Πάμε Θέατρο: “Πεερ Γκυντ” | Είδαμε την παράσταση!
Η αλλαγή της διεύθυνσης στο Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος, σηματοδότησε κατά πολλούς την στροφή στο κλασσικό ρεπερτόριο και την αποφυγή του μαζικού λαϊκού θεάματος που ήταν στόχος της προηγούμενης διοίκησης. Χωρίς να είμαι βέβαιη, αν αυτό θα δικαιωθεί ως χαρακτηρισμός και ως πρόβλεψη, είμαι απόλυτα πεπεισμένη ότι η παράσταση του Πέερ Γκύντ που είδα, ήταν από τα καλύτερα πράγματα που έχω δει από τη σκηνή του Κρατικού τα τελευταία χρόνια. Ένα δύσκολο έργο, με 5 πράξεις και 40 σκηνές, που κυριαρχείται από τον ποιητικό λόγο… Ένα κείμενο που και ο ίδιος ο Ίψεν χαρακτήρισε ως δύσκολο στο ανέβασμα καθώς «μόνο η φαντασία του αναγνώστη θα μπορούσε να το ανεβάσει».
Κεντρικό πρόσωπο του έργου ο Πέερ Γκύντ και οι περιπέτειες του στο πέρασμα των χρόνων. Με τον νέο Πέερ να είναι μες στη ζωντάνια στην αρχή, να πράττει αυθόρμητα και να χάνεται μέσα στο δάσος για να γλυτώσει και στη συνέχεια κατατρεγμένος να βρίσκει καταφύγιο στο βασίλειο των τρολ, να κάνει μια στάση στη μακρινή Αίγυπτο για να γυρίσει στο τέλος μετανιωμένος στην γυναίκα που τον περίμενε τόσα χρόνια σαν πιστή Πηνελόπη. Στη διάρκεια του ταξιδιού του ο ήρωας θα αντιμετωπίσει πολλές φορές τη ΦΩΝΗ και θα βρεθεί να κάνει πράξη, χωρίς να το αντιλαμβάνεται, την ρήση που εμφύτεψε ο βασιλιάς των τρολ στη συνείδηση του: «Στον άνθρωπο πρέπει να αρκεί ο εαυτός του». Θα γίνει εγωιστής και θα δρα με γνώμονα το συμφέρον του, θα το αντιληφθεί, όμως, μόνο μετά την επιστροφή του στην πατρίδα, μπροστά στο φόβο του θανάτου που επίκειται…
Ο σκηνοθέτης Γιάννης Μαργαρίτης “σπάει” το χαρακτήρα του Πέερ Γκυντ σε τέσσερις ηθοποιούς, εκπροσωπώντας ο καθένας μια συγκεκριμένη ηλικιακή φάση του ήρωα. Με την σκηνοθετική αυτή οδηγία επιδιώκει ουσιαστικά την αποδόμηση του ήρωα, δίνοντας έμφαση στη συλλογικότητα των σκηνών. Ο κάθε Πέερ δίνει τη σκυτάλη στον επόμενο με ένα κόκκινο μαντήλι περασμένο στο λαιμό∙ ένα σίγουρα επιτυχημένο τέχνασμα προκειμένου να καταστεί πλήρως κατανοητό στο κοινό η μετάβαση από τον έναν Πέερ στον επόμενο. Στην μετάβαση από τη μια πράξη στην επόμενη συντελεί και ο αφηγητής του έργου ή διευθυντής σκηνής όπως αναφέρεται στο πρόγραμμα, Νίκος Νικολάου που έχει και πρακτικό ρόλο βοηθού επί σκηνής.
Σημαίνοντα ρόλο έπαιξαν επίσης στην παράσταση και τα ηχητικά εφέ που δεν ήταν ηχογραφημένα, αλλά πραγματοποιούνταν επί σκηνής με τη βοήθεια πραγματικών αντικειμένων για να αποδώσουν τα στοιχεία της φύσης. Ενώ η ζωντανή κινηματογράφηση κάποιων σκηνών και η ταυτόχρονη προβολή τους πολλές φορές μετέφερε το θεατή πλήρως στο κλίμα της σκηνής… Μια μοντέρνα εκδοχή του Πέερ Γκυντ, με ολίγον γυμνό, με ροκ μουσική επί σκηνής στην δεύτερη πράξη των τρολ, αλλά σίγουρα μια παράσταση που έχει πολλά να πει στο κοινό της πόλης και να συστήσει το συγγραφέα με ένα ιδιαίτερο έργο.
