Συνέντευξη | Σταύρος Βαϊνάς: «Ο χώρος είναι αδηφάγος αλλά με υπομονή και καλή θέληση τα καταφέρνω»
Ιδιαίτερα ταλαντούχος, ευχάριστος και χαμογελαστός, ο Σταύρος Βαϊνάς μας άνοιξε την καρδιά του και μας μίλησε για την μέχρι τώρα πορεία του στον χώρο, μιας και ασχολείται με τη μουσική από 8(!) χρονών, το δισκογραφικό του ντεμπούτο, τις δυσκολίες που αντιμετωπίζει ένας νέος καλλιτέχνης και πολλά ακόμη δημιουργώντας ένα φιλικό και άνετο κλίμα.
Και η συζήτησή μας ξεκινά…
Σταύρο Βαϊνά, είσαι ένα φρέσκο όνομα στην ελληνική δισκογραφία.
Είμαι νέος καλλιτέχνης δισκογραφικά, διότι γενικά δουλεύω 16 χρόνια στον χώρο, από μικρός, απλά τώρα κάνω το πρώτο μου δισκογραφικό ξεκίνημα.
Θέλεις να μας συστηθείς, λέγοντάς μας μερικά πράγματα για σένα ώστε να σε γνωρίσει καλύτερα κι ο κόσμος;
Δουλεύω χρόνια στη νύχτα όπως σου είπα. Είμαι από μικρή ηλικία στον χώρο αυτό και πιο συγκεκριμένα έχω ξεκινήσει από 8 χρονών! Άρχισα μαθαίνοντας μπουζούκι και ύστερα ξεκίνησα να μαθαίνω κιθάρα και να κάνω μαθήματα φωνητικής. Μεγαλώνοντας τελείωσα τη μουσικολογία.
Στη νεαρή σου ηλικία, τι ακούσματα είχες από μικρός και πώς προέκυψε η πορεία και κατέληξες να ασχοληθείς με το λαϊκό τραγούδι;
Γενικά τα ακούσματα μου κατά κύριο λόγο ήταν λαϊκά. Στο σπίτι μου ακούγαμε Μίκη Θεοδωράκη, Μάνο Χατζιδάκη, Γιώργο Νταλάρα, Γιάννη Πάριο. Από την πλευρά του πατέρα μου είχα και ξένα ακούσματα, όπως Beatles, όμως εγώ έμεινα στο λαϊκό. Αργότερα, όπως όλα τα παιδιά αρχίζουν να ακούνε αυτά που είναι «της μόδας», μεγάλωσα και εγώ με Βασίλη Καρρά, Νότη Σφακιανάκη, που είναι διαφορετικά ακούσματα μεν, αλλά δεν σταμάτησα να ακούω Γιώργο Νταλάρα ούτε Γιάννη Πάριο κι ακόμα και σήμερα τους θεωρώ δάσκαλους. Μέσα από αυτούς έμαθα πολλά πράγματα ακούγοντας τους. Σαφώς και η επόμενη γενιά λαϊκών τραγουδιστών που ακολούθησαν, όπως και οι νέοι λαϊκοί τραγουδιστές του σήμερα πρέπει να βάλουμε το δικό μας λιθαράκι, κάνοντας ένα βήμα παραπέρα το λαϊκό τραγούδι. Τώρα αν αυτό θα αρέσει στον κόσμο ή όχι είναι υποκειμενικό.
Όπως διάβασα στο βιογραφικό σου γεννήθηκες και έζησες στο Ηράκλειο;
Ναι είμαι Ηρακλειώτης στη καταγωγή και έχω μεγαλώσει εκεί. Μετά πήγα στην Άρτα για να σπουδάσω στο ΤΕΙ Λαϊκής και Παραδοσιακής Μουσικής και ύστερα επέστρεψα στην Αθήνα για να κάνω τα όνειρα μου πραγματικότητα, που λένε όλοι.
Και τελικά; Πόσο εύκολο ή δύσκολο είναι αυτό όπως βλέπεις τα πράγματα μέχρι στιγμής, από τον εαυτό σου, αλλά και από άλλους καλλιτέχνες;
Είναι πάρα πολύ δύσκολα. Ο χώρος είναι αδηφάγος, αλλά πιστεύω με υπομονή και καλή θέληση τα καταφέρνουμε.
