Στον κόσμο της Kλασσικής! (02/04/2012)
«Η Κρητικοπούλα» του Σπύρου Σαμάρα στην Εθνική Λυρική Σκηνή
Παραστάσεις: 6, 7, 20, 21, 22, 29 Απριλίου 2012
Ώρα έναρξης 20.00
Σπύρος Σαμάρας [1861-1917]
Ποιητικό κείμενο Νικόλαος Λάσκαρης και Πολύβιος Δημητρακόπουλος
Νέα παραγωγή – Πρώτη πλήρης παρουσίαση από την Εθνική Λυρική Σκηνή
Μετά την μεγάλη επιτυχία του πρώτου κύκλου παραστάσεων της Κρητικοπούλας τον περασμένο Νοέμβρη, η κωμική όπερα του Σπύρου Σαμάρα επιστρέφει στην Εθνική Λυρική Σκηνή για οκτώ νέες παραστάσεις από τις 24 Μαρτίου.
H κωμική όπερα, που ενθουσίασε τους κριτικούς και κατάφερε να φέρει αισθήματα ευφορίας στο κοινό, την δύσκολη αυτή περίοδο, παντρεύει τους παραδοσιακούς ελληνικούς ρυθμούς, με την ευρωπαϊκή μουσική και τα βιεννέζικα βαλς. Λόγω της μεγάλης ζήτησης εισιτηρίων, η Κρητικοπούλα θα επαναληφθεί για οκτώ παραστάσεις τον Μάρτιο και τον Απρίλιο.
Ο Πέτρος Ζούλιας, στην πρώτη του συνεργασία με την Εθνική Λυρική Σκηνή, κατάφερε να δημιουργήσει μια σχεδόν ονειρική ατμόσφαιρα στη σκηνή του Ολύμπια, βοηθούμενος από τα υπέροχα σκηνικά και κοστούμια της Αναστασίας Αρσένη, τους φωτισμούς της Κατερίνας Μαραγκουδάκη, αλλά και την χορογραφία του Φώτη Διαμαντόπουλου.
Η Κρητικοπούλα, ένα ξεχασμένο αριστούργημα του Σαμάρα, ανακαλύφθηκε και αποκαταστάθηκε πρόσφατα. Με απλά υλικά η κωμική αυτή όπερα αυτή μιλά για τον έρωτα και την επανάσταση στα χρόνια της ενετοκρατίας. Μέσα από εκπυρσοκροτήσεις, έρωτες, τραγούδια και πεντοζάλη, η Μεγαλόνησος πανηγυρίζει την επανάστασή της και οι πρωταγωνιστές την ένωσή τους.
Ο Σαμάρας έγραψε την Κρητικοπούλα, έναν περίπου χρόνο πριν από το θάνατό του, ενώ το έργο παρουσιάστηκε για πρώτη φορά το 1916 στο Δημοτικό Θέατρο Αθηνών. Σύμφωνα με τον τύπο της εποχής, η παράσταση σημείωσε εξαιρετική επιτυχία με τον συνθέτη να επευφημείται στο κατάμεστο θέατρο. Μάλιστα, την πρεμιέρα είχε παρακολουθήσει και ο Ελευθέριος Βενιζέλος.
Η υπόθεση του έργου διαδραματίζεται στην ενετοκρατούμενη Κρήτη (1211-1715), όμως θεωρείται ότι αφορμή για την σύνθεση του στάθηκαν οι κρητικές επαναστάσεις στα τέλη του 19ου αιώνα, η ίδρυση της Κρητικής Πολιτείας (1896-1913) και, τελικά, η ένωση της μεγαλονήσου με την υπόλοιπη Ελλάδα μετά τους Βαλκανικούς πολέμους του 1912/3.
Κεντρικό πρόσωπο της υπόθεσης του έργου είναι η όμορφη κρητικοπούλα Αρετή, η οποία ντύνεται Μανωλιός για τις ανάγκες του αγώνα και επιτυγχάνει να αποσπάσει από τον Ενετό Δούκα της Κρήτης προνόμια για τους συμπατριώτες της. Με φόντο την «πολιτική» αυτή διάσταση, σε πρώτο επίπεδο πλέκεται ένα γαϊτανάκι από αισθηματικές ιστορίες κάθε είδους, που έχει ως συνέπεια κωμικές καταστάσεις.
Ο σκηνοθέτης Πέτρος Ζούλιας, ο οποίος έχει σημειώσει μεγάλες επιτυχίες στο θέατρο τα τελευταία χρόνια, κλήθηκε από την Λυρική Σκηνή για να αναδείξει τα κωμικά στοιχεία της ιστορίας και τις ιδιαίτερες αποχρώσεις της κωμικής αυτής όπερας. Όπως ο ίδιος σημειώνει: «Πρόκειται για μια πολύ σημαντική και άγνωστη κωμική όπερα που φιλοδοξούμε ότι μετά το ανέβασμα της θα εντάσσεται συχνά στο ρεπερτόριο της Ε.Λ.Σ. Η παράσταση θα προσπαθήσει να τονίσει το κωμικό στοιχείο της σχεδόν σαιξπηρικής της πλοκής, τη νεανικότητα και τη φρεσκάδα της ιστορίας της, με απόλυτο σεβασμό στην ελληνικότητα της ταυτότητας της. Ναι, η Κρητικοπούλα αυθαιρετεί, γιατί περνά πάνω απ’ την ιστορία της ενετοκρατίας. Δε μπαίνει σ’ αυτήν. Περνά σα συννεφάκι πάνω από τη δύσκολη ιστορική περίοδο και ψάχνει το φως ενός λαμπρού ήλιου. Έχει όπλο της το χιούμορ και σαν την ηρωίδα της, που είναι κορίτσι ντυμένη αγόρι, φοράει στο δράμα της ρούχα κωμικά».