Στο ερμηνευτικό κομμάτι θα σταθώ στον πρώτο Πέερ Γκυντ, Γιώργο Βουρδάμη-Μαυρογένη που ερμήνευσε με επιτυχία τον νεαρό Πέερ, όντας αεικίνητος επί σκηνής, αν και η τεχνική του στην ορθοφωνία και την εκφορά λόγου επιδέχεται μεγάλης βελτίωσης. Η μητέρα του Πέερ, Χρυσάνθη Δούζη αν και πολύ πειστική ως μάνα, μετέφερε κάτι από παίξιμο αρχαίας τραγωδίας, δίνοντας σε κάποιες στιγμές του έργου την αίσθηση του υπερβολικού. Ο δεύτερος Πέερ, Χρίστος Στυλιανού ανταποκρίθηκε πλήρως στο ρόλο του και δεν έδειξε να διστάζει στιγμή στις “τολμηρές” σκηνές του ρόλου του. Μοναδική μου ένσταση, είναι πως ίσως θα προτιμούσα την εναλλαγή του αντιστροφή ρόλων τρίτου και τέταρτου Πέερ Γκυντ, για καθαρά ηλικιακούς λόγους στο μάτι του θεατή. Τέλος, ξεχώρισε για τον κωμικό του τόνο πάνω στη σκηνή ο Χρήστος Παπαδημητρίου ως γαμπρός στην πρώτη πράξη, μέρος των τρολ στη δεύτερη, Μεσιέ Μπαλόν στην τρίτη κλπ.
Μια παράσταση που χρήζει σίγουρα προσοχής, καθώς είναι από τις πιο καλοδουλεμένες παραστάσεις του Κρατικού και ας διαρκεί 3 ώρες… Ένας Ίψεν που το 2014 είναι η χρονιά του, αξίζει σίγουρα αυτές τις ώρες! Μην τη χάσετε!
Συντελεστές:
Μετάφραση-διασκευή: Γιώργος Ξενίας
Σκηνοθεσία-δραματουργική επεξεργασία: Γιάννης Μαργαρίτης
Σκηνικά: Αγνή Ντούτση
Κοστούμια: Δημήτρης Κακριδάς
Μουσική: Δημήτρης Οικονομάκης
Χορογραφία-επιμέλεια κίνησης: Αμάλια Μπένετ
Φωτισμοί: Αλέκος Αναστασίου
Μουσική διδασκαλία: Νίκος Βουδούρης
Στίχοι τραγουδιών: Δημήτρης Οικονομάκης, Γιώργος Ξενίας
Βοηθοί σκηνοθέτη: Γιάννης Παρασκευόπουλος, Μανώλης Φουντούλης
Βοηθοί σκηνογράφου & ενδυματολόγου: Δανάη Πανά, Μαρία Μυλωνά
Οργάνωση παραγωγής: Πέτρος Κοκόζης
Ηχογράφηση-μίξη: Τάσος Φωτίου, Δημήτρης Οικονομάκης
Διανομή με σειρά εμφάνισης
Διευθυντής σκηνής: Νίκος Νικολάου
Ώσε: Χρυσάνθη Δούζη
1ος Πέερ Γκυντ: Γιώργος Βουρδαμής-Μαυρογέννης
Ασλάκ ο σιδεράς: Νίκος Καπέλιος
Φίλοι του Ασλάκ: Γιώργος Κολοβός, Θανάσης Δισλής
Γαμπρός: Χρήστος Παπαδημητρίου
Πατέρας του Γαμπρού: Χρύσανθος Καγιάς
