Συνέντευξη | Μανώλης Μητσιάς: “Οι καλλιτέχνες της γενιάς μου ήμασταν γνώστες του ελληνικού ρεπερτορίου και δεν τραγουδούσαμε για να οικονομήσουμε”
Τον συναντήσαμε στην μουσική παράσταση του Θάνου Μικρούτσικου “Πάντα Γελαστοί και Γελασμένοι” έχοντας στο πλευρό του τους μοναδικούς φίλους και συνεργάτες του Δημήτρη Μπάση, Γιάννη Κότσιρα και Ρίτα Αντωνοπούλου. Έχει σημειώσει αμέτρητες συνεργασίες, ενώ οι κριτικές που έχει δεχτεί για τα δισκογραφικά του εγχειρήματα είναι από τις πιο θετικές. Ο ερμηνευτής που έχει αφήσει το δικό του προσωπικό στίγμα στην ελληνική μουσική βιομηχανία ήρθε σε επικοινωνία με το tralala.gr και μίλησε για τα δρώμενα της εποχής, τους νέους καλλιτέχνες, αλλά και για τα επόμενα επαγγελματικά του σχέδια.
Απολαύστε, λοιπόν, μία εφ’ όλης της ύλης συνέντευξη του Μανώλη Μητσιά, μόνο στο tralala.gr!
“Πάντα Γελαστοί και Γελασμένοι”: Σας συναντήσαμε στο πλευρό του Θάνου Μικρούτσικου, του Γιάννη Κότσιρα, της Ρίτας Αντωνοπούλου και του Δημήτρη Μπάση. Μιλήστε μας για αυτή την μουσική παράσταση και συνεύρεση. Εξηγήστε στον κόσμο που δεν κατάφερε να σας απολαύσει, ποιο ήταν το απώτερο μήνυμα που θέλατε να περάσετε;
Τα τραγούδια του Θάνου έχουν πάντα πολιτικά μηνύματα και οι στίχοι του Αλκαίου ειδικά, οι οποίοι γράφτηκαν πριν από πολλά χρόνια βέβαια, αλλά δεν έχει σημασία, ήταν τραγούδια προορισμένα για να αναγνωριστούν σήμερα. Ένας μεγάλος ποιητής δεν γράφει για το σήμερα, γράφει για το αύριο πάντα. Τραγούδια, λοιπόν, λαϊκά με μηνύματα που απασχολούν την εποχή μας, πολιτικά τραγούδια βασικά.
Λίγοι ή και ελάχιστοι είναι οι συνάδελφοί σας που δίνουν το “βήμα” και βοηθούν τους νέους καλλιτέχνες, ενώ οι περισσότεροι προτιμούν την δική τους προβολή. Πώς κρίνετε αυτή τους τη στάση;
Αυτό δεν είναι ωραίο πράγμα. Είναι άσχημο… Προσπάθησα όλα αυτά τα χρόνια να συνεργαστώ με νέα παιδιά και πριν από 4-5 χρόνια έκανα ένα cd μόνο με νέους δημιουργούς, συνθέτες και στιχουργούς. Είμαι χαρούμενος που έδωσα σε νέα παιδιά το βήμα να βγούνε στο επάγγελμα και να τους ακούσει ο κόσμος. Μερικοί είναι και πολύ ταλαντούχοι, εξακολουθούν να δουλεύουν σήμερα και είναι στο προσκήνιο, όπως ο Μανώλης Ανδρουλιδάκης.
Καλλιτέχνες όπως ο Μητροπάνος και η Μαρινέλλα έχουν καταφέρει να παραμείνουν ανεξίτηλοι στο χρόνο, έχοντας μάλιστα μια αξιοσημείωτη και αξιόλογη τουλάχιστον πορεία στην πλάτη τους. Πιστεύετε πως υπάρχουν στις μέρες μας καλλιτέχνες που μπορούν να επιτύχουν ανάλογη μουσική πορεία;
Και ο Μητροπάνος και η Μαρινέλλα, ό,τι έκαναν το έκαναν μέσα από μια αληθινή πράξη της ζωής τους. Δηλαδή ο Μητροπάνος ό,τι έκανε το έκανε πάντα με γνώμονα το γούστο του, όχι το συμφέρον του και αυτό που τον εξέφραζε. Όπως και η Μαρινέλλα. Όταν, λοιπόν, κάνεις κάτι το οποίο σε εκφράζει, θα μείνει. Τώρα για σήμερα ποιοι είναι, δεν ξέρω.
