Στον κόσμο της Kλασσικής! (18/04/2011)
Τα Μουσικά Σύνολα του Δήμου Αθηναίων εγκαινιάζουν τη Μεγάλη Εβδομάδα
Η Συμφωνική Ορχήστρα και η Μικτή Χορωδία του Δήμου Αθηναίων, με τη σύμπραξη διακεκριμένων τραγουδιστών, θα παρουσιάσουν έργα σημαντικών συνθετών που διαπνέονται από το κατανυκτικό πνεύμα των ημερών.
Sergei Rachmaninov: «Χαίρε Μαρία Παρθένε», για μικτή χορωδία
Gyorgy Deak-Bardos: «Θεέ μου, Θεέ μου, γιατί μ’ εγκατέλειψες; », για μικτή χορωδία
Wolfgang Amadeus Mozart:
-Kyrie σε ρε ελάσσονα Κ341, για χορωδία και ορχήστρα
-Ave Verum Corpus K618, για χορωδία, εκκλησιαστικό όργανο και έγχορδα
-“Laudate Dominum”, από το Vesperae solenne de confessore K339, για σοπράνο, χορωδία και ορχήστρα
Gabriel Fauré: Requiem έργο 48
Φανή Αντωνέλου σοπράνο
Χάρης Ανδριανός βαρύτονος
Μικτή Δημοτική Χορωδία Αθηνών
Διδασκαλία χορωδίας: Σταύρος Μπερής
Συμφωνική Ορχήστρα του Δήμου Αθηναίων
Μουσική διεύθυνση: Ελευθέριος Καλκάνης
Τα έσοδα της συναυλίας θα διατεθούν στο Σύλλογο Φίλων Παιδιών με Καρκίνο «ΕΛΠΙΔΑ» και στο Kέντρο Yποδοχής και Aλληλεγγύης του Δήμου Αθηναίων (Κ.Υ.Α.Δ.Α.)
Διοργάνωση: ΜΟΥΣΙΚΑ ΣΥΝΟΛΑ ΔΗΜΟΥ ΑΘΗΝΑΙΩΝ
Αίθουσα Χρήστος Λαμπράκης
18 Απριλίου 2011/20:30
Τιμές: Φοιτητικά: € 3,5- Γ Ζώνη: € 6 – Β Ζώνη: € 11- Α Ζώνη: € 15
Διακεκριμένη Ζώνη: € 35
Συναυλίες του Πάσχα στην αγγλικανική εκκλησία
Για πρώτη φορά ο Κύκλος Οργάνου συνεργάζεται για τις δύο τελευταίες συναυλίες που πραγματοποιούνται στην Αγγλικανική εκκλησία του Άγιου Παύλου με το Conservatoire του Παρισιού. Την Μεγάλη Δευτέρα 18 Απριλίου, ο οργανίστας Ronan Khalil και η σοπράνο Mailys de Villoutreys παρουσιάζουν έργα του γαλλικού μπαρόκ και συνθέτες λιγότερο γνωστούς σήμερα, όπως Froberger d’Anglebert, Frescobaldi, που όμως έπαιξαν καθοριστικό ρόλο στην εποχή τους.
Μεγάλη Δευτέρα 18 Απριλίου
Ronan Khalil, όργανο – Mailys de Villoutreys, σοπράνο
Έργα F. Couperin, E.J. de la Guerre, J.H. d’Anglebert, A. Campra
Το πρόγραμμα ξεκινάει με μια toccata του Froberger ενός από τους πιο διαδεδομένους συνθέτες στην Ευρώπη την εποχή του μπαρόκ, ο οποίος έπαιξε καθοριστικό ρόλο για το είδος που αποκαλούμε Σουίτα. Ακολουθούν έργα όπως το φημισμένο L’art de toucher le clavecin του Couperin, το όποιο διαμόρφωσε τις διάφορες τεχνικές των πληκτροφόρων της εποχής και που επηρέασε καθοριστικά μετέπειτα συνθέτες όπως τον J.S. Bach. Επίσης, ένα τραγούδι της Elisabeth Jacquet de La Guerre, μία από τις λίγες γνωστές γυναίκες συνθέτριες της εποχής. Το πρόγραμμα θα κλείσει με ένα μοτέτο του Campra, γνωστός για τις συνθέσεις του στην όπερα.
