Συνέντευξη με τον κύριο Μέγα (Χιπ Χοπ Χωριό)
Άνοιξα την ατζέντα μου να σημειώσω τις τελευταίες μου επιθυμίες και το μάτι μου έπεσε στο τηλέφωνο του κύριου Μέγα. Πρόκειται για επιφανή rapper ο οποίος κυκλοφόρησε προσφάτως το διαμάντι «Δια χειρός μέρος 3ο – Επικίνδυνη Ποίηση» από τη Lyra και είναι γνωστός για την ευφράδεια του. Last night an MC saved my life σκέφτηκα και σήκωσα το ακουστικό:
“Απευθύνομαι σε ανθρώπους που αγαπούν την ειλικρινή μουσική και είναι διατεθειμένοι να σεβαστούν μία δουλειά που απέχει από την πεπατημένη.”
Χωριανός: Ναι καλησπέρα, τον σύντροφο συναγωνιστή Χρήστο Πακιώτη παρακαλώ;
Κύριος Μέγας: Λίγα λόγια, μας παρακολουθούν… Ποιος είναι;
Χωριανός: Καλησπέρα σας κύριε Μέγα, ο χωριανός αρθρογράφος είμαι. Πως πάει το πράμα;
Κύριος Μέγας: Σαν κλάδος με ρωτάτε η μπορώ να αναφερθώ επί του προσωπικού;
Χωριανός: Σας παρακαλώ να εκφράσετε αρχικά τον rapper μέσα σας πριν προχωρήσετε σε γενικεύσεις. Σε τι φάση σας βρίσκουμε;
Κύριος Μέγας: Με πετυχαίνετε σε μία φάση γαλήνης, κλείνοντας την «Επικίνδυνη Ποίηση» βρίσκομαι σε μία διαδικασία προώθησης του υλικού με ζωντανές εμφανίσεις σε όλη την Ελλάδα. Κάπου εδώ πρέπει να ευχαριστήσω τον κόσμο που στήριξε το δισκογραφικό μου εγχείρημα, μετά από απουσία 7 ετών και επένδυσε στην δουλειά μου. Για μένα είναι ρίσκο να επιμένω στην δισκογραφική οδό και οι πωλήσεις μέχρι τώρα απέδειξαν πως το ρίσκο αυτό άξιζε τον κόπο…
Χωριανός: Αυτά είναι ευχάριστα νέα. Ποια είναι η σχέση σας με το hip hop χωριό; Σας έχουμε δει να αράζετε αλλά και να μαλώνετε με άλλους συνάδελφους rappers κατά καιρούς. Που νομίζεται ότι οφείλεται όλη αυτή η εχθρότητα που διέπει την hip hop κοινότητα;
Κύριος Μέγας: Στην δική μου περίπτωση μάλλον στην παρατεταμένη εφηβεία που διένυα και ίσως διανύω ακόμη… Όσο αφορά την κοινότητα θεωρώ πως ο μιμητισμός έμπασε στην Ελλάδα και στο hip hop της, τις κλωτσιές και τις μπουνιές. Δεν νομίζω να έχει παρατηρηθεί άλλο τέτοιο φαινόμενο σε κάποια σκηνή της χώρας μας… Φτάσαμε σε σημείο να μην μιλάμε για καλλιτέχνες αλλά για πυγμάχους. Και πόσο σημαντικό είναι αλήθεια να είμαστε ενωμένοι σε τούτα τα χρόνια από το να έχουμε εμφύλιο πόλεμο;
Χωριανός: Τι εννοείται με τον όρο εμφύλιο πόλεμο;
Μέγας: Μιλάω για έριδες, σε καθημερινή βάση. Προφανώς δεν αναφέρομαι σε περιπτώσεις που υφίσταται πρόβλημα και δικαιολογώ και τους νεότερους που δεν έχουν μέτρο στα λόγια τους. Έχω νιώσει την γλύκα του να ασχολείται κάποιος αρνητικά μαζί σου. Μέσα σε έναν εξωφρενικά μικρό μικρόκοσμο σα το ελληνικό hip hop και μέχρι κάποια ηλικία νομίζω πως γοητεύεσαι από αυτό. Δεν είμαι κανένας ειρηνοποιός που θα πει αφήστε τον πόλεμο και αγκαλιαστείτε όλοι μαζί σαν να μην τρέχει τίποτα. Απλά νομίζω πως όλοι θα έχουμε να πούμε περισσότερα αν ασχολούμαστε με διαφορετικά θέματα, από το να ανακυκλώνουμε τον μικρό μικρόκοσμο του ελληνικού hip hop.
