Στον κόσμο της Kλασσικής! (11/04/2011)
Γκέοργκ Φρήντριχ Χαίντελ «Η Ανάσταση»
Η Καμεράτα, Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής σε όργανα εποχής, και ο βραβευμένος μαέστρος Γιώργος Πέτρου παρουσιάζουν το αριστούργημα του με τα ‘μαγικά’ φώτα και την εικαστική παρέμβαση του Γιώργου Τέλλου σε μια πρωτοποριακή παράσταση του κύκλου «Μετατροπίες».
Στο πνεύμα των ημερών του Πάσχα, ανεβαίνει στη – μεταμορφωμένη από τη σύγχρονη φωτιστική ‘μαγεία’ – σκηνή της Αίθουσας Χρήστου Λαμπράκη, το ορατόριο για την Ανάσταση του Κυρίου μας Ιησού Χριστού, HWV 47, του Γκέοργκ Φρήντριχ Χαίντελ. Σε μια μεγαλειώδη παραγωγή που συνδυάζει μοναδικά την υψηλού επιπέδου ερμηνευτική δεξιοτεχνία με τις εξαιρετικές δυνατότητες του φωτισμού και της εικαστικής παρέμβασης με στερεοσκοπική προβολή (3D mapping), το κοινό θα έχει την μοναδική εμπειρία να απολαύσει το αριστούργημα του Χαίντελ, ένα από τα ωραιότερα έργα του παγκόσμιου ρεπερτορίου που γεφυρώνει την όπερα με τη θρησκευτική μουσική, που εκτυλίσσεται σε δύο επίπεδα. Σ’ ένα μοναδικής ομορφιάς οπερατικό διάλογο συνομιλούν υπερφυσικά πλάσματα (Άγγελος, Εωσφόρος) και άνθρωποι(Μαρία Μαγδαληνή, Μαρία του Κλωπά, Ευαγγελιστής Ιωάννης). Το λιμπρέτο εξιστορεί γεγονότα του Μεγάλου Σαββάτου και της Κυριακής του Πάσχα – την κάθοδο στον Αδη, την Ανάσταση, την επίσκεψη των μυροφόρων στον Τάφο και τις συνομιλίες του Χριστού με την Παναγία και με τη Μαρία Μαγδαληνή, (που μεταφέρει ο Ευαγγελιστής Ιωάννης, αφού εθεωρείτο βλάσφημη η ενσάρκωση του Χριστού επί σκηνής).
Μερικοί από τους σημαντικότερους σύγχρονους ερμηνευτές μουσικής του 18ου αιώνα, ο πολυβραβευμένος αρχιμουσικός Γιώργος Πέτρου, η υπέροχη παρτιτούρα του Χαίντελ που φέρνει τα όργανα εποχής της Καμεράτα, Ορχήστρας των Φίλων της Μουσικής στα όριά τους, και ο φωτιστικός-εικαστικός σχεδιασμός του Γιώργου Τέλλου που «μεταμορφώνει» την αίθουσα.
Στις 7.00 το απόγευμα την ημέρα της εκδήλωσης οι δύο δημιουργοί της παραγωγής Γιώργος Πέτρου και Γιώργος Τέλλος παρουσιάζουν και συζητούν τα μυστικά της παράστασης σε διάλεξη την οποία θα συντονίσει ο αρχιμουσικός και καλλιτεχνικός διευθυντής του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών Νίκος Τσούχλος. Η διάλεξη θα πραγματοποιηθεί στην Αίθουσα Διδασκαλίας της Μεγάλης Μουσικής Βιβλιοθήκης της Ελλάδος «Λίλιαν Βουδούρη». Η είσοδος είναι ελεύθερη με δελτία προτεραιότητας.
Κυριακή 17 Απριλίου (8.30 το βράδυ)
MMA– Αίθουσα Χρήστος Λαμπράκης
Οι τιμές των εισιτηρίων είναι € 7,00 (φοιτητικά), € 12,00, 22,00, 32,00 και € 45,00 (διακεκριμένη ζώνη).
