Συνέντευξη | Κυριάκος Παπαδόπουλος: «Δεν υπήρχε λαϊκό τραγούδι, η Πάολα το εκμεταλλεύτηκε και έκανε επιτυχία!!!»
Το tralala.gr και η Σοφία Μπεκιάρη τον συνάντησαν πριν λίγες μέρες στον χώρο έμπνευσης του, στο προσωπικό του studio και κάνανε μια συνέντευξη άκρως ενδιαφέρουσα! Ο Κυριάκος Παπαδόπουλος λέει ανοικτά την γνώμη του για τον Παντελή Παντελίδη, την Πάολα, τους ραδιοφωνικούς σταθμούς και τα playlists αυτών, τα υπέρογκα νυχτοκάματα των καλλιτεχνών, τα νέα του σχέδια αλλά και για πολλά ακόμη θέματα που απασχολούν την καθημερινότητα μας! Αμέσως τώρα λοιπόν μπορείτε να απολαύσετε μια συνέντευξη που σίγουρα θα προκαλέσει το ενδιαφέρον πολλών!
Κυριάκο σε συναντάμε στο studio σου… Τι καλό μας ετοιμάζεις;
Βρίσκομαι σε μία ηρεμία στην σύνθεση, καθώς ετοιμάζω καινούρια πράγματα. Τον καινούριο χρόνο, θα βγάλω κάποιες καινούριες παραγωγές, με καινούρια παιδιά. Ακόμα δεν είναι κάτι σίγουρο, αλλά μέσα στον επόμενο μήνα θα μπορώ να ανακοινώσω πολλά πράγματα. Από εκεί και πέρα ετοιμάζω και την μεγάλη μου συναυλία, η οποία θα γίνει στις 30/1 στο Ισραήλ. Είναι η πρώτη συναυλία που κάνω σαν Κυριάκος Παπαδόπουλος και σαν συνθέτης από τότε που ξεκίνησα, δηλαδή από το 1995. Είμαι πάρα πολύ χαρούμενος που θα γίνει στο εξωτερικό και συγκεκριμένα στο Ισραήλ, σε μία χώρα, η οποία έχει αγαπήσει τα τελευταία χρόνια πολλά τραγούδια μου, πολλά από τα οποία έχουν γίνει διασκευές.
Ο Σταμάτης Γονίδης είναι ο άνθρωπος που με πίστεψε και με ανακάλυψε, είναι ο νονός μου!!!
Θα συμμετέχουν και έλληνες καλλιτέχνες έχω ακούσει.
Ναι, στη συναυλία θα συμμετέχουν διάφοροι Έλληνες τραγουδιστές. Ο πρώτος από αυτούς είναι ο Νίκος Κουρκούλης ως guest star, ο Κώστας Καραφώτης, ο Γιάννης Βαρδής, ο Γιώργος Βέρος, η Εβίτα Σερέτη και μία ορχήστρα, η οποία αποτελείτε από εννέα άτομα μαζί με εμένα. Θα υπάρχουν και κάποιοι τραγουδιστές από το Ισραήλ, οι οποίοι θα τραγουδήσουν δικά μου τραγούδια που έχουν γίνει διασκευές στη χώρα τους. Ένας από αυτούς είναι ο Omer Adam, η Tamar Yahalomi και η Nasrin.
Πως αισθάνθηκες όταν λίγο καιρό πριν τιμήθηκες στο Ισραήλ, ως ο Έλληνας δημιουργός για το τραγούδι “Αν Είσαι Ένα Αστέρι ” του Νίκου Βέρτη;
Αρχικά, στο Ισραήλ διασκευή το έκανε ο Eyal Golan, ο οποίος είναι ο πιο επιτυχημένος τραγουδιστής σήμερα και έχουμε κάνει μαζί τρεις επιτυχίες, πέρα από το “Αν Είσαι Ένα Αστέρι”, με το οποίο με τίμησαν και βγήκε φέτος τραγούδι της χρονιάς και ο κόσμος το αγάπησε πάρα πολύ. Στο Ισραήλ όπου και να πας ακούς αυτό το τραγούδι, αλλά και πολλά παλιά ελληνικά λαϊκά τραγούδια. Ο κόσμος εκεί αγαπάει πολύ την ελληνική μουσική. Πέρα από το ότι βγήκε λοιπόν πρώτο τραγούδι της χρονιάς το συγκεκριμένο, είχαμε και ακόμη μια συνάντηση πριν από λίγες μέρες. Ήμουν καλεσμένος και με τίμησαν στην εκπομπή του ίδιου του Eyal Golan, η οποία είναι το αντίστοιχο ελληνικό Greek Idol. Στην εκπομπή αυτή ήμουν κριτής και από τα είκοσι κομμάτια που ακούστηκαν, τα τέσσερα ήταν διασκευές μου σε ντουέτα. Τα κομμάτια αυτά ήταν το “Στάσου”, το “Χωρίζουμε Απόψε”, το “Εμείς οι Δυο Ταιριάζουμε” και το “Πάλι”. Ήταν μεγάλη τιμή για μένα. Στη συνέχεια η νικήτρια στο περσινό talent show, η Nasrin, τραγούδησε το “Να μ’αφήσεις ήσυχη” σε διασκευή δική της.
