A HORSE WITH NO NAME – America
http://www.youtube.com/watch?v=ZRY361U3A5Y
A HORSE WITH NO NAME – America
On the first part of the journey I was looking at all the life
There were plants and birds and rocks and things
There was sand and hills and rings
The first thing I met was a fly with a buzz
And the sky with no clouds
The heat was hot and the ground was dry
But the air was full of sound
I’ve been through the desert on a horse with no name
It felt good to be out of the rain
In the desert you can remember your name
‘Cause there ain’t no one for to give you no pain
La, la, la, la, la, la, la, la, la
La, la, la, la, la, la, la, la, la
After two days in the desert sun my skin began to turn red
After three days in the desert fun I was looking at a river bed
And the story it told of a river that flowed
Made me sad to think it was dead
You see I’ve been through the desert on a horse with no name…
(Chorus)
After nine days I let the horse run free
’cause the desert had turned to sea
There were plants and birds and rocks and things
There was sand and hills and rings
The ocean is a desert with it’s life underground
And a perfect disguise above
Under the cities lies a heart made of ground
But the humans will give no love
(Chorus)
Το «A Horse With No Name» περιλαμβάνεται στον πρώτο δίσκο των America με τίτλο το όνομα του συγκροτήματος, ο οποίος κυκλοφόρησε το Δεκέμβριο του 1971.
Οι America αποτελούνταν από τους Gerry Beckley, Dewey Bunnell και Dan Peek. Ο Gerry Beckley γεννήθηκε στις 12 Σεπτεμβρίου του 1952 στο Fort Worth του Texas. Σε ηλικία 3 ετών άρχισε να παίζει πιάνο αλλά καθώς ο πατέρας του έπαιρνε συχνά μεταθέσεις, είχε διάφορους δασκάλους κατά τη διάρκεια των επόμενων ετών. Στην ηλικία των 15 ξεκίνησε να παίζει μπάσο σε σχολικά συγκροτήματα. Ο Dewey Bunnell γεννήθηκε στις 19 Ιανουαρίου του 1951 στο Harrogate, Yorkshire της Αγγλίας, και ο Dan Peek γεννήθηκε την 1η Νοεμβρίου του 1950 στο Panama City της Florida.
Τα τρία μέλη των America συναντήθηκαν το 1967 όταν πήγαιναν μαζί στο London Central High School στο Bushey Park του Λονδίνου. Και οι τρεις ήταν γιοι αξιωματικών της Πολεμικής Αεροπορίας των Η.Π.Α. που εκείνο τον καιρό ήταν τοποθετημένοι στη Μεγάλη Βρετανία. Το σχολείο απευθυνόταν πρωτίστως σε παιδιά στρατιωτικών οικογενειών αν και υπήρξαν και παιδιά των οποίων οι γονείς εργάζονταν σε ιδιωτικές επιχειρήσεις καθώς και στην αμερικάνικη πρεσβεία.
Οι τρεις νέοι έπαιζαν μουσική και είχαν παίξει σε διάφορα συγκροτήματα. Όταν τελείωσαν το Γυμνάσιο το 1969, μαζί με δύο άλλους φίλους τους σχημάτισαν ένα folk-rock συγκρότημα με το όνομα Daze. Σύντομα αποφάσισαν ότι ήταν καλύτεροι ως τρίο. Ξεκίνησαν, λοιπόν, να γράφουν οι ίδιοι τα τραγούδια τους και είχαν την πρώτη τους audition ενώπιον του Jeff Dexter ο οποίος ήταν ιδιοκτήτης του δημοφιλούς λονδρέζικου club Roundhouse. Του άρεσαν τόσο πολύ ώστε εκείνος τούς προσέλαβε για να ανοίγουν την παράσταση στην οποία έπαιζαν μεγάλοι καλλιτέχνες όπως ο Elton John, οι Pink Floyd, οι Who κ.α. Τότε το συγκρότημα αποφάσισε ότι χρειαζόταν ένα πιασάρικο όνομα και ονομάστηκαν America. Το όνομα το επέλεξαν από το jukebox, μάρκας Americana, που υπήρχε στo club. Όμως, το όνομα America σήμαινε περισσότερα για το συγκρότημα από το λογότυπο ενός jukebox, κι αυτό γιατί η Αμερική ήταν η πατρίδα τους ακόμα και αν δεν είχαν ζήσει εκεί για πολύ καιρό.
