Συνέντευξη | Locomondo: «Το σημαντικό είναι να είσαι ο εαυτός σου! Αυτά που λες αποκτούν άλλη βαρύτητα γιατί είναι αληθινά…»
Σε τι βάση βρίσκουμε αυτή την περίοδο τους Locomondo; Πως πήγαν οι καλοκαιρινές σας “διακοπές”;
Όπως κάθε χρόνο, οι διακοπές πήγαν περίπατο! Αστειευόμαστε, εδώ και πολλά χρόνια το καλοκαίρι είναι η εποχή που κάνουμε τις περισσότερες συναυλίες. Συνήθως ξεκλέβουμε μερικές μέρες κάθε χρόνο, κάτι που δεν έγινε φέτος. Έχει πλάκα πάντως να κάνεις συναυλίες στα μέρη που παραθερίζει ο υπόλοιπος κόσμος την ίδια χρονική στιγμή, είναι ένα παράδοξο που το διασκεδάζουμε.
Ένα χρόνο μετά την κυκλοφορία της “Οδύσσειας”: Πως τα πήγε το τελευταίο σας δισκογραφικό παιδί; Αγαπήθηκε; Την Ιθάκη του την βρήκε τελικά;
Τα πήγε πολύ καλά, γιά παιδί ενός χρόνου! Παρ’ όλο που είναι ένας διαφορετικός δίσκος σε σχέση με τις προηγούμενες δουλείες μας, υπάρχουν κομμάτια που ο κόσμος που έρχεται στις συναυλίες θέλει να ακούσει και αυτό είναι πολύ ευχάριστο.
Μέσα στο 2014 κυκλοφορήσατε ένα δίσκο στη Γερμανία, αλλά και κάποια τραγούδια εκτός δίσκου. Είναι κάποιου είδους δήλωση για τη δισκογραφία και το πως θα ακούμε μουσική από’δω και πέρα (από τους Locomondo τουλάχιστον) ή απλά έτυχε;
Ίσως και τα δύο. Βλέπουμε πως με την πάροδο του χρόνου η έννοια «δίσκος» χάνει όλο και περισσότερο το νόημα της. Και αυτό γιατί ο κόσμος ακούει πλέον αποσπασματικά, ακούει τραγούδια και δεν ακούει όλο τον δίσκο. Αυτό είναι κάτι που δεν μας αρέσει και πολύ, μιάς και ζήσαμε την εποχή που και ο καλλιτέχνης αλλά και ο ακροατής κυνηγούσαν τον δίσκο σαν ολότητα.
Από την άλλη μεριά είχαμε 2-3 τραγούδια που έπρεπε να βγούνε άμεσα, αλλίως δεν θα είχαν νόημα να μπουν σε ένα μελλοντικό δίσκο. Το τραγούδι γιά τις μέλισσες σε συνεργασία με την greenpeace, και τα δύο κομμάτια με Βραζιλιάνικες επιρροές το «Θέλει Samba» και το «Samba Ελλάς», που συνέπεσαν με την συμμετοχή της εθνικής μας στο μουντιάλ στην Βραζιλία. Έτσι, αποφασίσαμε να τα βγάλουμε μόνα τους, το καθένα ξεχωριστά.
Πως ερμηνεύεις το γεγονός ότι ένα από τα γνωστότερα κομμάτια σας, το “Πίνω μπάφους και παίζω pro” δεν έχει κυκλοφορήσει ποτέ κανονικά ενώ η πλέον επιτυχημένη σας δισκογραφική προσπάθεια αφορά live δίσκο;
Το «pro» είναι ο ορισμός του viral. Το πως αποκτά κάτι δημοσιότητα μέσω του internet και μία δυναμική που δεν την περιμένει κανείς. Και να φανταστεί κανείς ότι αυτό είχε γίνει μία εποχή που το internet και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης δεν ήταν τόσο δυνατά όσο είναι σήμερα στην Ελλάδα. Ο live δίσκος ίσως να ήταν τόσο εμπορικός γιατί είναι ένα είδους «best of” του συγκροτήματος. Περιέχει πολλά από τα αγαπημένα μας τραγούδια εκτελεσμένα ζωντανά και ίσως αυτός να είναι ο λόγος της επιτυχίας του.
