 ετών να αναδείξουν το έργο τους και να αναπτύξουν τις απόψεις τους, πραγματοποιώντας μια ουσιαστική σύμπραξη με κάθε μορφή τέχνης και μεταδίδοντας ένα αισιόδοξο μήνυμα για το μέλλον. Κάτω από την ασφαλή «προστασία» της φράσης «Έχουμε πολλά να πούμε. Να διαβάσουμε, να ανακαλύψουμε, να δούμε…» η Κατερίνα Μισιχρόνη θα παρουσιάσει ένα σύντομο 15λεπτο θεατρικό δρώμενο με το τίτλο «SpiRitUs» υπό τις σκηνοθετικές παρεμβάσεις του Γιάννη Σκουρλέτη. Τη νεαρή ηθοποιό την απολαύσαμε μέσα από τη τηλεοπτική μεταφορά του μυθιστορήματος της Victoria Hislop «Το νησί» αλλά εδώ μιλάμε για κάτι τελείως διαφορετικό, αφού πρόκειται να ζωντανέψει επί σκηνής τις λογοτεχνικές σκέψεις της Ειρήνης Σουργιαδάκη και να μας αποδείξει πως είτε θέατρο είτε βιβλίο, η τέχνη είναι μία και οι αποστάσεις σ’ αυτές τις δύο μορφές τέχνης ζουν μόνο μέσα στα κουτάκια του μυαλού μας…
ΕΠΙΣΗΣ…
(από τη Κατερίνα Μαθιουδάκη)
ΕΠΙΣΗΜΗ ΠΡΕΜΙΕΡΑ – «Αθώος ή ένοχος»
H μεγάλη επιτυχία του «Αθώος ή Ένοχος» που συνεχίζεται για δεύτερη χρονιά στο θέατρο «Κάππα» έκανε την επίσημη πρεμιέρα τη Δευτέρα 28 Νοεμβρίου με απόλυτη επιτυχία! Το απόλυτο δικαστικό δράμα του Βρετανού «θυελλώδους» θεατρικού συγγραφέα Τζέφρεϊ Άρτσερ, το οποίο σκηνοθετεί και πρωταγωνιστεί ο Κώστας Σπυρόπουλος, πραγματεύεται τον έρωτα και τη προδοσία…
Στη χθεσινή επίσημη πρεμιέρα έδωσαν το «παρών» πολύ φίλοι και συνάδελφοι των πρωταγωνιστών σε μία βραδιά με ένταση, πλοκή και δράση! Μερικοί από τους προσκεκλημένους που παρεβρέθησαν ήταν: Δήμητρα Παπαδοπούλου, Μαρία Χούκλη, Τζένη Ρουσσέα, Κώστας Αρζόγλου, Κώστας Βουτσάς, Μαριάννα Τουμασάτου, Αλέξανδρος Σταύρου, Δάφνη Λαμπρόγιαννη, Λίνα Σακκά, Άλκης Κούρκουλος, Παναγιώτης Μπουγιούρης, Χρύσα Παππά, Τζόϋς Ευείδη, Φωκάς Ευαγγελινός…
Λίγα λόγια για το έργο:
Ένας γιατρός κατηγορείται ότι δολοφόνησε τη γυναίκα του για να κληρονομήσει τη περιουσία της. Ο καλύτερός του φίλος, γνωστός δικηγόρος, αναλαμβάνει την υπεράσπισή του. Μια γιατρός ισχυρίζεται ότι είχε ερωτική σχέση με το γιατρό και πως τo βράδυ του φόνου ήταν μαζί του. Τα στοιχεία της ενοχής είναι εξίσου δυνατά με τα στοιχεία της αθωότητάς του και οι θεατές καλούνται να αποφασίσουν, ψηφίζοντας κατά τη διάρκεια της παράστασης για την αθωότητα ή την ενοχή του κατηγορούμενου. Και φυσικά ανάλογα με το αποτέλεσμα της ψηφοφορίας ακολουθεί και διαφορετική εξέλιξη της παράστασης μεταμορφώνοντας το θεατρικό έργο σε μία διαδραστική επιλογή αναψυχής, ενώ παράλληλα δοκιμάζεται το κριτήριο της αυτόνομης βούλησης.
