Συνεντευξη | Κώστας Μηλιωτάκης: «Αυτό που κάνουμε με τον Ηλία Βρεττό δεν το κάνει άλλος στην Ελλάδα αυτή την στιγμή… Δεν αντιγράφεται!»
Ευγενικός και λίγο ντροπαλός μιας και δεν του αρέσει να μιλάει για τον εαυτό του και για τα όσα έχει καταφέρει ως σήμερα μας υποδέχτηκε με χαμόγελο και πραγματοποιήσαμε μια συνέντευξη άκρως αποκαλυπτική. Μας μίλησε για τα νέα του σχέδια, για την συνεργασία του με τον Ηλία Βρεττό, για τις λάθος επιλογές του ως σήμερα, για την κόρη του Νεφέλη, ενώ παράλληλα μας εκμυστηρεύτηκε την άποψη του για αρκετούς καλλιτέχνες που βρίσκονται στο προσκήνιο αυτή την περίοδο.
Κώστα σε συναντάμε στο δεύτερο «σπίτι» σου, το στούντιο… Διανύεις μια δημιουργική φάση;
Είμαι σε μια πολύ ωραία φάση, πολύ δημιουργική, ασχολούμαι πολύ με την δουλειά μου και τον εαυτό μου, πάρα πολλές ώρες (ακόμα και όταν κοιμάμαι σκέφτομαι), έχω αφήσει τον εαυτό μου ελεύθερο να δημιουργήσει, όπως την εποχή που δεν κοιτούσες τι κυκλοφορούσε δεξιά και αριστερά, που δεν κυκλοφορούσαν εμπορικά κομμάτια αλλά κομμάτια έμπνευση της στιγμής. Είμαι σε μια φάση που πειραματίζομαι και ασχολούμαι πιο πολύ με τον εαυτό μου γιατί τα είχα παρατήσει για δύο χρόνια, κάνω προτάσεις σε τραγουδιστές οι οποίοι με εμπιστεύονται και έχω καταλήξει ότι όταν δουλεύει κάποιος του ανοίγονται πόρτες και αυτή την στιγμή βλέπω ότι γίνεται κάτι καλό με την δουλειά μου!
Νιώθεις ότι είχες παραμελήσει λίγο τη δουλειά σου;
Είχα αφήσει την δουλειά μου δεν ασχολήθηκα για δύο χρόνια όσο θα έπρεπε και αυτό είναι κάτι που δεν πρόκειται να το ξανακάνω γιατί παίρνω πολλή ενέργεια μέσα από αυτό και μέσα από τον κόσμο και τα μηνύματα που μου στέλνει.
Είμαι σε μια φάση που πειραματίζομαι και ασχολούμαι πιο πολύ με τον εαυτό μου γιατί τα είχα παρατήσει για δύο χρόνια!
Τι εννοείς ακριβώς όταν μου λες «έχω αφήσει τον εαυτό μου ελεύθερο να δημιουργήσει, όπως την εποχή που δεν κοιτούσες τι κυκλοφορούσε δεξιά και αριστερά»;
Εννοώ αυτό το εμπορικό! Περάσαμε μια φάση στην μουσική που όλα ήταν «ρούμπες» πολύ συγκεκριμένες και ίδιες. Υπήρχε μία κατεύθυνση, στην οποία όλοι οι δημιουργοί μπερδευτήκαμε. Εγώ είμαι σε μία φάση που κάνω αυτό που γουστάρω επειδή μου αρέσει, και δεν κοιτάω τι είναι στην μόδα. Μπορεί και να πέσω στην μόδα αλλά θα είναι αποτέλεσμα αυτού που πραγματικά γουστάρω να κάνω.
Πόσο εύκολο είναι να πας «αντίθετα» από το υπόλοιπο ρεύμα, δηλαδή όταν οι περισσότεροι αναζητούν «αυτό πουλάει» όπως μου λες;
Γράφω και ποιοτικά και στοχευμένα αλλά και εμπορικά. Με τον Ηλία Βρεττό για παράδειγμα έχουμε μια πολύ καλή συνεργασία, μου έχει τυφλή εμπιστοσύνη και εγώ τον σέβομαι απόλυτα. Δημιουργούμε κάποια πράγματα που τα γουστάρει και εκείνος, τα γουστάρω και εγώ και αυτό βγαίνει προς τα έξω, άλλωστε πάντα παίζει ρόλο ο τραγουδιστής που είναι μπροστά.
θεωρώ ότι κάποιους τραγουδιστές τους έχω φτιάξει, όπως τον Γιώργο Τσαλίκη για παράδειγμα διότι δεν του έδωσα ένα τραγούδι, σχεδόν όλη η δισκογραφία του είναι δικιά μου, με καλά κομμάτια.
