Συνέντευξη: Δημήτρης Μπουζάνης
Το πρόγραμμα άνοιξε με τέσσερα τραγούδια για χορωδία και τσέμπαλο του Γιόζεφ Χάϋντν, που εφέτος συμπληρώνονται 200 χρόνια από τον θάνατό του. Σολίστ ο Θάνος Μαργέτης στο πιάνο. Ακολούθησε ένα αφιέρωμα στον Φέλιξ Μέντελσον Μπαρτόλντυ με δύο θρησκευτικές συνθέσεις του, με αφορμή τα 200 χρόνια από την γέννησή του, τον Ψαλμό έργο 90 για οκτάφωνη χορωδία και σε πρώτη ελληνική εκτέλεση, τον Ύμνο, για σόλο σοπράνο, χορωδία και εκκλησιαστικό όργανο. Σολίστ, η σοπράνο Μίνα Κοντογεωργίου και η Ζαφειρία Βασιλείου στο εκκλησιαστικό όργανο.
Ακολούθησε το έργο του Βίλα Λόμπος, Ευλογημένη Γνώση. Πρόκειται για έξι βιβλικές ρήσεις που γράφτηκαν στο Παρίσι, ένα χρόνο πριν το θάνατό του.
Στο δεύτερο μέρος, η Χορωδία ερμήνευσε τους Λιποτάκτες του Μίκη Θεοδωράκη, σε ποίηση Γιάννη Θεοδωράκη , που ο συνθέτης διασκεύασε το 1983 για μικτή χορωδία.
Ακολούθησαν τέσσερα τραγούδια του Άλκη Μπαλτά από τον κύκλο τραγουδιών «Σατυρικά» σε ποίηση Γεωργίου Σουρή, καθώς και τα τραγούδια : «Το Φιλί», σε ποίηση Στεφανίας Καλού, και «Της Αντιγόνης» σε ποίηση Ανδρέα Μοθωνιού.
Το πρόγραμμα έκλεισε με την σύνθεση « Amucograto» (ιταλικές και ισπανικές καντσονέτες ,σε διασκευή των
Duo Fina).
Παρακολούθησα τη συναυλία που πραγματοποιήθηκε στην αίθουσα Δημήτρη Μητρόπουλου στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών και στη συνέχεια μίλησα με το μαέστρο της συναυλίας κ. Δημήτρη Μπουζάνη.
Η συναυλία αυτή έγινε στα πλαίσια του εορταστικού προγράμματος;
Όχι, ήταν ένα ρεσιτάλ για να τιμηθεί η μακρόχρονη πορεία της.
Πήγε πάρα πολύ καλά.
Ναι, έμεινα πολύ ευχαριστημένος γιατί το πρόγραμμα ήταν δύσκολο εξ αιτίας του εύρους του μουσικού ρεπερτορίου.
Θέλουμε να έχουμε τη δυνατότητα να παρουσιάζουμε τέτοιες συναυλίες α καπέλλα, που αναδεικνύουν τις τεχνικές και εκφραστικές δυνατότητες της χορωδίας. Ο ύμνος του Μέντελσον, με τη συνοδεία του εκκλησιαστικού οργάνου, είναι από τα πιο όμορφα χορωδιακά κομμάτια. Πραγματικά μαγικό. Ο συνθέτης Βιλα Λομπος είναι αγαπημένος μου συνθέτης και αν και έχω διευθύνει πολλά ρομαντικά έργα, ο 20ος αιώνας βρίσκεται πολύ κοντά μου.
Πείτε μας λίγα λόγια για τη χορωδία.
Για αυτή τη χορωδία θα έλεγα: είναι πολύ όμορφο να δημιουργείς μαζί τους, έχουν αυτό που ιδανικά πρέπει να έχει ένα σύνολο ραδιοφωνίας. Είναι επαγγελματίες τραγουδιστές και συνάμα πολύ καλοί μουσικοί.
Συνήθως η χορωδία της ΕΡΤ συμμετέχει σε παραγωγές ενώ στη συγκεκριμένη συναυλία η χορωδία παρουσίασε ένα πρόγραμμα καθαρά χορωδιακό.
Η χορωδία κατά το πλείστον συμμετέχει σε μεγάλα συμφωνικά έργα και ορατόρια, όμως είναι απαραίτητο να παρουσιάζεται και η ίδια σαν αυτόνομο σύνολο. Έργα όπως η «Άλκηστη» του Γκλουκ, που συμμετείχε το Νοέμβριο, έχουν ένα χορωδιακό μέρος πολύ σημαντικό, αλλά μία συναυλία α καπέλα είναι κάτι διαφορετικό, είναι ένας αυτοέλεγχος του χορωδού.
Με δικές της συναυλίες δείχνει και τις δυνατότητες που έχει ως σύνολο.
Ναι. Θέλουμε να κάνουμε και άλλα πράγματα μέσα στη χορωδία, όμως ο χρόνος που έχουμε δεν είναι αρκετός. Η χορωδία της ΕΡΤ επειδή είναι πάρα πολύ καλή, επωμίζεται ετησίως πολύ μεγάλο πρόγραμμα και με μεγάλη ποικιλία.
