Στον κόσμο της Kλασσικής! (28/05/2012)
ΟΤΑΝ ΤΟ ΜΟΝΤΕΡΝΟ ΣΥΝΑΝΤΑ ΤΟ ΑΡΧΕΓΟΝΟ
Κύκλος «Θυσία» – Μία παγανιστική ανθρωποθυσία
Παρασκευή, 1η Ιουνίου, 21.00
Μέγαρο Μουσικής Αθηνών,
Αίθουσα Χρήστος Λαμπράκης
Με τους συγκλονιστικούς ήχους της «Ιεροτελεστίας της Άνοιξης» του Ιγκόρ Στραβίνσκυ θα ολοκληρώσει η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών τον κύκλο «Θυσία», την 1η Ιουνίου, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, υπό τη μουσική διεύθυνση του καλλιτεχνικού της διευθυντή Βασίλη Χριστόπουλου.
Στην τελευταία τακτική συναυλία της Ορχήστρας για την τρέχουσα καλλιτεχνική περίοδο θα ακουστούν επίσης, η εισαγωγή «Κοριολανός» του Μπετόβεν και το Τρίτο Κοντσέρτο για πιάνο και ορχήστρα του Σεργκέι Προκόφιεφ. Μαγευτικό για τον ακροατή, αλλά εξαιρετικά απαιτητικό από τον σολίστ, το κοντσέρτο του Προκόφιεφ παρέχει μία από τις γοητευτικότερες αφορμές για μία ακόμα σύμπραξη του κορυφαίου Έλληνα πιανίστα Δημήτρη Σγούρου με την Κ.Ο.Α.
Η ερμηνεία του έργου αυτού έχει χαρίσει στον Σγούρο τα εύσημα της διεθνούς κριτικής. Πιο πρόσφατα, μετά τη συναυλία του στο Κίεβο της Ουκρανίας, οι κριτικοί έγραψαν: «Το να αποκαλείται ο Δημήτρης Σγούρος άξιος κληρονόμος της χρυσής εποχής του πιάνου, είναι ανεπαρκές για το μεγαλείο του ταλέντου αυτού του πιανίστα. Στην ερμηνεία του, η μαγεία συνυπάρχει με το φιλοσοφικό βάθος, όπως η ευαισθησία, η ιδιαίτερη μουσική διαίσθηση και ο αυθορμητισμός, συνυπάρχουν με την εξαιρετική σαφήνεια! Ο ρυθμός των γρήγορων μερών του κοντσέρτου, θύμισε την ασυγκράτητη ερμηνεία του ίδιου του Προκόφιεφ και προκάλεσε την εντύπωση ότι ο Σγούρος ξεπερνάει τις ανθρώπινες δυνατότητες τέχνης του πιάνου!»
ΔΥΟ ΛΟΓΙΑ ΠΑΡΑΠΑΝΩ ΓΙΑ ΤΑ ΕΡΓΑ
Το Τρίτο Κοντσέρτο για Πιάνο και Ορχήστρα του Σεργκέι Προκόφιεφ (1891 – 1953) γράφτηκε το καλοκαίρι του 1921, στη Βρετάνη. Οι απόκρημνες, παραθαλάσσιες περιοχές της βορειοδυτικής Γαλλίας, αποτελούσαν πόλο έλξης για πολλούς σημαντικούς καλλιτέχνες της εποχής, που εμπνέονταν από την άγρια ομορφιά του τοπίου. Το ίδιο συνέβη και με τον Προκόφιεφ που πέρασε το μεγαλύτερο μέρος εκείνου του καλοκαιριού συνθέτοντας και, στον ελεύθερο χρόνο του, κάνοντας παρέα με όσους Ρώσους καλλιτέχνες είχαν μεταναστεύσει εκεί. Ανάμεσά τους ήταν και ο μεγάλος συμβολιστής ποιητής Κονσταντίν Μπαλμόντ, στον οποίο αφιέρωσε ο Προκόφιεφ το Κοντσέρτο του. Η θριαμβευτική πρεμιέρα δόθηκε στις 16 Δεκεμβρίου του 1921, στο Σικάγο, από τη Συμφωνική της πόλης, υπό τη διεύθυνση του Φρέντερικ Στοκ, με σολίστ τον ίδιο τον συνθέτη.
