Συνέντευξη: Αντώνης Καρατζίκος
Παρακολουθείς τον διαγωνισμό ανελλιπώς από το 1977! Τι είναι αυτό που σε έκανε να “κολλήσεις” τόσο πολύ με την Eurovision?
Όταν είσαι παιδί δεν συνειδητοποιείς τι ακριβώς είναι αυτό που σε γοητεύει. Κατάλαβα βέβαια πολλά χρόνια αργότερα, πως αυτό που με εξιτάρει είναι ο ανταγωνισμός. Μάλλον επειδή είμαι κι εγώ στη ζωή μου πολύ ανταγωνιστικός. Να συμπληρώσω βέβαια οτι άνοιγε μπροστά μου κι ένας καινούργιος υπέροχος κόσμος, αυτός της μουσικής.
Το fun club πότε, πως και γιατί ήρθε στη ζωή σου? Αν και θα έλεγα ότι το γιατί είναι μάλλον πλεονασμός!!
Ένας πολύ καλός μου φίλος που είναι και μέλος του OGAE Greece, μου μίλησε για το fan club το 2001. Μέχρι να οργανώσουμε το θέμα, μας πήρε λίγο καιρό κι έγινα μέλος τον Ιούνιο του 2003! Εδώ να πω ότι πολύς κόσμος νομίζει ότι είμαι στο fan club πολύ περισσότερα χρόνια! Δεν είναι έτσι. Μετά από ενάμιση χρόνο έβαλα υποψηφιότητα στις εκλογές και βγήκα πρόεδρος. Μάλλον ήταν λίγο καρμικό αυτό. Σα να με περίμενε η θέση από πάντα. Από τον Ιανουάριο του 2005 μέχρι σήμερα έχω εκλεγεί συνολικά 4 φορές. Επίσης εδώ και αρκετά χρόνια είμαι και ο International Coordinator (Διεθνής Συντονιστής) όλου του δικτύου! Έχω συμπληρώσει ήδη 4 χρόνια σ’ αυτή τη θέση και είναι κι αυτό μια ευθύνη παραπάνω όπως καταλαβαίνεις.
Νομίζω πως κάποια στιγμή τα «μεγάλα» ονόματα τελειώνουν. Κι αυτό δεν συμβαίνει μόνο στην Ελλάδα αλλά και σε άλλες χώρες.
Ποιός είναι ο σκοπός του fan club της Eurovision; Είχατε ενεργό ρόλο στην διαδικασία ανάδειξης της φετινής συμμετοχής;
Σκοπός μας είναι να συσπειρώσουμε τον κόσμο που ζει το διαγωνισμό με πάθος και που το ενδιαφέρον του δεν επικεντρώνεται μόνο στη βραδιά του τελικού, αλλά σε όλη τη διαδικασία επιλογής των τραγουδιών. Φέτος λαμβάνουν μέρος 39 χώρες και η κάθε μια έχει μια συγκεκριμένη διαδικασία επιλογής. Αυτό έχει εξαιρετικό ενδιαφέρον, αλλά δεν γίνεται να το ακολουθήσουν όλοι. Μόνο οι πολύ φανατικοί. Αυτό βέβαια δεν σημαίνει οτι το fan club είναι μόνο γι’ αυτούς! Είμαστε ανοιχτοί σε όλο τον κόσμο. Ακόμα και σε αυτούς που το βλέπουν μόνο για μια βραδιά.
Όσο για τη διαδικασία ανάδειξης της συμμετοχής, ο OGAE Greece ήταν μέλος της επιτροπής το 2006 και το 2007. Μετά η ΕΡΤ αποφάσισε να «κλείσει» λιγάκι τις επιτροπές της και να αποτελούνται μόνο από δικούς της ανθρώπους. Ευελπιστώ όμως ότι κάποια στιγμή θα επιστρέψουμε.
