Στον κόσμο της Kλασσικής! (02/05/2011)
MODAL*
Ρεσιτάλ πιάνου του Παύλου Αντωνιάδη με έργα των A. de Cabezón, P. Dusapin, B. Bartók, A. Mincek και I. Xenakis
*Άχρονος μουσικός τόπος, θαμμένος κάτω από επιστρωματώσεις ιστορίας. Μυθική καταγωγή, ιερή λειτουργία και τελετουργία, μυστικισμός, ο ρόλος του ως σκληρού πυρήνα λαϊκών και κλασσικών παραδόσεων σε Ανατολή και Δύση, η δεσπόζουσα σημασία φωνητικών ποιοτήτων και μιας κυρίως αντι-δραματικής διάθεσης. Μεταμορφώσεις της τροπικότητας και της πολυφωνίας στους μοντέρνους καιρούς.
Μια «αρχαϊκή φλέβα του μοντέρνου» αναζητά ο πιανίστας Παύλος Αντωνιάδης μέσα από το ρεσιτάλ που θα πραγματοποιήσει στην αίθουσα συναυλιών του Φιλολογικού Συλλόγου Παρνασσός, τη Τρίτη 3 Μαΐου, στις 20:30.
Ξεκινώντας με το ρέον “Tiento del Tercer Tono” του Antonio de Cabezón, περνά στην πρώτη σπουδή για πιάνο του Pascal Dusapin, της οποίας οι στατικές αναδιπλώσεις δίνουν τη θέση τους στο ορμητικό “Szabadban” του Bartok για να καταλήξει μέσα από τις χρονοπαγίδες του “Stems” του Alex Mincek, σ΄ ένα opus magnum του Ιάννη Ξενάκη, το έργο “Mists” το οποίο ο ίδιος ο συνθέτης περιέγραφε σαν ” κολύμπι κάτω απ’το νερό σα νεαρό αγόρι, σε μυστική υπόγεια σπηλιά κάτω απ’το Αιγαίο, φωτισμένη από μικροοργανισμούς. Εκεί θα αναπαυόταν σε μια αμμουδιά ακούγοντας τους διάφορους τόνους και τα πυκνώματα των σταγόνων όπως έπεφταν από τα απέραντα ταβάνια που εκτείνονταν πίσω σε άχρονους λαβυρίνθους και αντηχούσαν με γιγάντιους ακουστικούς θαλάμους”.
Τρίτη 3 Μαΐου Ώρα 20.30
Φιλολογικός σύλλογος Παρνασσός
Πλατεία Αγ. Γεωργίου Καρύτση 8, Αθήνα
Τιμές εισιτηρίων 10 & 15 ευρώ
Υπηρεσία εισιτηρίων, Πανεπιστημίου 39 (Στοά Πεσμαζόγλου),
Μουσική παράσταση από την Labri Giotto
Περισπασμός από την «εικόνα» – το είδωλο (του καλλιτέχνη). Καταστροφή της «εικόνας» – του ειδώλου (του καλλιτέχνη)
Η Λαμπρινή Γιώτη ξεκίνησε να γράφει μουσική στην Ιρλανδία το 2007, σπουδάζοντας Εθνομουσικολογία, εμπνευσμένη από τα τοπία αυτής της παράξενης μυστικιστικής χώρας και τους ήχους του κόσμου. Οι Ιρλανδοί της έδωσαν το παρατσούκλι Labri από το Λαμπρινή και Giotto από το ηπειρωτικό επίθετό της και τον αγαπημένο της ζωγράφο Di Bondone Giotto.
Η μουσική της είναι περιγραφική, αυτοσχεδιαστική και δημιουργική. Στη φωνή χρησιμοποιεί ένα μίγμα τεχνικών που ξεκινάει από το Θιβέτ, το Αφγανιστάν, την Ιρλανδία και φτάνει μέχρι τη προκλασσική όπερα. Χρησιμοποιεί αντισυμβατικά όργανα όπως ρουμάνικη άρπα και άρπα στόματος, μαντολίνο με δοξάρι, και shruti box, ένα παλαιό Ινδικό όργανο πρόγονο του ακορντεόν.
Labri Giotto: piano, shruti box, φωνή, μαντολίνο με δοξάρι, ρουμάνικη άρπα και άρπα στόματος
Ανδρέας Καραουλάνης & Pan Pan:graphic animation
Special Guests: Pan Pan / Alex Log Out /Lef Teror
Τρίτη 3 Μαΐου, ώρα προσέλευσης: 21:30
Εισιτήριο : 8 ευρώ.