Με τον Ηλία Φιλίππου για να έχει κρατήσει τόσα χρόνια η συνεργασία μας, πάει να πει ότι υπάρχει χημεία και δεν υπάρχουν κόμπλεξ μεταξύ μας. Είμαστε πάνω απ’ όλα επαγγελματίες.
Το 1995 μας συστήθηκες ως δημιουργός με το τραγούδι “Στάσου”, το οποίο ερμήνευσε ο Σταμάτης Γονίδης. Πως προέκυψε όλο αυτό;
Έγινε απρόσμενα!!! Ξεκίνησα να γράφω κάποια πράγματα και μέσω ενός φίλου τραγουδιστή, με τον οποίο είμαστε συνεργάτες και παίζαμε σε κάποια ποντιακά, παραδοσιακά μαγαζιά , συναντήθηκα με μία γνωστή του στιχουργό, την Ναταλί. Μαζί γράψαμε μερικά τραγούδια, μεταξύ των οποίων ήταν το “Στάσου”. Στη συνέχεια, η Ναταλί είχε μία φίλη, την πρώην γυναίκα του Σταμάτη Γονίδη και αφού γράψαμε τα τραγούδια, κάναμε μία συνάντηση στο πατρικό του Σταμάτη Γονίδη στο Αιγάλεω κι εκεί άκουσε τα πρώτα μου τραγούδια κι ένα από αυτά ήταν το “Στάσου”, το οποίο μόλις το άκουσε αμέσως κατάλαβε πολλά πράγματα και είπε: “Κυριάκο θα το πάρω αυτό το τραγούδι και θα σε πάρω και στην ορχήστρα μου σαν μουσικό”. Έτσι ξεκίνησε όλο το ταξίδι μου μέχρι τώρα. Μόλις είχα πρωτοξεκινήσει και δεν πίστευα στην τύχη μου.
Τι δυσκολίες υπήρξαν από το ξεκίνημα σου μέχρι να φτάσεις στην περίοδο της αποδοχής από τους καλλιτέχνες;
Δεν βρήκα δυσκολίες, γιατί αρχικά ήμουν μουσικός κι όλο αυτό το ξεκίνησα σαν χόμπι. Δεν ήξερα ότι θα μου βγει η σύνθεση. Έτσι, ό,τι έγραφα το έγραφα επειδή το ένιωθα. Δεν είχα κάποιο σκοπό. Κι όλο αυτό με τα χρόνια με έβαζε περισσότερο στο κλίμα. Βέβαια έπαιξε ρόλο ότι τα τραγούδια που έγραφα γινόντουσαν επιτυχία. Ήμουν πολύ τυχερός, γιατί τα πρώτα μου τραγούδια τα τραγούδησαν μεγάλοι τραγουδιστές. Ξεκίνησα με τον Σταμάτη Γονίδη, μετά έδωσα στην Κατερίνα Στανίση, στον Πασχάλη Τερζή. Όταν κάνεις κάποια τραγούδια και γίνονται επιτυχίες, ο κόσμος καταλαβαίνει περί τίνος πρόκειται. Αρχίζει η αναγνώριση σιγά σιγά. Όλο αυτό σε συνδυασμό με το ταλέντο και την τύχη που είχα με βοήθησε μετέπειτα να συνεχίσω και να κάνω πολύ περισσότερα πράγματα.
Από τα νέα παιδιά για εμένα ξεχωρίζουν ο Γιώργος Γιαννιάς, ο Κώστας Καραφώτης, η Μαρία Ιακώβου και ο Κώστας Δόξας, μου αρέσουν πολύ!
