Στην παλιά μου την κασέτα: Ξύλινα Σπαθιά
Το αγαπημένο παιδικό κατασκεύασμα έγινα το όνομα των Θεσσαλονικιών ροκάδων με το οποίο έκαναν σε όλους γνωστή την μπάντα τους, που αργότερα έμελλε να ξετρελάνει κάθε έφηβο της δεκαετίας εκείνης! Τα «Ξύλινα Σπαθιά» ήταν αναμφισβήτητα ένα από τα δημοφιλέστερα συγκροτήματα των 90’s που ξεχώρισε για τον ιδιαίτερο ήχο του, ο οποίος ήταν πρωτοφανής για τα ελληνικά δεδομένα! Στο αυθεντικό line up του συναντάμε τα ονόματα των Βασίλη Γκουνταρούλη (πλήκτρα, samplers), Χρήστο Τσαπράζη (μπάσο) και Πάνο Τόλιο (τύμπανα, κρουστά) ενώ η φωνή που τους καθιέρωσε στο μουσικό προσκήνιο της χώρας δεν ήταν άλλη από αυτή του Παύλου Παυλίδη!
Αλλά ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή! Τελευταία χρονιά της δεκαετίας του ‘80. Ο Παύλος βρίσκεται στο Mériel της Γαλλίας όπου συγκατοικεί με τον φίλο του Νίκο Καντάρη! Έχοντας αποχωρήσει από την μπάντα «Μωρά στη φωτιά» το «μικρόβιο» της ροκ δεν λέει να εξασθενήσει και καθώς η έμπνευση δεν τον εγκατέλειπε ποτέ, αποφοασίζει να δημιουργήσει εκεί μαζί με τον Καντάρη, το δικό τους studio με όνομα Barcaleone! Τα πρώτα demos είναι γεγονός! Παρολ’αυτά έπρεπε να «περιμένουν» μέχρι το 1992 για να δουν το φως της δημοσιότητας όταν ο Παύλος επέστρεψε στη Θεσσαλονίκη και σχημάτισε την μπάντα Barcaleone μαζί με τους Βασίλη Γκουνταρούλη, Χρήστο Τσαπράζη, Πάνο Τόλιο και Σταύρο Ρωσσόπουλο. Οι πρώτες live εμφανίσεις ολοκληρώνονται με επιτυχία και το δισκογραφικό τους ντεμπούτο βρίσκεται «προ των πυλών»! Το μόνο που δεν έδειχνε να τους ικανοποιεί ήταν το όνομα της μπάντας. Έτσι μετονομάζονται σε «Ξύλινα Σπαθιά» από το ομότιτλο βιβλίο του Παντελή Καλιότσου.
Έτος 1993 και η δισκογραφική εταιρεία Ano-Kato Records τους δίνει το «πάτημα» για την κυκλοφορία του παρθενικού τους album. Το «Ξεσσαλονίκη» περιέχει τα πρώτα μαργαριτάρια του συγκροτήματος και κατ’επέκταση της ελληνικής ροκ σκηνής. Τίτλοι όπως: «Ο βασιλιάς της σκόνης», «Αδρεναλίνη», «Σιωπή», «Τραίνο φάντασμα» καθώς και το ομότιτλο έγιναν τα συνθήματα των απανταχού νεολαίων της χώρας κατά την διάρκεια της εφηβικής τους επανάστασης πράγμα που τους ανήγαγε πολύ γρήγορα σε ένα από τα δημοφιλέστερα μουσικά σχήματα εκείνης της περιόδου!
1993 – Ο βασιλιάς της σκόνης
1993 – Αδρεναλίνη
http://www.youtube.com/watch?v=uw-PO_puEaM
Το «Ξεσσαλονίκη» όμως ήταν ένα album που μάλλον προκάλεσε πραγματικό «ξεσάλωμα» στις σχέσεις των πρώην συνεργατών Παυλίδη και Στέλιου Σαλβαδόρ (τραγουδιστής, συνθέτης και στιχουργός της πρότερης μπάντας στην οποία συμμετείχε ο Παύλος, Μωρά στη φωτιά). Τρία από τα τραγούδια που είχαν γράψει μαζί, για τα «Μωρά» πειράχτηκαν από τον Παύλο προκειμένου να συμπεριληφθούν στον πρώτο δίσκο των «Σπαθιών» χωρίς την άδεια του πρώτου! Το όνομα του Σαλαβαδόρ δεν αναγράφηκε ποτέ στα credits του «Ξεσσαλονίνη» καθώς ως δημιουργός τους παρουσιαζόταν ο ίδιος ο Παύλος! Τα τραγούδια αυτά ήταν το «Αδρεναλίνη», «Ξεσσαλονίκη» και «Καβαλάρης του τρόμου»!
