Στην παλιά μου την κασέτα: O.P.A. (Oppressive People Attack)
Η λυρική όμως επίθεση στο κατεστημένο είναι «άλλου παπά ευαγγέλιο» και απαιτεί ήχο και στίχο που θα μπορεί να ασπαστεί πρωτίστως ο μέσος νεολαίος. Θα μπορούσε να θεωρηθεί άνετα και μια «επίθεση καταπιεσμένων ανθρώπων» και ακριβώς αυτό έκαναν δύο φίλοι στις αρχές της δεκαετίας το 90 που είχαν ως «μπαντιέρα» τους την πιο ελληνική λέξη… “OPA”!
To μουσικό αυτό duo αποτέλεσε μια εναλλακτική μουσική πρόταση για την δεκαετία του 90, και αυτό γιατί πειραματίστηκαν με διάφορα είδη καινοτομώντας στην μουσική σκηνή της χώρας μας! Από electro-pop μέχρι old-school techno που συνήθιζαν να εμπλουτίζουν με ερμηνείες και ιδιαίτερους στίχους rap, μιλώντας ξεκάθαρα στη γλώσσα της νεολαίας! Αυτοί ήταν οι O.P.A. (Oppressive People Attack) (επίθεση καταπιεσμένων ανθρώπων) που κατάφεραν με 4 μόνο δίσκους να ξεκινήσουν την μουσική επανάσταση στην Ελλάδα! Δεν είχε σημασία αν τραγουδούσαν στα ελληνικά ή στα αγγλικά. Έτσι και αλλιώς ήταν τόσο progressive για την εποχή εκείνη που το μήνυμα μπορούσαν να το πιάσουν όλοι άνετα… «εν+τάξει»;
1992 – Κορόιδο Εν-Τάξει
Ο Γιάννης Ευσταθίου και ο Γιώργος Γκικοδήμας κυκλοφόρησαν το πρώτο τους album το 1990 με τίτλο «Εν+τάξει». Η παραγωγή του δίσκου έφερε την υπογραφή των Σεκόντου Μπουχαγιέρ και του αείμνηστου Μάνου Ξυδούς. Οχτώ πρωτόγνωρες συνθέσεις που τράβηξαν κατευθείαν την προσοχή του κοινού και κατάφεραν να αναδείξουν τουλάχιστον τέσσερις τεράστιες επιτυχίες! Εκτός από το ομότιτλο, τα ραδιόφωνα «πήραν φωτιά» με τα τραγούδια «Άιντε» και το χορευτικό «O.P.A. Power». Χιούμορ και αιχμηρός στίχος, θρησκευτικές αναφορές αλλά και πάθος εξασφάλισαν το πιο δυνατό ντεμπούτο της δεκαετίας προκαλώντας, όπως είναι πολύ αναμενόμενο για τα ελληνικά δεδομένα, πολλές συζητήσεις αλλά και αυστηρή κριτική! Μην ξεχνάμε όμως πως η μουσική των O.P.A. ήταν αυτή που επέτρεψε αργότερα στον μέσο αμερικανότσολιά να ασχοληθεί με το hip-hop που σήμερα κατέληξε να είναι απλά μια μόδα που ανταγωνίζεται σκυλοτράγουδα και χαζόpop! Αυτή ήταν όμως «η δύναμη των O.P.A.»…. ΟΚ?… «Άιντε»!
1990 – Άιντε
http://www.youtube.com/watch?v=XGb0kDOLxOI
1990 – O.P.A. Power
http://www.youtube.com/watch?v=-lnh3h3-lyQ&feature=related
Και αν όλα τα παραπάνω δίνουν την εντύπωση πως με τα τραγούδια των O.P.A. δεν θα μπορούσες με τίποτα να σβήσεις την «καψούρα» σου, τότε κάνεις μεγάλο λάθος! Η ευαισθησία και ο έρωτας είναι πάντα επίκαιρα και οι O.P.A. είχαν πάντα χώρο στα tacklists των album τους, για παθιάρικα «μαργαριτάρια». Απόδειξη η συνεργασία που συμπεριλαμβανόταν στο album αυτό, με τίτλο «Μες στα δυο της μάτια» με την Χαρούλα Αλεξίου να δηλώνει παρούσα σε ένα τραγούδι που έμελλε να αναδειχτεί με τα χρόνια σε “all-time classic”.
