Στον κόσμο της Kλασσικής! (30/05/2011)
Ραμόν Ορτέγα Κέρο, όμποε Ζαν Φρεντερίκ Νεμπουρζέ, πιάνο
Δευτέρα 30 Μαΐου, 8.30 μ. μ.
Αίθουσα Δημήτρης Μητρόπουλος
Ο Ισπανός ομποΐστας Ραμόν Ορτέγα Κέρο και ο Γάλλος πιανίστας Ζαν-Φρεντερίκ Νεμπουρζέ εμφανίζονται στην Αίθουσα Δημήτρης Μητρόπουλος την Δευτέρα 30 Μαΐου (ώρα: 20.30) στο πλαίσιο των εκδηλώσεων της Σειράς Rising Stars που πραγματοποιείται με την υποστήριξη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Το πρόγραμμα του Ραμόν Ορτέγα Κέρο θα αρχίσει με την προκλασική Τρίο σονάτα σε σι ύφεση μείζονα (TWV 42:B4) του Γκέοργκ Φίλιπ Τέλεμαν (1681-1767), το οποίο ο Κέρο θα ερμηνεύσει από κοινού με τον Πέτερ Κόφλερ στο τσέμπαλο και την Λουίζε Μπούχμπεργκερ στο μπάσο κοντίνουο. Θα ακολουθήσει άλλο ένα έργο από την εποχή του Μπαρόκ: η διασκευή για όμποε, τσέμπαλο και μπάσο κοντίνουο της σονάτας για βιολί σε σολ ελάσσονα (RV 28) του Αντόνιο Βιβάλντι (1678-1741). Το πρόγραμμα περιλαμβάνει μια ακόμη διασκευή για όμποε, τσέμπαλο και μπάσο κοντίνουο. Πρόκειται για τη Σονάτα για φλάουτο σε μι ελάσσονα (BWV 1034) του Γιόχαν Σεμπάστιαν Μπαχ (1685-1750). Το πρώτο μέρος της βραδιάς θα ολοκληρωθεί με έναν από τους σπουδαιότερους εκπροσώπους του γαλλικού προκλασικισμού, τον συνθέτη και θεωρητικό της μουσικής Ζαν-Φιλίπ Ραμώ (1683-1764). Θα ακουστούν τρία Κομμάτια για τσέμπαλο σε μορφή κοντσέρτου (αρ. 5 σε ρε ελάσσονα: La Forqueray, La Cupis, La Marais).
Οι τιμές των εισιτηρίων για τη συναυλία είναι : € 5,00(Φοιτητικά) – 12,00 – 20,00
ΜΕΛΙΤΑ ΓΚΑΜΠΕΣ* Εκεί που οι παραδοσιακοί δεξιοτέχνες συναντούν τη συμφωνική ορχήστρα Σιμόν Σαχίν -Βασίλης Αγροκώστας- Συμφωνική Ορχήστρα της ΕΡΤ
Σάββατο 4 Ιουνίου, 21:00
Αίθουσα Χρήστος Λαμπράκης
*’Μελίτα Γκαμπές’ είναι ένα μεγάλο τρίγωνο στη Μεσόγειο, σημείο αναφοράς για τα μετεωρολογικά δελτία της ναυσιπλοΐας. Ταύρος Δέλτα Κρουσέιντ, Μελίτα Γκαμπές και άλλες μυθικές ονομασίες είχαν διεγείρει τη φαντασία μου από μικρό παιδί… ακούγοντας τα δελτία καιρού.’
Δημήτρης Μαραγκόπουλος
Ο σπουδαίος Παλαιστίνιος ουτίστας Σιμόν Σαχίν με το Κοντσέρτο του για ούτι και το Κοντσέρτο-Σουίτα για λύρα, παραδοσιακά όργανα και φωνή «Μελίτα Γκαμπές» του συνθέτη Δημήτρη Μαραγκόπουλου συναντώνται στο «φυσικό τους χώρο»: σε ελληνικό έδαφος – σταυροδρόμι πολιτισμών με μακραίωνη ιστορία – στο πλαίσιο της Σειράς Γέφυρες του Μεγάρου Μουσικής που επί σειρά ετών σηματοδοτεί τη συνύπαρξη διαφορετικών μουσικών «σχολών». Μέσα από μία συναυλία που συνιστά μία από τις ελάχιστες ελληνικές πρωτοβουλίες για τη σύνδεση των παραδοσιακών οργάνων με τον κόσμο της συμφωνικής ορχήστρας και μουσικής, μια σπάνια ηχητική εμπειρία που αντικατοπτρίζει τον διαρκή μουσικό διάλογο Ανατολής και Δύσης.
