Πάμε Θέατρο: “Όταν ξυπνήσουμε εμείς οι νεκροί” |Είδαμε την παράσταση!
Πρόκειται για ένα μεγαλειώδες κείμενο, από τα τελευταία του Νορβηγού δραματουργού, που αγγίζει περισσότερο συναισθήματα και ιδέες και λιγότερο πλοκή και δράση. Ανήκει εξάλλου στην άτυπη κατηγορία των «ψυχολογικών» έργων του συγγραφέα και διαφοροποιείται από τα ποιητικά και κοινωνικά έργα του παρελθόντος του. Ο Ίψεν, αν και ήταν κυρίως ρεαλιστής, στο «Όταν ξυπνήσουμε εμείς οι νεκροί» χρησιμοποιεί συμβολισμούς και ιδέες, θέτει ερωτήματα και ξεδιπλώνει σκέψεις και συμπεριφορές χαρακτήρων. Έτσι λοιπόν το έργο είναι μια απεικόνιση της αέναης μάχης του ανθρώπου με το φάντασμα του ίδιου του τού εαυτού. Η ματαιοδοξία και ο πλούτος, ο εγωισμός, η εγκατάλειψη ονείρων και η ματαίωση των προσδοκιών, η αφοσίωση και η προδοσία, η ιδιαιτερότητα της καλλιτεχνικής ψυχής αναμιγνύονται και περιπλέκουν ένα έργο που φαινομενικά είναι απλό στη δομή του και την πλοκή του.
Ας δούμε σύντομα το background των προσώπων πριν την πλοκή, όπως μας ξεδιπλώνεται μέχρι την τελευταία στιγμή. Ο Ρούμπεκ είναι ένας διάσημος και πλούσιος γλύπτης που έχοντας φτάσει στο απόγειο της καριέρας του νιώθει κενός καλλιτεχνικού ερεθίσματος. Το κενό αυτό ενισχύει η παρουσία της συζύγου του Μάια, που είναι επιφανειακή και αδυνατεί να ανταποκριθεί στις απόκοσμες, για την ιδιοσυγκρασία της, και παράλογες απαιτήσεις του καλλιτέχνη συζύγου της. Η κρίση της σχέσης τους τούς οδηγεί σε ένα απομακρυσμένο σανατόριο σαν ύστατη προσπάθεια να σώσουν ό,τι θεώρησαν ότι τους ένωσε κάποτε. Και πριν από αυτό το «κάποτε» κρύβεται μια άλλη γυναικεία παρουσία, που αποτέλεσε τη μούσα και την έμπνευση του Ρούμπεκ για το αριστούργημά του. Μια γυναίκα που του παραδόθηκε απόλυτα ως ψυχή και ως σώμα και τον εγκατέλειψε όταν διαπίστωσε ότι γι’ αυτόν ήταν μόνο ένα «Επεισόδιο».
Εκεί λοιπόν ξεκινά το έργο. Στο σανατόριο εμφανίζεται ένας νεαρός κυνηγός, ο Ούλφχαιμ, σχεδόν αγροίκος που αντιπροσωπεύει οτιδήποτε αντίθετό από τον Ρούμπεκ. Η ωμότητά του διεγείρει τη Μάια, που νιώθει ανεπαρκής δίπλα στο σύζυγό της. Εξάλλου της είχε υποσχεθεί να της χαρίσει την «πιο όμορφη θέα του κόσμου», κάτι που δεν έγινε ποτέ, ενώ ο κυνηγός ήταν ήδη διαθέσιμος να την ξεναγήσει στην περιπέτειά του στο απάτητο βουνό. Η αινιγματική φιγούρα μιας ξένης που βρίσκεται την ίδια στιγμή εκεί, ανατρέπει τις φαινομενικές ισορροπίες όταν φανερώνεται στον Ρούμπεκ και είναι η Μούσα που τον εγκατέλειψε, η Ιρένε.
Η υπόθεση είναι αρκετά απλοϊκή. Η καταιγίδα των αισθημάτων και των ιδεών όμως είναι σαρωτική. Ο Ρούμπεκ αναστατώνεται. Η Ιρένε δεν είναι η ίδια. Ενοχές και «τύψεις για μια σπαταλημένη ζωή». Υπάρχει «υποταγή της ύλης»; Μπορεί να ξεπλύνει τις τύψεις μας; Μπορούν να αναστηθούν πόθοι και εγκαταλελειμμένα αισθήματα; Και όταν τα δυο ζευγάρια φτάσουν στο πιο δύσκολο και επικίνδυνο σημείο της διαδρομής, ποιο δρόμο θα επιλέξουν; Πώς θα προσεγγίσει ο καθένας την «ελευθερία» και τη «λύτρωση»;
Η παράσταση είναι μικρή σε διάρκεια και μεστή. Η σκηνοθεσία της Σοφίας Αλεξανιάν έχει όμορφη ροή χωρίς χάσματα και χωρίς υπερβολές. Τα σκηνικά ακολουθούν την λιτή γραμμή της σκηνοθεσίας και επειδή η δράση έχει μεταφερθεί στη θάλασσα, εμείς μεταφερόμαστε εκεί με απλά υλικά, διάφανα και μπλε νάιλον. Ο ήχος είναι φυσικός κυμάτων ή ανέμου, αναλόγως. Τα κοστούμια είναι σύγχρονα, καθημερινά κάνοντας την παράσταση πιο οικεία στο θεατή, με διακριτικά αστεία προέκταση η εμφάνιση του κυνηγού. Εξάλλου το ζητούμενο δεν είναι η αναπαράσταση μιας άλλης εποχής. Οι ερμηνείες των ηθοποιών είναι καλές, αλλά ίσως είναι λίγο πιο αποστασιοποιημένες από το συναίσθημα των ηρώων και παραμένει δύσκολο να ανασύρει ο θεατής το βαθύτερο νόημά τους. Η Κλεοπάτρα Εμμανουήλ όμως αποδίδει πολύ εσωτερικά την Ιρένε και όλες τις διακυμάνσεις της.
«Βλέπουμε το αναπόφευκτο όταν ξυπνήσουμε εμείς οι νεκροί… Βλέπουμε ότι δε ζήσαμε ποτέ…» Μας περιμένει στον πολυχώρο τέχνης Beton7 κάθε Δευτέρα και Τρίτη μέχρι το τέλος του Ιουνίου.
Συντελεστές:
Μετάφραση: Ερρίκος Μπελιές
Σκηνοθεσία: Σοφία Αλεξανιάν
Φωτισμοί: Αντώνης Αδαμόπουλος
Παίζουν: Θάνος Καψοράχης, Κλεοπάτρα Εμμανουήλ, Μαρία Μανόνα, Θωμάς Διακοδαυίδ.
Ημέρες και ώρες παραστάσεων:
Δευτέρα & Τρίτη
21:00
Ημερομηνίες: 2, 3, 9, 10, 16, 17, 23, 24 Ιουνίου 2014
Τιμές εισιτηρίων:
10€ Κανονικό & 5€ Φοιτητικό, Ανέργων
Info:
Κέντρο Τέχνης και Πολιτισμού Beton7: Πύδνας 7, (Στάση Μετρό “Κεραμεικός”) Βοτανικός
Τηλ: 210-7512625