Έχει να μας δείξει αυτό κάτι για τη live δυναμική της μπάντας;
Σίγουρα, οι Locomondo πάντα ήταν ένα συγκρότημα που το δυνατό του σημείο ήταν η ζωντανή εμφάνιση. Αυτό ήταν το δυνατό μας όπλο πάντα και αυτό θα συνεχίσει να είναι. Ένας από τους κύριους σκοπούς της μπάντας είναι να κάνει αυτόν που έρχεται στην συναυλία μας να περάσει καλά και να φύγει από αυτήν ελαφρύτερος.
-Ελπίζοντας να μην σας έχει συμβεί- Σας ενοχλεί να βλέπετε κάποιον σε μια συναυλία σας να μαγνητοσκοπεί όλη την εμφάνιση και να μη συμμετέχει στον χαμό; Ποιες η σκέψεις σας για το πολύ συχνό αυτό φαινόμενο;
Δεν μας ενοχλεί, ο καθένας μπορεί να κάνει ότι θέλει, αρκεί να μην ενοχλεί τους γύρω του. Είναι βέβαια λίγο άσχημο το ότι έχουμε φτάσει στο σημείο που κάποιος ζει μία εμπειρία με μία οθόνη να παρεμβάλεται στην μέση. Όπως κάθε πράγμα, έτσι και η τεχνολογία και οι ευκολίες που αυτή παρέχει, στην υπερβολή της έχει κάτι το αρνητικό.
Σας έχουμε δει να παίζετε και σε μικρότερους χώρους (βλ. Gagarin), αλλά και σε μεγαλύτερους (πχ. Τεχνόπολη). Ποιες οι διαφορές και τι χώρους η μπάντα προτιμά;
Το καθένα έχει την γλύκα του, αλλά και τελείως άλλη δυναμική και ενέργεια. Ο μικρός χώρος ζητάει την πιό προσωπική επαφή, το λίγο πιό ελεύθερο παίξιμο και ο μεγάλος ζητάει τα γκάζια τσίτα, να βγεις έξω και να τα σπάσεις. Μας αρέσουν και τα δύο εξίσου πρέπει να πούμε.
Κάποιο ευτράπελο που σας έχει μείνει αξέχαστο σε live;
Πολλά και διάφορα. Ίσως να έπρεπε να γραφτεί ένα βιβλίο γι αυτό το θέμα, ή μία σειρά συνεντεύξεων!
Τι πιστεύετε ότι είναι πιο σημαντικό για έναν καλλιτέχνη σήμερα … το ταλέντο, ή οι δημόσιες σχέσεις;
Σίγουρα ο κάθε καλλιτέχνης έχει το δυνατό του σημείο, άλλοι έχουν ταλέντο, άλλοι δημόσιες σχέσεις, άλλοι και τα δύο…
Ποιες είναι οι δυσκολίες που αντιμετωπίζει ένα συγκρότημα το 2014;
Οι δυσκολίες είναι συνισταμένες πολλών παραγόντων και όχι μόνο χρονικών ή τεχνολογικών αν θέλετε. Νομίζω ότι αν ρωτουσες δέκα συγκροτήματα θα σου έδειναν δέκα διαφορετικές απαντήσεις.
Η μουσική σας βγάζει μονίμως ένα πολύ θετικό vibe: πόσο δύσκολη γίνεται να αποδοθεί ζωντανά όταν κάτι βαραίνει κάποιον από τους μουσικούς πριν βγει στη σκηνή;
Αυτό είναι κάτι πραγματικά δύσκολο, και είναι και μέρος της «δουλειάς» μας αν θέλεις. Αυτό που ισχύει τις περισσότερες φορές με εμάς είναι ότι ακόμα και να μην είναι η μέρα σου σαν μουσικός η συγκεκριμένη, η θετική ενέργεια σε παρασέρνει και φεύγεις καλύτερα από όταν ανέβηκες στην σκηνή.