Προηγείται δηλαδή ο καλλιτέχνης από τον δημιουργό; Γιατί πολλές φορές υπάρχει μια σύγχυση και οι δημιουργοί πιστεύουν ότι αυτοί φτιάχνουν τον κάθε καλλιτέχνη.
Και εγώ θεωρώ ότι κάποιους τραγουδιστές τους έχω φτιάξει, όπως τον Γιώργο Τσαλίκη για παράδειγμα διότι δεν του έδωσα ένα τραγούδι, σχεδόν όλη η δισκογραφία του είναι δικιά μου, με καλά κομμάτια. Παίζει σίγουρα σημαντικό ρόλο ο τραγουδιστής γιατί εγώ μπορεί να έχω ένα πολύ καλό κομμάτι και να το δώσω σε κάποιον τραγουδιστή και να μην μπορεί να το υποστηρίξει. Έχει πολύ σημασία ο τραγουδιστής να έχει «Άστρο» που λέμε και να μπορεί να το πουλήσει, δηλαδή εγώ αν βαθμολογώ το κομμάτι μου με δέκα, ένας καλός τραγουδιστής μπορεί να το πάει στο εκατό.
Επιλέγεις τον τραγουδιστή που θα του δώσεις τα τραγούδια σου ή σε επιλέγουν;
Και τα δύο έχουν συμβεί. Εγώ δεν είμαι συνθέτης που έχω στο συρτάρι μουέτοιμα κομμάτια και θα τα δώσω σε όποιον μου τα ζητήσει. Αν για παράδειγμα μου έλεγε ο Τσαλίκης (και τον αναφέρω επειδή έχουμε ζήσει πολλά μαζί) μου έλεγε να του γράψω ένα κομμάτι, θα το έγραφα εκείνη τη στιγμή, δεν θα έλεγα «έχω ένα έτοιμο, πάρτο και πάμε», είμαι λίγο πιο ρομαντικός σε αυτά.
Η συνεργασία σου με τον Ηλία Βρεττό πως προέκυψε;
Είχαμε συνεργαστεί παλιά στο Romeo και εκεί γνωριστήκαμε. Μάλιστα εδώ να σου αποκαλύψω πως κάποια στιγμή είχα ένα κομμάτι στον δίσκο του αλλά δεν το ήξερα, ήταν το τραγούδι «Δεν υπάρχει». Μετά συνεργαστήκαμε ξανά στο Romeo όπου του έδωσα ακόμη ένα κομμάτι και σιγά σιγά αρχίσαμε να κάνουμε παρέα, πειραματιστήκαμε αρκετά στο στούντιο και είδαμε ότι δένει η χημεία. Είναι πολύ σημαντικό μια ομάδα να έχει χημεία.
Κάποια στιγμή είχα ένα κομμάτι στον δίσκο του Ηλία Βρεττού αλλά δεν το ήξερα, ήταν το τραγούδι «Δεν υπάρχει».
Έχετε αφήσει κανένα σημείο της Ελλάδας που δεν έχετε επισκεφτεί;
Πραγματικά είναι μαγικό όλο αυτό που ζούμε με τον Ηλία! Παίρνουν συνέχεια τηλέφωνο για εμφανίσεις. Εγώ αυτό που ζω σε αυτή την δύσκολη εποχή και με βλέπεις έτσι χαρούμενο, είναι επειδή παίρνουμε τόση αγάπη από τον κόσμο, μας δίνει ενέργεια για πολλά πράγματα. Είσαι πιο καλά μέσα στην μέρα σου, λειτουργείς διαφορετικά! Παίρνουμε στα social και ο Ηλίας και εγώ πολύ ωραία μηνύματα και από άντρες και από γυναίκες. Τα κολάζ που μας στέλνουν με τις εμφανίσεις μας είναι τόσο εξαιρετικά και πραγματικά τους ευχαριστούμε από καρδιάς για όλο αυτό που ζούμε.
Έτσι προέκυψε και το remix με τα νησιώτικα;
Η αγάπη του κόσμου όταν τα άκουγαν στα live μας ήταν τεράστια, έτσι αποφασίσαμε με τον Ηλία να τους κάνουμε αυτό το δώρο. Πρόκειται για ένα remix με αγαπημένα νησιώτικα που σου φτιάχνουν την διάθεση και η αλήθεια είναι πως γίνεται πανικός με το άκουσμα τους.
