Πάμε Θέατρο; Τι είδαμε, τι προτείνουμε, τι έρχεται… (05/09/2012)
ΕΙΔΑΜΕ…
«Νεφέλες» του Αριστοφάνη
Αρχές Αυγούστου, μέρα καύσωνα και το Θέατρο Δάσους στη Θεσσαλονίκη έχει αρχίσει παρ’ όλα αυτά να γεμίζει. Το Εθνικό Θέατρο αποφάσισε να ανεβάσει τις Νεφέλες αυτό το καλοκαίρι, καθώς το κοινό σημείο μεταξύ του έργου και του σήμερα φαίνεται να αναδεικνύεται η μεταβατική περίοδος σε επίπεδο κοινωνικών και ηθικών αξιών. Η ιστορία των Νεφελών του Αριστοφάνη είναι λίγο πολύ γνωστή. Ο Στρεψιάδης, ένας απαίδευτος χωριάτης ζητά τη βοήθεια του Σωκράτη προκειμένου να μπορέσει να μάθει τη μαιευτική του μέθοδο και να αντιμετωπίσει κατ’ αυτόν τον τρόπο τους δανειστές του στα δικαστήρια. Είναι όμως ανεπίδεκτος μαθήσεως και τελικά αποφασίζει να στείλει το γιό του, ο οποίος συνετίζεται, σταματά τη σπάταλη ζωή, αλλά τελικά στρέφεται εναντίον του πατέρα του. Αξίζει δε να σημειωθεί ότι κατά τη διάρκεια της παράστασης υπάρχουν εμβόλιμα αποσπάσματα από τους πλατωνικούς διαλόγους για τις κατηγορίες που του προσήπταν στη δίκη του. Αυτό αποτελεί εύρημα καθαρά του σκηνοθέτη, γεγονός ωστόσο το οποίο συνδέεται με το έργο, δεδομένου ότι ο Αριστοφάνης θεωρείται ότι είναι ένας από τους επικριτές των σοφών και δη του Σωκράτη για τις πρωτοποριακές εκπαιδευτικές του ιδέες…
Ο λόγος που ήθελα να πάω στην παράσταση δεν ήταν τα γνωστά ονόματα που έπαιζαν τους πρωταγωνιστικούς ρόλους, αλλά η σύνθεση του χορού που περιείχε τόσο άντρες όσο και γυναίκες… Δεν ήξερα αν θα χαρώ ή θα απογοητευτώ από το συνολικό αποτέλεσμα, αλλά νομίζω ότι τελικά άξιζε τον κόπο. Ο Γιάννης Μπέζος πολύ καλός στο ρόλο του Στρεψιάδη, χωρίς ωστόσο να ξεφεύγει από τη μανιέρα που είχε υιοθετήσει τα τελευταία χρόνια σε τηλεοπτικούς και θεατρικούς ρόλους. Ο Αλέξανδρος Μυλωνάς εξαιρετικός όπως πάντα στον ιδιόμορφο Σωκράτη, ενώ έκπληξη αποτέλεσε ο Μάκης Παπαδημητρίου ως Φειδιπίδης. Εξαιρετική επίσης κρίνεται και η διαφωνία επι σκηνής του Δίκαιου (Νίκος Ψαρράς) και Άδικου Λόγου (Προμηθέας Αλειφερόπουλος) φέρνοντας στο νου ερωτήματα που όλοι μας έχουμε κληθεί να απαντήσουμε κατά καιρούς. Οι μαθητές (Λαέρτης Μαλκότσης, Όμηρος Πουλάκης, Θάνος Τοκάκης, Μιχάλης Οικονόμου) ερμήνευσαν άριστα το ρόλο τους και συντάχθηκαν άψογα με τις σκηνοθετικές οδηγίες, ντυμένοι με προσωπεία, ενώ ο χορός δικαίωσε πλήρως τις προσδοκίες μου. Η σκηνοθετική ματιά του Νίκου Μαστοράκη είναι σίγουρα μοντέρνα, ρηξικέλευθη και πρωτότυπη. Στο κλίμα του έργου συνέβαλαν επίσης και τα κοστούμια της παράστασης, τα οποία επιμελήθηκε ο ίδιος ο σκηνοθέτης. Μια παράσταση που ξεχωρίζει κυρίως λόγω του χορού, αλλά και για το γέλιο που προσφέρει!