Μητέρα του Γαμπρού: Μομώ Βλάχου
Πατέρας Σούλβαϊγ: Έκτωρ Καλούδης
Μητέρα Σούλβαϊγ: Λαμπρινή Αγγελίδου
1η Σούλβαϊγ: Ειρήνη Φαναριώτη
Πατέρας της Ίνγκριντ: Γιώργος Γιαννώτας
Ίνγκριντ: Ειρήνη Καζάκου
Καλεσμένοι στον γάμο: Τρυφωνία Αγγελίδου, Λίλα Βλαχοπούλου, Δέσποινα Γιαννοπούλου, Γιάννης Παρασκευόπουλος, Κλαίρη Χριστοπούλου, Θάνος Φερετζέλης
2ος Πέερ Γκυντ: Χρίστος Στυλιανού
Γυναίκα με τα πράσινα: Ιωάννα Παγιατάκη
Γέρος του Ντοβρέ: Στέλιος Τράκας
Αυλικός των Τρολ: Χρύσανθος Καγιάς
Τρολ: Τρυφωνία Αγγελίδου, Λίλα Βλαχοπούλου, Μομώ Βλάχου, Θανάσης Δισλής, Ειρήνη Καζάκου, Νίκος Καπέλιος, Γιώργος Κολοβός, Χρήστος Παπαδημητρίου, Θάνος Φερετζέλης, Κλαίρη Χριστοπούλου
Δικαστικός κλητήρας: Μανώλης Φουντούλης
Αχθοφόροι: Γιώργος Κολοβός, Θανάσης Δισλής
Κάρι: Μομώ Βλάχου
Παιδί της γυναίκας με τα πράσινα: Θάνος Φερετζέλης
3ος Πέερ Γκυντ: Ιορδάνης Αϊβάζογλου
Μίστερ Κόττον: Έκτωρ Καλούδης
Μεσιέ Μπαλόν: Χρήστος Παπαδημητρίου
Χερ Φον Έμπερκοπφ: Γιώργος Σφυρίδης
Χερ Τρουμπετερστράλε: Γιώργος Γιαννώτας
Σκλάβοι: Γιώργος Κολοβός, Θάνος Φερετζέλης
Κλέφτης αλόγου: Θανάσης Δισλής
Ανίτρα: Δέσποινα Γιαννοπούλου
Χορεύτριες: Λίλα Βλαχοπούλου, Μομώ Βλάχου, Ειρήνη Καζάκου, Κλαίρη Χριστοπούλου
2η Σούλβαϊγ: Λαμπρινή Αγγελίδου
Μπεγκρίφενφελντ: Γιάννης Παρασκευόπουλος
Χούχου: Χρήστος Παπαδημητρίου
Φελάχος: Γιώργος Κολοβός
Τρόφιμοι ψυχιατρείου: Τρυφωνία Αγγελίδου, Λίλα Βλαχοπούλου, Μoμώ Βλάχου, Θανάσης Δισλής, Χρύσανθος Καγιάς, Ειρήνη Καζάκου, Νίκος Καπέλιος, Θάνος Φερετζέλης, Κλαίρη Χριστοπούλου
4ος Πέερ Γκυντ: Δημήτρης Σιακάρας
Καπετάνιος: Μανώλης Φουντούλης
Τιμονιέρης: Γιώργος Κολοβός
Μάγειρας: Θανάσης Δισλής
Παράξενος ταξιδιώτης: Γιώργος Σφυρίδης
Παντομίμα Ναυαγίου: Γιώργος Κολοβός
Κάποιος: Έκτωρ Καλούδης
Χύτης: Γιώργος Γιαννώτας
Μουσικός: Γιώργος Κολοβός
Χωρικοί: Τρυφωνία Αγγελίδου, Λίλα Βλαχοπούλου, Μομώ Βλάχου, Θανάσης Δισλής, Χρύσανθος Καγιάς, Θάνος Φερετζέλης, Κλαίρη Χριστοπούλου
Ηχητικά εφέ-αέρας: Τρυφωνία Αγγελίδου, Γιώργος Κολοβός, Θάνος Φερετζέλης.