Είναι κάτι ξεχωριστό αυτό που δίνετε στον κόσμο, ένας τραγουδιστής και ένας συνθέτης σε συνδυασμό;
Εμείς δεν κάνουμε αυτό που κάνουν οι περισσότεροι τραγουδιστές. Εμείς κάνουμε τουλάχιστον δυο μισή ώρες πρόγραμμα σερί, ο κόσμος είναι με ανοιχτό το στόμα, διασκεδάζουν πραγματικά και όπου πάμε μετά θέλουν να μας ξανά δουν. Όλοι μένουν ευχαριστημένοι διότι αυτό που κάνουμε με τον Ηλία Βρεττό δεν το κάνει άλλος στην Ελλάδα αυτή την στιγμή. Δηλαδή δεν αντιγράφεται! Με τον Ηλία έχουμε μια πολύ καλή συνεργασία η οποία αρέσει στον κόσμο και μου δίνει μεγάλη δύναμη όλο αυτό.
Η Πάολα είναι πολύ καλή τραγουδίστρια και το αξίζει αυτό που ζει δεν το συζητάω, είναι απλή και πιστεύω ότι ο κόσμος θέλει παιδιά της διπλανής πόρτας … και ο Παντελίδης που κάποιοι λένε ότι δεν αξίζει, μπράβο του γιατί είναι αληθινός και του αξίζει αυτό που γίνεται.
Αυτό που σε κερδίζει σε εκείνον περισσότερο ποιο είναι και δουλεύεις μαζί του;
Είμαστε στην ίδια συχνότητα, ταιριάζουμε σαν άνθρωποι και είναι ανοιχτός σε νέες ιδέες! Είναι ένας άνθρωπος και καλλιτέχνης με σεβασμό. Χαίρομαι γιατί τον αγαπά το κοινό πολύ και έχει κοντά του και πιο νέα παιδιά όπως η κόρη μου η Νεφέλη που είναι ερωτευμένη με τον Ηλία.
Μου αναφέρεις την Νεφέλη και τον «έρωτα» της για τον Ηλία… Πως διαχειρίζεσαι το γεγονός ότι η κόρη σου μεγαλώνει και θα υπάρξει και η στιγμή που όντως θα είναι με κάποιο αγοράκι;
Κοίτα η Νεφέλη είναι 12 χρονών οπότε φυσιολογικό είναι να της αρέσουν τα αγόρια της ηλικίας της αν και μου φαίνεται λίγο περίεργο που έμαθα ότι τα έχει φτιάξει με ένα αγόρι στην τάξη της. Το παίρνω χαλαρά γιατί είμαι μοντέρνος μπαμπάς, τα βλέπω απλά τα πράγματα, είμαι ήσυχος επίσης γιατί η πρώην γυναίκα μου η Νίκη την έχει μεγαλώσει πάρα πολύ σωστά, έχει κάνει απίστευτη δουλειά, και έτσι είμαι και εγώ ήρεμος. Δεν έχω άγχος έχει πολύ καλές βάσεις η Νεφέλη.
Ο χώρος αυτός έχει πολλά φώτα, φοβάσαι μήπως κάποια στιγμή ψωνιστεί ή αλλάξει η δική της συμπεριφορά στους γύρω της, λόγω της δικής σου δουλειάς;
Τα έχουμε μυθοποιήσει τα πράγματα η αλήθεια είναι! Με παίρνει και μου λέει : «Μπαμπά ο Βρεττός είναι καλό παιδί, είσαι μαζί του; Έχει σχέση; Θα μου δώσεις το τηλέφωνό του;»… Έχεις ξεφύγει της απαντώ εγώ, σοβαρέψου! Η μισή τάξη είναι ερωτευμένη με τον Βρεττό και η άλλη μισή με εμένα. Είναι λίγο περίεργο όλο αυτό αλλά δεν είμαι ο αυστηρός μπαμπάς, μιλάμε πολύ χύμα με την Νεφέλη και πιστεύω πως δεν θα έχουμε τέτοιου είδους προβλήματα.
Θα σου άρεσε να ασχοληθεί με το επάγγελμα αυτό όταν μεγαλώσει;
Όχι! Λυπάμαι τους τραγουδιστές της νέας γενιάς γιατί η διάρκεια τους είναι για λίγο! Όχι επειδή δεν μπορεί κάποιος να ξεχωρίσει αλλά γιατί είναι κάποια άτομα σε άλλες θέσεις που δεν τους αφήνουν να ολοκληρώσουν το όνειρό τους!
Λυπάμαι τους τραγουδιστές της νέας γενιάς γιατί η διάρκεια τους είναι για λίγο!
Πραγματικά πιστεύεις ότι είναι τόσο δύσκολο στην εποχή μας να ξεχωρίσουν άτομα και να κάνουν καριέρα όπως παλιότερα;
Αυτό δεν πρόκειται να ξαναγίνει ποτέ στην Ελλάδα! Δεν πρόκειται να υπάρξει ξανά Άννα Βίσση. Δεν νομίζω ότι μπορεί να γίνει αυτό πια. Είναι όλοι για λίγο!
