Συνέντευξη Βασίλης Δήμας
Εμείς είχαμε την ευκαιρία να τον συναντήσουμε και να γνωρίσουμε έναν άνθρωπο χαμογελαστό, φιλικό, ευγενικό, προσγειωμένο με διάθεση να απαντήσει σε όλες τις ερωτήσεις μας. Μιλήσαμε για τη μουσική και την κατάσταση στην οποία βρίσκεται σήμερα, την μέχρι τώρα πορεία του και τον δίσκο του.
Ο περισσότερος κόσμος σε γνώρισε ως τραγουδιστή μέσα από την κυκλοφορία της πρώτης σου δισκογραφικής δουλειάς με τίτλο «Το κέντρο του σύμπαντος». Έχεις όμως ήδη μια αξιόλογη διαδρομή στο χώρο του τραγουδιού ως δημιουργός καθώς γράφεις και μουσική και στίχους. Εκτός από όλα αυτά έχεις σπουδάσει μαθηματικά και έχεις εργαστεί ως καθηγητής. Πότε αλλάζεις πορεία; Πότε ξεκινάς να γράφεις μουσική, στίχους και να τραγουδάς;
Πρώτα από όλα να σου πω ότι τα μαθηματικά και η μουσική είναι αλληλένδετες έννοιες . Το ένα συμπληρώνει το άλλο. Στη πράξη είναι δύσκολο από τη στιγμή που η μουσική με έχει απορροφήσει τα τελευταία χρόνια μετά από αρκετές συνεργασίες να δώσω το εκατό τοις εκατό του εαυτού μου στη διδασκαλία . Η μουσική είναι ο λόγος που απαγκιστρώθηκα από τη μέση εκπαίδευση. Αυτά τα δυο δεν παντρεύονται απόλυτα. Τα τελευταία τρία χρόνια περίπου δε διδάσκω σε σχολεία και φροντιστήρια καθώς η μουσική, η μεγάλη μου αγάπη, με επέλεξε. Αυτό που αγαπάς σε διαλέγει μόνο του.
Η πρώτη μου μεγάλη συνεργασία ήταν με το Νότη Σφακιανάκη ο οποίος μου πρότεινε να τραγουδήσω μαζί του αμέσως μόλις αποφοίτησα από το πανεπιστήμιο της Αθήνας το 2004. Αυτή θωρώ ότι είναι η επίσημη έναρξή μου στο χώρο του τραγουδιού. Ωστόσο πριν από αυτό είχα τραγουδήσει σε αρκετά μαγαζιά.
Είμαι κατά του προτύπου που προάγει η εποχή μου της βεβιασμένης φήμης ενός παιδιού. Κακά τα ψέματα για να πεις λαϊκά τραγούδια, για να τα ερμηνεύσεις πρέπει να έχεις ζήσει. Για να έχεις ζήσει πρέπει να έχεις μεγαλώσει. Άλλο είναι να γράφω ένα τραγούδι και άλλο να το ερμηνεύω.
Δισκογραφικά, πότε ξεκινάει η συνεργασία σου με τον Ν. Σφακιανάκη;
Με τον Ν. Σφακιανάκη δισκογραφικά συνεργαστήκαμε λίγο πιο πριν, το 2003.
Έχεις σπουδάσει πάνω στη μουσική; Παίζεις μουσικά όργανα;
Έχω τελειώσει το Αττικό Ωδείο. Μου αρέσει η ολοκλήρωση. Αν δεν υπάρχει ολοκλήρωση δεν υπάρχει και αποτέλεσμα. Παίζω όλα τα έγχορδα μουσικά όργανα εκτός από βιολί.
Θυμάσαι το πρώτο σου τραγούδι;
Από την εποχή που πήγαινα στο γυμνάσιο ξεκίνησα να αποτυπώνω στο χαρτί τις πρώτες μου λέξεις και μελωδίες. Θυμάμαι τις ιδέες που είχα τότε. Στο Λύκειο όμως θεωρώ ότι είχα κατά κάποιο τρόπο ολοκληρωμένα τραγούδια τα οποία αφού ωρίμασα τα επανεξέτασα και αργότερα κυκλοφόρησαν.
Ποιο είναι το πρώτο δικό σου τραγούδι που τραγουδήθηκε από κάποιον γνωστό καλλιτέχνη;
Ήταν ένα ζεμπέκικο με τίτλο «Πέρνα» που το ερμήνευσε ο Στέλιος Ρόκκος.