Από ελληνική και ξένη σοβαρή μουσική μέχρι και ελαφρύτερες μορφές αυτής.
Το ίδιο συνέβει και με το πρόγραμμα που παρουσιάσατε. Υπήρχε ποικιλία.
Ακριβώς. Το πρώτο μέρος του προγράμματος περιλάμβανε χαυντ, μεντελσον και βιλα λομπος, δηλαδή τρείς σημαντικές μουσικές εποχές (κλασική, ρομαντική και 20ος αιώνας), σαν μια συνέχεια της μουσικής. Το δεύτερο μέρος είχε έργα ελλήνων συνθετών και τέλος διασκευές ξένων τραγουδιών
Ο κόσμος ανταποκρίθηκε πολύ θετικά.
Ναι, του άρεσε πολύ και μου έκανε εντύπωση αυτό.
Επίσης η αίθουσα Δημήτρη Μητρόπουλου που έγινε η συναυλία είναι ιδανική για χορωδία. Στην πρόβα αναγκαστήκαμε να μειώσουμε την ένταση των φωνών, εξ αιτίας της πολύ καλής ακουστικής της αίθουσας.
Είναι ωραίο να υπάρχει μία αίθουσα που προσφέρει την δυνατότητα μιας ¨ξεκούραστης ερμηνείας¨
Πως είναι η διεύθυνση σε μία α καπέλα χορωδία;
Α !!! Είναι … συμμετοχή στο έγκλημα. Χορωδία σημαίνει όσες ανθρώπινες φωνές, τόσες ανθρώπινες ψυχές. Καλείσαι, λοιπόν, να συγκεντρώσεις όλο αυτό τον πλούσιο ψυχικό κόσμο και να μπορέσεις να επικεντρωθείς σε ένα συγκεκριμένο είδος μουσικής. Οι καλλιτέχνες που συμμετέχουν στη συγκεκριμένη χορωδία έχουν την ικανότητα να ελέγχουν ένα από τα πιο όμορφα και δύσκολα όργανα, την φωνή! Στις μέρες μας ο ρόλος της χορωδίας έχει διαφοροποιηθεί από την εποχή του Bach. Οι απαιτήσεις έχουν αυξηθεί, αφού ο χορωδός καλείται να εκτελέσει τόσο δύσκολες μελωδικές γραμμές όσο και να αναπαράγει πραγματικούς ήχους της καθημερινότητας!
Η χορωδία της ΕΡΤ έχει πολλές δυνατότητες. Εγώ διστάζω να συμπεριλάβω κάτι τόσο προχωρημένο στο πρόγραμμα επειδή στην Ελλάδα είμαστε λίγο συντηρητικοί. Το γεγονός ότι ο έλληνας έχει συνδέσει την κλασσική μουσική με τον ¨Μπετόβεν¨ , αποτρέπει την εύκολη επαφή του με κάτι δύστροπο, δύσκολο, του 20ου και 21ου ,πια, αιώνα.
Στο εξωτερικό, οι αντίστοιχες χορωδίες εκμεταλλεύονται περισσότερο τις φωνητικές ικανότητες του κάθε χορωδού και τολμούν κατά την δημιουργία μιας συναυλίας.
Πως αντιμετωπίζουν το μαέστρο οι χορωδοί;
Εγώ έχω πολύ καλή αίσθηση με τη χορωδία. Νομίζω ότι διαθέτουν πολύ επαγγελματισμό. Υπάρχει ένας ερωτισμός την ώρα της συναυλίας, πρέπει να το πω αυτό, ακόμα και μεταξύ ενός τόσο μεγάλου συνόλου όπως η χορωδία της ΕΡΤ που είναι 50 άτομα. Νομίζω ότι η χορωδία αυτή έχει την ετοιμότητα να αντιδράσει άμεσα τόσο σε έναν μαθητή ενός ωδείου, όσο και σε ένα πολύ μεγάλο μαέστρο. Είναι τόσο καλοστημένο σύνολο του οποίου η τεχνική στηρίζεται στο δυναμισμό του τον ίδιο κ όχι σε κάτι άλλο. Μοιάζει με ένα ακριβό μουσικό όργανο.
Η χορωδία της ΕΡΤ εκπροσωπεί την Ελλάδα στο εξωτερικό σε σημαντικά γεγονότα, όπως οι Ολυμπιακοί της Κίνας.
Η συγκεκριμένη χορωδία έχει τραγουδήσει παντού. Όποιοι μεγάλοι μαέστροι έχουν έρθει εδώ, έχουν διευθύνει τη χορωδία της ΕΡΤ και έχουν εκδηλώσει πάντα την επιθυμία να ξαναδουλέψουν μαζί της .
Θα τολμήσω να πω ότι αυτό είναι ένα διεθνές σύνολο αντάξιο πολλών χορωδιών στην Ευρώπη και θα μπορούσε κάλλιστα να ανταγωνιστεί διάσημα φωνητικά σύνολα που ο κόσμος, με την ξενολατρεία του, ίσως αγνοεί ότι και η χορωδία της ΕΡΤ ανήκει στην Α΄εθνική.
Σας ευχαριστούμε πολύ