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗΣ
Σκηνοθεσία – Δραματουργική επεξεργασία – Σκηνικά – Κοστούμια: Νίκος Μαστοράκης
Μετάφραση: Κ. Χ. Μύρης
Μουσική: Σταύρος Γασπαράτος
Κίνηση: Φωκάς Ευαγγελινός
Φωτισμοί: Σάκης Μπιρμπίλης
Μουσική διδασκαλία: Μελίνα Παιονίδου
Βοηθοί σκηνοθέτη: Βίκυ Βολιώτη, Μαντώ Αρμένη.
Δραματολόγος παράστασης: Ειρήνη Μουντράκη
Βοηθός σκηνογράφου: Γιάννης Αρβανίτης
Βοηθός στις κατασκευές: Φωτεινή Στεργίου
Μουσικοί (ηχογράφηση στο στούντιο): Αναστάσης Μυσιρλής (τσέλο), Διονύσης Βερβιτσιώτης (βιολί), Δημήτρης Χουντής (σαξόφωνο), Ντίνα Χασάνγκου (κοντραμπάσο)
Ερμηνεύουν οι:
Στρεψιάδης – Γιάννης Μπέζος,
Σωκράτης – Αλέξανδρος Μυλωνάς,
Φειδιππίδης – Μάκης Παπαδημητρίου,
Κάποιος – Γιάννης Νταλιάνης,
Δίκαιος Λόγος – Νίκος Ψαρράς,
Άδικος Λόγος – Προμηθέας Αλειφερόπουλος,
Μαθητές – Λαέρτης Μαλκότσης, Όμηρος Πουλάκης, Θάνος Τοκάκης, Μιχάλης Οικονόμου.
Χορός: Τάνια Τρύπη, Κατερίνα Λυπηρίδου, Φοίβος Ριμένας, Τζωρτζίνα Παλαιοθοδώρου, Ιωάννης Παπαζήσης, Κωνσταντίνος Γαβαλάς, Αμαλία Τσεκούρα, Χρήστος Σπανός, Λήδα Μανουσάκη, Νάντια Κοντογεώργη, Μίνως Θεοχάρης, Δανάη Κατσαμένη, Γιωργής Τσουρής, Σπύρος Κυριαζόπουλος.
ΤΙΜΕΣ ΕΙΣΙΤΗΡΙΩΝ:
Γενική είσοδος:20€
Φοιτητικό: 15€
ΗΜΕΡΕΣ & ΩΡΕΣ ΠΑΡΑΣΤΑΣΕΩΝ:
8 Σεπτεμβρίου, Δημοτικό Θέατρο Άλσους «Δημήτρης Κιντής», Ηλιούπολη
10 Σεπτεμβρίου, Θέατρο Πέτρας, Πετρούπολη
Η παράσταση ξεκινάει στις 21:00.
ΠΡΟΤΕΙΝΟΥΜΕ…
Erofili synopsis
Με την παράσταση erofili synopsis ο θίασος ολοκληρώνει την ερευνητική του δουλειά στην Κρητική Αναγέννηση (2007 – 2012). Πρόκειται για μια θεατρική πρόταση, αποτέλεσμα μιας πορείας που ξεκίνησε με τον Απόκοπο του Μπεργαδή (2007, 2008, 2009) και συνεχίστηκε με δύο ασκησιολογικού χαρακτήρα σχεδιάσματα της Ερωφίλης (2008, 2010). Η παράσταση πραγματοποίησε την πρεμιέρα της στις 22 Ιουνίου στα πλαίσια του Φεστιβάλ Αθηνών & Επιδαύρου 2012 και απέσπασε εξαιρετικές κριτικές. Το κείμενο διασκευάζεται με μια μεγαλύτερη διάθεση ελευθερίας φωτίζοντας κάποιες εικόνες από την εκπληκτική Ερωφίλη του Χορτάτση. Τρεις γυναίκες επί σκηνής. Η μάσκα το κύριο ερμηνευτικό μέσο. Το έργο πιο επίκαιρο από ποτέ.Με την παράσταση erofili synopsis ο θίασος ολοκληρώνει την ερευνητική του δουλειά στην Κρητική Αναγέννηση (2007 – 2012). Μια θεατρική πρόταση, αποτέλεσμα της πορείας του θιάσου που ξεκίνησε με τον Απόκοπο του Μπεργαδή από 2007 μέχρι το 2011 (Διεθνές Κρητολογικό Συνέδριο – Ρέθυμνο) και συνεχίστηκε με δύο ασκησιολογικού χαρακτήρα σχεδιάσματα της Ερωφίλης (2008, 2010).