Μεγάλη Τετάρτη 20 Απριλίου
Τέσσερις ταλαντούχοι νέοι καλλιτέχνες από το Conservatoire του Παρισιού παρουσιάζουν έργα των D. Buxtehude, J. S Bach, M. A Charpentier, F. Couperin, M.R. Delalande, σε ένα πρόγραμμα όχι τόσο συνηθισμένο, εστιάζοντας επίσης, όπως και η προηγούμενη συναυλία, σε έργα του Γαλλικού Μπαρόκ.
Thomas Ospital, όργανο. Cécile Achille, σοπράνο, Sandrine Buendia, σοπράνο, Florent Baffi, μπάσος
Ιστορικός χώρος Αγγλικανικής Εκκλησίας του Αγίου Παύλου, Φιλελλήνων 27, Σύνταγμα, Αθήνα – Τηλέφωνο: 2102029737
Ώρα 20.30
Εισιτήρια: €15, €10 φοιτητικό (έως 25 χρονών), €5 παιδιά (έως 12 χρονών)
“Συναυλία για τα θύματα του σεισμού της Ιαπωνίας”
υπό την αιγίδα της Ιαπωνικής Πρεσβείας στην Αθήνα.
Μια μοναδική συναυλία θα παρακολουθήσουν όσοι βρεθούν στο Φιλολογικό Σύλλογο Παρνασσός, την Μεγάλη Τρίτη 19 Απριλίου 2011. Με αφορμή τον καταστροφικό σεισμό στην Ιαπωνία στις 11/3/2011, θα δοθεί φιλανθρωπική συναυλία με το έργο του Giovanni Battista Pergolesi – Stabat Mater, στο Φιλολογικό Σύλλογο Παρνασσός.
Η διεθνούς φήμης σοπράνο Σόνια Θεοδωρίδου μαζί με την Dorothea Gerber, θα τραγουδήσουν ένα από τα ποιό γνωστά και αγαπημένα έργα του κλασσικού ρεπερτορίου, με την Οrchestra Mobile. Στη διεύθυνση Ορχήστρας ο Mαέστρος Θεόδωρος Ορφανίδης. (Στην σημαντική αυτή παράσταση, θα παραβρεθεί ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας, κ. Κάρολος Παπούλιας, Υπουργοί, Βουλευτές και εκπρόσωποι των Γραμμάτων και Τεχνών.) Στην παρουσίαση της βραδιάς θα είναι o Αλέξης Κωστάλας.
Η εκδήλωση γίνεται υπό την αιγίδα της Ιαπωνικής Πρεσβείας, και τα έσοδα θα δοθούν για την ενίσχυση των σεισμόπληκτων της Ιαπωνίας.
Μεγάλη Τρίτη 19 Απριλίου
Ώρα: 20.30
Εισιτήρια : 20 ευρώ, 25 ευρώ
Πληροφορίες:
Φιλολογικός Σύλλογος Παρνασσός:
τηλ. 210 3221917
Μ. Τρίτη 19 Απριλίου 2011
Τιμές εισιτηρίων 20 & 25 ευρώ
Ορχήστρα των Χρωμάτων – Σε έργα: Pärt/ Fauré
Το Ρέκβιεμ του Γκαμπριέλ Φωρέ γράφτηκε στο Παρίσι περισσότερο από έναν αιώνα πριν το Λαμεντάτε για πιάνο και ορχήστρα του Εσθονού Άρβο Παρτ. Και τα δύο έργα εκφράζουν τη στάση των δημιουργών τους μπροστά στην αυτονόητη, αλλά και συνταρακτική διαπίστωση, ότι ο χρόνος της παραμονής μας πάνω στη Γη είναι μετρημένος.
Ο Παρτ, συνθέτης του οποίου η μουσική έχει ένα μυστικιστικό και έντονα πνευματικό χαρακτήρα, κυριεύτηκε από την αίσθηση ότι είναι ανέτοιμος μπροστά στο χρόνο της ζωής που λιγοστεύει, όταν επισκέφθηκε τη γιγαντιαία εγκατάσταση με τίτλο Μαρσύας του γλύπτη Άνις Καπούρ στην Τέητ Μόντερν του Λονδίνου το 2002.
Η μουσική του αντίδραση στη θέα μιας τεράστιας κόκκινης μεμβράνης που ίπταται στο χώρο –αναφορά στο αίμα του άτυχου Σάτυρου που γδάρθηκε μετά την ήττα του από τον Απόλλωνα– είναι ένας θρήνος, όχι για τους νεκρούς, αλλά για τους ζωντανούς που έχουν να αντιμετωπίσουν τον πόνο και την απογοήτευση. Ο φόβος όμως για το τέλος της ζωής τελικά δημιούργησε ένα έργο όπου ο χρόνος μοιάζει να εκτείνεται στο άπειρο, όπως εξάλλου και ο χώρος της Τέητ που φιλοξένησε τον Μαρσύα.
