Συνέντευξη | Χριστίνα Μαραγκόζη: «Πιστεύω ότι οι καλλιτέχνες δεν πρέπει να λένε δημόσια την πολιτική τους άποψή!»
Μια συνέντευξη με πολύ ενδιαφέρον έχετε την ευκαιρία να δείτε αμέσως τώρα στις οθόνες σας αφού η λαϊκή ερμηνεύτρια μας μίλησε για όλα… Για την σχέση της με το διαδίκτυο, για τον τρόπο που έχει εξελιχτεί η δισκογραφία, για την συνεργασία της με τον Φοίβο, για την κόρη της και φυσικά για πολλά ακόμη ενδιαφέροντα θέματα!
Σας καλωσορίζουμε στο tralala.gr… Αλήθεια πως είναι η σχέση σας με το διαδίκτυο;
Είμαι του διαδικτύου, το επιλέγω αλλά δυστυχώς δεν είμαι πολύ μυημένη, δεν παρακολουθώ πολλά πράγματα. Τώρα προσπαθώ λίγο έτσι να μάθω πως λειτουργεί.
Παρόλα αυτά έχετε δικές σας σελίδες στα social media;
Ναι, έχω τρία profile στο facebook και φυσικά την official page μου… Επιπλέον έχω instagram και πρόσφατα έφτιαξα και Twitter. Προσπαθώ και εγώ να μπω στη νέα μόδα.
Το νέο μου τραγούδι δεν το επέλεξα εγώ… Ο Φοίβος μου είπε αυτό είναι το τραγούδι για σένα
Πως σας φαίνεται αυτή η «νέα επικοινωνία» με τον κόσμο, μιας και το διαδίκτυο έχει μπει έντονα τα τελευταία χρόνια στη ζωή μας;
Εγώ μπήκα πριν από δύο χρόνια. Μου λέγανε όλοι μπες και όταν τελικά μπήκα διαπίστωσα ότι είναι ένας άλλος κόσμος, ένας παράλληλος κόσμος ο οποίος έχει τα καλά του, έχει και τα κακά του. Το καλό είναι ότι επικοινωνείς με κάποιους ανθρώπους, που μπορεί να έχεις χαθεί. Κάτι άλλο που έχω διαπιστώσει είναι ότι με το ίντερνετ οι άνθρωποι βγάζουν προς τα έξω πιο εύκολα πράγματα από ότι από κοντά. Τα αρνητικά βέβαια είναι ότι μέσα σε αυτό το κομφούζιο υπάρχουν και άνθρωποι μυστήριοι ή περίεργοι που πιθανόν να δημιουργήσουν θέματα. Αλλά οκ, σε όλα τα πράγματα υπάρχει το καλό και το κακό. Νομίζω πως είναι ένας καλός τρόπος επικοινωνίας, εμένα προσωπικά μου αρέσει.
Η αγάπη που παίρνετε από τον κόσμο, πλέον και από το διαδίκτυο πόσο σας γεμίζει, πόσο σας φτιάχνει τη μέρα, την καθημερινότητα;
Είναι το ίδιο όπως αν κάποιος σε σταματήσει στο δρόμο και σου πει μια καλή κουβέντα. Είναι το ίδιο πράγμα. Όμως επειδή εκεί εκφράζονται ακόμα πιο άνετα και πιο εύκολα είναι πολύ ωραίο. Μου στέλνουν και όμορφα μηνύματα. Είναι ωραίο αυτό για τον καλλιτέχνη, είναι δικαίωση.
Στη δουλειά σας πόσο μπορεί να βοηθήσει το διαδίκτυο έτσι όπως έχει μπει πλέον στην καθημερινότητά μας;
Νομίζω ότι μπορεί να βοηθήσει πολύ. Πια τα πάντα προκύπτουν μέσω ηλεκτρονικών υπολογιστών. Για παράδειγμα δεν υπάρχουν cd, τα τραγούδια μας βγαίνουν μέσω διαδικτύου. Έχει μπει για τα καλά στη ζωή μας και είναι κάτι που δεν μπορούμε να βγάλουμε έξω από αυτή.