Συντελεστές παράστασης:
- Σκηνοθεσία – Σκηνικό: Σίμος Κακάλας
- Επεξεργασία Κειμένου – Διασκευή: Έλενα Μαυρίδου
- Μουσική: Νίκος Βελιώτης
- Μάσκες: Μάρθα Φωκά
- Σχεδιασμός Φωτισμού: Περικλής Μαθιέλλης
- Σχεδιασμός Ήχου: Γιώργος Μαυρίδης
- Βοηθός Σκηνοθέτη: Δημήτρης Καλακίδης
- Voice training: Αθηνά Τρέβλια
- Σύμβουλος – Φιλόλογος: Ναταλία Δεληγιαννάκη
- Διεύθυνση Παραγωγής: Στέλα Τενεκετζή
- Παίζουν: Δήμητρα Κούζα, Δήμητρα Λαρεντζάκη, Έλενα Μαυρίδου
ΤΙΜΕΣ ΕΙΣΙΤΗΡΙΩΝ ΠΕΡΙΟΔΕΙΑΣ
Γενική Είσοδος: 15 €
Φοιτητικό: 10 €
Οικογενειακό (4 άτομα): 20 €
Ελεύθερη Είσοδος με την κάρτα ανεργίας
Προπώληση: Γενική Είσοδος 10 ευρώ
ΗΜΕΡΕΣ & ΩΡΕΣ ΠΑΡΑΣΤΑΣΕΩΝ:
5/9 Τεχνόπολις Ηρακλείου
7/9 Βάμος
18/9 Φεστιβάλ Ρεματιάς – Χαλάνδρι
20/9 Φεστιβάλ Πέτρας – Πετρούπολη
29/9 Διεθνές Φεστιβάλ Κουκλοθεάτρου & Παντομίμας Κιλκίς
30/9 Αλεξανδρούπολη
3/10 – 5/10 Γιάννενα – ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ.
7/10 Σέρρες – ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ.
8/10 – 9/1 Δράμα
12/10 – 14/10 Λάρισα – ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ.
29/10 – 30/10 Θεσσαλονίκη – Φεστιβάλ Δημητρίων
Η περιοδεία της παράστασης θα καταλήξει στην Αθήνα όπου και θα παρουσιαστεί σε κεντρικό θέατρο για σειρά παραστάσεων.
ΕΡΧΟΝΤΑΙ…
«Οι Περιπλανήσεις του Οδυσσέα» από το Stanford Summer Theater
Το Stanford Summer Theater του 2ου Καλύτερου Πανεπιστήμιου στον κόσμο, του Πανεπιστήμιου Στάνφορντ από τις ΗΠΑ, σύμφωνα με τη σχετική λίστα κατάταξης που δημοσιεύτηκε τον Αύγουστο 2012, και του πρώτου όσον αφορά στην επεξεργασία θεμάτων Αρχαίου Δράματος και Κλασικών Σπουδών, στα οποία δίνει ιδιαίτερο βάρος, δραματοποίησε και θα παρουσιάσει στην Αθήνα στο Θέατρο του Ιδρύματος Μ. Κακογιάννης από τις 12 έως τις 15 Σεπτεμβρίου 2012, το έργο “Οι Περιπλανήσεις του Οδυσσέα”, που βασίζεται σε ένα κομμάτι του δεύτερου μεγάλου έπους της αρχαίας ελληνικής γραμματείας της “Οδύσσειας” του Ομήρου, στο οποίο συμμετέχουν επαγγελματίες καλλιτέχνες και διδάσκοντες στο Πανεπιστήμιο.