Από την άλλη, ο Φωρέ με το Ρέκβιεμ οραματίζεται ήδη την αντίπερα όχθη του Αχέροντα και μια μεταθανάτια ζωή σαν μια χαρούμενη απελευθέρωση, μια πορεία προς την ευτυχία, αντί μια εμπειρία υπέρτατης θλίψης. Προσπερνά την τόσο οικεία στην καθολική εκκλησιαστική μουσική έκφραση του φόβου μπροστά στην Ημέρα της Κρίσης, αναζητώντας την ηρεμία της αιώνιας ανάπαυσης. Η μουσική διαγράφει μια συνεχή ανάταση μέχρι την τελική, φωτεινή ευδαιμονία του In Paradisum.
Διεύθυνση ορχήστρας: Μίλτος Λογιάδης
Arvo Pärt
Lamentate για πιάνο και ορχήστρα (2002)
Σολίστ
Στέφανος Νάσος: πιάνο
Gabriel Fauré
Requiem για ορχήστρα, χορωδία, σοπράνο και βαρύτονο (1888/1890)
Σολίστ
Χριστίνα Γιαννακοπούλου: σοπράνο
Δημήτρης Πλατανιάς: βαρύτονος
Συμμετέχει η Χορωδία της ΕΡΤ
Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών
20 Απριλίου 2011
20:30 Κεντρική Σκηνή
Εισιτήρια:15 – 20 – 30 – 40 € Φοιτ. 10 – 15 €
Romina Basso & Latinitas Nostra Θρησκευτική μουσική του Antonio Vivaldi
Σε θρησκευτικά έργα του Αντόνιο Βιβάλντι εμφανίζεται η σπουδαία Ιταλίδα μεσόφωνος Ρομίνα Μπάσσο. Χάρη στο σπάνιο φωνητικό της εύρος, τον αυτοσχεδιασμό (συχνά ιδιαίτερα δεξιοτεχνικό), τη φαντασιώδη απόδοση του ύφους κατά τα πρότυπα του μπαρόκ, το ευρωπαϊκό κοινό την έχει ταυτίσει με τη μουσική αυτής της εποχής – και όχι άδικα.
Στη συναυλία συμπράττει, στο ίδιο μήκος κύματος, το μεταβλητό σύνολο παλαιάς μουσικής Latinitas Nostra υπό την καλλιτεχνική διεύθυνση του Μάρκελλου Χρυσικόπουλου, που δημιουργήθηκε με σκοπό αφενός να δώσει λόγο σε νέους μουσικούς που έχουν εξειδικευθεί στην ερμηνεία της μπαρόκ μουσικής και αφετέρου να προάγει τη συνεργασία με διακεκριμένους ξένους καλλιτέχνες μέσω της αναβίωσης έργων –πολλές φορές ανέκδοτων ακόμη–, με τη χρήση οργάνων εποχής και δόκιμη εκτελεστική πρακτική.
Στα πλαίσια αυτά επιδιώκεται και η προβολή των πολιτισμικών σχέσεων μεταξύ Ελλάδας και Δύσης, οι οποίες εξηγούν και το όνομα του συνόλου «Καθ΄ ημάς Εσπερία», με χαρακτηριστικό παράδειγμα την παρουσίαση της Ολυμπιάδας του Αντόνιο Καλντάρα σε συνδυασμό με την απόδοση του κειμένου από τον Ρήγα Φεραίο.