Διάρκεια παράστασης: 1 ώρα και 15 λεπτά
BETON7
Πύδνας 7, Βοτανικός – Αθήνα 11855
(Μετρό Κεραμεικός)
Μια ομιλία πέρα από μουσικούς φραγμούς ‘από την Μπίλι Χόλιντεϊ ως τη Μαρία Κάλλας’
Ο Ζεράρ Μορτιέ Γενικός Διευθυντής του Τεάτρο Ρεάλ της Μαδρίτης μιλά για τη «δύναμη της φωνής στο τραγούδι» «Η εμπνευσμένη μουσική είναι ελπίδα και διέξοδος», «όπερα εκτός των τειχών», «λυρικό θέατρο προσβάσιμο στο μη εξοικειωμένο κοινό»…
Οι δηλώσεις αυτές ανήκουν σε μία από τις πλέον προβεβλημένες προσωπικότητες από τον χώρο του ευρωπαϊκού πολιτιστικού management, τον Ζεράρ Μορτιέ. Ο Μορτιέ, που μετά την επιτυχημένη θητεία του στο Φεστιβάλ του Ζάλτσμπουργκ και την Εθνική Όπερα των Παρισίων έχει αναλάβει από τον Σεπτέμβριο του 2010 τα ηνία του Βασιλικού Θεάτρου της Μαδρίτης, έρχεται στην Αθήνα, για να δώσει μία διάλεξη την Τρίτη 3 Μαΐου (ώρα: 19.00) στο Μέγαρο Μουσικής. Στην ομιλία του που έχει θέμα «Η δύναμη της φωνής στο τραγούδι», ο Ζεράρ Μορτιέ θα προσεγγίσει με μια άλλη ματιά την ανθρώπινη έκφραση μέσα από τη φωνή, με αναφορές σε πρότυπα ερμηνείας που πέρασαν στον ‘μύθο’, ‘ιερά τέρατα’ της σκηνής, όπως η Μαρία Κάλλας ή η Μπίλυ Χόλιντεϊ.
Τρίτη 3 Μαΐου 2011
Ώρα έναρξης 7 μμ
Είσοδος ελεύθερη με δελτία προτεραιότητας
Η διανομή των δελτίων αρχίζει στις 5.30 μμ
Αναζητώντας το χορό – Το διαφορετικό Θέατρο της Pina Bausch
Με αφορμή την παγκόσμια ημέρα χορού (29 Απριλίου) το Goethe-Institut Athen παρουσιάζει την Τρίτη 3 Μαίου 2011, 20:30 στην αίθουσα των εκδηλώσεών του (Ομήρου 14-16, Τηλ. 210 3661000) τρεις ταινίες από και με την Pina Bausch (*1940, +2009), η οποία θεωρείται ως η σημαντικότερη χορογράφος του παρόντος. Ντοκιμαντέρ της Patricia Corboud. Ένα πορτραίτο της Pina Bausch και του Χοροθεάτρου του Βούπερταλ. Με σχόλια της Pina Bausch, αποσπάσματα από τις χορογραφίες της και αναλύσεις του κριτικού χορού Jochen Schmidt.
Το 1973 ανέλαβε η Pina Bausch τη διεύθυνση του Μπαλέτου του Βούπερταλ, αναδεικνύοντάς το στη συνέχεια σ’ ένα από τα κορυφαία του κόσμου. Το ντοκιμαντέρ συνοψίζει τα 20 πρώτα χρόνια της πορείας της, φέρνοντας την ίδια μπροστά στην κάμερα και δείχνοντας αποσπάσματα από τα έργα: Arien, Kontakthof, Ιεροτελεστία της Άνοιξης, Κυανοπώγων, Το παράπονο της αυτοκράτειρας κ.ά. (σε αγγλική γλώσσα)
Η παράσταση ανέβηκε για πρώτη φορά στο Wuppertaler Tanztheater το 1978.Οι ερμηνευτές: Malou Airaudo, Pina Bausch, Jan Ninarik, Dominique Marcy, Mezareth Panadero, Jean Laurent Sasportes. Οι άριες από τα έργα του Henry Purcell «The Fairy Queen» και «Διδώ και Αινείας» συνοδεύονται από αγγλικούς υπότιτλους.
Ίσως να είναι η πιο προσωπική δουλειά της Pina Bausch. Ίσως σε κανένα άλλο έργο της να μην έχει εκφράσει με τόση θλίψη το θέμα που αποτελεί τον πυρήνα των χορογραφιών της: Την αναζήτηση ασφάλειας κι αγάπης. Όμως, στην ασταμάτητη κι επίμονη αυτή αναζήτηση δεν κρύβεται μόνον η θλίψη, αλλά και η δύναμη και η θέληση του ανθρώπου να μην παραιτηθεί, να μην αφήσει την απελπισία να τον βγάλει από το δρόμο της αναζήτησης. Οι άριες που διαλέγει η Pina Bausch προσδίδουν στο έργο μελαγχολική και ονειροφαντασιακή ατμόσφαιρα, καθώς εκφράζουν τον πόνο του χωρισμού, το πένθος και την απόγνωση.