«Το χέρι» του Τιμ Κράουτς
Ο σπουδαίος μονόλογος του άγγλου συγγραφέα Τιμ Κράουτς Το χέρι που παίχτηκε την προηγούμενη θεατρική περίοδο με μεγάλη καλλιτεχνική επιτυχία στο Δώμα του Θεάτρου του Νέου Κόσμου θα παιχτεί στη Θεσσαλονίκη στο θέατρο Αυλαία από 5 έως 16 Σεπτεμβρίου. Από τις 18 Οκτωβρίου έως τον Δεκέμβριο θα ξαναπαιχτεί στην Αθήνα στο Δώμα του Θεάτρου του Νέου Κόσμου. Γραμμένο το 2003 το My Arm έχει πάρει εξαιρετικές κριτικές όπου και αν έχει παιχτεί, από την Αγγλία ως τον Καναδά και από τη Νότια Αμερική ως την Κορέα. Αφηγείται με τρόπο απλό, τρυφερό και οδυνηρά αστείο την ιστορία ενός κοριτσιού που αποφάσισε σε ηλικία δέκα ετών να σηκώσει το χέρι της ψηλά και να το κρατήσει. Τριάντα χρόνια μετά το κορίτσι με το σηκωμένο χέρι έχει γίνει διάσημο και το χέρι της έργο τέχνης. Ενα συγκινητικό έργο για τη σύγχρονη τέχνη, για το πώς μία αθώα κίνηση μπορεί να γίνει επαναστατική.
«Ένας κάποιος παράδεισος» της Βάνας Πεφάνη
Ένα σκληρό, σύγχρονο έργο, βασισμένο στη ζωή και το έργο του Ζαν Ζενέ. Υπάρχει δικαιοσύνη σ αυτόν τον κόσμο; Υπάρχει επιβράβευση και τιμωρία; Οι κακοί βρίσκονται στη φυλακή και οι καλοί δικαιώνονται;
Το έργο εκτυλίσσεται στη φυλακή όπου ο έγκλειστος για πολλοστή φορά, Ζενέ, προσπαθεί να τελειώσει ένα βιβλίο. Οι ήρωες ξεπηδούν απ’ την φαντασία του, παίρνουν σάρκα και οστά, ζουν την δική τους ζωή στο περιθώριο, μισούν και λατρεύουν το δημιουργό τους. Η πραγματικότητα και η φαντασία του συγγραφέα μπλέκονται τόσο, που αδυνατείς να καταλάβεις ποια είναι ποια. Ο κόσμος του Ζενέ –πιο επίκαιρος από ποτέ σήμερα-γίνεται ο καθρέφτης του κόσμου μας.
«Δεσποινίς Τζούλια» του Αυγούστου Στρίνμπεργκ
Η ηρωίδα του έργου του μεγάλου Σουηδού συγγραφέα, γραμμένο το 1888, έγινε το σύμβολο ενός «νέου είδους» ηρωίδας. Στα τέλη του 19ου αιώνα, η ιστορία της «ηθικής πτώσης» της κόρης ενός κόμη, η οποία για μία νύχτα έγινε ερωμένη του οδηγού του πατέρα της, θεωρήθηκε πολύ τολμηρή, αφού άγγιζε το θέμα των στενών, ψυχολογικών σχέσεων. Το έργο δεν δημοσιεύθηκε και η πρεμιέρα του το 1889 στην Ένωση Φοιτητών στη Δανία αποτιμήθηκε ως αποτυχία από τους κριτικούς. Στην Σουηδία, το έργο παρέμενε λογοκριμένο έως το 1906. Σήμερα, θεωρείται ως ένα από τα πιο δημοφιλή του Στρίνμπεργκ, και ένα από τα πιο πολυ-ανεβασμένα έργα του. Το έργο θα παρουσιαστεί στα πλαίσια των 47ων Δημητρίων στις 22 και 23 Σεπτεμβρίου στο Θέατρο της Εταιρείας Μακεδονικών Σπουδών στη Θεσσαλονίκη.
ΕΡΧΟΝΤΑΙ ΤΟ ΧΕΙΜΩΝΑ…
«Φαλακρή Τραγουδίστρια» του Ευγένιου Ιονέσκο
Πρόκειται για επανάληψη της θρυλικής παράστασης του σκηνοθέτη, που είχε σπάσει ταμεία τις χρονιές 2004 – 2006 στα θέατρα Επί Κολωνώ, ΚΘΒΕ και Βικτώρια και είχε αποσπάσει πλήθος θετικών κριτικών απο τον Τύπο. Η παράσταση θα παιχτεί με νεα διανομή.
Ο Ιονέσκο τοποθέτησε τέσσερις ανθρώπους επί σκηνής, τους απογύμνωσε από οποιαδήποτε προσωπικότητα, πρωτοβουλία ή ευθύνη, τους κλείδωσε στον κώδικα των συμβάσεων τους και τους έβαλε κατόπιν να συναντηθούν και να συνεννοηθούν. Και σα να μην έφτανε αυτό, τους πρόσθεσε τον ατίθασο χαρακτήρα μιας καμαριέρας, ενώ στη μέση περίπου του έργου τους στέλνει κι έναν απρόσκλητο επισκέπτη. Έναν πυροσβέστη, που έχει πάρει σβάρνα τα σπίτια της περιοχής και ψάχνει… μια πυρκαγιά.