Σε τι διαφέρουν κατά την γνώμη σας οι ερμηνευτές της παλαιότερης γενιάς από τους καλλιτέχνες της νεότερης;
Η δική μου γενιά έβγαλε σπουδαίους τραγουδιστές: Τον Μητροπάνο, το Νταλάρα, την Αλεξίου, την Γαλάνη, τον Πάριο, τον Ξυλούρη, τον Αντώνη Καλογιάννη, όλοι εμείς είχαμε μια αγάπη για το τραγούδι και κοιτάζαμε πάντα να τραγουδήσουμε το καλύτερο, δεν κοιτάζαμε πώς θα βγάλουμε τραγούδια για να οικονομήσουμε. Αυτή είναι η διαφορά. Ήμασταν και γνώστες όλου του ελληνικού ρεπερτορίου. Εμείς ξέραμε τι έγραψε ο Τσιτσάνης, τι έγραψε ο Βαμβακάρης, ο Μικρασιάτης ο Τούντας, ή η Ευτυχία (Παπαγιαννοπούλου). Τα ξέραμε αυτά όλα, ξέραμε το δημοτικό τραγούδι επίσης. Φοβάμαι ότι σήμερα οι νέοι τραγουδιστές, οι νέοι καλλιτέχνες, δεν ξέρουν από αυτούς πολλά πράγματα. Ένας τραγουδιστής πρέπει να είναι με το μυαλό του εμπλουτισμένο μουσικά με όλη την Ελληνική κουλτούρα.
Ποια ονόματα της νέας γενιάς καλλιτεχνών ξεχωρίζετε και θεωρείτε πως έχουν πολλά να προσφέρουν;
Όλοι έχουν πολύ καλή φωνή. Σίγουρα ο Μπάσης είναι ένας πολύ σπουδαίος τραγουδιστής. Ο Κότσιρας που συνεργαζόμαστε, όπως και ο Μανώλης Λιδάκης, είναι σπουδαίοι τραγουδιστές και διαφέρουν. Αυτοί είναι μετά από εμάς και πιστεύω ότι διαφέρουν από τους άλλους που είναι μετά από αυτούς…
Με το πέρασμα του χρόνου, τα τραγούδια γίνονται όλο και περισσότερο χορευτικά και έχουν λιγότερα πράγματα να μας “πουν”. Εσείς το έχετε παρατηρήσει αυτό; Κι αν ναι, πιστεύετε πως είναι μια ανάγκη του κόσμου να ξεφύγει από την πραγματικότητα, με αποτέλεσμα να επιζητά πιο “ανάλαφρα” τραγούδια;
Όχι δεν είναι αυτή η ανάγκη του κόσμου. Την ανάγκη του κόσμου την παρακινούν τα διάφορα μέσα, είτε τηλεοπτικά είτε ραδιοφωνικά, τουλάχιστον σε ένα συγκεκριμένο είδος το οποίο έχει επηρεάσει πάρα πολύ τη νεολαία. Δεν νομίζω ότι είναι έτσι τα πράγματα. Ο κόσμος έχει ανάγκη από καλό τραγούδι, από αληθινό τραγούδι. Απόδειξη οι συναυλίες που κάνουμε εμείς το καλοκαίρι, που είναι πλήρεις από χιλιάδες κόσμο. Τα παραποιούν τα πράγματα, γιατί είναι διάφορα συμφέροντα στη μέση που παρουσιάζουν το τραγούδι έτσι.