Το τι μου αρέσει εμένα και τι όχι είναι πολύ σχετικό. Εμένα θα μου άρεσε να υπήρχε το βινύλιο ας πούμε, αλλά αυτό είναι σχετικό. Δεν μπορούμε να μείνουμε πίσω, αφού τα πράγματα τρέχουν
Σε τι φάση σας συναντάμε αυτή την περίοδο;
Με συναντάτε σε μια όμορφη φάση, έχω κάνει πρόσφατα καινούριο τραγούδι και «επανήλθα» στη δουλειά να το πω έτσι αν και πάντα τραγουδούσα. Είχα μια ενεργό δράση, απλώς τώρα μπήκα λίγο πιο έντονα στα πράγματα, γιατί έχω κάνει ένα καινούριο τραγούδι και προσπαθούμε να το γνωστοποιήσουμε, να του δώσουμε ώθηση.
Ο τίτλος είναι «Στο μυαλό μου», είναι ένα ωραίο λαϊκού ύφους τραγούδι, έτσι μπορούμε να το χαρακτηρίσουμε;
Ναι λαϊκό, είναι μια ρούμπα ας πούμε.
Πως το επιλέξατε αλήθεια για την επάνοδο σας;
Δεν το επέλεξα. Ο Φοίβος μου είπε αυτό είναι το τραγούδι για σένα. Και το αναφέρω αυτό γιατί ο Φοίβος έχει μια τεράστια εμπειρία όλα αυτά τα χρόνια με τους τόσους τραγουδιστές που έχει συνεργαστεί, πιστεύω ήξερε τι θα μου πηγαίνει. Και πραγματικά μου πάει το τραγούδι πάρα πολύ.
Επειδή μου αναφέρατε τον Φοίβο, αυτή η συνεργασία πως προέκυψε;
Με τον Φοίβο είχα συνεργαστεί ξανά στο παρελθόν, πριν από δεκαεφτά χρόνια μου είχε δώσει ακόμη ένα τραγούδι του. Μετά ψιλοχαθήκαμε και βρεθήκαμε πέρυσι τυχαία στην Σκιάθο, τα ξαναείπαμε και αποφασίσαμε να κάνουμε πάλι ένα τραγούδι.
Τώρα ανήκετε στο δυναμικό της Spicy. Πως αισθάνεστε για αυτό και ποιες είναι οι προσδοκίες σας από αυτή τη δισκογραφική εταιρία; Με βάση πάντα και τα σημερινά δεδομένα πλέον.
Κοίταξε τα σημερινά δεδομένα και εγώ τώρα τα γνωρίζω. Είχα να κάνω δίσκο πολλά χρόνια, από το 2007 και κάποια πράγματα σίγουρα έχουν αλλάξει. Είναι μια εταιρία, όπως όλες οι εταιρίες και απλώς προσπαθούμε να δουλέψουμε το τραγούδι. Τα αποτελέσματα θα φανούν με τον καιρό, είναι κάτι που δεν μπορώ να στο απαντήσω τώρα.
Αν δεν προκαλέσεις ή αν δεν κάνεις μπαμ δεν έρχεται στο φως τίποτα έτσι κι αλλιώς
Παρατηρείτε αλλαγές στη δισκογραφία από το δικό σας ξεκίνημα μέχρι σήμερα; Έχουν αλλάξει πολύ τα πράγματα;
Τεράστια αλλαγή, δεν υπάρχει τίποτα κοινό. Εγώ τον πρώτο μου δίσκο τον έκανα το 1987, καταλαβαίνεις πόσο πίσω είναι, τότε υπήρχαν ακόμα δίσκοι, τώρα δεν υπάρχουν, έχουν καταργηθεί και αυτό ήδη είναι μεγάλη αλλαγή. Τότε υπήρχαν οι δίσκοι, τους χορταίναμε, ανοίγαμε, βλέπαμε τα εξώφυλλα μέσα, ήταν μια διαδικασία πολύ ωραία αυτή. Μετά βγήκε το cd, τώρα τείνει να καταργηθεί και αυτό. Γιατί πια βγαίνουν ιντερνετικά τα πάντα. Οπότε είναι μεγάλες οι αλλαγές, τεράστιες.
