Συνέντευξη: Γιώργος Σαμπάνης
Ξεκινώντας από τον νέο σου δίσκο, τι εξελικτικά ανώτερο θα βρούμε στο “Μυστήριο Τρένο” σε σχέση με την πρώτη σου δισκογραφική δουλειά;
Κάθε νέα μουσική εργασία είναι και ένα βήμα παρακάτω για τον καθένα, άρα και για μένα! Το συγκεκριμένο CD το ετοιμάζω εδώ και περίπου ένα χρόνο. Μαζί με την ομάδα μου προσπαθήσαμε να φτιάξουμε μια ολοκληρωμένη pop – rock πρόταση ωριμότερη από την προηγούμενη αλλά το ίδιο ενθουσιώδη και δυναμική! Για μένα είναι ένα σημαντικό μουσικό βήμα που εύχομαι ολόψυχα να το αγκαλιάσουν όλοι…
Μίλησέ μου για τους συντελεστές του δίσκου…
Αρχικά να αναφέρω τον Χρήστο Σούμκα για την ενορχήστρωση και το στήσιμο των κομματιών όπως και τον συνεργάτη του Χρήστο Αβδελά για την ηχοληψία του δίσκου. Ο Αντώνης Καπίρης ανέλαβε το art work ενώ ο Γιώργος Καλφομανώλης τη φωτογραφία. Φυσικά ένα μεγάλο ευχαριστώ στους φίλους στιχουργούς, για την εμπιστοσύνη που μου έδειξαν δίνοντάς μου κομμάτια από την καρδιά τους, όπως ο Θάνος Παπανικολάου, η Ελεάνα Βραχάλη και ο Δημήτρης Φάκος. Τέλος η παραγωγή είναι της Universal Music Greece.
Σε όλες μου τις συνεντεύξεις με ρωτούν για ποιόν θα ήθελα να γράψω περιμένοντας να ξεστομίσω την Χαρούλα Αλεξίου ή τον Δημήτρη Μητροπάνο…
Υπάρχουν τραγούδια από τον νέο σου δίσκο που να σου ζητάνε στα live;
Αυτή είναι μια περίεργη ερώτηση. Είμαι ένας καλλιτέχνης που στα live μου περιλαμβάνω μία μεγάλη γκάμα τραγουδιών ενώ παράλληλα προωθώ και τα δικά μου. Δεν αποτελεί κριτήριο για μένα το τραγούδι που θα μου ζητηθεί εκείνη τη στιγμή αλλά τα πόσα views θα έχει στο YouTube – όσο αντικειμενικό μπορεί να είναι αυτό.
Δυσκολεύτηκες στην επιλογή των τραγουδιών;
Να σου πω ότι για τον συγκεκριμένο δίσκο γράφτηκαν αρχικά σαράντα τραγούδια από τα οποία επιλέχθηκαν τα δέκα. Η επιλογή αυτών των δέκα έγινε καθαρά μέσα από προσωπικούς και συναισθηματικούς λόγους, από το πόσο με άγγιξαν δηλαδή για να τα πω και να τα ερμηνεύσω. Υπήρξαν σαφώς και κορυφαία τραγούδια που δεν ήταν όμως για μένα ή δεν άρμοζαν στην συγκεκριμένη στιγμή.
Η δισκογραφική εταιρεία δεν έπαιξε ρόλο στην επιλογή;
Όχι! Η επιλογή και παραγωγή του δίσκου ήταν εντελώς δική μου υπόθεση. Η δισκογραφική έχει τη γνώση και το ταλέντο να γνωρίζει ποιό από αυτά θα πρωταγωνιστήσει στα ραδιόφωνα και θα γίνει single.
Αν δεν κάνω λάθος ο νέος δίσκος κυκλοφορεί από νέα εταιρία. Υπήρχε κάποιος σημαντικός λόγος για την μεταγραφή σου;
Όχι, κανείς συγκεκριμένος… Έληξε το συμβόλαιό μου στην Sony και την ίδια στιγμή είχα πρόταση από την Universal με όρους που με συμφέρουν περισσότερο! Αυτό είναι όλο!