Η Ιεροτελεστία της Άνοιξης (1978, 36´) Σκηνοθεσία: Pina Bausch, Pit Weyrich
Μουσική: Igor Strawinsky
Με το Χοροθέατρο του Βούπερταλ (Tanztheater Wuppertal)
Η «Ιεροτελεστία της Άνοιξης» του Igor Strawinsky συγκαταλέγεται σ’ εκείνα τα μουσικά έργα που μεταφέρονται χορογραφικά πολύ συχνά στη σκηνή. Η χορογραφία της Pina Bausch θεωρείται ως η πιο ριζοσπαστική και πιο συγκινητική που έχει γίνει ποτέ. Και στην «Ιεροτελεστία της Άνοιξης» πραγματεύεται η Pina Bausch το βασικό της θέμα: Τη φαινομενικά ανυπέρβλητη αποξένωση μεταξύ των δυο φύλων. Ακολουθώντας το βαθύ πιστεύω της χορογράφου – ότι χορός σημαίνει να φτάνεις στα όρια, είτε από χαρά είτε από πόνο, έτσι να που να γεννιέται κάτι νέο – οι χορευτές ερμηνεύουν το έργο σαν να χόρευαν για την ίδια τους τη ζωή. «Η Ιεροτελεστία της Άνοιξης» παρουσιάζεται συνήθως μαζί με το Café Müller.
Goethe-Institut Athen
την Τρίτη 3 Μαίου 2011, 20:30
αίθουσα εκδηλώσεών (Ομήρου 14-16)
Είσοδος ελεύθερη
Ergon Ensemble: Μουσικές συγκλίσεις και αποκλίσεις
Το Ergon Ensemble επιστρέφει στην Αίθουσα Δημήτρης Μητρόπουλος την Τετάρτη 4 Μαΐου (ώρα: 20.30), για μια νέα συναυλία με έργα Βαρέζ, Στραβίνσκι, Βέμπερν, φαν ντερ Άα, Λίγκετι και Κόκορα. Η εμφάνιση αυτή εντάσσεται στον Κύκλο «Μουσικές του 20ού και 21ου αιώνα». Το Ergon Ensemble είναι το μουσικό σύνολο του Φεστιβάλ Παξών, το οποίο η Ένωση Ελλήνων Θεατρικών και Μουσικών Κριτικών τίμησε, τον Δεκέμβριο του 2009, με ειδική διάκριση για τη σημαντική προσφορά του στην πολιτιστική ζωή της ελληνικής Περιφέρειας. Η εμφάνιση του Ergon Ensemble στο Μέγαρο πραγματοποιείται σε συνεργασία με τη Μουσική Ακαδημία Ensemble Modern-IEMA και την υποστήριξη του Paxos Festival Trust. Το Σύνολο θα διευθύνει ο Γάλλος αρχιμουσικός Φρανκ Ολλύ. Η εμφάνιση αυτή εντάσσεται στη Σειρά «Μουσικές του 20ού και 21ου αιώνα».
Τετάρτη 4 Μαΐου, 20.30
Αίθουσα Δημήτρης Μητρόπουλος
Οι τιμές των εισιτηρίων για τη συναυλία είναι: 5 (φοιτητικά), 12 και 20 Ευρώ
Άρντα Μαντικιάν (1924-2009) 20 χρόνια στα βρετανικά λυρικά θέατρα
Σε συνεργασία με τη Μεγάλη Μουσική Βιβλιοθήκη της Ελλάδας ‘Λίλιαν Βουδούρη’ πραγματοποιείται ο κύκλος διαλέξεων που φέρει τον τίτλο ‘Από το Αρχείο της Μεγάλης Μουσικής Βιβλιοθήκης της Ελλάδος «Λίλιαν Βουδούρη»: Έλληνες τραγουδιστές και συνθέτες και επικεντρώνεται σε καλλιτέχνες των οποίων τα αρχεία βρίσκονται στο Αρχείο Ελληνικής Μουσικής της Βιβλιοθήκης.
Ο δημοφιλής αυτός κύκλος διαλέξεων της Βιβλιοθήκης ολοκληρώνεται με μια συνάντηση αφιερωμένη στην ελληνίδα σοπράνο Άρντα Μαντικιάν, η οποία έκανε σημαντική καριέρα στα λυρικά θέατρα της Ευρώπης.
Για την προσωπικότητα και το έργο της Αρντας Μαντικιάν, της αξέχαστης λυρικής ερμηνεύτριας και εξέχουσας προσωπικότητας στον κόσμο της όπερας, θα μιλήσουν η σοπράνο Ζανέτ Πηλού και ο αρχιμουσικός και καλλιτεχνικός διευθυντής του Μεγάρου Μουσικής Νίκος Τσούχλος. Στο περιεχόμενο του πολύτιμου αρχείου της Αρντας Μαντικιάν, θα επικεντρωθεί η ομιλία του Αλέξανδρου Χαρκιολάκη, μουσικολόγου στη Μουσική Βιβλιοθήκη.
Τετάρτη 4 Μαΐου, 7 μμ.