1993 – Σιωπή
1993 – Ξεσσαλονίκη
http://www.youtube.com/watch?v=wgkk5XojzkI
Μετά από την αποχώρηση του Σταύρου Ρωσσόπουλου, το συγκρότημα κυκλοφορεί πλέον ως τετράδα το δεύτερο album τους με τίτλο «Πέρα απ’ τις πόλεις της ασφάλτου» το 1995. Μετά την επιτυχία του «Ξεσσαλονίκη», η Virgin γίνεται η νέα εταιρεία που αναλαμβάνει την διανομή του album, την οποία αναγκάστηκε να σταματήσει για ένα μικρό χρονικό διάστημα λόγο των παλιότερων νομικών υποθέσεων που εκκρεμούσαν από το ντεμπούτο album τους. H ιστορία με τα δικαιώματα του Στέλιου Σαλβαδόρ πήρε το δρόμο για τα δικαστήρια όπου τα Ξύλινα Σπαθιά ευτυχώς δικαιώθηκαν για να μπορέσαν πλέον να συνεχίσουν την ανοδική τους πορεία στο χώρο! Οι επιτυχίες του album ήταν τα γνωστά σε όλους τους Έλληνες: «Ρίτα», «Φωτιά στο λιμάνι», «Ατλάντις», «Ό,τι θες εσύ» και σαφώς η απόλυτη επιτυχία του album «Λιωμένο παγωτό»!
1995 – Λιωμένο παγωτό
1995 – Ρίτα
Μέχρι την επόμενη χρονιά το album αυτό, παρόλες τις δυσκολίες που αντιμετώπισε, κατάφερε να γίνει χρυσό ενώ πολλά από τα τραγούδια του έγιναν απόλυτα airplays στα ελληνικά FM. Αμέτρητα live συντέλεσαν επίσης στο να γίνουν γνωστοί από άκρη σε άκρη της χώρας ακόμα και… «πέρα από τις πόλεις της ασφάλτου»!
1995 – Φωτιά στο λιμάνι
1995 – Ατλάντις
Το 1997, κυκλοφορεί το τρίτου τους album με τίτλο «Μια ματιά σαν βροχή» από την ίδια δισκογραφική εταιρεία. Ο electro ήχος τους αρχίζει να παίζει πιο σημαντικό ρόλο στις συνθέσεις των τραγουδιών τους και το synthesizer του Βασίλη Γκουνταρούλη κυριαρχεί σχεδόν σε όλο το album. Σε μια συνέντευξη της εποχής ο Παυλίδης δήλωσε: «Αυτό που μ’ ενδιέφερε από την αρχή, είναι ένα συγκρότημα που εάν πετύχαινε, να προχωρούσε και παραπέρα. ‘Όταν βρεθήκαμε μαζί με τα παιδιά, κατάλαβα ότι είμαστε ένα καλό group, με απρόβλεπτη συνέχεια. Τώρα, στο υλικό του τρίτου δίσκου, η δουλειά είναι συνολική και οι ιδέες ξεπηδάνε από παντού…». Από τα λόγια αυτά γίνεται σαφές πως όλα τα μέλη του συγκροτήματος συμβάλλουν στην δημιουργία του πράγμα που γίνεται αμέσως αποδεκτό και από όλους τους fans. Οι επιτυχημένες συναυλίες τους κορυφώνονται με την εμφάνιση τους στο HQ club του Λονδίνου μετά από πρόσκληση του MTV.