Ο Σαμάρας προκειμένου να σκιαγραφήσει τη σχέση Ελλήνων-Ενετών αντιπαραβάλει δύο διαφορετικά μουσικά ιδιώματα: το «ελληνικό» με το «ευρωπαϊκό». Το ζεύγμα «ελληνικότητα-κοσμοπολιτισμός» κυριαρχεί στις αρχές του αιώνα στο χώρο της λογοτεχνίας, των τεχνών γενικότερα, αλλά και στο χώρο της ιδεολογίας και της πολιτικής. Ο Σαμάρας, ως εκφραστής του κοινωνικού περίγυρου καταφέρνει να παντρέψει αρμονικά και τα δύο αυτά στοιχεία. Τα πρώτα χορωδιακά, είναι γραμμένα στο ρυθμό του πεντοζάλη, καθορίζοντας το χώρο -κρητική ύπαιθρος-, αλλά και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά των Κρητικών: λεβεντιά, ηρωισμό, πατριωτισμό, πόθο για ελευθερία και έρωτα. Το «ευρωπαϊκό» ιδίωμα χαρακτηρίζεται από τη χρήση εμβατηριακών και χορευτικών ρυθμών, κυρίως του βαλς και της πόλκας, οι οποίοι αποτελούν το βασικό ρυθμικό στοιχείο της βιεννέζικης οπερέτας.
Μουσική Διεύθυνση Γιώργος Βράνος
Σκηνοθεσία Πέτρος Ζούλιας
Σκηνικά – Κοστούμια Αναστασία Αρσένη
Φωτισμοί Κατερίνα Μαραγκουδάκη
Κινησιολογία Φώτης Διαμαντόπουλος
Διεύθυνση Χορωδίας Νίκος Βασιλείου / Αγαθάγγελος Γεωργακάτος
Επιμέλεια μουσικού κειμένου Γιάννης Τσελίκας
Αρετή Γεωργία Ηλιοπούλου (24/ 3 – 7, 20, 22/ 4)
Ελένη Βουδουράκη (30/ 3 – 6, 21, 29/ 4)
Κοντέσα Μαρία Μητσοπούλου (24/ 3 – 6, 20, 22/ 4)
Σοφία Κυανίδου (30/ 3 – 7, 21, 29/ 4)
Δούκας Γιώργος Ματθαιακάκης (24/ 3 – 7, 20, 22/ 4)
Διονύσης Τσαντίνης (30/ 3 – 6, 21, 29/ 4)
Δούκισσα Τζούλια Σουγλάκου (24/ 3 – 7, 20, 22/ 4)
Αλεξάνδρα Ματθαιουδάκη (30/ 3 – 6, 21, 29/ 4)
Παύλος Γιάννης Χριστόπουλος (24/ 3 – 7, 20, 22/ 4)
Νίκος Στεφάνου (30/ 3 – 6, 21, 29/ 4)
Μιχάλης Δημήτρης Σιγαλός (24/ 3 – 7, 20, 22/ 4)
Δημήτρης Ναλμπάντης (30/ 3 – 6, 21, 29/ 4)
Φουρλάνος Κωστής Ρασιδάκης (24/ 3 – 7, 20, 22/ 4)
Ζαφείρης Κουτελιέρης (30/ 3 – 6, 21, 29/ 4)
Δον Πλάτσιντο Παύλος Μαρόπουλος (24/ 3 – 6, 20, 22/ 4)
Παύλος Σαμψάκης (30/ 3 – 7, 21, 29/ 4)
Συμμετέχει η Ορχήστρα και η Χορωδία της Εθνικής Λυρικής Σκηνής
Τιμές εισιτηρίων €40, €30, €25, €15
Παιδικό, φοιτητικό €15
Στην παράσταση της Κυριακής 22 Απριλίου, όλες οι κατηγορίες των εισιτήριων διατίθενται με έκπτωση 15%, στο πλαίσιο της κοινωνικής τιμολογιακής πολιτικής της ΕΛΣ.
Προπώληση εισιτηρίων από τα Ταμεία τoυ ΘΕΑΤΡΟΥ ΟΛΥΜΠΙΑ, Ακαδημίας 59-61, Αθήνα Καθημερινά 9.00–21.00
Τηλ. πωλήσεις 210 3662 100, 210 3612 461, 210 3643 725
Ηλεκτρονική προπώληση www.nationalopera.gr
«Ρομαντικά τοπία»
Ρεσιτάλ πιάνου του Σταύρου Κόλλια με έργα αφοπλιστικής γοητείας των Σούμπερτ και Σούμαν
Τετάρτη 4 Απριλίου, ώρα 20:30
Αίθουσα Δημήτρης Μητρόπουλος
Με μουσικές εικόνες από ‘ρομαντικά τοπία’ που αναδεικνύονται μέσα από την ιδιαίτερη ερμηνεία του Σταύρου Κόλλια ολοκληρώνεται για φέτος η Σειρά «Μουσικές Βραδιές στην Αίθουσα Δημήτρης Μητρόπουλος». Το ρεσιτάλ του διακεκριμένου πιανίστα, που είναι αφιερωμένο σε δύο κορυφαίες μορφές του 19ου αιώνα, τον Φραντς Σούμπερτ και τον Ρόμπερτ Σούμαν, θα πραγματοποιηθεί την Τετάρτη 4 Απριλίου στις 8.30 το βράδυ. Το πρώτο μέρος του ρεσιτάλ περιλαμβάνει τα Τρία κομμάτια για πιάνο D.946 και τη Σονάτα για πιάνο αρ. 14 σε λα ελάσσονα D. 784, έργο 143 του Σούμπερτ ενώ στο δεύτερο μέρος θα ακουστούν τα Φανταστικά κομμάτια, έργο 12 και οι Παιδικές Σκηνές, έργο 15 του Σούμαν.