Στη συναυλία θα παρουσιαστούν κυρίως φωνητικά έργα του Βιβάλντι με θέμα το Πάσχα. Ανάμεσα σε αυτά δεσπόζει ο ύμνος Stabat Mater dolorosa για σόλο άλτο και έγχορδα, έργο γραμμένο το 1712 μετά από μια μακρόχρονη και σχεδόν αποκλειστική ενασχόληση του συνθέτη με την ενόργανη μουσική. Το στροφικό μεσαιωνικό κείμενο του έργου εκφράζει τον θρήνο της Παναγίας για τη σταύρωση του Χριστού. Σε αντίθεση με διαφορετικές μελοποιήσεις του ίδιου κειμένου από άλλους συνθέτες, ο Βιβάλντι μελοποίησε τις δέκα από τις είκοσι στροφές, προκειμένου το έργο να παίζεται στον Εσπερινό της Ρωμαιοκαθολικής Εκκλησίας, την Παρασκευή πριν από την Κυριακή των Βαΐων. Πρόγραμμα:
Sonata à 4 in Mi b maggiore “Al Santo Sepolcro”, RV 130
I. Largo molto
II. Allegro ma poco
Stabat Mater, RV 621
I. Stabat Mater dolorosa. Largo
II. Cujus animam gementem. Adagissimo
III. O quam tristis. Andante
IV. Quis est homo. Largo
V. Qui non posset. Adagissimo
VI. Pro peccatis suae gentis. Andante
VII. Eja Mater, fons amoris. Largo
VIII. Fac ut ardeat cor meum. Lento
IX. Amen. Andante
Διάλειμμα
Concerto per 2 violini e violoncello in re minore, RV 565
I. Allegro – Adagio e spiccato – Allegro
II. Largo e spiccato
III. Allegro
Motetto “Longe Mala”, RV 629
I. Aria (Allegro)
II. Recitativo
III. Aria (Larghetto)
IV. (Allegro)
Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών
18 Απριλίου 2011
20:30 Κεντρική Σκηνή
Εισιτήρια:15 – 25 – 30 € Φοιτ. 10 – 15 €
ΗΧΟΙ ΑΠΟ ΤΟ ΜΕΣΑΙΩΝΑ ΚΑΙ ΤΗΝ ΑΝΑΓΕΝΝΗΣΗ
Ένα μουσικό ταξίδι σε χώρες της Ευρώπης (Ιταλία, Γαλλία, Ισπανία, Γερμανία) μέσα από θρησκευτικά κείμενα της εποχής του Μεσαίωνα, πλαισιωμένα από οργανικούς χορούς της ίδιας περιόδου, π.χ. Laudi Spirituali (Ιταλία), Cantigas di Santa Maria (Ισπανία), Carmina Burana (από τον κύκλο των θρησκευτικών – ηθικών κομματιών).
Το πρόγραμμα αποτελείται από κοσμικά θρησκευτικά τραγούδια και χορούς του Μεσαίωνα και της Πρώιμης Αναγέννησης. Tα Cantigas di Santa Maria χρονολογούνται στο δεύτερο μισό του 12ου αιώνα και περιλαμβάνουν πάνω από 400 τραγούδια αφιερωμένα στην Παρθένο Μαρία. Σε ένα χειρόγραφο του Ιταλικού trecento περιλαμβάνονται 15 οργανικοί χοροί – οι μόνοι σωζόμενοι αυτής της περιόδου. Ο κύκλος Llibre Vermell (Κόκκινο Βιβλίο) χρονολογείται τον 14ο αιώνα (Μοναστήρι Montserrat). Μεταξύ άλλων ασμάτων, το βιβλίο περιλαμβάνει 10 κοσμικά θρησκευτικά τραγούδια που σκοπό είχαν να αντικαταστήσουν τα τραγούδια και τους χορούς των μοναχών και των επισκεπτών κατά τις εορταστικές ολονυκτίες.
Ο κύκλος τραγουδιών Laudi Spirituali (πνευματικές προσευχές) τοποθετείται στη περιοχή της Ιταλίας. Τα πρώτα χειρόγραφα χρησιμοποιούνται ως ψαλμωδίες και πνευματικά εμβατήρια. Σε αντίθεση με την αριστοκρατική προέλευση των Cantigas τα Laudi αναπτύσσονται από του λεγόμενους laudesi και diciplinati στις περιοχές της Τοσκάνης.
Πρόγραμμα: Α’ Μέρος
Dies Irae
Ave Donna Sanctissima από τα Laudi Spirituali
Saltarello Situs Malus (οργανικό)
Des oge mais quer’ eu trobar από τα Cantigas di Santa Maria 1
Adet sponsus από το Canticum Canticorum
La Manfredina (οργανικό)
Eya, martyr Stephane (μεσαιωνικά κάλαντα για δύο φωνές)
Inperayritz de la ciutat joyosa από το Llibre Vermell
Santa Maria strela do dia από τα Cantigas di Santa Maria 100
Cantiga 353 (οργανικό)
Cuncti simus concanentes από το Llibre Vermell
Β’ Μέρος
Congaudeant catholici από τον Codex Calixtinus
Lo Signore ringracando (Ανώνυμου, Ιταλία)
Mariam Matrem Virginem από το Llibre Vermell
Lamento di Tristano – Rotta (οργανικό)
Nos dignare te laudare από τα Laudi Spirituali
Polorum Regina από το Llibre Vermell
Ecce pulcher (οργανικό)
Los set gotxs recomptarem από το Llibre Vermell
Todos los bienes del mundo (Cancionero – οργανικό)
Como poden per sas culpas από τα Cantigas di Santa Maria 166
Μουσικό σχήμα “Lyrae Cantus”
Χρήστος Χριστοδούλου: κόντρα τενόρος
Παναγιώτης Πρίφτης: τενόρος
Θεόδωρος Αιβαλιώτης: μπάσος
Μαριάννα Αργυροπούλου: βιόλα ντα γκάμπα
Σόνια Χαραλαμπίδου: αναγεννησιακό λαούτο
Γιάννης Τουλής: βιόλα ντα γκάμπα
Βαγγέλης Σαγρής: κρουστά
Βασίλης Πριόβολος: φαγκότο
Παιδική Χορωδία του Συλλόγου Φίλων Μουσικής Θεσσαλονίκης
Διεύθυνση Χορωδίας: Κωστής Παπάζογλου
Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης
Δευτέρα 18 Απριλίου
Ώρα 9 μ.μ.