Παρόλα αυτά είδαμε επανεμφάνιση του Διονύση Σχοινά στο πλευρό σου. Πως προέκυψε αυτή η συνεργασία;
Με τον Διονύση ξανασυνεργαζόμαστε μετά από δέκα χρόνια χάρη στον καλύτερο μου φίλο και μουσικό τον Κώστα Λαϊνά, εκείνος μας έφερε σε επαφή. Μόλις κυκλοφορήσαμε ένα δυναμικό κομμάτι με τίτλο «Μύκονος» και ήδη έχει ξεχωρίσει και αγαπηθεί, γίνεται πανικός και λαμβάνουμε πολύ αγάπη στα social media.
Το ραδιόφωνο μπορεί να κάνει ένα τραγούδι επιτυχία έστω και αν δεν είναι;
Και αυτό γίνεται!!! Πολλές φορές έχω ακούσει ένα τραγούδι που δεν μου αρέσει και μετά δεν μπορώ να ξεκολλήσω, το έχω συνηθίσει τόσες φορές που το έχω ακούσει. Είναι μεγάλη συζήτηση το θέμα με τα ραδιόφωνα και πόσο μπορεί μια εταιρία ή ένα σύστημα να αφήσει ένα τραγουδιστή από το ένα να φτάσει στο δέκα, είναι πολύ δύσκολο στην εποχή μας. Είναι πολύ μεγάλη ανοιχτή πληγή! Δεν θα βρούμε ποτέ λύση μάλλον!
Υπάρχουν κάποιοι καλλιτέχνες που είναι στο προσκήνιο αυτή την στιγμή και το αξίζουν πραγματικά;
Κοίτα η Πάολα είναι πολύ καλή τραγουδίστρια και το αξίζει δεν το συζητάω, είναι απλή και πιστεύω ότι ο κόσμος θέλει παιδιά της διπλανής πόρτας. Να μη είναι ψωνισμένοι αν και γενικά οι τραγουδιστές έχουν προσγειωθεί πάρα πολύ, γιατί κάποια στιγμή το είχαν χάσει λίγο, υπήρχε πολλή ψευτιά σε αυτό που παρουσίαζαν. Ακόμα και ο Παντελίδης που κάποιοι λένε ότι δεν αξίζει, μπράβο του γιατί είναι αληθινός και του αξίζει αυτό που γίνεται. Και μόνο που έχει καταφέρει όλο αυτά μόνος του μπράβο του!
Δεν θέλω να προσβάλλω κάποιον αλλά δεν έχουν μελετήσει όλοι αυτοί οι τραγουδιστές, δεν έχουν μουσικές γνώσεις, ούτε τέλεια φωνή.
Λαϊκού ρεπερτορίου και οι δύο καλλιτέχνες που μου ανέφερες… έχει γίνει στροφή προς το λαϊκό ξανά πιστεύεις;
Νομίζω πως ναι! Έκαναν λάθος οι τραγουδιστές πριν 3-4 χρόνια που είχε βγει αυτό με την ραπ μουσική και έβαζαν όλοι στα τραγούδια τους ραπ, ταίριαζε, δεν ταίριαζε. Θεωρώ ότι οι ίδιοι έκανα ζημιά στον εαυτό τους, είσαι λαϊκή τραγουδίστρια, μείνε εκεί!
Ήταν ταμπού το να είσαι λαϊκός τραγουδιστής ή τραγουδίστρια;
Δεν ξέρω ίσως ήθελαν να είναι μέσα στην εποχή γιατί και το ραδιόφωνο υπήρχε ένα διάστημα που δεν έπαιζε λαϊκά και όλοι έβαζαν στα κομμάτια τους ραπ. Μου αρέσει ως μουσική αλλά έβλεπες όλους τους τραγουδιστές να έχουν έναν ράπερ μαζί και γινόταν μια αηδία και έκανε ζημιά.
Στήνεις προγράμματος και ως μαέστρος, η πεσμένη κίνηση που οφείλεται κατά την άποψή σου;
Θεωρώ ότι οι επιχειρηματίες έχουν κάνει κάποια λάθη διότι όταν τους ζητάει ο τραγουδιστής να είναι μόνος του ως πρώτο όνομα εκείνοι παίρνουν παιδιά από reality για να τον πλαισιώνουν που δεν τα ξέρει η μάνα τους, δεν ξέρουν να στηθούν στην πίστα με αποτέλεσμα εννιά στα δέκα προγράμματα να είναι χάλια. Επίσης επειδή έχω δουλέψει και με μεγάλα ονόματα όπως η Άννα Βίσση και σε καλά μαγαζιά, για να ανοίξει ένα μαγαζί κάναμε πρόβες τρεις μήνες, τώρα ένα μαγαζί ανοίγει σε μια εβδομάδα και η προετοιμασία αυτού γίνεται την τελευταία στιγμή και το αποτέλεσμα είναι άθλιο. Πας σε ένα μαγαζί με μεγάλα ονόματα και βγάζουν τραγουδιστές από reality που δεν μπορούν να ανταπεξέλθουν και βλέπεις τον κόσμο να κοιτάει ο ένας τον άλλον γιατί είναι τόσο κουραστικά και βαρετά, δεν υπάρχει διασκέδαση!