Οι τιμές των εισιτηρίων για τη συναυλία είναι: 12,00 και 20,00 €.
Ειδικές τιμές: € 5 (Φοιτητές, νέοι, άνεργοι, ΑΜΕΑ) – 8,00 (65+, πολύτεκνοι)
Πληροφορίες για το κοινό στο τηλέφωνο: 210 72.82.333
και στην ιστοσελίδα του ΜΜΑ: www.megaron.gr
Nederlands Dans Theater (NDT I)
H κορυφαία ολλανδική ομάδα του σύγχρονου χορού έρχεται στο Μέγαρο Μουσικής με ένα συγκλονιστικό πρόγραμμα για τέσσερις βραδιές απόλυτης απόλαυσης
Πέμπτη 5, Παρασκευή 6, Σάββατο 7 & Κυριακή 8 Απριλίου, 20.00μ.μ.
Αίθουσα Αλεξάνδρα Τριάντη
Mε φανατικούς θεατές σε όλο τον κόσμο και στη χώρα μας, το Nederlands Dans Theatre (NDT) έρχεται στο καινούριο ραντεβού του με το κοινό της Αθήνας με δύο φρέσκες, μαγικές χορογραφίες με την υπογραφή των κορυφαίων χορογράφων του Πολ Λάιτφουτ και Σολ Λεόν, σε πρώτη παρουσίαση στην Ελλάδα.
Ένα από τα πιο συγκλονιστικά προγράμματα των τελευταίων χρόνων επέλεξε να παρουσιάσει στη σκηνή της Αίθουσας Αλεξάνδρα Τριάντη το διάσημο χορευτικό σύνολο: το ‘Sehnsucht’ (Πόθος) (παγκόσμια πρώτη στις 7 Μαΐου 2009 στο Lucent Danstheater της Χάγης) παρουσιάζεται σε χορογραφία, σκηνικά και κοστούμια των Λάιτφουτ-Λεόν, φωτισμούς του Τομ Μπεφόρτ και μουσικές επιλογές από έργα Μπετόβεν και το ‘Schmetterling’ (Πεταλούδα) σε χορογραφία και σκηνικά των Λάιτφουτ-Λεόν, κοστούμια των Γιόκε Φίσερ και Χερμάιν Χολάντερ, φωτισμούς του Τομ Μπεφόρτ και μουσικές The Magnetic Fields και Max Richter(παγκόσμια πρώτη, 25 Νοεμβρίου 2010, Lucent Danstheater, Χάγη).
Τα έργα θα χορέψει η ‘μεγάλη’ ομάδα του ΝDT, η NDT I (θυμίζουμε ότι το σύνολο χωρίζεται σε δύο ομάδες, την NDT I που στελεχώνουν καταξιωμένοι χορευτές και την NDT II που απαρτίζεται από νέα ανερχόμενα ταλέντα).
Ο ‘Πόθος’ και η ‘Πεταλούδα’ μιλάνε με τη γλώσσα των σωμάτων για τον έρωτα και την αγάπη, για το ανέφικτο και το αναπόφευκτο των σχέσεων, αλλά και για το κενό της απώλειας, για πολύ βαθειά αισθήματα που εκφράζονται μέσα από την μοναδική τεχνική δεξιοτεχνία των χορευτών αυτής της εξαιρετικά δημοφιλούς και αναγνωρισμένης ομάδας. Δύο εξαίσιες χορογραφίες- πορτρέτα της δύναμης της αγάπης να ενώνει και να σημαδεύει, ακόμα και όταν έχει χαθεί.
Οι τιμές των εισιτηρίων είναι : € 18,00 – 33,00 – 47,00 – 65,00 (Διακεκριμένη Ζώνη)
Ειδικές τιμές: € 9,00 (Φοιτητές, νέοι, άνεργοι, ΑΜΕΑ) – 12,00 (65+, πολύτεκνοι)
‘Άνοιξη’ με τη μαγεία του Μπετόβεν
Ο Λεωνίδας Καβάκος δίνει τη δεύτερη από τις τρεις συναυλίες του με τις σονάτες για βιολί του Λούντβιχ βαν Μπετόβεν. Στο πιάνο, ο Ενρίκο Πάτσε
Πέμπτη 5 Απριλίου, 20:30μμ
(ακολουθεί η συναυλία του Σαββάτου 21/4)
Αίθουσα Χρήστος Λαμπράκης
Για τη δεύτερη από τις τρεις συναυλίες του με τις σονάτες για βιολί του Μπετόβεν, ο Λεωνίδας Καβάκος επιλέγει δυο από τις νεανικές, γεμάτες σφρίγος, ένταση και τόλμη και τη μαγευτική 10η και τελευταία, έργο ωριμότητας με ιδιαίτερη φόρμα, χαρακτήρα και έκφραση.