Αίθουσα Διδασκαλίας Βιβλιοθήκης
Είσοδος ελεύθερη για το κοινό
Εκδήλωση αφιερωμένη στην Μαρία Κάλλας και την ίδρυση Ακαδημίας Λυρικής Τέχνης
Η κ. Βάσω Παπαντωνίου και η Εταιρεία για το Κτήριο της Όπερας & της Ακαδημίας Λυρικής Τέχνης “Μαρία Κάλλας”, της οποίας είναι Πρόεδρος, διοργανώνουν εκδήλωση αφιερωμένη στην Μαρία Κάλλας και την προσπάθεια ίδρυσης Ακαδημίας Λυρικής Τέχνης που θα φέρει το όνομά της, την Πέμπτη 5 Μαΐου 2011, στις 20:00.
Πρώτο μέρος:
• Συναυλία: η Maria Bildea, άρπα και η Εριφύλη Γιαννακοπούλου, κοντράλτο σε έργα J. S. Bach, Cl. Debussy, B. Smetana, J. Massenet, Ch. Gounod.
• Ομιλία της κας Βάσως Παπαντωνίου, Προέδρου της Εταιρείας για το Κτήριο της Όπερας & της Ακαδημίας Λυρικής Τέχνης “Μαρία Κάλλας”, για την αναβάθμιση της μουσικής παιδείας και για την ανάγκη ίδρυσης Ακαδημίας Λυρικής Τέχνης που θα φέρει το όνομα «Μαρία Κάλλας».
Δεύτερο μέρος:
• Σημαντικές στιγμές της Μαρίας Κάλλας. Προβολή με συνεντεύξεις και ρεσιτάλ της.
• Προβολές με ανέκδοτα ντοκουμέντα από παραγωγές της Εταιρείας για το Κτήριο της Όπερας & της Ακαδημίας Λυρικής Τέχνης “Μαρία Κάλλας” :
– «Στον αστερισμό Μaria Callas – Η καταγωγή ενός μύθου». Προβολή Βίντεο από την Έκθεση στο Εθνικό Κέντρο Ερευνών, 2004
– «Γλυπτά κοστούμια όπερας» του Νίκου Φλώρου. Προβολή Βίντεο από την ομώνυμη έκθεση με κοστούμια από ανακυκλωμένα υλικά, που διοργανώθηκε στο Μέγαρο Μελά, 2007.
– Αποσπάσματα από την μεγάλη συναυλία που παρουσίασε η Εταιρεία στο Ηρώδειο, τον Σεπτέμβριο του 2007. Συμμετείχαν: η Ορχήστρα Μusica Aeterna με Μαέστρο τον Θεόδωρο Κουρεντζή και σολίστ τους Veselina Kasarova και Simone Kermes.
Πέμπτη 5 Μαΐου 2011, στις 20:00
Αίθουσα: Θέατρο
ΓΚΑΛΑ ΟΠΕΡΑΣ Αφιερωμένο στον Διεθνούς Φήμης Βαρύτονο ΤΖΩΝ ΜΟΔΙΝΟ
Ο διάσημος λυρικός καλλιτέχνης βαρύτονος Τζων Μοδινός “έφυγε” από κοντά μας το Ιανουάριο του 2011. Την Παρασκευή 6 Μαΐου 2011, στις 21:00 στο Θέατρο του Ιδρύματος Μιχάλης Κακογιάννης διακεκριμένοι λυρικοί καλλιτέχνες, φίλοι, συνάδελφοι, μαθητές του οργανώνουν Γκαλά Όπερας, αφιερωμένο στον αείμνηστο καλλιτέχνη.
Συμμετέχουν (με αλφαβητική σειρά) οι: Λυδία Αγγελοπούλου, Β. Αμιραδάκη, Μάρθα Αράπη, Μ. Γουρνιά, Ελ. Δαβου, Τζένη Δριβάλα, Αν. Καλογήρου, Ν. Καραγκιαούρης, Μαρία Κόκκα, Αν. Κορωναίος, Άκης Λαλούσης, Μάνος Λορέντζος, Μαρία Μαρκέτου, Φίλιππος Μοδινός, Σταμάτης Μπερής καθώς και η χορωδία «ΑΜΠΙΤΟΥΣ».
Στο πιάνο η Μαριλίνα Τζελέπη.
Η βραδιά θα περιλαμβάνει άριες και ντουέτα από όπερες στις οποίες ο Τζων Μοδινός άφησε αξέχαστες ερμηνείες, ενώ θα προβληθούν και στιγμιότυπα από την καριέρα του Τζων Μοδινού στα μεγαλύτερα λυρικά θέατρα του κόσμου.
Παρασκευή 6 Μαΐου 2011, στις 21:00
Είσοδος: Ελεύθερη
Πληροφορίες/ Κρατήσεις θέσεων με σειρά προτεραιότητας στα ταμεία του Ιδρύματος (Πειραιώς 206, Ταύρος) , Δευ – Παρ 11:00 – 14:00
Κάρμεν
Κωμική όπερα (opera comique) σε τρεις πράξεις Μουσική Ζωρζ Μπιζέ. Ποιητικό κείμενο Ανρί Μεγιάκ, Λυντοβίκ Αλεβύ βασισμένο στη νουβέλα του Προσπέρ Μεριμέ. Η Κάρμεν είναι τρίπρακτη κωμική όπερα (opera comique) σε ποιητικό κείμενο του Ανρί Μεγιάκ και του Λυντοβίκ Αλεβύ, το οποίο βασίζεται στην ομότιτλη νουβέλα (1845) του Προσπέρ Μεριμέ.