Το όνομα «Κοριολανός» παραπέμπει στο προσωνύμιο του Ρωμαίου στρατηγού Γάκιου Μάρκιου που κατά τον Πλούταρχο έζησε τον 5ο αι.π.Χ. Η τραγική ιστορία του Κοριολανού που υπήρξε θύμα της ζηλοφθονίας των Συγκλητικών, ενέπνευσε το 1606 το ομώνυμο αριστούργημα του Σαίξπηρ. Διακόσια χρόνια αργότερα τη δική του εκδοχή έδωσε και ο Λούντβιχ βαν Μπετόβεν (1770-1827), συνθέτοντας μία ορχηστρική εισαγωγή εμποτισμένη από τα έντονα συναισθήματα που ανακινούσε μέσα του το δράμα του Ρωμαίου στρατηγού. Η θεματολογία του έργου (ηρωισμός, περηφάνια, σύγκρουση πατριωτισμού και αγάπης στην οικογένεια) είχε αγγίξει βαθιά τον Μπετόβεν, που ολοκλήρωσε το συμφωνικό του έργο στις αρχές του 1807 και το πρωτοπαρουσίασε τον Μάρτιο της ίδιας χρονιάς στη Βιέννη. Η εισαγωγή θεωρείται μάλιστα από πολλούς ως πρόδρομος των μεγάλων συμφωνικών ποιημάτων του ρομαντισμού.
«Φαντάστηκα μία επιβλητική τελετή: Σοφοί γέροντες καθισμένοι σε κύκλο παρακολουθούσαν μία νεαρή κοπέλα να χορεύει μέχρι θανάτου. Την θυσίαζαν για να εξευμενίσουν τον θεό της άνοιξης», εξηγούσε ο Ιγκόρ Στραβίνσκυ (1882-1971), όταν ακόμα βρισκόταν στη διαδικασία δημιουργίας του τρίτου κατά σειρά μπαλέτου που συνέθεσε για τα θρυλικά Ρωσικά Μπαλέτα του ιμπρεσάριου Σεργκέι Ντιάγκιλεφ..
Κι όμως, το μπαλέτο που συγκαταλέγεται στα δημοφιλέστερα αριστουργήματα της δυτικής μουσικής, είχε κάνει μία κάθε άλλο από επιτυχή πρεμιέρα στις 29 Μαϊου του 1912, στο Θέατρο των Ηλυσίων Πεδίων στο Παρίσι, σε χορογραφία του Βάτσλαβ Νιζίνσκυ. Η υποδοχή του κοινού κατέληξε σ΄έναν παροξυσμό οργής και η βραδιά αποτέλεσε ίσως το μεγαλύτερο σκάνδαλο στην ιστορία της μουσικής. Δεν αναχαιτίστηκε ωστόσο η λαμπρή πορεία ενός τολμηρού έργου που, προσεγγίζοντας μια αρχέγονη, παγανιστική τελετουργία μέσω ενός σαρωτικού αισθησιασμού, τέθηκε επικεφαλής της μουσικής πρωτοπορίας της εποχής. Το παραδέχτηκε πρώτος ο Γάλλος, κορυφαίος συνθέτης και μαέστρος, Πιέρ Μπουλέζ επισημαίνοντας πως «η Ιεροτελεστία της Άνοιξης λειτουργεί ως σημείο αναφοράς για όλους, όσοι αναζητούν την ημερομηνία γέννησης της λεγόμενης σύγχρονης μουσικής. Ένα έργο – μανιφέστο, με παρόμοιο τρόπο και για παρόμοιους λόγους με τις Δεσποινίδες της Αβινιόν του Πικάσο, δεν έχει πάψει να προξενεί αρχικά πολεμική, κατόπιν εγκώμια και τέλος την απαραίτητη διαφώτιση».