Αυτή η αλλαγή εσάς σας αγχώνει με βάση πάντα και τη δύσκολη οικονομική κατάσταση της χώρας αρκετά χρόνια τώρα;
Είναι η εξέλιξη των πραγμάτων αυτή και πρέπει να την ακολουθήσουμε. Το τι μου αρέσει εμένα και τι όχι είναι πολύ σχετικό. Εμένα θα μου άρεσε να υπήρχε το βινύλιο ας πούμε, αλλά αυτό είναι σχετικό. Δεν μπορούμε να μείνουμε πίσω, αφού τα πράγματα τρέχουνε. Θα πρέπει λοιπόν και εμείς να προσαρμοστούμε στα καινούρια δεδομένα και να αποδεχθούμε κάποια πράγματα που βάση τεχνολογίας πρέπει να ακολουθήσουμε.
Τι ήταν αυτό που σας έκανε να κάνετε ένα μικρό διάλειμμα από τη δισκογραφία;
Καταρχήν το γεγονός ότι γέννησα την κόρη μου και αυτό ήταν ένα πολύ σημαντικό για μένα, ήθελα να αφοσιωθώ στο παιδί και να το μεγαλώσω εγώ. Το δεύτερο ήταν όλο αυτό το πράγμα, οι αλλαγές που είπες πριν, μου ήρθαν λίγο απότομα, ώσπου κάποια στιγμή δεν ήξερα αν έπρεπε να είμαι μέσα σε αυτό το παιχνίδι ή απέξω και αποφάσισα ότι ήθελα να είμαι λίγο παρατηρητής, έτσι ώστε να μπορέσω να δω τι θέλω να κάνω, διότι υπήρχαν καινούρια δεδομένα, κάποια εκ των οποίων εμένα με ξινίζανε κιόλας. Αυτά τα δυο πράγματα ήταν που με κάνανε να πάρω τις αποστάσεις μου. Δεν απείχα εντελώς βέβαια, έκανα τις συναυλίες μου όλα αυτά τα χρόνια και μάλιστα το 2007 έκανα και ένα cd με έντεχνους δημιουργούς. Υπήρχα στον χώρο απλώς οι δουλειές μου δεν είχαν, αυτό το πως το λένε, το «φως» που πρέπει για να φαίνονται.
Μου λέτε δεν ήρθαν στο «φως»… Τι εννοείται με αυτό;
Αν δεν προκαλέσεις ή αν δεν κάνεις μπαμ δεν έρχεται στο φως τίποτα έτσι κ αλλιώς. Αυτές οι δουλειές ήταν πολύ low profilε, και αν με ρωτάς, όχι δεν ήθελα να είναι έτσι, φυσικά αυτή η δουλειά που έκανα το 2007 ήθελα να έχει αποδοχή από τον κόσμο αλλά παίζουν τόσα πολλά πράγματα ρόλο που ο κόσμος δεν πήρε καν είδηση την συγκεκριμένη δουλειά.
Μου αναφέρατε για αυτή τη δουλειά ότι έγινε από έντεχνους δημιουργούς. Ο όρος «έντεχνος» και αντίστοιχα «εμπορικός» που συνηθίζεται στην Ελλάδα, ισχύει για εσάς , το πιστεύετε;
Εμένα δεν μου αρέσει καθόλου αυτό το πράγμα. Δεν μου αρέσουν οι ταμπέλες γενικότερα. Δηλαδή τι έντεχνος και λαϊκός και ροκάς και δεν ξέρω εγώ τι…;;; Η μουσική είναι μια. Εν πάση περιπτώσει, γίνονται αυτοί οι διαχωρισμοί, καλώς ή κακώς γίνονται. Αυτό το cd που είχα κάνει ήταν με τον Μαχαιρίτσα, τον Ζιώγαλα, τον Πυροβολάκη, τον Πασχαλίδη, ήταν άλλου ύφους τέλος πάντων για αυτό χρησιμοποίησα πριν τον όρο αυτό παρόλο που πραγματικά δεν μου αρέσει καθόλου.