Η Κάρμεν, μια Τσιγγάνα, εργάζεται σε ένα καπνεργοστάσιο στη Σεβίλλη, φρουρούμενο από στρατιώτες. Βρίσκεται κατηγορούμενη όταν αρνείται να απολογηθεί για έναν καβγά στον υπολοχαγό της φρουράς. Αποπλανεί το δεκανέα που θα την οδηγούσε στη φυλακή: τον Δον Χοσέ, λογοδοσμένο με τη νεαρή χωρική Μικαέλα. Αφήνει την Κάρμεν να δραπετεύσει, κι ο ίδιος φυλακίζεται. Αργότερα η Κάρμεν τον πείθει να λιποτακτήσει, καθώς έχει συγκρουστεί με τον υπολοχαγό του για τα όμορφα μάτια της. Άλλωστε, μπορεί να φανεί χρήσιμος στους λαθρεμπόρους με τους οποίους η ίδια πια δουλεύει. Γρήγορα όμως τον βαριέται και ερωτεύεται ένα διάσημο ταυρομάχο, τον Εσκαμίγιο. Στο βουνό, όπου οι λαθρέμποροι κρύβουν την πραμάτεια τους, εμφανίζονται την ίδια νύχτα ο Εσκαμίγιο, αναζητώντας την Κάρμεν, και η Μικαέλα, που λέει στον Δον Χοσέ ότι η μητέρα του είναι ετοιμοθάνατη. Ο Δον Χοσέ προειδοποιεί την Κάρμεν πως θα συναντηθούν πάλι. Αργότερα, στη Σεβίλλη, την εντοπίζει στις πύλες της αρένας. Την ικετεύει να φύγουν μαζί. Όταν εκείνη τον απορρίπτει ευθέως, ο Δον Χοσέ τη μαχαιρώνει κι έπειτα παραδίδεται στις Αρχές.
Μουσική διεύθυνση Ηλίας Βουδούρης
Σκηνοθεσία Βασίλης Νικολαΐδης
Σκηνικά Γιώργος Γαβαλάς
Ορχήστρα και Χορωδία της Εθνικής Λυρικής Σκηνής
Διεύθυνση χορωδίας Νίκος Βασιλείου
ΔΙΑΝΟΜΗ
Κάρμεν Μαίρη-Έλεν Νέζη (30 Απρ., 3, 7 Μαϊ.), Μαρίτα Παπαρίζου (4, 6 Μαϊ.), Ινές Ζήκου (5, 8 Μαϊ.)
Δον Χοσέ Ρούμπενς Πελιτσάρι (30 Απρ., 3, 5 Μαϊ.), Τζουράμπ Τζουραμπισβίλι (4, 7 Μαϊ.), Δημήτρης Σιγαλός (6, 8 Μαϊ.)
Εσκαμίγιο Γιάννης Γιαννίσης (30 Απρ., 3, 5, 7 Μαϊ.), Κύρος Πατσαλίδης (4, 6, 8 Μαϊ.)
Συμμετέχουν χορευτές του Μπαλέτου και της Σχολής Χορού της Εθνικής Λυρικής Σκηνής
Εθνική Λυρική Σκηνή-θέατρο Ολύμπια
3, 4, 5, 6, 7, 8 Μαΐου 2011
Ώρα έναρξης 20.00
Τιμές εισιτηρίων €80, €70, €60, €50, €40, €30, €20
Παιδικό, φοιτητικό €15
Προπώληση εισιτηρίων από τα Ταμεία τoυ ΘΕΑΤΡΟΥ ΟΛΥΜΠΙΑ, Ακαδημίας 59-61, Αθήνα / Καθημερινά 9.00–21.00
Wiener Concert-Verein σε έργα Piazzolla – Χατζή
Το διεθνώς καταξιωμένο σύνολο μουσικής δωματίου Wiener Concert-Verein έρχεται για μια μοναδική εμφάνιση, στις 7 Μαΐου 2011, στην Κεντρική Σκηνή της Στέγης Γραμμάτων & Τεχνών. Το ρεπερτόριο της ορχήστρας δωματίου Wiener Concert-Verein, η οποία ιδρύθηκε το 1987 από μέλη της Συμφωνικής Ορχήστρας της Βιέννης, εκτείνεται από το βιεννέζικο κλασικισμό μέχρι τη μουσική της εποχής μας.
Στο πλαίσιο αυτό, πέραν του καθιερωμένου ρεπερτορίου για ορχήστρα δωματίου, έχει παρουσιάσει ανακαλυφθέντα έργα, όπως οι συμφωνίες του Πλεγυέλ και πολλά έργα σύγχρονων συνθετών σε πρώτες παγκόσμιες εκτελέσεις.