Να περάσουμε τώρα στο τραγούδι σου «Τρελαίνομαι για σένα» που κυκλοφόρησε από τη Cobalt. Πες μας λίγα λόγια για το πως προέκυψε. Παρατήρησα πως εσύ ο ίδιος υπογράφεις τόσο τους στίχους όσο και τη μουσική!
Ναι, ασχολούμαι γενικότερα γράφοντας στίχους και μουσική. Όσο για το κομμάτι, το «Τρελαίνομαι για σένα» ήθελα να βγάλω κάτι ευχάριστο ως νέος τραγουδιστής και ως καινούργιος στο χώρο. Ήθελα να συστηθώ με κάτι ευδιάθετο, που να μην είναι μπαλάντα ή κάτι από τα κλασσικά. Η αλήθεια είναι πως έχω πολλά κομμάτια που περιμένουν στα συρτάρια μου, όμως από εκεί και πέρα προτίμησα αυτό το συγκεκριμένο για να γίνει η ταυτότητα μου στο ξεκίνημα. Όσον αφορά τη συνεργασία μου με τη δισκογραφική, αισθάνομαι πολύ ευτυχισμένος που μπήκα στην οικογένεια της Cobalt γιατί είναι μια γνωστή εταιρεία και με στηρίζουν πολύ. Βέβαια προσπαθώ να κάνω τα βήματά μου προσεκτικά, ένα ένα, με το να ακουστεί πρώτα το κομμάτι, να αγαπηθεί και στη συνέχεια βλέπουμε πως θα συνεχίσουμε.
Μιας και μου ανέφερες πόσο πολύ σε βοηθούν οι άνθρωποι της δισκογραφικής, θα ήθελα να μου πεις αν πιστεύεις πως είναι σημαντικό για κάποιον καλλιτέχνη να ανήκει σε μια εταιρεία και κατά πόσο αυτή τον στηρίζει στα δισκογραφικά του βήματα.
Η αλήθεια είναι πως πλέον οι δισκογραφικές θα στηρίξουν έναν καλλιτέχνη όσο μπορούν, γιατί και αυτές έχουν πέσει αρκετά με την κρίση και το μέγεθος των καλλιτεχνών έχει μεγαλώσει πολύ. Οπότε μια εταιρεία δεν μπορεί να στρέψει την προσοχή της σε κάθε καλλιτέχνη. Βεβαίως θα κάνει ό,τι μπορεί για τον καθένα ξεχωριστά, αλλά θεωρώ ότι και από μόνος του ο κάθε καλλιτέχνης πρέπει να κάνει κάποια πράγματα. Δεν μπορούμε να τα περιμένουμε όλα από την δισκογραφική, αλλά πρέπει και μόνοι μας να προσπαθούμε να προμοτάρουμε τη δουλειά μας πλέον, συν φυσικά και τη βοήθεια της δισκογραφικής. Κυρίως όμως από εμάς εξαρτάται.
Μιλώντας για τρόπους που προωθείται ένα τραγούδι, πιστεύεις πως παίζει ρόλο ο καλλιτέχνης και το τραγούδι σε αυτό ή έχει να κάνει και λίγο με τις γνωριμίες ή τις δημόσιες σχέσεις που αναπτύσσονται;
Παίζουν ρολό τα πάντα! Τόσο για την επιτυχία του τραγουδιού, όσο και για τη πορεία ενός καλλιτέχνη. Σαφώς, λοιπόν, παίζουν ρολό οι γνωριμίες, σαφώς όμως παίζει ρολό και η ουσία, δηλαδή το κομμάτι, το αν είναι κάλος ο καλλιτέχνης, αλλά και οι επιλογές του στην πορεία. Ακόμη, επηρεάζει το αν η δισκογραφική πιστεύει στον καλλιτέχνη, αν τον υποστηρίζει, αλλά και αν ο ίδιος ο τραγουδιστής πιστεύει ή όχι στη δουλειά του. Αν όχι δεν πρόκειται να τον πιστέψει και η εταιρεία του.