1997 – Βροχοποιός
1997 – Ένα παράξενο τραγούδι
Τα τραγούδια: «Βροχοποιός», «Ένα παράξενο τραγούδι», «Αλλάζει πρόσωπα η θλίψη» και το δυναμικό «Ρομπότ» αναδεικνύονται ως οι νέες τους μεγάλες επιτυχίες που μαρτυρούν την ωριμότητα ακόμα και στον στίχο του Παυλίδη. Η επιτυχία δεν τους εγκαταλείπει ούτε και σε αυτή την δουλειά πράγμα όμως που δεν επαρκεί για τον Πάνο Τόλιο που αποχώρησε οριστικά από την μπάντα, και την θέση του πήρε ο drummer των Mode Plagal, Τάκης Καννέλος. Το «ποδαρικό» του Καννέλου μάλλον ήταν γουρλίδικο καθώς η μετέπειτα πορεία του group αναμενόταν ακόμα πιο επιτυχημένη!
1997 – Αλλάζει πρόσωπα η θλίψη
1997 – Ρομπότ
Ένα χρόνο αργότερα το δεύτερο album τους, «Πέρα από τις πόλεις της ασφάλτου» καταφέρνει να γίνει πλατινένιο ενώ το «Μια ματιά σαν βροχή», χρυσό. Ήταν τότε που ήρθαν δύο από τις πιο ιστορικές στιγμές στην συνολική πορεία του group! Η επιτυχημένη συμμετοχή τους στο Rockwave festival’98 και κυρίως όταν τον Σεπτέμβρη της ίδιας χρονιάς άνοιξαν την συναυλία των Rolling Stones στο Ολυμπιακό Στάδιο! «…είναι τρελή και μόνο η ιδέα να τραγουδάς μπροστά σε 80.000 κόσμο. Όταν τελειώσαμε, ο μάνατζερ των Stones μου είπε: «είστε από τους λίγους που δε φάγατε μπουκάλια. Στις περιοδείες μας έχουμε ειδικό συνεργείο για να καθαρίζει τη σκηνή από τα μπουκάλια που τρώει το κάθε support group. Σήμερα το συνεργείο θα ξεκουραστεί». Όταν τον ρώτησα ποια άλλα συγκροτήματα γλίτωσαν τα μπουκάλια μου απάντησε: «Αυτά που μπορώ να θυμηθώ είναι οι Smashing Pumpkins και οι Red Hot Chili Peppers»…» είχε δηλώσει τότε ο Παυλίδης για την εμφάνιση τους αυτή! Ακολούθησε άλλη μια επιτυχημένη συναυλία στο θρυλικό Hacienda Manchester της Αγγλίας που όμως στοίχησε για το group τη συμμετοχή του Καννέλου που δεν μπορούσε να ανταπεξέλθει πλέον στις αυξημένες συναυλιακές τους υποχρεώσεις! Την θέση του πήρε στο σχήμα ο drummer Γιάννης Μήτσης!
To 1999 επιστρέφουν στην δισκογραφία με τέσσερα καινούρια τραγούδια που κυκλοφόρησαν με την Virgin σε μορφή maxi single! Ο τίτλος του ήταν «Τροφή για τα θηρία» και ήταν ουσιαστικά ο προπομπός του επόμενου και τελευταίου studio album του συγκροτήματος που θα κυκλοφορούσε ένα χρόνο αργότερα. Η μπάντα εμπλουτίζεται με ακόμα ένα μέλλος, αυτή του κιθαρίστα Κώστα Παντέλη.
1999 – Τροφή για τα θηρία
http://www.youtube.com/watch?v=kVYjgMbMUDU
Το 2000 κυκλοφορούν το τελευταίο studio album στην καριέρα τους, «Ένας κύκλος στον αέρα». Πρόκειται για ένα από τα πιο παράξενα albums που κυκλοφόρησαν μέχρι τότε καθώς περιείχε τόσο δυναμικά ροκ τραγούδια όσα και ευαίσθητες μπαλάντες που δημιουργήθηκαν ως επί το πλείστον κατά την διάρκεια του χειμώνα της ίδιας χρονιάς όταν ο Παύλος Παυλίδης είχε αποσυρθεί στην Αμοργό για να δημιουργήσει τα περισσότερα από τα τραγούδια του album αυτού! Από τα 10 συνολικά τραγούδια του album ξεχώρισαν ήταν τα: «Κοιτάζω τα σπίτια», «Η τελευταία φορά», «Σαν εσένα» και «Πάρε με μαζί σου»!