Φρανκ Σουαζύ (1872-1966) Ένας Βελγο-Ελβετός μουσικός στην Ελλάδα
Διάλεξη της Ίρμγκαρντ Λερχ – Καλαβρυτινού στο πλαίσιο του κύκλου διαλέξεων της Μεγάλης Μουσικής Βιβλιοθήκης της Ελλάδος «Λίλιαν Βουδούρη»
Σε συνεργασία με τη Μεγάλη Μουσική Βιβλιοθήκη της Ελλάδας ‘Λίλιαν Βουδούρη’ πραγματοποιείται ο κύκλος διαλέξεων που φέρει τον τίτλο ‘Από το Αρχείο της Μεγάλης Μουσικής Βιβλιοθήκης της Ελλάδος «Λίλιαν Βουδούρη»: Έλληνες τραγουδιστές και συνθέτες και επικεντρώνεται σε καλλιτέχνες των οποίων τα αρχεία βρίσκονται στο Αρχείο Ελληνικής Μουσικής της Βιβλιοθήκης. Μετά από τις ομιλίες για τον Νίκο Ζαχαρίου και τον Μιχάλη Σουγιούλ, ο δημοφιλής κύκλος διαλέξεων της Βιβλιοθήκης συνεχίζεται με μια διάλεξη για τον Φρανκ Σουαζύ. Ομιλήτρια είναι η αναπληρώτρια καθηγήτρια στο Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών, Ίρμγκαρντ Λερχ – Καλαβρυτινού.
Η διάλεξη που θα πραγματοποιηθεί την Τετάρτη 13 Απριλίου, στις 7 το απόγευμα, στην Αίθουσα Διδασκαλίας της Μεγάλης Μουσικής Βιβλιοθήκης, είναι με ελεύθερη είσοδο για το κοινό.
Τετάρτη 13 Απριλίου, 7 μμ.
Αίθουσα Διδασκαλίας Βιβλιοθήκης
Είσοδος ελεύθερη για το κοινό
Eνα ρεσιτάλ-μουσικό ταξίδι Κρίστοφορ Μιρόσνικοφ-Ναταλία Μιροσνίκοβα έργα για βιολοντσέλο και πιάνο
Εκείνη, μια πιανίστα (και καθηγήτρια πιάνου) με περγαμηνές. Μια διεθνώς αναγνωρισμένη «ερμηνεύτρια έργων μουσικής δωματίου» της οποίας το παίξιμο συνδυάζει δυναμισμό κι ευαισθησία. Εκείνος πάλι, άξιο τέκνο της – στην κυριολεξία – ένα ανερχόμενο «αστέρι» του βιολοντσέλου («Rising Star», ECHO 2004) που πολύ σύντομα διακρίθηκε στις εμφανίσεις του με δημοφιλή σύνολα κερδίζοντας ταυτόχρονα την αναγνώριση κορυφαίων μαέστρων (Ζούμπιν Μέτα, Βλαντιμίρ Ασκενάζι, Σερ Νέβιλ Μάρινερ, Κρίστοφερ Γουώρεν-Γκριν κ.ά.). Οι δυο τους, ένα υποδειγματικό ντουέτο, «συγγενές» στο όνομα αλλά και το «πνεύμα» των καλλιτεχνικών του αναζητήσεων.
Την Τετάρτη 13 Απριλίου, στις 8.30 το βράδυ, στην Αίθουσα Δημήτρης Μητρόπουλος, οι Ναταλία Μιροσνίκοβα και Κρίστοφορ Μιρόσνικοφ, θα είναι συνοδοιπόροι σ’ ένα σπάνιο μουσικό ταξίδι στο χωροχρόνο του κλασικού ρεπερτορίου με «πυξίδα» αριστουργηματικά έργα γραμμένα (ή, σε κάποιες περιπτώσεις, μεταγραμμένα) ειδικά για βιολοντσέλο και πιάνο. Από τον Μπαχ (Σουίτα αρ.5 σε ντο ελάσσονα BWM 1011) και τον Μπετόβεν (Σονάτα σε σολ ελάσσονα έργο 5 αρ.2), τον Σοπέν (Polonaise Brillante, op.3), τον Ντβόρζακ (Waldesruhe, B. 173) και τον Μιγιό (Tijuca from Saudades do Brasil, Op. 67) έως τους Ισπανούς Γκρανάδος (Intermezzo από το Goyescas) και Ντε Φάγια (Ritual Fire Dance από το «El Amor Brujo»), τους Ιταλούς Ροσίνι («Figaro» από τον Κουρέα της Σεβίλλης) και Μπελίνι (Casta Diva από τη Nόρμα) αλλά και τη «δική» μας Αθανασία Τζάνου (Monologue, 2010-2011).