Ας αλλάξω λίγο θέμα. Είπαμε υπογράφεις τους στίχους και τη μουσική στο νέο σου τραγούδι, ενώ γνωρίζω πως ασχολείσαι και με την ενορχήστρωση.
Κυρίως ασχολούμαι με τη σύνθεση και τη στιχουργική. Η ενορχήστρωση είναι ένας μεγάλος κλάδος που θεωρώ ότι πρέπει να έχεις το ταλέντο και δεν νιώθω ότι προσωπικά έχω τέτοια κλίση προς τα εκεί. Για αυτό τον λόγο εμπιστεύτηκα το κομμάτι μου στον Γιώργο Γαλανό, γιατί πιστεύω πως έχει το μαγικό ραβδάκι και μπορεί να σου κάνει το κομμάτι να ακούγεται χίλιες φορές καλύτερο από αυτό που ακούς στην αρχή.
Ας περάσουμε στη Eurovision, που δεν έχει περάσει και πολύς καιρός από την διεξαγωγή του. Γενικότερα την παρακολουθείς; Ποια είναι η γνώμη σου;
Η αλήθεια είναι πως σταμάτησα να τη βλέπω το 2001 που είχαν πάει οι Antique! Αυτό γιατί όταν ξεκίνησε το όλο θέμα με την Ελλάδα να πηγαίνει με τραγούδι σε αγγλικό στίχο μου φάνηκε λίγο ξένο και δεν μου αρέσει. Πιστεύω ότι η Ελλάδα θα πρέπει να πάει με ένα κομμάτι αυτούσιο ελληνικό. Φυσικά κάθε χρόνο ακούω τα κομμάτια που μας εκπροσωπούν στη Eurovision, αλλά δεν την παρακολουθώ πιστά και μου άρεσε πολύ η φετινή συμμετοχή της Ελλάδας με την Μαρία Έλενα Κυριάκου, αλλά και τα τραγούδια που επιλέγονται κάθε χρόνο και μας εκπροσωπούν και ας μην είναι το στυλ μου. Θεωρώ πως είναι καλές παράγωγες, αν και στον διαγωνισμό αυτό πιστεύω πως είναι λίγο μιλημένα τα πράγματα. Φέτος είχα ακούσει για παράδειγμα ότι ήταν καλό το κομμάτι της Ιταλίας αλλά τελικά βγήκε η Σουηδία!
Δηλαδή να σε ρωτήσω αν θα πήγαινες να εκπροσωπήσεις την Ελλάδα ή αν έστω θα το σκεφτόσουν;
Όχι, γιατί θα είναι αρνητική η απάντησή μου. Το στυλ μου είναι το λαϊκό και η Eurovision δυστυχώς για μένα θέλει το ποπ, οπότε δεν ξέρω αν θα πετύχαινε το ελληνικό.
Προηγουμένως, μου ανέφερες κάποιους καλλιτέχνες που θαυμάζεις. Μελλοντικά θα ήθελες να μου πεις με ποιον θα ήθελες να συνεργαστείς;
Με τον Γιάννη Πάριο θα ήθελα παρά πολύ να δουλέψω και να είμαι έστω και στα vocals. Θα ήθελα πολύ να είμαι στη σκηνή και να τον βλέπω έστω να τραγουδάει, όπως και με τον Αντώνη Ρέμο, όμως ο Γιάννης Πάριος είναι αγάπη. Θα ήθελα όμως να συνεργαστώ και με άλλους καλλιτέχνες που θαυμάζω, όπως τον Γιάννη Πλούταρχο, τον Νίκο Βέρτη, τον Αντώνη Ρέμο και τον Βασίλη Καρρά. Ένας ακόμη τραγουδιστής που θα ήθελα να έχω την τύχη να δουλέψω είναι ο Αντώνης Βαρδής, αλλά δυστυχώς δεν πρόλαβα.
Αν θα μπορούσες να γράψεις ένα τραγούδι για κάποιον, για ποιον θα ήταν;
Λίγο πολύ για όλους όσους είπα πριν.