Οι τιμές των εισιτηρίων για τo γκαλά είναι €6 ,50 (Φοιτητικά) – 11,00 – 20.00 – 28,00 και 40 € (Διακεκριμένη Ζώνη).
«Αφουγκράζοντας τη Μεσόγειο…» Ρεσιτάλ πιάνου
Δευτέρα 6 Ιουνίου, ώρα 20:30
Φιλολογικός σύλλογος Παρνασσός
Α’ μέρος
Η πιανίστα Άννα Παναγοπούλου που ζει κι εργάζεται στη Γερμανία, παρουσιάζει ένα μουσικό ταξίδι με έργα εμπνευσμένα από τα ηχοχρώματα και τις λαϊκές μελωδίες των μεσογειακών χωρών…
Έργα των Franz Liszt , Claude Debussy, Maria Rodrigo, Fazil Say, Μάνου Χατζηδάκι, Γιάννη Κωνσταντινίδη κ.ά.
Β΄ μέρος
Μουσική δωματίου
Η πιανίστα Άννυ Μαρκοδημητράκη και ο τσελίστας Νίκος Παπαδημητρίου ερμηνεύουν τα έργα Cello Sonata No. 1 in E minor, Op. 38 του J. Brahms και Le Grand Tango του A. Piazzolla
Τιμές εισιτηρίων 10 & 15 ευρώ
Έργα για δύο πιάνα και για τέσσερα χέρια σ’ ένα πιάνο
Τετάρτη 8 Ιουνίου, ώρα 20:30
Φιλολογικός σύλλογος Παρνασσός
Α΄ μέρος
Οι πιανίστες Νίκος Καζαμίας και Ηρώ Φυτράκη ερμηνεύουν έργα για δύο πιάνα και για τέσσερα χέρια σ΄ένα πιάνο των Gioacchino Rossini, Clifford Benson, Darius Milhaud, Alexander Scriabin
Β΄ μέρος
Οι πιανίστες Δημήτρης Δημόπουλος (Διεύθυνση της Ορχήστρας του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης) και Παναγιώτης Δημόπουλος (καθηγητής αρμονίας στο Α.Π.Θ) ερμηνεύουν έργα ιδιαιτέρως απαιτητικά που παίζονται σπάνια, όπως το Mosaiken του Joszsef Sari και το Figures de resonances του Henri Dutilleux.
Είσοδος ελεύθερη
ΦΙΛΟΛΟΓΙΚΟΣ ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΠΑΡΝΑΣΣΟΣ
Πλατεία Αγ. Γεωργίου Καρύτση 8, Αθήνα 210 32 21 917
Υπηρεσία εισιτηρίων, Πανεπιστημίου 39 (Στοά Πεσμαζόγλου), Αθήνα τηλ. 210 7234567, www.ticketservices.gr
Αφιέρωμα στον Ιάννη Ξενάκη
Το Φεστιβάλ Αθηνών τιμά τη μνήμη του Ιάννη Ξενάκη, του κορυφαίου Έλληνα συνθέτη που «σφράγισε» με το έργο του το δεύτερο μισό του 20ού αιώνα. Πολύπλευρη προσωπικότητα με διεθνή ακτινοβολία και αποδοχή, ο αρχιτέκτονας, μαθηματικός και προ πάντων στοχαστής Ιάννης Ξενάκης έγινε παγκοσμίως γνωστός ως ο συνθέτης που εισήγαγε πρώτος τον επιστημονικό λογισμό στη μουσική συνθετική διαδικασία.
