Συνέντευξη | Ζαφείρης Μελάς: Εδώ ο κόσμος πεινάει και εμείς πάμε στη Eurovision… Ποιόν να δούμε, τον Αγάθωνα; Μια μαϊμού με μουστάκια να τραγουδάει;
Τον συναντήσαμε στο Sofita Studio με αφορμή την ηχογράφηση του νέου του δίσκου και εκεί είχαμε την ευκαιρία να πούμε πολλά….. έξω από τα δόντια.
Σας πετυχαίνουμε λίγο πριν την κυκλοφορία του νέου σας δίσκου. Πείτε μας λίγα λόγια για αυτόν.
Είμαι πανευτυχής που συνεργάζομαι με μια νέα και πολλά υποσχόμενη εταιρεία την Lobby Music, που αγαπά πραγματικά το λαϊκό τραγούδι και το στηρίζει με τόσο θέρμη. Μου έδειξε τεράστια εμπιστοσύνη και εύχομαι να κάνουμε μαζί μεγάλες επιτυχίες. Το έχει ανάγκη και η εταιρεία και εγώ. Η σφραγίδα του Νεκτάριου Μπήτρου στη δημιουργία των τραγουδιών νομίζΩ ότι αρκεί για την επιτυχία.
Θα κινηθείτε στα μουσικά μονοπάτια που σας έχουμε συνηθίσει ή θα υπάρξουν και ανατροπές;
Θα είναι αμιγώς λαϊκός δίσκος και είμαι χαρούμενος που η εταιρεία μου υποστηρίζει αυτό το είδος.
Αυτό που είπε ο Βαλάντης για τους τραγουδιστές που αναφέραμε, ότι πρέπει να πάψουν να τραγουδούν, νομίζω πως το είπε για να γίνει ντόρος, να συζητηθεί το όνομά του. Δεν μπορεί να τους φτάσει. Στην εποχή μας είναι πολλοί αυτοί που πολεμούν το λαϊκό τραγούδι. Ότι και να κάνουν όμως δεν θα καταφέρουν τίποτα, γιατί είναι οι ρίζες μας, τα βιώματά μας.
Παρατηρούμε ότι οι περισσότεροι καλλιτέχνες κυκλοφορούν κάποια μεμονωμένα τραγούδια μέσω διαδικτύου πλέον και όχι ολοκληρωμένους δίσκους. Εσείς πώς πήρατε την απόφαση να μην ακολουθήσετε αυτήν την τάση της εποχής;
Δεν θα ήθελα να το κάνω αυτό, γιατί εγώ ανήκω σε μια άλλη κατηγορία των τραγουδιστών, στην παλιά σχολή και δεν νομίζω πως θα μου ταίριαζε να κάνω κάτι τέτοιο. Είναι πολύ εύκολο να το κάνω, αλλά προτιμώ να πάω κόντρα στην εποχή. Οι μεγάλοι καλλιτέχνες δεν είναι φτιαγμένοι για κυκλοφορούν ένα – δύο τραγούδια τη σεζόν μόνο. Αρχικά ξεκινήσαμε για ένα cd single, αλλά μας προέκυψαν τόσα πολλά όμορφα τραγούδια, που δεν ξέραμε ποιο να απορρίψουμε.
Πολλοί καλλιτέχνες αναφέρουν πως στις μέρες μας δεν γράφονται πια αξιόλογα τραγούδια. Θα ήθελα τη δική σας γνώμη.
Πάντα γράφονταν ωραία τραγούδια. Πάντα υπήρχαν και θα υπάρχουν καλές λαϊκές φωνές και καλοί δημιουργοί.
Το γνήσιο λαϊκό τραγούδι θεωρείτε ότι έχει παραγκωνισθεί από τα ραδιόφωνα;
Στην εποχή μας είναι πολλοί αυτοί που πολεμούν το λαϊκό τραγούδι. Ό,τι και να κάνουν όμως δεν θα καταφέρουν τίποτα, γιατί είναι οι ρίζες μας, τα βιώματά μας. Πάντα θα υπάρχουν τα απομεινάρια του λαϊκού τραγουδιού, που θα φουντώνουν. Πριν 50-60 χρόνια είχαμε τα τραγούδια της ξενιτιάς με τον Καζαντίδη, τον Μπιθικώτση, τον Αγγελόπουλο, την Καίτη Γκρέυ. Πιστεύω πως ξαναγυρίζουμε πάλι σε αυτά τα χρόνια.