Ο κορυφαίος βιολονίστας με τη συνοδεία του εκλεκτού συνεργάτη του, Ενρίκο Πάτσε, στο πιάνο, ερμηνεύει τις σονάτες: αρ. 4 σε λα ελάσσονα, έργο 23, αρ.5 σε φα μείζονα -της Άνοιξης- έργο 24 και αρ.10 σε σολ μείζονα, έργο 96.
Στις 11 Φεβρουαρίου ο Λεωνίδας Καβάκος και ο Ενρίκο Πάτσε ερμήνευσαν τις σονάτες αρ. 2,3,6 και 7 ενώ στην τρίτη και τελευταία συναυλία, στις 21 Απριλίου θα ερμηνεύσουν τις σονάτες αρ.1, 8 και 9 (‘Κρόιτσερ’).
Οι τρεις συναυλίες εντάσσονται στη Σειρά Μεγάλοι Ερμηνευτές του Μεγάρου Μουσικής.
Με τον κύκλο αυτό, ο διάσημος Έλληνας βιολονίστας προσφέρει τη δική του ανάγνωση των μοναδικών αυτών κομματιών, όπως έχουν κάνει μέχρι τώρα όλοι οι σπουδαίοι βιολονίστες σε συνεργασία με εξίσου σπουδαίους πιανίστες, κάτι σαν προσκύνημα και ιερό καθήκον.
Και οι δέκα σονάτες γράφτηκαν σε σύντομο σχετικά διάστημα και αποτυπώνουν όλη τη διαδρομή του Μπετόβεν προς την κατάκτηση του δικού του ιδιώματος και της επανάστασής του. Στην δεκαπενταετία που γράφονται οι σονάτες ο Μπετόβεν σάρωσε τον κόσμο της μουσικής σαν ανεμοστρόβιλος, τον μεταμόρφωσε, τον επαναεπινόησε και άνοιξε το δρόμο για το μέλλον σε κάθε είδος μουσικής σύνθεσης.
Οι σονάτες αρ. 4 και 5 γράφτηκαν την ίδια χρονιά, το 1801, στη βασιλεύουσα της μουσικής, την Βιέννη, όπου ο Μπετόβεν είχε εγκατασταθεί από το 1794, με προτροπή του Χάιντν. Είναι και οι δυο αφιερωμένες στον Κόμητα Μόριτς φον Φράιες, τραπεζίτη, προστάτη των τεχνών και παράγοντα της καλλιτεχνικής ζωής της πόλης. Στις σονάτες αυτές τα δυο όργανα αποκτούν μια ενδιαφέρουσα ισορροπία, το καθένα έχει το δικό του χαρακτήρα, εκφράζουν σε κάθε στιγμή τις μελωδικές και τις αρμονικές επινοήσεις του Μπετόβεν και ο διαρκής διάλογος μελωδίας και ακομπανιαμέντων δίνει σε αυτά τα έργα ένα σφρίγος με ηλεκτρικά γρήγορα μέρη και στοχαστικά αργά.
Αντίθετα με τις τρεις πρώτες σονάτες, η 4η κέρδισε την προσοχή και την αποδοχή των κριτικών. Και παρά τις πρωτότυπες και πειραματικές στιγμές της, πολλοί την θεώρησαν και εξακολουθούν να τη θεωρούν παράδοξη και απόμακρη, μοναχική μέσα στην οικογένεια των εννέα υπόλοιπων.
Η 5η σονάτα, της Άνοιξης, έχει μια ιδιαίτερη θέση ανάμεσα στις δέκα. Είναι η στιγμή που ο Μπετόβεν απελευθερώνεται από τους περιορισμούς των συμβάσεων, που είχε αποδεχθεί σε προηγούμενα έργα του και δηλώνει, με την εξαιρετικά δημοφιλή αυτή σονάτα, ότι αρχίζει να φτιάχνει τους δικούς του κανόνες, χωρίς τους καταναγκασμούς των προτιμήσεων του κοινού και της επίσημης Βιέννης. Είναι αστραφτερή με λυρισμό, γαλήνη, πάθος στα γρήγορα και τρυφερότητα στα αργά μέρη, αφήνει μια αίσθηση πραότητας και καθησυχασμού.
Οι τιμές των εισιτηρίων για τη συναυλία είναι 15,00 – 27,00 – 38,00 – 55,00 € (Διακεκριμένη Ζώνη).
Ειδικές τιμές: € 8,00 (Φοιτητές, νέοι, άνεργοι, ΑΜΕΑ), € 10,00 (65+, πολύτεκνοι)
Πληροφορίες για το κοινό στο τηλέφωνο: 210 72.82.333
και στην ιστοσελίδα του ΜΜΑ: www.megaron.gr
Εκδηλώσεις στο ωδείο Φίλιππος Νάκας
Tenorissimo ‘Passione‘
Δευτέρα, 2 Απριλίου 2012
Ωρα έναρξης: 20:30
Η αφρόκρεμα των Ελλήνων τενόρων παρουσιάζει ένα πρόγραμμα γεμάτο πάθος και μπρίο. Οι ιταλικές καντσονέτες σμίγουν με τις άριες του πασίγνωστου διεθνούς λυρικού ρεπερτορίου, σε μια βραδιά που επιφυλάσσει πολλές εκπλήξεις.