Ένας φίλος του Jeff Dexter, ονόματι Ian “Sammy” Samwell, ήταν παραγωγός στα γραφεία που είχε η Warner Brothers στο Λονδίνο και γνωστός από τις επιτυχίες που είχε γράψει για τον Cliff Richard και τους Shadows. Ο Ian Samwell υπέγραψε συμβόλαιο με τους America κάνοντας χάρη στον Jeff, και οι America το ανταπέδωσαν γράφοντας μερικά από τα πιο υπέροχα τραγούδια της δεκαετίας του 1970 συγχωνεύοντας στοιχεία folk και rock. Βέβαια, πριν ακόμα κυκλοφορήσουν τον πρώτο τους δίσκο, είχαν γίνει ήδη γνωστοί σε όλο το Λονδίνο από τις εμφανίσεις τους στο Roundhouse. Στις Ηνωμένες Πολιτείες, όμως, οι America ήταν παντελώς άγνωστοι.
Ο πρώτος δίσκος των America κυκλοφόρησε αρχικά στην Ευρώπη με μέτρια επιτυχία και χωρίς να περιλαμβάνει το «A Horse With No Name». Με την κυκλοφορία του δίσκου, τα μέλη του συγκροτήματος δεν μπορούσαν ν’ αποφασίσουν ποιο θα ήταν το πρώτο single που θα κυκλοφορούσαν. Αν και αρχικά σκέφτηκαν ως πρώτο single το «I Need You», η Warner Bros ζήτησε από το συγκρότημα να βρει ένα άλλο τραγούδι που θα παιζόταν από τα ραδιόφωνα. Κι έτσι ενώ φαινόταν ότι το «I Need You» θα ήταν η πρώτη επιλογή, το συγκρότημα μπήκε ξανά στο στούντιο και έφτιαξε πειραματικά τέσσερα νέα τραγούδια. Μεταξύ αυτών ήταν κι ένα αινιγματικό κομμάτι με πιασάρικο ρυθμό, που λεγόταν «Desert Song».
Το τραγούδι γράφτηκε στην Αγγλία μία βροχερή μέρα του 1971, από τον βασικό τραγουδιστή των America, Dewey Bunnell, που τότε ήταν 20 χρονών. Ο Bunnell εμπνευσμένος από τη νοσταλγία για την Αμερική έγραψε στίχους που βασίζονται στις εικόνες που έβλεπε στην παιδική του ηλικία όταν ζούσε στις Ηνωμένες Πολιτείες. Μάλιστα την εποχή που η οικογένεια ζούσε στη βάση της Πολεμικής Αεροπορίας Vandenberg, κάνανε συχνά ταξίδια περνώντας από τις ερήμους της Αριζόνας και του Νέου Μεξικού.
Στον Bunnell άρεσαν οι κάκτοι και η ζέστη. Έτσι, με το «Desert Song», προσπάθησε να αποδώσει τις εικόνες και τους ήχους της ερήμου. Καθώς σκεφτόταν πώς θα αποδώσει μουσικά την καυτή και ξερή έρημο, κούρδισε τη χορδή Λα χαμηλώνοντάς την τόσο ώστε ν’ ακούγεται σαν Μι και βρήκε αυτό το μικρό ακόρντο. Κατόπιν, μετακίνησε τα δύο του δάχτυλα μπρος-πίσω, και τελικά ολόκληρο το τραγούδι βγήκε βασικά από τρία ακόρντα. Στο τέλος ο Bunnell πρόσθεσε κι ένα οικολογικό μήνυμα. Το τραγούδι αυτό, όμως, έμελλε να σημάνει πολλά περισσότερα για τον ίδιο. Το ανώνυμο άλογο που αναφέρεται στους στίχους, ήταν το όχημα για να τον οδηγήσει σε ένα μέρος ειρηνικό και ήρεμο μακριά από τη σύγχυση και το χάος της ζωής.
Τα δύο πρώτα demos του τραγουδιού ηχογραφήθηκαν στο σπιτικό στούντιο του μουσικού Arthur Brown, στο Puddletown της Αγγλίας, από τους Jeff Dexter και Dennis Elliott. Η καυτή και ξερή έρημος απεικονίστηκε στο στούντιο από έναν πίνακα του Ισπανού ζωγράφου Salvador Dali ενώ για το παράξενο άλογο χρησιμοποιήθηκε μία εικόνα του Ολλανδού καλλιτέχνη M. C. Escher.