ΛΟΥΝΤΒΙΧ ΒΑΝ ΜΠΕΤΟΒΕΝ
Κοριολανός, εισαγωγή για ορχήστρα, έργο 62
ΣΕΡΓΚΕΪ ΠΡΟΚΟΦΙΕΦ
Κοντσέρτο για πιάνο και ορχήστρα αρ.3 σε ντο μείζονα, έργο 26
ΙΓΚΟΡ ΣΤΡΑΒΙΝΣΚΙ
Ιεροτελεστία της Άνοιξης
Σολίστ Δημήτρης Σγούρος, πιάνο
Μουσική Διεύθυνση Βασίλης Χριστόπουλος
ΤΙΜΕΣ ΕΙΣΙΤΗΡΙΩΝ:
Φοιτητικά- Εκπτωτικά: € 5 – Γ Ζώνη: € 10 – Β Ζώνη: € 15 – Α Ζώνη: € 20 – Διακεκριμένη Ζώνη: € 25
Tης συναυλίας θα προηγηθεί (στις 19:45) δωρεάν εισαγωγική ομιλία, για τους κατόχους εισιτηρίων
“Ένα μουσικό χαλί από το Αζερμπαϊτζάν…”
Φιλολογικός Σύλλογος Παρνασσός
Παρασκευή 1η Ιουνίου, ώρα 20:00
Ένα μουσικό χαλί από το Αζερμπαϊτζάν, ξεδιπλώνεται την Παρασκευή 1η Ιουνίου 2012, ώρα 20:00, στην αίθουσα συναυλιών του Φιλολογικού Συλλόγου Παρνασσός. Οι διακεκριμένοι Αζέροι σολίστ, Vagif Sadykhov (πιάνο) και Sabina Rakcheyeva (βιολί), ο βιρτουόζος ουτίστας Attab Haddad από το Ιράκ και ο Έλληνας δεξιοτέχνης κρουστών Βαγγέλης Καρίπης, ενώνουν τις δυνάμεις τους και παρουσιάζουν ένα μοναδικό πρόγραμμα…
Τραγούδια και μελαγχολικές μελωδίες της αζέρικης παραδοσιακής μουσικής (mugham), που αποτελούν αναπόσπαστο τμήμα της πολιτιστικής κληρονομιάς του Αζερμπαϊτζάν, παντρεύονται με κλασική αλλά και τζαζ μουσική από τη Δύση, ενώνονται με κόμπους και σχηματίζουν χρωματιστά μοτίβα, συνθέτοντας ένα μεγάλο μουσικό χαλί που έρχεται από το Αζερμπαϊτζάν, αλλά μας ταξιδεύει σε όλο τον κόσμο…
Η συναυλία διοργανώνεται από την Πρεσβεία της Δημοκρατίας του Αζερμπαϊτζάν στην Αθήνα, με την αφορμή του εορτασμού της Εθνικής Ημέρας της Δημοκρατίας του Αζερμπαϊτζάν και της συμπλήρωσης 20 χρόνων από την έναρξη των επίσημων διμερών διπλωματικών σχέσεων μεταξύ Ελλάδας και Δημοκρατίας του Αζερμπαϊτζάν.
Η είσοδος είναι ελεύθερη με δελτία εισόδου
Probing the city: urban field recording workshop
Εργαστήριο με το Μαρίνο Κουτσομιχάλη πάνω στις πρακτικές του field recording
Η Frown Tails συνεργάζεται με το Μαρίνο Κουτσομιχάλη για να παρουσιάσουν το διήμερο εργαστήριο Probing the city: urban field recording workshop, με σκοποό την εξοικείωση των ενδιαφερομένων με τις τεχνικές και της πρακτικές του field recording στο αστικό τοπίο.
Το θεωρητικό μέρος θα καλύψει την εισαγωγή στο βασικό εξοπλισμό, βασικά μικρόφωνα, συσκευές, τεχνικές καταγραφής, ταξινόμησης και post-production. Κατά το πρακτικό μέρος θα εφαρμόσουμε field-recordings στο αστικό περιβαλλόν, χρησιμοποιώντας μια ποικιλία από αισθητήρες και τεχνικές σε διάφορα μέρη της πόλης.