Όλοι οι καλοί τραγουδιστές μπορούν να τραγουδήσουν τα πάντα. Εμένα όταν μου βάζουν ταμπέλα με αγχώνει αυτό το πράγμα
Επειδή λοιπόν έχετε τραγουδήσει και αυτό το ύφος και το πιο λαϊκό. Πιστεύετε ότι ένας καλλιτέχνης μπορεί να τραγουδήσει εύκολα τα πάντα;
Ένας καλός τραγουδιστής , ναι μπορεί. Όλοι οι καλοί τραγουδιστές μπορούν να τραγουδήσουν τα πάντα. Εμένα όταν μου βάζουν ταμπέλα με αγχώνει αυτό το πράγμα. Για παράδειγμα μπορεί το πρωί να γουστάρω να ακούσω ροκ, το βράδυ να θέλω να ακούσω τζαζ και το μεσημέρι να τραγουδάω σμυρναίικα. Γιατί να μου το στερήσουν αυτό δηλαδή; Γιατί δεν μπορώ να το κάνω; Θεωρώ ότι ένας καλός τραγουδιστής μπορεί να πει τα πάντα. Άλλο αν του αρέσει κάποιο συγκεκριμένο είδος. Αλλά εδώ σου βάζουν μια ταμπέλα και σου λένε εσύ είσαι λαϊκή τραγουδίστρια γιατί είπες αυτό;;; Γιατί το θέλω, γιατί νιώθω την ανάγκη να το κάνω. Και γιατί όχι;
Κατ΄ επέκταση μπορεί να εμφανίζεται ένας καλλιτέχνης με την ίδια ευκολία είτε σε μουσικές σκηνές ή είτε σε μεγάλα νυχτερινά κέντρα;
Αυτό το προσδιορίζουν πιο πολύ τα τραγούδια που κάνεις. Αν κάνεις για παράδειγμα λαϊκό τραγούδι και βγαίνει σε cd ξέρεις περίπου που θα βγεις να τραγουδήσεις. Όμως παράλληλα μπορείς να κάνεις και κάτι άλλο. Δηλαδή τι με εμποδίζει εμένα να πάω σε μια μουσική σκηνή ας πούμε και να τραγουδήσω κάποια άλλα πράγματα; Σε μια άλλη φάση.
Πόσο εύκολα μπορεί να είναι το να βλέπουν τη Χριστίνα Μαραγκόζη σε μια μουσική σκηνή και την Παρασκευή ή το Σάββατο σε νυχτερινό κέντρο; Πόσο ανοιχτοί είμαστε σε αυτό;
Δεν είμαστε ανοιχτοί. Όχι. Για αυτό βάζουμε και τις ταμπέλες. Αυτό είναι που με ενοχλεί εμένα. Εγώ σαν άνθρωπος τολμώ πράγματα πολλά και μου αρέσει να διαφοροποιούμαι σε σχέση με το τι έκανα πέρυσι, τι έκανα φέτος ή τι θα κάνω του χρόνου. Είμαι έτσι σαν άνθρωπος, στη ζωή μου. Αλλά εδώ στην Ελλάδα εγκλωβίζομαι λίγο με όλα αυτά. Εγκλωβίζομαι με τον τρόπο σκέψης, αυτό εννοώ. Θα μου άρεσε να ήταν λίγο πιο ανοιχτά τα μυαλά βρε παιδί μου. Να το δέχονται.
Οι δημόσιες σχέσεις βοηθάνε να αναδειχθεί η δουλειά κάποιου καλλιτέχνη;
Ε ναι, μόνο οι δημόσιες σχέσεις πια βοηθούν!
Αυτό πόσο σας ενοχλεί;
Πάρα πολύ γιατί εγώ έζησα μια εποχή που υπήρχε το «pr» αλλά δεν ήταν το άλφα και το ωμέγα, δηλαδή έδιναν βάση στη φωνή, λέγανε αν είναι καλός τραγουδιστής ή καλή τραγουδίστρια, θα γίνει. Ψάχνανε οι παραγωγοί και τα μαγαζιά τραγουδιστές, τώρα ψάχνουνε ωραίες κοπέλες, δεν ψάχνουνε φωνές. Δεν γίνεται να μην με ενοχλεί, γιατί εγώ τραγουδάω, δεν έχω κάτι άλλο να προσφέρω και δεν βασίζομαι κάπου αλλού, μόνο στη φωνή μου. Και πολλοί άλλοι δεν το λέω μόνο για μένα, απλώς αναφέρομαι στον εαυτό μου τώρα. Θεωρώ ότι αφού είσαι τραγουδιστής πρέπει να εστιάσεις στη φωνή και πουθενά άλλού. Δεν λέω είναι ωραίο να έχεις και μια ωραία εικόνα, δεν το συζητάμε, το να είναι μια κοπέλα όμορφη και να έχει και καλή φωνή είναι ευχής έργον, αλλά το να έχει μόνο ωραίο σώμα και καθόλου καλή φωνή, ε δεν ξέρω κατά πόσο βολεύει αυτό το πράγμα.