Κατά τη γνώμη σου, ποιο τραγούδι θεωρείς σταθμό στην καριέρα σου;
Για μένα, ο κόσμος μπορεί να μην θυμάται ότι έχω κάνει το “Στάσου” ή σε πολλούς που το λέω τώρα, το αναγνωρίζουν και λένε: “Α! Εσύ το έγραψες αυτό το τραγούδι;” Εγώ όμως θεωρώ πως ήταν σταθμός το “Στάσου”, μαζί βέβαια με όλα τα πράγματα που έκανα με τον Σταμάτη Γονίδη και την πρώτη μου ολοκληρωμένη παραγωγή. Ένας ακόμα σταθμός στην καριέρα μου είναι το “Φεύγοντας” του Πασχάλη Τερζή, το οποίο ακούγεται ακόμα κι έπειτα από είκοσι χρόνια. Από εκεί και πέρα, ένας ακόμη μεγάλος μου σταθμός είναι η ανακάλυψη ενός νέου τραγουδιστή μαζί με τον Ηλία Φιλίππου, του Νίκο Κουρκούλη. Εκεί γράψαμε πολλά κομμάτια που έγιναν επιτυχίες, όπως τα “Κίνδυνος”, “Εσύ τα Λες”, “Μέρα με τη Μέρα”, “Μία Νύχτα στον Παράδεισο”. Κάναμε δυο τρεις συνεχόμενες παραγωγές κι αυτό ήταν μεγάλη αναγνώριση για μένα.
Ποιος καλλιτέχνης πιστεύεις ότι έχει συνδεθεί περισσότερο με το όνομά σου;
Πρώτα θέλω να βάλω τον Σταμάτη Γονίδη, γιατί είναι ο άνθρωπος που με πίστεψε και με ανακάλυψε, είναι ο νονός μου!!! Το λέω πάντα και θα συνεχίσω να το λέω όσο θα γράφω. Ο δεύτερος είναι ο Νίκος Κουρκούλης και μετά ο Νίκος Βέρτης. Αυτές είναι οι τρεις μεγάλες μου επιτυχίες.
Για τον Σταμάτη Γονίδη μου έχεις αναφέρει τους λόγους για τους οποίους του γράφεις. Στον Νίκο Κουρκούλη τι ήταν αυτό που είδες και σε τράβηξε;
Όταν ένα καλλιτέχνη τον βλέπεις πρώτη φορά και λες πάμε να τον χτίσουμε από την αρχή καταλαβαίνεις πολλά πράγματα για το τι πρέπει να κάνεις. Όταν έχεις τόσα χρόνια σε μια δουλειά και ένα συνεργάτη όπως ο Ηλίας ο Φιλίππου, ο οποίος είναι πάρα πολύ έμπειρος, λες ότι θα κάτσουμε να ασχοληθούμε με αυτόν τον τραγουδιστή και θα κάνουμε μία πρόταση. Κάτσαμε και γράψαμε κάποια συγκεκριμένα πράγματα γι’ αυτόν, κάναμε μία ταυτότητα, ένα προσωπικό στυλ και δώσαμε τον καλύτερό μας εαυτό, όπως κι αυτός εκμεταλλεύτηκε τις δικές μας μελωδίες και τους δικούς μας στίχους. Αυτό το πάντρεμα έδεσε και βγήκε αυτή η ταυτότητα. Αυτό το προσωπικό στυλ που βγάλαμε στον Νίκο Κουρκούλη έκανε την διαφορά εκείνη την εποχή. Μια εποχή βέβαια που το λαϊκό τραγούδι ήταν πιο εύκολο να βγει ή ήταν πιο εύκολο να βγάλεις καινούρια πράγματα κι έτσι μας βοήθησε περισσότερο αυτό.
Δεν χρειάζεται να έχεις καλή φωνή για να ακουστείς στην Ελλάδα. Τώρα πια άμα έχεις καλές δημόσιες σχέσεις, μπορείς να ακουστείς. Αυτό είναι το κακό.