Με αφορμή τα δέκα χρόνια από το θάνατο του, τρία σημαντικά μουσικά σύνολα που ειδικεύονται στη σύγχρονη μουσική διατρέχουν το έργο του, το οποίο σήμερα επανέρχεται διαρκώς στο διεθνές προσκήνιο.Το αφιέρωμα περιλαμβάνει τις συναυλίες του πολυβραβευμένου Arditti Quartet (3 Ιουνίου), της περίφημης London Sinfonietta υπό τη διεύθυνση του νεαρού Ryan Wigglesworth (6 Ιουνίου) και τη μουσική παράσταση του ανερχόμενου Ergon Ensemble με μαέστρο τον Νίκο Τσούχλο (8 Ιουνίου).
Arditti Quartet
3 Ιουνίου ώρα 21:00
Πειραιώς 260, Κτίριο Η
Σολίστ: Στέφανος Θωμόπουλος (πιάνο)Τέτορα για κουαρτέτο εγχόρδων (1991)
ST/4 για κουαρτέτο εγχόρδων (1962)
Άκεα για πιάνο και κουαρτέτο εγχόρδων (1986)
Ιχώρ για τρίο (1978)
Ευρυάλη για πιάνο (1973)
Τετράς για κουαρτέτο εγχόρδων (1983)
Τιμές εισιτηρίων, 25€, 20€ (Μειωμένο), 15€ (Φοιτητικό, ΑΜΕΑ)
London Sinfonietta
6 Ιουνίου
Πειραιώς 260, Κτίριο Η
Μουσική διεύθυνση: Ryan WigglesworthΕπεί για αγγλικό κόρνο, κλαρινέτο, τρομπέτα, 2 τρομπόνια και κοντραμπάσο (1976)
Κόττος για βιολοντσέλο (1977)
Φλέγρα για φλάουτο, όμποε, κλαρινέτο, φαγκότο, κόρνο, τρομπέτα, τρομπόνι, βιολί, βιόλα, βιολοντσέλο και κοντραμπάσο (1975)
Διάτοπο – Ο μύθος του Ηρός για μαγνητοταινία (1977)
Τιμές εισιτηρίων, 25€, 20€ (Μειωμένο), 15€ (Φοιτητικό, ΑΜΕΑ)
Ergon Ensemble
8 Ιουνίου, 21:00
Πειραιώς 260, Κτίριο Η
Διεύθυνση Ορχήστρας: Νίκος Τσούχλος
Καλλιτεχνική Διεύθυνση: Αλέξανδρος Μούζας
Κείμενα, μουσικολογική τεκμηρίωση: Αντώνης Αντωνόπουλος
Σκηνοθετική επιμέλεια: Αλεξάνδρα Γεωργοπούλου
Επεξεργασία Βίντεο: Βίκυ Μπέτσου
Αφηγητής: Γιώργος Καραμίχος
Υπεύθυνος συγκροτήματος: Αλέξανδρος Μούζας
Καλλιτεχνικός συντονισμός συγκροτήματος: Νάντα Γερουλάνου
Bachfest Leipzig 2011 «… according to the Italian taste»
June 10–19
Το πρόγραμμα που ανοίγει το φετινό φεστιβάλ Mπαx:
Johann Sebastian Bach: Konzert a-Moll, BWV 593
Johann Sebastian Bach: Was Gott tut, das ist wohlgetan, BWV 100
Antonio Vivaldi: Magnificat g-Moll, RV 610
Antonio Vivaldi: Gloria D-Dur, RV 589
Johann Sebastian Bach: Gelobet sei der Herr, mein Gott, BWV 129
Solisten des Thomanerchores, Daniel Johannsen (tenor), Gotthold Schwarz (bass), Thomanerchor Leipzig, kammerorchesterbasel, direction: Thomaskantor Georg Christoph Biller
Presented by HypoVereinsbank Member of UniCredit
Ticket prices: &euro 90,00 | 70,00 | 40,00 | 20,00
reduced: &euro 75,00 | 55,00 | 35,00 | 17,00
Ξεκίνησε το 1904 και διοργανώνεται από τότε κάθε χρόνο, το διεθνές φεστιβάλ Μπάχ στη Λειψία την πόλη της Γερμανίας που ονομάστηκε και πόλη της μουσικής. Από το 1999 όμως και επίσημα από το αρχείο της πόλης που έζησε, δούλεψε και συνέθεσε ο κάντορας του Αγίου Θωμά για 27 χρόνια.