Χωριανός: Αναφέρατε τον όρο «παρατεταμένη εφηβεία». Μήπως η παρατεταμένη εφηβεία είναι όχι μόνο κάτι αρνητικό αλλά και ένα αντίδοτο στον ωχαδερφισμό, και άρα συνώνυμο της αντίδρασης, η οποία συνοδεύει την hip hop φιλοσοφία;
Κύριος Μέγας: δεν νομίζω πως πρέπει να ηρωοποιούμε τα μειονεκτήματα μας. Εγώ το γεγονός ότι μπλέχτηκα σε έναν κυκεώνα αντιπαραθέσεων το χρεώνω στην μ@λ@κί@ που με δέρνει. Παρόλαυτα βρίσκω το σθένος να το παραδέχομαι και όταν πρέπει να ζητάω συγνώμη.
http://www.youtube.com/watch?v=-r2xvsNiqE4
Χωριανός: Σε ποιους νομίζεται ότι οφείλετε συγνώμη;
Κύριος Μέγας: Πέρασαν χρόνια της ζωής μου που δεν θυμάμαι πολλά πράγματα εκτός από ένα αέναο hang over. Σε αυτό το διάστημα πραγματικά κατάφερα να φτύσω τόσο την εικόνα μου ως άνθρωπος αλλά και ως καλλιτέχνης, αν μπορώ να θεωρηθώ τέτοιος. Σήμερα που έχω πιο ανοιχτά μάτια ζητάω συγγνώμη σε όσους ανθρώπους πλήγωσα με τη συμπεριφορά μου στις όποιες περιπτώσεις δεν κατάφερα να φανώ αντάξιος του ρόλου μου. Αυτά προσπαθώ να αποτελούν παρελθόν, πλέον για μένα…
Χωριανός: Αντρίκιο και θαρραλέο εκ μέρους σας, να παραδέχεστε δημόσια τα λάθη σας. Μάθαμε ότι προσφάτως κυκλοφορήσατε το νέο σας δίσκο “Επικίνδυνη Ποίηση – Δια χειρός μέρος 3ο “. Εσείς θεματολογικά με τι καταπιάνεστε; Θεωρείτε ότι ποίηση και ραπ μπορούν να συμβαδίσουν, λαμβάνοντας ως δεδομένη το μικρό της ηλικίας του μέσου hip hop ακροατή;
Κύριος Μέγας: Γιατί πρέπει να με αφορά το κοινό του ελληνικού hip hop περισσότερο από το κοινό των άλλων ειδών μουσικής; Εννοώ πως δεν απευθύνομαι σε κανένα συγκεκριμένο κοινό. Απευθύνομαι σε ανθρώπους που αγαπούν την ειλικρινή μουσική και είναι διατεθειμένοι να σεβαστούν μία δουλειά που απέχει από την πεπατημένη. Ευτυχώς για το κοινό αυτό, υπάρχουν άνθρωποι που μπορούν να το εκπροσωπήσουν αποκλειστικά.
Χωριανός: Και ποια είναι η γνώμη σας για το hip hop κοινό;
Κύριος Μέγας: Αν ένα κοινό αποτελείται από τους ίδιους ανθρώπους που κάνουν μουσική παύει να είναι κοινό. Είναι κοινόβιο. Σε αυτήν την χώρα είναι rappers ή εν δυνάμει rappers σχεδόν όσοι έχουν ακούσει rap. Έχει αφεθεί να εννοηθεί πως είναι εύκολο να εκφέρεις έμμετρο λόγο επάνω σε κάποιο beat. Για αυτό και το 95% των σύγχρονων rappers μοιάζουν τόσο πολύ. Τόσο σε στιχουργικό επίπεδο, όσο και σε ερμηνευτικό ή θεματολογικό…
Χωριανός: Άρα δεν ακολουθείτε το κοινό και τις επιταγές του marketing “δώσε στον πελάτη ότι ζητάει”. Δημιουργείτε το δικό σας μονοπάτι και “όστις θέλει πίσω μου ελθείν”, που είχε πει και κάποιος διάσημος μεσσίας. Σωστά;
Κύριος Μέγας: αρχικά πρέπει να υπάρχει πελάτης. Πελάτης που δεν αγοράζει δεν είναι πελάτης. Εγώ είμαι υπέρμαχος εδώ και χρόνια της άποψης πως οι καλλιτέχνες πρέπει να ζουν από την τέχνη τους, εν αντιθέσει με την πλειοψηφία των hip hop groups, που δηλώνουν πως το ραπ δεν έχει σχέση με τον βιοπορισμό και αυτό συναντάται από στόματα συγκεκριμένων ηλικιών κατ εμέ. Όλα αυτά τα ιδεολογήματα περί underground και πλατείας νομίζω πως μπάζουνε και δυστυχώς εγώ άργησα να το αποδεχτώ. Underground είναι η ζωή σου και μόνο. Αν αύριο μου την καρφώσει να βγω στα μπουζούκια θα το κάνω και θα λέω το «Λευκό δωμάτιο» πιο σουρωμένος και από τους θαμώνες!