Τι αποτελεί πηγή έμπνευσης; Ποια είναι η κινητήριος δύναμη για να γράψεις;
Κοινή πηγή έμπνευσης όλων των δημιουργών είναι ο έρωτας και η αγάπη . Ωστόσο οτιδήποτε συμβαίνει γύρω σου μπορεί να σε ερεθίσει. Δεν υπάρχει μεθοδολογία ή φόρμουλα. Κάνεις ότι σε διατάζει η ψυχή σου. Το ερέθισμα μπορεί να στο δώσει η κοινωνία, το παιδάκι που πουλάει χαρτομάντιλα και άλλα πολλά. Δεν είναι μόνο ο έρωτας και η αγάπη που μπορεί να σε εμπνεύσουν.
Σήμερα καθαρόαιμο λαϊκό τραγούδι δεν υπάρχει. Ως προς τον τομέα της δημιουργία όντος περνάει κρίση. Στο να παιχτεί και να το αποδεχτεί ο κόσμος δεν αντιμετωπίζει πρόβλημα.
Τα τραγούδια σου είναι βιωματικά;
Ναι, είναι βιωματικά. Όχι απαραίτητα αυτοβιογραφικά. Είναι πράγματα που έχω ζήσει, που έχω δει, που έχω παρατηρήσει, που έχω νιώσει και που ενδεχομένως θέλω να καταγγείλω κάποιες φορές. Δεν είναι σίγουρα αποκυήματα του μυαλού μου.
Ποια είναι η διαδικασία δημιουργίας ενός τραγουδιού; Πως ξεκινάς; Γράφεις πρώτα μουσική; Έχεις στίχους πάνω στους οποίους βάζεις μουσική;
Καλό είναι να υπάρχει μια ιστορία. Βλέπω κάτι ή μου συμβαίνει κάτι. Αυτό το καταγράφω είτε στο χαρτί με το στυλό είτε με τα χέρια μου στο πιάνο. Ποτέ δε ξέρω τι από τα δύο θα γίνει πρώτο. Τις περισσότερες φορές όμως, για να είμαι ειλικρινής, είναι ο στίχος που με πηγαίνει προς την μουσική.
Είναι πιο σημαντικός ο στίχος;
Το τραγούδι έχει τρία πόδια. Ερμηνεία, στίχο, μουσική. Αν ένα από αυτά είναι κουτσό θα πέσει κάτω.
Αν και νέος, δισκογραφικά έχεις συνεργαστεί με αρκετούς σημαντικούς καλλιτέχνες. Νότης Σφακιανάκης, Νίκος Μαρκόπουλος, Σταμάτης Γονίδης έχουν τραγουδήσει τραγούδια σου. Πως αισθάνεσαι όταν ακούς τα τραγούδια σου απ όλους αυτούς τους σπουδαίους καλλιτέχνες;
Είναι ψυχικά ανυψωτικό. Σου δημιουργείται μια αίσθηση ηθικής ικανοποίησης. Είναι η ηθική αμοιβή. Καθένας από τους καλλιτέχνες που προανέφερες είναι δίαυλος επικοινωνίας με μεγάλη μερίδα κόσμου. Μετέφεραν αυτά που είχα στη ψυχή μου και μέσω αυτών ο κόσμος με αγάπησε. Είναι ωραίο τα τραγούδια σου να φτάνουν στο κόσμο μέσα από αυτούς τους καλλιτέχνες.
Για να πω ότι κάποιος αξίζει, σύμφωνα με τα δικά μου κριτήρια, θα ήθελα να τον δω να κάνει αυτός τις επιλογές, να έχει κινήσει τα νήματα, να μην νιώσω ότι είναι μαριονέτα.
Ποιος είναι ο λόγος που τόσο όμορφα τραγούδια δεν τα κράτησες για τον εαυτό σου;
Είμαι κατά του προτύπου που προάγει η εποχή μου της βεβιασμένης φήμης ενός παιδιού. Κακά τα ψέματα για να πεις λαϊκά τραγούδια, για να τα ερμηνεύσεις πρέπει να έχεις ζήσει. Για να έχεις ζήσει πρέπει να έχεις μεγαλώσει. Άλλο είναι να γράφω ένα τραγούδι και άλλο να το ερμηνεύω.