Καλλιτεχνική επιμέλεια Σταμάτης Μπερής Στο πιάνο συνοδεύει ο Διονύσης Καλογερόπουλος
ΕΙΣΙΤΗΡΙΑ 12 € – 8 € [ΦΟΙΤΗΤΙΚΟ]
Ανοιχτά σεμιναριακά μαθήμα φλάουτου με τον Νίκο Νικόπουλο
Παρασκευή 6 – Σάββατο 7 Απριλίου 2012
Ανοιχτά σεμιναριακά μαθήματα φλάουτου για όλα τα επίπεδα. Ο Nίκος Νικόπουλος, κορυφαίος της Ορχήστρας της Εθνικής Λυρικής Σκηνής και καθηγητής του Ωδείου Φίλιππος Νάκας, προσκαλεί τους νεαρούς σπουδαστές φλάουτου σε ένα διαφωτιστικό μελωδικό ταξίδι. Λόγω του περιορισμένου αριθμού των ενεργών μελών, θα τηρηθεί σειρά προτεραιότητας βάσει της ημερομηνίας συμπλήρωσης της αίτησης συμμετοχής. Σε ενεργά μέλη και ακροατές θα δοθούν βεβαιώσεις παρακολούθησης του σεμιναρίου.
ΕΙΣΟΔΟΣ ΕΛΕΥΘΕΡΗ
Ρεσιτάλ κιθάρας της Βιβής Γύπαρη
Συντροφιά με τους κορυφαίους μουσικούς στον 24ο κύκλο της σειράς ‘Οι Νέοι για τους Νέους’. Σήμερα η Βιβή Γύπαρη ερμηνεύει έργα Μ. Ponce, J. Rodrigo, R. Dyens, L. Brouwer, A. Ginastera.
H Βιβή Γύπαρη πήρε πτυχίο κιθάρας από το Πυθαγόρειο Ωδείο (τάξη Ειρήνης Κώνστα) και δίπλωμα από το Σύγχρονο Ωδείο (τάξη Μιχάλη Κονταξάκη). Το 2004 συμμετείχε στην Ορχήστρα του Β. Μπουντούνη ‘100 κιθάρες’ σε συναυλίες στο Ηρώδειο και στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών. Υπήρξε μέλος της Ορχήστρας Κιθαριστών της Ειρήνης Κώνστα. Έχει λάβει ενεργά μέρος σε master classes με τους: Roberto Aussel, Aniello Desiderio, Zoran Dukic, Alan Yves, Susana Prieto, Αλέξη Μουζουράκη, Γιώργο Χατζηνίκο, Odair Assad κ.ά.
ΩΡΑ ΕΝΑΡΞΗΣ 19:00
ΕΙΣΟΔΟΣ ΕΛΕΥΘΕΡΗ
ΑΙΘΟΥΣΑ ΣΥΝΑΥΛΙΩΝ ΦΙΛΙΠΠΟΣ ΝΑΚΑΣ
ΙΠΠΟΚΡΑΤΟΥΣ 41, ΑΘΗΝΑ
ΤΗΛ.: 210 3634000
Μουσικοί Διαγωνισμοί του Διεθνούς Μουσικού Σωματείου Gina Bachauer
Συνολικά πάνω από ογδόντα νέοι μουσικοί από την Ελλάδα και από το εξωτερικό πρόκειται να λάβουν μέρος στους δύο μουσικούς διαγωνισμούς που πραγματοποιούνται με πρωτοβουλία και τελούν υπό την Αιγίδα του Διεθνούς Μουσικού Σωματείου Gina Bachauer. Ο λόγος για τον 4ο Πανελλήνιο Μουσικό Διαγωνισμό Μαρίας Χαιρογιώργου-Σιγάρα (που απευθύνεται σε πιανίστες, έγχορδους και πνευστούς) και για τον 1ο Διεθνή Διαγωνισμό Πιάνου C.V. Alkan-P.J.G. Zimmerman. Οι τελικοί κύκλοι των διαγωνισμών θα πραγματοποιηθούν στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών (Αίθουσα Δ. Μητρόπουλος), την Κυριακή 8 Απριλίου (11.00 π.μ. ο πανελλήνιος και 7.00 μ.μ. ο διεθνής).
Ιδρυτής και Καλλιτεχνικός Διευθυντής των διαγωνισμών είναι ο μουσικολόγος-κριτικός μουσικής και Πρόεδρος του Διεθνούς Μουσικού Σωματείου Gina Bachauer Κωνσταντίνος Π. Καράμπελας-Σγούρδας.
Οι διαγωνισμοί διοργανώνονται από το Σωματείο Ελλήνων Φίλων Ιδρύματος J. Carreras Κατά της Λευχαιμίας και από τον Δήμο Καλλιθέας.
Οι δύο προκριματικοί κύκλοι του Διεθνούς Διαγωνισμού Πιάνου Alkan-Zimmerman θα διεξαχθούν από τις 2-5 Απριλίου, στο Δημοτικό Θέατρο Καλλιθέας (ώρα έναρξης 11.00 π.μ.) και ο προκριματικός κύκλος του Πανελλήνιου Μουσικού Διαγωνισμού Μαρίας Χαιρογιώργου-Σιγάρα, στις 6-7 Απριλίου, επίσης στο Δημοτικό Θέατρο Καλλιθέας (ώρα έναρξης 11.00 π.μ.).