Κακά τα ψέματα κανείς δεν θέλει να χάσει τον χρόνο του με κάποιον που δεν έχει τίποτα να δώσει στον χώρο.
Σε όλα τα βήματα της καριέρας σου έχεις συνεργαστεί δισκογραφικά με κορυφαία ονόματα της ελληνικής μουσικής σκηνής. Πως σε βρίσκει η ιδέα να γράψεις για κάποιον πρωτοεμφανιζόμενο;
Είναι ένα από τα όνειρά μου. Σε όλες μου τις συνεντεύξεις με ρωτούν για ποιόν θα ήθελα να γράψω περιμένοντας να ξεστομίσω την Χαρούλα Αλεξίου ή τον Δημήτρη Μητροπάνο… σίγουρα είναι όνειρο για κάθε συνθέτη να δίνει τραγούδια σε τόσο μεγάλα ονόματα με μία τόσο λαμπρή ιστορία στο χώρο! Ωστόσο είναι εξίσου μεγάλη πρόκληση να πάρεις ένα παιδί ανεξαρτήτου μουσικού είδους και προσθέσεις την πινελιά σου και το ύφος σου στα τραγούδια που θα του δώσεις. Δυστυχώς μέχρι στιγμής δεν έχω βρει το κατάλληλο άτομο για να το κάνω αυτό.
Ποιά είναι τα κριτήρια που ψάχνεις δηλαδή;
Σίγουρα πάνω απ’ όλα είναι η φωνή, συνοδευόμενη πάντα από τον χαρακτήρα. Για να επικοινωνήσεις με τον άλλον πρέπει να διατηρείτε φιλικές σχέσεις και να βαίνουν όλα φυσιολογικά στην προσωπική σας ζωή. Σε δεύτερη μοίρα έρχεται το κλασικό “πακέτο” που περιλαμβάνει την εμφάνισή, την παρουσία στην σκηνή καθώς και την επικοινωνία του με τον κόσμο. Κακά τα ψέματα κανείς δεν θέλει να χάσει τον χρόνο του με κάποιον που δεν έχει τίποτα να δώσει στον χώρο.
Αυτό που λένε ότι ο καθένας μπορεί να γράψει είναι συνάμα μύθος και πραγματικότητα!
Πρόσφατα άκουσα τον νέο δίσκο του Πάνου Κιάμου. Έμεινα ευχάριστα έκπληκτος όταν είδα την υπογραφή σου σε ένα τραγούδι…
Ήταν αλήθεια μεγάλη πρόκληση να γράψω ένα τραγούδι για έναν τόσο μεγάλο λαϊκό τραγουδιστή όπως ο Πάνος Κιάμος. Το τραγούδι λέγεται “Δεν Γυρνάω Σελίδα” και με αντιπροσωπεύει πλήρως. Ο Πάνος είναι τραγουδιστής με μεγάλες φωνητικές δυνατότητες και με την ερμηνεία του έδωσε στο κομμάτι μια διαφορετική μορφή.
Για πρώτη φορά φέτος σε είδαμε να πειραματίζεσαι και με τον στίχο τόσο στο “Αυτός” των Onirama όσο και στο “Μεταξύ Μας” – τραγούδι του νέου σου δίσκου. Είναι εύκολο τελικά να γράψεις στίχους;
Ο στίχος αποτελεί μεγάλη επιστήμη και δυστυχώς οι στιχουργοί στην Ελλάδα είναι πολύ λίγοι. Αυτό που λένε ότι ο καθένας μπορεί να γράψει είναι συνάμα μύθος και πραγματικότητα. Κυρίως στην Ελλάδα ο στίχος έχει απίστευτη δυναμική και τις περισσότερες φορές η σύνθεση έρχεται σε δεύτερη μοίρα. Στα δύο αυτά τραγούδια έτυχε οι στίχοι να ταιριάζουν απόλυτα στην μουσική που έγραφα εκείνη την στιγμή οπότε και δημοσιεύτηκαν. Μπορεί να πειραματίστηκα μια φορά αλλά δεν νομίζω πως θα το κάνω συχνά…
Μου έγινε φέτος μία πρόταση να συμμετάσχω στο RENT την οποία και αρνήθηκα.