Το μόνο που μπορεί να κάνει ένας καλλιτέχνης είναι να δώσει την ευκαιρία στον κόσμο να διασκεδάσει με τιμές προσιτές.
Για το επόμενο διάστημα έχετε προγραμματίσει κάποιες ζωντανές εμφανίσεις;
Υπάρχουν πολλές εμφανίσεις στο πρόγραμμα. Ξεκίνησε η μετανάστευση των Ελλήνων και άνοιξαν οι δουλειές προς το εξωτερικό, στην ομογένεια. Υπάρχουν πολλές προτάσεις. Γερμανία, Σουηδία, Αμερική, Αυστραλία. Ευτυχώς που έχουμε και αυτή την ευκαιρία, διότι στην Ελλάδα τα πράγματα δεν πάνε καθόλου καλά.
Είχαμε την ευκαιρία να σας απολαύσουμε στην αρχή της σεζόν στο Anodos Stage. Γιατί αποφασίσατε να αποχωρήσετε από το σχήμα και, βλέποντας τη συνεργασία με την απόσταση του χρόνου, τι γεύση σας άφησε;
Ήταν μια πολύ όμορφη συνεργασία με άδοξο τέλος. Τα παιδιά που εμφανίζονται εκεί είναι πολύ ταλαντούχα. Νομίζω δεν “έπιασε” η μαγιά. Συνηθίζεται τελευταία στη νύχτα να κάνουν “πάντρεμα” επί πίστας με διαφορετικά μουσικά είδη. Στην περίπτωση μας δεν απέδωσε. Το έψαξα το θέμα και διαπίστωσα πως δεν μπορεί κάποιος που έρχεται να ακούσει λαϊκό τραγούδι, να τον υποχρεώσουν να ακούσει και μοντέρνα τραγούδια ή το αντίστροφο να έρθει ένας πιτσιρικάς που θέλει να ακούσει ποπ και θέλοντας και μη, να ακούσει και το λαϊκό, που ενδεχομένως να μην είναι του γούστου του. Σπάσαμε στο μαγαζί στα δύο και αυτό φάνηκε. Προτίμησα να αποχωρήσω και αυτό έγινε σε πολύ φιλικό και ειρηνικό κλίμα με τον επιχειρηματία. Στο μέλλον μπορεί να ξανασυνεργαστούμε.
Από τη στιγμή που πήραν τα σκήπτρα στα ραδιόφωνα κάποιοι που δεν είναι και “φανατικοί” άντρες, κάνουν δυστυχώς κουμάντο και παίρνουν χρηματικά ανταλλάγματα ή οτιδήποτε άλλο, για να παίξουν ένα τραγούδι. Αυτό το θεωρώ πολύ γελοίο.
Τελευταία κάποιοι νεαροί συνάδελφοί σας έχουν υποστηρίξει ότι τραγουδιστές όπως ο Πάριος, Γαλάνη, Αλεξίου θα πρέπει να σταματήσουν να δουλεύουν. Για εσάς, ένας καλλιτέχνης έχει ημερομηνία λήξης;
Ο καλλιτέχνης πρέπει να έχει ημερομηνία λήξης και να αποχωρήσει πριν τον διώξει ο κόσμος. Εγώ ελπίζω πως θα είμαι ένας από αυτούς που θα το τηρήσει. Όσον αφορά αυτό που είπε ο Βαλάντης για τους τραγουδιστές που αναφέραμε, ότι πρέπει να πάψουν να τραγουδούν, νομίζω πως το είπε για να γίνει ντόρος, να συζητηθεί το όνομά του. Δεν μπορεί να τους φτάσει. Αυτοί οι καλλιτέχνες είναι μια ολόκληρη ιστορία. Πάντως διαπίστωσα ότι μετάνιωσε γι’αυτά που είπε και προσπάθησε να τα πάρει πίσω. Το να σε διώχνει ο κόσμος το δέχομαι, αλλά να το κάνει αυτό ένας συνάδερφος είναι αδιανόητο.