Από το ξεκίνημα σας μέχρι τώρα τι δυσκολίες αντιμετωπίσατε ώστε να κάνετε το όνειρό σας πραγματικότητα;
Ευτυχώς ξεκίνησα σε μια εποχή που δεν υπήρχαν όλα αυτά τα μέσα ενημέρωσης, υπήρχε μόνο η Ερτ και υπήρχε αξιοκρατία. Δεν έκανα αμέσως καριέρα, δούλεψα αρκετά χρόνια με καταξιωμένους τραγουδιστές τότε, δούλεψα τη φωνή μου, εστίασα σε αυτό. Είχα τη σιγουριά ότι θα κάνω κάτι γιατί πραγματικά αγαπούσα αυτό που έκανα. Αυτό και μόνο αυτό όμως, όχι τα γύρω γύρω. Αυτός ήταν ο έρωτάς μου, η αγάπη μου και εξακολουθεί να είναι. Απλώς τώρα όλα τα γύρω γύρω δεν μου αρέσουν. Όπως και τότε δεν μου άρεσαν γιατί πάντα υπήρχαν αλλά όχι σε τόσο μεγάλο βαθμό.
Στην Ελλάδα εγκλωβίζομαι με τον τρόπο σκέψης μας… Θα μου άρεσε να ήταν λίγο πιο ανοιχτά τα μυαλά βρε παιδί μου
Τα όρια σας ποια ήταν; Θα θυσιάζατε ας πούμε την προσωπική σας ζωή στο βωμό της καριέρας;
Όχι!!! Εγώ είχα ένα καλό, δεν ήμουν ποτέ ματαιόδοξη και ευτυχώς που δεν ήμουν γιατί η ματαιοδοξία είναι αυτή που σε κάνει να παραβλέπεις κάποια πράγματα, τις αξίες σου σαν άνθρωπος και να κάνεις παραχωρήσεις. Παραχωρήσεις έκανα αλλά μέχρι εκεί που επέτρεπε η αξιοπρέπειά μου. Πάντα κάνεις παραχωρήσεις, εδώ συμβιώνεις με έναν άνθρωπο και πάλι κάνεις, πόσο μάλλον στη δουλειά. Έκανα και εγώ λοιπόν, λογικό όμως όχι τέτοιες που να με προσβάλλουν ως άνθρωπο, που να πατήσουν τις ηθικές αξίες μου και γενικά αυτό που είμαι εγώ.
Λάθος επιλογές, κάνατε;
Βέβαια. Κάποιες λάθος επιλογές σε τραγούδια, κάποιες λάθος επιλογές σε συνεργασίες. Αυτά δεν γίνεται να μην τα κάνεις. Όταν ξεκινάς δεν έχεις και την απαραίτητη εμπειρία. Αν ξεκίναγα τώρα με την εμπειρία που έχω θα ήξερα και τι θα έκανα. Αλλά εδώ στην Ελλάδα επειδή μανατζάρουμε και τους εαυτούς μας κατά κάποιο τρόπο, δεν το έχουμε όλοι αυτό το ταλέντο. Εμείς είμαστε τραγουδιστές. Δεν μπορείς να έχεις το ταλέντο να μανατζάρεις τον εαυτό σου και να κάνεις και κάτι άλλο. Άλλοι το κάνουν καλά και άλλοι όχι.
Έχουμε σωστούς μάνατζερ πιστεύετε που να μπορούν να βοηθήσουν ουσιαστικά έναν καλλιτέχνη;
Όχι! Υπάρχουν κάποιοι άνθρωποι που μπορούν να βοηθήσουν αλλά μάνατζερ όπως στο εξωτερικό δεν υπάρχουν εδώ στην Ελλάδα.