Κανένας καλλιτέχνης δεν αξίζει να το περνάει αυτό. Η ΕΡΤ οφείλει να προστατέψει το διαγωνισμό από τέτοια περιστατικά. Θεωρώ επίσης πως ήταν απροετοίμαστοι οι άνθρωποί της για τέτοιες εξελίξεις. Όταν διέρρευσε το τραγούδι της Ελευθερίας έπρεπε να δημοσιοποιήσουν και τα υπόλοιπα
Είστε θεσμικά κατοχυρωμένοι σαν επίσημο σωματείο από το κράτος! Ο ρόλος σας όμως είναι ενεργός ή μάλλον καλύτερα ουσιαστικός? Με απλά λόγια σας υπολογίζει η ΕΡΤ?
Σαν σωματείο υπάρχουμε από το 1988 και επίσημα κατοχυρωμένοι είμαστε από το 2000. Για να πω την αλήθεια το πόσο μας υπολογίζει η ΕΡΤ δεν έχει να κάνει με επίσημες κατοχυρώσεις. Όχι ότι αυτό δεν μετράει, κάθε άλλο μάλιστα. Απλά οι σχέσεις εμπιστοσύνης χτίζονται με διαφορετικές διαδικασίες και αυτό κάνουμε εδώ και πολλά χρόνια. Σαφώς και μας ζητάει την άποψή μας η ΕΡΤ μέσα από συχνές συναντήσεις που έχουμε με τους υπεύθυνους. Έχουν γίνει πολλά θετικά βήματα, αλλά θα θέλαμε να μας συμβουλεύονται λίγο παραπάνω. Ο διαγωνισμός έχει πλέον πολλές «κακοτοπιές» και εμείς τις ξέρουμε.
Φέτος επιστρέψαμε στο μοντέλο του “εμφύλιου” διαγωνισμού και δεν είχαμε απευθείας ανάδειξη όπως τα τελευταία χρόνια? Γιατί συνέβη αυτό και πόσο σύμφωνο σε βρίσκει?
Νομίζω πως κάποια στιγμή τα «μεγάλα» ονόματα τελειώνουν. Κι αυτό δεν συμβαίνει μόνο στην Ελλάδα αλλά και σε άλλες χώρες. Οπότε αναγκαστικά «κατεβαίνεις» με ένα διαφορετικό μοντέλο διαγωνισμού. Αν θες την άποψή μου το προτιμώ αυτό το μοντέλο. Δίνει ευκαιρία σε πολλούς καλλιτέχνες να δείξουν τον καλύτερό τους εαυτό και να δοκιμάσουν τις δυνάμεις τους σε μια διαφορετική «αρένα». Άλλωστε οι περισσότερες χώρες ακολουθούν παρόμοια μοντέλα εθνικών τελικών και συμπεριλαμβάνουν σε αυτά και πολύ μεγάλα ονόματα, όπως η Σουηδία.
Πως χαρακτηρίζεις τις φετινές συμμετοχές στην Γιουροβίζιον, πιστεύεις ότι υπάρχουν πιθανότητες νίκης; Ποιο κομμάτι θεωρείς ότι έχει την μεγαλύτερη δυναμική;
Θα μου επιτρέψεις να μην σου πω την άποψή μου καθόλου. Καλώς ή κακώς μπορεί να επηρεάσει κάποιους ανθρώπους που θα ψηφίσουν και δεν θα το ήθελα. Ας ψηφίσει ο καθένας με την καρδιά του!
Σκοπός μας είναι να συσπειρώσουμε τον κόσμο που ζει το διαγωνισμό με πάθος και που το ενδιαφέρον του δεν επικεντρώνεται μόνο στη βραδιά του τελικού, αλλά σε όλη τη διαδικασία επιλογής των τραγουδιών
Οι Υποψηφιότητες ήταν 10 και κατέληξαν 7! Η κάθε μία περίπτωση για διαφορετικό λόγο και σε διαφορετική στιγμή. Θα ήθελα ένα σχόλιο για την Κατερίνα Αυγουστάκη και την Ελευθερία Ελευθερίου!