Τεχνικές γνώσεις: Δεν απαιτείται προηγούμενη εμπειρία.
Πού και Πότε: Frown Tails, Παραμυθιάς 6
Παρασκευή 1/06 19.00- 21.00- Εισαγωγή και Θεωρία
Σάββατο 2/06 12.00- 17.00 – Πρακτική Εφαρμαγή
Τιμή συμμετοχής: 40 ευρώ
Εγγραφή: Στείλε email στο info(@)frowntails.com για να κλείσεις τη θέση σου.
Τηλέφωνο για περεταίρω πληροφορίες, 213 0097547, 6944276307
Βιογραφικό Μαρίνου Κουτσομιχάλη
Δραστήριος τόσο σε ακαδημαϊκούς όσο και σε μη ακαδημαϊκούς κύκλους, ο Μαρίνος Κουτσομιχάλης διερευνά τον ήχο από τα μέσα της δεκαετίας του 2000 δουλεύοντας με διάφορα μέσα. Κύριο αντικείμενο της έρευνάς του είναι οι αρχιτεκτονικές ιδιότητες του ήχου και τις εικόνας – πώς εκδηλώνονται στον χώρο, τον χρόνο και την ανθρώπινη αντίληψη και πώς μπορεί να καταστήσει τέτοιες εκδηλώσεις καθεαυτές αυτοτελή έργα τέχνης. Τα έργα του δεν προσπαθούν να εκφράσουν, να συμβολίσουν ή να αναπαραστήσουν κάτι ούτε αποσκοπούν σε κάποια αφήγηση ή μεταφορά, αντιθέτως στοχεύουν στην αξιοποίηση δοσμένου χώρου και την ουσιαστική ψυχαγωγία.
«Opus Elgin: Η καταστροφή του Παρθενώνα»
Όπερα σε δύο πράξεις του Θεόδωρου Χρ. Στάθη
29 ΜΑΪΟΥ 2012/20:00
Ένα πρωτότυπο έργο που σχετίζεται με την ιστορία της λεηλασίας των Μαρμάρων του Παρθενώνα και του αιτήματος της χώρας μας για την επιστροφή τους.
Διεύθυνση Ορχήστρας: Peter Tiboris
Σκηνοθεσία: Χριστόφορος Χριστοφής
Σκηνογραφία: Γιάννης Βαρελάς
Χορογραφία: Έρση Πήττα
Σολίστ:
Νίνα Λοτσάρη σοπράνο
Ελένη Δάβου μέτζο σοπράνο
Διονύσης Σούρμπης βαρύτονος
Δημήτρης Καβράκος μπάσος
Τιμές:Φοιτητικά: € 25, Γ Ζώνη: € 30, Β Ζώνη: € 40, Α Ζώνη: € 60
Διακεκριμένη Ζώνη: € 90
ΕΙΣΙΤΗΡΙΑ – ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ Εκδοτήρια:
Βασ.Σοφίας & Κόκκαλη, Αθήνα, Tηλ 210 7282333
Μουσικά Σύνολα ΕΡΤ Εθνική Συμφωνική Ορχήστρα
30 ΜΑΪΟΥ 2012/20:30
-Δημήτρης Μητρόπουλος: Η Ταφή (1915)
-Mauro Giuliani: Κοντσέρτο για κιθάρα και ορχήστρα εγχόρδων αρ. 1, έργο 30
-Edward Elgar: Παραλλαγές για ορχήστρα στο θέμα «Αίνιγμα», έργο 36
Κορίνα Βουγιούκα κιθάρα
Εθνική Συμφωνική Ορχήστρα της ΕΡΤ
Μουσική διεύθυνση: Μιχάλης Οικονόμου
Τιμές: Φοιτητικά: € 3,5, Ζώνη Γ: € 6, Ζώνη Β: € 11, Ζώνη Α: € 15
Διακεκριμένη Ζώνη: € 20
ΕΙΣΙΤΗΡΙΑ – ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ Εκδοτήρια:
Βασ.Σοφίας & Κόκκαλη, Αθήνα
Ομήρου 8, Αθήνα, Tηλ 210 7282333