Εσείς, προσωπικά, έχετε νιώσει αδικημένος από τους ραδιοφωνικούς παραγωγούς και τις λεγόμενες playlists των ραδιοφώνων;
Οι ραδιοφωνικοί παραγωγοί δεν έχουν πια λόγο και αυτό είναι πολύ κακό για τη μουσική. Από τη στιγμή που πήραν τα σκήπτρα κάποια “αγόρια-κοπέλες”, που δεν είναι και “φανατικοί” άντρες, κάνουν δυστυχώς κουμάντο στο ραδιόφωνο και παίρνουν χρηματικά ανταλλάγματα ή οτιδήποτε άλλο. Αυτό το θεωρώ πολύ γελοίο και πολύ ανόητο, διότι τον καλλιτέχνη τον ακούει ο κόσμος επειδή τον θέλει και όχι επειδή θέλει ο κάθε παραγωγός να τον κάνει μάγκα. Η πλύση εγκεφάλου που κάνουν στη νεολαία δεν τους αφήνει περιθώρια να ακούσουν κάτι άλλο και αυτό που ακούν επειδή το ακούν ξανά και ξανά, το θεωρούν επιτυχημένο. Εμένα δεν με παίζει κανένα από τα σύγχρονα ραδιόφωνα, διότι λένε ότι είμαι λαϊκός και δεν παίζουν αυτό το στυλ. Απαγορεύεται να ακουστεί το μπουζούκι. Πολλοί λαϊκοί τραγουδιστές αναγκάζονται και κάνουν στροφή στο μοντέρνο, μόνο και μόνο για να τους παίζουν. Εγώ δεν μπορώ να το κάνω, διότι έτσι προδίδω την ιστορία μου, που εδώ και 40 χρόνια υπηρετώ το λαϊκό τραγούδι. Αν υπήρχε καλλιτεχνικό δικαστήριο θα έπρεπε να πάνε φυλακή κάποιοι τραγουδιστές που ντρέπεσαι να τους ακούσεις, αλλά και όλοι αυτοί που τους προωθούν.
Εμένα δεν με παίζει κανένα από τα σύγχρονα ραδιόφωνα, διότι λένε ότι είμαι λαϊκός και δεν παίζουν αυτό το στυλ. Απαγορεύεται να ακουστεί το μπουζούκι.
Οι δισκογραφικές εταιρείες πιστεύετε πως αντιμετωπίζουν τους καλλιτέχνες σαν αναλώσιμους ;
Ακριβώς. Τους θεωρούν αναλώσιμους. Είναι ένα προϊόν , που όσο πουλάει είναι στην πρώτη γραμμή. Όταν δεν πουλάει τον πετάνε σε μια λακκούβα και τέλος. Το θεωρώ λογικό και επόμενο όμως, δεν μπορείς να είσαι πάντα στην πρώτη γραμμή. Το να σε πολεμήσει όμως μια εταιρεία είναι ο,τι χειρότερο.
Δε θα σας ρωτήσω αν έχετε παρατηρήσει αλλαγές στη μουσική βιομηχανία και τη νυχτερινή διασκέδαση λόγω της κρίσης, γιατί σίγουρα θα έχετε παρατηρήσει. Θα ήθελα να μου πείτε εάν έχει αλλάξει κάτι προς το καλύτερο.
Δεν βλέπω φως στο τούνελ, διότι η άλλη άκρη είναι κλειστή. Η νύχτα έχει πεθάνει στην Ελλάδα. Μετά από 20 χρόνια και βλέπουμε αν γίνει κάτι. Το σημαντικό είναι πως θα επιζήσουν αυτοί που είναι καλοί στη δουλειά τους. Οι ξενέρωτοι, οι δήθεν, οι ατάλαντοι και όλοι αυτοί που κρύβονται πίσω από γυαλιά, τραγιάσκες και καπέλα, επειδή έκαναν ένα σουξέ, θα εξαφανιστούν. Ντρέπομαι για αυτά τα παιδάκια διότι ο αγώνας που κάναμε εμείς ήταν πολύ μεγάλος και μακρύς, ενώ αυτοί από το πουθενά βγαίνουν σε μια πίστα και το παίζουν ιστορία. Έχουν πέντε φράγκα, τους δίνει ο πατέρας τους ή πουλάνε ένα χωράφι, πληρώνουν τα ραδιόφωνα και κάνουν επιτυχία. Τόσο απλά πια είναι τα πράγματα. Και την επόμενη μέρα τρελαίνονται, την ψωνίζουν, αλλά όταν σβήσουν τα φώτα δεν μπορούν να διαχειριστούν αυτή την κατάσταση. Εγώ ευτυχώς τέτοιο πρόβλημα δεν αντιμετώπισα, διότι τα φώτα για μένα ήταν πάντα σβηστά.