Τώρα τι να σου πω. Με στενοχωρούν πολύ αυτά τα πράγματα. Λυπήθηκα πολύ και για τις 2 κοπέλες και μάλιστα η Ελευθερία ήταν μαζί μας όταν το έμαθε. Πολύ άσχημη στιγμή. Κανένας καλλιτέχνης δεν αξίζει να το περνάει αυτό. Η ΕΡΤ οφείλει να προστατέψει το διαγωνισμό από τέτοια περιστατικά. Θεωρώ επίσης πως ήταν απροετοίμαστοι οι άνθρωποί της για τέτοιες εξελίξεις. Όταν διέρρευσε το τραγούδι της Ελευθερίας έπρεπε να δημοσιοποιήσουν και τα υπόλοιπα. Εντάξει η Αυγουστάκη ήταν άλλη περίπτωση. Υπήρχε το τραγούδι στο διαδίκτυο ήδη 3 μήνες.
Έχεις ακούσει φαντάζομαι και τα 2 τραγούδια που αποκλείστηκαν! Πολλοί υποστηρίζουν ότι ίσως ήταν οι πιο δυνατές και “γιουροβιζιονικές” συμμετοχές. Συμμερίζεσαι αυτή την άποψη εσύ?
Όπως λέω πάντα, δεν αρκεί μόνο το τραγούδι. Πρέπει να κοιτάς το σύνολο της παρουσίασης. Σαν τραγούδια ήταν και τα δύο πολύ καλά. Δυστυχώς δεν θα μάθουμε ποτέ πως θα κατέληγαν επί σκηνής.
Τελικά μετά απο τόσα χρόνια που παρακολουθείς ενεργά αυτό το θεσμό θέλω να μου λύσεις μια απορία σαν πιο έμπειρος και κατεξοχήν ειδικός! Υπάρχει ή δεν υπάρχει συνταγή για μια επιτυχημένη συμμετοχή?
Σαφώς και υπάρχει. Πρέπει το τραγούδι να είναι αγνών προθέσεων και όχι κατασκευασμένο. Το κοινό το αναγνωρίζει αυτό και το επιβραβεύει. Επίσης να έχει μια βατή, ευκολομνημόνευτη μελωδία και μια ταιριαστή σκηνική παρουσία.
Δεν φταίνε όμως οι καλλιτέχνες. Φταίνε οι δισκογραφικές. Μόνο αυτές είναι υπεύθυνες για την κατάντια του Ελληνικού τραγουδιού.
Πιστεύεις αυτό που λένε πολλοί ότι Έλενα Παπαρίζου “ανάστησε” τον διαγωνισμό και προκάλεσε ξανά το ενδιαφέρον των Ελλήνων, σε μια χρονική στιγμή που κανείς δεν ενδιαφερόταν?
Έχει βάση αυτό που λες. Αλλά αυτό δεν συμβαίνει μόνο στη Eurovision. Συμβαίνει παντού. Όταν έχεις κάπου επιτυχία το κοινό ακολουθεί. Και στο ποδόσφαιρο και στο μπάσκετ και στο στίβο όταν είχαμε επιτυχίες οι θεαματικότητες και η συμμετοχή του κόσμου ήταν πάντα σε μεγάλα μεγέθη.
Μεταξύ σας στον Ogae σχολιάζετε τις συμμετοχές? “Πέφτουν στοιχήματα “φιλικά?
Φυσικά και συμβαίνει αυτό! Αν κι εγώ κρατάω πάντα χαμηλούς τόνους και δεν φανατίζομαι εύκολα, ξέρω κόσμο που σχολιάζει και κρίνει τα πάντα! Έχει κι αυτό το ενδιαφέρον του, αλλά όπως συμβαίνει παντού, υπάρχει κόσμος που πέφτει πολύ έξω στις προβλέψεις του και ελάχιστοι που πέφτουν μέσα. Έχουμε να κάνουμε άλλωστε με ένα απρόβλεπτο διαγωνισμό.
Αν έπρεπε να επιλέξεις εσύ ποιο κομμάτι θα πήγαινε στη Γιουροβίζιον, ποιο θα διάλεγες; (Ξέρω σιγά μην απαντήσεις!!)
Φυσικά και δεν θα σου απαντήσω σε αυτό!