Οι Τέσσερις εποχές στο Μπουένος Άιρες του Άστορ Πιατσόλλα είναι ένας κύκλος τάνγκο εν είδει σουίτας, γραμμένος για το περίφημο κουιντέτο του συνθέτη. Το περιγραφικό αυτό έργο δίνει μια εικόνα της εναλλαγής των εποχών στην αργεντίνικη πρωτεύουσα μέσα από τον εμβληματικό χορευτικό ρυθμό της πόλης, γνώριμο σε όλους τους γηγενείς porteños και όχι μόνο.
Διεύθυνση ορχήστρας: Martin Sieghart
Σολίστ Franz Michael Fischer: βιολί
Thomas Schindl: κρουστά
Werner Frank: βιόλα
Πρόγραμμα:
Ástor Piazzolla Cuatro estaciones porteñas
[Οι τέσσερις εποχές στο Μπουένος Άιρες]
Χρήστος Χατζής Πυρρίχιοι χοροί
για σόλο βιόλα, κρουστά και έγχορδα
I. Broken Mirrors
II. Postcards from the (un)Holy Land
III. Love among the Ruins
IV. Worlds in Collision
Κεντρική Σκηνή
Ώρα έναρξης: 20:30
7 Μαΐου 2011
Εισιτήρια: 20 – 25 – 30 – 40 – 60 € | Φοιτ. 10 – 15 – 20 €
Η Καμεράτα υποδέχεται τον Arturo Sandoval και τον Chico Freeman σε μια ιστορική συνάντηση στο πλαίσιο του Κύκλου «Μετατροπίες»
Ένας από τους ζωντανούς θρύλους της λάτιν-τζαζ σκηνής, ο διάσημος κουβανός τρομπετίστας Αρτούρο Σαντοβάλ κάτοχος πέντε βραβείων Γκράμι, έξι Βillboard Αwards και ενός βραβείου Emmy, έρχεται στη χώρα μας για μία και μόνο εμφάνιση στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών το Σάββατο 7 Μαΐου στις 8.30 το βράδυ. Θα τον απολαύσουμε στη σκηνή της Αίθουσας Χρήστος Λαμπράκης μαζί με έναν επίσης κορυφαίο της σύγχρονης τζαζ, τον σαξοφωνίστα Τσίκο Φρήμαν στο πλαίσιο μίας σπάνιας μουσικής συνάντησης με τη «δική μας» Καμεράτα, Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής.
Με τίτλο «Η Καμεράτα υποδέχεται τον Αρτούρο Σαντοβάλ και τον Τσίκο Φρήμαν», οι λάτρεις της τζαζ και όχι μόνο (!) θα έχουν τη μοναδική ευκαιρία να ακούσουν τους δύο εκπληκτικούς βιρτουόζους να ερμηνεύουν δημοφιλείς συνθέσεις τους αλλά και να παρασύρουν την ορχήστρα δωματίου του Μεγάρου Μουσικής σε ένα συναρπαστικό μουσικό ταξίδι γεμάτο ρυθμό, πειραγμένες μελωδίες και τζαζ αυτοσχεδιασμούς, έχοντας ως αφετηρία δημοφιλή τραγούδια όπως το Every day I think of you, Someone to watch over me, All night long, The Essence of Silence, Mambo Jazz, Moon River, αλλά και έργα κλασικού ρεπερτορίου όπως η Άρια του Μπαχ.
Μαζί τους στη σκηνή εμφανίζονται τέσσερις ακόμη κορυφαίοι τζαζμεν. Πρόκειται για τους Ιβάν Μπριντόν (Ivan Bridon) πιάνο, Φελίπε Καμπρέρα Καρντένιας (Felipe Cabrera Cardenas) μπάσο, Χούλιο Μπαρέτο (Julio Barretto) τύμπανα και Πίμπο Μαρκέζ (Pibo Marquez) κρουστά. Την Καμεράτα, Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής διευθύνει ο αρχιμουσικός Αλέξανδρος Μυράτ.
Σάββατο, 7 Μαΐου, 20.30μμ
Αίθουσα Χρήστος Λαμπράκης
Οι τιμές των εισιτηρίων είναι € 8,00 (φοιτητικά), € 14,00, 25,00, 35,00 και € 50,00 (διακεκριμένη ζώνη).
«Ευρωπαϊκές Ημέρες Όπερας» (European Opera Days)
Στις 7 και 8 Μαΐου οι Όπερες της Ευρώπης, εορτάζουν τις «Ευρωπαϊκές Ημέρες Όπερας» (European Opera Days). Η Εθνική Λυρική Σκηνή συμμετέχει στον εορτασμό με το έργο «Το Μαγικό Βιολί» μια όπερα για «Νεανικά Αυτιά» του Νίκου Ξανθούλη σε λιμπρέτο της Μαριβίτας Γραμματικάκη.