Ο παραγωγός Ian Samwell, αναζητώντας το τραγούδι που θα γινόταν δημοφιλές τόσο στην Ευρώπη όσο και στις Ηνωμένες Πολιτείες, παρότρυνε το συγκρότημα να ηχογραφήσει το «Desert Song». Πράγματι, οι America μπήκαν στα Morgan Sound Studios και ηχογράφησαν το κομμάτι με τον Samwell στην παραγωγή και χρησιμοποιώντας μόνο ακουστικές κιθάρες, μπάσο και bongos (με τον Kim Haworth).
Ο Samwell έπαιξε σημαντικό ρόλο στην ανάδειξη του τραγουδιού. Ήταν ο άνθρωπος που έπειτα από δική του πρόταση το «Desert Song» μετονομάστηκε σε «A Horse With No Name» και έπεισε την Warner Brothers να ξανακυκλοφορήσει το δίσκο των America, συμπεριλαμβάνοντας αυτή τη φορά και το «A Horse With No Name», και παράλληλα, προς έκπληξη του συγκροτήματος, να κυκλοφορήσει αυτό το τραγούδι ως πρώτο single.
Το «A Horse With No Name» κυκλοφόρησε σε single στις 31 Ιανουαρίου 1972. Οι στίχοι του τραγουδιού προκάλεσαν μία διαμάχη, όταν κάποιοι ραδιοφωνικοί σταθμοί του Kansas City αρνήθηκαν να παίξουν το τραγούδι επειδή πίστευαν ότι μιλούσε για τα ναρκωτικά κι αυτό επειδή, εκείνη την εποχή, στη γλώσσα του δρόμου η λέξη «Horse» (άλογο) σήμαινε την ηρωίνη. Επιπλέον, στο τέλος το τραγούδι αναφέρεται στον ωκεανό σαν «έρημο με τη ζωή υπόγεια και μία τέλεια μεταμφίεση από πάνω». Αυτό θα μπορούσε να είναι μία έμμεση αναφορά στη θεραπεία από τον εθισμό. Δηλαδή ο ωκεανός συμβολίζει την εμφάνιση κάποιου που φαίνεται απεξαρτημένος και η «υπόγεια ζωή» συμβολίζει το γεγονός ότι κατά βάθος είναι ακόμα τοξικομανής. Το συγκρότημα, όπως ήταν φυσικό, αρνήθηκε ότι με τη λέξη «horse» εννοούσε την ηρωίνη.
Παρόλα αυτά, ή ίσως κι εξαιτίας αυτών των διενέξεων, το «A Horse With No Name» στις 19 Φεβρουαρίου του 1972 μπήκε στο Νο 84 του Top 100 των Η.Π.Α. Καθώς το τραγούδι μπήκε στα αμερικάνικα charts, το συγκρότημα επέστρεψε στην Αμερική για πρώτη φορά μετά από πολλά χρόνια και έκανε περιοδεία ανοίγοντας τις συναυλίες των Everly Brothers, οι οποίοι μάλιστα αποτελούσαν μία από τις πηγές έμπνευσης του συγκροτήματος. Η περιοδεία έλαβε τέλος στο Los Angeles και τότε οι America επέστρεψαν στη Μεγάλη Βρετανία λίγο πριν το «A Horse With No Name» ανέβει στο Νο 1 των Η.Π.Α. στις 25 Μαρτίου του 1972.
Το τραγούδι έγινε γρήγορα πλατινένιο καθώς παρέμεινε στο Νο 1 για τρεις συνεχόμενες εβδομάδες πουλώντας στο ίδιο διάστημα πάνω από 1.000.000 αντίτυπα, ενώ νωρίτερα έφτασε στο Νο 3 της Μεγάλης Βρετανίας και στο Νο 12 της Ολλανδίας. Έμελλε, λοιπόν, το πρώτο single του συγκροτήματος να αποτελέσει την πρώτη τους επιτυχία αλλά να γίνει και το τραγούδι των America με τις περισσότερες πωλήσεις.