Τι συμφέρει περισσότερο έναν πρωτοεμφανιζόμενο καλλιτέχνη; Μία θέση δίπλα σε ένα μεγάλο όνομα της μαρκίζας ή με δικά του live σε έναν μικρότερο χώρο;
Δεν έχει να κάνει με το συμφέρον αλλά από την ενηλικίωση και τις επιλογές του καθένα. Τα πράγματα είναι πολύ πιο απλά, τουλάχιστον στο δικό μου το μυαλό. Η μουσική δεν είναι συμφέρον να συνδέεται με τα χρήματα και τη δόξα. Είναι τρόπος έκφρασης, επικοινωνίας και αγάπης. Όταν ένας καλλιτέχνης αισθανθεί έτοιμος να κρατήσει ένα ολόκληρο πρόγραμμα και να απευθυνθεί στον κόσμο με την δικιά του προσωπικότητα τότε σίγουρα θα βρει τον χώρο για να το πράξει. Από την άλλη αν θέλει να πάρει πρώτα το βάπτισμα του πυρός και να γίνει πιο εύκολα γνωστός στο ευρύ κοινό, τότε σίγουρα θα πρέπει να βρεθεί δίπλα σε ένα μεγάλο όνομα μαθαίνοντας παράλληλα και πολλά από αυτόν. Για παράδειγμα η περσινή μου θητεία στο Αθηνών Αρένα μου προσέφερε αφάνταστη εκπαίδευση και εμπειρία δίπλα στην Άννα Βίσση – μία από τις μεγαλύτερες ελληνίδες show women!
Η μουσική δεν είναι συμφέρον να συνδέεται με τα χρήματα και τη δόξα. Είναι τρόπος έκφρασης, επικοινωνίας και αγάπης…
Φέτος όμως αρνήθηκες να είσαι και πάλι μαζί της;
Ποιός σου είπε ότι αρνήθηκα; Υπήρχαν αρχικά συζητήσεις να είμαι κι εγώ στο σχήμα αλλά τελικά η Άννα κι ο Σάκης αποφάσισαν να κρατήσουν μόνοι τους το σχήμα χωρίς κάποιο δεύτερο όνομα. Από την άλλη όμως ούτε εγώ ήμουν πολύ θερμός. Έγινε μια χρονιά με μεγάλη επιτυχία και έπρεπε κάποια στιγμή να βγω κι εγώ μόνος μου στο κοινό. Έτσι και έγινε…
Οι εμφανίσεις σου στην Θεσσαλονίκη πως πήγαν;
Όταν ξεκινήσαμε τις εμφανίσεις μας στο Barbarella με την Δέσποινα Ολυμπίου, τον Γιώργο Τεντζεράκη και τον Χοβίκ δεν περίμενα την επιτυχία που εισέπραξα. Αυτό γιατί από την μία διανύουμε δύσκολες μέρες από οικονομικής πλευράς και από την άλλη γιατί το κοινό της Θεσσαλονίκης είναι πολύ πιο απαιτητικό από της Αθήνας. Ωστόσο η χημεία που βγάλαμε όλοι μας στη σκηνή ικανοποίησε και τους πιο απαιτητικούς.
Η Θεσσαλονίκη θα σε ξαναδεί;
Βεβαίως! Από 13 Μαίου και κάθε Πέμπτη, Παρασκευή και Σάββατο θα ξεκινήσω εμφανίσεις με την μπάντα μου στο Barbarella Summer (πρώην Hotel). Παράλληλα θα πραγματοποιήσω εμφανίσεις σε όλη την Ελλάδα και ίσως μερικές Τετάρτες σε Αθήνα και Πάτρα. Τίποτα όμως δεν είναι ανακοινώσιμο για την ώρα…
Σε ένα μιούζικαλ θα συμμετείχες;
Μόνο αν ξυπνούσα μια μέρα και μου τη βαρούσε… Δεν θέλω να είμαι απόλυτος αλλά δεν νομίζω. Μου έγινε φέτος μία πρόταση από το RENT την οποία και αρνήθηκα. Δεν αισθάνομαι έτοιμος να συμμετάσχω σε κάτι ανάλογο.