«Νεανικά Αυτιά» (Young Ears) είναι το παγκόσμιο θέμα που έχει επιλεγεί για τις Ευρωπαϊκές Ημέρες Όπερας 2011 (European Opera Days 2011. Συνδέει όλους εμάς σε όλη την Ευρώπη και πέρα από αυτήν, ανεξάρτητα από τα πολιτιστικά μας πλαίσια, τις χώρες, τα επαγγέλματα ή τις ηλικίες μας. Τα «Νεανικά Αυτιά» δεν είναι μόνο των παιδιών και των νέων, αλλά των ανθρώπων οποιασδήποτε ηλικίας!
Ένα «Νέο Αυτί» είναι αυτό που κατορθώνει να ακούσει υπερνικώντας προκαταλήψεις και συνήθειες.
Αλλά και πιο ειδικά :
– Τα παιδιά θα μπορέσουν να ανακαλύψουν από νωρίς το πιο ολοκληρωμένο είδος τέχνης, αφού η όπερα περιλαμβάνει τόσο τις εικαστικές όσο και τις παραστατικές τέχνες.
– Οι νέοι θα κατορθώσουν να ξεφύγουν από λανθασμένες αντιλήψεις και στερεότυπα για την όπερα
– Οι ενήλικες που συνήθιζαν να ακούν άλλες μορφές μουσικής, μπορούν να ενθαρρυνθούν ώστε να ανακαλύψουν τη φωνή, την κλασική μουσική και την όπερα.
– Με τον ίδιο τρόπο, οι εραστές της όπερας, πεπεισμένοι ότι έχουν ήδη αποκτήσει την ικανότητα να ακούν, μπορούν να υποστηριχθούν στην προσθήκη επιμέρους «επιπέδων» στην ακουστική τους εμπειρία. Και (γιατί όχι;) να ανακαλύψουν επίσης ένα νέο είδος μουσικής.
Το Μαγικό Βιολί – Όπερα για «Νεανικά Αυτιά»
Μουσική Νίκος Ξανθούλης Λιμπρέτο Μαριβίτα Γραμματικάκη
Σκηνοθεσία Λένα Γεωργιάδου
Σκηνικά – Κοστούμια Χρυσάνθη Ψαροπούλου
Φωτισμοί Ιωάννης Παντελιάς
Διεύθυνση παιδικής χορωδίας Ρόζη Μαστροσάββα
Συμμετέχουν μέλη της Ορχήστρας της Παιδικής Σκηνής και η παιδική χορωδία ROSARTE
Οράτιο Δημήτρης Κασιούμης
Πρόκας Παύλος Μαρόπουλος
Έντυ Παναγιώτης Αθανασόπουλος
Ρόζα Άρτεμις Μπόγρη
Αμίρ Γιάννης Φίλιας
Σύνοψη της όπερας:
Κάποτε, σε μια Γκρίζα πολιτεία, ζούσε ένας βασιλιάς που μισούσε την ομορφιά, τα χρώματα και τα τραγούδια και απαγόρευε σε όλους τους πολίτες να τραγουδούν και να χαίρονται. Ακόμα και την κόρη του φυλάκισε γιατί τραγούδησε μια μέρα που είχε μαγευτεί από το βιολί ενός τσιγγάνου που μπήκε τυχαία στη πολιτεία. Ο Βασιλιάς διέταξε να φυλακίσουν όλους όσους τραγούδησαν μαζί με τον τσιγγάνο και να πετάξουν το βιολί του, αλλά η μουσική άρχισε να μαγεύει και αυτόν. Η καρδιά του όμως ήταν πολύ σκληρή και το βιολί μέχρι να την μαλακώσει έχασε την μαγική του δύναμη. Λίγο πριν ακουστεί η τελευταία νότα, ο βασιλιάς άρχισε να τραγουδάει και όλα άλλαξαν.
Open Days
Τις δύο αυτές ημέρες και από τις 15:00 έως τις 19:00 η Εθνική Λυρική Σκηνή θα έχει ανοιχτές τις πόρτες για όσους θελήσουν να εισέλθουν στα άδυτα της όπερας, να γνωριστούν με καλλιτέχνες της Λυρικής Σκηνής και να επισκεφτούν τα παρασκήνια. Το κοινό θα μπορεί να συζητήσει με τον σκηνοθέτη της παράστασης. Η συγγραφέας θα απαντήσει για το πώς συνέλαβε το έργο. Ο συνθέτης θα εξηγήσει πως επεξεργάζεται ένα κείμενο. Οι μουσικοί θα μιλήσουν για τη δουλειά τους.
Ο Εκπαιδευτικός Τομέας της Ε.Λ.Σ θα είναι στη διάθεση οποιουδήποτε θελήσει να μάθει τα μικρά μυστικά των παραστάσεων όπερας.