Μία επιτυχία αυτού του μεγέθους σπάνια ξεφεύγει από τα βέλη των κριτικών. Σύμφωνα, λοιπόν, με τους κριτικούς, τόσο η δομή του τραγουδιού όσο και η φωνή του Bunnell παρέπεμπαν στον Neil Young. Μάλιστα, πολύς κόσμος όταν πρωτοάκουσε το τραγούδι νόμιζε ότι ήταν του Young. Πάντως συμπτωματικά το «A Horse With No Name» ανέβηκε στο Νο 1 των Η.Π.Α. εκτοπίζοντας από την κορυφή το τραγούδι του Neil Young «Heart of Gold» γεγονός που προκάλεσε πολλά αρνητικά σχόλια. Μερικοί έσπευσαν να χαρακτηρίσουν το τραγούδι και το συγκρότημα ως ένα από τα χειρότερα που έχουν ακούσει ποτέ, ενώ άλλοι προσέθεταν ότι οι America είναι από τα συγκροτήματα των seventies που παίζουν soft rock και που δεν έχουν ποτέ αρκετή ενέργεια για να ωριμάσουν. Βέβαια, τα ίδια έλεγαν και για τους Eagles… Ο Bunnell είπε σχετικά:
– Ξέρω ότι σχεδόν όλοι, στην πρώτη ακρόαση, υπέθεσαν ότι τραγουδούσε ο Neil. Ποτέ δεν απέκρυψα το γεγονός ότι εμπνεύστηκα απ’ αυτόν. Νομίζω ότι είναι στη δομή του τραγουδιού καθώς και στον τόνο της φωνής. Πληγώθηκα λίγο, γιατί υπήρξαν κάποιες πολύ κακές αντιδράσεις. Πάντα το απέδιδα περισσότερο στο ότι ήθελαν να προστατέψουν το ίνδαλμά τους παρά στο να επιτεθούν σε μένα.
Το τραγούδι έγινε επίσης στόχος έντονης κριτικής και λόγω των παράξενα διατυπωμένων στίχων, όπως «The heat was hot» και «There were plants, and birds, and rocks, and things». Είναι αλήθεια πως για να γράψει τους στίχους ο Bunnell έκανε αρκετή χρήση της ποιητικής αδείας, όπως π.χ. στο στίχο «ain’t no one for to give you no pain». Βέβαια, η σύνταξη for to + ρήμα μπορεί να ακούγεται λάθος, όμως στην αρχαΐζουσα γλώσσα τόσο της Μεγάλης Βρετανίας όσο και των Η.Π.Α. είναι σωστή. Ο ίδιος ο Bunnell είχε δηλώσει:
– Για να πω την αλήθεια, δεν έχω μιλήσει ποτέ μ’ αυτόν τον τρόπο αλλά σκέφτομαι ότι είναι πιο τίμιο όταν δεν επιλέγεις τις λέξεις αλλά χρησιμοποιείς ένα είδος καθομιλουμένης.
Ανάμεσα σ’ αυτούς που έριξαν τα πυρά τους στο τραγούδι ήταν ο Randy Newman, ο οποίος το περιέγραψε σαν τραγούδι «για ένα αγόρι που νομίζει ότι πήρε LSD». Ο κωμικός Richard Jeni το χλεύασε λέγοντας:
– Είσαι στην έρημο. Δεν έχεις τίποτε άλλο να κάνεις. Δώσε επιτέλους ένα όνομα στο άλογο!
Στις αρχές του 1973, και παρά τα όσα προηγήθηκαν, οι America κέρδισαν το βραβείο Grammy στην κατηγορία «καλύτερος νέος καλλιτέχνης». Την ίδια χρονιά, οι America μετακόμισαν στις Ηνωμένες Πολιτείες. Ο λόγος ήταν ότι αν και βασικά το συγκρότημα προωθήθηκε στη Μεγάλη Βρετανία, οι ίδιοι ήταν Αμερικάνοι και δύσκολα θα επιβίωναν οικονομικά στην ανατολική πλευρά του Ατλαντικού. Αντιθέτως η πατρίδα τους θα τους παρείχε τις μεγαλύτερες και καλύτερες ευκαιρίες. Και είχαν δίκιο. Εκατομμύρια πωλήσεις δίσκων, πολλές επιτυχίες και ατελείωτες περιοδείες τους περίμεναν στη δεκαετία του 1970.