Ένα κομμάτι του οποίου η κυκλοφορία οφείλεται καθαρά στον Γιώργο γιατί εγώ δεν ήθελα να το γράψω είναι «Τα πλήκτρα του κορμιού σου». Μου είχε φέρει ο στιχουργός τον στίχο, τον είχα δύο μήνες δίπλα μου και έλεγα τι είναι αυτό τώρα και τι να γράψω;;;
Ο κόσμος θεωρείς ότι πάει σε ένα πρόγραμμα για να ακούσει ερμηνείες ή για να διασκεδάσει;
Και τα δύο μπορείς να τα συνδυάσεις πιστεύω εάν ξέρεις την δουλειά σου καλά. Όπως για παράδειγμα το Caramela που είναι ένα μαγαζί που προσφέρει διασκέδαση και γίνεται χαμός, όποιος έχει πάει εκεί περνάει καλά. Είναι μια νέα πρόταση ο τρόπος που λειτουργεί το Caramela, θεωρώ έξυπνο όλο αυτό που έχουν κάνει.
Λάθος επιλογές θεωρείς ότι έχεις κάνει στην πορεία σου μέχρι σήμερα;
Σίγουρα έχω κάνει κάποια λάθη. Κάποιο από αυτά που μπορώ να σου αναφέρω είναι όταν ξεκίνησα, με είχε φωνάξει κάποιος σε μια εταιρία και μου είχε πει «Θέλω να γράψεις για κάποιον καλλιτέχνη, συγκεκριμένα όπως γράφεις στον Τσαλίκη που έχει ένα στυλ, θέλω να κάνεις κάτι αντίστοιχο και εδώ» και είπα όχι, γιατί τότε υπήρχε χημεία με τον Γιώργο και δεν ήθελα να κάνω ένα άλλο «Ξενυχτάω» ή «Αρρωσταίνω» αν και είναι πολύ εύκολο να αντιγράψεις ένα δικό σου κομμάτι. Γενικά αποφεύγω να κάνω τα ίδια και πάντα πειραματίζομαι και σε κάθε καλλιτέχνη προσπαθώ να βρω το κουμπί του.
Μου ανέφερες αρκετές φορές τον Γιώργο Τσαλίκη… Αντιγράφεται ένας καλλιτέχνης με το δικό του ταπεραμέντο;
Μπορεί και ναι μπορεί και όχι. Σίγουρα στην εποχή που δουλεύαμε με τον Γιώργο και κάναμε αρκετά πράγματα ήταν και λίγο πιο αγνά τα πράγματα γύρω μας, τώρα έχουν δυσκολέψει. Δεν υπάρχουν δισκογραφικές εταιρίες, πλέον δηλαδή ένας τραγουδιστής όταν θέλει να κάνει μια δουλειά στην ουσία τα αναλαμβάνει όλα μόνος του, οπότε είναι πιο δύσκολο. Γενικότερα δηλαδή δεν υπάρχει ουσιαστική βοήθεια για έναν καλλιτέχνη ώστε να δείξει την αξία του.
Ένα θετικό στοιχείο και ένα αρνητικό που έχει ο Γιώργος ποιο είναι; Επειδή μου τον αναφέρεις πολύ συχνά και καταλαβαίνω ότι είναι κομμάτι της ζωής σου..
Ναι είναι. Φαντάσου ακόμα μου στέλνουν μηνύματα ή βλέπω σχόλια στο youtube και ανατριχιάζω!
Άρα έχει ταυτιστεί το όνομά σου με εκείνου πιστεύεις;
Βέβαια! Με βοήθησε πάρα πολύ! Ήταν ακομπλεξάριστος εντελώς, με έβγαλε προς τα έξω, και η τρέλα του γιατί είναι και ζωηρό παιδί με την δική μου τρέλα έφτιαχναν τα τραγούδια αυτά που ήταν ξεχωριστά από τα υπόλοιπα. Ήταν ξεχωριστή η δουλειά και η χημεία με τον Γιώργο.
Και ένα αρνητικό;
Είναι για παράδειγμα ξεροκέφαλος, δηλαδή αν του πεις αυτό μην το κάνεις, θα το κάνει και θα βρει ένα σωστό τρόπο να το φέρει εκεί που θέλει αυτός. Γιατί στην ουσία πιστεύω ότι πάντα έβλεπε μπροστά από την εποχή του και αυτό ήταν θετικό. Δεν είχε ανθρώπους να τον υποστηρίξουν, και με την τρέλα του και την τρέλα την δικιά μου που τον ακολουθούσε, προσπερνούσαμε πολλά εμπόδια, κάναμε αυτό που γουστάραμε.