Κατά τους προκριματικούς κύκλους η είσοδος θα είναι ελεύθερη για το κοινό. Για τους τελικούς κύκλους των δύο διαγωνισμών (8 Απριλίου) εισιτήρια προπωλούνται στα ταμεία του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών.
Τα έσοδα των τελικών κύκλων θα διατεθούν υπέρ των σκοπών της Ελληνικής Αιματολογικής Εταιρείας.
Μουσική δωματίου για κλαρινέτο και πιάνο
Δευτέρα 2 Απριλίου, ΘΕΑΤΡΟ ΟΛΥΜΠΙΑ
Απογεύματα στο Φουαγιέ Περιγραφή
Κλαρινέτο Σπύρος Μουρίκης
Πιάνο Αθηνά Καποδίστρια
Καλλιτεχνικός Υπεύθυνος εκδηλώσεων φουαγέ: Βαγγέλης Χατζησίμος
Η ώρα έναρξης των εκδηλώσεων είναι 18.00 και η είσοδος για το κοινό ελεύθερη
ΘΕΑΤΡΟ ΟΛΥΜΠΙΑ, Ακαδημίας 59-61, Αθήνα
Ραντεβού επί σκηνής γύρω από την σύγχρονη μουσική – 3η συναυλία
Τρίτη | 03.04.2012 | 20.30, Auditorium του Γαλλικού Ινστιτούτου Αθηνών
Georgia Spiropoulos – ηχητικές προβολές, με το dissonart Ensemble
Georgia Spiropoulos – ηχητικές προβολές, με το dissonart Ensemble
Τρίτη | 03.04.2012 | 20.30, Auditorium του Γαλλικού Ινστιτούτου Αθηνών
Η συνθέτρια Georgia Spiropoulos προτείνει μία μουσική βραδιά, ένα ταξίδι μέσα από τις μεταμορφώσεις του ήχου και ανάμεσα σε δύο χώρες, τη Γαλλία και την Ελλάδα. Ένα ταξίδι σχέσεων και αντιθέσεων, αλλά και με απαραίτητους σταθμούς: μουσικοί περίπατοι του Ferrari, ηχητικές σπουδές θορύβων του Schaeffer, διαλογισμοί πάνω στο χρόνο του Messiaen, φασματικές εμπειρίες του Murail, ακραία ηχητικά φαινόμενα του Ξενάκη, επίμονοι παλμοί του Parmegiani, ηχητικές τελετουργίες της Spiropoulos.
Μία εμπειρία ακρόασης, ένα ‘συνεχές’ υφασμένο από σχέσεις, συναντήσεις, αποκλείσεις, συγκρούσεις όπου η μουσική είναι θεωρία, πράξις και ποίησις.
Οι μουσικοί του dissonArt ensemble και οι ηχητικές προβολές της Georgia Spiropoulos οδηγούν αυτό το ταξίδι μέσα (και ανάμεσα) από οργανικά, ηλεκτροακουσικά και μεικτά έργα.
Πρόγραμμα
Εισαγωγή: Luc Ferrari Music Promenade (1964-69)
ηλεκτροακουστικό έργο
Πρόγραμμα: Olivier Messiaen
Quatuor pour la fin du temps / Fouillis d’arcs-en-ciel, pour l’Ange qui annonce la fin du temps (1940-41)
Pierre Schaeffer: Cinq Études De Bruits – Étude Violette (1948)
ηλεκτροακουστικό έργο
Tristan Murail: Treize couleurs du soleil couchant (1978)
Georgia Spiropoulos: Music for 2? (2000)
Bernard Parmegiani: Dedans-Dehors – En Phase / Hors Phase (1977)
ηλεκτροακουστικό έργο
Ιάννης Ξενάκης: Theraps (1976)
Georgia Spiropoulos: Oria (2002-03) ακούστε απόσπασμα
Georgia Spiropoulos: Brut (2009)
ηλεκτροακουστικό έργο
Georgia Spiropoulos: Saksti (2001) ακούστε απόσπασμα
σαξόφωνο και μαγνητοταινία
Μουσικοί : Γιάννης Aνισέγκος, φλάουτο· Αλέξανδρος Σταυρίδης, κλαρινέτο· Θοδωρής Πατσαλίδης, βιολί· Μαρία Ανισέγκου, βιολοντσέλο· Γιάννης Χατζής, κοντραμπάσο· Λενιώ Λιάτσου, Πιάνο· Θοδωρής Βαζάκας, κρουστά. Special guest : Θεόφιλος Σωτηριάδης, σαξόφωνο.
Εισιτήρια: 10 € | 5 € (Club IFA, φοιτητές, άνεργοι)
“Σύγχρονη μουσική γραφή – Προφορική παράδοση – Ανθρώπινη φωνή”
Δευτέρα 2.4.2012 – 12:30
Διάλεξη – Συζήτηση με το κοινό – Μουσικό happening
Η συνθέτης παρουσιάζει το έργο της σε ανοιχτό διάλογο με το κοινό. Μέσα από ηχητικό και οπτικό υλικό θα μιλήσει για τη σχέση προφορικής παράδοσης και σύγχρονης σύνθεσης στο έργο της, αλλά και για τους διαφορετικούς τρόπους με τους οποίους δουλεύει με την ανθρώπινη φωνή.