Η νύχτα έχει πεθάνει στην Ελλάδα. Το σημαντικό είναι πως θα επιζήσουν αυτοί που είναι καλοί στη δουλειά τους.
Πώς κρίνετε την όλη κατάσταση στην οποία βρίσκεται η χώρα μας;
Παρακολουθώ τι συμβαίνει, αλλά σιχαίνομαι πλέον το πολιτικό σύστημα. Ο καλύτερός μου φίλος ήταν πολιτικός. Έφτασα σε σημείο να τον χτυπήσω με το αυτοκίνητο. Εκεί έφτασα. Βαρέθηκα τα ψέματα τους, τις αηδίες που λένε και τα λεφτά που έκλεψαν από τον ελληνικό λαό. Παρόλα αυτά ψηφίζουμε τους ίδιους και τους ίδιους γιατί τους ξέρουμε. 3 οικογένειες μας κυβερνάνε. Ο κόσμος φοβάται τα ακραία κόμματα και γι΄ αυτό ψηφίζει τους ίδιους.
Πιστεύετε ότι οι καλλιτέχνες βοηθούν μέσω της δουλειάς τους στην «ανακούφιση» των πολιτών και στην εκτόνωση της γενικής έντασης;
Το μόνο που μπορεί να κάνει ένας καλλιτέχνης είναι να δώσει την ευκαιρία στον κόσμο να διασκεδάσει με τιμές προσιτές. Τι άλλο να κάνει και να πει ;
Θα ερμηνεύατε τραγούδι κοινωνικοπολιτικού περιεχομένου ;
Γιατί όχι. Αν υπήρχε κάτι που με εξέφραζε, ναι. Στον προηγούμενο δίσκο μου υπάρχει ένα σχετικό τραγούδι, όχι ακριβώς με τέτοιο νόημα, αλλά είναι ένα τραγούδι αγανάκτησης το “Γαμώ την καλοσύνη μου”, που αρχικά ήταν να το ερμηνεύσει ο Πασχάλης Τερζής, απορρίπτοντας το στη συνέχεια.
Για πολλούς, ένα είδος «εκτόνωσης» θεωρήθηκε η επιλογή του Αγάθωνα και των Koza Mostra για την εκπροσώπησή μας στην Eurovision. Εσείς πώς κρίνετε αυτήν τη συμμετοχή;
Πίστεψε με ειλικρινά δεν ασχολούμαι καθόλου με αυτό θέμα. Εκνευρίζομαι τόσο πολύ, γιατί εδώ ο κόσμος πεινάει και εμείς πάμε στη Eurovision ; Πετάμε άσκοπα λεφτά και ο κόσμος ψάχνει στα σκουπίδια για φαγητό. Είμαστε σοβαροί; Ποιόν να δούμε τον Αγάθωνα ; τι είναι αυτός ; να ακούσουμε μια μαϊμού με μουστάκια να τραγουδάει; Ποιό είναι το όφελος και τι θα κερδίσουμε;
Αν υπήρχε καλλιτεχνικό δικαστήριο θα έπρεπε να πάνε φυλακή κάποιοι τραγουδιστές που ντρέπεσαι να τους ακούσεις, αλλά και όλοι αυτοί που τους προωθούν.
‘Ενας ισχυρός άντρας σαν το Ζαφείρη Μελά έχει αδύνατα σημεία ;
Πάρα πολλά. Κλαίω πολύ εύκολα. Καθαρίζει η ψυχή. Μακάρι το κλάμα να είναι μόνο από χαρά και όχι από λύπη.
Ξεχωρίζετε κάποιον καλλιτέχνη της νέας γενιάς ;
Ξεχωρίζω τον Νίκο Βέρτη για το ταλέντο του, το ήθος του και τη στάση του απέναντι στο κόσμο. Είναι ένα πανέξυπνο και δραστήριο παιδί. Ποτέ δεν προκάλεσε τα μέσα να ασχοληθούν μαζί του.
Ποιά η σχέση σας με το διαδίκτυο και την τεχνολογία ;
Προσπαθώ και μαθαίνω δειλά-δειλά. Είναι πια μεγάλο όπλο για τους καλλιτέχνες η προώθηση της δουλειάς τους μέσω internet.
Συνέντευξη στο Νίκο Ψωμά
Συντονισμός ερωτήσεων Νίκη Δέλλα
Φωτογραφίες: Μάκης Ραυτόπουλος