Ένας καλλιτέχνης ακόμη και αν δεν έχει την υποστήριξη από τον χώρο αν είναι αυθεντικός, πιστεύεις ότι θα τα καταφέρει;
Εξαρτάται το «άστρο» του καθενός γιατί πολλοί τραγουδιστές είναι έξυπνοι και αυθεντικοί, αλλά δεν έχουν τον τρόπο να πάνε παρακάτω να προχωρήσουν, εγκλωβίζονται στον εαυτό τους.
Οι δημόσιες σχέσεις βοηθούν για να κάνει καριέρα ένας τραγουδιστής ακόμη και αν η φωνή του δεν είναι καλή;
Πάρα πολύ! Δεν θέλω να προσβάλλω κάποιον αλλά δεν έχουν μελετήσει όλοι αυτοί οι τραγουδιστές, δεν έχουν μουσικές γνώσεις, ούτε τέλεια φωνή. Θα μπορούσαμε σίγουρα να ήμασταν σε καλύτερο επίπεδο.
Σε ενοχλεί όταν ένας καλλιτέχνης που δεν έχει σπουδάσει μουσική δηλώνει τραγουδιστής, συνθέτης, στιχουργός;
Όχι δεν με ενοχλεί καθόλου γιατί πιστεύω ότι υπάρχουν συνθέτες και στιχουργοί αξιόλογοι που ο λόγος που δεν έχουν βγάλει ούτε ένα τραγούδι ενώ έχουν στο συρτάρι τους 50 αριστουργήματα, είναι γιατί το σύστημα είναι κλειστό. Είναι στην απέξω γιατί λειτουργεί έτσι το σύστημα που δεν είναι εύκολο να μπεις. Εδώ δεν μπορείς να βρεις πλέον δισκογραφικές εταιρίες.
Είσαι ανοιχτός σε συνεργασίες με νέους δημιουργούς;
Φυσικά και είμαι ανοιχτός. Μάλιστα πρόσφατα ένα τραγούδι του Ηλία Βρεττού το «Να μείνεις για πάντα», το κάναμε μαζί με την Έλενα Μάρρα που ήταν το πρώτο της κομμάτι και πήγε και πολύ καλά.
Ποιο κομμάτι που έχεις κάνει μέχρι σήμερα θεωρείς ότι είναι η μεγαλύτερη επιτυχία ραδιοφωνικά;
Ένα κομμάτι που μου λένε όλοι ότι είναι επιτυχία είναι το «Δεν υπάρχουν αντίο στον δρόμο μας» το οποίο θεωρώ και διαχρονικό. Επίσης ακόμη ένα κομμάτι του οποίου η κυκλοφορία οφείλεται καθαρά στον Γιώργο γιατί εγώ δεν ήθελα να το γράψω είναι «Τα πλήκτρα του κορμιού σου». Μου είχε φέρει ο στιχουργός τον στίχο, τον είχα δύο μήνες δίπλα μου και έλεγα τι είναι αυτό τώρα και τι να γράψω;;; Αυτό το κομμάτι ειλικρινά το λατρεύω γιατί είναι σαν έργο, μουσική εποχής. Σε λίγο καιρό θα κυκλοφορήσει μία προσωπική δουλειά που θα κάνω η οποία θα είναι instrumental και είναι το κομμάτι αυτό που με τσίγκλησε να κάνω αυτή την κίνηση. Έχω δει άνθρωπο να κλαίει για αυτό το τραγούδι, όπως ξεκινάει το «Τα πλήκτρα του κορμιού σου» θα έλεγες ότι αυτό το τραγούδι είναι γραμμένο για ταινία.
Θα σου άρεσε να γράφεις τραγούδια-συνθέσεις για ταινίες;
Φυσικά και όλος αυτός ο δίσκος που ετοιμάζω είναι βασισμένος σε αυτόν τον δρόμο και το κάνω πρώτα για μένα, για να αφήσω κάτι, δηλαδή όταν πεθάνω, αυτό το πράγμα να είμαι εγώ! Θεωρώ πως ότι έχω κάνει δισκογραφικά είναι μηδέν ως τώρα διότι αυτό που θα παρουσιάσω τώρα θα είμαι εγώ.