Επιστρέφοντας στην επικαιρότητα της μπάντας: Πως προέκυψαν οι συνεργασίες με την Greenpeace και τη Σχεδία;
Και η Greenpeace και η Σχεδία είναι οργανισμοι που μας ενδιαφέρουν, μας αγγίζουν τα μυνήματα τους και οι στόχοι τους, αλλά και βλέπουμε μία σοβαρότητα στον τρόπο με τον οποίο δουλεύουν και προσεγγίζουν την αποστολή τους.
Είναι το περιβάλλον και η επανένταξη ζητήματα που ενδιαφέρουν τους Locomondo;
Και ο αφανισμός των μελισσών αλλά και η βοήθεια των κοινωνικά απομονωμένων ανθρώπων είναι πολύ σημαντικά ζητήματα και σε παγκόσμιο επίπεδο αλλά και σε τοπικό. Σαφώς μας ενδιαφέρουν και μακάρι να ενδιαφερθεί περισσότερος κόσμος γι αυτά.
Τι σκέψεις σας δημιουργεί το γεγονός ότι μια μερίδα κόσμου γνώρισε/ευαισθητοποιήθηκε στα παραπάνω θέματα εξαιτίας σας;
Αυτό θα ήταν ευχής έργον αν έχει συμβεί! Θα μας χαροποιούσε ιδιαίτερα κάτι τέτοιο και ελπίζουμε και εμείς να βάλαμε το λιθαράκι μας και να συμβάλουμε προς αυτή την κατεύθυνση, αν και πρέπει να γίνουν τόσα πολλά πράγματα ακόμα.
Είναι ανάγκη -θεωρείτε- οι μουσικοί να παίρνουν θέση; Καταλήγει βάρος το να είσαι πρότυπο για κάποιον;
Είναι ανάγκη να παίρνεις θέση γιά κάτι που σε αφορά ή γιά κάτι που σε ενδιαφέρει και που έχεις γνώση επί του θέματος. Το να μιλάς γιά όλους και γιά όλα και να έχεις γνώμη γιά τα πάντα ίσως να είναι και κουραστικό.
Το να παίρνεις θέση δεν δημιουργεί την “απαίτηση” μερίδας κόσμου σε κάποιους να είναι σε συνεχή ρήξη με το σύστημα; Έχει δημιουργηθεί ποτέ τέτοια πίεση στους Locomondo;
Πολλοί έχουν μία συγκεκριμένη εικόνα γιά το ποιός είσαι ή τι πρεσβεύεις, κάτι που πολλές φορές ίσως να μην έχει καμία σχέση με την πραγματικότητα. Το σημαντικό είναι να είσαι ο εαυτός σου και να είσαι πιστός στις αξίες σου σαν άνθρωπος. Αυτόματα και αυτά που λες αποκτούν άλλη βαρύτητα γιατί είναι αληθινά. Αν πας να το παίξεις σίγουρα η ψευτιά θα φανεί.
Αλλάζοντας κλίμα: Σας έχουμε ακούσει να διασκευάζετε αρκετά παραδοσιακά κομμάτια ξένων χωρών. Τι γοητεία βρίσκεται στις μουσικές αυτές;
Η γοητεία βρίσκεται στα κοινά χαρακτηριστικά που έχουν οι παραδοσιακές μουσικές. Σε αυτά μπορείς να πατήσεις και να παίξεις, και έτσι να δώσεις στον κόσμο να καταλάβει πόσα κοινά σημεία έχουν τελικά οι παραδοσιακές μουσικές μεταξύ τους.
Να περιμένουμε κι άλλες τέτοιες προσπάθειες;
Το να παίζουμε διάφορα τραγούδια που μας αρέσουν με τον δικό μας τρόπο είναι πλέον μέρος αυτόυ του πράγματος που λέγεται Locomondo. Πολύ πιθανόν να ξανακούσετε κάτι τέτοιο.
Τι σας διασκεδάζει να ακούτε αυτή την περίοδο;
Παιδικά νανουρίσματα!