Στο Νίκο Βέρτη τι σε κέρδισε;
Μετά από την συνεργασία μας με τον Νίκο Κουρκούλη, ήρθε η δεύτερη μεγάλη ανακάλυψη που κάναμε, στην οποία ήταν λίγο πιο δύσκολη η κατάσταση, γιατί άλλαξαν οι εποχές, άλλαξαν τα πράγματα στην δισκογραφία, άλλαξε η “νύχτα”. Αλλά αυτό που καταφέραμε να κάνουμε με τον Νίκο ήταν κάτι στο οποίο μας βοήθησε και ο ίδιος. Αυτό που δώσαμε πάλι, εγώ και ο Ηλίας Φιλίππου, στον Νίκο Βέρτη είχε να κάνει με μία καινούρια πρόταση, με καινούρια τραγούδια και ύφος, με μία φωνή, η οποία μπορούσε να τραγουδήσει το λαϊκό απλά, να το περάσει στην νεολαία, με καινούριες ενορχηστρώσεις, ωραίες μελωδίες και καλό στίχο. Γι’ αυτό έγινε και η διαφορά και ο Νίκος έκανε επιτυχία.
Πόσο σημαντικός είναι για σένα ο Ηλίας Φιλίππου και ποιο είναι το συστατικό για την τόσα χρόνια συνεργασία σας;
Με τον Ηλία για να έχει κρατήσει τόσα χρόνια η συνεργασία μας, πάει να πει ότι υπάρχει χημεία και δεν υπάρχουν κόμπλεξ μεταξύ μας. Είμαστε πάνω απ’ όλα επαγγελματίες. Αυτό είναι που μετράει στην συνεργασία μας. Τον Ηλία τον αναφέρω, γιατί το 70% από τα κομμάτια που έχω γράψει μέχρι τώρα, τα έχω κάνει μαζί του. Η συνεργασία μας είναι άψογη. Είναι ο άνθρωπος, ο οποίος στα πρώτα μου βήματα με έχει βοηθήσει πάρα πολύ, γιατί όταν ξεκίνησα σε αυτό τον χώρο, δεν ήξερα πολλά πράγματα. Έχω μάθει πολλά πράγματα από τον Ηλία, καθώς έχει πολλά χρόνια στη δισκογραφία, έχει περίπου 5 με 5.500 τραγούδια την στιγμή που εγώ έχω φτάσει, από το 1995 μέχρι το 2013, γύρω στα 700. Αυτή είναι η διαφορά μας. Είναι ο άμεσος συνεργάτης μου και ο άνθρωπος με τον οποίο έχουμε κάνει μαζί τα πιο πολλές επιτυχίες.
Παντελής Παντελίδης… Άσχετα με το αν τον έμαθε ο κόσμος τώρα τελευταία, εγώ τον είχα ακούσει από το youtube πιο πριν. Μάλιστα μου είχαν στείλει μέσω facebook κάποιο τραγούδι του για να το δειγματήσω στην Πάολα.
Ένα κομμάτι για να γίνει επιτυχία παίζει μεγαλύτερο ρόλο ο στίχος και η μουσική ή ο ερμηνευτής;
Πιστεύω ότι το κομμάτι παίζει σημαντικό ρόλο στο να γίνει επιτυχία, είτε είναι η μουσική, είτε ο στίχος. Βέβαια, για μένα, επειδή είμαι συνθέτης, σημαντικό ρόλο παίζει πάντα η σύνθεση. Αν ένας στίχος είναι πολύ δυνατός και δέσει με την μουσική, το τραγούδι θα είναι πολύ δυνατό. Σίγουρα και ο ερμηνευτής παίζει σημαντικό ρόλο, γιατί είναι διαφορετικό να δώσεις ένα καλό κομμάτι σε έναν καλό τραγουδιστή και διαφορετικό να το δώσεις σε κάποιον αρχάριο ή ερασιτέχνη. Πιο εύκολα θα γίνει επιτυχία από έναν μεγάλο τραγουδιστή που θα βάλει την εμπειρία του, που θα ξέρει πως θα τραγουδήσει, τι γυρίσματα θα κάνει, τι ψυχή θα βάλει μέσα. Θα δώσει την έκφραση που θέλεις για να βγει το τραγούδι σωστό.
Όσον αφορά τους νέους καλλιτέχνες, τι κριτήρια πρέπει να πληρούν για να τους εμπιστευτείς ένα δικό σου κομμάτι;
Το βασικότερο για μένα είναι να είναι καλό παιδί. Από εκεί και πέρα συζητάω όλα τα άλλα, δηλαδή πρέπει να τραγουδάει και να μπορεί αυτό που τραγουδάει να το βγάζει απ’ την ψυχή του. Είναι πολύ σημαντικό να ακούσω ένα τραγούδι από μία νέα φωνή και να νιώσω κάτι. Άμα νιώσω ένα δυνατό συναίσθημα, πιστεύω ότι αυτό μπορώ να το φτιάξω και μπορώ να του δώσω κάτι κι εγώ. Υπάρχουν πολλά ταλέντα που για κάποιο λόγο δεν ακούγονται, ενώ κάποια παιδιά που δεν τραγουδάνε, ακούγονται. Είναι το σύστημα έτσι που κάποιους τους τρώει και κάποιους τους αφήνει.