Πως προέκυψαν όλες αυτές οι συνεργασίες ;
Όταν ήμουν φοιτητής πήγαινα κασέτες με τα τραγούδια μου στη Universal. Περνούσε ο καιρός χωρίς κάποιο αποτέλεσμα αλλά εγώ συνέχιζα να πηγαίνω και να αφήνω τα τραγούδια μου. Μετά από κάποιο καιρό χτυπάει το τηλέφωνο μου και μου είπαν ότι τους άρεσαν τα τραγούδια μου. Τότε για πρώτη φορά κάποιος γνωστός καλλιτέχνης, ο Στέλιος Ρόκκος, ερμήνευσε σε δίσκο του δικό μου τραγούδι. Έτσι ξεκίνησαν όλα.
Τι αποκόμισες δουλεύοντας με αυτούς τους ανθρώπους;
Την ταυτότητα στην ερμηνεία, την αυστηρότητα και γενικότερα στάση ζωής. Κάτι που λείπει στις μέρες μας και το διδάχτηκα από αυτούς τους σημαντικούς καλλιτέχνες είναι η ερμηνεία. Σήμερα ως προς την ερμηνεία θα έλεγα ότι δεν υπάρχει μοναδικότητα παρά μόνο αντιγραφή. Επίσης αποκομίζεις τη σεμνότητα που πρέπει να σε διέπει όταν έχεις να κάνεις με το τόσο κόσμο.
Όταν έχεις ακούσματα από metal, jazz, λαϊκά δεν μπορείς ίσως να πεις «θέλω να κάνω αυτό». Κατά βάση λαϊκό τραγούδι θέλω να κάνω. Εγώ όμως λαϊκό με το δικό μου ορισμό θεωρώ και ένα πιο pop κομμάτι. Δεν έχω παρωπίδες.
Πόσο σημαντική είναι η σεμνότητα;
Είναι το νούμερο ένα. Σεμνότητα, ταπεινότητα, ευγένεια. Τρείς λέξεις, που με ενοχλεί αφάνταστα, που στις μέρες μας δεν υπάρχουν.
Ποιο τραγούδι από αυτά που έχεις γράψει ξεχωρίζεις;
Για μένα κάθε τραγούδι είναι μια ξεχωριστή κορυφή. Δεν μπορώ να ξεχωρίσω κάποιο άμεσα. Τώρα αν μου πεις ποιο ξεχωρίζω από τα ερωτικά μου και αν πρέπει να υποχρεωθώ να απαντήσω θα σου πω το «Έτσι είναι ο έρωτας καρδιά μου» και «το κέντρο του σύμπαντος».
http://www.youtube.com/watch?v=Ropr956tIpM
Η πρώτη σου δισκογραφική δουλειά κυκλοφόρησε πριν λίγο καιρό. Πες μας λίγα λόγια για αυτήν.
Αυτά τα χρόνια που έγραφα τραγούδια και τα έδινα σε συνεργάτες είχα και τραγούδια που είχα στο μυαλό μου να τα μαζέψω και να κάνω ένα δίσκο. Με το Γιώργο Μουκίδη κάναμε διάφορες συζητήσεις, ακούγαμε τα κομμάτια ώσπου πήρε τηλέφωνο τον Ηλία Μπενέτο, ο οποίος πιστεύω ότι στις μέρες μας είναι ίσως ο πιο σημαντικός παραγωγός που υπάρχει. Ήρθαμε σε επαφή, μιλήσαμε, ακούσαμε και με αυτόν τα κομμάτια και καταλήξαμε σε κάποια. Αυτά τα έντεκα τραγούδια στα οποία καταλήξαμε είναι όλα βιωματικά. Οι θεματολογίες είναι διαφορετικές.
Ένα ιδιαίτερο κομμάτι του δίσκου θα έλεγα ότι είναι το «θυμάμαι». Ένα ντουέτο με το Σταμάτη Γονίδη.
Ύψιστη τιμή. Ο Σταμάτης Γονίδης είναι ένας τεράστιος λαϊκός τραγουδιστής που μπορεί να τραγουδήσει τα πάντα. Το συγκεκριμένο τραγούδι είναι ένα τραγούδι κοινωνικού χαρακτήρα. Όταν ο Σταμάτης μου είπε πως ήθελε να τραγουδήσουμε μαζί αυτό το κομμάτι η χαρά μου ήταν μεγάλη.