Στην Eurovision θα συμμετείχες;
Σίγουρα είναι τιμή για τον κάθε Έλληνα να εκπροσωπεί την χώρα του σε τέτοιου είδους διαγωνισμό. Ωστόσο δεν θα ήθελα να λάβω μέρος ούτε σαν συνθέτης αλλά ούτε σαν τραγουδιστής. Πιστεύω πως τόσο εγώ, όσο και η μουσική μου είναι μακριά από το συγκεκριμένο project.
Ποιό είναι το πιο συγκινητικό πράγμα που έχεις ακούσει από έναν θαυμαστή;
Θυμάμαι κάποια στιγμή στο καμαρίνι ένας τύπος και μου είπε “Σ’ ευχαριστώ”. Έκπληκτος εγώ τον ρώτησα να μάθω το γιατί. Ήταν ένα βήμα πριν το χωρισμό όταν ξαφνικά άκουσε το “Μέρες Που Δεν Σου ‘Πα Σ’ Αγαπώ” και ήταν αυτό που τον οδήγησε να διατηρήσει τη σχέση του! Από τις πιο συγκινητικές και ευαίσθητες στιγμές της καριέρας μου…
Τόσο εγώ, όσο και η μουσική μου είναι μακριά από το project της Eurovision!
Με ποιό τραγούδι σου πιστεύεις πως σε έχει συνδέσει ο κόσμος;
Με το “Σ’ Αφήνω Στον Επόμενο” χωρίς δεύτερη σκέψη. Είναι το τραγούδι που με έμαθε και μ’αγάπησε ο κόσμος. Αυτός είναι και ένας από τους λόγους που το λέω ασταμάτητα στα live μου εδώ και τόσα χρόνια.
Με ποιόν δίσκο έχεις κολλήσει τον τελευταίο καιρό;
Πριν λίγες μέρες μου έφεραν ένα “Best Of” των Red Hot Chilli Peppers. Τον έχω ακούσει δυο τρεις φορές και έχω ήδη κολλήσει!
Αν βγάζαμε εκτός συναγωνισμό τα δικά σου τραγούδια, ποιά ήταν αυτά που ξεχώρισες την χρονιά που μας πέρασε;
Είναι πολύ ενδιαφέρουσα αλλά και σύναμμα μία δύσκολη ερώτηση. Απ’ όσα μπορώ να θυμηθώ μου άρεσε το “Ρώτησα” της Πέγκυς Ζήνα, το “Κλειστά Τα Στόματα” του Αντώνη Ρέμου, το “Έλα Να Δεις” του Γιώργου Μαζωνάκη, η “Κόκκινη Γραμμή” της Νατάσσας Θεοδωρίδου, το “Baby It’s Over” της Έλενας Παπαρίζου και τέλος το “Φτερά Γυρεύω” που είναι το νέο τραγούδι του Νότη Σφακιανάκη.
Πως είναι η σχέση σου με το διαδίκτυο;
Το διαδίκτυο αποτελεί πλέον μεγαλείο της δουλειάς μου! Παρόλαυτά όμως το χρησιμοποιώ και για ενημέρωση ή πιο σπάνια για την ψυχαγωγία μου. Διατηρώ σαφώς λογαριασμό στο Facebook και στο Twitter για να μπορώ να επικοινωνώ πιο γρήγορα και άμεσα με τους θαυμαστές και τους φίλους μου.
Κλείνοντας θέλω να μου πεις πως φαντάζεσαι τον Γιώργο μετά από δέκα χρόνια…
Θα ήθελα να συνεχίσω να γράφω μουσική με τους όρους μου, να μην χρειαστεί να αλλοιώσω ποτέ την ποιότητα της δουλειά μου για να βελτιώσω τα οικονομικά μου. Θα προτιμούσα να αλλάξω δουλειά καλύτερα… Σε προσωπικό επίπεδο θα ήθελα σίγουρα μία οικογένεια και γιατί όχι παιδιά!
Συνέντευξη στο Χρήστο Στάη