Ο πόλεμος έχει να κάνει μόνο με τη ζήλια, τίποτα άλλο… Δεν αποδέχονται την μεγάλη επιτυχία που κάνει η Πάολα.
Κατά τη γνώμη σου, από τα νέα παιδιά, ποια ξεχωρίζεις;
Υπάρχουν πολλά παιδιά που ξεχωρίζουν! Ο Κώστας Καραφώτης που είναι από τα παιδιά, τα οποία αν και βγήκαν από reality, είναι άξιος τραγουδιστής, πολύ καλός ερμηνευτής, όπως και η Μαρία Ιακώβου, η οποία είναι πάρα πολύ καλή τραγουδίστρια. Ο Γιώργος Γιαννιάς επίσης ξεχωρίζει για εμένα, είναι πολύ καλός. Ο Κώστας Δόξας, με τον οποίο θα κάνω συνεργασία τώρα άμεσα είναι κι αυτός αδικημένος τραγουδιστής. Έχει χρόνια να κάνει κάτι. Είχε βγάλει ένα τραγούδι και τώρα κάνουμε μία καινούρια προσπάθεια αλλά δεν φτάνει μόνο αυτό. Παίζουν πολλά πράγματα ρόλο στο να κάνει ένα νέο παιδί επιτυχία.
Οι καλές “δημόσιες σχέσεις” που μπορεί να έχει κάποιος καλλιτέχνης, πόσο μπορεί να τον βοηθήσουν;
Δεν χρειάζεται να έχεις καλή φωνή για να ακουστείς στην Ελλάδα. Τώρα πια άμα έχεις καλές δημόσιες σχέσεις, μπορείς να ακουστείς. Αυτό είναι το κακό. Σίγουρα όμως υπάρχουν και περιπτώσεις που παίζουν σημαντικό ρόλο για έναν καλλιτέχνη, γιατί βοηθάει πάρα πολύ να δείξει κανείς αυτό που είναι και πόσο μάλιστα αν έχει μία φωνή, η οποία πείθει και μπορεί να δείξει στον άλλον το τι τραγουδάει και το τι προσφέρει γενικά στο τραγούδι.
Τον Παντελή Παντελίδη, ο οποίος είναι και δημιουργός, πως τον βλέπεις;
Παντελής Παντελίδης… Άσχετα με το αν τον έμαθε ο κόσμος τώρα τελευταία, εγώ τον είχα ακούσει από το youtube πιο πριν. Μάλιστα μου είχαν στείλει μέσω facebook κάποιο τραγούδι του για να το δειγματήσω στην Πάολα. Το ήξερα το παιδί με την κιθάρα και το έβλεπα, αλλά δεν έδινα τόση σημασία. Βέβαια όλο αυτό το πράγμα φούντωσε κάποια στιγμή προς το καλό. Αυτό που πέρασε με μία κιθάρα και μέσω youtube, άρεσε στον κόσμο, γιατί ήταν αυθεντικό, αυθόρμητο και πρόκειται για κάτι που μπορεί να συμβεί σε οποιονδήποτε. Νομίζω πως για αυτό που έχει κάνει ο Παντελίδης αυτή την στιγμή αξίζει να του βγάλω το καπέλο και είναι άξιος. Έχει κάνει μία δουλειά, μέσα από την οποία ο κόσμος έχει αγαπήσει σχεδόν όλα του τα τραγούδια.
Υπήρχε τραγούδι που δεν πίστευα ότι θα γινόταν μεγάλη επιτυχία. Το βάλαμε στο cd χωρίς να υπάρχει λόγος, γιατί ήταν ένα αδιάφορο τραγούδι για εμάς. Πρόκειται για το “Τόσα Δειλινά” του Νίκου Κουρκούλη!
Ταλέντο έχει πιστεύεις;
Και βέβαια έχει ταλέντο!!! Από τη στιγμή που γράφει τόσο άμεσα και τόσο γρήγορα και μπορεί να αγγίξει την ψυχή του καθενός, βέβαια κι έχει ταλέντο. Ωστόσο, δεν ξέρουμε για πόσο θα το έχει κι αν είναι απλά επίκαιρο. Αυτό θα φανεί στον χρόνο. Μόνο ο ίδιος ξέρει πως θα συνεχίσει κι αν όντως υπάρχει συνέχεια σε όλο αυτό που έχει δώσει στον κόσμο. Θέλει προσοχή, γιατί καμιά φορά ακόμα και το μεγάλο μπαμ, μπορεί να σβήσει αμέσως.