Φαίνεται ότι κατά βάση ακλουθείς το λαϊκό τραγούδι. Θα χαρακτήριζες όντος τον εαυτό σου ως έναν καθαρά λαϊκό τραγουδιστή;
Ποτέ δεν ξεχώρισα τίποτα. Αν βάλουμε ταυτότητα στο τραγούδι αυτομάτως πρέπει να περιορίσουμε και την ψυχή μας ως προς το τι θα μας διατάξει να γράψουμε. Όταν έχεις ακούσματα από metal, jazz, λαϊκά δεν μπορείς ίσως να πεις «θέλω να κάνω αυτό». Κατά βάση λαϊκό τραγούδι θέλω να κάνω. Εγώ όμως λαϊκό με το δικό μου ορισμό θεωρώ και ένα πιο pop κομμάτι. Δεν έχω παρωπίδες.
Σήμερα η μετριότητα έχει αναχθεί σε τελειότητα. Οι μέτριοι, στην εποχή των κακών, φαίνονται καλοί μέσω της υπέρμετρης και συνεχούς προβολής κι έχοντας όπλο ένα «σουξέ» που μετά από λίγο καιρό θα σβήσει.
Ποια ήταν τα ακούσματά σου από παιδί;
Άκουγα Σ. Καζαντζίδη, Σ. Διονυσίου, Μ. Αγγελόπουλο, από νεότερους το Ν. Σφακιανάκη, τον Σ. Γονίδη. Άκουγα επίσης Scorpions, Sting, Eldon John, μου άρεσε επίσης ο Μπαχ, ο Μπετόβεν. Είναι τόσα πολλά αυτά που άκουγα. Το τραγούδι χωρίζεται μόνο σε καλό και κακό. Μάλιστα πολλές φορές αυτό είναι και υποκειμενικό. Βέβαια ότι είναι καλό αναγνωρίζεται.
Σήμερα ακούς τα ίδια πράγματα;
Ακούω και πιο παλιά τραγούδια. Μου αρέσει να ακούω Καζαντζίδη, Διονυσίου, Πάριο. Είναι τραγουδιστές που τους ανακαλύπτεις συνεχώς , διδάσκεσαι από αυτούς. Ακούω όμως και ξένη μουσική. Αρκεί το καθετί να είναι αυθεντικό. Για παράδειγμα μου αρέσει πολύ η RNB όταν την ακούω στην γνήσια, αυθεντική μορφή της. Μου αρέσει ακόμα και η παραδοσιακή μουσική.
Ερμηνευτικά από ποιους θα έλεγες ότι έχεις επηρεαστεί;
Ερμηνευτικά με έχουν επηρεάσει o Σφακιανάκης, ο Γονίδης, ο Διονυσίου, ο Καζαντζίδης, ο Αγγελόπουλος, ο Πάριος, η Βιτάλη. Τους άκουγα και κάτι μου άρεσε. Το να γίνεις κράμα κάποιων σπουδαίων καλλιτεχνών είναι φυσιολογικό εφόσον είναι τα ακούσματά σου.
Εφόσον ακολουθείς το λαϊκό τραγούδι, δε θα μπορούσα να μην σε ρωτήσω το εξής: πιστεύεις ότι το λαϊκό τραγούδι περνάει κρίση;
Το λαϊκό τραγούδι είναι σίγουρο ότι δεν μπορεί να πεθάνει. Άρα στη βάση του δεν μπορεί να υποστεί κρίση. Αν κρίση θεωρούμε το ότι δεν παίζεται στα ραδιόφωνα πάλι δεν μπορώ να σου πω ότι περνάει κρίση γιατί υπάρχουν ραδιοφωνικοί σταθμοί που παίζουν λαϊκά τραγούδια και πάνε πάρα πολύ καλά. Σίγουρα όμως υφίσταται κρίση στο τρόπο με τον οποίο αποδίδεται. Είναι πολλές φορές κακότεχνος εν συγκρίσει με τους φάρους του λαϊκού μας τραγουδιού που κατά την γνώμη μου είναι ο Στέλιος Καζαντζίδης, ο Μανώλης Αγγελόπουλος κι ο Στράτος Διονυσίου.