Αυτό το ετοιμάζεις άμεσα ή κάποια στιγμή θα το βγάλεις στο μέλλον;
Ήδη έχω μπει στούντιο και ηχογραφώ, απλά δεν είναι κάτι που έχουν οι ελληνικές παραγωγές, θέλει πολύ χρόνο και πιστεύω ότι τέλος Σεπτέμβρη, αρχές Οκτώβρη να το έχω τελειώσει, βέβαια δεν ξέρω κατά πόσο είναι εύκολο στην Ελλάδα αυτό το πράγμα να προχωρήσει, θα το κυνηγήσω έξω σίγουρα, απλά είναι μία δουλειά που είμαι εγώ και δεν υπάρχει ημερομηνία λήξης και για αυτό είναι προσωπικά ατέλειωτες οι ώρες εδώ στο στούντιο.
Είσαι τελειομανής και απόλυτος πάνω στην δουλειά σου;
Απόλυτος είμαι, ναι! Είμαι και ανοιχτός βέβαια, μπορεί να μου πει ακόμη και ένα μικρό παιδί την γνώμη του όπως η κόρη μου στην οποία βάζω τα τραγούδια και ακούω την γνώμη της και βλέπω αντιδράσεις. Γενικά θέλω να ακούω την γνώμη του άλλου, την μετράω!
Ένα τραγούδι που έγινε επιτυχία και εσύ δεν το πίστευες, υπάρχει;
Αρκετά! Καμιά φορά δεν ξέρεις που θα πιάσεις τον άλλον. Πιστεύω ότι ένας τραγουδιστής μπορεί να έχει βγάλει το σουξέ και αυτός που θα πάρει το cd να κολλήσει με το κομμάτι που το έβαλαν έτσι απλά για να είναι συμπλήρωμα και να παίζει στο repeat συνέχεια.
Έχεις μετανιώσει για κάποια κομμάτια που έδωσες σε κάποιους καλλιτέχνες;
Δεν έχω μετανιώσει απλά έχω σκεφτεί ότι αν το έλεγε κάποιος άλλος μπορεί να γινόταν πιο επιτυχημένο. Απλά στενοχωριέμαι με κάποιους τραγουδιστές που ξεκινάνε καλά, ξεκινάνε με μια πολύ καλή βάση, και κάποια στιγμή κάνουν ένα «μπραφ» και γκρεμίζουν όλη την δισκογραφία τους, και είναι ωραίο να έχεις γερά θεμέλια και να χτίζεις και δεύτερο και τρίτο όροφο, και να προχωράς. Ξεκινάνε καλά και μετά το χάνουν, λίγο πολύ όλοι.
Αυτό που μπορεί να οφείλεται, σε κάποιες ανασφάλειες που μπορεί να έχουν, στο ότι θεωρούν ότι με αυτόν τον τρόπο υπάρχει εξέλιξη;
Ή μπορεί να το έχουν χάσει, ή μπορεί να υπάρχει ανασφάλεια, είναι πολλά τα θέματα. Όταν ένας τραγουδιστής ξεκινάει, είναι στο στούντιο δεν μιλάει, είναι ντροπαλός. Δεύτερη χρονιά που έχει ήδη κάνει το σουξέ, μπαίνει μέσα πιο αεράτος. Μετά αρχίζει και έχει άποψη. Όχι ότι δεν μπορεί να έχει άποψη, φυσικά και μπορεί και είναι και πολύ σημαντικό αλλά όταν θες μετά να τα κάνεις όλα μόνος σου, υπάρχει πρόβλημα. Δηλαδή έχουμε δει κάποια στιγμή, κάποιους τραγουδιστές να γράφουν κομμάτια, να θέλουν να τα ενορχηστρώσουν, να θέλουν να είναι και παραγωγοί, να θέλουν να βάλουν και στίχο, και πετάνε λίγο την ομάδα απέξω, δηλαδή ο συνθέτης ο στιχουργός και ο παραγωγός έφυγαν και μένουν μόνοι τους, και αυτό δεν φέρνει αποτέλεσμα. Παλιά που έβλεπες τραγουδιστές και ανέβαιναν όλο και πιο πολύ, ήταν κάποιοι άνθρωποι δίπλα τους, οι οποίοι είχαν προστασία, δηλαδή τους έλεγαν να μην κάνουν κάποια πράγματα. Μένουν μόνοι τους οι τραγουδιστές πλέον και κάνουν λάθη.
Οι δημιουργοί είναι καλοπληρωμένοι στις μέρες μας;
Όχι! Έχει πέσει πάρα πολύ το κέρδος των δημιουργών δυστυχώς. Με την κρίση, με τα μαγαζιά που έχουν κλείσει, είναι πολύ χάλια τα πράγματα.
Εσένα προσωπικά πόσο σε έχει επηρεάσει η οικονομική κατάσταση της χώρας; Πόσο σε αγχώνει και σαν επαγγελματία αλλά και σαν πατέρα για το μέλλον του παιδιού σου;
Σίγουρα με αγχώνει, το θέμα είναι ότι είναι πολύ δύσκολο να βρεθούν λύσεις αυτή την στιγμή γιατί εμείς τα δημιουργήσαμε όλα αυτά, εμείς φταίμε για αυτά που τραβάμε. Έχουμε κάνει πολλά λάθη όλοι. Εύχομαι κάποια στιγμή να καταφέρουμε να επιβιώσουμε από όλο αυτό.