2000 – Κοιτάζω τα σπίτια
2000 – Η τελευταία φορά
2000 – Πάρε με μαζί σου
2000 – Σαν εσένα
Παρόλο που η οριστική διάλυση του συγκροτήματος δεν θα αργούσε και πολύ να έρθει, τα Ξύλινα Σπαθιά συνεχίζουν για τα επόμενα τρία χρόνια τις επιτυχημένες τους εμφανίσεις σε όλη τη χώρα ενώ στα μέλη προστίθεται και ένα έκτο μέλος, ο Νίκος Κυριακόπουλος (κρουστά). Στα μέσα του 2003 κυκλοφορούν ένα live album με σκοπό να προωθήσουν τραγούδια τους που δεν είχαν «γευτεί» την ίδια επιτυχία με τα μεγάλα τους Hits. Ήταν ένα καθαρό συνονθύλευμα αγαπημένων τραγουδιών των μελών της μπάντας και έτσι δικαιολογείται ακόμα και η απουσία του «Λιωμένου παγωτού» που μέχρι τότε μονοπωλούσε τα βλέμματα στις συναυλίες τους! Μοναδικό καινούριο τραγούδι στο album ήταν το «Γκραντ Οτέλ» ενώ πολλά από τα τραγούδια τους παρουσιάστηκαν με εντελώς διαφορετική ενορχήστρωση προκειμένου να επανέλθουν στα ελληνικά ραδιόφωνα.
2003 – Γκραντ Οτέλ (live)
Τα Ξύλινα Σπαθιά διαλύθηκαν στα τέλη της ίδιας χρονιάς και η επανένωση τους παραμένει ακόμα και σήμερα μάλλον «άπιαστο όνειρο». Κάθε μέλος της μπάντας βρήκε τον δικό του μουσικό προσανατολισμό. Το μόνο album που έμελλε να ολοκληρώσει αυτό τον «κύκλο» ήταν ένα Best of album που ήρθε το 2005 από την Virgin χωρίς όμως να υπάρχει καμία συμβολή από τα μέλη της μπάντας! Μοναδική καινούρια προσθήκη ήταν το χορευτικό remix που δημιούργησαν οι Viton & Stel με τίτλο “Wooden Swodrz” που βασιζόταν στην μουσική του κλασσικού πλέον «Ο Βασιλιάς της σκόνης».
Viton & Stel – Wooden Swordz
To γεγονός πως τα Ξύλινα Σπαθιά δεν προσπάθησαν ποτέ έκτοτε να επνανενωθούν και να εκμεταλλευτούν την λαμπρή ιστορία τους προκειμένου να δημιουργήσουν κάτι για «αρπαχτή» είναι ένα στοιχείο που μάλλον τους προσδίδει ένα άλλο κύρος και σαφώς αφήνει τα πιο σωστά κατάλοιπα στην μνήμη όλων των fans τους! Εξάλλου η διαχρονική τους αξία επιβεβαιώνεται μέχρι και σήμερα στο χώρο της ελληνικής ροκ σκηνής που τους συγκαταλέγει σαφώς στους πιο άξιους πρεσβευτές της!
«…Θα περάσουν τα χρόνια, θα γυρίσει ο τροχός
όλα θα `ναι σαν πρώτα, όλα θα `ναι αλλιώς.
Θα σε ψάχνω στους δρόμους που γυρνούσες, μα εσύ
θα `χεις γίνει σκιά, θα’ χουν όλα χαθεί….»
Δισκογραφία Ξύλινα Σπαθιά
1993 – Ξεσσαλονική
1995 – Πέρα από τις πόλεις της ασφάλτου
1997 – Μια ματιά σαν βροχή
1999 – Τροφή για τα θηρία
2000 – Ένας κύκλος στον αέρα
2003 – Ξύλινα Σπαθιά Live
2005 – The Best of
Επιμέλεια: Θοδωρής Κολλιόπουλος
πηγή: wikipedia.org / discogs.com