Αν σας ζητούσα να πείτε ένα «Ευχαριστώ» σε κάποιον που σας στήριξε στην πορεία σας ποιος θα ήταν αυτός;
Υπάρχουν πολλοί που με στηρίξανε αλλά αν θα σκεφτόμουν κάποιον να πω ένα ευχαριστώ, που του το έχω πει βέβαια, του έχω πει τόσα πολλά ευχαριστώ, που περισσεύουν πια, θα ήταν ο Αντώνης Βαρδής, με τον οποίο ξεκίνησα και τότε μου είχε δώσει τα τραγούδια μου. Βέβαια και ο Χρήστος Νικολόπουλος, ο Γιάννης Σπανός, πολλοί σημαντικοί συνθέτες ήταν δίπλα μου. Όμως ξέρεις τι γίνεται Σοφία, όλα αυτά δεν είναι ένα πράγμα, είναι ένα σύμπλεγμα πραγμάτων. Δηλαδή παίζει ρόλο το τραγούδι που θα σου δώσει κάποιος, ο τρόπος που θα το πεις, πολλά πράγματα.
Τελικά ένα τραγούδι το κάνουν επιτυχία οι δημιουργοί του ή ο καλλιτέχνης που το ερμηνεύει;
Είναι όλα μοιρασμένα στα ίσα. Δηλαδή ο στίχος, η μουσική και η ερμηνεία, αν όλα αυτά είναι μοιρασμένα στα ίσα, τότε αυτό είναι το τέλειο τραγούδι. Από εκεί και πέρα, υπάρχουν τραγουδιστές που μπορούν να ανεβάσουν ένα τραγούδι, να είναι δηλαδή μέτριο και να το ανεβάσουν με τη φωνή τους, υπάρχει όμως και η περίπτωση να είναι ωραίο το τραγούδι και ο καλλιτέχνης να μην το πει καλά και να το υποβιβάσει. Παίζουν όλα ρόλο.
Αυτή η δουλειά θέλει πολύ τρέξιμο, σου παίρνει χρόνο και ειδικά όταν έχεις και παιδί δεν είναι εύκολο να μπορέσεις να τα κάνεις όλα εξίσου καλά. Πάντα λειτουργεί το ένας εις βάρος του άλλου θεωρώ εγώ
Η πιο σπουδαία συνεργασία σας ποια ήταν;
Ήταν πολλές. Μια από αυτές ήταν η συνεργασία στον Ζυγό με τη Χαρούλα Αλεξίου. Από τις πιο ωραίες σεζόν που πέρασα. Όταν συνεργάστηκα με την Μαρινέλλα και τον Γιάννη Πάριο στην Νεράιδα το 1987, τότε που έκανα και τον δίσκο μου προς το τέλος της σεζόν, ήταν εξίσου σημαντική. Η συνεργασία μου επίσης με την Σωτηρία Μπέλλου και τον Μητσιά, όταν ήμουν πιτσιρίκα, μόλις ξεκίναγα και κάναμε τότε συναυλίες σε όλη την Ελλάδα, ήταν πάρα πολύ σημαντικό για εμένα. Πάρα πολλές συνεργασίες ήταν σημαντικές.
Μου αναφέρατε συνεργασίες με τεράστια ονόματα. Ήταν άλλης πάστας καλλιτέχνες αυτοί;
Ε, ήταν. Δεν φαίνονται; Δε φαίνεται η διαφορά;;; (γέλια)
Ήταν ανοιχτοί στο να βοηθήσουν ένα νέο καλλιτέχνη;
Δεν ξέρω να σου πω με σιγουριά πόσο ανοιχτοί ήταν στο να βοηθήσουν ή όχι, εγώ πάντως είχα μια πολύ καλή συνεργασία μαζί τους. Τα τραγούδια «Κλείστε τις πόρτες» και «Θα προχωράμε μαζί», είναι του Γιάννη Πάριου και πρόκειται σίγουρα για μεγάλες επιτυχίες μου οπότε με αυτή την έννοια, ναι με στήριξαν, η συνεργασία μου ήταν άψογη με όλους.
Ποιο τραγούδι σας από όσα έχετε πει και έχουν γίνει επιτυχίες πιστεύετε ότι ξεχωρίζει λίγο περισσότερο στις καρδιές του κόσμου;
Νομίζω το «Θα προχωράμε μαζί», είναι πραγματικά πολύ όμορφο κομμάτι.
http://www.youtube.com/watch?v=yhkvlpFXuvQ
Για εσάς;
Για μένα πολλά που είναι άγνωστα στον κόσμο.