Άγγελοι: Μομώ Βλάχου, Ειρήνη Καζάκου, Έκτωρ Καλούδης, Νίκος Καπέλιος, Χρήστος Παπαδημητρίου, Γιώργος Σφυρίδης, Στέλιος Τράκας
Έπαιξαν οι μουσικοί: Τάσος Φωτίου (σαξόφωνο, νέι, κρουστά, φλογέρα), Απόστολος Μάρης (κανονάκι, νέι), Γιώργος Κατσάνος (πιάνο, πλήκτρα, βιμπραντονεόν, ιδιόφωνα), Σοφία Μαυρογιαννίδου (Φλάουτο), Ματθαίος Πετρόπουλος (ηλεκτρική κιθάρα), Δημήτρης Οικονομάκης (κοντραμπάσο, κιθάρες)
Info:
Θέατρο Εταιρείας Μακεδονικών Σπουδών
Εθνικής Αμύνης 2
Τηλ. κρατήσεων: 2315 200200
ΗΜΕΡΕΣ ΠΑΡΑΣΤΑΣΕΩΝ:
Τετάρτη & Κυριακή 19.00
Πέμπτη & Παρασκευή 20.00
Σάββατο 18.00 & 21.00
ΤΙΜΕΣ ΕΙΣΙΤΗΡΙΩΝ:
Κανονικό εισιτήριο (θέσεις πλατείας): 15 €
Κανονικό εισιτήριο (θέσεις εξώστη): 12 €
Εκπτωτικό εισιτήριο (Φοιτητές, Άτομα άνω των 65): 12 €
Λαϊκές παραστάσεις (Τετάρτη 7 μ.μ., Σάββατο 6 μ.μ.): Γενική είσοδος 12 €
Πέμπτη στο ΚΘΒΕ: Γενική είσοδος 10 €
Ομαδικές κρατήσεις: 8 €
Ειδική τιμή για ανέργους: Παρέχεται με την επίδειξη κάρτας ανεργίας και ταυτότητας και ισχύει για τις παραστάσεις της Τετάρτης (7 μ.μ.) και της Πέμπτης (9 μ.μ.): 5 €
IΣΧΥΟΥΝ:
«Κάρτα συγκοινωνούντων θεάτρων»
Στον κάτοχο της κάρτας παρέχεται σταδιακή έκπτωση στην τιμή του κανονικού εισιτηρίου (15 €) για την παρακολούθηση τεσσάρων ή περισσότερων διαφορετικών παραστάσεων τη χειμερινή θεατρική περίοδο. Συγκεκριμένα, ο κάτοχος της «Κάρτας συγκοινωνούντων θεάτρων» θα πληρώνει 15€ για την παρακολούθηση μίας παράστασης, 12€ για την δεύτερη, 10€ για την τρίτη και 8€ για την παρακολούθηση τέταρτης παράστασης σε οποιαδήποτε από τις σκηνές του Κ.Θ.Β.Ε.. Και τελικά για όλες τις υπόλοιπες παραστάσεις της ίδιας περιόδου για τον κάτοχο της κάρτας θα ισχύει η ειδική τιμή εισόδου των 8 €.
H κάρτα θα διατίθεται μόνο από τα Ταμεία του ΚΘΒΕ.
«2 + 2 = 3»: Στα 4 εισιτήρια το ένα δωρεάν.
Γιατί το θέατρο είναι υπόθεση παρέας. Η ειδική τιμή για την έκδοση 4 εισιτηρίων (για την ίδια παράσταση, την ίδια ημέρα και ώρα) ισχύει αποκλειστικά για το κανονικό και το εκπτωτικό εισιτήριο των 15€ και 12 €). Η έκδοση πρέπει να πραγματοποιηθεί έως και μία ημέρα πριν την προσέλευση στο θέατρο. Δεν ισχύει για τις παραστάσεις της Παιδικής Σκηνής.
Προπώληση εισιτηρίων
Ταμεία και ιστοσελίδα ΚΘΒΕ www.ntng.gr
Viva Τηλ. 11876 & www.viva.gr
Kαταστήματα Public Θεσσαλονίκης, www.public.gr
• Τσιμισκή 24 – Μητροπόλεως 33
• Εμπορικό Κέντρο Mediterranean Cosmos
Καταστήματα Seven Spots
ΤΑΜΕΙΟ ΚΟΘ (Εκδοτήριο Πλατείας Αριστοτέλους)
Ώρες και Ημέρες λειτουργίας: Δευτέρα, Τετάρτη, Σάββατο: 10:00-15:00
Τρίτη, Πέμπτη, Παρασκευη: 10:00-14:00 και 17:00-21:00
Ώρες λειτουργίας ταμείων:
Eταιρεία Μακεδονικών Σπουδών (Εθνικής Αμύνης 2): Τρίτη-Κυριακή: 9.30 π.μ.-21.30
Βασιλικό θέατρο (Πλατεία Λευκού Πύργου): Τρίτη-Κυριακή: 9.30 π.μ.-21.30
Μονή Λαζαριστών (Κολοκοτρώνη 25-27): Ημέρες παραστάσεων: 17:30-21:30