“Τα Τραίνα” 3/4 έχουν συναυλία…
«νότες Μαρία Καλλας αλλά και Janis Joplin..( Herald Tribune) κάνοντας μια μεγάλη μουσική διαδρομή στη περίοδο του Μεσοπολέμου και της μεγάλης καταστροφής που ακολούθησε, ερμηνεύει δικές της συνθέσεις, έργα του Kurt Weill, Gustav Mahler, Henryk Gorecki καθώς επίσης και έργα Πολωνών, Tσιγγάνων
και Εβραίων συνθετών.
Μια συλλογή από τραγούδια που γράφτηκαν και τραγουδήθηκαν στα στρατόπεδα συγκέντρωσης, στα ghetto και όχι μόνο. Θα ακουστεί επίσης σε πρώτη εκτέλεση το Κουαρτέτο Εγχόρδων αρ.1 του Νίκου Χαριζάνου.
Η Σοπράνο και Σύνθετης Μαρικα Κλαμπατσεα , με αφορμή το πέρασμά της από το στρατόπεδο συγκέντρωσης στο Dachau, που αποτελεί και την σφραγίδα αυτής της μεγάλης μουσικής της διαδρομής στην περίοδο του Μεσοπολέμου και της καταστροφής που ακολουθησε, κάνει ένα σπαραχτικό μουσικό ταξίδι που διατρέχει τις πιο τραγικές μνήμες της ανθρωπότητας, χρησιμοποιώντας ως « μεταφορικό μέσο », Το τραίνο για την εξόντωση εκατομμυρίων ανθρώπων στα στρατόπεδα συγκέντρωσης.
Σ ‘αυτό το ταξίδι διασταυρώνει τις μουσικές των Mahler , Kurt Weill , Henryk Gorecki και spiritual , με τα Yiddish καθώς και Πολωνικά, του Πολωνού Συνθέτη και συγκλονιστικού τραγουδιστή Aleksander
Kulisiewicz, από τους μοναδικούς ίσως τραγουδιστές όπου έζησε και επέζησε 59 χρονών από τα Στρατόπεδα Συγκέντρωσης των Ναζί. Παρέμεινε 7 χρόνια στο στρατόπεδο του Sachsenhausen.
Τραγούδια που γράφτηκαν και τραγουδήθηκαν στα γκέτο αλλά και με τις δικες της συνθέσεις η μουσικός τα ενώνει σε μια κοινή μουσική κατακραυγή απέναντι στην ανθρώπινη καταπίεση, ρατσισμό και βασανισμό , στην περίοδο του β Παγκοσμίου πολέμου που όμως εξακολουθεί έως σήμερα.
Την έμπνευση και τη σφραγίδα αυτής της μουσικής διαδρομής, αποτελεί το έργο του γνωστού συνθέτη Steve Reich, Different Trains, του οποίου αποσπάσματα θα ακούγονται σε όλη τη διάρκεια της παράστασης.
Το έναυσμα για το περιεχόμενο της συναυλίας αλλά και της μουσικής ερμηνείας έδωσε η ζωή της σοπράνο Fania Fenelon η οποία εργαζόταν σαν τραγουδίστρια σε cabaret το 1943 όπου το καθεστώς των Ναζί την συνέλαβε και την μετέφερε στο στρατόπεδο του Auschwitz.
Σαν μουσικός που ήταν την είχαν συμπεριλάβει στην ορχήστρα του στρατοπέδου και της ανέθεταν, ανάμεσα σε άλλα, να τραγουδάει αποσπάσματα από την Madamme Butterfly
..Η Μαρίκα Κλαμπατσέα, θα αυτοσχεδιάσει ενώ ταυτίζεται με το πρόσωπο της Fania Fenelon. σ ‘όλη την διάρκεια της παράστασης τραγουδώντας και αποσπάσματα από την Madame Butterfly του Σύνθετη Giacomo Puccini.
Ο Steve Reich, από τους πρωτοπόρους του μινιμαλιστικού κινήματος στη μουσική, εμπνεύστηκε τη σύνθεση Different Trains από τα αμέτρητα ταξίδια με τραίνο, που έκανε μικρό παιδί εξαιτίας των χωρισμένων γονιών του. Αναλογίστηκε αργότερα πως θα ένοιωθε, εάν ταξίδευε κι εκείνος, είτε σαν αιχμάλωτος μαζί με άλλους κρατούμενους για τα διάφορα στρατόπεδα συγκέντρωσης της ναζιστικής περιόδου, είτε σαν σύγχρονος πρόσφυγας.
Ο Reich χρησιμοποιεί πέντε φωνές με την ιδιαίτερη χροιά τους, το ιδιαίτερο ύψος τους και τους ιδιαίτερους τονισμούς τους και πάνω σε αποσπασμένες προτάσεις τους χτίζει ένα μινιμαλιστικό κουαρτέτο εγχόρδων σε τρία μέρη. Το Different Trains. ΄Ενα έργο όπου το τρίξιμο των γραμμών, τα φρεναρίσματα, τα σφυρίγματα και ο συνεχής μονότονος ήχος του ταξιδιού, πάνω σε παλιές και σκουριασμένες γραμμές, έρχεται να συναντήσει πέντε ψυχρά ηχογραφημένες φωνές, που προφέρουν αποκομμένες φράσεις.
Η Μαρίκα Κλαμπατσέα δουλεύοντας πάνω στο έργο του Steve Reich, που λειτουργεί σαν ένα εξαίρετο ηχητικό πλέγμα, αλλά και στα τραγούδια Εβραίων, Πολωνών και πολλές φορές άγνωστων συνθετών που γραφτήκαν και τραγουδήθηκαν, στα getto αν και μερικά απ αυτά απαγορεύτηκαν όπως χαρακτηριστικά η υπέροχη μελώδια «Νανούρισμα ..» Makh zu die Eygelekh (κλείσε τα μάτια σου] αλλά και η δύναμη του στίχου τους όπως ενδεικτικά και στο τραγούδι Yisrolik είναι ανυπολόγιστη.
Η σύνθετης σ ότι πιο όμορφο έχει ακούσει ποτέ χτιζει δικές της μουσικές παρεμβάσεις, μαζί με τους ελεύθερους φωνητικούς της αυτοσχεδιασμούς της .
Η συναυλία αυτή είναι μια προσπάθεια προσέγγισης στα τραγούδια και στη μουσική αυτή που γράφτηκε στα γκέτο και στα Στρατόπεδα Συγκέντρωσης προσθέτοντας και νέες συνθέσεις που γράφτηκαν στην ζοφερή αυτή περίοδο και που μεταφέρουν τόσες οδυνηρές μνήμες , ενώ την ίδια στιγμή αντλεί κανείς στο άκουσμα τους ανεξάντλητη δύναμη και συγκίνηση.
Mαρικα Κλαμπατσεα¨ Πιανο-Φωνη
Βιολι Gennadiv Bikov & Μαριος Δαπεργολας,
βιολοντσέλο Μαριος Μπενσης
Βιόλα Matarasu Lavrentiou Nikos Tsalikis Piano
ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΙΚΟ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙ ΜΑΡΣΥΑΣ
3 Απριλιου 9.30 μμ
Εισιτηριο 8 Ευρω Πυθιας 2 και Ευβοιας
Περιοχη Μεταμορφωση