Το «Αθώος ή ένοχος» του Τζέφρεϊ Άρτσερ, μια πραγματικά διαδραστική παράσταση που έχει κερδίσει ήδη το λονδρέζικο κοινό και μας «συστήνει» στην Αθήνα ο Κώστας Σπυρόπουλος μεταφράζοντας, σκηνοθετώντας και πρωταγωνιστώντας, είναι ένα θεατρικό έργο όπου πρωταγωνιστής τελικά αποδεικνύεται ο έρωτας και τα διαφορετικά πρόσωπά του. Και είναι ο έρωτας αυτός που άλλοτε εμφανίζεται γαλήνιος και άλλοτε τρικυμιώδης, όμως πάντοτε επικίνδυνος. Ιδίως για όσους αψηφούν τη δυναμική του.
Παίζουν: Κώστας Σπυρόπουλος, Μιχάλης Μαρίνος, Υρώ Λούπη, Κλέλια Ρένεση, Κώστας Ανταλόπουλος, Δημήτρης Χαβρές, Νάσια Κυριάκου, Δημήτρης Τσέλιος.
Παραγωγή: Κώστας Σπυρόπουλος
Σκηνοθεσία-Απόδοση: Κώστας Σπυρόπουλος
Σκηνικά: Μανώλης Παντελιδάκης
Κοστούμια: Μαρία Κοντοδήμα
Φωτισμοί: Κατερίνα Μαραγκουδάκη
Interactive Video Art: Δημήτρης Ζόγκας
Οργάνωση Παραγωγής: Ντόρα Βαλσαμάκη
Το τραγούδι της παράστασης ερμηνεύει ο Γιάννης Χριστοδουλόπουλος feat. Μηδενιστής σε στίχους Ελεάνας Βραχάλη.
Ημέρες παραστάσεων: Παρασκευή (βραδυνή 21.00), Σάββατο (λαϊκή απογευματινή 18.15, βραδυνή 21.00), Κυριακή (19.00).
Τιμές εισιτηρίων: 22 ευρώ και 17 ευρώ (φοιτητικό).
ΕΠΙΣΗΣ…
(από τη Κατερίνα Μαθιουδάκη)
ΠΕΝΤΕ ΧΡΟΝΙΑ XΩΡΙΣ ΤΟΝ ΓΙΩΡΓΟ ΛΑΖΑΝΗ
Στις 5 Δεκεμβρίου 2011 συμπληρώνονται πέντε χρόνια από τον θάνατο του Γιώργου Λαζάνη. Ιχνηλατώντας τα 55 χρόνια που αφιέρωσε στο Θέατρο Τέχνης Κάρολος Κουν, ως ηθοποιός, σκηνοθέτης και δάσκαλος, βρίσκεται στο τελικό στάδιο της προετοιμασίας ένα βιβλίο που θα εκδοθεί από το «Μουσείο Μπενάκη».
Σ’ αυτό περιλαμβάνεται ολόκληρη η παραστασιογραφία (περισσότεροι από 100 ρόλοι και σκηνοθεσίες) αρχίζοντας από την πρώτη επαφή με τον Κουν, στρατιώτης ακόμα, στις αρχές της δεκαετίας του ’50, μέχρι τον θάνατο του Δασκάλου του, το 1987 και στη συνέχεια ως το 2005 και στις δύο σκηνές του θεάτρου το Υπόγειο και τη Φρυνίχου, αλλά και το Ηρώδειο και την Επίδαυρο. Δικοί του άνθρωποι, συνεργάτες, μαθητές και φίλοι καταθέτουν προσωπικές αναμνήσεις από τις κοινές τους εμπειρίες, που φωτίζουν και την λιγότερο γνωστή πλευρά της προσωπικότητάς του, που παρέμεινε άρρηκτα δεμένη με την απόλυτη αφοσίωσή του στο Θέατρο Τέχνης…
Δείτε αναλυτικά Θεατρικές παραστάσεις που προτείνουμε ΕΔΩ
Για αναφορές, δημοσιεύσεις και δελτία τύπου, μην ξεχνάτε να επικοινωνείτε μαζί μας στο [email protected]