Η Εύη Δρούτσα δήλωσε πως η εταιρεία του, αλλά και ο ίδιος, χειρίζονται λάθος την κατάσταση, γιατί βγάζουν πολλά κομμάτια σε σύντομο χρονικό διάστημα και αυτό είναι λάθος για την εποχή μας; Συμφωνείς;
Συμφωνώ σε αυτό που είπε η Εύη Δρούτσα. Ο Παντελής Παντελίδης θα μπορούσε αντί σε τρεις μήνες να βγάλει τρία-τέσσερα κομμάτια, να έβγαζε σε τρεις μήνες το ένα και σε τρεις μήνες το επόμενο. Έτσι τα καίει γρήγορα τα κομμάτια του και δεν είναι σωστό αυτό το πράγμα.
Ακόμη μια καλλιτέχνιδα που ξεχωρίζει φέτος με την οποία συνεργάζεσαι και εσύ ο ίδιος είναι η Πάολα . Τι πιστεύεις πως έχει και κατάφερε να κερδίσει το κοινό;
Πριν τέσσερα χρόνια μου είχαν προτείνει να συνεργαστώ με την Πάολα και τότε δεν το έβλεπα, έβλεπα ότι έβλεπε κι όλος ο κόσμος, δηλαδή ότι κάποιοι δεν την γουστάρουν, επειδή δεν τους αρέσει να βλέπουν αυτό το στυλ. Μετά από καιρό είδα κάποια πράγματα, αναθεώρησα και λέω θα κάτσουμε να δουλέψουμε σοβαρά. Θα κάνουμε με τον Ηλία μια παραγωγή, στην οποία θα βγάλουμε και θα δείξουμε έναν άλλον εαυτό. Η Πάολα δεν είναι μόνο αυτό που φαίνεται. Όντως καθίσαμε και δουλέψαμε και κάναμε το πρώτο τραγούδι το “Ψεύτικα”. Της κάναμε ένα ύφος ροκ-λαϊκό, στο οποίο να μπορεί να δείξει το επιθετικό της στοιχείο, μαζί με τη λαϊκή της χροιά και τα λαϊκά της γυρίσματα. Το δεύτερο βήμα ήταν να κάνουμε όλη την παραγωγή, η οποία έχει μέσα το ροκ με το λαϊκό στοιχείο και σε συνδυασμό με τον άμεσο κι επιθετικό στίχο, η Πάολα έκανε την διαφορά. Τραγούδησε λαϊκά τραγούδια, τραγούδια ψυχής που μπορεί να τα αγαπήσει ο κόσμος. Δεν υπήρχε λαϊκό τραγούδι και η Πάολα το εκμεταλλεύτηκε κι έκανε επιτυχία.
Που οφείλεται όλος αυτός ο πόλεμος που δέχεται πιστεύεις;
Ο πόλεμος έχει να κάνει μόνο με τη ζήλια, τίποτα άλλο. Όταν ασχολείται ο άλλος μαζί σου και μιλάει μαζί σου, αυτό είναι η καλύτερη διαφήμιση για μένα. Δεν αποδέχονται την μεγάλη επιτυχία που κάνει η Πάολα.
Η κατάσταση που επικρατεί πλέον στη δισκογραφία, πού πιστεύεις ότι οφείλεται;
Όλα παίζουν ρόλο στο ότι η δισκογραφία δεν πάει καλά. Η οικονομική κρίση είναι ένας σημαντικός παράγοντας, γιατί επηρεάζει τον κόσμο που θα βγει να πάει να ακούσει κάποια τραγούδια ή θα πάει να αγοράσει ένα cd. Πλέον ο κόσμος δεν έχει χρήματα να βγει να πάει να διασκεδάσει. Περιορίζει τις εξόδους του και βγαίνει συγκεκριμένα Παρασκευή και Σάββατο. Έτσι αυξάνεται και η κρίση στην “νύχτα”. Τα μαγαζιά έχουν λιγοστέψει και δουλεύουν διήμερα και αυτό πάει αλυσίδα με τη δισκογραφία.