Παρακάτω θα ήθελα να κάνουμε ένα μικρό «παιχνιδάκι» και να σου αναφέρω μερικά ονόματα του στερεώματος που κάνουν εμφανίσεις αυτή την περίοδο και εσύ να μου πεις την γνώμη σου ως δημιουργός:
Ελένη Χατζίδου: Μου άρεσε πάρα πολύ το κομμάτι της, «Χειρότερα», πήγα την είδα και επειδή θέλω να είμαι ειλικρινής θέλω να πω ότι έχει πολύ μεγάλη απήχηση στον κόσμο, επίσης μου άρεσε που την έβλεπα να ζει την επιτυχία της. Μου άρεσε που βγήκε και ήταν χαρούμενη για αυτό που της συνέβη. Χάρηκα με την χαρά της, αν και αρκετοί είχαν αντίθετη άποψη, εμένα μου αρέσει όταν ο άλλος είναι χαρούμενος δίπλα μου.
Κων/νος Αργυρός: Είναι ένας πολύ καλός τραγουδιστής, έχει πολύ ωραία τραγούδια, αλλά ίσως εγώ στην θέση του αυτή την στιγμή να μην ήθελα να κουβαλήσω στην πλάτη μου την ευθύνη του πρώτου ονόματος. Είναι ένα ρίσκο το οποίο δεν έχει ανάγκη να το κάνει. Δουλεύει και αυτό φαίνεται, το μόνο μου θέμα ήταν πως δεν θα πήγαινα ακόμα στο Posidonio.
Αμαρυλλίς: Την ξέρω προσωπικά και μου είναι πολύ συμπαθής, απλά νομίζω ότι δεν έχει βρει την ταυτότητά της δισκογραφικά. Είναι πολύ σημαντικό κάποιος να έχει μια ταυτότητα. Όταν ξεκινάς μια δισκογραφία, θα πρέπει να έχεις το δικό σου στυλ. Εμένα δεν μου αρέσει που ακούω στο ραδιόφωνο ένα κομμάτι που λέει ο «τάδε» και το ίδιο τραγούδι το ακούω και από άλλους και είναι ενός δημιουργού και παίρνουν το κομμάτι και το κάνουν copy. Όταν βλέπεις δέκα άτομα να τραγουδάνε ενός συνθέτη και όλοι τραγουδάνε το ίδιο κομμάτι, δεν είναι τόσο ωραίο.
Γιώργος Γιαννιάς: Πολύ καλός τραγουδιστής και για μένα από τους καλύτερους που έχουμε στην γενιά του, έχει πει πάρα πολύ ωραία τραγούδια. Έχει μια πραγματικά ωραία φωνή και πιστεύω πως πρέπει να κάνει ακόμη μεγαλύτερα πράγματα, να εξελιχτεί.
Σάκης Αρσενίου: Είναι ένα ωραίο παιδί. Ακούω τα κομμάτια του στα κλαμπ και ο κόσμος τα γουστάρει. Είναι μια ωραία παρουσία, είναι διασκεδαστής.
Κυριάκος Κυανός: Όταν τον πρωτοάκουσα, έπαθα σοκ, μου άρεσε πάρα πολύ η φωνή του, διαφωνώ όμως με το ρεπερτόριό του. Θα έπρεπε να τραγουδάει άλλα πράγματα. Εγώ έχω πει κάτι, ότι αν κάποιος τον διαχειριζόταν πιο σωστά, θα ήταν ο νέος Τερζής. Στο ρεπερτόριο αυτό που κινείται τώρα δεν θα κινούμουν εγώ.
Πάνος Κιάμος: Τον θεωρώ από τους πιο έξυπνους τραγουδιστές, είναι διασκεδαστής και γενικά τον αγαπάει όλος ο κόσμος. Εμένα μου αρέσει.
Νίκος Βέρτης: Με τον Νίκο συνεργαστήκαμε στο πρώτο του δίσκο και του είχα δώσει δύο κομμάτια, ένα από αυτά ήταν το «Αν φύγεις» που ξεχώρισε πολύ. Επίσης είναι ένας τραγουδιστής που δουλεύει πάρα πολύ, τα προγράμματα του είναι καταπληκτικά και γενικά επενδύει στις δουλειές του.
Αγγελική Ηλιάδη: Απλά νομίζω ότι έχει χάσει την ταυτότητα της!
Συνέντευξη στη Σοφία Μπεκιάρη
Φωτογραφίες: byRon
Απομαγνητοφώνηση: Στέλιος Καμούτσης