Τετάρτη 13 Μαρτίου, 20:30
Αίθουσα Δημήτρης Μητρόπουλος
Τιμές εισιτηρίων: € 5,00 (Φοιτητικά) – € 12,00 (Β Ζώνη) – € 20,00 (Α Ζώνη)
Ρέκβιεμ του Βόλφγκανγκ Αμαντέους Μότσαρτ
Η Εθνική Λυρική Σκηνή θα παρουσιάσει το, το Σάββατο 16 Απριλίου , στο θέατρο Ολύμπια, σε μουσική Διεύθυνση Ηλία Βουδούρη και διεύθυνση χορωδίας Νίκου Βασιλείου. Συμμετέχει η Ορχήστρα και η Χορωδία της Εθνικής Λυρικής Σκηνής και οι σολίστ Βασιλική Καραγιάννη, Βικτώρια Ντίνα – Μαϊφάτοβα, Αντώνης Κορωναίος, Δημήτρης Κασιούμης. Ώρα έναρξης 20.00.
Το Ρέκβιεμ σε ρε ελάσσονα, Κ 626, αποτελεί για πολλούς, το επιστέγασμα της μουσικής δημιουργίας του Μότσαρτ (1756-1791), «την τελευταία αλλά και υψηλότερη πνευματική του κατάκτηση», αφού εκεί, μουσική και λόγος, ενοποιούνται σε μια διάσταση υπερβατική. Οι συνθήκες κάτω από τις οποίες γράφτηκε το έργο, καλύπτονται ακόμη και σήμερα, από ένα πέπλο μυστηρίου. Αν η παραγγελία του Μαγικού Αυλού ήταν ένα καπρίτσιο της τύχης και η παραγγελία για την Μεγαλοψυχία του Τίτου προερχόταν από έναν ενθουσιώδη θιασάρχη, η ύπαρξη του Ρέκβιεμ, προέκυψε από την ανάθεση προς τον Μότσαρτ ενός μέλους της αριστοκρατίας, όπου έναντι εξήντα δουκάτων, σκόπευε να το αφιερώσει στη μνήμη της συζύγου του, παρουσιάζοντάς το μάλιστα, για δικό του!
Ο ίδιος ο Μότσαρτ δεν πρόλαβε να τελειώσει το έργο. Για την ολοκλήρωση της σύνθεσης και ενορχήστρωσης των λοιπών μερών, καθοριστική υπήρξε η συνεισφορά του Φραντς-Ξαβιέ Σύσμαϋρ ( Franz-Xaver Süssmayr, 1766-1803). Η συναυλία είναι αφιερωμένη στη μνήμη των θυμάτων από το σεισμό και το τσουνάμι στην Ιαπωνία.
16 Απριλίου 2011
Ώρα έναρξης 20.00
Προπώληση εισιτηρίων από τα Ταμεία τoυ ΘΕΑΤΡΟΥ ΟΛΥΜΠΙΑ, Ακαδημίας 59-61, Αθήνα / Καθημερινά 9.00–21.00
Ηλεκτρονική προπώληση www.nationalopera.gr
Τιμή εισιτηρίων
45€, 35€, 30€, 25€, 20€, φοιτητικό – παιδικό 15€
Προεδρικό θεωρείο 70€, 50€
Δυο βραδιές Μάλερ: Τόμας Χάμσον (βαρύτονος) – Μπούρκχαρντ Φριτς (τενόρος)
Από την Ορχήστρα Νέων Γκούσταβ Μάλερ υπό τον Φίλιπ Γιόρνταν. Ένα από τα κορυφαία νεανικά σύνολα του κόσμου, η Ορχήστρα Νέων Γκούσταβ Μάλερ και ένας ήδη καθιερωμένος νέος μαέστρος, ο Φίλιπ Γιόρνταν, έρχονται στο Μέγαρο Μουσικής για δύο συναυλίες, αφιερωμένες στα 100 χρόνια από τον θάνατο του Γκούσταβ Μάλερ, του συνθέτη που εξέφρασε απόλυτα, με τη μουσική την εποχή του.