Η διαχρονικότητα, όμως, του «A Horse With No Name» έχει επισκιάσει τις άλλες τους επιτυχίες. Παρά το γεγονός ότι έχουν περάσει τόσα χρόνια, το τραγούδι εξακολουθεί να παίζεται από τους ραδιοφωνικούς σταθμούς.
Άλλες εκτελέσεις
Το Φεβρουάριο του 1976 οι Residents κυκλοφόρησαν μία κωμική εκτέλεση, η οποία περιλαμβάνεται στο άλμπουμ «The Third Reich ‘n Roll».
Τον Ιούνιο του 1987 το δανέζικο ροκ συγκρότημα D.A.D. κυκλοφόρησε μία εκτέλεση του «A Horse With No Name», η οποία περιλαμβάνεται στο άλμπουμ «D.A.D. Draws A Circle». Η ηχογράφηση έγινε κατόπιν αιτήματος του παραγωγού Mark Dearnley και ήταν η πρώτη διασκευή που κυκλοφόρησε το συγκρότημα.
Το 2006 το βρετανικό μουσικό περιοδικό Q κυκλοφόρησε μία συλλογή με τίτλο «Take It Easy: 15 Soft Rock Anthems», όπου περιλαμβάνεται μία κέλτικου ύφους εκτέλεση του τραγουδιού από τους Larrikin Love.
Τον Ιούλιο του 2009 βγήκε ένα ακυκλοφόρητο τραγούδι του Michael Jackson, με τίτλο «A Place With No Name», το οποίο αποτελεί παραλλαγή του τραγουδιού των America.
Το «A Horse With No Name» ακούστηκε στις ταινίες «Air America» (1990) και «Το Ταξίδι» (The Trip, 2002) καθώς και στις τηλεοπτικές σειρές «Millennium» (1998) και «Τα Φιλαράκια» (Friends, 1999, όπου ο Joey και ο Chandler φεύγουν για ένα οδικό ταξίδι στο Las Vegas και, κατά συνέπεια, θα περάσουν από την έρημο – «through the desert»).
http://www.youtube.com/watch?v=pLWaqVbBvJ4
Το 2010, το «A Horse With No Name» ακούστηκε στην τηλεοπτική σειρά «Breaking Bad», όπου το τραγούδι παίζει στο ραδιόφωνο καθώς ο Walter White οδηγεί στην έρημο και αργότερα όταν το τραγουδάει στο ντους.
Το 1999 το λογοτεχνικό περιοδικό Lamia Ink δημοσίευσε ένα έργο του Αμερικανού θεατρικού συγγραφέα Meron Langsner, με τίτλο «The Name Of The Horse», στο οποίο διερευνάται το πρόβλημα με το όνομα του αλόγου!
http://www.youtube.com/watch?v=k3zXnO2IhA4
Το «A Horse With No Name» χρησιμοποιήθηκε σε διαφήμιση της Vera Wang (2008) και συμπεριλήφθηκε στο video game Grand Theft Auto: San Andreas ενώ εμφανίζεται και στο διαδικτυακό comic 8-bit Theater.
Αν και ακόμα και σήμερα παραμένει σε αρκετό κόσμο η παρερμηνεία ότι το «A Horse With No Name» είναι τραγούδι του Neil Young, η αλήθεια είναι ότι μ’ αυτό το κομμάτι άνοιξε η πόρτα στους America και για άλλες επιτυχίες. Αλλά αποτελεί και μία από τις περιπτώσεις τραγουδιού που έγινε πολύ διασημότερο από τον καλλιτέχνη που το ηχογράφησε. Τέτοια τραγούδια φτιάχνουν καριέρες, αγοράζουν βίλες, επηρεάζουν εκατομμύρια ανθρώπων, και ζούνε πολύ περισσότερο αφότου οι δημιουργοί φύγουν από τη ζωή. Έγινε Νο 1 σε πολλές χώρες σε όλο τον κόσμο και είναι από τα τραγούδια που οι άνθρωποι μπορούν να περιγράψουν που βρίσκονταν όταν το άκουσαν για πρώτη φορά.
Μία τέτοια τεράστια επιτυχία όπως το «A Horse With No Name» είναι σαν την πέτρα που ο Σίσυφος πρέπει να σπρώχνει επάνω στο βουνό για μια αιωνιότητα. Είναι το τραγούδι που πρέπει να παίζουν παντού και πάντα οι κλασικοί rockers…
Κωνσταντίνος Παυλικιάνης