Όταν επαναλαμβάνεις το κακό ο κόσμος εθίζεται σε αυτό. Το αγαπάει για κάποιο διάστημα και νομίζει ότι είναι καλό. Ο χρόνος μετά αποδεικνύει το αντίθετο. Εμένα στόχος μου είναι να έχω τραγούδια καθολικά και διαχρονικά.
Για ποιο λόγο πιστεύεις ότι υφίσταται κρίση ως προς τη δημιουργία;
Κάποιοι από αυτούς που γράφουν τραγούδια το βλέπουν σαν αποστολή και άλλοι σαν δουλειά. Αυτοί που το βλέπουν σαν δουλειά πριν γράψουν σκέφτονται τι παίζουν τα ραδιόφωνα, τι τραγούδησε ο τάδε και προσπαθούν να μιμηθούν τα προϋπάρχοντα τραγούδια. Έτσι όλα μοιάζουν μεταξύ τους.
Ποια πιστεύεις ότι είναι τα βασικά χαρακτηριστικά που πρέπει να έχει ένας τραγουδιστής προκειμένου να πετύχει στο χώρο; – ποια είναι τα συστατικά της επιτυχίας;
Πρέπει να έχει ταλέντο, επιμονή και το μεγαλύτερο όλων που είναι η υπομονή. Μερικές φορές η υπομονή κατορθώνει μεγαλύτερα πράγματα από ότι η δύναμη μας. Είναι πικρόφυτο η υπομονή αλλά έχει γλυκούς καρπούς. Επίσης χρειάζεται να έχει σωστό χαρακτήρα. Πιστεύω ότι ακόμα και τον πιο συμπλεγματικό άνθρωπο αν είσαι ευγενής μπορείς να τον κάνεις να σε αγαπήσει.
Πόσο σημαντική είναι η τύχη; Πιστεύεις σε αυτή;
Πιστεύω ότι υπάρχει τύχη μόνο ως προς την γέννηση μας (π.χ. το που γεννηθήκαμε, ποιοι είναι οι γονείς μας). Μετά δεν ξέρω αν υπάρχει και δεν θέλω να πιστέψω ότι υπάρχει. Πιστεύω πάνω από όλα στη δουλειά και ύστερα ίσως στις συγκυρίες. Στην τύχη δε μου αρέσει να πιστεύω γιατί αλλιώς γίνεσαι «τυχαίος». Τυχερά είναι πολλά αλλά τυχαίο δεν είναι τίποτα.
Πολλά είναι τα παιδιά που για να γίνουν γνωστά και να έχουν μια θέση στο χώρο του τραγουδιού καταφεύγουν στα talent shows. Ποια είναι η θέση σου σχετικά με αυτό;
Πιστεύω πως αν κάποιος είναι πραγματικά ταλαντούχος δεν έχει ανάγκη ένα «παιχνίδι» το οποίο είναι εργοστάσιο παραγωγής τραγουδιστών κατά τα πρότυπα που ορίζει η κάθε εποχή. Όταν κάνεις πάντα ότι σου λένε οι άλλοι παύεις να είσαι ο εαυτός σου στο εκατό τοις εκατό κι επομένως προσδοκείς άστοχα να αγαπήσει ο κόσμος ένα κατασκεύασμα που στην πορεία του χρόνου θα το αντικαταστήσει μ’ ένα νέο. Έχω γράψει ένα τραγούδι για αυτό το «θέμα» το οποίο είχε ερμηνεύσει ο Νότης Σφακιανάκης «το Σύστημα». Τότε μάλιστα είχε δημιουργηθεί μεγάλος σάλος. Οι μη γνωρίζοντες την ελληνική γλώσσα είπαν ότι η λέξη κίναιδος σημαίνει ομοφυλόφιλος. Να τους ενημερώσω ότι κίναιδος είναι αυτός που κινεί την αιδώ. Και στις μέρες υπάρχουν πάρα πολλοί τέτοιοι άνθρωποι.
Τώρα μέσα από αυτά τα παιχνίδια δεν ξέρω αν βγήκαν διαφορετικές φωνές αλλά βγήκαν γενικά κάποιες καλές φωνές. Έναν καλλιτέχνη όμως δεν τον «κρίνουμε» μόνο μέσα από το ταλέντο του αλλά και μέσα από τις επιλογές του. Δεν θέλω να πιστέψω ότι ένας πραγματικά σπουδαίος καλλιτέχνης δεν θα διαλέξει τον επίπονο δρόμο.