Μήπως οι τιμές στα μαγαζιά και στα cds ήταν υπερεκτιμημένες κι έτσι είχε ως αποτέλεσμα να τα περιορίσει ο κόσμος;
Υπερεκτιμημένα νομίζω πως ήταν γενικώς όλα τα πράγματα στην Ελλάδα. Η “νύχτα” είναι ακόμη περισσότερο. Τα ποσά και οι αμοιβές είναι λίγο πιο υπερβολικά από τα καθημερινά εισοδήματα του κόσμου. Κάποια πράγματα πρέπει να αλλάξουν και στην “νύχτα”. Να ρίξουν λίγο νερό στο κρασί τους όλοι οι καλλιτέχνες, ώστε να μπορέσουν να δουλέψουν περισσότερες μέρες όλα τα μαγαζιά και να μπορεί ο κόσμος να πάει να ακούσει. Αυτό που πρέπει να γίνει είναι να μπορέσουν να τραγουδήσουν πολλά ονόματα μαζί, γιατί φτάνουμε στο σημείο μετά τις γιορτές να κλείνουν πολλά μαγαζιά. Ένα μαγαζί δεν βγαίνει με ένα διήμερο την εβδομάδα. Ο επιχειρηματίας δεν μπορεί να πληρώνει. Ο κόσμος βγήκε στις γιορτές, διασκέδασε, τελείωσε. Όποια μαγαζιά αξίζουν κι έχουν κόσμο θα μείνουν ανοιχτά.
Τα ραδιόφωνα και οι playlists πόσο σημαντικό ρόλο παίζουν στο να δούμε αν ένα τραγούδι είναι πραγματικά επιτυχία ή τελικά κατευθυνόμενο όλο αυτό;
Τα ραδιόφωνα παίζουν πολύ σημαντικό ρόλο στο ποιο τραγούδι θα γίνει επιτυχία τα τελευταία χρόνια, πράγμα το οποίο δεν είναι αξιοκρατικό γιατί πολλά τραγούδια από αυτά που παίζονται δεν αξίζουν. Με τη διαφήμιση και με την πλύση εγκεφάλου που κάνουν τα ραδιόφωνα, ο κόσμος τα ακούει και γίνονται επιτυχία και κάποια από αυτά δεν θα έπρεπε να ακούγονται. Υπάρχουν άλλα τραγούδια που είναι πολύ πιο ωραία και πιο σημαντικά, τα οποία θα ήθελε και ο κόσμος να ακούσει, αλλά δεν ακούγονται. Το ραδιόφωνο δεν είναι αντικειμενικό σε πολλά πράγματα. Με το playlist έχουν χαλάσει οι επιθυμίες του κόσμου, το ποιο είναι αληθινό τραγούδι και ποιο θα έπρεπε να ακούγεται.
Ο καλλιτέχνης έχει ημερομηνία λήξης κατά την γνώμη σου;
Ο καλλιτέχνης πρέπει να σταματάει από μόνος του όταν φτάσει σε ένα όριο ηλικίας ή όταν δεν μπορεί να τραγουδήσει ή να προσφέρει κάτι. Αν αυτό δεν γίνει, θα τον σταματήσει ο ίδιος ο κόσμος με την μη αποδοχή του. Είναι σημαντικό κάθε ένας από αυτούς τους τραγουδιστές να μπορεί να καταλάβει πότε πρέπει να σταματήσει. Είναι δύσκολο για τον τραγουδιστή να μπορεί να επιβιώνει και να τραγουδάει πολλά χρόνια. Πρέπει να κάνει πολλές σωστές κινήσεις, δεν πρέπει να κάνει λάθη, να είναι μετρημένος και αυτό το πράγμα κάποιοι τραγουδιστές δεν το ξέρουν και μετά από χρόνια σιγά σιγά απομονώνονται από το σύστημα.
Υπάρχει κάποιος καλλιτέχνης με τον οποίο δεν έχεις συνεργαστεί αλλά θα ήθελες να το κάνεις;
Υπάρχουν πάρα πολλοί τραγουδιστές και πολλοί από αυτούς είναι πιο παλιοί και τους θεωρώ πολύ σημαντικούς. Θα ήθελα να συνεργαστώ με αυτούς μόνο και μόνο για να αφήσω κάτι δικό μου μαζί τους. Ένας από αυτούς είναι ο Θέμης Αδαμαντίδής, με τον οποίο μπορεί να γίνει κάτι στο άμεσο μέλλον. Θα ήθελα να κάνω με την Πίτσα Παπαδοπούλου κάποια τραγούδια. Από τους πιο σύγχρονους για τον οποίο δεν έχω γράψει ποτέ, αλλά θα το ήθελα πολύ, είναι ο Γιώργος Μαζωνάκης. Δεν έχω βάλει κάποιο σκοπό στη ζωή μου να κάνω κάτι συγκεκριμένο με κάποιον. Ό,τι έρθει από μόνο του.