Πολλοί συνάδελφοί σας μου το λένε αυτό… τραγούδια που έχουν αγαπήσει εκείνοι, αλλά δεν είχαν την ίδια ανταπόκριση στον κόσμο. Γιατί γίνεται αυτό;
Παλιά κάναμε τον δίσκο και βάζαμε περίπου δώδεκα τραγούδια. Βάζαμε λοιπόν κάποια που θα άρεσαν σίγουρα στον κόσμο και κάποια άλλα πιο σιγανά και αργά, που συνήθως αυτά τα ακούνε πιο ψαγμένοι άνθρωποι. Δεν τα ακούει ο πολύς ο κόσμος. Εγώ την ψυχούλα μου λοιπόν την βρίσκω σε αυτά τα τραγούδια. Όχι ότι δεν μου αρέσουν και τα τραγούδια μου που έγιναν επιτυχία όπως το «Κλείστε τις πόρτες», το «Σαν ψέμα», το «Θα προχωράμε μαζί», είναι και αυτά πολύ ωραία τραγούδια, αλλά υπάρχουν και κάποια άλλα που για μένα έχουν ξεχωριστή σημασία.
Τα ραδιόφωνα πόσο αντικειμενικό λειτουργούν; Μπορούν να κατασκευάσουν μια επιτυχία;
Να την απαντήσω αυτή την ερώτηση;;; Είναι γνωστό ότι τα ραδιόφωνα καθορίζουν τη γνωστοποίηση ενός τραγουδιού. Έτσι δεν είναι; Όσο πιο πολύ παιχτεί, τόσο πιο πολύ θα το μάθει ο κόσμος. Τόσο πιο πολύ θα αγαπηθεί. Γιατί άμα κάποιος δεν ξέρει το τραγούδι πως θα το αγαπήσει; Άρα λοιπόν ο ρόλος τους είναι πάρα πολύ σημαντικός.
Η επιλογή λοιπόν των Play list που επιλέγουν πόσο αντικειμενική είναι;
Αυτό είναι μια άλλη ιστορία. Δεν μπορώ να το απαντήσω εγώ. Θα πω απλά ότι δεν μου αρέσει αλλά αυτή είναι η πραγματικότητα.
Από τους καλλιτέχνες της νεότερης γενιάς, υπάρχουν κάποιοι που ξεχωρίζετε;
Εννοείται ότι υπάρχουν αλλά δεν θα αναφερθώ σε ονόματα. Πάντως είναι παρήγορο πως μέσα σε όλο αυτό το συρφετό, υπάρχουν και κάποιοι τραγουδιστές και τραγουδίστριες που είναι ταλέντα μεγάλα.
Πόσο εύκολο είναι το επάγγελμα του καλλιτέχνη να έχει και ισορροπία στην προσωπική του ζωή;
Δεν είναι και πολύ εύκολο και θα σου πω γιατί. Γιατί αυτή η δουλειά θέλει πολύ τρέξιμο, σου παίρνει χρόνο και ειδικά όταν έχεις και παιδί δεν είναι εύκολο να μπορέσεις να τα κάνεις όλα εξίσου καλά. Πάντα λειτουργεί το ένας εις βάρος του άλλου θεωρώ εγώ. Πριν κάνω το παιδί έλεγα μπορώ να τα συνδυάσω όλα, στα λόγια είναι εύκολο, στην πράξη διαφέρει, το παιδί σε θέλει 24 ώρες το εικοσιτετράωρο. Βέβαια για να είσαι και ισορροπημένος άνθρωπος πρέπει να έχεις και το επάγγελμά σου, πρέπει να διοχετεύσεις ενέργεια και σε πράγματα άλλα που αγαπάς, πρέπει να υπάρχει ισορροπία.
Αν η κόρη σας, σας πει μετά από μερικά χρόνια ότι θέλει να ασχοληθεί με το επάγγελμα της μαμάς τι θα πείτε;
Στην ευχή της Παναγίας, τι θα της έλεγα; Κοίταξε, δεν θα μου άρεσε, αλλά οκ, επιλογή της θα ήταν. Θα στηρίξω το παιδί μου ότι και αν ακολουθήσει. Δεν θα κάνει αυτά που θέλω εγώ, θα κάνει αυτά που θέλει εκείνη. Στα παιδιά μας πρέπει να είμαστε πάντα πλάι, να τα στηρίζουμε σε ότι κάνουν. Πιστεύω ο άνθρωπος πρέπει να κάνει πάντα αυτό που αγαπάει για να μπορεί να έχει εξέλιξη, αν δεν κάνει αυτό που αγαπάει, πιστεύω ότι δεν μπορεί να προχωρήσει.