Το 2000 που ήταν έτος Μπαχ περίπου 70.000 επισκέπτες βρέθηκαν εκεί απόλαυσαν τις μουσικές και τίμησαν τη μνήμη του συνθέτη.
Φέτος το φεστιβάλ που ξεκινάει στις 10 Ιουνίου έχει ως τίτλο «με τον τρόπο των Ιταλών» σημειώνοντας έτσι τις καντάτες που συνέθεσε ο Μπαχ από το 1730 σύμφωνα με το ιταλικό στυλ που είχε γνωρίσει από τις μελέτες των έργων ιταλών συνθετών. Φέτος στο φεστιβάλ θα τιμηθούν οι συνθέτες Λίστ που τον Οκτώβριο είναι 200 χρόνια από τη γέννηση του και ο ίδιος ήταν εξοικειωμένος με το έργο του Μπαχ το οποίο συμπεριέλαβε στο πρόγραμμα του κάνοντας το γνωστό και Μάλερ που εφέτος κλείνουν 100 χρόνια από το θάνατο του στη Βιέννη.
Το βίντεο της εβδομάδας
Είναι ιδιαίτερα ενδιαφέρον το ρεσιτάλ που γίνεται στην αίθουσα Παρνασός γιατί δίνει την ευκαιρία στους μουσικόφιλους να έρθουν σε γνωριμία με το έργο του γάλλου συνθέτη Dutilleux. Γεννημένος το 1916 προχώρησε τα έργα των Ραβελ, Ντεμπυσυ, επηρεάστηκε από τους Στραβινσκυ και Μπάρτοκ και στις συνθέσεις του ενσωμάτωσε τεχνικές του Σειριαλισμού (η τεχνική σύνθεσης που δένει διαφορετικά τα βασικά στοιχεία όπως ο ρυθμός, η μελωδία κ.α.). Με πολλά έργα και διακρίσεις αλλά τελειωμανής δεν επέτρεψε να εκδοθούν πολλά από τα έργα του αλλά και μετά την έκδοση τους πολλά τα επανεξετάζει και διαφοροποιεί.
Στο βίντεο που ακολουθεί ακούγεται η σύνθεση του « Figures de Resonances I-IV» για πιάνο που συνέθεσε το 1970.
Ιάννης Ξενάκης
Ένας από τους σημαντικότερους έλληνες συνθέτες και αρχιτέκτονες του 20ου αιώνα, έφερε σε επαφή τη μουσική με τα μαθηματικά και τη φυσική χρησιμοποιώντας μοντέλα από τη θεωρία των πιθανοτήτων, τη θερμοδυναμική και τη θεωρία των συνόλων. Με τη φιλοσοφική του σκέψη επηρέασε τη σύγχρονη ευρωπαϊκή μουσική, άσκησε κριτική στη «σειραΪκή» μουσική, έθεσε νέους όρους και θεωρίες και δημιούργησε μία αντιπαλότητα με τους «σύγχρονους» Στοκχάουζεν και Μπουλεζ. Η φήμη του εξαπλώθηκε σε ολόκληρη την Ευρώπη και μέχρι το θάνατο του (2001) συνέχισε να συνθέτει αφοσιωμένος στη μουσική, τα μαθηματικά και την αρχαία ελληνική φιλοσοφία.
Το έργο του «μεταστάσεις» (1955) αποτέλεσε την αρχή για τη στοχαστική μουσική. Σε αυτό το έργο χρησιμοποιεί πολλά περάσματα από μία τονικότητα σε άλλη βασιζόμενος σε μία γραφική αποτύπωση που τοποθετεί ως χ το χρόνο (sec) και ως ψ τη συχνότητα (hz) προκάλεσε αίσθηση όταν πρωτοπαρουσιάστηκε. Ο όρος «στοχαστική μουσική» που χρησιμοποίησε συνδέει τη φιλοσοφία, με τη μουσική και τα μαθηματικά καθώς αναφέρεται στη θεωρία των μεγάλων αριθμών που λέει ότι όσο πιο πολλά είναι ορισμένα φαινόμενα τόσο τείνουν προς ένα συγκεκριμένο στόχο.