Οι δημιουργοί των τραγουδιών είναι ίσως λίγο αδικημένοι σε σχέση με τον τραγουδιστή που παίρνει την περισσότερη δόξα;
Σίγουρα γίνεται αυτό και πάντα γινόταν. Την δόξα που παίρνει ένας τραγουδιστής από μία επιτυχία, δεν την παίρνει ποτέ ο δημιουργός. Καλό είναι κάποια στιγμή και οι τραγουδιστές να μπορούν να διαφημίζουν τον δημιουργό και να ακουγόμαστε κι εμείς λίγο, γιατί αυτό περιμένουμε, την αναγνώριση.
Έχεις δυσκολευτεί πολύ με κάποιον καλλιτέχνη, ώστε να μετανιώσεις για την συνεργασία σας;
Όχι δεν το έχω συναντήσει αυτό ποτέ, γιατί με το παραμικρό άσχημο που βλέπω, τον αποκλείω και σταματάω την συνεργασία. Δεν μπορώ να δουλέψω έτσι. Λειτουργώ τελείως ψυχικά. Αν δεν μου αρέσει κάτι, δεν το κάνω.
Είσαι ανοιχτός σε προτάσεις, που τυχόν σου γίνονται, για συνεργασία με νέους δημιουργούς;
Το δέχομαι και συγκεκριμένα τον τελευταίο καιρό μέσω του διαδικτύου μου στέλνουν πολλά μηνύματα, διακρίνω πολλά νέα ταλέντα, τα οποία μου στέλνουν στίχους και έχω γράψει κάποια πράγματα μαζί τους. Δεν έχω περιορισμούς. Το ότι δουλεύω με συγκεκριμένα άτομα τόσα χρόνια συμβαίνει επειδή είναι επαγγελματίες και ξέρουν τι κάνουμε ο ένας με τον άλλον. Όπως εγώ δεν έχω πρόβλημα με αυτούς, έτσι δεν έχουν κι αυτοί με εμένα. Ψάχνω να βρω καινούριες ιδέες και νέα παιδιά να δουλεύω μαζί τους.
Υπάρχει τραγούδι, το οποίο έγινε μεγάλη επιτυχία ενώ εσύ το μετάνιωσες και δεν το ήθελες;
Αν έχει γίνει τόσο μεγάλη επιτυχία, δεν υπάρχει περίπτωση να το έχω μετανιώσει. Όταν το αποδέχεται ο κόσμος, το αποδέχομαι κι εγώ. Από την άλλη βέβαια υπήρχε τραγούδι που δεν πίστευα ότι θα γινόταν μεγάλη επιτυχία. Το βάλαμε στο cd χωρίς να υπάρχει λόγος, γιατί ήταν ένα αδιάφορο τραγούδι για εμάς. Πρόκειται για το “Τόσα Δειλινά” του Νίκου Κουρκούλη, το οποίο στην πορεία έκανε μεγάλη επιτυχία και μπήκε σε διαφήμιση. Δεν είμαστε πάντα απόλυτοι με το ποιο κομμάτι θα γίνει επιτυχία ή ποιο θα κάνει το grand σουξέ. Όλο αυτό το αναγνωρίζει ο κόσμος, αυτός κάνει την μεγάλη επιτυχία.
Για να ολοκληρώσουμε θα ήθελα να μου πεις ποια είναι η πηγή έμπνευσής σου για όσα δημιουργείς;
Η πηγή έμπνευσής μου έχει να κάνει με την ψυχική μου διάθεση. Αν είμαι καλά και νιώθω καλά με την οικογένειά μου και τους ανθρώπους που αγαπάω, θα ανέβω πάνω στον ήρεμο χώρο μου, θα κάτσω να δημιουργήσω και θα βγάλω τον καλό μου εαυτό. Όταν δεν είμαι καλά δεν μπορώ να δημιουργήσω.
Συνέντευξη στη Σοφία Μπεκιάρη
Φωτογραφίες: Ανδρέας Παπαγιαννάκης
Θερμές ευχαριστίες για την απομαγνητοφώνηση της συνέντευξης στην Ηλέκτρα Λήμνιου.