1990 – Μες στα δυο της μάτια (με την Χάρις Αλεξίου)
Δύο χρόνια αργότερα κυκλοφορούν το δεύτερο album τους «Μητέρα γη» και επιβεβαιώνουν πως είχαν ακόμα πολλά να προσφέρουν στην εγχώρια μουσική σκηνή! Ο Γιώργος Γκικοδήμας, η «φωνή» των O.P.A., υπογράφει όλους τους στίχους του δίσκου και ο Γιάννης Ευσταθίου την μουσική! Οχτώ επιπλέον τραγούδια βομβάρδισαν τα FM και έκαναν το LP σε ένα από τα πιο επιτυχημένα της χρονιάς! Στο στόχαστρο τους, για άλλη μια φορά ήταν η πολιτική και εθνική μας κατάντια που μετά από χρόνια μας έκαναν να συνειδητοποιήσουμε πως επρόκειτο για άκρως προφητικά τραγούδια! Για του λόγου το αληθές σας παραθέτουμε δύο από τις μεγαλύτερες επιτυχίες του δίσκου, το «Ζήτω» και το αλησμόνητο «Κομπολόι».
1992 – Ζήτω
1992 – Κομπολόι
Το απόλυτο highlight όμως του album ήταν το εκπληκτικό «Η καρδιά μου» που με τον εκπληκτικό ερωτικό του στίχο μπορούσε να «απαλύνει» κάθε προβληματισμό που προκαλούσαν τα προαναφερθέντα δημιουργήματα τους. Το τραγούδι βρήκε και πάλι το δρόμο του προς την επιτυχία, όταν ο Γιώργος Μαζωνάκης, το διασκεύασε πριν από δύο χρόνια επαναφέροντας στην μνήμη μας, εκτός από το ίδιο και το για χρόνια ξεχασμένο group που το καθιέρωσε!
1992 – Η καρδιά μου
Το 1994 οι δύο μακρυμάλληδες, επανέρχονται με το πιο πολυσυζητημένο album της καριέρας τους! Το «Τράγων χορός» είχε την πιο «ήπια» μουσική σύνθεση που μας χάρισε ο Ευσταθίου μέχρι τότε, που μάλιστα εμπλούτισε με πολλά έντεχνα στοιχεία. Η επιτυχία του album δεν έγκειται όμως στη μουσική του, αυτή τη φορά! Ο Γιώργος κατάφερε με τους στίχους του να δημιουργήσει μια ατέρμονη παραφιλολογία για σατανιστικά μηνύματα που υποτίθεται πως περνούσαν τα τραγούδια τους, ενώ παράλληλα πολλοί άλλοι τους χαρακτήριζαν ακόμα και «αρχαιολάτρες». Αποτέλεσμα ήταν να ξεχωρίσει μόνο το τραγούδι «Βασανίσου», το οποίο απέκτησε και το δικό του video clip, ενώ το ομότιτλο τραγούδι και τα «Έβδομος άγγελος» και «Θυσία» έγιναν γνωστά μόνο από την προαναφερθείσα αρνητική κριτική που δέχονταν.
1994 – Βασανίσου
http://www.youtube.com/watch?v=Bz3hNgUOkJg
1994 – Έβδομος άγγελος
1994 – Τράγων χορός
Μπορεί για πολλούς να μην αποτελούσε κάποια μορφή τέχνης και να καταδίκαζαν τέτοιους στίχους αλλά ακριβώς επειδή δεν υπήρξε ποτέ κάποια απάντηση από την πλευρά του συγκροτήματος, ο κατά τα άλλα «θρησκόληπτος» ελληνικός τύπος ενεπλάκη σε ένα «κυνήγι μαγισσών» που αναμφισβήτητα εξυπηρετούσε στις πωλήσεις του. Το γεγονός πως το τραγούδι «Τράγων χορός» είχε ηχογραφηθεί με την ερμηνεία του Γιώργου στο “reverse” (αντίστροφα) (κάτι που σύμφωνα με τους αστικούς μύθους αποτελεί σατανιστική μορφή έκφρασης), έγινε η καλύτερη αφορμή για να το αναγάγει στο πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα αυτού του τύπου! Αυτό που μέχρι και σήμερα διαπραγματευόμαστε είναι πως, αν όντως υπήρχε τέτοιος σκοπός δεν θα γινόταν τόσο απροκάλυπτα. Εξάλλου, οι στίχοι του τραγουδιού πράγματι έβγαζαν νόημα στο “reverse”, αλλά εκτός από μερικά «γαλλικά» το μόνο «κάλεσμα» που εξέφραζαν ήταν απλά σεξουαλικού χαρακτήρα!