Συμμετέχουν :
Georgia Spiropoulos, συνθέτης
Αναστασία Γεωργάκη, Επίκουρη Καθηγήτρια στο Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών.
Θεόφιλος Σωτηριάδης, σαξόφωνο
IANOS, Σταδίου 24
Είσοδος ελεύθερη
Συνάψιες / Συνθέσεις της Κωνσταντίας Γουρζή
3-4 Απριλίου 2012 21:00 Μικρή Σκηνή
Τιμές εισιτηρίων: 18 € | Μειωμ. 10 €
H Κωνσταντία Γουρζή ως Ελληνίδα, ανήκει μουσικά στη Δύση και στην Ανατολή. Αφοσιώθηκε στην εξερεύνηση και το συνδυασμό ήχων που μπορούν να σμιλεύουν τη δυτική της παιδεία με τη γνώση της δυτικής και της ανατολικής μουσικής παράδοσης.
Έχει πάρει βραβεία σε διεθνείς διαγωνισμούς ως μαέστρος και ως συνθέτης, ενώ υπήρξε υπότροφος του Ιδρύματος Ωνάση.
Ζει στη Γερμανία και είναι καθηγήτρια στην Ανώτατη Μουσική Σχολή του Μονάχου. Έχει δώσει συναυλίες ως μαέστρος και ως συνθέτης στην ηπειρωτική Ευρώπη, στη Σκανδιναβία, στη Ρωσία, στο Ισραήλ και στην Αμερική.
Το 2007 δημιούργησε το opus21musikplus με στόχο την παρουσίαση της μουσικής μαζί με άλλα είδη τέχνης, με το οποίο, μεταξύ άλλων, αναπτύσσει ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα
για παιδιά δημοτικών σχολείων και υλοποιεί μια άμεση και ουσιαστική επαφή των παιδιών με τη μουσική.
Το 2012 ξεκίνησε μια σειρά συναυλιών ως μαέστρος με τα Μουσικά Σύνολα της ΕΡΤ και παράλληλα ανέλαβε την καλλιτεχνική διεύθυνση του Samos Young Artists Festival. Συνάψιες / Συνθέσεις της Κωνσταντίας Γουρζή
Α΄ μέρος
1. Βιμπράτο 1, για κουαρτέτο εγχόρδων και πιάνο, έρ. 38 (2010)
2. «ακόμη φοβούμαι», 7 μινιατούρες για σόλο πιάνο, έρ. 8 (1993)
3. Ισραήλ, κουαρτέτο εγχόρδων αρ. 1, έρ. 19 (2004)
4. Κομμάτια για πιάνο I-V, 5 μινιατούρες για σόλο πιάνο, έρ. 24 (2004)
5. «μια μικρή ιστορία», για σόλο πιάνο, έρ. 25 (2005)
6. Π-ΗΛΙΟΝ: εννέα αφορισμοί μιας αιωνιότητας, κουαρτέτο εγχόρδων αρ. 2 (2007)
7. Ο αέρας του Αιόλου, έξι κομμάτια για πιάνο, έρ. 41 (2010)
8. Βιμπράτο 2, για κουαρτέτο εγχόρδων και πιάνο, έρ. 38 (2009/10)
Β΄ μέρος
1. Ιερατική ποίηση, για κουαρτέτο εγχόρδων, βυζαντινό ψάλτη, νέυ και πιάνο, έρ. 34 (2007/2009) – τρία μελοποιημένα ποιήματα μοναχών
2. Η άρια της φωτιάς, τρίο για βυζαντινό ψάλτη, τάρχου και πιάνο, έρ. 44 (2009)
3. Νότιος άνεμος – μια πρώτη διήγηση, για σόλο νέυ, έρ. 43 (2009)
4. Τραγούδι της Σαπφούς – εις ανάμνηση György Kurtág, ντουέτο για βυζαντινό ψάλτη και πιάνο, έρ. 12 – βασισμένο σε ποίηση της Σαπφούς
5. Νότιος άνεμος – μια δεύτερη διήγηση, για σόλο νέυ, έρ. 43 (2009)
6. Συνάψιες, τρίο για βυζαντινό ψάλτη, τάρχου και πιάνο, έρ. 32 (2007/09) ¬ βασισμένο σε κείμενο του Ηράκλειτου
7. Κασταλία, για κουαρτέτο εγχόρδων και σάζι, έρ. 35 (2008/09) – μεταγραφή από άρπα για σάζι από τον Ross Daly
Συντελεστές
Asasello Quartett
Rostislav Kojevnikov: βιολί
Barbara Kuster: βιολί
Justyna Śliwa: βιόλα
Wolfgang Zamastil: τσέλο
Βασίλης Αγροκώστας: ψάλτης
Ross Daly: σάζι, τάρχου
Christian Elsässer: πιάνο, αυτοσχεδιασμός στα Η άρια της φωτιάς και Συνάψιες
Χάρης Λαμπράκης: νέυ
Λορέντα Ράμου: πιάνο
Κωνσταντία Γουρζή: μαέστρος για Ιερατική Ποίηση και πιάνο στo Τραγούδι της Σαπφούς
Η συναυλία υποστηρίζεται εικαστικά από τους καλλιτέχνες:
Μυρσίνη Βαρδοπούλου, Norbert Banik, Χρήστο Μπουρονίκο, Γιάννη Γουρζή, Βάλυ Νομίδου, Λίλα Πολενάκη, Alexander Polzin, Αθηνά Σταμάτη, Νέλλη Τραγουστή
Καλλιτεχνική επιμέλεια: Κωνσταντία Γουρζή
Οργάνωση Παραγωγής: Έλλη Ρουμπέν
Borderline Festival
Το Borderline εξερευνά τις «παραμεθόριες» περιοχές της σύγχρονης μουσικής, έχοντας τη λογική ότι σήμερα οι πλέον ενδιαφέρουσες εξελίξεις συμβαίνουν στα σημεία όπου γίνεται επαναδιαπραγμάτευση των ορίων μεταξύ θορύβου και μουσικής και εκεί όπου ο ακουστικός και ο ηλεκτρονικός ήχος εμπλουτίζονται αμοιβαία. Οι καλλιτέχνες που συμμετέχουν τηρούν αποστάσεις τόσο από τον ακαδημαϊσμό όσο και από την ποπ, αντλούν έμπνευση από τις εξελίξεις στο χώρο των νέων μέσων και της ψηφιακής τεχνολογίας, αλλά διατηρούν γερές βάσεις στις πρακτικές του αυτοσχεδιασμού ή την πειραματική χρήση της φωνής και των μουσικών οργάνων.