Και σαν τραγουδιστής και σαν δημιουργός έχεις πραγματοποιήσει, όπως ήδη είπαμε, σημαντικές συνεργασίες και ο πρώτος σου δίσκος με τον καιρό αγαπιέται από τον κόσμο όλο και πιο πολύ. Ποιοί είναι οι επόμενοι επαγγελματικοί σου στόχοι;
Νέος δίσκος, νέες συνεργασίες. Να δημιουργήσω μια πολυμελή ,αποκλειστικά δική μου, ορχήστρα προκειμένου να κάνω αυτά που έχω στο μυαλό μου πράξη στον χώρο που θα επιλέγουμε κάθε φορά να εμφανιζόμαστε δίνοντας την ψυχή μας στον κόσμο. Αυτό που θα ήθελα είναι μετά από τριάντα χρόνια να είμαι πάνω στη σκηνή με μια κιθάρα να τραγουδάω για τον κόσμο τα τραγούδια μου, να έχω γράψει και άλλα καλά τραγούδια και να υπάρχει στον αέρα η ενέργεια της αγάπης. Θέλω τα παιδιά μου είναι περήφανα για αυτά που θα έχω κάνει.
Όταν ένας καλλιτέχνης είναι μικρός σε ηλικία δεν έχει αφενός την πρέπουσα ωριμότητα στην φωνή του κι αφετέρου την πείρα σε σχέση με έναν Ν. Σφακιανάκη, έναν Στ. Γονίδη ή έναν Ν. Μακρόπουλο για να μπορεί να ερμηνεύσει το κομμάτι όπως πρέπει.
Έχεις ήδη αρκετούς θαυμαστές. Ποια είναι η σχέση σου μαζί τους;
Πρέπει να τιμάς τους ανθρώπους που σε στήριξαν να πετύχεις και αυτοί είναι εκείνοι που βρίσκονται ακόμα και στις πίσω θέσεις του εξώστη. Τους τιμάς με το να τους αφιερώσεις λίγο από το χρόνο σου όταν έρχονται να σε δουν. Εγώ μιλάω αρκετά με τον κόσμο που έρχεται να με δει στο καμαρίνι μου. Βέβαια υπάρχουν και θαυμάστριες που περνάνε τη κόκκινη γραμμή και για αυτό φροντίζω να υπάρχει πάντα μέτρο.
Διαχειρίζεσαι ο ίδιος τη σελίδα σου στο facebook;
Τη σελίδα αυτή δεν την έφτιαξα εγώ. Την είχε φτιάξει μια κοπέλα η οποία την διαχειριζόταν. Τώρα όμως την διαχειρίζομαι εγώ. Έχω τη δυνατότητα και οφείλω με αυτό τον τρόπο να λέω ένα ευχαριστώ για την αγάπη που μου δίνει τόσος κόσμος που δεν τον γνωρίζω προσωπικά.
Ποια είναι η σχέση σου με το διαδίκτυο γενικότερα;
Δεν θέλω γενικά ο υπολογιστής να γίνει υποκατάστατο του ανθρώπου. Θέλω να τον χρησιμοποιώ και όχι να με χρησιμοποιεί. Το διαδίκτυο το χρησιμοποιώ ως πηγή γνώσεων.
Ακούγοντας το δίσκο σου, ένα από τα κομμάτια που ξεχώρισα είναι το « Γεια σου μοναξιά». Φοβάσαι τι μοναξιά; Είναι φίλη ή εχθρός;
Η μοναξιά είναι και φίλη και εχθρός. Μου αρέσει και ας με πονάει. Με ηρεμεί. Τη μοναξιά δεν την φοβάμαι. Τη σέβομαι γιατί είναι η μόνη που δεν με προδίδει και είναι επίσης και η μόνη που με πληγώνει προκειμένου να μου δείξει ότι πρέπει να αγαπήσω.
Έχεις την μοναξιά περισσότερο ανάγκη από τότε που έγινες πιο γνωστός;
Πάντα το ίδιο. Η φήμη δεν παίζει κανέναν ρόλο αν έχεις μια συγκεκριμένη ιδιοσυγκρασία.