Το πλούσιο σε συμβολισμούς αποτέλεσμα είναι τόσο ξεκαρδιστικά κωμικό, που οι θεατές συχνά διακόπτουν την παράσταση από τα γέλια! Η ισοπέδωση των πάντων και η «ανοησία», με την ουσιαστική έννοια του όρου, επικρατεί ως κυρίαρχο μέσο επικοινωνίας και αναδεικνύεται ως κάτι απόλυτα αληθινό. Το ρεαλιστικό ανέβασμα του έργου, από τον Δημήτρη Κομνηνό, αναδεικνύει καυστικά αυτή την «ανοησία» – συνθήκη που κυριαρχεί στη κυνική καθημερινότητα της Ελλάδας του 2012 – και καθιστά το έργο ιδιαίτερα επίκαιρο. Από τον Νοέμβριο του 2012 στο Θέατρο Βικτώρια.
«Άντρες έτοιμοι για όλα» των Stephen Sinclair και Anthony McCarten
Το 1997 είδαμε όλοι στον κινηματογράφο το φιλμ “Full Monty”. Ωστόσο το 1987 στην Νέα Ζηλανδία οι συγγραφείς Stephen Sinclair και Anthony McCarten είχαν παρουσιάσει μια κωμωδία με το ίδιο ακριβώς θέμα με τον τίτλο “Ladies Night”. Οι Παπαθανασίου και Ρέππας ανέλαβαν την απόδοσή του στα ελληνικά και σκηνοθετούν φέτος το χειμώνα την παραγωγή ΑΝΤΡΕΣ ΕΤΟΙΜΟΙ ΓΙΑ ΟΛΑ στο Θέατρο Λαμπέτη. Σε μια επαρχιακή πόλη μια αντροπαρέα, που δοκιμάζεται από πολλά και πολλαπλά οικονομικά προβλήματα, αποφασίζει να τα λύσει με ένα πρωτότυπο τρόπο. Η απελπισία οδηγεί ένα καφετζή (Κώστας Κόκλας), ένα ταξιτζή (Θανάση Ευθυμιάδη), ένα δημοτικό υπάλληλο (Γιάννη Τσιμιτσέλη), ένα φούρναρη (Κώστας Ευριπιώτη) και ένα σπουδαστή (Μάνος Ιωάννου) να γίνουν στρήπερ. Η παράδοξη επιλογή τους να βγάλουν χρήματα χορεύοντας γυμνοί, αναστατώνει την ζωή τους, την μικρή πόλη και τις γυναίκες τους. (Αντιστοίχως: Μαίρη Σταυρακέλλη, Ευαγγελία Μουμούρη, Πηνελόπη Αναστασοπούλου, Μαρία Φιλίππου και Νίκη Λάμη). Άντρες έτοιμοι για όλα. Πέντε Ελληνάρες που ξεπερνούν τον εαυτό τους σε μια καινούργια απολαυστική διασκευή του γνωστού μας θέματος. Από τέλη Οκτωβρίου στο Θέατρο Λαμπέτη.
«Ο Πατέρας» του Αύγουστου Στρίντμπεργκ
Τιμώντας τα 100 χρόνια από το θάνατο του Αύγουστου Στρίντμπεργκ, στην ιστορική σκηνή του Υπογείου του Θεάτρου Τέχνης θα ανέβει το εμβληματικό έργο του «Ο Πατέρας». Η παράσταση είναι συμπαραγωγή με το ΔΗΠΕΘΕ Ρούμελης ( με έδρα τη Λαμία), σε μετάφραση Νίκου Γκάτσου, σκηνοθεσία Λιλής Μελεμέ και σκηνικά-κοστούμια Ελένης Δουνδουλάκη. Με τους : Γιάννη Φέρτη -στον βασικό ρόλο – Μαρίνα Ψάλτη, Έρση Μαλικένζου, Δημήτρη Μυλωνά κ.α.
Δείτε αναλυτικά Θεατρικές παραστάσεις που προτείνουμε ΕΔΩ
Για αναφορές, δημοσιεύσεις και δελτία τύπου, μην ξεχνάτε να επικοινωνείτε μαζί μας στο [email protected]