Τιμές εισιτηρίων:
25€, 15€, 10€ (μαθητικά-φοιτητικά)
ΜΕΓΑΛΑ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΑ ΕΡΓΑ Antonín Dvořák (1841-1904)
Requiem in B-flat minor, Op. 89, B. 165, για σολίστ, χορωδία και ορχήστρα (1890).
Introitus: Requiem aeternam
Graduale: Requiem aeternam
Sequentia: Dies irae – Tuba mirum – Quid sum miser – Recordare, Jesu pie –
Confutatis maledictis – Lacrimosa
Offertorium: Domine Jesu Christe – Hostias
Sanctus – Pie Jesu
Agnus Dei
Ειρήνη Κυριακίδου: σοπράνο
Μαρίτα Παπαρίζου: μεσόφωνος
Δημήτρης Πακσόγλου: τενόρος
Βασίλης Τσανακτσίδης: βαρύτονος
Μουσική Διεύθυνση: Yoel Levi
Μουσική Προετοιμασία Ορχήστρας: Κάρολος Τρικολίδης
Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης
Μικτή Χορωδία Θεσσαλονίκης
Διδασκαλία Χορωδίας: Μαίρη Κωσταντινίδου
Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης
Τετάρτη 20 Απριλίου
Ώρα: 9.00 μ.μ.
Τιμές εισιτηρίων:
40€, 30€, 20€, 15€, 10€ (μαθητικά-φοιτητικά)
Το βίντεο της εβδομάδας
Ο Τζιοβάνι Μπατίστα Περγκολέζι γεννήθηκε το 1710 στο Τζέσι της Ιταλίας, σπούδασε στη Νάπολη και ασχολήθηκε με τη μουσική ως συνθέτης. Έπαιζε επίσης βιολί και όργανο. Η κωμική όπερα «η υπηρέτρα κυρά» που συνέθεσε και ανέβηκε στο Παρίσι το 1752 υπήρξε η αφορμή για τη μάχη των μπουφώνων στη μουσική (διαχωρισμός ευχάριστης από καθαρής μουσικής).
Πολύ γνωστό το έργο του το ορατόριο «Στάμπατ Μάτερ» (F-minor) που είναι γραμμένο για σοπράνο, κοντράλτο, έγχορδα και μπάσο κοντίνουο.
Το Στάμπατ Μάτερ είναι ένας θρησκευτικός ύμνος, της μητέρας που θρηνεί μπροστά στο σταυρό από ένα ποίημα του μεσαίωνα. Ανατέθηκε στον Περγκολέζι το 1734 να συνθέσει ένα καινούργιο Σταμπατ Ματερ από τον Cavalieri della Vergine dei dolori για να αντικαταστήσει εκείνο του Αλέξανδρο Σκαρλάτι που θεωρήθηκε παλιό.
Ο Περγκολέζι ολοκλήρωσε το έργο του λίγες μέρες μόνο πριν πεθάνει (σε ηλικία 26 χρονών). Το έργο έγινε διάσημο στην Ευρώπη και θεωρήθηκε τέλειο δείγμα του ιταλικού στυλ. Ο Μπαχ απέτεινε φόρο τιμής σε αυτό στο μοτέτο του: «Tilge, Hochster, meine Sunden».
Στο βίντεο που ακολουθεί ακούγονται τα μέρη:
dolorosa – Grave
Cujus animam gementem-Andante amoroso
O quam tristis – Larghetto
Ερμηνεύει το Concerto Italiano
Σοπράνο: Gemma Bertagnolli,
Κοντράλτο: Sara Mingardo
Διευθυντής ορχήστρας: Rinaldo Alessandrini