7 -8 Μαΐου 2011 Ώρες παραστάσεων: 11.00 – 12.00 13.00 – 14.00
Τιμές εισιτηρίων €8, €10, €12
Προπώληση εισιτηρίων
από τα Ταμεία τoυ ΘΕΑΤΡΟΥ ΟΛΥΜΠΙΑ, Ακαδημίας 59-61, Αθήνα / Καθημερινά 9.00–21.00
«Music from the Inside Out», Daniel Anker
Ποιοι είναι οι μουσικοί της Φιλαρμονικής Ορχήστρας της Φιλαδέλφειας, και τι σημαίνει για αυτούς μουσική; Ποια είναι η καθημερινότητά τους, με ποια μουσική χορεύουν, πότε τραγουδάνε, τι άλλα όργανα παίζουν, ποιες μελωδίες τους συγκινούν; Τι είναι η μουσική, από τους καλύτερους μουσικούς του κόσμου. Ένα μαγικό ντοκιμαντέρ με θέμα την Μουσική, στο Γαλλικό Ινστιτούτο (Σίνα 31), 4 Μαΐου στις 20.00.
Όλοι στην όπερα
Λένε οι όπερες στη Γαλλία αλλά και σε όλη την Ευρώπη στις 7 και 8 Μαΐου που είναι οι Ευρωπαϊκές μέρες της όπερας και οι πόρτες τους ανοίγουν για να μπει ο κόσμος στους χώρους, στα παρασκήνια, στα καμαρίνια, να δει από κοντά τη σκηνή και να γνωρίσει όσα γίνονται πίσω από τη σκηνή.
Φέτος επικεντρώνονται στον τίτλο «νεαρά αφτιά» που αναφέρεται σε νέους ανθρώπους, παιδιά αλλά και εκείνους που είναι νέοι στο χώρο της όπερας ως ακροατές και θέλουν να διευρύνουν τους μουσικούς τους ορίζοντες. Σε 24 χώρες της Ευρώπης, σε εκατό όπερες (ανάμεσά τους και στην εθνική λυρική σκηνή) διοργανώνονται συναυλίες, αφιερώματα και δρώμενα με σκοπό τη γνωριμία του νεαρού κοινού με το χώρο της όπερας.
Στο Δουβλίνο θα παρουσιαστεί ο «Δον Τζιοβάνι» στο Temple Bar λίγα μέτρα μακριά από την κίνηση της αγοράς, η όπερα της Λυόν καλεί τους νέους να γίνουν καλλιτέχνες για μία μέρα, η όπερα της Μόσχας διοργανώνει ένα μουσικό δρώμενο με κέντρο το μουσικό όργανο Μαρίμπα και τους αφρικανικούς μύθους για το πώς ένα δέντρο έχει μάθει να τραγουδάει,
Εδώ υπάρχει χάρτης με τις όπερες που συμμετέχουν
Το βίντεο της εβδομάδας
Το βίντεο της εβδομάδας είναι αφιερωμένο στην άνοιξη.
Εκτός από το πολύ γνωστό κομμάτι για την εποχή από το Βιβάλντι υπάρχουν άλλα τρία πολύ όμορφα έργα που περιέχουν στον τίτλο τους της άνοιξη. «Rite of Spring» του Στραβίνσκυ (η ιεροτελεστία της Άνοιξης) ένα έργο γραμμένο το 1913 για μπαλέτο που προκάλεσε με τη χορογραφία του Νιζίνσκυ στη σκηνή της θυσίας. Θεωρήθηκε πρωτόγονο έργο τέχνης επειδή περιέχει ακανόνιστο ρυθμό και ιδιαίτερα εκστατικές τονικότητες. Θεωρείται κλασσικό ρεπερτόριο και παρουσιάστηκε από πολλά μπαλέτα (Πινα Μπαους, Μορίς Μπεζαρ)
Εδώ είναι το μέρος της θυσίας με τη Συμφωνική Ορχήστρα και διευθυντή τον Hiroyuki Iwaki το 1981 στο Τόκυο
http://www.youtube.com/watch?v=PSyoi0EGYBw
Μια τελείως διαφορετική ματιά στην άνοιξη αυτή του Γιόχαν Στράους, στο «II’s Voices of Spring» ανάλαφρη, χαρούμενη, δροσερή.
Ένα διάσημο βαλς που συνέθεσε το 1882 για φωνή και αργότερα έγινε η μεταγραφή του για πιάνο. Η διάσημη σοπράνο Kathleen Battle το ερμήνευσε στην πρωτοχρονιάτικη συναυλία της Βιέννης με διευθυντή τον Κάραγιαν το 1987.
Τέλος άλλο ένα κομμάτι, μία σουίτα για ορχήστρα μουσικής δωματίου, που γράφτηκε για μπαλέτο αυτό της Μάρθα Γκράχαμ το 1944 είναι το «Suite from Appalachian Spring» του συνθέτη Aaron Copland. Ένα μοντέρνο κομμάτι που παρουσιάζει τη χαρά, το φόβο αλλά και τον έρωτα ενός νιόπαντρου ζευγαριού, την αρχή της κοινής ζωής τους , παρομοιάστηκε με την Αμερική και την έναρξη μιας καινούργιας εποχής για το μοντέρνο χορό.
Στο βίντεο ο Geoffrey Moull διευθύνει μία ορχήστρα δωματίου από 13 όργανα για όσα γράφτηκε αρχικά το κομμάτι. Ξεχωρίζουν τα μέρη του κλαρινέτου.