Πρόκειται πλέον για μία ερώτηση “κλισέ”, αλλά αφορά την καθημερινότητά. μας. Βιώνουμε μία δύσκολη περίοδο, τόσο οικονομικά, όσο και κοινωνικά, πράγμα που έχει ανάλογο αντίκτυπο και στον χώρο της μουσικής. Ποιά είναι η δική σας στάση σε όλο αυτό;
Είναι γεγονός ότι βιώνουμε άσχημες οικονομικές συνθήκες και αυτό έχει επηρεάσει πάρα πολύ το χώρο μας. Ο κόσμος κοιτάζει πως θα αποκτήσει τις απαραίτητες ανάγκες για τη ζωή του παρά να διασκεδάσει. Αν και όπως είπα προηγουμένως το καλό τραγούδι αποτελεί πάντα παρηγοριά και δύναμη έμπνευσης για να αγωνιστεί ο άνθρωπος στην καθημερινότητά του. Δεν ήμουν ποτέ στην κατηγορία του life style όλα αυτά τα χρόνια, γι’ αυτό και είμαι και 45 χρόνια στη δουλειά αυτή. Θα είχα τελειώσει στο ξεκίνημα της καριέρας μου, αν είχα ακολουθήσει άλλη πορεία. Θέλω να πιστεύω ότι ο κόσμος προσπαθεί να βρει μια άκρη, προσπαθεί να επουλώσει τις πληγές του. Δεν μου αρέσει αυτό που περνάνε, προσπαθώ να είμαι κοντά τους όσο μπορώ. Δεν ξέρω τι άλλο μπορώ να πω…
Το internet έχει μπει για τα καλά στην ζωή μας και πολλοί είναι οι καλλιτέχνες που προωθούνται και προμοτάρονται μέσα από αυτό. Θεωρείτε αυτόν τον τρόπο καλύτερο για την προώθηση ενός καλλιτέχνη ή προτιμάτε τον παραδοσιακό τρόπο που ακούει στον χώρο των “δισκογραφικών εταιριών”;
Κοιτάξτε, είναι και καλό και κακό. Μέσα από το internet μπορούν να προβληθούν άνθρωποι ατάλαντοι έχοντας οικονομική ευμάρεια, κάποιους γνωστούς να τους προωθούν εταιρείες ή επιχειρηματίες, οι οποίοι κάνουν πλέον τις παραγωγές των τραγουδιών. Βέβαια, δεν συμφωνούσα και με το παλιό σύστημα που μπορούσε ένας εταιριάρχης με μία παρεούλα δίπλα να προωθήσει κάποιον οποιονδήποτε που εκείνος ήταν της αρεσκείας τους. Και τα δυο είναι και καλά και κακά.
Μιας και μιλάμε για internet, αυτό αποτελεί έναν εύκολο τρόπο επικοινωνίας με το κοινό. Εσείς κατά πόσο το χρησιμοποιείτε και το “εκμεταλλεύεστε”;
Το χρησιμοποιώ. Δεν είμαι και πολύ ειδικός . Το χρησιμοποιώ πιο πολύ για να παρακολουθώ διάφορες ειδήσεις μέσω διαφόρων sites, δεν είμαι τόσο πολύ εξοικειωμένος για να είμαι ειλικρινής.
Περνώντας στα επαγγελματικά σας σχέδια, πείτε μας τι θα δούμε δισκογραφικά από εσάς στο άμεσο μέλλον;
Άμεσο μέλλον δεν ξέρω, ξέρω ότι κυκλοφόρησε πριν από λίγο καιρό ένα cd μέσω εφημερίδος, Γιάννης Σπανός σε ποίηση του Καβάφη, το οποίο θα βγει τώρα στην κυκλοφορία και στα δισκοπωλεία σε λίγες μέρες. Τώρα σίγουρα ψάχνω για καλά λαϊκά τραγούδια για να τα τραγουδήσω.
Θα σας ακούσουμε ζωντανά κάπου τον φετινό χειμώνα; Ίσως υπάρξει κάποια νέα συνεργασία ή παράταση των παραστάσεων “Πάντα Γελαστοί και Γελασμένοι”;
Θα εμφανιστώ κάπου, σε κάποια μουσική σκηνή, έχω συγκεκριμένες προτάσεις από 3-4 μουσικές σκηνές και ανάλογα με τους συνεργάτες που θα με πλαισιώσουν θα πάρω και την τελική απόφαση. Τώρα το «Πάντα Γελαστοί και Γελασμένοι», αν ο Θάνος θελήσει με χαρά μεγάλη.
Συνέντευξη στην Ηλέκτρα Λήμνιου