Απλά… ιδιοφυές!
(Reversed Samples) «Τράγων Χορός»
Δύο χρόνια αργότερα επιστρέφουν με το τέταρτο και τελευταίο album της καριέρας τους! Ο τίτλος «Κάνουμε τ’αστεία σοβαρά» θα μπορούσε να είναι και μια απάντηση στις προηγούμενες φήμες που τους ακολουθούσαν όμως το album αυτό είχε αποβάλει σχεδόν κάθε τι που θύμιζε το παλιότερο ύφος τους. Το έντεχνο στυλ και το μπουζούκι τους «πήγαινε» επίσης πολύ και έτσι είχαμε την ευκαιρία να τους ακούσουμε σε κάτι εντελώς διαφορετικό για πρώτη φορά! Με εμφανώς περισσότερη σοβαρότητα στον ήχο, η επιτυχία του δεν ήταν η αναμενόμενη! Τραγούδια όπως το ομότιτλο, το ορχηστρικό «Ο χορός του Λεωνίδα» και το ντουέτο «Φίλησε με» με την Ανθούλα Γιακουμέλου, είναι τα μόνα που «ξυπνούν» αμυδρές αναμνήσεις, ενώ το χορευτικό remix για το τραγούδι “Spartans” είναι το μόνο «απομεινάρι» του παλιότερου ένδοξου στυλ τους!
1996 – Φίλησε με (με την Ανθούλα Γιακουμέλου)
1996 – Ο χορός του Λεωνίδα
1996 – Spartans (remix)
http://www.youtube.com/watch?v=uKj3WsnuRRA
Ο Γιώργος Γκικοδήμας έκτοτε συνέχισε να κάνει solo εμφανίσεις ενώ δισκογραφικά μας χάρισε μοναχά ένα album το 2003 με τίτλο «Μανιτάρια στον τοίχο». Πολλά από τα τραγούδια του album θύμιζαν την αρχική μουσική ταυτότητα των O.P.A. καθώς ο στίχος διατηρούσε τον τσαμπουκά που τον χαρακτήριζε ενώ η μουσική του ήταν πάντα προσαρμοσμένη στα τεχνολογικά δεδομένα της εποχής! O Γιάννης Ευσταθίου συνέχισε επίσης να κάνει διάφορες ζωντανές εμφανίσεις, κυρίως στο πλευρό του παλιόφιλου του Μάνου Ξυδούς, ενώ έχει υπογράψει την μουσική και σε διάφορα τραγούδια του! Κανένα solo δισκογραφικό του εγχείρημα δεν έγινε γνωστό ποτέ!
2003 – Γιώργος Γκικοδήμας – Φτου σας
http://www.youtube.com/watch?v=ztm4EATG2fg
Και για να κλείσει το αφιέρωμα αυτό, σκέφτηκα να το κάνω λίγο «ανορθόδοξα» και να σας παρουσιάσω ένα μουσικό σχήμα από τα μέσα της δεκαετίας του 80, που είχε το όνομα “Dreamer And The Full Moon”. Για μεγάλο χρονικό διάστημα τα μέλη του group δεν αποκάλυπταν τις πραγματικές τους ταυτότητες και συνήθιζαν να εμφανίζονται με κουκούλες! Αργότερα όμως στα credits του δεύτερου album τους με τίτλο “Never give it up”, ο Μάνος Ξυδούς, ο Νίκος Πιπινέλης, ο Σωτήρης Τσούκαλης, ο Τόλης Σκαμαντζούρας και σαφώς τα δύο μέλη των O.P.A., o Γιώργος και ο Γιάννης, πέταξαν τις κουκούλες τους και μας αποκάλυψαν τα πρόσωπά τους! Το τραγούδι που τους συγκαταλέγει στους θρύλους της εποχής εκείνης είναι το πασίγνωστο “Sandrina” του 1984 μέσα από το ομότιτλο πρώτο τους album.
1984 – Dreamer and The Full Moon – Sandrina
http://www.youtube.com/watch?v=IVEEqFV0ey8
1984 – Dreamer and The Full Moon – Mosquito night
Δισκογραφία O.P.A.
1990 –Εν+τάξει
1992 – Μητέρα γη
1994 – Τράγων χορός
1996 – Κάνουμε τ’αστέια σοβαρά
2003 – Γιώργος Γκικοδήμας – Μανιτάρια στον τοίχο
Επιμέλεια: Θοδωρής Κολλιόπουλος