Οι μουσικές γνώσεις είναι απαραίτητες για να προχωρήσει ένας καλλιτέχνης;
Ναι είναι, εννοείται. Θα πρέπει όλοι οι καλλιτέχνες πέρα των φωνητικών ώστε να εξελίξουν τη φωνή τους να παίζουν και κάποιο μουσικό όργανο. Αυτό δεν θα το συγχωρέσω στον εαυτό μου, γιατί ξεκίνησα να μάθω κιθάρα και χρόνια τώρα αρχίζω και σταματάω. Είναι το απωθημένο μου το ότι δεν ξέρω να παίζω ένα μουσικό όργανο.
Βοηθάει δηλαδή αυτό πολύ;
Πάρα πολύ. Όταν κάνεις πρόβες πρέπει να μιλάς στους μουσικούς με την ορολογία τους, θα πρέπει να γνωρίζεις τι θα πεις. Πέρα από αυτό όμως γενικότερα είναι ένα επιπλέον εφόδιο.
Ως γονέας πόσο σας έχει επηρεάσει η οικονομική κρίση που επικρατεί τα τελευταία χρόνια και πόσο σας αγχώνει;
Πάρα πολύ. Με αγχώνει και με έχει επηρεάσει και είναι δύσκολα τα πράγματα για όλους μας, δεν θα αποτελέσω εξαίρεση εγώ. Ειδικά όταν έχεις παιδιά, όσοι έχουμε παιδιά ανησυχούμε παραπάνω για το μέλλον των παιδιών μας και το πως θα εξελιχθούν τα πράγματα. Αν ήμουν μόνη μου ίσως να μην ανησυχούσα τόσο.
Θα ήσασταν θετική στο να έφευγε ακόμα και στο εξωτερικό; Γιατί ίσως τα πράγματα εκεί είναι λίγο πιο εύκολα;
Μόνο αυτό θέλω, το θέλω πάρα πολύ να φύγει. Αν οι συνθήκες είναι έτσι, φυσικά, δεν μπορεί να χαντακωθεί ένας άνθρωπος και να μην ανοίξει τα φτερά του για να κάνει αυτό που θέλει όταν οι προοπτικές δεν είναι εδώ και είναι αλλού.
Πιστεύετε ότι κάποια στιγμή μπορούμε να ξεφύγουμε από όλο αυτό;
Νομίζω κανείς δεν το ξέρει αυτό το πράγμα. Έτσι όπως εξελίσσονται τα πράγματα, το ένα έρχεται μετά το άλλο και δεν πιστεύουμε αυτό που μας συμβαίνει. Δεν ξέρουμε τι θα φέρει η επόμενη μέρα. Κανείς δεν γνωρίζει όμως επειδή είμαι αισιόδοξος άνθρωπος, θέλω να πιστεύω ότι κάποια στιγμή θα βγούμε από αυτή τη φάση.
Αρκετοί συνάδελφοί σας εκφέρουν την άποψή τους δημόσια για όλα όσα συμβαίνουν και κάποιοι άλλοι όχι. Εσείς τι πιστεύετε;
Εγώ πιστεύω ότι οι καλλιτέχνες δεν πρέπει να λένε δημόσια την πολιτική τους άποψή! Οι καλλιτέχνες είναι καλλιτέχνες και ανήκουν σε όλο τον κόσμο, δεν πρέπει να κομματικοποιούνται γιατί μετά αρχίζει η αποκοπή από ορισμένα πράγματα. Θεωρώ, ότι οι καλλιτέχνες μπορούν να βοηθήσουν και να κάνουνε πράγματα ώστε να προσφέρουν στο σύνολο και στον άνθρωπο με άλλους τρόπους, με συναυλίες ας πούμε και όχι να παίρνουν θέση σε σοβαρά θέματα επειδή επηρεάζουν τη νεολαία. Κομματικά όχι, εγώ δεν θα το έκανα. Αλλά σεβαστό ό,τι και αν κάνει κάποιος.
Συνέντευξη στη Σοφία Μπεκιάρη
Φωτογραφίες: byRon
Απομαγνητοφώνηση: Λία Χριστοδούλου
Θερμές ευχαριστίες στο Seasons Café στο Μαρούσι για την άψογη φιλοξενία