Είπες ότι είναι σημαντικό να δείχνεις με πράξεις αυτό που νιώθεις. Το λες εσύ αυτό που μπορείς να δείξεις τα συναισθήματα σου μέσα από στίχους;
Ναι. Αυτό είναι μεγάλη τύχη για μένα. Είχα τη δυνατότητα να ξεσπάσω μέσα από την σύνθεση και τους στίχους. Για μένα η μουσική είναι ζωή.. Δεν μπορώ να μην γράψω και να μην τραγουδήσω. Είναι ανάγκη. Παρόλα αυτά πιστεύω ότι δεν πρέπει να μένουμε στα λόγια . Είναι σημαντικό αυτά που νιώθουμε να τα δείχνουμε και όχι να τα λέμε.
Σε ένα από τα τραγούδια σου υπάρχει ο στίχος «Η ζωή συνεχίζεται για τους άλλους και όχι για μένα» Το έχεις πει αυτό ποτέ; το έχεις νιώσει;
Μία πτυχή της ζωής μπορεί να μην συνεχίζεται. Εν μέρει η ζωή δεν συνεχίζει πάντα όπως ήταν. Αλλάζει. Το τραγούδι αυτό το έγραψα μετά το θάνατο του πατέρα μου παίρνοντας τη θέση της μητέρας μου. Είναι, πραγματικά, μια σκληρή φράση. Εγώ μπορώ να πω ότι είμαι πολεμιστής. Δεν σταματάω ώσπου να με ρίξει ο θεός.
Φαίνεται ότι ο θάνατος του πατέρα σου είναι ένα γεγονός που σε έχει σημαδέψει. Τι έχει αλλάξει μετά από αυτό;
Μετά από αυτό λέω πολλά όχι. Αν νιώσω ότι κάτι με ενοχλεί η με θίγει δεν θα το δεχτώ με υπομονή και καλοσύνη. Μπορώ να πω επίσης ότι σκλήρυνα. Πράγματα που με στενοχωρούσαν δεν με στενοχωρούν πλέον.
«Μα και αν έχω πιάσει πάτο δεν το βάζω κάτω» λέει το τραγούδι σου με τίτλο «Μοίρα μου». Είσαι από αυτούς τους ανθρώπους;
Είμαι.. αρκεί να με έχει καλά ο θεός και να στέκομαι όρθιος.
Στο δίσκο σου υπάρχει ένα τραγούδι με τίτλο «το ταξίδι ξεκινάει»…
Το έγραψα με τη σκέψη ότι θα ήθελα να υπάρχει ένας τίτλος ανάμεσα στα τραγούδια που θα σηματοδοτούσε την καινούργια αρχή. Έχει μέσα αισιοδοξία.
Σου αρέσουν τα ταξίδια; Ποιος είναι ο αγαπημένος σου προορισμός;
Μου αρέσουν πολύ τα ταξίδια. Αγαπημένος μου προορισμός είναι ο έρωτας. Σε κάνει και ξεχνάς τα πάντα.
Υπάρχει κάτι που, σαν άνθρωπος, φοβάσαι;
Φοβάμαι την αρρώστια είτε σε εμένα είτε στους δικούς μου ανθρώπους.
Τι μπορεί να σε εκνευρίσει;
Με εκνευρίζουν η αγένεια και η έπαρση. Αυτό που σε κάνει να φαίνεσαι πιο γελοίος είναι να θες να φαίνεσαι σπουδαίος. Με ενοχλεί που στις μέρες μας δεν υπάρχει σεμνότητα.
Τι μπορεί να σε γοητεύσει ή να σε ενθουσιάσει;
Η ευγενής συμπεριφορά, οι γνώσεις, η σωστή χρήση της ελληνικής γλώσσας. Με τα τετριμμένα μπορώ να ενθουσιαστώ πλέον. Μπορεί επίσης να ενθουσιαστώ αν ακούσω στο ραδιόφωνο ένα καθαρόαιμο λαϊκό τραγούδι.
Σε ένα όμορφο τραγούδι που έγραψες εσύ και τραγούδησε ο Διονύσης Σχοινάς με τον γιο του γράφεις «Δε μεγαλώνω». Είσαι ακόμα παιδί λοιπόν;
Ναι είμαι ακόμα παιδί και δεν θα σταματήσω να νιώθω ποτέ έτσι. Το βράδυ κοιμάμαι και σκέφτομαι τα σχολικά μου χρόνια. Ίσως επειδή μου λείπει η αθωότητα. Θέλω και οι άλλοι να είναι παιδιά. Πλέον βλέπω ότι έχουν αλλάξει οι σχέσεις των ανθρώπων.