7-8 Απριλίου, ώρα 21:00, Μικρή Σκηνή
Το πρόγραμμα του Borderline Festival 2012 θα καλύψει ένα ευρύ φάσμα μουσικών πρακτικών και ήχων.
• Ο Erdem Helvacioglu, στο Farewell Istanbul επεξεργάζεται τους ήχους της πόλης του και παρεμβαίνει στο ηχητικό τοπίο με το υβριδικό, φουτουριστικό όργανο της επινόησης του, το “TogaMan Electric GuitarViol”.
• Ο Βρετανός Trevor Wishart, κεντρική μορφή της σύγχρονης αγγλικής μουσικής, με σημαντικό συγγραφικό, ερευνητικό και συνθετικό έργο από τη δεκαετία του ‘70 έως σήμερα, θα παρουσιάσει μια περφόρμανς για σόλο φωνή και δύο ηλεκτροακουστικά έργα.
• Οι Spunk, το γυναικείο κουαρτέτο από τη Νορβηγία, δημιουργούν ένα ομοιογενές, ελεύθερης μορφής σύνολο ήχων με ποικίλες αναφορές, ρίζες των οποίων θα μπορούσαν να ανιχνευτούν στην τζαζ, το σύγχρονο πειραματισμό και αυτοσχεδιασμό, την ηλεκτρονική μουσική ή τη σύγχρονη σύνθεση και το ευρύτερο περφόρμανς.
• Τα μέλη του ηλεκτρονικού και ηλεκτροακουστικού τρίο Φλωρίδης/ Zingaro/ Montera βρίσκονται εδώ και πολλά χρόνια στην πρωτοπορία της ευρωπαϊκής σκηνής του αυτοσχεδιασμού και της σύγχρονης μουσικής. Η ηχητική παλέτα των ακουστικών οργάνων τους έχει αναπτυχθεί, πρώτα σε ηλεκτρική και στη συνέχεια σε ηλεκτρονική κατεύθυνση. Ο αυτοσχεδιασμός και η ελεύθερη κίνηση μεταξύ ηλεκτρονικού και ακουστικού θα είναι στο επίκεντρο της συναυλίας τους στο φετινό Borderline.
7 Απριλίου
Erdem Helvacioglu
Trevor Wishart
8 Απριλίου
Spunk
Φλώρος Φλωρίδης/ Carlos Zingaro/ Jean-Marc Montera
Τιμές εισιτηρίων:
20 € τη μέρα / 24 € το διήμερο
Μειωμ. 15 € τη μέρα / 18 € το διήμερο
Parking “Στέγη Γραμμάτων & Τεχνών” Άνετη & οικονομική στάθμευση εντός της Στέγης
«Pianorizons»
Πέμπτη 05 Απριλίου 2012, 20:30
5η Συναυλία: PIANORIZONS της σειράς συναυλιών υπό την καλλιτεχνική διεύθυνση του Θόδωρου Αντωνίου σε συνεργασία με την Ένωση Ελλήνων Μουσουργών
Πρόγραμμα για δυο, τρια και τέσσερα πιάνα:
Δημήτρης Συκιάς: Concertino για δυο πιάνα (2007)
Σταμάτης Αθανάσουλας: Industrial Area για τέσσερα πιάνα (2011)
Γιάννης Α. Παπαϊωάννου: Πρελούδιο και Φούγκα για δυο πιάνα (1932)
Wilhelm Killmayer: Paradies για δυο πιάνα (1972)
Goethe-Institut Athen, Ομήρου 14–16
Συναυλία με έργα για δύο πιάνα
Σάββατο 7 Απριλίου 2012, ώρα 8 μ.μ.
Ηρώ Κατσίμπελη – Βλαδίμηρος Παπαγεωργίου
Πρόγραμμα:
A. Borodin Polovetsian Dances, από την όπερα “Prince Igor”
(μεταγραφή για δύο πιάνα: Ann Pope)
M. Ravel La Valse (Poème Choréographique)
(μεταγραφή για δύο πιάνα από τον συνθέτη)
S. Rachmaninoff Suite no.1 (Fantaisie – Tableaux)
Ωδείο Αθηνών
Ρηγίλλης & Βασ.Γεωργίου Β΄ 17-19, Αθήνα, 106 75
Τηλ.: 210 – 72 44 260