Ο διάσημος Αμερικανός βαρύτονος Τόμας Χάμσον, ένας από τους σημαντικότερους ερμηνευτές του γερμανικού ρομαντισμού, διάδοχος κατά πολλούς του Ντήτριχ Φίσερ-Ντισκάου και ο Γερμανός τενόρος Μπούρκχαρντ Φριτς, συμπράττουν με την ορχήστρα σε ένα πρόγραμμα που περιλαμβάνει συμφωνίες και lieder.
Το πρόγραμμα της πρώτης βραδιάς (11/4) περιλαμβάνει έργα από την πρώτη συνθετική περίοδο του Μάλερ: Lieder από το έργο «Το μαγικό κόρνο του παιδιού» (Des Knaben Wunderhorn) (με σολίστ τον Τόμας Χάμσον) και τη Συμφωνία αρ.1 – «Τιτάν». Στις 12 Απριλίου το πρόγραμμα περιλαμβάνει τα κύκνεια έργα του συνθέτη: το adagio από την 10η Συμφωνία και τον κύκλο lieder «Το τραγούδι της γης» (Das Lied von der Erde) που θα ερμηνεύσουν ο τενόρος Μπούρκχαρντ Φριτς και ο βαρύτονος Τόμας Χάμσον.
Δευτέρα 11 & Τρίτη 12 Απριλίου
Αίθουσα Χρήστος Λαμπράκης, 8.30 μμ.
«Κλαρινέτο και πιάνο συναντούν το βιολοντσέλο στον Παρνασσό»
Η πιανίστα και καλλιτεχνική διευθύντρια του Φεστιβάλ μουσικής δωματίου Σαντορίνης Αθηνά Καποδίστρια, συμπράττει με τον κλαρινετίστα Σπύρο Μουρίκη, σόλο κλαρινέτο της Κρατικής Αθηνών και μέλος του Συνόλου της Ευρωπαϊκής Ένωσης και με τον Σλοβένο τσελίστα και καθηγητή στη Μουσική Ακαδημία της Λουμπλιάνα Miloš Mlejnik σε μια συναυλία μουσικής δωματίου με έργα των J. Papadatos, G. Verdi, J. Bragato, A. Piazzolla, G. Cassadó, G. Fauré, J. Brahms
Σειρά: Διακεκριμένοι Μουσικοί
«Κλαρινέτο και πιάνο συναντούν το βιολοντσέλο στον Παρνασσό»
Συναυλία μουσικής δωματίου με έργα των J. Papadatos, G. Verdi, J. Bragato, A. Piazzolla, G. Cassadó, G. Fauré, J. Brahms
Σπύρος Μουρίκης, κλαρινέτο
Miloš Mlejnik, τσέλο
Αθηνά Καποδίστρια, πιάνο
Τετάρτη 13 Απριλίου, ώρα 20:30
Τιμές εισιτηρίων 15 & 20 ευρώ
«Μουσικές εικόνες από το 1900 μέχρι σήμερα»
Σε «μουσικές εικόνες από το 1900 μέχρι σήμερα» μέσα από έργα των Χ. Δημάκη, Ν. Σκαλκώτα, C. Saint-Saëns, S. Rachmaninoff, G. Fauré, Γ. Κωνσταντινίδη, Μ.Θεοδωράκη κ.ά θα μας ταξιδέψουν οι πιανίστες Χρήστος Δημάκης και Δήμητρα Μαντζουράτου, με τη συνοδεία του τσελίστα Δημήτρη Κοττίδη, το Σάββατο 16 Απριλίου.