Χωριανός: Ναι, αλλά έτσι θα προδίδατε κάποιες από τις βασικές αρχές του hip hop, όπως αυτές μας έχουν μεταβιβαστεί από την παλαιότερη γενιά, αλλά και την συνολική φιλοσοφία του είδους. Φαίνεται να δικαιολογείτε την στροφή συναδέλφων rapper που βγάζουν μεροκάματο στην πίστα, ή κάνω λάθος;
Κύριος Μέγας: Προσωπικά αν θα μου την κάρφωνε να παίξω ποτέ στα μπουζούκια θα έλεγα τα τραγούδια που θα έλεγα και στο “Rodeo” η στο “Αν”. Τίποτα παραπάνω, τίποτα λιγότερο. Εκεί έγκειται και η διαφορά. Δεν είμαι άνθρωπος που τον συνεπαίρνει το ρέμα. Ας μου καταλογίσουν τα πάντα. Αυτό μόνο δε μπορούν. Ότι έκανα κάτι όχι επειδή το γούσταρα, αλλά επειδή εξαγοράστηκα… έχω κλείσει πόρτες και πόρτες, την στιγμή που άλλοι έτρεχαν λιγωμένοι με demo σε παραγωγούς και ετερειάρχες. Τους ίδιους παραγωγούς και εταιρειάρχες που με προσέγγιζαν και εγώ τους άδειαζα εν μία νυκτί αν δεν μου έκαναν. Όσο για όσους κατάφεραν και βρήκαν και το αγοραστικό κοινό που τους ταιριάζει μπράβο που κονομάνε. Καλά έκαναν… δεν με ενοχλούν, ούτε μου τρώνε το ψωμί μου. Αν κοιμούνται ήσυχοι και νιώθουν καλά εγώ τι λόγο έχω; Διαγωνισμό αξιοπρέπειας θα κάνουμε?
Χωριανός: Αυτά θα ήταν τα ιδανικά μπουζούκια, όμως η πραγματικότητα απέχει παρασάγγας. Ο rapper στην σκηνή πρέπει να γίνει διασκεδαστής της μάζας και εκεί «αφήνεις την ψυχή σου πεταμένη σε μια γωνιά πάνω στην πίστα να της πετάνε γαρίφαλα».
Κύριος Μέγας: Αυτό ποιος το δήλωσε; Υπάρχει σε κανένα εγχειρίδιο του ιδεολόγου rapper;
Χωριανός: Την έκφραση αυτή την είχε χρησιμοποιήσει ένας rapper, κοινός γνωστός μας, που είχε την οικονομική τύχη και ψυχική ατυχία να τραγουδήσει σε μαγαζί της παραλιακής.
Κύριος Μέγας: Και γιατί το έκανε; Δεν γνώριζε πως δεν μπορούσε να τα χει όλα; Παρόλαυτα, στα μπουζούκια όπως και τον κάθε χώρο διασκέδασης για να πατήσεις και να σταθείς λίγο πάνω του πρέπει να τον γουστάρεις και λίγο…
Χωριανός: Πάμε παρακάτω. Ποιος θεωρείτε ότι είναι ο ρόλος του καλλιτέχνη, σε αυτή την δύσκολη εποχή των αλλεπάλληλων κρίσεων που περνάμε; Ο πνευματικός κόσμος τηρεί μια σιγή ιχθύος το τελευταίο διάστημα, και ενώ τα media εκφοβίζουν όλο και περισσότερο, τόσο αυξάνεται η σιωπή των καλλιτεχνών. Η εποχή επιτάσσει τραγούδια χαζοχαρούμενα, που δεν έχουν να κάνουν με τις καθημερινές δυσκολίες. Ποια είναι η θέση σας απέναντι σε αυτή την κατάσταση;
Κύριος Μέγας: O Έλληνας πρέπει να γλύψει πάτο και να αρχίσει να σκάβει μέχρι να βρει πετρέλαιο για να αντιδράσει. Για να την πάρει χαμπάρι και να επαναστατήσει κακά τα ψέματα, πρέπει να πεθάνει και η τελευταία του ελπίδα. Όσοι άνθρωποι είναι ευσυνείδητοι και κάνουν μουσική στις μέρες μας έχουν υλικό να γράψουν για 40 δίσκους ο καθένας αν και θαρρώ πως αρχίζει και γίνεται της μόδας ο “λόγος με ουσία”, κάτι που νομίζω πως είναι πολύ επικίνδυνο… ο ρόλος του καλλιτέχνη είναι να ρουφάει πράγματα από το εξωτερικό περιβάλλον και να τα επεξεργάζεται, πριν τα φτύσει βάζοντας την δική του οπτική γωνία πίσω στον κόσμο. Κάτι τέτοιο είχε πει και ο σκηνοθέτης Νίκος Νικολαΐδης κάποτε και νομίζω πως καλύπτει τον ορισμό. Ποσό επίκαιρο στις μέρες μας…
Χωριανός: Πείτε μου, που μπορούμε να σας δούμε επί τω έργο; Έχετε κάποια συναυλία προγραμματισμένη για το άμεσο μέλλον;
Κύριος Μέγας: Κάνω την παρουσίαση δίσκου με τους φίλους μου τους Νέα Τάξη Πραγμάτων μέσα στο Μάρτη. Θα ειδοποιηθείτε πάραυτα.
Χωριανός: Εκεί θα είμαστε. Καλή σας νύχτα κύριε Μέγα.
Μέγας: Καληνύχτα χωριανέ.
Για επικοινωνία, συμβουλές επιτυχίας, χάρες και νταηλίκια παρακαλώ επικοινωνήστε μαζί μου: [email protected]