Υπάρχει κάποιο κομμάτι που έχεις γράψει σκεπτόμενος κάποιον καλλιτέχνη με το σκεπτικό πως θα ταίριαζε στον συγκεκριμένο και θα ήθελες να του το δώσεις;
Συνήθως γραφώ σκεπτόμενος έμενα και με βάση τη φωνή μου. Ωστόσο θεωρώ πως πολλά από τα κομμάτια που έχω γράψει θα μπορούσαν να τα πουν κάποιοι καλλιτέχνες. Δεν αναφέρω κάποιο όνομα, γιατί ποτέ δεν ξέρεις, αλλά υπάρχουν πραγματικά κάποιοι καλλιτέχνες που θα μπορούσα να γράψω με χαρά
Και την έμπνευσή σου από πού την αντλείς;
Από τα πάντα. Σαφώς ο έρωτας είναι ένα βασικό κομμάτι της ζωής μας, αλλά και τα βιώματα μας είναι το βασικότερο. Να σου πω όμως την αλήθεια πέρα από το τι έχω ζήσει, επειδή είμαι παρατηρητής στη ζωή μπορεί να δανειστώ από κάτι που έχει ζήσει ένας φίλος ή έχω ακούσει.
Το τραγούδι σου «Τρελαίνομαι για σένα» έχει κάποια ιστορία από πίσω;
Δεν θα έλεγα πως έχει κάποια συγκεκριμένη ιστορία. Ο καθένας μπορεί να το ακούσει όμως και να ταυτιστεί με αυτό σε κάποια στιγμή της ζωής του, διότι το τραγούδι μιλάει για μια ιστορία καλώς ή κακώς την έχουμε ζήσει όλοι. Όλοι έχουμε τρελαθεί με κάποιον ή θέλουμε να βάλουμε κάποιο άτομο στη ζωή μας, όποτε είναι κάτι που μιλά σε όλο τον κόσμο σε κάποια στιγμή της ζωής του.
Από επόμενα δισκογραφικά βήματα τι να περιμένουμε;
Είναι πολύ νωρίς να πω κάτι, γιατί μόλις έβγαλα ένα τραγούδι και είμαστε στραμμένοι τώρα στη προσπάθεια να το βάλουμε στις ζωές τον ανθρώπων, να το ακούσουν και να το αγαπήσουν.
Και όλα τα τραγούδια που μου ανέφερες νωρίτερα, όσα υπάρχουν στα «συρτάρια»;
Αυτά συνεχίζουν να υπάρχουν και θα προστεθούν και αλλά. Πολύ πιθανόν να βγάλουμε ένα ακόμα καινούργιο τραγούδι, αλλά αν θα είναι σύντομα ή μετά από κάποιους μήνες δεν το γνωρίζω. Τώρα προηγείται αυτό το κομμάτι και μακάρι να έχει καλή πορεία και το μετά θα το δούμε.
Ολοκληρώνοντας θα ήθελα να μου πεις, όλοι έχουμε κάποιους στόχους, σαν άτομο και κυρίως σαν καλλιτέχνης οι δικοί σου ποιοι είναι;
Πάντα συνηθίζω να βάζω μακρινούς στόχους, αλλά προσπαθώ να βάζω και κοντινούς για να τους πετυχαίνω σιγά σιγά. Ο πιο μακρινός μου αυτή τη στιγμή είναι να έχω μια μεγάλη καριέρα και να αγαπηθούν τα κομμάτια μου από το κοινό. Ο πιο κοντινός είναι αυτός που σου είπα πριν, το να αγαπηθεί το πρώτο κομμάτι, να πάμε στο επόμενο και να μπορέσω να μείνω στο μουσικό στερέωμα, με τη βοήθεια πάντα της αγάπης του κόσμου, ώστε να καταφέρω να προχωρήσω στα επόμενα σχέδιά μου, στο να με ακούσουν σε κάποιο μεγάλο μαγαζί. Η μακρινή μου όμως σκέψη είναι να μπορέσω να έχω μια καριέρα όπως την ονειρεύομαι, με καλά τραγούδια που να τα αγαπήσει ο κόσμος και από εκεί και περά ότι είναι να έρθει ας έρθει.
Συνέντευξη: Ελένη Κεφαλληνού
Φωτογράφιση: byRon
Απομαγνητοφώνηση: Ανθή Ιωαννίδου