Πιστεύεις ότι έχει φέτος πέσει το επίπεδο σε σύγκριση με τις προηγούμενες χρονιές;
Δεν το πιστεύω αυτό. Απλά νομίζω πως κάθε χώρα προσανατολίζεται διαφορετικά σε μουσικό επίπεδο. Προσπαθούν όλοι να φέρουν στοιχεία έκπληξης στις συμμετοχές τους. Αυτό είναι θετική εξέλιξη.
Από όσες χώρες έχουν επιλέξει τη συμμετοχή τους για φέτος, έχεις ξεχωρίσει κάποια?
Νομίζω αναμφισβήτητα η Ισπανία. Πιστεύω πως έχει πολλές πιθανότητες να πάρει και το βραβείο. Τουλάχιστον με όσα έχω ακούσει μέχρι στιγμής.
Όσα χρόνια συμμετέχει η Ελλάδα στην Γιουροβίζιον, ποια θεωρείς ότι ήταν η καλύτερη συμμετοχή της και ποια η χειρότερη;
Η καλύτερη ήταν το «Φεγγάρι Καλοκαιρινό» με το Γιάννη Δημητρά το 1981. Και η χειρότερη το “S.A.G.A.P.O.” με το Μιχάλη Ρακιντζή το 2002.
Υποστηρίζεις την χρήση αγγλικού στίχου στις ελληνικές συμμετοχές;
Και ναι και όχι. Είμαι υπέρμαχος της Ελληνικής γλώσσας, αλλά αν η μελωδία είναι πιο Ευρωπαϊκή, ίσως την εξυπηρετεί καλύτερα ο Αγγλικός στίχος.
Η Γιουροβίζιον ανοίγει τις πόρτες σε ένα καλλιτέχνη για διεθνή καριέρα;
Δε νομίζω. Είναι ένα εφαλτήριο, αλλά από κει και πέρα, ο ίδιος ο καλλιτέχνης ευθύνεται για την πορεία του. Θέλει πολύ μεγάλη προσπάθεια και θυσίες η καριέρα στο εξωτερικό. Αν δεν είσαι διατεθειμένος να το κάνεις, είσαι καταδικασμένος να αποτύχεις.
Εκτός από πρόεδρος του Ogae Greece είσαι και μουσικός παραγωγός! Δε θέλω να ανοίξω πληγές αλλά έτσι επιγραμματικά θα ήθελα να μου πεις πως βλέπεις την ελληνική πραγματικότητα, την Ελληνική δισκογραφία εν έτη 2010?
Τραγική! Δεν υπάρχει απολύτως τίποτα. Κρανίου τόπος θα έλεγα. Δεν φταίνε όμως οι καλλιτέχνες. Φταίνε οι δισκογραφικές. Μόνο αυτές είναι υπεύθυνες για την κατάντια του Ελληνικού τραγουδιού. Αυτά θα σου τα αναλύσω μια άλλη φορά όμως.
Κλείνοντας θα ήθελα να σου παραθέσω τα υποψήφια τραγούδια και με μια λέξη να τα χαρακτηρίσεις!!!
Χρήστος Χατζηνάσιος “Illusion”
Στιβαρό.
Sunny Μπαλτζή & Second Skin “Game of life”
Εναλλακτικό.
Μάνος Πυροβολάκης “Κιβωτός του Νώε”
Παραδοσιακό.
Γιώργος Αλκαίος & Friends “OPA“
Ελληνικό.
Γιώργος Καραδήμος “Πολεμάω”
Ευαίσθητο.
Μέλισσες “Κινέζος”
Πρωτότυπο.
Émigré “Touch me deep inside”
Χορευτικό.
Σε ευχαριστώ Αντώνη, σου εύχομαι καλή δύναμη και …. Με τη νίκη!
Ο OGAE Greece είναι το επίσημο σωματείο των φίλων του Διαγωνισμού Τραγουδιού της Eurovision στην Ελλάδα. Αποτελεί το Ελληνικό παράρτημα του διεθνούς fan club της Eurovision, OGAE Network.
http://www.ogaegreece.com/