Πιστεύεις στη φιλιά; Υπάρχει φιλία στις μέρες μας;
Στις δύσκολες στιγμές ο καθένας κοιτάει τον εαυτό του. Στις χαρές βλέπεις τον «φίλο» σου. Αν η χαρά του είναι ανιδιοτελής ή υστερόβουλη. Φίλοι είναι οι άνθρωποι που τους εκτιμάς , σε εκτιμάνε, αλληλοβοηθιέστε σε μια δύσκολη στιγμή, βγαίνεις για έναν καφέ, περνάς όμορφα αλλά μέχρι εκεί. Δεν νομίζω ότι υπάρχει φίλος με την έννοια του αδελφού.
Στον χώρο μέσα στον οποίο είσαι είναι δυνατόν να δημιουργηθούν φιλίες;
Είναι πάρα πολύ δύσκολο να κάνεις φιλίες μέσα στο χώρο αυτό γιατί υπάρχει μεγάλος ανταγωνισμός. Ίσως μπορεί να δημιουργηθούν μόνο μεταξύ ενός «μικρού» και ενός «μεγάλου» καλλιτέχνη.
Πως περνάς τον ελεύθερο χρόνο σου;
Κυρίως γράφω τραγούδια. Εκτός από αυτό μου αρέσει να πηγαίνω με φίλους και συνεργάτες σε κάποιο ταβερνάκι να κάτσουμε όλοι μαζί. Μου αρέσει να πηγαίνω σινεμά. Η αλήθεια βέβαια είναι ότι δεν έχω πολύ χρόνο.
Πως θα χαρακτήριζες τον εαυτό σου με τρείς λέξεις;
Θα έλεγα ότι είμαι σεμνός, χαμογελαστός και πολεμιστής.
Τι είναι αυτό για το οποίο πολεμάς;
Πολεμάω για την αξιοπρέπεια, τον σεβασμό, την αγάπη και για την επαγρύπνηση των ανθρώπων προκειμένου ν’αλλάξω στον μέγιστο βαθμό την εποχή που ζω με όπλο την μουσική.
Ποιο θα έλεγες ότι είναι το βασικό σου μειονέκτημα και το βασικό σου πλεονέκτημα;
Το βασικό μου μειονέκτημα αλλά και το βασικό μου πλεονέκτημα ταυτόχρονα θα έλεγα ότι είναι η υπομονή μου. Υπήρχαν φορές που θα μπορούσα να διεκδικήσω πράγματα τα οποία εξαιτίας της ανοχής μου και του σεβασμού απέναντι σε κάποιους ανθρώπους ίσως να μην διεκδίκησα. Το μειονέκτημά μου είναι ότι δε ζητάω ποτέ τίποτα από κανέναν.
Είσαι άνθρωπος που λειτουργεί με βάση τη λογική ή το συναίσθημα;
Θέλω η λογική να μπαίνει σε σημεία όπου μπορεί να προστατευτεί η αξιοπρέπεια του ανθρώπου. Θέλω επίσης να μπαίνει στα σημεία όπου πρέπει να ξέρω που μπορώ να φτάσω, μέχρι που είναι ο ρόλος μου. Πιστεύω ότι πρέπει να μπαίνει λογική στη συμπεριφορά μας. Το συναίσθημα όμως έχει τόση δύναμη που μπορεί να στείλει τη λογική σε άλλο πλανήτη και να λειτουργείς μόνο με βάση αυτό. Αυτός βέβαια είναι ένας επικίνδυνος δρόμος αλλά και όμορφος . Εγώ στο τέλος κάνω αυτό που αισθάνομαι.
Που μπορούμε να σε ακούσουμε ζωντανά;
Εμφανίζομαι κάθε Τετάρτη στο «SIDERADIKO», κάθε Κυριακή στο ENZZO DE CUBA και στο «Ιερά Θέα» κάθε Παρασκευή και Σάββατο με τον Νότη Σφακιανάκη.
Σε ευχαριστώ πολύ! Καλή συνέχεια!
Ευχαριστούμε το Café Supper, Σινά 6 Κολωνάκι για την όμορφη φιλοξενία!