Σάββατο 16 Απριλίου, ώρα 20:30
Τιμές εισιτηρίων 10 & 15 ευρώ
ΦΙΛΟΛΟΓΙΚΟΣ ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΠΑΡΝΑΣΣΟΣ
Πλατεία Αγ. Γεωργίου Καρύτση 8, Αθήνα 210 32 21 917
Υπηρεσία εισιτηρίων, Πανεπιστημίου 39 (Στοά Πεσμαζόγλου), Αθήνα
τηλ. 210 7234567, www.ticketservices.gr
Το βίντεο της εβδομάδας
Από τα πιο αγαπημένα ακούσματα της Μεγάλης Εβδομάδας είναι το ρέκβιεμ του Μότσαρτ. Ένα έργο που έχει απασχολήσει ιδιαίτερα μουσικούς και ερευνητές του έργου του. Ήταν παραγγελία του αυστριακού κόμη Franz Von Walsegg για το θάνατο της νεαρής γυναίκας του Άννας. Ο Μότσαρτ ξεκίνησε να συνθέτει το έργο στην Πράγα αλλά ήταν ήδη άρρωστος. Πέθανε πριν προλάβει να το ολοκληρώσει. Μετά το θάνατο του ο μαθητής του. Franz Xaver Süssmayr ολοκλήρωσε το έργο αυτό ύστερα από προτροπή της συζύγου του συνθέτη Κονστάντσε. Πρώτη φορά παρουσιάστηκε το 1793 στις 2 Ιανουαρίου σε ένα ιδιωτικό κονσέρτο.
Ρέκβιεμ ονομάζεται η νεκρώσιμη ακολουθία της καθολικής εκκλησίας και αποτελείται από πέντε μέρη:
1. Ρέκβιεμ, (Requiem = ανάπαυση)
2. Ντίες Ίρε, (Dies Irae= Ημέρες οργής)
3. Ντόμινε, (Domine = Κύριε)
4. Σάνκτους, (Sanctus = Άγιος)
5. Άγκνους Ντέι, (Agnus Dei = Αμνός του Θεού)
Διαβάζω από την ανάρτηση του Ιωάννη Φούλια «ο Mozart διαιρεί την σεκουέντσα σε έξι μουσικά μέρη και το Offertorium σε δύο, ενώ παράλληλα έχει την άνεση να αναπτύξει τελείως αυτόνομα το Kyrie μετά το Introitus καθώς και το Benedictus μετά το Sanctus. Μια περαιτέρω διάκριση αφορά στα χορωδιακά και τα σολιστικά φωνητικά μέρη: τα Kyrie, Dies irae, Rex tremendae, Confutatis, Lacrimosa, Hostias, Sanctus, Agnus Dei και η καταληκτική φούγκα του Communio ανατίθενται αποκλειστικά στην τετράφωνη μεικτή χορωδία· τουναντίον, το Introitus, το Domine Jesu και το Lux aeterna είναι κατά βάση χορωδιακά μέρη με ενσωματωμένες όμως σολιστικές παρεμβάσεις, το Benedictus εκφέρεται ως επί το πλείστον από τις τέσσερεις σολιστικές φωνές, ενώ τα Tuba mirum και Recordare της σεκουέντσας είναι αμιγώς σολιστικά».
Παραθέτω δύο βίντεο στο ένα ακούγεται το «dies irae» με μαέστρο τον Karl Bohm και τη φιλαρμονική της Βιέννης
http://www.youtube.com/watch?v=nA5B-F6QMC8
και στο δεύτερο το «lacrimosa» στον καθεδρικό ναό του Σάλτσμουργκ (γενέτειρα του συνθέτη) το 1999 στη 10η επέτειο από το θάνατο του Herbert von Karajan’sh. Διευθυντής της φιλαρμονικής του Βερολίνου είναι ο Claudio Abbado, τραγουδάει η χορωδία της Σουηδικής ραδιοφωνίας.
http://www.youtube.com/watch?v=qsppsK4cRAE